REKLAMA

Szczyt UE. Politycy zatrzymali się na pierwszej przeszkodzie

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-22 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
11141 i 30 sekund to jest sobotni magazyn Radia TOK FM w sobotnim magazynie łączymy się z Brukselą przez KE także jest Magdalena Paciorek reporterka Radia TOK FM dzień dobry Magda dzień dobry kilka dni temu na portalu tokfm PL czytałem twój tekst przed szczytem, w który rozpoczął się kilka dni temu w Brukseli tam pisała m.in. o tym, że przywódcy zastanawiają się ile Koszul zabierać ze sobą na te obrady, bo przewodniczący rady Europejskiej zapowiadał, że nie wypuści ich, Rozwiń » dopóki nie wypracują konsensusu i nie mniej ni nie podejmą pewnych rozwiązań związanych z budżetem okazało się, że tych Koszul tak dużo potrzebnych nie było rzeczywiście, chociaż może powiedziałbym bardziej, że dziennikarze zastanawiali się ile kościół politycy wezmą, choć rzeczywiście np. premier Czech odpowiadał napytania dziennikarzy, mówiąc że bierze ze sobą 5 Koszul, ale no tak jak mówił okazało się, że tylko nie trzeba tak wiele, ale głównie, dlatego że tak naprawdę nie było, o czym rozmawiać, dlatego że politycy zatrzymali już na pierwszej przeszkodzie tej podstawowej to znaczy kwestii tego jak duży ma być unijny budżet na kolejne 7 lat no i tutaj były tak duże rozbieżności tak duże różnice zdań między tymi 2 głównymi sojuszami tymi 2 blokami krajów członkowskich, że dalej się po prostu nie dało pójść na już w ten sam premier Ciechan Andrej Babiš po tym, czwartkowym spotkaniu to znaczy szczyt zaczął się w czwartek liderzy wymienili poglądy i okazało się, że różnice zdań są właśnie bardzo znaczące premier Andrej Babiš już w piątek rano wchodząc na obrady mówił, że nie widzi sensu rozmawiać dalej jeśli no jeśli ta druga grupa to znaczy zwolennicy oszczędności w budżecie będą się upierać przy przy zmniejszeniu wydatków unijnych z unijnych z unijnego budżetu właśnie, gdzie przebiega ta oś podziału pomiędzy tą grupą oszczędnych albo skąpy zależy to oczywiście będzie o tym, mówił tą grupą przyjaciół spójności grupa oszczędnych to jest taka taki nieformalny Sojusz, aczkolwiek trzymający się razem przez te ostatnie 2 dni to są kraje można powiedzieć północy, bo to jest przede wszystkim Holandia, która jest takim Jastrzębiem tej grupy i najczęściej właśnie premier Mark Rutte premier holenderski w biegu głos jest najbardziej znaczący w tej grupie jest Holandia właśnie Szwecja dania i Austria, a więc takie kraje, które do budżetu płacą dużo i one chciałyby, żeby ten budżet był zawężone w porównaniu nie tylko z poprzednim budżetem Unii Europejskiej, czyli tę poprzednią 7 latką, ale i z tym co proponowała początkowo komisja Europejska potem szef rady Europejskiej tutaj może nie będziemy się wydawać te procenty wszystko oblicza się w ułamku ogólnego dochodu Narodowego brutto dlatego mówi się 1,074, które było proponowane przez Szala Szela 1,069, które wczoraj pojawiło się na stole to jest grupa te kraje, które wymieniłem jest grupa tzw. przyjaciół 1%, czyli oni domagają się jeszcze większych cięć po drugiej stronie tak jak powiedziałem są przyjaciele spójności, choć tutaj Brukseli oni wczoraj przemianowali się z ich używali innego określenia to znaczy grupa przyjaciół ambitnej Europy ambitnej, dlatego że tutaj słychać z ZUS przywódców takie zdanie, że ambitna Europa i ambitnymi celami nie może Niemiec ambitnego budżetu to znaczy musi mieć tak skonstruowany budżet, który będzie będzie pozwolą te ambitne cele, a żeby ambitne cele zrealizować trzeba po prostu więcej pieniędzy to jest tak proszę proszę to znaczy chciałem tylko dodać, że na początku nie mówili jakiś konkretnych kwotach natomiast wczoraj tutaj dziennikarze w Brukseli wyszedł premier Viktor Orbán, który jest częścią jest częścią tej grupy przyjaciół ambitnej Europy bądź spójności i powiedział, że ten poziom to jest 1,3 skoro już już zmienialiśmy przy tym w tej grupie oszczędności owców poziom także to jest dość spora różnica, bo się wydaje, że to jest przecinek 3,07 no ale to wszystko oznacza przesunięcie warte no dziesiątki miliardów euro to jest także widać w jaki sposób to jest bardziej spór rzeczywiście pieniądze też po tym, jak z budżetu unijnego wyparuje 75 miliardów po brexicie to jednak jest bardziej spór polityczny pomiędzy krajami Unii Europejskiej pomiędzy przywódcami to jest dobre pytanie tylko trzeba mieć w pamięci nie tylko politykę pomiędzy krajami członkowskimi, ale też politykę wewnętrzną to znaczy taka Holandia, która w, której rządzi koalicja złożona z kilku partii tam wszystkie wydatki zapisane są w budżecie to znaczy tutaj granicie może o to, że Hollande chce coś pokazać na arenie międzynarodowej, ale premier Holandii musi wrócić do kraju z takimi rozwiązaniami, które no nic nie zdenerwują i jego koalicjantów nie doprowadzą do kryzysu na arenie wewnętrznej także tych najbardziej jest spór polityczny, ale pamiętajmy o tym, właśnie wymiarze wewnętrznym to też powoduje zresztą podziały pomiędzy sojusznikami, którzy do tej pory w innych sprawach mówi np. 1 głosem warto tutaj wspomnieć o o opozycji krajów Beneluksu to znaczy właśnie premier Holandii jest tym prowodyrem tym orędownikiem cięć orędownikiem oszczędności zwolennikiem 1% natomiast już premier Luksemburga które, które tutaj wczoraj chodził na obrady powiedział, że no, żeby mieć właśnie na Europę trzeba wydawać więcej on jest gotów też wydawać więcej, bo Europa nie jest wyłącznie projektem ekonomicznym tutaj też chodzi właśnie wspólne cele szerzej pojęte im mówić w zasadzie premier ani sprowadzać do faktury no trzeba pamiętać, że właśnie do tej pory Holandia Luksemburg jeśli chodziło np. Brexit jeśli chodzi o inne sprawy unijne na to raczej trzyma trzymali się zdecydowanie razem wobec naturalnie sojusznicy właśnie przy tej okazji chciałbym zapytać o emocje, które są na tym, które były na tym szczycie w Brukseli czy, bo obserwujesz wielokrotnie była się przyglądała się tym negocjacjom przywódców krajów unijnych czy te negocjacje budżetowe są jakieś dużo bardziej burzliwe względem tych poprzednich czy jednak jest jakieś duże taka nadzieja na wypracowanie kompromisu powiedział, że był dość specyficzne szczyt to znaczy jeśli szczyt pojmujemy w takich takiej wąskiej definicji to znaczy spotkania przywódców wszystkich krajów unijnych przy 1 stole to było bardzo krótkie obrady, bo tak naprawdę pierwszego dnia lider spotka się na nieco ponad 3 godziny potem przy już wiadomym tym sporze o wielkość budżetu i tych różnicach nie do przejścia gospodarz szczytu, czyli szef rady Europejskiej szaleństwo postanowił rozwiązać obrady spotykać się z poszczególnymi liderami osobno takie spotkania trwały rzeczywiście przez całą noc, chociaż nie wszyscy naraz spotykali potem wznowieniu obrad było wielokrotnie przesuwano już wczoraj także lider zasiedli do rozmów około godziny dziewiętnastej przed godziną dziewiętnastą i znowu te różnice wciąż utrzymywały, więc w zasadzie rozwiązany obrady po pół godziny w zasadzie pod około 30 minutach także no to teoretycznie oczywiście budzi wielkie emocje to znaczy budżet to jest 1 z kluczowych w zasadzie niektórzy powiedzieliby, że najważniejsza część Unii Europejskiej natomiast myślę, że te oceny na początku szary Kisiel będzie chciał doprowadzić do porozumienia już na pierwszym szczycie w specjalnym szczycie budżetowym były trochę przeszacowane trochę zbyt optymistyczne zresztą nawet wczoraj Expo słuchało szefowej komisji Europejskiej usługi online, która mówiła, że niektóre sprawy wymagają po prostu czasu wymagają czasu, żeby dojrzeć no wyglądało to tak jakby ona już po fakcie mówiła, że nie miała takich oczekiwań, że przywódcy się dogadają także teoretycznie te emocje były choć, choć w praktyce wyglądało to możemy mniej spektakularny to tutaj w tym w tym miejscu chciałbym zapytać o tę polską sytuację negocjacyjną w Brukseli nie pojawiało się w debacie publicznej tutaj wiele wątpliwości związanych z tą nową perspektywą budżetową głównie związanych z praworządnością i w takiej opinii dyskusji tutaj publicznej w Polsce wiele mitów, które narosły wobec wokół tego tej tezy powiązania wypłaty unijnych pieniędzy z przestrzeganiem praworządności, jakim etapie jest dyskusja ewentualnie o tym, mechanizmie ten mechanizm to jest część część rozmów o budżecie oczywiście natomiast tak jak mówiłam wcześniej liderzy przez to, że nie potrafią porozumieć co do tego ile pieniędzy będzie w budżecie no nie byli w stanie przejść do tych zagadnień bardziej szczegółowych, czyli właśnie tego jak wydawać, bo to jest mechanizm to jest właśnie część odpowiedzi na pytanie jak wydawać pieniądze, które już tam będą złożone, więc to nie było centralne zagadnienie tych tych obrad, które tutaj zakończyły się wczoraj natomiast rzeczywiście dziennikarze pytali o to przywódców i tutaj też są pewne podziały to znaczy poza podziałem tym oszczędnościowym, a zwolennikami większej ambitnej Europy i większych przez to funduszy jest też podziału dotyczący tego jak ma właśnie wyglądać mechanizm, który w, którym mówisz tutaj nastąpiła znacząca zmiana, ale jeszcze przed szczytem to znaczy komisja Europejska proponowała, że to właśnie ona uzna kraj członkowski za taki, który łamie zasady praworządności i wtedy sprawa przeszłaby na poziom właśnie liderów krajów członkowskich, a oni mogliby te decyzje zablokować większością kwalifikowaną co oznacza w praktyce kilkanaście krajów ich rozwój mechanizm nie byłby tak ostry jak początkowo spekulowano, że miałby być dokładnie tak jak mówisz, bo już propozycji Szala Szela czyli, czyli tej nowej propozycji, bo wtedy, bo wtedy teatru ta większość musiałaby zaakceptować sankcje komisji to właśnie oznacza dokładnie utrudnienie zastosowanie tej tej sankcji co zresztą komisarz zajmujący się praworządnością Vera Jourova powiedziała, że to było zbawienie zębów i tego mechanizmu można sobie jak rozumiem wyobrazić, że Polski rząd zawsze znalazłby gdzieś na południu od naszych granic sojusznika, który wsparłby w tym, żeby ewentualnie tych sankcji w postaci obniżenia środków z Unii nie nie dokładać, by nie nie popierać tego głosu no właśnie dlatego też przez to kraje, które naciskają na to, żeby Unia Europejska była władna miała narzędzi do tego, żeby reagować jeśli 1 z członków gdzieś naginać reguły państwa prawa te państwa mówią, że są sceptyczne tylko teraz też trzeba wtedy sposób odszyfrować te komunikaty to znaczy są takie doniesienia już zza zamkniętych drzwi Angela Merkel rzeczywiście upomniała się tu o tę procedurę, ale nie był z tego co czytam z tego co słyszałem nie był taki zdecydowany głos na zasadzie musimy wrócić do tej bardziej konkretne bardzo efektywny propozycji komisji Europejskiej no tutaj mówiły mówił np. premier Finlandii o tym, że nie podoba jej zmiana w tym mechanizmie nawet już też są głosy niektórych dyplomatów niektórych uczestników szczytu, że w zasadzie trudno sobie wyobrazić powrót do tego co proponują proponowała komisja Europejska w tej sytuacji, kiedy już nastąpiło to złagodzenie, zwłaszcza że ten mechanizm proponowany przez komisję Europejską budził budzi wątpliwości nie tylko z punktu widzenia politycznego politycznego, ale też z punktu widzenia prawnego znaczy taka odwrócona większość kwalifikowana jest no dyskusyjne jeśli chodzi o prawo unijne rozumiem, ale ta jak rozumiem dyskusja dotycząca tego w jaki sposób wydawać bądź nie wydawać pieniędzy z unijnego budżetu jak mówiłaś jest jeszcze dopiero przed przywódcami musimy powoli kończyć chciałem jeszcze na na koniec trzecia rzecz jasna zapytać, kiedy liderzy wrócą do rozmów nad budżetem, kiedy można się spodziewać, że te negocjacje budżetowe dobiegną końca to jest pytanie, które wczoraj wszyscy sobie zadawaliśmy czyli kiedy wrócimy, kiedy spotkały się ponownie żeby, żeby znowu przyglądać się przysłuchiwać rozmowom odpowiedział pytanie jeszcze nie mamy nie wiemy tego wczoraj szef rady Europejskiej, czyli właśnie ten, który zwołuje specjalne posiedzenie rady mówi żegnali trzeba stanąć trzeba wrócić do siebie spotkać się na szczeblach roboczych i sprawdzić no mówiąc potocznie sprawdzić co nie wyszło sprawdzić co co nie zagrało i dopiero wtedy znaleźć nowy termin także dziś tego terenu, który stoi przed radą Europejską do przyjęcia tego budżetu to znaczy z jeśli chodzi o teorię to nowy nos budżet Europejski powinien zacząć obowiązywać od przyszłego roku to znaczy to są ramy finansowe na 20212027, więc teoretycznie tego czasu jeszcze trochę jest ale, żeby on rzeczywiście wszedł w życie od początku przyszłego roku musi za cały proces legislacyjny Unii Europejskiej, który trochę trochę zajmie pamiętajmy też, bo od nie wspominaliśmy jest bardzo istotna sprawa i że swoje zdanie na temat budżetu będzie miał prawo będzie miał obowiązek wyrazić parlament Europejski, który też bardzo alergicznie reagował na te propozycje, żeby budżet zawężać, bo parlament Europejski jest zwolennikiem szerokiego budżetu także to wszystko musi zacząć i czas no niestety czeka również w przypadku negocjacji budżetowych bardzo serdecznie dziękuję Magdalena Paciorek reporterka Radia TOK FM w korespondencji z Brukseli po szczycie rady Europejskiej dziękuję bardzo, ma do bezpiecznego powrotu do kraju 1157 teraz informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA