REKLAMA

"Minutka", czyli teatr lalek o starości

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-21 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
25:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM piątkowy wieczór w radiu TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska rozpoczynamy magazyn Horyzonty, a z nami w studiu są już Izabela Wachowicz dobry wieczór dobry wieczór i Marek Markiewicz dobry wieczór dobry, że aktorzy teatru Baj twórcy spektaklu Minutka przyznam, że jeszcze w tym paśmie w tym programie nie gościła aktorów teatru Baj jeśli zdarzało się mówić o teatrze Baj to w magazynie psychologicznym dla rodziców, kiedy omawialiśmy różnego rodzaju Rozwiń » możliwości kulturalne dla rodzin dla dzieci potencjał edukacyjny przychodzą rozwoju teatru dla dzieci i teatr Baj rzeczywiście bywa hasło, by lalki, które zaraz pojawią bywają kojarzone przede wszystkim z teatrem rodzinnym dla dzieci tymczasem dzisiaj chcemy przywrócić godność powagę lalkom na scenie dorosłej porozmawiać o tym dlaczego to jest ważne, dlaczego są takie tematy kwestię emocje gatunki, które najlepiej przekazywane są przy pomocy medium w postaci lalki będziemy rozmawiać o konkretnym spektaklu o spektaklu minutkę to jest spektakl lalkowy dla dorosłych i dla dzieci w tej kolejności specjalnie powiedziałem, bo mam wrażenie, jakbyśmy siedzieli dla dzieci dla dorosłych to gdzieżby tąpnęło zostały skatalogowane dobra można po prostu rodzice mogą też przewidzieć, ale rodzice i tak chodzą dzieci tym razem jest także dzieci mogą również przejście z rodzicami czy z dorosłymi spektakl Minutka ciekawy pod absolutnie wieloma względami mogą państwo, słuchając nas np. obejrzeć skrót trailer kilka scen wpisać w wyszukiwarce spektaklu Minutka zobaczyć co tam się dzieje jak wygląda scena jak wyglądają rekwizyty jak wygląda praca aktorów z lalkami pierwsza rzecz, która niezwykle ciekawa to, że to jest teatr, który nie wisi nie jest oparty na dosłownym jakimś tekście literackim to nie jest tekst opowiadany przez lalki czy przez ludzi tylko to jest co właściwie to jest spektakl bez określony muzyką na żywo, którą tworzą Natalia Leszczyńska i spektakl składał z 3 miniatury są historia trójki staruszków, którzy po prostu spędzają dzień jak co dzień w swoim mieszkaniu myślę że, gdybym powiedziała, gdybym powiedziała więcej co za chwilę nie byłoby po co przychodzi na spektakl, a bo, bo to jest także tutaj nie jest najistotniejsza też jak rozumiem to fabuła do powiedzenia w 3 słowach tylko właśnie klimat emocje gest też też, jaka atmosfera codzienności tak, która tam jest czynności dzieła samotność starość dlatego też zależy nam zawsze na takie kameralność, bo chcemy tych widzów zabrać ze sobą do tego pokoju i przeważnie gramy właśnie w takich miejscach nie teatralnych nie stricte czarno na warszawskiej Pradze czy jakieś stare mieszkanie dokładnie w Warszawie jakiś inny przytulne miejsca ewentualnie różne światowe festiwale no to tradycyjna scena, a wysokością np. też nie zdarzyło to fantastyczny kościół gdzieś za granicą tak się zdarzyło tak tak no tak oczywiście właściwie nie musiał zadawać pytań no dobrze, ale oczywiście to jest pytanie, ale tak nie ma tekstu to, o czym jest ten spektakl no, o czym jestem tak jak na to jaka tam jest historia za tym stoi i właściwie co bohaterowie robią no my już wiemy, że nie nie chodzi o to, że robią coś spektakularnego, bo oni po prostu żyją, ale no jeśli ktoś chce wiedzieć tu i teraz, słuchając nas zadaje to najprostsze pytanie na świecie, o czym jestem spektakl skoro nie może przeczytać sztuki Szekspira, żeby zrozumieć, bo to nie jest oparte na sztuce Szekspira skoro może przeczytać innego dramatu tylko po prostu musi przejść gotowy na to by użyć wyobraźnia, ale on jednak lubi przeczytać najpierw chce przejmie posłuchać, o czym to spektakl jest w dużej mierze od nas samych przede wszystkim, bo to spec postaci, które są, które grają spektakle są wzorowane na nas też należy na naszych przeżyciach na naszych przemyśleniach kosztem spieranie się ze starością z wyobrażeniem swojej starości to trochę może samotności zwykłym życiu takim codziennym, który przez to, że pokazujemy na scenie Mono nagle magiczna starać, bo nagle zdanie wyjątkowe po prostu nagle parzenie herbaty okazuje się, że staje się bardzo ważnym rytuałem, ale jest tam też dużo oczywiście pod spodem i to kto co, kto sobie przeczyta tych najdrobniejszych czynności z obecności kogoś, by jego braku jest też dużo takich metafor pod spodem mamy 3 postaci 3 starsze osoby, które żyją własnym codziennym życiem 3 lalki animowane przez troje młodych aktorów aktorzy przeglądają się we własnej przyszłości, bo lalki wzorowane są na własne waszych postaciach jesteście współtwórcami tych Lalek to jest wyobrażenie was chciałby widzieć w dorosłości w przyszłą rzeczywistość tak można wypowiedzieć raz w sensie mamy tutaj bardzo ciekawy podwójny porządek na scenie podwójną narrację, bo oczywiście nie jesteście aktorami w roli przezroczystych animatorów, którzy mają się schować za lalką tylko równoprawnie występuje się i właściwie tworzyć takiego smoka dwugłowego z tymi postaciami ze sobą w przyszłości spróbujmy opowiedzieć słuchaczom na tyle nagle radio na to pozwala jak to wygląda na scenie to znaczy, że jesteście pod smokami z 2 głowami, że taka taka dysocjacja, aby takie 2 osoby w 1 osobie salkę oficjalnie nazywa się walką hybrydową, czyli właśnie użyć użycia mamy swoich części ciała i tak, żeby właśnie zadziałać na wyobraźnię myślę, że możemy zdradzić jak jak rzeczywiście animuje my tą formą 1 ręka jest w głowie lalki druga jest nasza ręka jest rzeczywiście zapożyczona dłonią tej posta dzwonią postać dokładnie i nasze nogi stają się też nogami naszych dziadków, więc ewentualnie nas w przyszłości nawet bardzo się wraz z tak my tak nazywamy nasi nasi dziadkowie, a że staruszki i rzeczywiście tak wygląda, jakby mieliśmy taką sytuację, bo wychodziliśmy też bardzo często na ulice z naszymi markami mieliśmy sytuacje, że ktoś rzeczywiście z daleka nie widział dokładnie czy to idzie 1 osoba czy to idzie ktoś za starszą osobą, żeby nam znak, by młodzi ludzie pomagali starszym osobom w codziennych czynnościach w przechodzeniu z 1 miejsca drugi bardzo codziennej byliśmy też byśmy też zakupy w marketach to była jakaś prowokacja czy rodzaj przedstawienia dla pań testowali dzieje teraz reakcje rozmawiać można razić tak, bo na ulicy spektakle też często jest grany nam jeszcze tylko powiem, że te osoby dopiero kilka kroków za nami, mijając nas dopiero zwracały się z do tyłu i patrzył c co przed chwilą się tutaj wydarzyło stało tak rozdwojenie nie tyle jaźni co fizycy, bo te same nogi, ale już na poziomie tułowia mamy 2 postaci, ale tylko jeśli powiem, że na scenie nie ma tego problemu, bo my po prostu znikam butelki są po prostu bezkonkurencyjny a, ale jednak z tego co rozumiem lalka nie jest tylko nie wy nie jesteście tylko przedłużeniem ciała Lalek, bo wasza mimika jest wyraźna mam wrażenie, że z czułością momentami patrzycie na lalki to jest rodzaj takiego opiekuńczego kontaktu z stolarkę i że tutaj rzeczywiście mamy jakąś taką ruch równoległą narrację powieści żywego człowieka i opowieść człowieka w przyszłości lalki animator w tej sytuacji nie jest właśnie tylko animatorem oddaje kontekst dodaje również duże znaczenia i daje po prostu jakich takich tematów do przemyśleń, więc w żaden sposób próbujemy zachować wręcz dobrze jest być obecnym natomiast tak jak powiedziała za w lalkach na tyle interesująca, że po prostu żyć ciągle są uwagę ta nie płacą zdecydowanie co może młodość wiedzieć o starości możecie sobie wyobrazić fizycznie jak będzie starzeć się wasze ciało będzie wyglądać wasza twarz to jest przedstawione w lalkach, który miał nie czujecie w trakcie spektaklu jak wyglądało wasze przygotowania albo na podstawie jego rodzaju przeżyć refleksji powstawał ten spektakl może zacznę od tego, że jeszcze wcześniej w ogóle, skąd wziął się pomysł teatr Baj oprócz tego, że działa dla dzieci działa również w jest zaangażowane w ramach zintegrowanego programu rewitalizacji takie spektakle społeczne, które dzieją się na podwórkach praskich i nie są przeznaczone tylko dla dzieci, ale są przeznaczone dla wszystkich mieszkańców Pragi, a ponieważ jesteśmy tam już od kilku lat zobaczyliśmy, że na tych praskich podwórkach oprócz dzieci są też osoby starsze jest bardzo duża i będzie coraz więcej tak wielu powodów również demograficznych i warto było zrobić coś dla nich o nich, ale przez to też troszkę coś o nas, żeby to było dla nas bliskie no i pomyśleć żeby, żeby może zrobić coś takiego u nas w teatrze udało się zorganizować pomyśleliśmy, jakimi środkami to wypełnimy i pomyśleliśmy o takiej pani, która nazywa się Natasza balowa jest to lekarka, ale również scenograf konstruktor też, ale córka wspaniała znana na całym świecie prowadzi warsztaty przy różnych spotkań na całym świecie bardzo nas zainspirował do tej pracy i dzięki temu po udało nam się takie lalki stworzyć i takie lalki tworzyliśmy, że jakieś 2 tygodnie czy też była taka swoista prace nad rolą rzeczywiście tworzą każdą zmarszczkę zastanawialiśmy się, dlaczego skoro nasze wzięła patrzyliśmy na zdrowiu należy tak będzie wyglądało ta tak właśnie trochę na podstawie naszej mimiki zrobiliśmy rzeczywiście sobie zdjęcia w przeróżnych dramat aktora, ale też patrzyliśmy na zdjęcia naszych przodków i z tego takiego miksu powstaje i nasi dziadkowie no co jest treścią tej starości, który opowiadacie czy właśnie obserwacja czy rozmowy czy nadzieja czy lęki co też za opowieść o starości czy oczy to jest w ogóle ważne że, że ta opowieść zawiera jakieś treści wasza rzecz dla nas jest ważne bo jakby to są też nasze lęki myśmy kiedyś, spotykając się przy okrągłym stole umarli Czekaj drzwi naszej koleżanki, która też jest twórczynią tego spektaklu spotykamy się w myśl tek nawet systematycznie i któregoś razu szliśmy sobie, że chcielibyśmy, żeby te spotkania nigdy nie kończyły, żeby za te dzień tym 50 lat, a po prostu kogoś kim możemy porozmawiać komuś wyżalić albo zwyczajnie napić się herbaty razem razem z dokładnym nie zamykać się po prostu swoich 4 ścianach i np. przygotować spektakle z lalkami reprezentującymi was za młodu tak 60 lat już myśleć nawet doskonale czekamy na ten następny spektakl tymczasem spektakl Minutka jest do zobaczenia w różnych miejscach w różnych sytuacjach trzeba śledzić losy spektaklu Minutka miejsca, w których wyłania się na różnych scenach Polski Europy świata można śledzić profil na skargę na Instagramie Minutka i tam są wszystkie informacje o tym gdzie można spektakl zobaczyć w najbliższym czasie na wiosnę spektakle pojawi się w Słupsku w Warszawie będzie również na wiosnę i na przełomie wiosny i lata to będzie wtedy doskonała gratka, bo to będzie taka bezpłatna plenerowa prezentacja minutki, ale wiem też, że jeździcie po świecie i tutaj okazuje się, że ten teatr bez słów jest najbardziej komunikatywne, bo okazuje się, że nie tylko w Europie, ale w na różnych kontynentach jesteście bardzo dobrze rozumiani z tym swoim przekazem udało nam się już pojechać w takie 2 miejsca udało nam się pojechać na festiwal do Japonii i zagraliśmy tam na festiwalu Kalinka festa właśnie na japońskiej publiczności kilka razy i właśnie tam graliśmy w kościele m.in. i było to niesamowite, bo rzeczywiście skupienia, jakie tam o otrzymaliśmy, jakie panowało w takim spektaklu było niesamowite ludzi ten spektakl tak zamek w Polsce bardzo mocno wzrusza i było to bardzo odczuwalne i tam ta starość dojrzałość samotność wszędzie taka sama, a natomiast tam właśnie zobaczyłam pewna pani zaprosiła nas do Chin do Szanghaju na zagranie kilka jest do zagrania kilku spektakli, ale niestety pewne sprawy ideologiczne wały na malarza to miał być już w, czyli jak ma wolne miejsca w grafiku jeśli jakaś instytucja kulturalna reprezentanci tej instytucji nas w tej chwili, słuchając mogą próbować ubiegać się o to, żebyście ze swoim spektaklem odwiedzili jakieś miejsce ma jakieś warunki wstępne mówicie, że lubicie grać na ulicy w mieszkaniach, gdzie jeszcze Lubicza co, czego potrzebujecie żeby, żeby ten spektakl dobrze zaprezentować potrzebujemy dostępu do prądu, ale czasami życzliwi sąsiedzi użyczają nam ten przykład mamy taki swój sposób, że przyciągamy kabel przez okno i możemy grać spektakl także naprawdę jesteśmy po pierwsze, kompaktowe drugie też bardzo elastyczni ta minimalistycznie swoje wymagania dokładnie tak takie też jeśli ktoś chciałby się z wami skontaktować po naszej rozmowie to może szukać kontaktu z nami przez instagram właśnie na przód dokładnie albo może od razu również pisać do teatru Baj znaleźć na stronie informacje i pisać, a jeszcze propolis grama, bo padło hasło, że jest to proszę o minutkę to jest profil z uwagi na to, że wyjeżdżamy chcieliśmy nazwać ten spektakl trochę inaczej i rzeczywiście zagranicą jest grany pt. Oldschool Oldschool po prostu ciekawa życia z treści z jest po prostu też interpretacja, czyli na Instagramie pod hasłem oraz ból Minutka School projekt i tam mogą państwo znaleźć informacje powiedzieć na początku, że spektakl jest dla dorosłych i dla dzieci ciekawi mnie szczególnie jak dzieci odbierają tego typu typu spektakl, kiedy żyjemy w kulturze, gdzie zarówno dorośli dzieci przyzwyczajeni są oczekują jak widzą lalki, że to jest przekaz przede wszystkim dla dzieci, że to jest jakaś uproszczona forma bajkowa tymczasem to są bardzo poważne tematy bez słów, ale jednak poważne życiowe tematy to też nie spektakl dedykowany bardzo małym dzieciom, chociaż mogą wszyscy pewnie obejrzeć raczej dzieciom od dziesiątego roku wzwyż ale jakie zbieracie recenzje reakcje od dzieci, tym bardziej że macie dzieci nagrodę od na 1 festiwalu spotkania w Toruniu dostaliście nagrodę właśnie dziecięcego żyli, dlaczego nie ma, więc pytanie w każdym razie je było to przepiękne doświadczenie w aspektach rzeczywiście ma swoje tempo, jakby życie w tym mimo tego, że wydaje się że, że jest zwykłych codziennych czynnościach, że tam niewiele się dzieje dalej jednak się dzieje właśnie właśnie chyba chciał powiedzieć tak, że niewiele w razie również dostępna jest tempo jest bardzo powolne wyobraźmy sobie zrobimy sobie herbatę to jest ta spektaklu aha, a jeszcze wszyscy utrzymują uwagę patrzą na Zang percepcja dzieci myślę jest wystawiona na próbę władać tak dokładnie tak, ale się okazuje da się wytrzymać przez godzinę i nawet z uwagą oglądać spektakl także byliśmy naprawdę, że uzyska cieni bardzo nam się zrobiło ciepło na sercu jeśli takie te treści, które chcieliśmy zawrzeć przeniosły się wszystko dla do dzieci, a rozmawialiśmy z nimi po spektaklu i rzeczywiście przyniosły to było to coś bardzo przyjemnego teatrze Lalek dla dorosłych ma w Polsce długą tradycję duże osiągnięcia, ale wciąż jest tak, że trzeba przypominać mówić o tym, że lalki to nie jest tylko dodatek czy teatr lalkowy dla dorosłych nie jest tylko forma przerośniętego teatru dziecięcego tylko rzeczywiście jest tak, że pewne kwestie emocje jest bardzo dobrze pokazać przy pomocy właśnie symbolu czy takiego ożywionego rekwizytu, że pewne tematy potrzebują takiego medium, jakim jest lalka są też po prostu pewne sceny, które byłyby nie może niebezpieczne do wykonania przez aktorów żywych lalki jednak dysponują innego rodzaju możliwościami jak w tym przypadku opowieści o starości co tutaj dodają lalki konkretnie do tej narracji, gdybyście byli sami w we troje aktorzy na scenie i kiedy jesteście właśnie z tymi postaciami bajkowymi postaciami samych siebie w przyszłości czym to się różni jest właśnie tak zahacza o tym, ten problem teatru formy w dla widza dorosłego w Polsce, że myślę, że właśnie tutaj już same nomenklaturze jest jest problem 1 region tak, bo nazywamy lalką i kojarzyć z tą zabawką dokładnie dokładnie, ale inne nazwy są gorsze Kukiełka marionetka ewentualnie nie mam nic ani ma tak, ale to jest też zabić takie niewygody z kolei wykonawcy, gdyż okrytej totalne znaczne określenie my zawsze staram się tak naprawdę szukać w tej walce w tej formie czegoś więcej tej właśnie metafory, bo wydaje się, że walka może więcej rzeczywiście niektóre kwestie wypowiedziane czy nawet zagrane przez przez żywego aktora są no często właśnie nawet nie zjadliwy nie jak inne innych ewentualnie tak a, a tutaj wydaje że, gdybyśmy my po prostu nawet nie wiem ucharakteryzowany zagrali w tym spektaklu bez naszych, ale to nie byłoby tego kontekstu właśnie ja teraz ja dziś jak w tej właśnie tej podwójnego prądu nie było tej podwójnej narracji w porządku 2 postaci równolegle, które w rzeczywistym świecie nie mają prawa się spod, ale właśnie od tego jest teatr, żeby się spotkały, żeby skonfrontował tam nawet dialogu ją tek nie może nie werbalnie, ale następuje to następuje taką fundację, a te lalki te są bardzo specyficzne zapraszam oczywiście na stronę internetową na Instagrama, żeby zobaczyć jak wyglądają one są bardzo realistyczne przerażające na zasadzie nie boicie patrzeć na siebie w przyszłości jeśli jeśli ta własna twarz jest taka prosto z horroru nie tylko tego, że żona lek. lek. Malina Majka jest bardzo podobna jest wypisz wymaluj mój tata więc, jakby jestem przeznaczają do, ale chodzi o to, że te lalki są tak mocno realistyczne, że w odróżnieniu od większości takich Lalek teatralnych, które przynajmniej ja do tej pory w ręce to one mają dają możliwość, jakby wręcz psychologicznego grania to znaczy każdy kąt głowy mają tak realistyczny oczy wyżej, że potrafi to one przepisy są w stanie przeprowadzić myśl i zwykły aktor tego muszę być mistrzem, żeby zagrać pewne niuanse albo, żeby pozostawić całkowicie czyste albo nie pozbawione komentarza dzięki temu, że te lalki jest lalka to widz patrząc na to co wykonuje walka, jaką jako jakie, jaką czynność wykonuje to całe emocje i kontekst w ogóle wszystko co następuje maluje się w głowie widza takim wydaje, gdyby zagrał aktor to nie byłoby już takie czyste na ile spektakl, który grany jest bez słów żyje własnym życiem ma za każdym razem inną odsłonę, a to trudne pytanie jest troszkę za każdym razem jednak przestrzeń też nas tak dobra z 1 strony mamy za wszystkie scenografie i zawsze sobie ten nasz domek budujemy w każdym miejscu w zależności też od tego jak bardzo jest kameralna przestrzeń, w której gramy pojawi się też inne dialog widzę, jeżeli słyszymy każdą reakcję każdy oddech widza to zupełnie inaczej nam się granic np. na sali teatralnej, gdzie właśnie w Japonii mieliśmy taki przykład takiego grania rzeczywiście niemal czwarta ściana nie ma nie ma kontaktu z publicznością, która na dodatek jeszcze milczy w pełnym skupieniu i właściwie nieobecna pozornie nakłania to jednak kraju niuanse, więc zależy nam na tym żeby, żeby ten widz był z nami zależy na tej bliskości zdarzało się też graliśmy praktycznie na ulicach, bo nawet na bazarze Różyckiego i wtedy skupienie rzeczywiście troszeczkę od odlatuje gdzieś, ale spektakl dostaje nowych treści np. jakaś pani, która nie chce boi się wyjść z klatki, ponieważ gramy zaraz przy wejściu do bramy stoi z przy drzwiach czy za drzwiami do klatki, ale takich drzwi często wtedy korzystamy jest po prostu nasze cele reklamowe element scenografii np. 1 z aktorek Malwina chyba tak otwiera drzwi wejść ze środka tam stoi pani taka zrażony Invest nie wiem myślę, że na swojej klatce to kulisy teatrów oraz rozwoju tak lub urodziwą Brodnicę przeszkadzać zdarzało się też grać pomiędzy chodnikiem widownia między widownią nami był jeszcze chodnik, który był uczęszczany często wszyscy przechodniów i rzeczywiście budował też kontekst, bo np. szedł sobie takiej młody chłopak przechodził bardzo szybko zupełnie tak nawet nie obrażając wszystkich refleksję to idzie młodość, gdzie pani z pieskiem biegają dzieci i dla niektórych może rzeczywiście zbierać uwagę, ale dla takiego bardziej czwartego widza po prostu spektakl się poszerza, więc ciekawe zachęcamy państwa do refleksji o starości na naszej antenie sporo czasu poświęcamy tematowi starzenia się starości, ale jeszcze do tej pory ani razu nie mówiliśmy o spektaklu o starości, a już w szczególności spektaklu lalkowym dla dorosłych starości polecamy śledzenie tych miejscy i tych przestrzeni, gdzie Minutka będzie miał swoją odsłonę Minutka albo od ojca KUL zależy, gdzie państwo nas słuchają czy w Polsce czy gdzieś na świecie tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę z naszymi gośćmi w tej części programu byli Izabela Wachowicz dziękuję bardzo, dziękuję również i Marek Markiewicz dziękuję bardzo, dziękuję aktorzy teatru Baj twórcy spektaklu Minutka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA