REKLAMA

Szczyt budżetowy: które państwo Unii o co walczy, jakie są priorytety polskiego rządu

Światopodgląd
Data emisji:
2020-02-20 16:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:03 min.
Udostępnij:

Dziś rozpoczął się specjalny unijny szczyt budżetowy, a więcej o nim mówi Marta Makowska z Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd, a w studiu Marta Makowska ekspertka Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych dzień dobry znak zmieniamy zupełnie temat w Brukseli rozpoczęły się negocjacje w sprawie unijnego budżetu na lata 20212027, więc teoretycznie prace powinny się zakończyć do tego końca tego roku, więc pytanie czy w tym szczycie możliwe jest jakiś przełom, jaki ma charakter mają rozmowy dzisiejsze konsultacji czy jak powiedział, że rozmowy powinny się zakończyć jak najszybciej, Rozwiń » żeby rzeczywiście możliwe było wdrożenie tego budżetu z początkiem przyszłego roku, bo pierwszym etapem jest zgoda państw członkowskich później musi uzyskać jeszcze zgody parlamentu musimy jeszcze wprowadzić szereg legislacji bardzo konkretnych dotyczących rozporządzeń tego jak konkretnie ten czyn taki ogólny obraz globalny tego budżetu kwoty co, do których państwo polskie się państw członkowskich zgodzą jak jeszcze potem będzie wdrażany jest jeszcze paru miesięcy Szarm el przewodniczący rady Europejskiej ma ambitne plany co przejmować przewożony do jutra tak wszy, a do jutra to mało powiedziane wszyscy żartują że, że możliwe są 4 dni negocjacji nie jest wszystko gra psychologiczna negocjacyjna przy tych szczytach tak, ale ja ja jestem sceptyczna już od jakiegoś czasu, mówi że prawo najbardziej prawdopodobne jest dla mnie ze względu na szereg czynników, który pewnie zaraz będziemy rozmawiać te negocjacje tak naprawdę zakończą się dopiero w drugiej połowie roku pod przewodnictwem Niemiec w unii Europejskiej Niemcy wymyślą sposób jak jak kompromisy sięgnąć wśród publicystów pojawił pojawił się rozwiązania takie, że Niemcy ostatecznie tak naprawdę dołożą do wspólnej kasy tam, gdzie inne państwa nie będą chciały lekarz stwierdzenia w żadnej pracy tylko państwo wskazać, iż zaraz wskażemy w tej rozmowie mam nadzieję główne punkty sporne Night była propozycja komisji Europejskiej 2 lata temu po tej potem całkiem niedawno właśnie przewodniczący rady Europejskiej czy tych wszystkich koordynator wszystkich państw przywódców państw członkowskich złożył kontrpropozycję jeszcze oni muszą brać pod uwagę to, że się na to wszystko zgodzić parlament Europejski, a niezależnie od tego swoje gry prowadzą państwo członkowskie tak jest dziś jeszcze przed Ryszardem Kisielem była propozycja fińskiej prezydencji w grudniu tego roku na kwotową, bo bardzo podobna do tej obecnej były propozycje były drobne niuanse, ale nadal tak naprawdę mówi się o tym, że to propozycje, które teraz na stole jest jest w dużej mierze zbliżona do tej fińskiej prezydencji, które nie nie była niech przyjęta z entuzjazmem teraz też mówić o tym, że tak naprawdę ta propozycja jest rozczarowująca dla wszystkich państw co może paradoksalnie zwiastować możliwość porozumienia, a to, dlatego że etap negocjacji budżetowych zawsze szalenie trudne co też co 7 lat wzbudza ogromne kontrowersje jest ten pierwszy zasadniczy dylemat czy budżet ma być większy czy mniejszy i tutaj wojna pomiędzy państwami jak najbogatszy z żoną oszczędną twój ruch płyną z córką, która czasami ostatnimi czasy była nawet piątką wzbogaconą o Niemcy był taki epizod teraz tak naprawdę nie jesteśmy pewni, po której stronie płotu Niemcy stoją żądać zaraz nastąpi, czyli ile pieniędzy będzie w budżecie na co pieniądze pójdą czyny tradycyjnie na spójność rolnictwo czy bardziej na nowe wyzwania klimat migracja inwestycje jak bardzo pieniądze na praworządność będą budżetowe powiązane z praworządnością jak bardzo pieniądze na zieloną transformację będą powiązane ze zgodą na neutralność klimatyczną w sercu tych sporów najczęściej jest również Polski rząd czy Polska perspektywa jest niezwykle ciekawe Marta Makowska ekspertka polskiej Instytutu spraw międzynarodowych z państwa gościem za kilka minut wracamy światu podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem cały czas jest Marta Makowska ekspertka Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych rozmawiamy o szczycie Unii Europejskiej, a dokładnie o negocjacjach budżetowych, które się na nim będą toczyć i pewnie nie doprowadzą do konkluzji łączy chyba nikt nie wierzę, że mogą doprowadzić pytanie jak daleko uda się przywódcom państw członkowskim za brnąć chciałbym, żebyśmy wskazały główne punkty sporne między państwami członkowskimi czy instytucjami pierwsza rzecz to jest oczywiście wielkość budżetu i teraz właśnie te różnice są duże trzymały, dlatego że najście lżejsza propozycja oczywiście będzie chodzi o to czy pomysły państw zainteresowanych dużym unijnym budżetem czy od parlamentu Europejskiego, ale powiedzmy, że komisja Europejska zaproponowała, by budżet wynosił 1,11% dochodu Narodowego brutto państw członkowskich natomiast skąpa czwórka oszczędna czwórka nie więcej proponuje, by był to 1%, czyli gdzieś ta rozpiętość negocjacyjnej między 1, a 11 chyba tak to uprosiła co przekłada na kilkadziesiąt miliardów z perspektywy Polski na kilka miliardów z taktycznej dozna oczywiście zależy co potem w ramach tego 1% znajdziemy, bo to też czysty tak, ale rzeczywiście także z perspektywy w ogóle całego PKB czy dochodu Narodowego brutto państw to są kwoty dość nieduże, ale negocjacje budżetowe tradycyjnie mają ten aspekt bardzo silny polityczny każde państwo walczą o przekonanie reszty do swoich racji i te oszczędne to oszczędna czwórka wychodzi z bardzo takiego twardego założenia, którego nie chce zmienić w toku negocjacji, że budżet jest za duży w obliczu brexitu, bo Brexit tutaj jest takim czynnikiem, który na pewno czyni te negocjacje chyba najtrudniejszymi w historii tak przynajmniej się o nich mówi bryg pozostawia dziurę budżetową około 1012 miliardów euro rocznie i te państwa uważają, że w związku z tym się okazję wykorzystać i obciąć niektóre programy, które są bardzo rozbudowane, czyli program wspólnej polityki rolnej i polityki spójności, bo z tych polityk nie korzystają wszyscy m.in. pan kursy ostatnio takim się premier Austrii Rosji w takim pędzie fajną latem powiedział, że 34 środków unijnego budżetu jest dystrybuowanych Unii, a nie przyznać, a co oznacza, że z powrotem trafiają do państw członkowskich na Nowy Sącz Intel Unii Europejskiej jakimś wspólnym projektom wspólnemu rozwojowi tylko są redystrybucją no taka była idea polityki spójności sobie po drugiej stronie tego biegu są państwa, które podkreśla inny argument, iż są państwa, zwłaszcza te tzw. nowej Unii, chociaż już takiej nowej w tym Polska, które mówią, że zaraz zaraz oczywiście są jest budżet unijny, ale ten budżet przyczynia się do niwelowania różnic na rynku wewnętrznym lub poziomu rozwoju regionów inwestycje, które państwa zachodnie poczynają w tych państwach troszkę mniej rozwiniętych regionach rozwiniętych sprawiają, że tak naprawdę korzyści są trudne do policzenia, ale są wielokrotnie wyższe dla tych państw Zachodu w tym dla Holandii czy pańska na jakich niż wynikałoby to z tego budżetu zatem niesprawiedliwy jest ich zdaniem mówienie tutaj o niekorzystnych czy bez bez sensowności pod utrzymywania wysokich dotacji z kolei Francja, które z takim flagowym państwem walczącym o duży budżet dla polityki rolnej my również jesteśmy w gronie tych państw Otóż możemy trochę zrobić krok do tyłu, bo Francuzi będą waleczni i będą waleczni, tak więc tutaj oni reprezentują co prawda interes oczywiście nie znaczy różnią się od naszej, więc myślę, że że, że tutaj, jakby jeśli chodzi o dopłaty bezpośrednie tutaj są różne niuanse, niemniej jednak Francuzi mówią, że zaraz zaraz, jeżeli chcemy, aby żywność Europejska była nadal na wysokim poziomie, żeby nie zalała nas tania żywność spoza Europy, żeby nasi rolnicy mogli prosperować musimy dalej utrzymywać wysokie dotacje dla tej dla tej polityki często jest mnóstwo argumentów jeśli krytycy polityki rolnej dla porządku od lat mówią, że nie przyjął na przeciwdziałanie kryzysowi, który nam, że buduje oligarchię, że jest bardzo niesprawiedliwe wobec państw pozostających poza tym regionem, czyli państw ubogich, bo zalewa, by tanią żywnością, czyli powiedzmy tylko oszczędne czwórka to osiągnąć tylko to Austria Szwecja Holandia i dania i raz drugi kwestia to już zaczęła pani o nim mówić to właśnie jak bardzo obronią się budżet na wspólną politykę rolną i politykę spójności ten najbardziej flagowe klasyczne budżet to, że Erne polityki jak bardzo zostaną sfinansowane nowe cele migracje kryzys walka przeciwdziałanie kresowy klimatyczne mu innowacje i w ogóle ta cała gospodarka cyfrowa rozwijanie itd. najechanie c i obronności kraju może tak, tak więc tutaj rzeczywiście też są takie niuanse i co ciekawe paradoksalnie część tych państw ościennych widziałaby niegdyś ograniczenie budżetu przekierowanie część środków właśnie na te nowe priorytety władz, zwłaszcza w obszarze rozwoju cyfryzacji państwa z kolei południa Europy potrzebują pieniędzy na politykę migracyjną, bo widzieliśmy jak kryzys migracyjny uderzył w ich gospodarki jak jak trudno było też administracji jest poradzić, a ostatecznie moje rokowania są takie, że no niestety pomimo wielkich ambicji wielkich deklaracji politycznych wszystkich państw chcą rozwoju nowych kompetencji to obecny obraz negocjacji to wyczerpywanie drobnych milionów miliardów na każdy z tych celi będzie skutkowało tym, że tak naprawdę 2 największe koalicje pań i przyjaciół polityki spójności i wspólnej polityki rolnej z uwagi na swoje elektoraty wewnętrzny ferment wewnątrz państw one będą suma summarum najbardziej usatysfakcjonowany, ale przy mniejszym budżecie co oznacza dość znaczące cięcia w tych nowych ambicjach unijnych dla przykładu ta propozycja Szala Szela już zakłada np. obcięcie z 9 miliardów proponowanych przez komisję Europejską na program nowy program Digital euro, które miały finansować sztuczną inteligencję superkomputery rozwój Poli chmur danych i z i szeregu innych inicjatyw 9 miliardów na niecałe 7EUR Europejski fundusz obrony z 12 na też 7, więc to są takie znaczące kwoty przy czym i tak niedużych kwotach duże cięcia oznaczają, że tak naprawdę nie zawsze jest także zrealizuje się 2030% mniej tego co zakładano tylko część rzeczy w ogóle trzeba będzie zrezygnować tego efektu skali się nie uzyska więc, chociaż i tutaj kwestia Zielona, czyli klimatyczna trzeba powiedzieć, że że, że ta kwestia zażalenia wszystkim inna polityka jest co prawda, że nawet kwestia spójności polityka spójności tam to kryterium może się pojawić po i to do do takich tytułów czy tez, które można znaleźć w komentarzach anglojęzycznych w kwestii polskiej oraz przejdziemy do kwestii wiązanie z praworządnością czy tych pomysłów czy wiązania z praworządnością dopłat, że propozycje ostatnio właśnie mi strzela jest taka łagodniejsza ujęć, czyli z tej perspektywy bardziej sprzyjająca polskiemu rządowi takie są nagłówki, że właśnie on wychodzi w kierunku polskiego rządu, ale za to w kwestiach zielonych jest bardziej pryncypialny, czyli połowa budżetu zielonego ma być wypłacona tylko przez zadeklarowanie neutralności klimatycznej, czego Polski rząd zrobił nie zrobił, ale no to oczywiście nie nie mogę nie mogę przewidywać co Polski rząd zrobi w tym w tym zakresie, ale jak powiedziała, że jest taka polityczna deklaracja polityczna propozycja, która może się utrzymać tak naprawdę może zyskać poparcie państw Polski, dlatego że już ten cały mechanizm tego Europejskiego zielonego ładu i tak już ruszył powstaje już powoli legislacja powstała propozycja Europejskiego mechanizmu trans w sprawie transformacji, który i tak są bardzo wyśrubowane kryteria w kierunku państw członkowskich związane z wypłacaniem tego funduszu, który będzie w ramach wieloletnich ram finansowych, czyli funduszu transformacji, który będzie swoją drogą prowadzonej w ramach polityki rolnej w tym tego obszaru tak 7 miliardów tutaj i efekty i tak wszystko Unii Europejskiej, by w obszarze zielonego ładu idzie w 1 kierunku i myślę, że państwa członkowskie wszystkie mają świadomie z tego, że pojedynczy tego nie zatrzymają i nie ma co tego blokować ile kwestia bardziej polityczna to znaczy jak tak chce sformować, a przecież do tej kwestii najbardziej dla dla polskiego rządu chyba trudnej czy bolesnej, czyli pomysł on się pojawi chyba we wszystkich tych propozycjach, o których mówimy powiązania dokładnie, czego czy były różne różne diety konceptualizm warto jest tak to wyszło z propozycji komisji Europejskiej w maju 2018 z tej z tej pierwszej, która stała się podstawą do negocjacji propozycja powiązania praworządności z wypłaceniem funduszy tych, które są dedykowane bezpośrednio państwom Narodowym, czyli w sumie funduszy z zakresu spójności najbardziej, czyli wspólna polityka rolna dotacje tak dalej tutaj to ja bym tak raczej nie obowiązuje i ta propozycja, która w, którą komisja wówczas zaprezentowała ona była dość mocno krytykowana, dlatego że dyskusja praworządności toczy się w unii Europejskiej i każdy mniej więcej wie na czym na czym polegają problemy czy Polski czy Węgier na tym etapie natomiast, żeby stworzyć legislację taką ogólną skierowaną wobec konkretnych państw i określić dokładnie czym jest praworządność to się komisji zdaniem Europejskiego Trybunału ruchu bramkowego czy służb prawnych Unii Europejskiej zdaniem kilku państw najmniej europejskich co się nie udało określić, więc ten projekt budził kontrowersje, więc tam tamten projekt dawał komisji bardzo dużą dowolność stwierdzenia, że państwo dane łamie praworządność bez, bo jest położone w kontekście budżetowym w zasadzie przepisy co do budżetu prawidłowego realizowania budżetów one już istnieją Ross w poprzednim sprzed ich perspektywach był szereg szereg przepisów i kompetencji w tym Europejskiego Trybunału obrachunkowego egzekwowania i zabierania funduszy państwo, jeżeli one były źle wykorzystywane, czyli pojawiały się zarzuty o korupcję malwersacje finansowe, więc to ten mechanizm już istniały tutaj doszedł moim zdaniem taki komponent jeszcze bardziej polityczny znaczy taki trochę generalnych problemów z praworządnością, które podejrzewam, że obejmowały dobre rządy czy dobre rządy albo taka ogólna zasada praworządności jest mi się dla umila on tego nie nie nie konkretyzuje on natomiast robi ukłon w kierunku Polski zmienia propozycje komisji w zakresie tego, jakie są prerogatywy komisji, żeby decydować o tym kiedy państwo, kiedy nałożyć sankcje jedynie komisja zaproponowała, by taki radykalny mechanizm, a mianowicie taki, że jeżeli komisja zdecyduje arbitralnie o tym, że państwo łamie praworządność w fundusze są zabierane, chyba że większość kwalifikowana państw członkowskich z zawartą dzisiaj zawetuje to taki odwrócony mechanizm większości kwalifikowanej szarymi cel mówi nie idziemy tradycyjną metodą głosowania w Unię i unijnych sprawach najważniejszych wykład czy zwykła kwalifikowana większość musi podjąć taką decyzję czy poprzeć propozycję komisji komisja musi mieć za sobą kwalifikowaną większość nie przeczę ani przeciwko sobie to dalej stwarza oczywiście pole do realizacji tego przepisu, ale czyni go takim no my graliśmy tak tak tak te obrady ruszyły zobaczymy, kiedy potrwają, jakie będą wyniki na dziś tyle światopoglądzie Marta Makowska ekspertka Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych była państwa gościem bardzo dziękuję dziękuję tyle co z Martyną szybko przygotowałyśmy dla państwa program realizował Adam Szurek informacje o ich transport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA