REKLAMA

W jakie Pułapki wpada polska nauka?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-22 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:49 min.
Udostępnij:

To środki publiczne finansują naukę w Polsce. komponent prywatny jest mało obecny. Wynika to z kilku kwestii, między innymi to brak mechanizmów współpracy biznesu i nauki

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jedenasta 610 sekund jest weekendowy magazyn Radia TOK FM Roch Kowalski mówię państwu dzień dobry zapraszam na nasze trzygodzinne spotkanie, w ramach którego poruszymy różnorodne tematy rozpoczniemy od stanu polskiej nauki nie kilka dni po tym, jak obchodziliśmy dzień nauki polskiej ustanowiony w rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika będziemy też rozmawiać m.in. marszu w Hajnówce i kontrowersjach, które ten marsz nacjonalistów wywołuje będziemy mieli także blok poświęcony Rozwiń » Unii Europejskiej po jedenastej 40 połączymy się Magdalena Paciorek reporterką Radia TOK FM, która od kilku dni przywódcy negocjacje, które prowadzili unijni przywódcy się przyglądała po dwunastej 20 m.in. porozmawiamy o telewizji polskiej i materiałach, które telewizja Polska tworzy m.in. w kampanii wyborczej nie o tym jak na zastrzeżenia dotyczące braku pluralizmu braku obiektywności i politycznego zaangażowania w telewizji polskiej odpowiada krajowa rada Radiofonii telewizji, a na koniec będziemy mieli krótki rok poświęcony wydarzeniom bieżącym głównie tym związanym z akcją Centralnego Biura Antykorupcyjnego wymierzoną Mariana Banasia, ale także Tomasza Kaczmarka i podsumujemy ten pierwszy pełen tydzień kampanii publicystami po stronie informacji Tomasz Fenske Thomas Orchowski Agnieszka Lipińska Marcin Biel ucha program wydaje Katarzyna Murawska realizuje Maciej Gorczyński rozpoczynamy, a znam już w studiu Robert Firmhofer dyrektor centrum nauki Kopernik dzień dobry panie dyrektorze pan jednak w środę obchodziliśmy dzień nauki polskiej ustanowiony w 500407 rocznicę urodzin 1 z najbardziej wybitnych polskich naukowców Mikołaja Kopernika człowieka, który zrewolucjonizował pojęcie patrzenie człowieka na wszechświat i nie da się odseparować tego dnia nauki polskiej dyskusji o tym na jakim etapie w jakim stanie jest Polska nauka, gdy miał pan nakreślić takie główne problemy, z którymi dzisiaj mierzą się naukowcy w swojej takiej codziennej pracy w tym, żeby uczestniczyć w coraz większych badaniach i dostarczać coraz większych odkryć, jakie byłyby to problem trudności przypuszczam, że każdy naukowiec zacznie od nakładów na naukę one w Polsce są od właściwie momentu co 30 lat, kiedy Polska odzyskała niepodległość są na dramatycznie niskim poziomie w w ciągu ostatnich lat trochę wzrosły nie będzie jednak w dalszym ciągu jesteśmy bardzo daleko od średniej Europejskiej w Unia Europejska przyjęła taki cel dla dla wszystkich swoich członków, żeby gospodarki europejskie rozwijały się wystarczająco szybko były wystarczające innowacyjne członkowie powinni przeznaczać na badania rozwój 3% własnego PKB to tutaj powiedzmy, że Polska obecnie przeznacza na naukę na badanie na rozwój niewiele ponad 1% PKB tak oznacza ostatnie dane Eurostatu są za 2017 rok podają troszeczkę ponad 1% dane ministerstwa nauki prognozy na ten rok sięgają już dobrze pamiętam 12% ten kraj taki kropla w morzu potrzeb wskaźnik rośnie, dlatego że 10 lat temu, która ponad 10 lat temu wynosił nie trochę ponad pół procent zbył dramatycznie niski, a w dalszym ciągu to jest prawie 3× mniej niż cel Unii Europejskiej wiodące kraje Unii Europejskiej rzeczywiście przeznaczają na badania rozwój dodajmy do tego, że PKB Polski niższe niż PKB Niemiec czy Finlandii w związku z nimi 2 względnego jesteście mi się jeszcze mniej pewne koszty są niższe, bo to są koszty pracy np. ale inne koszty są dokładnie takie same, bo urządzenia aparatura kosztuje tyle samo wszędzie na świecie jeśli spojrzymy na te statystyki wiodących naukowo krajach na świecie takich jak świat Japonia stany Zjednoczone czy Korea Południowa tutaj nakłady są jeszcze wyższa, kiedy przekraczają 4 proc, ale wiem, że dla nas punktem odniesienia są bardziej państwa europejskie niż te państwa, które rzeczywiście na naukę na badania przeznaczają ogromne środki te, które pan wymienił stany Zjednoczone Korea Południowa też odcinają od tego wiele kuponów tych wysokich nakładów mówiąc myślę, że dla nas punktem odniesienia nie powinna być średnia Europejska wiodący kraj światowe, dlatego że zamożność nie bierze się niczego ich może bierze się wartości dodanej, jaką gospodarkę wypracowuje dzięki swojej innowacyjność to znaczy dzięki temu, że zostanie nie opierać na surowcach rolnictwie tylko na pracy intelektualnej pracy twórczej, która generuje wartość dane po prostu każda złotówka każdy dolar jest zainwestowanych taką pracę przynosi wielokrotnie wyższy zwrot niż dolar czy zainwestowane usługi czy rolnictwo czy wydobycie surowców naturalnych oczywiście też jest pytanie o zdolność absorpcji takich środków, bo to musi być pewien proces, a tylko część problemu, dlatego że w większości krajów budżet na naukę składa się mniej więcej równe części nakładów prywatnych komercyjnych nakładów publicznych w Polsce sytuacja z zakładami prywatnymi wygląda jeszcze gorzej niż te zakładami publicznymi nakłady publiczne ciągną naukę tam bardzo brakuje tego komponentu sąd jak rozumiem tego komponentu prywatnego kompleksu starego pańskim zdaniem wynika ta niechęć biznesu do inwestowania w nałóg myślę, że ona wynika z 2 rzeczy oznaczonych nie mamy mechanizmów, które ułatwiałyby dobrą współpracę naukowców z biznesem nie mamy takiej kultury też mamy to zmienia ale, ale powoli dosyć i w dużym stopniu też uważa się, że nauka, która współpracuje z biznesem, która pracuje na rzecz biznesu nie ma sobie szlachetności czystości coś jest na rzeczy, dlatego że nauka, która jest uprawiana z czystej ciekawości i sprawnie zaspokojenia prawdy, która ona nie budzi żadnych wątpliwości etycznych przy żadnym wypadku na ona na końcu też przynosi korzyści z tą pewnością taką praktycznie tylko poznawczą, niemniej jednak wydaje się, że zbudowanie tych mechanizmów stworzenie takiej kultury, w której umiemy robić w sposób, który pozwala zachować transparentność wszelkie te etyczne zasady, które są kluczowe w uprawianiu nauki, które są właściwe dla tej czysto fundamentalne nauki, że te mechanizmy wypracowanie tych mechanizmów jest niezbędne co się dzieje to znaczy obserwujemy powstaje bardzo duże inkubatorów start-upów na uczelnie tworzą swoje centra zaawansowanych technologii centra współpracy biznesu inkubatory tworzą mechanizmy wspierające tę współpracę jak widać jest dość długi proces z pewnie nie pomagają w tym takie cechy kulturowe, które są bardzo silnie obecne w Polskim społeczeństwie np. brak zaufania podejrzenie, że ktoś zechce wykorzystać to co ja zrobiłem dla celów bardzo niski kapitał społeczny on przeszkadza po prostu wezwań takich między sektora wygrywać powiedział pan też o wykorzystywaniu środków tych, które już pochodzą z sektora publicznego czy sektora prywatnego tutaj pojawia się bardzo często taki zarzut, że polskie uczelnie uniwersytety Politechniki bardziej są nastawione na dydaktykę niż na wypracowywanie innowacyjności niż na odkrywanie nowych badań en to no w drużynie ratownika mechanizm finansowania po prostu za każdym studentem szły pieniądze w związku z tym dotacja w związku z tym opłacało się bardzo wielu studentów z drugiej strony to była sytuacja pamiętam, kiedy ja kończyłem studia, a to było tuż przed przełomem 801000 osiemdziesiątym ósmy roku to należałem do bardzo wąskiej elity 67% społeczeństwa, który dysponował tytułem magistra dzisiaj to chyba 40%, więc następuje ten wskaźnik koloryzacji bardzo szybko się poprawił, bo w niezwykle szybkim kosztem też poziomu uczelni myślę, że kosztem przynajmniej poziomu część uczelni dobry udać uczelnie zostały dobra powstało mnóstwo słabszych też uczelnie musiały reagować na to oczywiście, że się pracuje bardzo dużą liczbą studentów nie zmniejszą Brukseli pokazują te międzynarodowe rankingi, które oceniają wszystkie światowe uczelnie polskie uczelnie wypadają w tych rankingach bla bla to są raczej jeśli nie nie w połowie to w końcówce stawki no w ogóle w tej stawce, która jest mierzona, czyli tych 5 osób pierwszych 500 mieszczą się 23 czasem 4 polskie uczelnie zaś zależy od roku jest generacja resortu nauki szkolnictwa wyższego że, gdyby jednak zsumować wszystkie polskie uczelnie razem przedstawiać nasz kraj jako 1 wielką uczelnie to zajmowaliśmy koło trzydziestego miejsca na świecie tak nas ze statystyki może w różny sposób interpretować i rzeczywiście być może także konsolidacja niektórych uczelni ma sens, zwłaszcza z perspektywy tych mniejszych słabszych uczelni zależy jednak także nasze uczelnie nie konkurują z uczelniami zachodni z drugiej strony jeśli spojrzymy na wybite czołowe uczelnie amerykańskie tam są zarówno duże ośrodki jak bardzo mało środki część tych znakomitych uczelni amerykańskich są uczelnie, które mają po kilkanaście tysięcy studentów, więc właśnie w kategoriach Polski byłby co najwyżej średniej to nie przeszkadza zachodzi bardzo dobrego po bardzo dobry poziom chcę zwrócić uwagę jeszcze 1 problem wydaje się, że reforma nauki rozwiązanego problemu, chociaż była taka próba mianowicie Polska relacja Polski pomiędzy polską Unię Europejską generalnie rzecz biorąc jest taka, że więcej dostajemy spłacamy nasza składka chcemy ją wielokrotnie z powrotem w postaci różnych funduszy sytuacja odwrotna jest w wypadku funduszy na naukę wpłacamy kwotę trzykrotnie więcej niż jesteśmy w stanie odzyskać to wynika z tego, że nie odnosimy sukcesów w konkursach grantowych w tych największych takich, które są okrętami flagowymi Unii Europejskiej jak rozumie polską nazwą Polska nauka pewien sposób wpadła w błędne koło z 1 strony jest niewystarczająca finansowana, więc innowacyjność i i odkrycia badania nie są wystarczające po to, żeby np. ubiegać o granty w ogóle dzięki temu i właściwie przez to nie otrzymujemy jeszcze większych środków Unii Europejskiej, które moglibyśmy dostać około się tak ciągle zamek na oczywiście sposób sam większość zespołów, które realizują projekty są zespoły międzynarodowe Polacy w nich uczestniczą nie także Polska nauka jest obecna absolutnie jest w Polsce uczelni także polskie środki są częścią tych projektów, ale nie są wiodącymi ośrodkami są tylko uczestnika bardzo serdecznie dziękuję państwu moim gościem był Robert Firmhofer dyrektor centrum nauki Kopernik jedenasta 16 i 48 sekund skrót informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie roczne pakiety TOK FM Premium 50% taniej!

KUP TERAZ do 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array