REKLAMA

Ile polski rząd może stracić w unijnych negocjacjach budżetowych? Dlaczego?

Światopodgląd
Data emisji:
2020-02-21 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz przez Skypea połączyliśmy się z Tomaszem Bieleckim dzień dobry Tomku dzień dobry Tomasz Bielecki korespondent gazety wyborczej Deutsche Welle w Brukseli, gdzie naturalnie trwa szczyt tzw. szczyt Unii Europejskiej, czyli de facto szczyt rady Europejskiej zjechali się przywódcy państwa członkowskich to jest drugi dzielnie i była w sumie tą jeszcze się rozpoczął ten drugi dzień kilka razy przesuwna przesuwano dzisiaj rozpoczęcie tych obrad Rozwiń » ostatnie dane, jakie mam to był plan na szesnastą, więc pytanie do ciebie czy rzeczywiście zacznie się szesnastej co to znaczy to opóźniania jakieś nieoficjalne wiadomości są takie, że to se spotkanie plenarne spotkanie wszystkich przywódców wszystkich krajów unijnych zacznie się nie wcześniej niż o godzinie siedemnastej, a to oznacza, że przedłużają się rozmowy dwustronne czy mniejszych grupach między przewodniczącą rady Europejskiej celem, a też bez niego na temat ewentualnych kompromisów, które miały być dzisiaj zawarte czy też jutro cały ten szczyt budżetowy no jest takim przed lataniem bardzo rzadkich spotkań czułości biorą się zaczął takim spotkaniem 27 przywódców Michela, a do teraz 80 lub rozmowy mniejsza grupa w takcie czy dwustronna ta akurat to takiej formacji jest jest normalny 1177 lat i to zawsze tak tak jest coś w tym roku rzadziej używa się nie jest to pewnie tańszym zeszli z dalszego zaświadczenia, ale będą wyszedł na tę bardzo to nośne to porównanie konfesjonały są dwustronne spotkania szefa rady Europejskiej z premierami, których oni swoje prawdziwe czerwone linie powinni wyznawać, więc ten rozmowy w tym formacie się tutaj przyciągają co dziś co budzi największe kontrowersje to znaczy w co się wspierają tych wątków przecież jest tak naprawdę można być niezliczona ilość, czyli coś z coś wspierają dziś można powiedzieć, że główny spór dotyczy cały czas pierwszego punktu już takiego najbardziej obniżyć koszty ogólnego poziomu ogólnej kwoty przyszłego przyszłego budżetu co oczywiście oznacza taki unijny poziom składek członkowskich, które najbardziej są odczuwane przez kraje najbogatsze mówiąc wielkim skrócie na czym budżet planowany jest mi się lato jest sam bilet 95 miliard euro chodzi o 75 Ross 75 miliard euro, które tak się składa, że to jest równowartość mi ni więcej po brexitowym żółte składka do budżetu i kraje, które lubią tutaj nazwać oszczędnymi, czyli Holandia dania Szwecja, a i Austria są temu przeciwne temu poziomowi oryginalnemu zaproponowanemu przez ministra też sprzeciwia się parę innych krajów łącznie z Niemcami, a nawet Francją natomiast ten opór tej czwórki oszczędnych, a wśród nich Holandii i próba przełamania tego oporu obniżaniem tej ogólnej kwoty budżetu tak bardzo jak Holendrzy chcieli, ale jednak to jest jak się wydaje główna treść tych rozmów ciągnących tutaj różnych grupach pod grób mówi o 75 przed sobą ja mam nie zawsze mamy do liczby miliarda, a ja powiem, że te rozpięte gdzieś między 1% dochodu Narodowego brutto państw członkowskich, a 11% spór tak, a właściwie dynamice tych negocjacji ten kompromisowy poziom zaproponowanym przez Michela przed przed tygodniem, czyli 1,07% teraz widać też górny pułap i gdzie się o zgodę tych oszczędnych czas szukać między 10107 czy też rozpiętość 70 około 70 miliardów euro na 7 lat tak wielkiej gospodarce jak i czy wielkim wspólnym dokładnie z dnia tu jest dużo symbol, więc symboliki pieniędzy można, by powiedzieć mówiąc w skali całej Unii właśnie w ogóle ma również jest dużo też symboliki w tych sporach, gdybyśmy mogli przejść do perspektywy polskiego rządu reprezentowanego naturalnie przez premiera Morawieckiego to czy dziś Polska ma mówi kilka bitew do stoczenia to znaczy 1 dotyczy pomysłu powiązania praworządności i wypłat unijnych funduszy druga dotyczy tego jak bardzo wypłaty pieniądze w ramach Europejskiego funduszu sprawiedliwej transformacji będą powiązane z deklaracją o neutralności klimatycznej przypomnijmy polskiego jako jedyny z tego opisu oraz walka o budżet wspólnej polityki rolnej polityki spójności co dziś jest najważniejsze na razie ten ostatni znaczy kwestia tego czy szukanie kompromisu z oszczędnymi, które musi polegać na na zbijaniu ogólnej kwoty budżetu czy nie odbędzie się kosztem polityki spójności róż polityki rolnej, czyli kosztem z odchudzania tych kopert kraju obecnie, które w oryginalnym projekcie sprzed blisko 2 lat już dla Polski zostały strasznie odchudzony, zwłaszcza polityka spójności o ponad 20% tej sieci kraje nazywane przyjaciółmi polityki spójności kilkanaście krajów na pilnuje tego, że to ustępstwo wobec wobec Holendrów wobec Szwedów Austriaków Duńczyków nie odbywały się kosztem dalszych cięć w Polsce spójności do pewnego stopnia to jest możliwe, ponieważ w budżecie są obszary i działki, które no pewnie ze szkodą dla przyszłości unijnej 10 latach można wyrzucić nie, zmniejszając kopert natomiast to jeszcze nie nie byłby idealny wynik kwotowy dla dla oszczędnych, więc dzisiaj to jest zadanie kwestia praworządności będzie kolejnym etapem co nas jak jeszcze będziemy tylko właśnie chciałam zapytać poprosić o opinię swoją jak bardzo Polska delegacja jest osłabiona przez wszystkie inne spory niedosyt niebezpośrednio budżetowe i jeżeli przeliczać na pieniądze to w zasadzie, jaka jest stawka tej walki czy to się da ująć w jakiś liczbę weryfikowalne tak, bo to jest tyle różnych punktów i różnych interpretacji czy jakaś taka odpowiedź prosta, którą słuchaczy zabierze włoży do kieszeni i będzie dalej dzień państwo, a żeby odpowiedzieć czasie cofnąć to do projektu budżetu złożonego przez komisję Europejską blisko 2 lata temu, bo oni na wysoką propos całą tę dzisiejszą negocjacji on obciął dla polskiej fundusze spójności nowym siedmioletnim budżecie o 23% do około 64 miliardów euro zarówno Polski rząd jak Bruksela do dzisiaj lubią tłumaczyć to tym, że jest właściciela po brexitowym ba Polska gospodarka co jest prawdą Polska gospodarka urosła ze spraw ma polityka spójności no jest dla kraju najbiedniejszy, więc stają się bogatszy tym naturalnie powinny dostawać mniej, niemniej faktem jest że, gdyby do obecnego projektu, który to jest negocjowane zastosować metodologię, którą się stosuje o obecnym budżecie to te cięcia dla Polski powinno wynieść -11% -23% czy też po lekkich korektach mi się lata -21 czy 10% to jest do te 89 miliardów to jest kwestia, która powstała wskutek takiego nie 1 ułożenia tabelek z tymi samymi ogólnymi kwotami i tutaj zawsze będzie polityczny spór na ile silniejsza pozycja Polski od 2018 roku kiedy, kiedy tworzono pierwszy punkt tego budżetu na ile ta pozycja sprawiła, że Polska czy Polski rząd nie potrafią walczyć o, uwzględniając większą polską gospodarkę Brexit tak dalej tak dalej o metodologii piszą do obecnej, która była bardzo korzystna dla na Polski ten rozdział ten trend ten rozdział no to jest szara strefa do interpretacji publicystycznych, ponieważ te niczego tak dokładnie dokładnie nie liczy na nas premier Morawiecki od wczoraj właściwie chodzi o te idee te koperty krajowe w polityce spójności tak po leki bardzo lekkiej korekcie Michela to cięcie do Polski wynosiłoby -21% Polska strona wydaje się bardzo mało narzeka, że nie ma nasz rektor rozumie to znaczy co w takim razie wydaje się dziś na priorytetach głównym rządu od razu do pytam, bo też takim publicystycznym ujęciu pojawi się ten miliard Polska w ramach tego funduszu sprawiedliwej transformacji mogłaby liczyć wg wcześniejszych różnych wyliczeń na 2 miliardy tymczasem nowa propozycja właśnie mi się mówi o tym, że połowa tego miałoby być powiązana z deklaracją przystąpienia do celu neutralności klimatycznej 2050, którego to celu nie przyjął oficjalnie Polski rząd jak to rozumieć jak może je i powiem tak należy rozumieć moim zdaniem przeciwnie nie został zrozumiany ja jak rozumiem pytania mediów w Polsce rzeczywiście wg projektu komisji Europejskiej Polska tego funduszu w sprawie transformacji powinien dostać 2 miliardy euro zobaczymy po dzisiejszych negocjacjach budżetowych czy w ogóle te pieniądze będą w tym funduszy jedynie będą to tzw. nowe pieniądze czy świeże pieniądze niż pieniądze odjęte polityki spójności to trzeba poczekać na finalizację tych negocjacji, ale nawet w tym optymistycznym wariancie, czyli że ten fundusz będzie istniał to jak jak będzie zaprojektowany to czy zamierzeniem wielu krajów o tym i mokrą mówił w grudniu, ale takie stanowisko negocjacyjne dzisiaj Holendrów o oryginalnym zamierzeniem było to, żeby cały ten fundusz uzależnione od celu neutralności klimatycznej m.in. z wojskowych oszczędnych czy też Holendrów jest taki, że Polska dopóki PiS się do celu naturalności nie powinien stawać 1 tylko 0 miliardów nie 50% 0%, a zatem propozycja Kisiela mówiąca, że aż 50% z polskiej koperty z funduszu Polska dostałaby nie zobowiązał się do celu neutralności klimatycznej napadło gestem życzliwym stosunku polskiego rządu przeciwnie zobaczymy czy to przetrwa to jeszcze bym pozwólcie poprosił sobie poprosić o opinię w sprawie drugiej dotyczącej bardzo Polski, więc się przepisu nawet pisanego pod Polskę, czyli powiązania transferów unijnych z kwestią praworządności toczy się spór o definicję jakąś, ale też na propozycja nowa Szala, czyli na ten szczyt no wydawała się korzystniejsza dla Polski, dlatego że do uchwalenia takiego powiązania do uznania, że Polska nie powinna dostać z powodu praworządności transferów trzeba tzw. większości kwalifikowanej wcześniej no bo mniej korzystne i czyta większość kwalifikowana wprowadzona w tej formule jest moim zdaniem wydmuszka czy realne zagrożenie dla polskiego rządu, że ten przepis może zostać zastosowane myślę, że to popyt myślę bardzo mocno utrudniła podjęcie decyzji o zawieszeniu funduszów unijnych natomiast nie jest także to zupełna wydmuszka vide Holandia czy Niemcy domagają się powrotu do oryginalnej propozycji tego jest utrudniona, ale ryzyko pozostaje niemałe niemałe, aczkolwiek też wydaje się, że rządowi, mimo iż w samym Morawieckim czytaj na szczycie ta propozycja raczej odpowiada, bo jest jasne, że nie będzie budżetu bessy bessy bez mechanizmu praworządności owego, a jeżeli ma być taki to lepiej był osłabiony to jest kwestia tego głosowania to kwestia tam o PIT sformowania warunków kiedy, kiedy mechanizm powinien być uruchomiony jego podstawą prawną od początku tego projektu znów przed blisko 2 lat ochrona unijnego budżetu to pozwala na ominięcie tej jednomyślności uczynił URE w art. 7 no oczywiście rozumiem, że to będzie bardzo dziękuje Tomasz Bielecki korespondent gazety wyborczej Deutsche Welle w Brukseli przez Skype był państwa gościem czekamy na rozpoczęcie tych obrad dzisiaj w drugim dniu szczytu, ale teraz już Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!