REKLAMA

Koniec szczytu UE. Czeka nas zgniły kompromis?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-02-22 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
30:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki zaproszą na drugą godzinę weekendowego poranka no i teraz pora na podsumowanie tego co się działo w Brukseli od czwartku mniej więcej od godziny czternastej niektórzy szczególnie młodszego pokolenia słuchaczy pewnie zastanawiają się jak to możliwe, żeby tam siedzieli całą noc i i rozmawiali o pieniądzach, ale nie tylko jak wiemy to jest rozmowa o pieniądzach muszę powiedzieć trochę kombatancki, że nie wie, jakie w tym nowym gmachu rady Europejskiej, ale w Rozwiń » Starym budynku jest tu lipcu spędziłem kilka nocy na różnych krzesłach czekają m.in. też na porozumienie liderów no i słabo się tam śpi nie ukrywam że, że słabo, ale może przywódcy mają lepsze warunki w każdym razie dlaczego nie ma porozumienia co to oznacza czy to jest jakiś dowód na dalszy ciąg kryzysów unijnych czy po prostu normalna gra o duże pieniądze, ale może przede wszystkim ważną wizję Unii Europejskiej w najbliższych latach w studiu znakomici obserwatorzy Unii Europejskiej Jerzy Bielecki Rzeczpospolita dzień dobry kiedyś wiele lat korespondent Brukseli Jan Szyszko inna Europa współpracownik polityka PL dzień dobry no właśnie teraz może pierwsze pytanie to chyba nie jest jakieś specjalne zaskoczenie, że się znowu za pierwszym razem nie udało naczynia nie jest źle nie w tym sensie, że to jest kolejna kolejny cykl produkcji 7 lat to to przerabiamy to w dużym stopniu musi być taki teatr dla opinii publicznej każdy z tych krajów no bo np. nie wiem Mark Rutte premier Holandii musi pokazać, że walczył każdy grosz odwrotnie np. nie wiem premier Grecji czy Polski premier musi pokazać walczył o to, żeby zdobyć jak najwięcej pieniędzy z nich obciąć miał taką refleksję na sam początek może być troszeczkę postawić jakiś skali Otóż my cały czas mówimy o tej wielkiej sumie trochę ponad bilion, czyli 1000 miliardów euro wielka kwota to się podzieli po pierwsze przez 7 lat drugi przez 27 krajów i po trzecie uznać ten konflikt dotyczy różnicy między 1,01,07 PKB wiadomo, że panowie spotkają gdzieś na poziom 103 za kilka tygodni kilka miesięcy wszyscy wiedzą z góry były przyczyny rozpadnie DnB dochód Narodowy dokonał dochodu Narodowego, że tutaj mówimy o różnicy i udział liczby bezwzględne 70 miliardów euro, czyli 10 rocznie 10 miliardów euro rocznie to są kwoty żadne kompletnie w skali Unii 47 krajów to pokazuje, że to naprawdę teatr z 1 są czyste, ale z drugiej strony do jakiego poziomu spadła Unia przy mamy sytuację, w której w Syrii jest kompletna rzeź, w której Bałkany są na skraju rozpadu Bośnia Hercegowina Rosja w ofensywie Tramp wiadomo, jaki jest w Chinach w Koronowie wszędzie tam nie jest Europejska nieobecna koncentruje się na część z kompletnym szczegółem no to jest niema żadnej różnicy tak naprawdę będzie 13 czy 104, ale może jest jednak kluczowe to co powiedziałem na początku właśnie tak naprawdę to nie chodzi o te pieniądze tylko chodzi o relacje poszczególnych rządów ze swoimi wyborcami, którzy na dzień dobry przy wszelkich problemach poszczególnych państwach będą albo mówić po co my mamy znowu dawać tyle tam na tych Polaków Węgrów Rumunów itd. jak tutaj mamy trochę swoich problemów no, a odwrotnie prawda właśnie szefowie tych miast to może nie jest znowu tak bym powiedział kryzys Unii jako wspólnoty tylko to jest jakiś jakiż ja nie wiem czy to jest kryzys tylko jakaś gra polityczna, której Unia w jakim sensie ofiarą no może tak tak jak negocjacje budżetowe zawsze jest bardziej, a Super rozmowy polityczne niższa niż my tematyczne oczywiście rzeczywiście chodzi o to, że każdy z tego szczytu musi wyjechać z poczuciem zwycięstwa z poczuciem, że jest w stanie sprzedać ten wynik to wynik ze szczytu do wewnętrznego elektoratu i tak jak w Polsce premier chciałby chciał powiedzieć uzyskały najwięcej pieniędzy na fundusze spójności, czyli te, które mają wyrównywać różnice społeczne między między biedniejszymi bogatszym krajem Unii i na wspólną polityką wspólną politykę rolną, czyli a, czyli fundusze mają wspomagać rolników tak szefowie państw głównie silnej czwórki, czyli tych krajów, które najostrzej sprzeciwiają się, a dużemu budżetowi to jest Austria dania Holandia Szwecja oni są usuwane są atakowani w kraju przez opozycję za to, że za dużo do Unii dają niewiele finansowo z tego wyciągają dla swoich społeczeństw, więc oni muszą, a muszą wyjechać ze szczytu po uwzględnieniu kompromisu, który pozwoli im powiedzieć zobaczcie my zaczęliśmy pieniądze świeckie holenderski austriacki duńskie nie będziemy wysyłać do, a do Brukseli one zostaną w kraju no właśnie w związku z tym wrócę do do pytania do Andrzeja czy to na pewno jest w takim razie problem Unii to jest problem kształtu Unii, gdzie ciągle najważniejsze są właśnie państwa członkowskie i we wszystkich krajach ludzie zrzucają winę za niepowodzenia na Unię atak na dobrą sprawę na tej oni nadają bieg rytm kształt poszczególne państwa ze swoimi wewnętrznymi polityka czy ja myślę, że analiza prezydenta Macrona, którą zaczął 2,5 roku temu kiedy, kiedy zdobył prezydenturę w maju 2011 roku była słuszna znaczy Unia Europejska stoi przy takim dylematem albo będzie bez znaczenia będzie irrelewantny 2 główne ośrodki stany Zjednoczone Chiny będą dzieliły ten świat albo weźmy się w garści będzie miała prawdziwą politykę gospodarczą finansową zagraniczną i do tego naukową i do tego będą potrzebne środki on tak znaleziono miejscowej weźmie się w geście dziś bardziej zintegruje bardziej integruje, ale też ten aspekt finansowy, bo on pokazuje prawdę to znaczy nie są to słowa prawda piękny tylko konkrety ile ktoś z gotowym na ten cel poważnie przeznaczą mówił tak jak w wywiadzie dla tygodnika lub błędy, które dosyć duże wrażenie zrobił mówi o kilku punktach procentowych PKB wtedy to było w Polsce przerażenie, bo mówił o budżecie strefy euro, a my nie jesteśmy w strefie euro na dzisiaj po tych po tych 2 latach widzimy żadnych kilku procent nie ma jesteśmy ciągle na tym poziomie tego 1% mało tego te wszystkie nowe cele, czyli właśnie np. polityka obronna polityka naukowa ochrony środowiska są jeszcze bardziej cięte, dlatego że nikt tak naprawdę ich konkretnie nie broni czy jest tak grupa krajów takich jak Polska, które uważają, że mają elektorat rolny to trzeba rolnictwo zachować podobnie Irlandia czy czy Francja są fundusze strukturalne na 3 zachodnich miast nauka jest bardziej abstrakcyjnego środowiska służba tutaj tniemy tniemy tniemy tniemy i wynik jest taki rzeczywiście to wszystko co Macron mówił w sensie analiza trybu słuszne no po prostu zostaje odsunięty najbardziej są niepokoje w tym szczycie postawa kanclerz Merkel do tego, że mówimy o tych 4 krach te znowu klasyczny układ taki, że się wypuszcza tych harcowników prawdę, bo Merkel, która za chwilę przejmuje przewodnictwo przewodnictwo Unii Europejskiej w połowie roku może być to ja jestem taka prawda tutaj nie ma nie wcześniej były sygnały, że Niemcy też są również ten 1% no tak, ale na razie na powinni oni są tutaj ważna podróż decydujący mecz mimo tak rzeczywiście mają rację problem polega na tym że, gdyby kanclerz był światowy powiedziała, że przy niema kraju Unii Europejskiej, który tak wiele nie skorzystał na strefie euro na tym co się dzieje w unii przejmą 20 lat jak Niemcy na jednolitym rynku Niemcy korzystają kilkakrotnie więcej no ale tworzy dziesięciokrotnie więcej dokładnych obliczeń nie chcą pokazywać niż są te rachunki takie, że my tu wkładamy tu wyjmujemy przez sam fakt chociażby tych czynników dużo więcej, że euro jest dużo słabsze, niż by była Marka dzięki temu oni mogą wysyłać no za miliardy euro towary na cały świat również do Polski te gigantyczne korki dla nich funkcjonowanie Unii będzie kosztował 1303 przepraszam czy 1 z 140 wyznaczenie ona tego nie chcą się będzie, więc jeśli nawet ona nie chce 3 powiedzmy to kto ma zrobić, kto może być tym bronić tej Europy znaczący będzie istniał oczywiście będzie funkcjonował natomiast czy będzie partnerem w stosunku do Stanów zjednoczonych Chin, a nawet Rosji to jest pytanie tak przy ich dziś wracają działa, a wracając do tego jak wielkim Unia Europejska ambicje na następne lata i a porównując pewne ambicje do przebiegu do rzeczywistości przebiegu szczytu widzimy, że z 1 strony mamy budżet już dużo, choć trzeba, a 85 000 000EUR z powodu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, a z drugiej strony chcemy utrzymać fundusze na rolnictwo na porównywalnym poziomie spójność prawną albo poziomie chcemy do tego widać, a wydawać pieniędzy na klimat na tworzenie jednolitego rynku danych, czyli uniezależnienie danych europejskich firm od serwerów państw trzecich głównie amerykańskich taka rzeczywistość ma kluczowe to było przy okazji prezentacji środowej białej księgi głoszące polityki cyfrowej 90% danych gromadzonych w Europie jest na serwerach amerykańskich chińskich chcącą była mówiąc delikatnie bardzo ryzykowne w dłuższej perspektywie, a no tak my chcemy sfinansować dodatkowe to dodatkowe sektory budżetu, ale jednocześnie chcemy zmniejszyć budżet, więc tego wszystkiego nie da się nie da się to będzie gdzieś musi być kompromis, ale będziemy ryzyka wizyta ciekawych emisji tak jak już wiadomo, że Unia zrezygnowała stworzenia, a pakiet mogli mobilności wojskowy, który w skrócie ma dostosować się Europejską infrastrukturę do potrzeb wojskowych też skorzystamy też Polska, bo modernizowano drogi kolej, a no albo albo musi wydać więcej tylko właśnie jeszcze znaczne może w tej w tej w tej części powiedzieć do nowo się rozjechali do domów, ale czy z tego coś się udawało no bo tych rozmów było dużo wiadomo, że jedni czegoś tam rezygnują są gotowi odpuścić czystego rzeczywiście jawi taki obraz Unii słabej okrojonej osadzonej w tych Staś stary właśnie takich kolei także tam trochę na to rolnictwo trochę na ten asfalt itd. czy to rzeczywiście nie ma dziś taki Unii 2001. wieków w rozumieniu nowoczesne warsztaty, choć oczywiście kwestia no instytucjonalną programu było wielokrotnie były próby reform mówiono np. za czasów konstytuanty tworzenia konstytucji Europejskiej mówiono o powołaniu prawdziwego prezydenta Europy kogoś, kto będzie nadawał temu Puls no sam fakt, że na miejscu Donalda Tuska w tej chwili Sharp Shell, czyli po raz kolejny drugi raz już na 3 Belg no człowiek, który nie zdołał stworzyć stabilnego rządu Belgia znowu nie ma rząd od przeszło roku to pokazuje, że tak naprawdę no jest coraz bardziej Europa międzyrządowa, czyli taka właśnie przyjeżdżają na chwilę czy przywódcy mają w tle głowy to, że interes ich kraj jest najważniejszy elektoratu jest najważniejsze z tego musi powstać no chyba tak powiedzieć, że taki taki zgniły kompromis trudno powiedzieć tutaj jakiś wizji całościowej prawda tylko każdy musi troszeczkę tam uszczknąć troszkę oszczędzić no i będzie to porozumienie no właśnie na to czy czy Unia będzie dalej zbudowana na zgniłym kompromisie czy jednak na jakiś jakiś bardziej sensownej wizji do tego wrócimy po informacjach Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie będą w studiu Andrzej Bielecki Szyszko rozmawiamy o Europie w kontekście fiaska wczorajszego szczytu, a dzisiaj, kiedy witałem się z państwem o siódmej zaproponowałem w ramach krótkiego przeglądu prasy raz jeszcze sięgnięcie do przemówienia prezydenta Macrona na Uniwersytecie Jagiellońskim pro publico to dzisiaj Gazeta wyborcza w magazynie świątecznym, więc jeszcze raz przywołam 2 krótkie akapity Macron mówił Europa to przygoda z gatunku niemożliwych, którą wymyślili marzyciele, którą realizują narody Europy wszyscy cynicy zawsze chcieli tę przygodę zniszczyć bądź szaleńcami albo marzyciela mi nie pozwólcie, by inni pisali za was waszą przyszłość Europa mogła powstać jedynie z naszych marzeń woli inteligencji mają państwo zadanie wymyślenie Europy nano z taką samą odwagą i taką samą siłą ducha można powiedzieć, że właśnie jak ktoś tak przemawia wywołuje to zwykle wiele emocji mówi się wtedy właśnie o polityku, który jest wizjonerem, który chce powiedzieć nam coś bardzo ważnego, a potem przychodzi do rozmowy o budżecie jak mówił Jędrzej Bielecki w pierwszej części raptem okazuje się, że można, by powiedzieć tak angielska orzeszki powodują, że przywódcy nie mogą się dogadać jak pogodzić takie wzniosłe przemówienia o wizji Europy no właśnie z tym, że potem jeszcze chodzi właśnie nie wiadomo, o co bo skoro nie pieniądze jak próbowały to powiedzieć, bo to są żadne to o co w zasadzie w tej chwili, choć oczywiście, że niewiele Polska staje przed Polski rząd Polska opinia publiczna polskie media stają się takim zadaniem, żeby powoli liczne umorzenia tak powoli przesunąć uwagę opinii publicznej korzyści finansowych Unii Europejskiej na zupełnie coś innego my zaczynamy od zaczynaliśmy tego przypomnę, że na szczycie w grudniu 2002 roku 17 lat temu Leszek Miller blokował przez parę godzin podpisanie fundamentalnego dla nas porozumienia akcesyjnego uzależnia to z tego, żeby miliard euro Polska więcej dostaw dla rolników, żeby kwot produkcji mleka były trochę większe i to uznał za sukces do tego startowaliśmy kompletnej poroniony wizji czym jest w ogóle Europejczycy my tam w ogóle wchodzimy to było to i tutaj jednak pan ja ja dlatego w tym sensie tylko broni, że w tamtej sytuacji politycznej konieczności wygrania referendum tak bardzo ważny był jednak poparcie PSL-u jego elektoratu, który był bardzo sceptycznie nastawiony do członkostwa w unii, więc walka o to mleko jeśli na nią od tej strony spojrzymy może rzeczywiście jakiś sens i taktycznie tak natomiast po 1 pokoleniu blisko no 1718 latach należy rozumieć w Unii zupełnie coś innego chodzi już trzymamy się pieniędzy z trudem się znacznie ważniejsze to, że Unia narzuciła pewne reguły np. przetargów w budowie oczyszczalni ścieków otwartej konkurencji budowie autostrad zwalczanie korupcji to było niesłychanie skuteczna nie to że, że nie wiem w województwie zachodniopomorskim 70% wydał samorząd nie np. 100% najwyżej 2 lata później powstała autostrada główny problem polegał na tym, że Unia na rzecz właśnie te normy jakości i autostrad wspaniały już tego trzymać, ale przede wszystkim Europy to np. kraje, które są dłużej tutaj chociażby Hiszpanie też otrzymali duże pieniądze, po czym po latach powiedzieć słuchaj, ale znacznie ważniejsze chociażby to, że musieliśmy się trzymać jednolitego systemu prawnego dzięki temu ogromne inwestycje do nas przyszły, bo inwestorzy wiedzieli, że te same zasady istnieją albo przykład polityka konkurencji nie ma sytuacji taki, że tutaj przeczekać firma niemiecka będzie gotowała przez rok 23 będzie ogromne pieniądze państwowe z Berlina zniszczy całą konkurencję nikogo nie będzie wtedy podniesie ceny są pewne zasadniczego to jest znacznie ważniejsze teraz przed polską Polski Polski mediami polską polskim rządem moim zdaniem stoi to zadanie to znaczy, żeby nie podnieca się tym czy dostaniemy 1 000 000 więcej 3 miliard mniej no to od dochodzą takie Echa niemoc odnieśli się słucha premiera chodzi o coś zupełnie w tym wszystkim innego i w tym sensie można pogodzić z tą z tym przemówieniem Macrona prawda, że no pieniądze, jakie są, ale jednak nie oznacza, że to niema sensu tak to prawda i wydaje się, że to nie jest to nie jest praca do wykonania sens przez media przez rząd w ramach kilku artykułów czy innej konferencji prasowej kilka konferencji prasowej prezes tak również dużo bardziej dużo bardziej złożony wymaga też zmiany w edukację Unii Europejskiej musimy na każdym poziomie mówi ludziom, że Unia Europejska nie są tylko pieniędzy nie to nie jest autostrada to jest ochrona wartości to jest w utrzymywaniu pewnych pewnych standardów demokratycznych które, które są naturalną rzeczą w państwach świata Zachodniego, którego Polska chce, do którego Polska chce należeć, a na to nie budziłby się, że po szczycie, że po trzecie powstaną artykuły będą wypowiedzi, że coś straciliśmy zyskaliśmy 1 miliard euro, ale w sumie nic nie znaczy to najważniejsze są wartości na pewno chciałbym być bardziej przejrzystą, dlatego że obserwuje reakcje dziś mediów wczoraj to niema takiego u nas to podniecenie tym szczytem jak było 7 lat temu czynną do 3 książkę pamiętam Marcinkiewicza w tym gestem Tuska to główny wielkie emocje, gdy w tej chwili dużo spokojniej do tego się do tego, że pochodzi jeszcze zobaczyć np. nie patrzę jak wygląda prasa francuska to tam nie weryfikował prawda np. to oni relacje to ten szczyt na ósmej pozycji w ogóle to jest jest znacznie większą spokojną, nic więc więc jest pewna ewolucja, ale ale, ale na pewno będzie dosyć długi prowadzonego dopiero pierwsze spotkanie, więc poczekajmy jeszcze, jakie będą nasze zakłady loteryjne czy za Polskę Kreml nieprawdopodobnego sukcesu wchodzi eksportu na ten ten eksport naszego członkostwa 101213× się zwiększy to zasługa polskich firm, które zachwyciły to możliwość wykorzystały jesteśmy potentatem w tej chwili dżina, który w ogóle nie byliśmy nikim określa tę książkę promowanie tego chociażby o to by było być może ale kto wie może paradoksalnie właśnie rząd i sprzyjające, bo media będą chciały skręcić stronę, bo to akurat nie ulega najmniejszej wątpliwości, że powtórzenia w sensie kwot, czyli tak tego co poprzednicy wynegocjowali nie będzie to jest to wiadomo, żeby ci się skończy na 13 czy na 17 to wiadomo, że tych pieniędzy dla Polski będzie mniej, więc jak premier będzie chciał przyjechać po tym, szczycie który, bo w końcu będzie taki, który zakończy się porozumieniem ich i będzie chciał ogłosić sukces to może właśnie wtedy będzie musiał powiedzieć no co prawda pieniędzy to jest może trochę mniej, ale po pierwsze, dlatego, że Polska się fantastycznie rozwinęła też dzięki roli prawda jesteśmy bogaci, więc mniej nam się należy, ale z drugiej strony przez Unia to też wartość kapitana i pewnie dopiero będzie przekraczanie barier, ale ten pierwszy punkt o tym, o tym bogacenie się też jest istotny dlatego, że to jest pierwszy szczyt tych siedmioletnie, których Polska występuje z pozycji kraju, który dobił do peletonu przypomnę, że w tym roku zarząd statystyk w tym albo wrześniu 2015 osiągnęliśmy poziom życia Portugalii z powodu dużym stopniu stagnacji we włoszech w czasie tej siedmiolatki prawdopodobnie dobijemy do poziomu Włoch w związku z tym jesteśmy, jakby te są 3 końcówka tego peletonu Zachodniego już do niego w Grecji mamy za sobą, więc powoli nasze interesy stał się zbieżny z tymi z jakąś częścią tych krajów zachodniej Europy i tu też należałoby to nagłośnić też jesteśmy tym takim petentem, który prawda przyszedł do i stąd coraz bardziej, gdyby jesteśmy w czystej w tej w tej większej grupie krajów niektóre z 1 zrobiony z lisem dają też muszą płacić dają biorą to też może być na pracy czeka tak co do interesu, jeżeli mogę tylko dodać skarży się z tym, jaką taktykę negocjacyjną budowania sojuszy wybrał Polski rząd podczas podczas tego szczytu my rozmawiamy głównie w gronie grupy, która nazywa się, a przyjaciółmi spójności obejmuje 16 przepraszam okresowo z jak to ładnie przeznaczono przebraną w przebraniu bawiliśmy nazywają się przyjaciele ambitnej Europy France w myśl euro tak rzeczywiście nową nazwę można można łatwiej zrozumieć i rozważała kadencji właśnie chodzi o pieniądze tak jak i regeneracji to wypchnęli premiera Portugalii organizowano spotkanie głównych Portugalia się, że polityczny chodzi tylko krajowcy postkomunistyczne tylko po prostu no to już są, jakby znacznie pojedziemy też na podanie tak jak wspólnotową Polski prawicowy rząd widzi teraz swojego psa bez swojego sojusznika bardzo socjalistycznym premierze suchej Portugalii dodaje właśnie w tym zróżnicowaniu państw przyjaciół ambitnej Europy widzę spory problem, bo nie przypadkiem większość krajów państw członkowskich negocjuje bardzo małych grupach podgrupach są kraje Beneluksu są kraje kraje bałtyckie jest grupa Wyszehradzka wczoraj premier Bułgarii żartował, że jeżeli tworzy się nowa grupa ta poprosiła taką Francją Niemcami apelują, by tam będzie dużo działo, a Polska wybiera sobie format szesnastą, a 16 państwowe, w którym priorytety są bardzo zróżnicowanej właściwie jedyne co łączy co łączy te państwa TOZ to są to jest chęć wydawania więcej pieniędzy na spójność, ale są różne pomysły, skąd brać jak zorganizować, a naczelny temat, który gra, która różni wschód wschód od południa to jest co z funduszami politykę migracyjną przykład, na której zależy, na którym zależy południu, ale nie do końca nie do końca zależy od w Europie w no to jeszcze każe nam dotyczą do tych wartości wrócić bo, bo to też wszyscy niektórzy odbierali jako taki niepokojący sygnał mówiący o tym, że właśnie premierowi byłemu premierowi Belgii Michaelowi, który teraz jest na czele rady no oczywiście zależy na sukcesie to początek jego kadencji, a zawsze dobrze zacząć dobrze no i że w związku z tym w tej swojej propozycji zaproponował takie jedno obniżenie trudności nałożenia tych ewentualnych kar w postaci ograniczenia właśnie wypłat unijnych pieniędzy na państwa, gdzie praworządność miała być miałaby być zagrożona co właśnie oznaczało, że on dla uzyskania jednomyślności, która jest potrzebna no właśnie w stanie trochę sprzedać te wartości czy rzeczywiście tak należy to odbierać czy jest on niezbędny element do tego, żeby właśnie tę jednomyślność na koniec mieć oczywiście, że on wyciąga wniosek o 3 czteroletnie już sagi art. 7, czyli tej ścieżki politycznej rozliczenia krajów tak jak Polska 3 czy Węgry praworządności, która skończyła się porażką dlatego, że jeżeli uznamy, że komisja Europejska występowała w tym w tym przypadku w roli prokuratora tego, który oskarża rada Unii sądu to nigdy nie doszliśmy do etapu wyroku nigdy nie było większości krajów za tym, żeby wskazać Polskę no to pokazało bezsilności nie ma tutaj jakby on wie, że podobny mechanizm prawdopodobnie podobnie, by się skończył, a ma przecież Unia Europejska ma przecież znacznie silniejszą kartę w postaci Trybunału w Luksemburgu Trybunał spędził z Unii Europejskiej, który z kolei bardzo skutecznej wiadomo, że w Polskiej sprawie wyda za parę dni orzeczenie do tej pory Polska się tego trzymała to znaczy wypełniała te orzeczenia, gdyby tego nie zrobiono przekroczył czerwoną linię, która bardzo jasno pokazał no i jestem też, by strony, że te orzeczenia potem dotyczą przede wszystkim kraj, więc nie może być tutaj rozgrywka polityczna np. no właśnie, że lewicowy premier Portugalii głosuje przeciwko Polsce, bo konserwatywny rząd też takie jedno jest coś bardzo aktywnego, więc nie także sobie odpuszczą doskonale wie, że ma broń atomową zasobu musi użyć w tej chwili tylko za chwilę co się stanie więc, ale dwudziestą, trzymając się tego przykładu to ja tu jednak widzę pewną nielogiczność ze względu na to, że w, którym czytamy w punkcie nie pamiętam teraz głowy art. 7 jest wymagana rzeczywiście jednomyślność aby, aby ta procedura mogła iść dalej się zakończyć się nawet sankcjami natomiast interesom kraju no tak natomiast propozycja ta, która pierwotnie była była taka, że komisja Europejska proponuje nałożenie sankcji w radzie Europejskiej tzw. odwróconą większością mieliby ten projekt komisji odrzucić, ale dalej nie jest jednomyślność to jest właśnie już tak rzecz potrzebna jest większość na, owszem, kwalifikowana tutaj już nie widzę tej bezwzględności tej procedury właśnie wystarczy, że 1 powiedz to ona ona nie działa, więc można powiedzieć że, że sza sza mi się jednak idzie w stronę takiego ustępstwa wobec tych pań, które czują, że ta procedura może być najbardziej to wykorzystywano przeciwko tak tak to widzę tak też chcę też są zdania, że propozycja edycję muszla burzenie paraliżuje, ale rzeczywiście bardzo mocno osłabia, a mechanizm praworządności bo, a też teraz wyobrazić jak jak będzie wyglądała opowieść pani zagrożonych zastosowaniem tej procedury przeciwko nim, a po wykonaniu wejdzie w życie i pieszy co przychodzi namyśl to jest przekonywanie, że no dobrze skoro komisja chciałaby karać kraje Wschodu to co z krajami Zachodu, gdzie też są wątpliwości co do tego jak jak stosowana jest władza tym czy na myśl przychodzą protesty w Hiszpanii przepis sprzed kilku lat tak się zachowa policja tak jak tak potraktowano rząd regionalny katalog, a i w wątpliwość, jakie wtedy rodziła czy, że rząd pani postuluje postępuje postępuje słusznie, a zgodnie zgodnie z prawem, a więc widziałbym gdy, że to, że tworzy się grupa 67 państw, które będą głosowały przeciwko, a że zauważyła tak, że to będzie, że to będzie do zrobienia natomiast uważam, że bardzo ciężko byłoby zebrać państw naście 20 które, które myślą sprzeciwiły taką Kalisz był duży trzeba zbudować jeszcze wracając do tej tak tej polityki wspólnotowej do instytucji unijnych no oczywiście właśnie wszyscy skupiają na tym co mówią przywódcy, że to oni nie mogą dogadać już padło ze strony Jędrzeja takie przypuszczenie, że pewnie stanie na tym 103 itd. no właśnie pomija się znowuż instytucję unijną na marginesie najbardziej demokratyczną, bo wybierano w wyborach powszechnych mówi oczywiście w parlamencie europejskim jego negocjatorzy budżetowi, a potem przewodniczący na początku szczytu David z fasoli powiedział, że 107 tam i 4, które położył na stole, jeżeli absolutnie do przyjęcia przez parlament tu, kiedy pozwalałem sobie opowiadać o tym, czym jest parlament Europejski przed majowymi wyborami w ubiegłym roku zwracały m.in. uwagę na tę kompetencje parlamentu tzw. procedury zgody, czyli że, jeżeli parlament powie nie temu co ustalą przywódcy to nie no i teraz pytanie czy w ogóle przywódcy właśnie pamiętają o tym, że jest parlament Europejski no bo od lat właśnie widać taką tendencję, że to rada i to szefowie rządów rządzą w unii nie tam jakiś parlament tak, ale są są, jakby 2 rzeczy na pierwszy też w przeszłości wiadomo, że w końcu ten parlament Europejski dostawę i symboliczne ustępstwo i głosował, a po drugie, ten parlament jest kompletnie niezależną tych przywódców no bo np. nie wiem grupa Europejskiej partii ludowej największe CDU CSU w końcu są posłowie, które są zależne od Merkel np. do przykładu to samo dotyczy kraju która, jeżeli podejmie decyzję załóżmy o podpisanie jakiegoś porozumienia kompromisowego no to jednak jakąś władzę nad tymi ludźmi należy lek. Łodzi miało miejsce, że posłowie parlamentu się sprzeciwiali Berlinowi w tym sensie, że przynajmniej grali na to, że my chcemy wydać na stadion i debacie o budżecie raptem to było w ubiegłym tygodniu w Strasburgu mówił 13 takie stanowisko pana, bo musi pokazać, że po coś jest znaczenie, mówi że parlament nic nie zrobimy też to nie jest tak w tym jakaś instytucja żyjące na Księżycu, która kompletnie niezależna tego czym mówią przywódcy prawda więc, więc myślę, że tutaj takiego problemu nie będzie taka parlament parlament zawsze ma bardzo ambitne stanowiska niż niż rada Europejska czy przywódcy państw rządów, a więc to się nie zmienia w tej sytuacji jak też uważam, że budżet będzie wyższa 70 trzeba o tym, już mówi Holandia, która jest premier Holandii 1 ze skąpstwa, który jest największym, skąd chcemy więcej zmian wczoraj na konferencji prasowej czy zapytano go czy uważasz za nową wielką Brytanię na sam zaczął mówić oczywiście, że nie był Hollande jest coraz mniejsza i udawał, że nie wiadomo, o co chodzi, a więc pewnie będzie bliżej 105, ale nie będzie to 107, a to się okaże nie wiemy kiedy, bo data następnego szczytu nie jest wyznaczona, ale jak to wszystko będzie to na pewno znowu się spotkamy o tym, porozmawiamy Jędrzej Bielecki Rzeczpospolita Jan Szyszko Europa byli goście poranka dziękuję bardzo, dziękuję bardzo się w okresach Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA