REKLAMA

Szykują się utrudnienia dla kierowców ciężarówek. Co zmieni "pakiet mobilności"?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-20 18:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
09:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 7 lat po godzinie osiemnastej słucham Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM dziś czwartek dwudziesty dzień lutego w naszym studiu Piotr Mikiel Zrzeszenie międzynarodowych przewoźników drogowych dobry wieczór dobry wiesza będziesz na antenie niejednokrotnie mówiliśmy o szczycie Unii Europejskiej, gdzie dyskutowano o budżecie Unii nalata 22012027 to te negocjacje na ten temat to lista informacji, które bardzo ważnym miliardy euro tymczasem w tle okazało się, że kraj Unii Rozwiń » Europejskiej przyjęły przepisy dotyczące przewoźników drogowych, czyli ten tzw. pakiet mobilności co prawda będzie jeszcze głosowany w europarlamencie, ale te pierwsze informacje są takie, że niestety to jednak przeważyło stanowisko, które to było określane jako równa płaca za równą pracę pracownicy z innych krajów mogą wypychać pracowników z naszych krajów to były te dyskusje, które wszyscy znamy efekt jest taki, że 1 z zapisów mówi o tym, że, proszę bardzo, polscy kierowcy polskie firmy mogą mieć w Europie, ale raz 8 tygodni muszą wracać do siebie do kraju, więc z perspektywy pana perspektywy jak rozumiem o to jest cios w polskich przewoźników ewidentny jeśli nie jeśli to wejdzie w życie inaczej myślę, że tak to jest 1 z kluczowych elementów które, które branża transportowa z Polski, ale nie tylko z Polski krajów Europy środkowo wschodnia z naszego regionu podnosi ten obowiązek powrotu pojazdu co 8 tygodni do kraju rejestracji pojazd nie wiemy do końca jak jest uzasadnienia do wprowadzenia takiego takiego rozwiązania, kiedy tak naprawdę dzisiaj na rynku usług transportowych każdy pusty przebieg jest istotne stąd wprowadzono kartę pewne rozwiązania do przewozów kabotażowych, żeby minimalizować minimalizować taką emisję c 2 tu nagle wprowadza się rozwiązania, które pozostaje, gdyby w sprzeczności z pewnymi rozwiązaniami klimatycznymi, ale w ogóle ze zdrowym rozsądku zdrada odpowiedział bardzo wyraźny podział wzrośnie emisja długu węgla, lecz riposta ciężarówki North zrozumiała jest właśnie to jest to jest to jest zrozumiałe my też to podnosi, ale na razie jest, że w tej rozmowie akurat w studiu Radia TOK FM dzisiaj to ja będę niestety reprezentował właśnie kierowca francuskiego niemieckiego Ben nie dało się inaczej to trzeba było po prostu nakazać co 8 tygodni powrót do kraju no właśnie to tak naprawdę wszystko wspomniał pan Francji nie jest, bo tego się wszystko zaczęło, czyli od roku 2016, kiedy rozpoczęła się tak naprawdę nawet wcześniej 215, kiedy państwa członkowskie zaczęły wdrażać przepisy unijne dotyczące delegowania pracowników, a ślad za tym poszła obowiązek stosowania płacy minimalnej i tu pierwszy, który zdarzyła się branża transportowa z nas zdziwienie, że te przepisy państwa krajowego członkowskiego nie będą miały zastosowania dotyczące płacy minimalnej dotyczące kra kierowców, którzy wykonują sporadyczne usługi przewozowe na terytorium tego kraju i to wówczas było pierwszym elementem, który w, które spowodowały, że zaprotestowaliśmy przeciwko takim rozwiązaniem sporadyczne, a po rozwodzie przez wyższe należy Polska 205% udziału rady zapowiada Europy tak globalnie pracy przewozowej Unii Europejskiej tak, ale dzielnie takie sporadyczne, ale sporadycznie osoby Przewozy na terenie danego kraju, bo wiemy, że usługi transportowe to usługi mobilne dziś kierowcy w Niemczech jutro jest we Francji pojutrze w Anglii i tak dają się cały czas porusza w obszarze Unii Europejskiej czas się zdarza, że kierowca nie wie, jakiego tra kraju trafi, a przedsiębiorca w zależności od zlecenia transportowe, jakie uzyska artysty jak tutaj problem, bo to, że trudno wyliczyć problem, bo to trzeba, więc zapłacić nie problemem było to, że ślad za kwestie związane z płacą, by minimalną idą pewne ogra pewne obciążenia administracyjne w bo dyrektywa unijna w tym zakresie pozostawiła państwom członkowskim dosyć dużą swobodę w tekście jest rozwiązywany dyscyplinował słuchaczy się dowiedzieć jeśli ktoś jedzie właśnie 1 dnia do Niemiec drugiego dnia do Francji jest 3 we włoszech wraca do Polski dokładnie ono, wykonując przewóz np. Polski do Niemiec po przekroczeniu granicy ten czas pracy, który wykonuje kierowca terytorium Niemiec to Polski przedsiębiorca musi zatem czas pracy zapłacić minimalną stawkę za godzinę, która obowiązuje na terytorium Niemiec, a Późniak przejdzie do pracy ma powiedzieć, że czas pracy trzeba liczyć płacę Francuz już działa to już działa jak coś odbiło na branży transportowej bogaczy wynagrodzenia trzeba będzie wynagrodzenia kierowców, choć branża transportu jest są porównywalne do średnich wynagrodzeń w Europie zachodniej szczególnie odbiło niewielkim stopniu odbiła natomiast za dowód dotyczy kierowcy, którzy tak jest, ponieważ obowiązek nie dostanie zaczęli trochę więcej pieniędzy dostają troszkę większy, ale nie są jakieś duże różnice w stosunku do tego co otrzymywali wcześniej natomiast większe koszty, a sam przedsiębiorca, który musi zatrudnić np. we Francji przedstawiciela, który musi trzymać dokumentację trzeba tłumaczyć umowy jest wraz z nim szereg różnych ograniczeń administracyjnych czy wzrosły koszty administracyjne natomiast przełożyło się nominalnie na jaki wzrost znaczący wynagrodzeń kierowców Antoni zbadane i w Niemczech służby kontrolne badały we Francji w zasadzie nie było zarzutów zarzuty w stosunku do Polski przedsiębiorczym obszarze, a to znaczy, że z tego zapanuje wynika jest naturalny następny rok, kto nie dawać wyraźnych we mnie zepchnęliśmy polskich kierowców w ten sposób spróbujmy tam winny, a do tego zmierza w razie do tego zmierza, ponieważ to nie przyniosła oczekiwanego efektu, a na tym rynku usług transportu jest to polskie firmy są liderami od ponad 10 lat no to szuka się kolejnych rozwiązań kolejny rozwiązań było zwiększenie ilości kontroli Polski przedsiębiorca na drodze i tego co przedsiębiorcy informują o kontrolę po prostu nieprzychylna obecnie życzliwa to nadal nie przyniosła efektu w związku z tym 2017 jak w maju pojawił się propozycję pakietu to szukano rozwiązań, które doprowadzą ostatecznie osiągnięcie tego celu, który wcześniej stawiano i wypchnięcia tych firm z kraju Europy Środkowej swoich rynków, ale czy to się teraz udać takie bowiem patrzy na branże i wie jak działają firmy transportowe czy pan uważa, że ten obowiązek co 8 tygodni powrotu do kraju czy rzeczywiście model czy firmy będą miały pomysł jak system poradzić dalej funkcjonował zrezygnują w czasie ja myślę, że to już jakiś tam nastąpiła rzecz, jeżeli mówiąc o rynku francuską małe firmy transportowe z tego rynku wycofały mając na uwadze, że ta wysokość kar zapewne naruszenia ich skutecznie straszyła natomiast duże przedsiębiorstwa, które stać na wyjęcie kancelarii prawnej obrony swoich interesów prawnych oczywiście nie pozbędą się tamtego rynku nieco wysuwają się z tego rynku, więc po licznym ten cel został osiągnięty i podobnie myślę, że nastąpi w przypadku pakietu mobilności akurat myślę, że po polskie firmy transportowe są tak zdeterminowane wypracowały sobie taką pozycję, że nie oddadzą tego tak łatwo albo stanie się to co stało się wcześniej Francję, czyli patrzą na to co się dzieje duzi mali obawiają się dużo mówią trudno Tommy Adams jako środek oczywiście będą musieli dostosować nazwy wiadomo, że sytuacja się zmieniają natomiast ma też swoje drugie oblicze, bo wzrastają tym samym koszty świadczenia usług transportowych Unii Europejskiej, a polskie firmy transportowe też wykazywały dosyć duża aktywność wykonywanie przewozów na wschód po wprowadzeniu kilka lat temu embarga Rosji te znacznie spadły już wykonywanych przewozów część po prostu przyniosła z tego rynku wschodniego na zachód atak na Zachodzie wizję widzimy też pewną tendencję odwrotną i widzimy, że przewoźnicy krajów Europy wschodniej, czyli białoruscy ukraińscy rosyjscy są konkurencyjni cenowo, bo oni po nie podlegają w tym rygorom formalnie co prawda przedstawiciele komisji uważa nie podlegają, ale faktycznie nie ma skutecznej kontroli i przedsiębiorstw to oni coraz bardziej aktywni też funkcjonują na tym rynku europejskim są po prostu tańsze nawet co pan mówił o tych kontrolach we Francji być może w Polsce się znaczną kontrolę takie bardzo pieczołowicie dokładne ceny ciężarówek z ukraińskim białoruskim rejestracjami nie do służby kontrole nasze wskazują, że ta kontrola odbywamy od lat zabiegamy o to, że nie ma skutecznej kontroli zezwoleń w Polsce, że tak naprawdę bowiem część przewoźników wieża przez ochronę Litwę, gdzie nie ma kontroli granicznej mówię o przewoźnikach rosyjskich czytam białoruskich, gdzie tej kontroli skutecznie nie ma nie ma przy 24 godziny kontroli na drodze Inspekcja transportu drogowego i dlaczego mówimy, jeżeli zostanie wprowadzona z system elektronicznej kontroli zezwoleń to nadal gdzieś te dziury będą funkcjonowały, ale wierzy pan, że Polska zyska skargę do Trybunału sprawować Unii Europejskiej wniesie jeśli ten projekt, który rozmawiał z pakietu mobilności przejdzie przez europarlament no wiemy już w przypadku delegowania wspólnie z Węgrami Polska taką skargę złożyła, więc takich zapowiedzi ministra Adamczyka słyszymy, że to zostanie również w ostatecznym uchwaleniu wzięte pod uwagę myślę, że to nastąpi na rzecz tego spodziewać rzeczywiście tak będzie tylko, że rozpatrzenie skargi przez rozpatrzenie przez tu też czas myślę, że te przepisy zdążą wejść w życie za funkcjonować tak, ale za 1 z efektów jest to, że duzi będą jakoś potrafili znaleźć miejsce na pewno w tym nowym świecie, a czy mniejsze niekoniecznie tak tylko trzeba pamiętać, że w Polsce jednak przede wszystkim jeśli chodzi o firmy transportowe to największy udział też tych firm z ilością pojazdów do 10 rzecznik Zrzeszenia międzynarodowych przewoźników drogowych bardzo dziękuję za dzisiejsze rozmowy dziękuję również 1817 za chwilę informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA