REKLAMA

"Unia zmienia priorytety". Trwają negocjacje budżetowe

Połączenie
Data emisji:
2020-02-21 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio dr Bartłomiej Nowak ekspert do spraw międzynarodowych Akademii finansów i biznesu Vistula dzień dobry dzień dobry państwu przez skarb Anna Słojewska Rzeczpospolita dzień dobry dzień dobry może od pani byśmy zaczęli mianowicie na jakim etapie są teraz negocjacje budżetowe, które toczą się w Brukseli, jaki jest łagodnie mówiąc klimat jeśli chodzi o te negocjacje, bo to co dociera do nas rozmaitych Rozwiń » przekazów medialnych jest raczej nie napawa optymizmem czy rzeczywiście tak też odbiera się to na korytarzach w tonie się tutaj niespodzianki szybkich szybkich efektów, więc to, że szczyt, który rozpoczął się wczoraj po godzinie piętnastej podpatrzone i późnego wieczora można przeciągnie się na sobotę to był raczej do przewidzenia, bo jednak stanowiska członka ski są tak dość odległe przez całą noc trwały trwały negocjacje jak dwustronne to znaczy przewodniczący rady Europejskiej, ale minister z każdym z przywódców osobność spotykał osobno każdego pytał co dla niego najważniejsze czy może ustąpić czy można mu wynagrodzić, jakby osłodzić straty innych punktach i w tej chwili miała rozpocząć o godzinie jedenastej przed południem sesja wszystkich przywódców nie rozpoczęła się wciąż trwają negocjacje w podgrupach teraz mówi się o tym, że przewodniczący Miś być może na około godziny 15 przygotuje nowy kompromisowy projekt budżetu unijnego przypomnę, że pierwszy projekt to znaczy pierwszy jego projekt w ogóle projekt mamy od maja 2018 roku był to projekt komisji Europejskiej który, gdy bazą punktem odniesienia do wszystkiego co pojawiło się potem natomiast pierwszy projekt na potrzeby tego szczytu przygotowany przez przewodniczącego Michela pojawi się tydzień temu w piątek na teraz w trakcie szczytu powinien pojawić się drugi, który może będzie ostateczne może będzie zbliżony do ostatecznego wyniku, a może, a może wszyscy rozjadą się do domów przyjadą jeszcze raz za parę godzin to może jeszcze parę słów o tym, którą stronę ten budżet tak powiem zaczyna zmierzać, w którą stany te propozycje zmierzające tu się zaczyna zmieniać, o czym się wejść w bardzo proszę pamiętać o tym, żeby punktem porównania było to co mamy dzisiaj, czyli budę budżet na 201420 cokolwiek dostaniemy jakiekolwiek budżet wyjdzie czy to po dzisiejszym szczycie czy ewentualnie po szczycie za kilka tygodni kilka miesięcy na liczne gorszym wariancie będzie z pewnością dla Polski gorszym budżetem Polska na pewno zostanie przez kilkanaście miliardów euro mniej z tego budżetu niż niż dziś ma obecnie z kilku różnych powodów po pierwsze, dlatego, że zdecydowano, że na te polityki, który Polska jest dużym beneficjentem, czyli polityka spójności polityka rolna w ogóle w całym budżecie ma być mniej pieniędzy, a to, dlatego że po pierwsze, wielka Brytania 1 z największych płatników netto unijnego budżetu wyszła z Unii i pojawiła się dziura wielkości około 89 miliard euro rocznie po drugie, są nowe nowe potrzeby pilne tak jak budowa wspólnej polityki obronnej walka z zagrożeniem terrorystycznym jej zarządzanie migracją wreszcie inwestycje innowacje badania naukowe tzw. nowoczesny polityki najwyższy po trzecie zmieniły się też metodologia używana przez Brukselę ona zmieniła się bardzo bardzo subiektywnie też bardzo tra w taki sposób, że najbardziej szkoda mi krajami tych cięciach polityki spójności stały się Polska Węgry czy 2 kraje będące praworządne to wszystko spowodowało, że ten efekt dla Polski nie taki znakomity tutaj jeszcze premier na samym szczycie próbuje próbuje poprawiać liczy na to, że Polska dostanie kilka miliardów euro więcej niż niż było w pierwotnym projekcie, ale rozumiem, że tak sposób ta metodologia, której pani powiedziała to jest właśnie jak rozumiem ta próba połączenia praworządności z finansami pieniędzmi nie to są akurat 2 odrębne rzeczone w praktyce sprowadza się do tego samego metodologia dotyczy tego jak w polityce regionalnej przyznajemy pieniądze, jakie mamy definicję regionów jak i jakie takie cele w tych regionach dajemy ta metodologia co zaś może nie zaskakująca została tak sformułowana, że Polska Węgry został najbardziej uderzą w oczy komisja Europejska nigdy oficjalnie nie powie, że to, by jakakolwiek kara po prostu powiedziała, że są teraz na inne metody przyznawania tych pieniędzy, ale oczywiście wiadomo, że przecież komisja Europejska nie pisze projekt w ten sposób, że o wymyśla sobie, iż kryteria i potem zaskoczeniem odkrywa, że ten inny kraj dostanie, więc czy mniej skóry, który kraj powinien dostać więcej którymi natomiast co pan mówi, więc oczywiście to jest jak efekt problem z praworządnością, ale to nie jest ten słynny słynny łącznik między praworządność budżetom, którym duży w Polsce mówi to drugie to jest to miał być biegać w przyszłość miał być takim rozporządzeniem unijnym takim prawnym, jakby mechanizm, który miałby określać jakich sytuacjach państwu członkowskiemu można zamrozić, czyli w 1000 przez dany już w budżecie unijnym 7 lat Polska dostałaby powiedzmy polityki spójności 60 tam nie wiem 67 miliard euro polityki rolnej też kilkadziesiąt miliardów euro i sytuacji w, której by się pojawiła takie zagrożenie, że np. niezależny system sądownictwa w Polsce nie jest taki niezależny zdaniem Unii stwarzałoby to zagrożenie że, gdyby np. przy zjawił się przypadki korupcji przypadki defraudacji unijnych pieniędzy nie byłoby niezależnego od polityków sądu, któremu to w sposób rzetelny wiarygodny ocenić to wtedy mówimy o systemowym zagrożeniu dla interesów finansowych Unii wtedy Unia Europejska miała prawo zamrozić zawiesić przekazywanie Polsce czy innemu krajowi podejrzanemu takich pieniędzy do czasu wyjaśnienia naprawienia sytuacji no właśnie zdaje się teraz w Brukseli trwają też negocjacje dotyczące tego w jakim sposób w jakim trybie te zawieszenia czy zatrzymania czy zakręcanie Kurka finansowego mogłyby następować co zdaje się też jest przedmiotem negocjacji w Platformie jak negocjacje trwają ja natomiast zwraca uwagę na taką rzecz, że Polska oczywiście zadowolona, że szary Kisiel wychodzi naprzeciw w Polsce i że troszkę trudniej będzie podjąć decyzję o zawieszeniu takich funduszy, ale z drugiej strony jak się tak logicznie popatrzy to przecież to nie będzie system jednomyślny, w którym Polska broni Węgry Węgry bronią Polski tylko będzie większość głosów 15 państw, by nikt nie 15 akurat państw, bo większość będzie troszkę inne po wyjściu Wielkiej Brytanii prelekcja jak leżałam dane swojskiej pytanie to jest ten podejmowaniem decyzji odnośnie właśnie wstrzymania finansów, kto będzie rozwiązywane to znaczeniu jak są 2 opcje jednak roboczym pierwotną, która ma wie o tym, że decyzja podejmowana tzw. odwróconą większością, czyli potrzebna była większość, by zablokować decyzje natomiast teraz oczywiście sam minister tak jak powiedział pan pan ekspert obecnie studia rzeczywiście wyszedł na naprzeciwko oczekiwaniom Polski m.in. zmienił to na tzw. zwykłą większość kwalifikowana ZUK większość kwalifikowana jest określona większość państw reprezentujących określoną liczbę ludności może być około 15 państw UE to trochę zależy od tego czy w tej większości będą będą największe państwa ich nie będzie, ale oczywiście tak jak pan Nowak powiedział nie jest także Polska do spółki z Węgrami ten mechanizm zablokują tutaj do do jego przyjęcia jest potrzebna kwalifikowana większość, czyli do zablokowania jest potrzebnych dobrych kilka kilkanaście krajów to myślę, że warto przywołać to co wiemy o posiedzeniach rady Unii Europejskiej, czyli w formacie ministrów i tam minister Szymański, kiedy jeździł bronił praworządności to w zasadzie poza Węgrem nigdy nie stawał w obronie Polski specjalnie, więc jeżeli mówimy o większości zdolnej do podjęcia decyzji taka większość oczywiście znajdzie to jest element kontrowersyjny, ale 1 z bardzo wielu, które są w ogóle na na agendzie zdecydowanie decydowania dzisiaj, żeby miał może odnieść się do wypowiedzi pani redaktor, jeżeli chodzi o w ogóle kwestii ukarania Polski Węgier, bo rzeczywiście, jeżeli chodzi o PKB już poprosił o informację o 1316 za chwilę wrócimy do rozmowy połączenie kilku łączenie trzynasta 21 Jakub Janiszewski przewodnik kreowania ze mną w studiu dr Bartłomiej Nowak ekspert do spraw międzynarodowych Akademii finansów i biznesu Vistula zaś przez skarb Anna Słojewska z Rzeczpospolitej i oddaje głos o Polsce i także mówiliśmy czy to są takie przypadki, o których możemy powiedzieć że, że te kraje zostały ukarane za praworządność ja nie do końca zgodnie z tą tezą dlatego, że jeżeli spojrzymy NATO, które kraje tracą w kategoriach PKB per capita na głowę to na pierwszym miejscu są Węgry Polska, ale tak naprawdę jest cała Europa środkowo-wschodnia włącznie z Litwą na trzecim miejscu, która ciężko ją posądzać o problemy z praworządnością dzisiaj prawda natomiast, jeżeli chodzi o samą filozofię i metodologię tworzenia budżetu tu jest bardzo duży problem dlatego, że to jest jest budżet, który odzwierciedla po prostu znacznie większym stopniu nowe realia Unii Europejskiej i potrzebę polityk, z którymi Unia musi sobie radzić, które wyrosły dosłownie w naszej świadomości w ostatnich latach, ale przez nowe realia rozumie pan wyjście Wielkiej Brytanii Niemiec nie to są całe to jest polityka cyfrowa to jest polityka obronna to to jest cała problematyka digitalizacji 25% budżetu projektowanego tego wieloletniego ma być przeznaczony na zieloną politykę tt one to jest porozrzucane po różnych półkach budżetowych, ale 14 budżetu jest po powiązana z zieloną polityką teraz tak to bardzo dużo mówi raczej jak Polska jest niedostosowana do pewnych procesów integracji Europejskiej, które się dzieją, na które Unia zwróciła uwagę i po raz pierwszy w tym budżecie polityka rolna i polityka spójności spadają na dalszą kolejność, a w pierwszej kolejności są te polityki sektorowej chce pan powiedzieć, że my tracimy, bo się nie unowocześniamy nie, bo to jest koniec Solidarności jaka, jaką znamy Solidarności polegającym polegającej na tym, że bogaci finansują rozwój słabszych państw po to, aby te dostosowały teraz po prostu uniesie ukierunkowuje na poszczególne priorytety po to, aby radzić sobie z problemami globalizacji z problemami, które sama miała mamy przecież zalążek budżetu strefy euro bardzo mały jeszcze prawda, ale będą finanse będą pomagały państwom, które mają problemy problem gospodarczy, kiedy należało, jaka jest pozycja teraz Polski oczywiście w porównaniu do tej propozycji komisji Europejskiej Polski rząd ze stuprocentową pewnością możemy powiedzieć będzie mógł ogłosić sukces, bo to co osiągnie jakiekolwiek formule będzie lepsza niż ta propozycja komisji 2018 roku natomiast ja bym powiedział, że sukces prawdziwych negocjacji strategicznego podejścia powinien polegać na tym, że ta propozycja komisji powinna wyglądać zupełnie inaczej ja doskonale pamiętam moją podróż do Brukseli to było dosłownie kilka dni przed prezentacją wieloletniego budżetu przez komisję Europejską i miałem całą serię rozmów w instytucjach europejskich w europejskim banku inwestycyjnym wszyscy moi rozmówcy pytali o jakie stanowisko Polski w sprawie wieloletniego budżetu Bruksela tym żyła, więc odpowiedziałem no nie wiem nie reprezentuje rządu, ale też nie znam takiego stanowiska Polski wszystkie inne państwo już przedstawił tzw. nota PS, czyli nieoficjalne swoje stanowiska chodziły po po brukselskich kuluarach zresztą myślę że, że pani redaktor znacznie znacznie lepiej opowie i tego samego dnia, kiedy toczyłem rozmowy dostałem wiadomość zaproszenie polskiego przedstawicielstwa od pana ambasadora radość, które pośród tego korpusu dyplomatycznego do urzędników unijnych do posłów parlamentu Europejskiego zaproszeniem na projekcję filmu o Smoleńsku pani Anity Gargas poprzedzonym mszą świętą dla mnie dla mnie to było straszne zderzenie rzeczywistości tego jak sobie wyobrażam, żeby funkcjonowała dyplomacja z polskimi realiami czy ta propozycja komisji nie powinna się nigdy pojawić, bo Polska Polska się wtedy zajmowała spory o praworządność była straszliwym sporze z instytucjami europejskimi bojkotowała wręczy pana komisarza Timmermansa i myślę, że to odegrało główną rolę w tym, że ten budżet jest taki ani inny, że ta metodologia i filozofia jego tworzenia była tak niesprzyjająca dla nas Acura, czyli jednak się pan zgadza z tym, że co powiedziała Anna Słojewska, jeżeli jednak był w tym element no to pewnej kary nie bo gdybym ja, gdybym ja myślę o priorytetach Unii to też bym te budżety zaprojektował ukierunkowane nowe polityki, bo Unia musi sobie radzić zupełnie innej rzeczywistości i naturalne się staje że, że te państwa, które po prostu mówił dajcie nam więcej pieniędzy i nagle się okazuje, że on te pieniądze nie myślę wykorzystują, ale że budują swoje systemy polityczne które, które idą w ogóle wbrew wbrew temu, czego tego chcielibyśmy oczekiwać Unii Europejskiej wbrew traktatu wbrew podstawom wartością, jaki duży płatnicy mają interes w tym, żeby takie państwa finansować inaczej nie będą mieli zachęt do tego, żeby myśleć o tej Solidarności Anna Słojewska, bo nie chcę tutaj polecać pełnienie takiej jak bardzo interesujące dla słuchaczy co dwoje ludzi ministra nauki szkolenia mają wydać także podatni jesteśmy to znaczy mienie na winnych nie chcę szczegóły natomiast co długu mogę powiedzieć tak absolutnie zgadzam z panem Nowakiem, że Polska na etapie przygotowania tego projektu jesienią angażowała i to nie tylko problem budżetu jest problem wielu innych potężnych kluczowych dla polskich interesów legislacji, które wychodzą z komisji Europejskiej, których często Polska na etapie konsultacji, zanim oni wyjdą, zanim one widzą z komisji nie było żadnego udziału przez długi czas, dlatego że właśnie skupiała się na na 1 problemy, czyli praworządności stał się zakładnikiem tak tego tematu jeśli chodzi o nowe cele tego właśnie Polska Węgry inny kraj ucierpiał, choć wydaje się, że tak do końca jesteśmy ze sobą w sporze, dlatego że się wydaje po prostu, że tym państwom płyty, że komisja Europejska sobie taki budżet, ponieważ w dzisiejszych czasach to jednak rzecz to są nowe cele nowoczesność tak dalej, a druga rzecz jest taka, że nie wyobrażam sobie, by płatnicy netto mogli wrócić szefowie liderzy państw płatników netto tak jak Holandia państwa skandynawskie w 2 czy pieniędzy, żeby ci liderzy mogli wrócić do swoich stolic coś powiedzieć, proszę bardzo, największym beneficjentem krajem, który znów zyskał najwięcej negocjacjach budżetowych jest w Polsce, o ile on 7 lat temu Polska była jakimś prymusem była krajem szanowanym uważanym za proeuropejski tak dalej teraz były są 2 gigantyczne problemy mówi o punkt widzenia kraj ten jest praworządność tutaj brak Solidarności imigracji nikt tam by nie zrozumiał, dlaczego akurat Polska ma dostawać pieniądze żadne tłumaczenia, że wzrost gospodarczy wspólne integracja to nikogo nie przekonał, więc trudno taki budżet jest po prostu efektem efektem kompletnie innej atmosfery politycznych to ja może jeszcze dodamy do tego co pani redaktor powiedział 1 element układanki Otóż na końcu na ten budżet musi zgodzić parlament Europejski parlament Europejski szacuje, że w tym budżecie brakuje na realizację celów Unii prawie 240 miliardów euro parlament zawsze stał po stronie większego budżetu więcej polityki unijnej zawsze stał po stronie polityki spójności, a teraz będzie także ta sprawa pójdzie do parlamentu, w którym Polski rząd wie skonfliktowany również chodzi o praworządność, a rządzące ugrupowanie jest w marginalnej zupełnie grupie politycznej ja nie spodziewam się, żeby parlament chciał być bardziej hojny dla Polski, pomimo że ogólnie rzecz biorąc jest to większy budżet jest dla nas jest dla nas jak największą korzyścią powinien być jeszcze 1 rzecz zwrócę uwagę Polska ani 1 momencie nie opowiedziała się na temat tego jak powinien wyglądać budżet unijny nie było ani 1 wypowiedzi, o ile powinno być tych pieniędzy prawda państwa przerzucają się procentami czy to będzie 111 jak by NBA jak w projekcie komisji czy czy to będzie mniej jest spora grupa jest co 4 kraje plus Niemcy ukryte, które chcą 1% Polska nie ma stanowiska na ten temat i to też ciekawe Niemcy to jest strategia negocjacyjna czy raczej brak strategii tutaj na swoje ska to trochę, bo brak to znaczy zaskakujące, bo to, że kiedy, kiedy wczoraj przywódcy przyjeżdżali na unijny szczyt właściwie tylko premier Morawiecki dało się być w miarę zadowolony z tego co co przedstawił mi serce tak wydaje się być sporym błędem takim taktycznym bo, bo przecież negocjacje dopiero zaczynają, mimo że oczywiście w tym projekcie solami las były poprawki, które generalnie poprawiały pozycji netto polskich firmach z propozycją komisji sprzed blisko 2 lat to już na etapie przed szczytem wyrażać tego pod zadowoleni z dosyć zaskakujące dla przykładu dla porównania prezydent Emmanuel Macron prezydent Francji kraju, który w komisji w projekcie komisji Europejskiej budżetu został właściwie jedyną oszczędzono to znaczy najmniej straci w porównaniu ze wszystkimi innymi dołączy tam bardzo denerwował mówił, że to absolutnie czas zwiększyć wydatki na rolnictwo rolnictwo jest taka kluczowa polityka unijna, których Francja dostaje najwięcej pieniędzy, lecz może być bezczelnie jeszcze na, a przy tym negocjacjami rządu żadnych cięć rolnictwo nie akceptuje, mimo że jak mówię Francja stosunkowo najmniej tych w tym wszystkim straciła no, więc tutaj rzeczywiście mam takie wrażenie po prostu, że to co mówi jednak premier Morawiecki to nie jest obliczone słuchaczami tego nie są politycy tutaj czy jego partnerzy tutaj tylko to jest jakaś wewnętrzna rozgrywka w Polsce on komuś musi udowodnić że, że jednak walczył jednak coś załatwić czy to w sprawie praworządności strajk miliardów ile to będzie to niema takiego wielkiego znaczenia chodzi tylko o to, żeby tak to wszystko zamieszać pokolorować, by pokazać przyjechał się tutaj trochę pozorne negocjacje można mnie chcę powiedzieć, że to jest bardzo logiczna uważam taktyka w dużej części zgadzając się pani redaktor, o co chodzi premierowi Morawieckiemu Otóż on wie że, że po tym, jak co zaproponował Michel on już nie będzie miał lepszej gry propozycji po stronie przywódców państw no bo się będą burzyć, jeżeli chodzi o powiązanie z praworządnością o to ile Polska może dostać w polityce spójności Legię ta jest to jest optymalna pozycja dla premiera Morawieckiego, który musi wrócić do kraju i powiedzieć zwyciężyłam zdobyłem dodatkowe pieniądze i on będzie posługiwał narracją, która zestawia te dodatkowe pieniądze w porównaniu z projektem komisji Europejskiej 2018 Polska opozycja z kolei będzie się posługiwała narrację, która zestawia te pieniądze jak pani redaktor powiedziała poprzednią perspektywą finansową oba ta oba te oba stanowiska będą jest tak naprawdę nie do końca prawdziwe i rzeczywistość znacznie bardziej z nim lansowana, ale tego polscy wyborcy nie będą rozumieć każdy pozostanie tak naprawdę przy swojej interpretacji Nora, ale w gruncie rzeczy powiedział pan przed chwilą, że ta narracja opozycyjna jest o tyle uzasadniona, że Polska w zasadzie nie uczestniczyła aktywnie w tych propozycjach w negocjacjach na temat propozycji komisji Europejskiej tak oczywiście to co się zgadza, ale też z punktu widzenia samej metodologii nieuprawnione porównanie tej perspektywy budżetowej do do poprzednich, chociaż się zastanawiam patrząc na poprzednie negocjacje budżetowe przy wiele lat temu też miałem przyjemności, by panią redaktor, kiedy pracował w Brukseli to to co pani redaktor też wtedy była i ja pamiętam jak Kazimierz Marcinkiewicz krzyczał jest jest jest i wszyscy mówi rzeczy strasznie trudne negocjacje budżetowe były zaczyna zaczyna po tym, jak Francuzi i Holendrzy odmówili akceptacji Europejskiej konstytucji referendum później była Europa pokryzysowe wychodząca z kryzysu, gdzie wszyscy się strasznie bali a, a premier Tusk krzyczał na koniec kroi tort wielki pieniędzmi i wszyscy też mówi, że to są najtrudniejsze negocjacje teraz mamy dziurę brytyjską, więc rzeczywiście dużo mówi o priorytetach Unii, jeżeli mamy dziurę brytyjską, jeżeli chcielibyśmy się mocno integrować ze względu na Donalda trampa wielką Brytanię i Rosję po drugiej stronie a, ale ten te negocjacje budżetowe są dokładnie takie same jedni mówią 1% inni to są bardzo małe to jest 1 pięćdziesiąta wydatków państw w porównaniu do wydatków budżetów narodowych i polityki narodowe, więc to jest nic, a mówimy o Europie, która ma ambicje globalne, więc myśleć to jest bardzo charakterystyczne Anna Słojewska no tak to nie są jakieś wielkie pieniądze, ale to oczywiście wszystko uraz do rangi symboli poza tym myślę rzeczywiście są kraje przejmą tak jak tutaj się obserwuje zachowanie niektórych państw, których te pojedyncze miliardy czy setki milionów euro to są, jakiej się i kluczowe tutaj przykładem jest Holandia, która jak tłumaczą dyplomaci holenderscy tam po prostu taka sytuacja, że nie to, że rząd koalicyjny to jeszcze nawet rząd koalicyjny zdaje się mniejszością w parlamencie holenderskimi ona wszystko musi mieć musi mieć zgodę przede wszystkim ma już na cały okres trwania kadencji ma rozpisany budżet, który jest elementem ponad 100 stronicowej umowy koalicyjnej teraz cokolwiek ten premier Rutte tutaj, by chciał wydać więcej niż tamtej umowy koalicyjnej zapisano to musi wobec zgody koalicji uzyskać w przyszłym roku są wybory parlamentarne, a wiadomo, że eurosceptycy w Holandii też też też jakoś tam pozycję mają i to wszystko pod stół, a jeszcze do tego Holendrzy są narodem oszczędnym uważają, że tutaj się marnują unijne pieniądze jest oczywiście jak ja rozumiem też stanowisko takich krajów dla nich każdy każdy 100 000 000EUR czy miliard euro no to jest jakiś spory problem politycznej w tym nic niestety czasie zmierzyć w tym sensie uważam te negocjacje, bo w sensie politycznym to każde negocjacje są niesłychanie trudne nie wydaje się, że akurat te były trudniejsze niż poprzednie czy wie czy 2 perspektywy temu natomiast uważam w sensie finansowym o tyle trudniej, że ta przepaść między tymi, którzy chcą więcej, którzy są nie ona po prostu w w liczbach jest większa niż była kiedyś to na tym polega problem dziękuję bardzo, Anna Słojewska z Rzeczpospolitej przez skarb i dr Bartłomiej Nowak ekspert do spraw międzynarodowych Akademii finansów i biznesu Vistula był ze mną studia dziękuję bardzo, dziękuję panie z 1337 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!