REKLAMA

Młodzież ubiera się u Prady, czyli "How Much is Your Outfit"

Gościnnie w TOK FM: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2020-02-21 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
24:28 min.
Udostępnij:

W opublikowanym na początku lutego na YouTubie nagraniu "How Much is Your Outfit" nastolatki pochwalili się, co i za ile noszą na sobie. Nagrał ich popularny youtuber Czuux, 17-letni Piotr Czupryn z Ustronia. W filmie wystąpiło kilku nastoletnich chłopców. Pokazują kurtki, swetry, spodnie i buty, plecaki i „bagi”, skarpety i koszulki, łańcuchy, pierścienie, portfele, kominiarki, szaliki. Wymieniają drogie marki. Każdą prezentację przed kamerą wieńczy podsumowanie. Rachunki opiewają na 20 tys. zł i więcej, rekord to ponad 30 tys. zł. Michał Nogaś pyta dziennikarkę, pisarkę i antropolożkę kultury Karolinę Sulej, o co chodzi w tej akcji. Więcej odcinków na https://wyborcza.pl/podcast

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to jest ósma 10 podcast gazety wyborczej o akcjach w czasie, których młodzi ludzie chwalą się tym, że mają buty za 3700zł plecak za 800 punktów za 5,51000 bluzę za 1700 koszulkę z długim rękawem za 1300 i czasem ich wygląd może kosztować nawet 30 000zł, a macie wizję out fit to pytanie, które dziś stawiamy ósma 10 podcast gazety wyborczej Michał Nogaś dzień dobry to jest ósma 10 dzisiaj naszym gościem korzystamy ze Skypea, ale sytuacja jest szczególna, ponieważ Rozwiń » naszym gościem jest w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej, gdy pisze swoją kolejną książkę oczywiście o modzie dziennikarka pisarka antropolożka kultury Karolina Sulej dzień nowy dzień dobry na początku lutego dowiedzieliśmy się wielu z nas, którzy nie mają na ten temat wiedzy nie są świadomi tego czym żyje świat mody, a właściwie co najbardziej, jeżeli chodzi o modę może teraz interesować osoby młodsze dowiedzieć się o tym, że w Warszawie przed dom z galerii handlowych odbył się no chyba można nazwać swoisty spektakl kolejna odsłona tym razem Warszawa akcji zatytułowanej chał macie wizję out fit na filmie, który można zobaczyć na kanale YouTube widać młode osoby głównie co ciekawe mężczyzn, którzy podchodzą do kamery pokazują swoje nie tanie ubrania posłuchajmy jak brzmiało ono wszystkie strony co stać nowym odcinku dowiemy się Homo czy są w Auschwitz w Warszawie, bo dużo osób chciało, żeby ratować się w Warszawie, więc robimy to, że tak od góry może Kima z chwilą na 500 uwag Diora 11 000 kurtka kler palmę sielski, ale moi rodzice mam nadzieję na kwestie zostaną osobom Pono trzymano się ma tu znacznie od butów rodzina, o co chodzi w tej akcji macicy, a wpis to znaczy nie był to po pierwsze, jakiś kanał YouTube tylko kanał bardzo konkretnej osoby, które działa pod pseudonimem kciuk i jest nie tylko youtuber, ale też raper co ma tutaj bardzo duże znaczenie dla tej akcji Chomać z Auschwitz, ponieważ akcja ta ma swoje źródła w kulturze hiphopowej, która kultura hiphopowa dzisiaj właściwie jest częścią popkultury i to jej dominującą częścią szczególnie dlatego pokolenia, które w akcje w Warszawie i inne akcje, które na całym świecie odbywają podobno jest bardzo mocno zaangażowana idole hiphopowej to są dla nich idolem popowi to są osoby, które sąd ani wzorem wizerunkowym również wizerunek jest w hip-hopie bardzo ważnym i kiedy hip-hop powstawał to te wszystkie takie oznaki luksusu w tym drogi ciuchy i markowe ciuchy był obiektem pożądania dla hiphopowców i albo realizowali to pożądanie poprzez podrabianie tych ubrań i ostentacyjne noszenie podróbek albo rzeczywiście wybierali sobie niektóre marki i absolutnie zadecydowali śpiewali o nich kawałki i Wasilija często, wydając na mnie całe swoje pieniądze nie mają, gdzie mieszkać i w tej kulturze mówienie o ubraniach Markach o tym ile kosztowały nie jest taką czczą gadaniną, ale jest rozmową o mocy opozycji społecznej o odzyskiwaniu twarzy budowaniu personę i nie ma w tym nic zdrożnego, że dane hiphopowy wokalista performer chwali się swoimi ciuchami w ogóle kultura przechwałki hip-hopie jest 1 z takich Super immanentnej części przechwałki można wykonywać rapując na ulicy, starając się prześcignąć innego rapera przechwałki wymieniają się różnych hitowych hiphopowych kawałkach, a no i ubrania są częścią tego wszystkiego, więc ja uważam, że to co się działo na ulicach Warszawy jest rodzajem takiej hiphopowej przechwałki tylko odzieżowej robionej przez dzieciaków zapatrzonych swoich idoli, którzy podobnie zachowują, pokazując swoje ubrania nie mają wstydu osób czy tak powiem jeśli chodzi o eksponowanie ich walorów luksusowych natomiast co jest tutaj też ważne to, że nie dotyczy to ta ich i praktyka całej mody w ogóle, bo taka moda moda od dziś, jakbyśmy powiedzieli jako dorośli ludzie mało tych dzieciaków obchodzi ich obchodzi właśnie to na czym bazował hip-hop, czyli tzw. Street UR i dzisiaj to jest najbardziej żywa woda i tam od dzieciaków kręci to jest o tyle ważne, że ta moda irytowała ma ulicę w swojej nazwie, a kiedyś na ulicach i też na ciałach nastolatków dorastających były głównie ubrania, które nazywaliśmy ubraniami surowymi i takie plemiona, które jeszcze pamięta jak banki gości Grand owcy rastafarianie czy impet takie to było krajobraz tekstylny, który dominował w liceum czy czy w podstawówce i ja sam za słynne sklepy indyjskim taka długimi palcami, ale był też było wtedy dzieciaki, które zaczynało wyglądać jak hiphopowcy powiedzmy, czyli wcześniej fani polskich składów i fascynacji zagranicznego decyzji, którzy pamiętam potrafili wydać sporo jak na tamte czasy pieniądze ma dzisiaj mówi znika rysy i dla nich było te niektóre części Europy bardzo ważna również fetysze zwane o tym, zresztą napisał bardzo ciekawie znaczek do tego stylu życia, do którego nastawianie pretenduje Fin Kalinowski na portalu pocztę, w którym pisze właśnie jako dzieciak, który wraz z hip-hop bierze on potrafił wydać 600zł na swoje buty, a jego rodzice nie zarabiali wtedy wstrząsających pieniędzy i wydaje mi się, że dzisiejsze dzieciaki, które dają powiedzmy 3× więcej na swój wymarzony out fit w porównaniu do tego wzrosły zarobki rodziców też nie wydają takich wstrząsających pieniądze mówią potraw, dlatego że żeby zrozumieć to dzisiejsze zjawisko, o którym rozmawiamy ważne jest, żeby zauważyć, że ich nie ma, a potrzeba posiadania własnego plemienia znalezienia takiej grupy nastolatkach istnieje jest wpisana zostanie i to, że nastolatki tak uwielbiają Litwa i chcą też mieć jakiś rodzaj uniformu wykonywane teraz nie koszulką za 5zł z gazem rosé tylko czymś droższym innym bardziej modowym jest pewnym czasie nieuchronnym zjawiskiem, że to nadal istnieje to dobrze, bo to znaczy, że nastolatki nadawcom pancerz ochronny i grupa, która dobrze wygląda podobnie, a jednocześnie też różne to wszystko moda zapewnia my tego nie rozumiemy, ponieważ nie są Tomasza narzędzia załatwiania tych spraw, bo my rozumieliśmy, że przez doświadczenie i jakieś rekwizyty, które nic nie kosztują możemy się zapisać jakiegoś klubu i podbudować swoje poczucie własnej wartości, ale dzisiejsze dzieciaki mają już inne te rekwizyty i takie rzeczy ze społeczeństwa kapitalistycznego rekwizyty ze społeczeństwa skoncentrowanego na obrazie obrazie przekazywanym przez media społecznościowe, które są bardzo ważnym w miernym miernikiem tego jak dziecko jest odbierane jak siebie tak samo widzi i te wszystkie marki i ubrania, które się pojawiają na macicy out fit pojawiają się też na Instagrama i różnych innych mediach społecznościowych dzieciaków, które mają konta, a tam zbiory zdjęcia tych ubrań i żerują, bo to wszystko co nie jest owalny liczą się w dzisiejszych nastolatków czy robią co nastolatki zawsze chciały robić chcą przynależeć do grupy, a jednocześnie się wyróżniać, a to jest w ogóle naczelne zadanie mody nastolatki potrzebują mody jak żadna inna grupa społeczna tylko akurat teraz potrzebują mody w tej odsłonie co nam się wydaje szokujące, ale pamiętajmy, że nastolatki zrobią wszystko bardziej i wygląd jest dla nich 1 z najważniejszych wyznaczników społecznej wartości potem już jak dorastamy to bardziej tym kierujemy mamy do tego stosunek bardzo ironiczne natomiast czym one bardzo mocno i bardzo, pogłębiając wykonują wszystko to co robią dorośli jeszcze na dodatek chcą się do tego ma swój własny sposób buntować, więc to tyle jeśli chodzi o jakiś powiedziałabym powtarzające się z pokolenia pokolenie zachowanie nastolatków śledziłem już komentarze, które się pojawiły pod tekstami np. na łamach gazety stołecznej Warszawskiego dodatku gazety wyborczej, bo dla wielu osób to co się wydarzyło przed galerią było niezrozumiałe myślę, że nasza rozmowa wiele wyjaśni i tam 1 z takich zarzutów głównych było właśnie to, że są to produkty niezwykle drogi i to zapewne oznacza zdaniem tych, którzy krytykowali to całe wydarzenie, że rodzice nie mają świadomości na co ich dzieci wydają pieniądze i że np. bluesa albo koszulkę albo buty potrafią kosztować 23000zł, dlaczego dorośli w takiej sytuacji nie reagują rozumiem, że dla osób, które słyszą ile ubrania kosztują i widzą w jakim wieku są te dzieciaki jedzą geologiczne możliwe wniosek to jest, dlaczego czy rodzice tak strasznie rozpieszczają albo tak bardzo interesują się tymi dzieciakami mogą wydawać, ale tak, by stosowne pieniądze na ubrania ma Andrzej tutaj ogólnie plecak żywą 4 halach wygłosi pan jest w Monterey w 4 i później studio poeta 1700 wątki osa 1300 mimo Hitlera 1670 w Polsce Luigi 625 i tutaj pod 600 nie mogę się wypowiadać oczywiście, bo nie znam historię tych dzieci w tym wideo jak to było w przypadku każdego 1 z nich natomiast wiem, że w tym globalnym zjawisku jego dużą częścią jest to, że ścieki, które pokazują te droższe ubrania nie mają ich na zawsze albo wcale nie dostały ich od starych w cudzysłowie mówiąc bardzo często są one już jako nastolatki, starając się rozpracować rynek mody tak, żeby zdobyć to na czym im zależy to znaczy np. inwestują dajmy NATO pasek, czego kupują go potem dostrzegając zyskiem, żeby móc kupić kurtkę lub BREEAM czy T-shirt i kosztuje taki pasek wyrzucono zależy, gdzie go kupić np. może go upolować tanio na przecenia często online, bo to są bardzo elokwentny osoby nastolatki już internet prawie wszystko kupują przez internet możesz kupić naprawdę tanio nie wiem za 600zł taki pasek np. nawet i potem ponosić chwila i sprzedać go jakimś innym bazarze internetowym za więcej, bo się pytań niż np. kogoś innego kręci się być więcej zapłaci, więc można inwestować droższego i to tak napędza jest de facto te dzieciaki często nie mają tych ubrań na dłużej mogą założyć raz 2, a potem muszą opuścić obiekt dalej, czyli na pewnym, że nie ma to po polsku słowa Agnieszki bardzo ładna czy zajmują się handlowaniem kombinowanie jak zrobić największe wrażenie na swoich rówieśnikach matek przez instagram rówieśnika również, a jednocześnie no chyba nie zbankrutować tak, by i nadal musi mieć ubrania w związku z tym, by to co roku to jest pewnego rodzaju teatr powiedziały się na samym początku tym, że to co się wydarzyło pod złotymi tarasami to spektakl tak tak, by to wszystko co robią dzieciaki mnie w ogóle pierwszym z odruchu skojarzyło się z takimi rozwój mężczyznami, którzy przebierają się w garnitury różnych Marek europejskich w Afryce i nazywają się Stowarzyszenie osób w eleganckich rozszerzających dobrą aurę Lassa było to znakomity dokument filmowania i tam oni spacerują po zakurzonych ulicach afrykańskich miast w garniturach, na które wydają wszystkie swoje oszczędności pokazując, bo to jest bardzo ważna część tego rytuału marki z każdej części garderoby, popisując się tym, że mają marki i jak one wiele znaczą Ilona kosztowałem w związku z tym to jest pewnego rodzaju dane z, dlatego że nie przypadkową, że mężczyźni to robią chłopcy głównie rzadziej dziewczynę, który mówi o tym, że ja chcę być właśnie podstępne jak być najważniejszy w grupie to jest walka bitwa utraty odpisu na kulturę hiphopową, ale też wpisaną w walkę o swoją podmiotowość każdej grupy, które słabsza tak jak nastolatki tak jak dzieciaki i potrzebuje jakich mechanizmów radzenia sobie i bardzo często te osoby, które popisują się drogimi ubraniami są całe grupy tych, których stać na ubrania bardzo często muszą właśnie dużo się nakombinować, żeby ubrania na grzbiecie pojawiło, więc nie oceniałbym wszystkich równo jako bogaty rozpieszczony bananowy dzieciaki tylko jako radzące sobie ze swoim dorastaniu w kapitalizmie otaczający nas obrazami rzeczami i marketingiem, jakim jakiś własny sposób, żeby zagrać swoją własną tożsamość to hasło bananowe dzieci też pojawiało w komentarzach to oczywiście tak pogardliwie niestety natomiast jeszcze 1 rzecz przykuwa uwagę widza takiego filmiku mówi o tym w warszawskim, dlaczego nie miało zasłonięte twarze, gdyż to po pierwsze, wydaje się jakąś polską specyfiką, bo nie wiem czy widziały się zachęcam też państwa do oglądania filmików z całego świata tam co się wydarzy rzadko wydają się, że to może być rzeczywiście rodzaj wstydu związanego z naszą jakąś polską mentalnością jednak nie wypada mówić o pieniądzach, bo kreśli może ukraść, bo nie wiem stanie się coś nieprzyjemnego, a po drugie, zdajemy się też może być związane z tymże taka moda moda na zakrywanie twarzy kominiarki są w modzie, więc może to jest jedno drugie powiązane, a natomiast rzeczywiście jest to dosyć uderzająca wydaje się, żeby to miało związek z tym, że ktoś się wstydzić tej czynności, ale może się wstydzić bać konsekwencji wykonywania tak to oceniła wspomniała o tym, że Chomać wizję aut to jest akcja ogólnoświatowa to posłuchajmy teraz w naszym podcaście fragmentów takich wydarzeń, które miały miejsce w różnych częściach globu od Aten po Dubaj polskiej była wojna była, więc łączy Ghanę do inwestycji, jakie kolega była hamulców auto jest Polski Regional zjawiła tyle co by miały procesja Ronin, a jest dały nawet aut bywają Anglii, skąd takie rodziny a od kiedy w ogóle ta akcja trwa czy wiadomo co było początkiem Chomać out fit mnie się w tym początek wydaje sięgać zamierzchłych czasów lat siedemdziesiątych i początków kultury hip-hopu natomiast to co by dzisiaj nazywamy tym ogólnoświatowym zjawiskiem wydaje się, że nie ma 1 pociągu jak internet nie ma początku wydaje się, że raczej kwestia tak jak powiedziałam pokoleniowej praktyki tego pokolenia tzw. pokolenia Zet, która ma swoich instrumentach rów, których językiem komunikacji obraz, a jego najbardziej wyrazistym elementem jest język mody, który nastolatki znają lepiej niż nam się wydaje oni są dzisiaj głównymi odbiorcami mody i głównymi twórcami trendów i niestety też czasem ofiarą marketingu Marek modowych, które bardzo dobrze wiedzą jak wzbudzić tych nastolatkach chęć faworyzowania ich Marek, a najbardziej wzbudzają twarze tych Marek właśnie ich idole różnorakich pól popkultury, więc wydaje się, że to, że wszystko ze sobą łączy rozmawiamy o takiej akcji, która ma na celu pokazywanie tego, że można ubrać się modnie i to dość drogie koszule bluzy buty to wszystko robi wrażenia szczerze przyznam nie wiedziałem, że tyle mogą kosztować podkoszulki albo paski albo spodnie to już inna sprawa, ale to jest tylko 1 z trendów, które dzisiaj obserwujemy, dlatego że po drugiej stronie osi jest np. wielka moda na wyszukiwanie ciekawych markowych ubrań w secondhandach co więcej młodzież jest tą grupą społeczną, która nie tylko w Polsce na całym świecie walczy o poprawę klimatu zatrzymanie katastrofy klimatycznej, więc stara się też propagować idee z żywiołem jest czy to się ze sobą łączyć to są zupełnie rozłączne światy wydaje mi się, że zarówno eksces strona kupowania i zachwytu nad markami luksusowymi, jaki zachwyt nad tym czy można w ogóle nie kupować albo kupować tanio w lumpeksach to są 2 strony tej samej monety to są 2 radykalnych ogólne myślenia wizerunku, jaki jest nastolatkiem i one w internecie to nawet widać na Instagramie pokojowo ze sobą współistnieją, bo na pewno najtrudniej dzisiaj jest ten tzw. środek dla nastolatków i tym się też Marcio marki modowe dla biznesu stała się tak nie wiem można nazwać York Timesie o modzie znajduje się artykuł, w którym dziennikarka analizuje fakt, że istnieje coś takiego modelu nastolatek marki kiedyś oferowały nastolatkom ubranie dzisiaj bankrutują, bo nie wiedzą jak dotrzeć do dzisiejszej młodzieży, która zwyczajnie nie chce kupować sieciówkach i nie chcą kupować w sieciówkach zarówno ci, którzy chwalą się swoim drogim od hitem jak ci, którzy chcą kupować w lumpeksach nie podoba im to jak dorośli wymyśli model zastanawiają się co z tym mogą zrobić i co więcej czasem nawet takich firm, a Chomać out fit pojawia się osoba, która ma na sobie coś co kosztuje nie wiem 1000zł powiedzmy czy nawet więcej, a jednocześnie za 5zł szalik albo pierścionek od ciotki, która przed swoją ciężką chorobą dała na pamiątkę albo jakiś inny rodzaj przedmiotu, który bezcenne, więc nie widziałabym w tych filmikach drogich ubraniach tylko drogich ubrań, bo tam też opowieść o tożsamości, którą boleśnie ci nastolatkowie usiłują skonstruować, a też ci, którzy kupują ubrania second handach i walczą o lepszy świat może tutaj pociesza wszystkich pociesza zdaniem różnych trendów czarów, czyli obserwatorów rynku modowego stanowią większość nie chcą rzeczy chcą doświadczenia chcą spotkania i jestem bardzo ciekawa co z tego bałaganu, które mają w głowie dzisiejsze nastolatki związanego z tym, że przyszło im żyć czasach kryzysu przesytu jestem bardzo ciekawa co z tego wyjdzie taki 1 z najsłynniejszych teoretyków mody taki może być ojciec założyciel myślenia tym czym jest moda społeczeństwie konsumpcyjnym to z tym problem powiedział kiedyś, że im szybciej się zmienia moda i gwałtowniej, tym bardziej groteskowe i bardziej nie do zniesienia będzie każdy kolejny styl Tusk uważa, że jest to bardzo dobre Planta tego co się odbywa w tym momencie w modzie i wydaje mi się, że będziemy za 10 lat rozmawiać to być może ten okres graniczny i to pokolenie, które dzisiaj rozmawiamy nie rozumiejąc zupełnie będzie dla nas początkiem czegoś zupełnie nowego znaczenia pojęcia jak w ogóle tłumaczy już to określenie Chomać z Auschwitz, gdyby tak ładnie przetłumaczyć no to ile kosztuje twoje ubranie tak ile ile kosztuje twój strój, ale brzmi bardzo tak jakoś Otóż nowo, więc ile kosztuje chyba po prostu w PPP trochę albo ile za wygląd tak no po ile tym wygląd no może tak trochę tak można to bardziej nie na luzie powiedzieć, aczkolwiek wydaje się, że też, by było udawanie, że właśnie poruszamy się w języku, którym się nie poruszamy bardzo mnie rozbawił wszelkie komentarze osób, które właśnie czuł się ekspertami od tej grupy społecznej wypowiadający się w mediach wydaje się że, że my po prostu co też było widać w tym oburzeniu nie wysłuchaliśmy nastolatków, a wsłuchaliśmy się swoje własne zniesmaczeni, a i te uprzedzenia myślę tak i uprzedzenia, a oni mieć ich słuchać trans dużo dużo dokładniejsze chcemy zrozumieć świata, które nam gotowość WHO chciałem na koniec zapytać jeszcze 1 rzecz, bo tego typu zjawiska jak tłumaczy z aut chwyt to jest oczywiście także dobra pożywka dla firm produkujących ubrania i może się okazać, że takie osoby, które pojawiają się w tych filmach biorą udział w tych spektaklach jak o tym, mówiliśmy nagle mogą być transferami np. producenci Marek co takich rozpoznawalnych znanych, gdzie pasy kosztuje 600zł, a plus za 2,51000 mogą używać w sposób świadomy albo nie tych osób, które potem pojawiają się na YouTubie jako takich modeli, którym nie trzeba płacić wystarczy dać im na chwilę ubranie oczywiście, ale to, o czym mówić to jest plaga albo też niestety chyba codzienność bycia na Instagramie dla wielu dzieciaków niestety też uprawniona codzienność, bo wielu z nich chce dostać coś od swojej ulubionej marki chce być, dziękując nam za wszelką cenę i to jest ten obszar zachowań, z którym będzie to mądrych dorosłych jest potrzebna jest takie ładne określenie powiem po angielsku, dlatego że w areszcie tłumaczy instant ty fika i 8 i ja bardzo duże słyszałam jestem krytycznie jeśli jak sam reportaż pomijając, gdzie z 1 dzielnicą osiedli zam. przez dzieciaki, które naprawdę często nie mają za co zjeść nawet sąsiaduje świat kresowych miasteczek i drogich gadżetów i przyjeżdżają tam ludzie, którzy mają dużo pieniędzy z całego świata i te dzieciaki chcą tej gratyfikacji natychmiastowej, więc często, żeby być jak hiphopowy idol albo jak ci ludzie z całego świata coś ukradną handlu narkotykami, żeby tylko się ubrać lepiej, żeby pokazać, że ja już jestem dorosły jak system bogaty jak już coś znacie i wydaje się, że z tą kulturą takiej właśnie natychmiastowej nagrody musimy walczyć, bo ona jest bardzo wiele w internecie rzeczywiście kapitalizm na niej bardzo zyskuje i marki modowe na bardzo również zyskują, a jednocześnie jest także jak dzieciak jakiś jest bardzo dobry w tym co robi jest oczywiście in w USA RM, którego droga do kariery jest szybsza bardziej otwarta także na tych, dla których kiedyś była zamknięta miała wiele progów i trzeba wiele autorytetów zapytać o zgodę, więc to jest kolejny pozytywnego en ciężko tutaj ocenić jednoznacznie Karolina Sulej była dzisiaj gościem podcastu ósma 10 dodajmy tylko, że od następnego miesiąca zaczynasz tworzyć własne podcast, jaką będzie nazywać dziś nazwać garderobiana będzie dotyczył antropologii model życia z sieciami odzieżowymi na schorzeń i tam na pewno także temat Chomać 0 out fit się pojawi bardzo dziękuję za spotkanie wraca do pisania książki pozdrowienia dla wszystkich, którzy pojawiają się w mieszkaniu Wisławy Szymborskiej w Krakowie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE W TOK FM: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!