REKLAMA

Wezyr musiał znać się na ułamkach

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-24 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program o czary dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie czasami gwiazdy się dziwnie ułożą Szanowni Państwo i mamy coś takiego wyjątkowego, ale tyko w poziomie oczywiście wszystkie programy są wyjątkowe, ale czasami są ma seks, jaki pojawi się smaczek dzisiaj np. jest tym smaczkiem poziom taki motyw przewodni dzisiejszy Owczarek jest owczarkiem Wilczym, bo studio właśnie siedzi spogląda się na mnie badawczo patrzy na mnie Rozwiń » badawczo dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobrych, a po godzinie jedenastej proszę państwa do wysłuchania moje rozmowy z prof. Mariuszem wilkiem Wilczyńskim o premierze jego filmu na międzynarodowym festiwalu filmowym Berlinale także wilczy Owczarek dzisiaj, a my startujemy rzucamy się Will historii panie doktorze, by myśleć o takim wyjściem dobrym punktem wyjścia naszej rozmowy jest książkę luka i Agro zatytułowana Franz odbijemy non mogłem z tego wyszło im przy model znamy kwot generalnie chodzi o osoby na muzułmańskich dworach, które nie były muzułmanami tak czy były chrześcijanami Żydami oraz stronami i krzykami lista jest długa tak, owszem, bo islam zasadniczo od początku czy od epoki wielkich podbojów, czyli od siódmego wieku, kiedy powstaje imperium muzułmańskiej, kiedy te wszystkie, kiedy te wspólnoty niemuzułmańskich dostają się pod panowaniem islamu islam nie jest sobie w stanie poradzić bez tych bez tych osób nie jest sobie w stanie poradzić aparat Administracyjny, dlatego że tuż po podbojach jak ci wojownicy opuszczają Półwysep arabski podbijają Sasa nitów zabierają Bizancjum wszystkie wschodnie ziemie oni nie są w stanie prowadzić administracji w tej skali, która była wymagana w momencie jak powstaje imperium krótka ławka tak było jedno wyjście rósł zostawić te dawne elity nam i aparat Administracyjny tylko my z z nowymi panami z nową centralną, że tak powiem i wtedy także trzeba pamiętać, że posady urzędnicze często były po prostu dziedziczne to był know how cały związany z np. z poborem podatków taki najprostszy przykład no to było coś ty elity jest administracyjne się same odnawiały dobrze była wiedza przechodząca ulica na syna, kiedy te podatki zbierać, gdzie jak sobie radzić z populacją, żeby np. za bardzo nie doprowadzi do agresji tak dalej natomiast muzułmanie tego nie mieli przecież nawet nie byliśmy w stanie porozumieć często są i ludnością rządzoną ona mówiła albo po grecku albo koptyjski albo po persku na pewno nie po arabsku no i w na samym początku mamy administrację, która w ogóle nie operuje Parra skład, bo bardzo ograniczonym stopniu i dopiero dopiero pod koniec siódmego wieku na początku ósmego Kaliszowi próbują jeśli nawet nie z dieslami izolować administrację, bo to chyba była utopia jeszcze wtedy to przynajmniej za realizowanie, ale to też nie jest procent, czyli spowodować, żeby dokumentacja przynajmniej była prowadzona po arabsku to też nie był proces, który po postępową jakoś bardzo szybko, dlatego że jeszcze w ósmym wieku mamy trój fizyczne papirusy z Egiptu, które są kawałek po grecku kawałek po koptyjskiego kawałek po arabsku i często kawałki arabskie są albo podpisy powinny Boga litości swego Miłosiernego na początku to co chodzi sam przedmiot sprawy jest złożony po grecku albo koptyjski czasem w takich dokumentach, czyli widać oni jeszcze operują po prostu w tamtych językach no to było takie bardzo praktyczne podejście, bo 1 z siły 1 z zalet cisi siłą tego islamu tworzącego imperium jest jego duża zdolność adaptacji do przystosowywania się do przejmowania różnych wzorców kultury ościennych, więc tutaj to jest przykład podobnie praktycznego podejścia tylko, że był 1 problem, z którym właściwie do końca klasyczny islam klasyczna praktyka polityczna itd. nie mogła poradzić, a mianowicie Koran kilkakrotnie stwierdza, że nie muzułmanie powinni być poniżeni powinni mieć niższy status niż muzułmanie dodatkowo w 1 miejscu nawet kilku chyba jedno jest części cytowane na na na potwierdzenie takich tez są oskarżani o to, że działają w oparciu o własne interesy nie interesy muzułmanów, więc mniej ni nie bierzcie sobie za powierników jak stwierdza Koran no i tu mamy właśnie zalążek tego konfliktu także zalążek konfliktu takiego powinno je nawet nie wiem czy przyszły konflikt to był raczej taki nabrzmiały problem, który właśnie przez stulecia istniał to znaczy nie możemy sobie poradzić bez tych innowierców u sterów władzy bardzo często, a jednocześnie jest jakiś dyskomfort związany z tym, że to może niekoniecznie zgodne z religią zawsze jest to rzeczywiście ba, żeby krytykować władcę w momencie, kiedy się co się dzieje, a że nie bierze muzułmanów, że rzesze otacza innowiercom mijały, a my muzułmanie zwykli ludzie przez to cierpimy to to bardzo często było pewną rolę jako, rozszerzając na wyższe kategorie, czyli nasi i nie nasi tak czy opcje albo swojak i obcy, że nasi skoro nasi rozdają karty to nasi powinni mieć tutaj wszystkie funkcje sprzątaczki do ministra to dlaczego zostawiamy tych nie naszych powinien być wymieniony w miecze tak no to oczywiście też do było paliwo dla różnych konfliktów społecznych typu my i czyli zwykli ludzie dobrzy i jakieś obce elity prawda, której nawet nie są muzułmańskie nawet gdy nie działają zgodnie z naszymi interesami tylko ze swoimi władca jest ślepy to często była była odmiana mitu dobrym carze i złych Bojarach drewniane drzwi bojarów wie w tym wydaniu często byli nie muzułmańskiej po prostu, bo też było trudno otwarcie krytykować władcę co się zdarzało oczywiście ale, ale jednak rzadziej bardzo często taki dyskurs raczej łagodnie od postrzegać odnoście do samego władcy, że popełniłeś błąd, że jednak powinny ich zdymisjonować, ale najgorsi są jednak ci oni właśnie, czyli czy oni pełnią też różne funkcje tak żadną z nich to jest funkcja takiego filtra albo może takiego władcy zastępczego czy o to na krytykę władz nie bardzo możemy sobie pozwolić z różnych powodów i teraz ci oni są świetnym bębnem, który może wywalić tak w pewnym sensie tak tu w ogóle doktrynę muzułmańska ma z tym wszystkim spory problem cała książka jak jest temu poświęcona zresztą ona jest ona jest bardzo dobra moim zdaniem bardzo bardzo ciekawa oparta na źródłach w bardzo dużym stopniu i on tam daje katalogu takie próby rozwiązania tej sytuacji, ale to były raczej teoretyczne rozważania, które się po prostu nie przekładały na praktykę no bo tam ktoś jak ta mała Arni to jest to jest 11 wieczny autorce już relatywnie później, chociaż nasz pogrom, który mamy mówi też dziewiętnastym wieku próbuje właśnie pewnego praktycznego rozwiązania, godząc się z tym, że już musimy mieć tych innowierców, że taka jest praktyka i po prostu, ponieważ oni często byli Węgrami, czyli de facto premierami najmniej byśmy dzisiaj powiedzieli to stara się np. wymyślić 2 kategorie rezerw Wezyr rządzącej Wezyr wykonawczy i egzekutywy tak i stwierdza, że ten wykonawczy to tylko musi po prostu zleca różne rzeczy dzieją się zajmuje ich wprowadzenie w życie to może być innowiercy, ale to najwyżej z przyczyn może być innowiercy potem rządzących, które może samodzielnie podejmować decyzje finansowe czy dzieci czy karne np. to już może być też musi być muzułmanin drugie fascynujące, bo jak byśmy przeskoczyli np. do państw zatoki arabskiej to w niektórych z tych państw mamy podobną sytuację to znaczy model edukacyjny wynikający z tego, że państwo takim dużo dużo dużym uproszczeniu zamożności państwa ani nie zdołał wykształcić ekspertów tak eksperci są koniecznie na no np. budowa tak domów nie tylko domów instytucji przedsiębiorstw zarządzanie przedsiębiorca przedsiębiorstwami tego itd. no dobrze co teraz zrobić Ano można zrobić tak, żeby zatrudnić eksperta, ale nie obywatela i będzie Rączka zastępca dyrektora, a dyrektorem albo dyrektorką będzie obywatel państwa, które ma jakąś wiedzę, ale może nie aż tak specjalistyczną tak natomiast parafuje wszystkie decyzje i Dawid sta zwrócimy jednakowoż do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja godzinie dziesiątej 20 dzisiaj o swoich i obcych dworach muzułmańskich, ale także jak doszło do pierwszego wydaje się tak dobrze pisanego pogromu Żydów i to pewnie państwo skoro wcale nie w Polsce informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o świecie muzułmańskim, ale cofnęliśmy się od 1000 lat wstecz i przy okazji, bo warto raz jeszcze wspomnieć o książce luka i Agro zatytułowanej Lidia Francuz wiemy, czyli o urzędnikach niemuzułmańskich w przednią w my przed nowoczesnej myśli islamistycznych czy islam muzułmanie muzułmańskich dobrze wracamy w takim razie do tych stać, które pojawiały się pomiędzy muzułmanami, a urzędnikami dworu czy też służy urzędnikami administracji, którzy musieli być zatrudniani, bo mówiąc kolokwialnie nikt inny tego nie ogarną przynajmniej na początku ziemi na pociąg natomiast później to ewoluowało chyba tradycję po prostu taką ustaloną praktykę polityczną, która była rzeczywiście niezgodna, z czym są jak nazywa on ma skłonność do takiej trochę ezoterycznej terminologii, bo czerpie aparat burdzie, ale on to nazwa Press krytycznym dyskursem to znaczy dyskursem religijnym takim normatywnym, który w 1 z jego cech jest przenoszenie w przeszłość krytyki teraźniejszości to znaczy nie róbcie tak, bo tak robi tego nie robił umarł tego nie robił prorok itd. itd. to jest po prostu próba przypisania przeszły autorytetom reakcji na bolączki teraźniejszości mamy przykład w przeszłości tak nie robili Night najwybitniejsi władcy miejsc, czyli nie zatrudniali muzułmanów niemuzułmanów przepraszam bardzo nie ma dowodów, że rzeczywiście nie zatrudniali, ale próbowano przepisywać leki żyję to przepis Moniuszko w wielkim patriotą, bo coś tam tak poza tym jeszcze Koran prawda z tym, iż nie było żadnej dyskusji i jeśli Koran stwierdza nie bierzcie sobie przyjaciół spośród innych spośród niewiernych tak dalej itd. no to to można dyskutować na poziomie niezależność no właśnie czym jest przyjeżdżam wcześniej mój przyjaciel mój pracownik itd. i właśnie na tym się zasady ten cały konflikt istnieje poza tym taki dziwny tekst, który jest mam wrażenie bardziej rozdmuchany literaturze późniejsze liczyć liczyć w badaniach co jest dzisiaj już od tego odchodzi ale tak w pierwszej połowie dwudziestego wieku były wiedza niemalże kanoniczna, że istniało coś takiego paktu Umara, czyli pakt Omara 0102. toteż była kontrowersje, ale na ogół jak się popatrzy na te teksty dosłownie to pierwszego siódmy 2 drugi kalif bardzo szanowany sum niż my miał zawrzeć pakt z innowiercą sami, wg której oni cieszyli bezpieczeństwem ochroną tzw. w maty 1 z takich konstytutywne tam terminów, ale w zamian za to mają płacić podatki mają nie nie wychylać mają się nie buntować mają się odróżniać strojem od muzułmanów i cały taki jest to cały regulamin tego jak oni mają zachowywać tylko, że problem z faktem Umara jest taki, że najstarsza jego wersja pochodzi z jedenastego wieku za Randall, czyli właśnie z dużo późniejsza nic nie ma w ogóle wcześniej na ten temat w prawie nic w źródłach prawnych, których jest masa przecież dziewiątym wieku i np. Kita ból umów szefa jego to jest taki 1 z głównych podręczników prawa szkoły szaf i łódzkiej dziewiąty wiek, czyli dużo wcześniej w ogóle nic takiego mienie nie nie ma miejsca nie mamy tam żadnego takiego umarł mamy wzór dokumentu, który władca podpisuje z innowiercą po podboju miasta to jest znacznie bardziej zacznie bardziej przypomina to co widzimy w kronikach natomiast najstarszy pakt umarł jak widzimy to jest część dzieła, które Otóż jego autora pochodzącego z tortu rosyjski pani, której nazwa cee radzą mówił, czyli latarnia władców dosłownie to jest po prostu dzieło zawierające rady jak być władcą idealnym i tu mamy właśnie doskonały życia władcą idealnym naśladować Umara naśladować najwybitniejszego kalifa towarzysza proroka itd. itd. a oto, jaką sobie radził z tym problemem innowierców itd. co prawdopodobnie nigdy nie miało miejsca i tutaj to jest właśnie przykład tego dyskursu Press Club dziwnego, że oni w połowie jedenastego wieku po prostu projektują na umarł rozwiązania problemów, które doskwierają im samym tym względem jedenastym wieku natomiast Triton wybitny arabista angielski próbował ująć te wszystkie zjawiska jest już w latach trzydziestych takiej książce wykryli centralną mówił sam brzeg książka jest bardzo chaotyczna zresztą on sam we wstępie stwierdza, że znajduje się właśnie zachodzi tu nie ma książek, więc będzie pisał w pamięci to jest dokładnie to co robi duże można się zdumiewać jego pamięcią i erudycją, ale odnaleźć wiele z jego nawiązań źródłowych jest dzisiaj bardzo trudno i szczerze mówiąc 1 książki jakoś specjalnie nie powiedzą mimo wielkiej migracji samego Trytona, ale on daje taki przegląd właściwie w całym świecie muzyk całego całej historii świata muzułmańskiego, że bardzo często ten konflikt przybiera fizyczną formę to znaczy kończyło się zdjęciami tych tych urzędników rzeczywiście to jest także trochę agresja wobec władz mogła się wyładować na jego muzułmańskiej urzędnika i Triton to po prostu skrupulatnie katalogu je, czyli Aliora i to jest jakby po pierwsze, rzeczywiście jakiś tam aspekt relacji między religijnych imperiów muzułmańskich, ale też 1 z takich form otwartej krytyki władzy po inne niekoniecznie były były dopuszczalne, bo często taki lin czy jakiś trzeci czy jakiś zatarg z muzułmańskimi urzędnikami o ich niemuzułmańskich urzędnikami kończy się interwencją jurystów, którzy przyjmą przyznają rację wściekłym tłumowi i władca, aby nie utracić legitymizacji musi zdymisjonować musi wykonać jakieś pozorowane ruchy często pozorowane często nie, ale czasem rzeczy często rzeczywiście pozorowane tutaj tego usunie, ale za chwilę cichcem mianuje innego chrześcijanina czy i czy dane po niej nie da się inaczej zresztą we wczesnych tekstach i mamy też dosyć praktyczne wyjaśnienie w tym właśnie dziewiątym wieku, dlaczego właśnie ci chrześcijanie Żydzi zawsze są wyżej Rami dlaczego, bo znają ułamki, a umieją liczyć na poziomie innym niż liczby całkowite tego muzułmanie często nie znają tam są takie właśnie czasami są opisy sytuacji nawet jakiś zdesperowany co szukać mianować też muzułmanina, który będzie w stanie na ułamkach operować nie jest nim nie jest to nie znaleźli musi mianować znowu jakiś chrześcijanina, ale znają ułamków, a taka była w przeszłości trudno w kadrach administracyjnych najwyraźniej tak wobec ciekawe, bo to to by znaczyło, że właściwie dzisiaj w Polsce dowolny nie wiem szóstoklasista mógłby zostać wezyrem przy czym w dziewiątym wieku jest często czy w ósmym wcześniej to jest jeszcze często problem piśmie nosi po prostu, że nowe elity muzułmańskiej często mają korzenie wśród wojowników NN z półwyspu arabskiego i oni niekoniecznie albo umieją liczyć na ułamkach jak umieją to niekoniecznie są w stanie prowadzić księgi w tym stopniu wymaganym tak jak mówiłem to jest całe know how, które często przechodzi ulica na syna oczywiście chrześcijanie nie są specjalnie zainteresowani, żeby się tym dzielić z tak można tam bezpieczeństwo pracy tak oczywiście karier tak na inną karierą dla Muzy dla chrześcijan Żydów była często medycyna też był, bo oni nie podlegali ograniczeniom właśnie związanych z pobożnością muzułmańską oglądanie ciała itd. itd. no i też w pewnym sensie zazdrośnie strzegli tego niestety tej wiedzy później to się bardziej otwiera, chociaż oczywiście też Kalisz administracyjnych bardziej otwierają także, ale w tym najwcześniejszym okresie 0809. wie, kto rzeczywiście są monopole niemuzułmańskich czy to administracja czy też znacznym stopniu medycyna no było oczywiście wielu znanych kogoś komu nikogo dzisiaj uważamy za arabskich matematyków tylko, że pogrzeb jest szeroka, że to był personal szkockiej pisał po arabsku, ale chwali zmienia przykład prawda, od którego pochodzi nazwa algorytm dzisiaj żwirze i właśnie i okaże się, że mieli nie muzułmańskie korzenie albo po prostu byli naukowcami nie byli zainteresowani, żeby ułamki lewy dla dla sułtana odliczać tylko jakimś dociekanie matematycznymi po prostu stricte podczas stanowi ułamki co ją także liczyć pieniądze chociażby, ale jest tutaj nie obroniła kraj będzie w ułamkach czy raczej się po przecinku tam na taktykę ktoś, na którym poziomie administracji musi się znajdować osoba, która będzie w stanie te ułamki trzeci, bo inaczej błąd się skumuluje będzie tak i okaże się, iż budżet nie dopina np. no i co wtedy zawsze można jakoś kreatywnie no tak co do kreatywnej księgowości też rozumieć tak oczywiście niestety przed matematyką czynienie nie nie ucieknie to był 1 z powodów, dla których przynajmniej w najwcześniejszym okresie od dzieci dzieci innowierców byli niezbędni no to denerwowało ludność ludność tak, bo się okazuje, że nagle przychodzi Żyd albo chrześcijanin każe zapłacić podatek jak nie do kogoś wsadza do więzienia po prostu i to bardzo często bardzo często właśnie była Iskra, która przesądzała później jakiś przemocy nowości okazywało, że tu innowiercy wsadza muzułmanina podejmuje decyzje zabiera mu pieniądze itd. itd. wariant tekst na murarzy właśnie o to chodzi no to oczywiście rzutuje też na reputacji samego władcy no i czy taki wzmożony ruch w państwach czy takie mamy tło do tego co to tło mogło wywołać i wywoływało powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacja o godzinie dziesiątej 40 już kilka minut państwa moim gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego o książce luka Agro już wspomniałem, więc jeżeli ktoś po polsku nie okazało nie to jest dopiero w zeszłym roku wyszło, więc trochę trudno było mi tak mi z każdym, jeżeli ktoś zna angielski na tyle, żeby czytać książkę to polecam jest bardzo ciekawa informacja o dziesiątej 40 po informacjach wraca wcale państwa moim gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zajęliśmy relacjach muzułmańską muzułmańskich, jeżeli chodzi o kwestię zatrudniania urzędników administracji, ale także ekspertów do spraw medycyny czy matematyki księgowości powiedzielibyśmy dzisiaj no i to napięcie, które przewijały się też niechęcią sporą niechęcią ludności wobec niewiernych, którzy zajmowali eksponowane stanowiska, więc wystarczy może czasem Iskra, ale ale, kiedy to ta niechęć często przerzuca się nienawiść jest taka skondensowana no to wtedy boiska może doprowadzić do dramatycznych wydarzeń tak na tak się stało w Granadzie w 1000 sześćdziesiątym szóstym roku pod sam koniec, kiedy to na fali właśnie niechęci mało powiedziane pewnie do do żydowskiego wezyra Wezyr poniósł śmierć została doszło do rozruchów, które zostało splądrowane dzielnica żydowska i wielu żydowskich mieszkańców miasta również wtedy poniosło śmierć czy Granada była miejscem specyficznym wtedy podobnie jak w całej al-andalus, bo mówimy o rozpadzie w jego czasach się po rozpadzie kalifatu Kordowa Ińskiego jest 35 lat wcześniej on definitywnie przestał istnieć i al-andalus była podzielona na tzw taj fakty takie małe stosunkowo Emiraty z siedzibami w każdych większych miastach po prostu nie będę wchodził, której dzieje polityczne granat rządziła Bear Bershka dynastia z ich Żydów to była zasad w ogóle dosyć potężny ród, który w całym gry obie zdarzało się rządzić w tej całej Afryki niż w całej północnej Afryce muzułmańskiej natomiast 1 z gałęzi tego rodu wtedy panowała opanowała Granady i specyfiką Granady na tle skandalu było właśnie to, że oni zatrudniali Żydów tam była dosyć spora dudni ludność żyli z dosyć liczna ludność żydowska i zatrudniał Żydów w charakterze Wezyr rów tutaj ciekawą postacią jest chyba jeszcze niech mi wybaczą wymowę jeśli szlocha nagi el Arabi ściga znają jako pisma Izby na chwilę to był pierwszy taki węzeł, który tam uczestniczył w rządach granatu to był poeta również teolog talmudycznej wzrostu myśliciel żydowski bardzo wybitna postać naznaczyły książę tak, a nawet musi nawet musi przypisuje dowodzenie armią w imieniu w imieniu jury był co już, by było bardzo ekstremalnym przypadkiem, bo jednak innowiercom dowodzenia armią w typowym przypadku nie nie powierzał i on rzeczywiście długo był tym bez kremu około 20 lat jeśli i nic nie pamiętam ile dokładnie jest bardziej 5 lat przed wydarzeniami danych mówi tak i potem jego jego syn został reżyserem już nie był zupełnie tak wybitny jak jak ojciec przy czym nie wiemy tak dokładnie co spowodowało ogromną niechęć wobec niego, dlatego że źródła, jakie mamy są mocno specyficzne najlepszym najbardziej dokładnym źródłem jest Fabian, czyli pamiętnik, który opisuje, który pisze wnuk tego węgierskiego władcy Granady z czasów podboju czasu pogromu przepraszam bardzo pisze w latach dziewięćdziesiątych jedenastego wieku już wygnany już po ich pozbyć się już po tym, jak ten emirat przestał istnieć Boga Mora wiec zlikwidowali i on pisze, że po prostu ten wniósł był kompletnie nieudolny był znienawidzony i intrygował politycznie nawet chciał tego, by Visa władcą Granady obalić tak dalej itd. i przeciwstawia wybitnego ojca z miernym synem tutaj historycy trochę idą, zanim tylko, że jego głównym problemem jest to, żeby wybielić dziadka, że to, że rząd co prawda zatrudniał tych Żydów, ale ten i ten samolot był dobry, bo nie przekraczał granic za tamten nie pozwalała tak rządzić i dopiero wszystko zepsuje ten młody i usług zaczął dotacji, żeby odwrócić taką uwagę od od od własnego dziadka zaczyna oczerniać Yusufa jest tutaj po prostu nie tyle chce dokładnie opisać pogromcą odwrócić podejrzenia czy odwrócić krytykę od własnego rodu to jest właśnie to co nam utrudniać jej zrozumienie mechaniki tego pogromu dysponujemy także takim paszkwile, które został napisany na fryzjera Yusufa i na Żydów na ryby, bo tam jest krytykowana wręcz obrzucano obelgami cała grupa jury sta z pobliskiej Elwiry naginać zbira jest pod granat wtedy jeszcze istniała po prostu opisał w bardzo niewybredny sposób stosunki panujące w Granadzie i niektóre przekazy mówią, że to ten wiersz spowodował wybuch tej nienawiści, że ludzie po prostu wzięli sobie dostęp do serca tom poezji ruszyli na pałac my nie mamy jakiegoś jakiegoś konkretnego czynu, którego miał dopuścić Yusuf których, który mimo tej Iskry, która spowodowała pogrom być może Iskrą był wiersz ja chciałbym Pascal i trochę wątpię dlatego, żeby jednak podług podburzyć motłoch tak powiem to do tego nie ma co się robi w tamtych realiach wiersze w klasycznym języku arabskim literackim, gdzie trzeba było być wykształconym, żeby w ogóle to zrozumieć, bo był ten język różnił od języka mówionego, którym ulica mówiła no ale być może, gdyby być może to miało jakąś odegrał jakąś rolę natomiast w tym wierszu oczywiście mamy jak w soczewce skupiające się wszystkie te cechy tego konfliktu wyznaniowego, którym mówiliśmy wcześniej rzezie on złożyć po pojawili się jako powiedziała lud biedny i trochę cywilizacyjnie zapóźnione, ale w krótkim czasie oczywiście dorobili się na nas na Serbach no, a ich miejsce jest zupełnie, gdzie indziej także, że my się, że wzbogacił zechcę jestem ciekawy wierszy wzbogaci się na dźwięki nas dzięki nam są bogaci, ale jak coś prosimy o jakieś usługi na zamykają drzwi przed nosem konkretnie ten Wezyr kompletnie nie nie nie wykonuje tego, czego jest powołany no i opisy luksusu, jaki to szatach chodzi, że Sejm bieżącą wodę doprowadził do domu normy marmur tak ważyły stoję rzeczywiście granie na znane na pewnych stereotypach, które rząd również woda już kurcze 11 wiek Super wtedy to raczej istniała tylko, że było raczej, gdy Żydzi muzułmanie z niej korzystali, bo raczej chrześcijanie, jeżeli dobrze pamiętam trzeba było być bogatym po prostu, żeby sobie taką instalację do domu doprowadzi, ale szczęście, bo rzadko z tej wody z Grzegorzem kiedyś riksze powieściach ciekawskich czy lata w samej muzyki wały nie to raczej chodzi o to, że w Żywcu żaden rozwoju kobiet nie z elity to jest też stereotyp średniowieczu zażywali dosyć często wasi nowicjuszem klasztornym, bo oni mieli prawo tylko w Wigilię paschalną, ale na niejedną chrześcijaństwo kąpiel zaczyna być krytykowana dopiero w epoce nowożytnej nie w średniowieczu sami się raczej chrześcijanom chrześcijanom sam się podobają raczej praktyki depilacji które, które wykonują muzułmanie właśnie w szczecińskim tego nie było natomiast bieżąca woda to jest wyznacznik statusu urządzeń rozumie mógł pozwolić, żeby zrobić taką instalację w domu, a my nie mamy muzułmanie prawda zwykli, którzy są ci Jarek potrzebują pomocy to bramy tych pięknych są zamknięte dla tak no jest oczywiście jego Tety bezpośrednio krytykowany władca, że przecież, gdyby chciał to by mógł wybrać równie godnego muzułmanina itd. tutaj skądinąd wiemy, że to niekoniecznie była prawda tutaj wnuk tego bat ESA tego władcy granat mówił, że rzezie, że po prostu chodziło tylko o to, żeby ten wezwie się zajmował bieżącą administracją a, a nie podejmował żadnych decyzji w zamian za Emira już dzisiaj nie wiemy też dokładnie jak to było czym ten wniósł dokładnie przewinieniu natomiast wiemy, że bardziej już wtedy w podeszłym wieku też i NIK wynika, że przy twierdzą, że on po prostu już wtedy to się raczej wywoła odsuwać życia politycznego nie lubiła awantur i pił wino zajmował się kontemplację podobno, więc może może rzeczywiście zakres władzy usuwa był może większy niż jego ojca w miarę starzenia się Emira jego być może niedołężne na ten ten Wezyr dysponowały realnie większą władzą w pewnym momencie może nadużył umorzenie nie wiedział, gdzie się zatrzymać, bo know how takich innowierców sprawujących władzę było też nie kłuć w oczy muzułmanów być może on kół tutaj nie wiemy mamy też np. i na maraton jest też ciekawa postać kochanek 1 z przyszłych władców Sevilli też jest ten romans źle kończy zostaje w końcu skazany na śmierć czy przez tego władcę romanse zwykle się zakończą, kto był bardzo tragiczne bardzo długo bardzo długo ciągnących jest ciekawa sprawa zalando plus, ale ten syryjski poeta pisze wręcz satyry dlatego ba SA też bardzo niewybredne, że ten został w tej granat to zaraz zaraz kał zostanie zastąpiony przez rynny oraz chrześcijanin wezyrem raz raz oraz Jani zaraz żyć oczywiście to jest przesadzone wszystko to wcale tak nie było, ale wyśmiewa się z się z Granady autorską kursującego tej faksu czy emiratu, że tam tylko innowiercy rządzą prawda jest tu jest tu rzeczywiście jest pewna szczególna sytuacja na tle samej landa luz jeszcze 1 z Kordoby Pański autor publikuje taką krytykę Żydów w ogóle ktoś musi przyjmuje się, że to jest krytyka Salomona tego tego też tego ojca wezyra, który padł ofiarą pogromu nie jest to pewne moim zdaniem niektórzy autorzy ze zbytnią pewnością przyjmują, że dochodzi do tego Samuela Szlomo natomiast na kort do Pańskiego autora też Żydzi interesują prawda i publikujący pisze traktat polemiczny przeciwko nim tutaj też odrywając się na moment od samych przyczyn pogromu, które są nie do końca jasne dzisiaj trzeba też powiedzieć, że to są po prostu czasy wielkiej niestabilności politycznej w Hiszpanii czy gwaranta luz i takiego pogarszającego się statusu tych taj faktów tych lokalnych Emiratów na tle muzyków chrześcijańskich królestw iberyjskich także rosną siły taka filia, zwłaszcza wtedy i wydaje mi się, że tutaj ta ogólna sytuacja też może rzutować ludność coraz bardziej niezadowolona z tych swoich władców widzi, że słabną wpływy polityczne na to kogo można uderzyć najpierw wezyra prawda, który i, który jest nie muzułmańskiej, który jest Żydem, który być może jakoś nadużywa władzy, czego nie wiemy nawet ostatecznie ta fakt ten cały system się zawali pod koniec lat osiemdziesiątych i na początku dziewięćdziesiątych jedenastego wieku, kiedy zlikwidują, ale Mora widzi natomiast lata sześćdziesiąte jedenastego biegu, gdy się znajdujemy to jest okres, kiedy zaczyna się zaczyna być formułowana pierwsza taka bardziej otwarta krytyka poszczególnych władz, ale też całego systemu i wydaje się, że Żydzi Granady padają ofiarą tych czasów niezależnie od tego czy czy 3 części Yusuf Hagi był sprawnym weselem czy nie nadużył władzy czy nie bardzo dziękuję panie doktorze ile państwa gościem był dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego informacje już za kilka minut po godzinie jedenastej po informacjach relacja z Bel Berlina bohaterem będzie prof. Mariusz Wilk Wilczyński tym razem także to po informacjach informacja o godzinie jedenasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!