REKLAMA

Katarzyna Sagatowska i Karol Radziszewski o książce "Wszyscy jesteśmy fotografami vol.1"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-02-24 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:17 min.
Udostępnij:

Gośćmi audycji są Katarzyna Sagatowska, kuratorka i artysta Karol Radziszewski. Rozwiń »
Opowiadają o książce "Wszyscy jesteśmy fotografami vol.1"


Karol Radziszewski: "Procentowo ciała jest najmniej tym razem, wystawa w CSW miała być pewnym podsumowaniem. Heteroseksualni dziennikarze są przerażeni głównie dlatego, że to portrety mężczyzn." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Katarzyna Sagatowska fotografka kuratorka wykładowczyni organizatorka wielu wydarzeń artystycznych w tym cyklu spotkań wszyscy jesteśmy fotografami i Karol Radziszewski twórca filmu fotograf instalacji autor projektów interdyscyplinarnych są gośćmi kultury osobistej dziś Witajcie serdecznie dobry wieczór właśnie wszyscy jesteśmy fotografami tak przekonują od kilku już lat organizatorzy warszawskich spotkań w tym Rozwiń » właśnie tytule spotkań, które otwierają publiczność na sztukę fotograficzną w różnych aspektach w różnych kontekstach, a teraz trafia do nas książkę o tym, właśnie tytule książka zadedykowany wszystkim miłośnikom fotografii ta książka jest tych spotkań rozumiem pokłosiem tak książka jest pokłosiem spotkania, ponieważ cykl o istniejący od 2014 roku cieszy się dużym zainteresowaniem naszej wspaniałej publiczności właśnie miłośników fotografii i to oni byli inspiratorami tej książki, ponieważ właściwie przy okazji każdego spotkania słyszymy pytania czy można obejrzeć relację ze spotkania w internecie czy można dzisiaj wysłuchać z Moniką Szewczyk-Witek współautorką tego cyklu konsekwentnie od lat mówimy, że stawiamy na kontakt człowiek człowiek i zaproszony osobiście w absolutnie wyjątkowych sytuacjach robimy taki przekaz na żywo, które później usuwamy z internetu nowo ten cykl ma być zachętą do dyskusji do takiej do tworzenia przestrzeni właśnie spotkania z naszymi gośćmi takim jak Karol Radziszewski i inni wspaniali artyści i specjaliści z różnych dziedzin, więc dlatego postanowiłyśmy, że dobrym podsumowaniem tych spotkań będzie właśnie książka i teksty naszych gości mamy właśnie przed oczami wolimy ułan tak jest, czyli tą pierwszą rozumiem, że będą kolejne tomy, ale na razie skupmy się na tym, bo jeszcze chciał taką kwestię poruszyć, bo z tego co rozumiem nie są to dosłowne zapisy spotkań, bo jak czytamy we wstępie taki zapis ulega transformacji, czyli jak rozumiem sposób myślenia o fotografii także twórców ulega często zmianą tak myślę, że o tym, też Karol będzie mógł dobrze powiedzieć na przykładzie własnego tekstu poświęconego ciału fotografii i sztuce w ogóle, ponieważ no tak my po pierwsze, zachęca, zapraszając naszych gości zachęcamy ich do tego, żeby przedstawia dany temat mówili jak najbardziej w sposób osobisty autorski nie chcemy, żeby to była wiedzę encyklopedyczną dat najważniejsi artyści tak dalej tylko, żeby to byli były projekty artyści dla nich najważniejsi do tego, żeby opowiedzieć o danym temacie i też wiadomo, że to nie są wystąpienia wyczerpujące dane temat one mają być garścią inspiracji dla naszej publiczności, bo zawsze też staramy się myśleć o fotografii w taki sposób, że ona jest początkiem do rozmowy na ważne tematy współczesne ważne problemy w związku z tym też wielu naszych gości, mówi że przygotowując się do tych spotkań mają wreszcie taki moment w życiu, że coś ten temat, z którym są związani, bo tak wybieramy naszych gości muszą sobie przemyśleć czasami właśnie zrewidować jakieś swoje przekonania na etapie przygotowania wystąpienia no tak do książki jest zupełnie inną formą nagle trzeba tekstem słowem te to prezentacja, którą mieli u nas jakoś przedstawić w związku z tym to jest właśnie i transformacja, która wynika z upływu czasu, ale też z innego medium, jakim jest słowo pisane w podkreślałem to co powiedziałaś, bo mnie najbardziej rzeczywiście w tych tekstach w książce ujmuje to, że mają one formę bardzo chwilami osobistych rzeczywiście intymnych subiektywnych opowieści tak było również w przypadku tekstu Karola Radziszewskiego no tak na pewno zgadza się z tym, że chodzi o medium przełożenia tego wystąpienia wystąpienia są dosyć burzliwe prawie połowa może być nawet dyskusja pytania publiczności, których trudno sobie założyć z początku tekstu trochę podsumowuje też świadomość będzie w książce dla ludzi, którzy zawsze pytanie o to kto będzie czytał ktoś, kto robi zdjęcia czy zupełnie niewidzący nic fotografię też idzie z tym trochę jakaś taka odpowiedzialność, ale chyba przyjęcie mega takie osobistej perspektywy pomaga mi takie alibi, że po prostu pisze swoją w ogóle krok, jaki wystąpienia to mówi, jakie pozycje kim jestem w związku z tym to co mówi nigdy nie jest do końca obiektywna szkoli też zaczynał ten tekst tak jak swoje wystąpienie od tego zarzutu czy myśli artysta, który zajmuje się sztuką dotyczącą normatywną ości będzie obiektywny takie podejrzenie, że to nie zawsze efektywny wykład od tego zaczynam i tak wydają się kluczowe w ogóle do mówienia o medium fotografii, które w swojej tradycji było traktowane jako dokument jako coś neutralnego obiektywnego jako niepodważalnego i wreszcie wszystko czyste książce to określa się temu współczesna fotografia jest podważanie tego medium w jakim sensie i naszych emocji wiarygodności tego jesteśmy tekst trochę o to się ociera się nie zahaczyć kwesty, którą poruszyła istnieje coś takiego jak fotograf obiektywne moim zdaniem dnia nie jest przekonany, że nie, dlatego że właściwie nie w cały kompleks obiektywny, ale ten mit tego tak samo było filmie dokumentalnym takiego poczucia, że są dokumenty obiektywne i dokumenty autorskie i nagle właśnie współczesne festiwale, które pokazują, bo też jeszcze trochę tym zajmuje podważają całkowicie, bo oczywiście może być też mega tradycyjny lub używające fikcję jako element, ale często przez fikcję może też więcej powiedzieć prawdziwego niż pseudo neutralne Okonek świat w sposób właściwy współczesna teoria fotografie cała o tym jak kadrowanie jak dobieranie bohaterów ma udawać, że świat neutralność albo, że nowa bliskie alibi do tego subiektywny jest przekaz fotografii samo działanie subiektywne też jest odbiór wiadomo, bo NIK pisze w książce o tym, dla odbiorców fotograf, jaki samych fotografujących medium to jest bardzo często tym czym im się wydaje ich własnym myśleniem o świecie pomyślałam być może myśli to banalna, że z fotografią jest po prostu tak jak z każdym innym dziełem sztuki, że tak jak każdy firm każda książka każda fotografia jest po prostu on nas, bo przez własne doświadczenia, jakby to przyjmujemy na to patrzymy tak jak najbardziej to co już mówiliśmy przed chwilą, że gdzieś było takie oczekiwania początku istnienia fotografii, że czy też takie przekonanie, że subiektywne, że powstaje z praw osób, choć liczne dzisiaj już rzadko zdarza, żeby ktoś, kto wierzył natomiast tak staram się właśnie pokazują bardzo różne tematy w czasie spotkań wszyscy jesteśmy fotografami pokazać jak sztuka w tym przypadku fotografia, ale zawsze też podkreślamy, że jest to 1 z dziedzin sztuki nic nic wyodrębnionego, zwłaszcza że nasi goście w większości tak jak Karol posługują się fotografią jako równolegle z innymi mediami i współcześni artyści dość swobodnie używają różnych mediów właśnie do w zależności od wybranego tematu no i też w związku z tym nasza publiczność, którą nazywał myśmy od początku miłośnikami fotografii właśnie przechodzi z różnymi przekonaniami i wspaniałe są te momenty, kiedy doznają pewnych olśnień, kiedy nasi goście wywołują refleksje wywołują zdumienie tak było m.in. ze wspomnianym Górnikiem, który pokazywał właśnie różnych artystów m.in. właśnie takich, których Karol mówi, którzy się posługują fotografią takiego słowa, które robi fotografie inscenizowane, która ma udawać fotografię dokumentalną, ale jednak jest to taka jest wynik jego obserwacji rzeczywistości on robi syntezy tego co gdzieś kiedyś zjawiska to przedstawia na zdjęciu i po tym spotkaniu faktycznie była bardzo burzliwa dyskusja, bo zawsze otwieramy się i zachęcamy publiczność do dyskusji do zadawania pytań, że właśnie tak fotografia też może być 3 dziś jednak było jakieś takie oczekiwania, że fotografia przedstawia to co jest było Katarzyna Sagatowska Karol Radziszewski to są goście dzisiaj kultury osobistej rozmawiamy o książce wszyscy jesteśmy fotografami za chwilę wrócimy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska o książce, która jest efektem pokłosiem spotkania wszyscy jesteśmy fotografami rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej moimi gośćmi są Katarzyna Sagatowska, które książkę stworzyła można powiedzieć, która też stworzyła te spotkania wszyscy jesteśmy fotografami, które od kilku lat odbywają się w Warszawie z nami również Karol Radziszewski twórca filmu fotograf instalacji autor projektów interdyscyplinarnych Witajcie raz jeszcze ma grafik w rozdziale dotyczącym fotografii teatralnej pisze, parafrazując Susan Sontag nie jest to tylko umiejętność, ale wymagająca poświęcenia i oddania misja tak piszą fotografii Karol także takim wydaje swoją fotografię traktuję jako misję poruszasz w swoich fotografiach i fotografiach, które też zbiera archiwizuje często kwestie ciała cielesności o tym jest twój tekst w książce cielesności także te, które jak się okazuje w Polsce bywa ostatnio celem ataków tak bardzo duże mówi o nienormatywnych seksualności normatywny chciała też na tym oparł swój tekst właściwie na takim przysłowiowym marginesie, który odwraca całkowicie perspektywę wychodzą tak ubrane sztuka jest w ciele i od oczywiście automatycznie co wcześniej obiektywności wszyscy się na stawiają na akt kobiecy, który jest też u źródeł takiej fotografii związanej z aktem natomiast rzeczywiście pokazywanie mężczyzn normatywnym mężczyzn nagle pytanie, kto patrzy, kto robi to zdjęcie dla kogo, kto jest odbiorcą to jest widzę to bardzo wiele pytań dotyczących w ogóle tego samego medium oczywiście dla niektórych jest to kontrowersyjne, bo wciąż jest nowy temat, który się pojawi, tym bardziej dlatego chciałbym jakoś usystematyzować też próbuje pokazać to, o czym mówimy cały czas dokumentalną ości kreacyjną ości różne podejścia też oczekiwanie, że jeżeli ktoś wyraża tak jak ja tematy związane nie wiem z nie normatywną seksualnością z środowiskiem LGBT zakłada się, że to będzie takie jak żargon autentyczność własne przeżycia autoportret to oznaczać nadgodzin wprowadziła do fotografii, o czym też pisze albo by pokazać, że samo konstruowanie przekazu tak jak nie wiem Polski zespół, który wprowadza ciało normatywne, ale też cały czarny i jakby tematy zje modele studio, kto jest jakaś relacja fotografa z modelem też stawy bardzo ciekawe pytania, kto ma prawo, jaki sposób kulturze obecne w ty pamiętasz swoje pierwsze fotografie ciała nagiego ciała tak to w sumie dopiero gdzieś na studiach przyprawiły 100 to dotyczy takie pytanie chce wczesne pierwsze zdjęcia też nie były autoportrety niejaki bardzo osobistą od razu była taka para studio jedno to był taki wynika z tych no i były takie zdjęcia, które trochę takie studyjne udawały to jest taki w ogóle motyw przewodni gdzieś też na marginesie różnych swoich projektów wprowadza projekt się nazywa studio rozpocznie się też pracownie oraz studio 2, czyli jak portrety cokolwiek się dzieje w przestrzeni pracowni, a portretuje ona właśnie robi zdjęcia aktów, które się wpisują w taką jak minister pracy, gdzie model ani nie pozuje do obrazu ani właściwe zdjęcia nie służą później do malowania samo w sobie używają pracowni jako kotła jako przestrzeni pomiędzy prywatną, a taką, która służy do pracy, bo w ogóle temat studia i takiego Atelier i nakładania kliszy, że automatycznie modelka czy model to są kochankowie albo jakby rodzaj zażyłości też seksualnej artysty z komentarzy są częścią tego tekstu, który istnieje dla siebie coś takiego coś takiego jak wulgarna nagość na fotografii o nim zawsze kwestia definicji jak sobie to zda z definicją jemy nie wiem jak to można obok określić dla mnie rzeczy ciekawsze też taki aspektu nie oznaczali, ale często o tym rozmawiamy sztuka pornografia czy tego się boimy czy w gruncie tak nazywany też, w którym momencie wchodzi to kwestie prawne co zdefiniujemy jako fotografię, która podnieca, bo taka redefinicja monografii poza okazywaniem genitaliów toczona działa czy nie jest podniecające to też ciekawe bo, które są pornograficzny czy erotyczne dla jednych mogą być odrzucające dla innych podniecające dla innych zupełnie neutralny to się też zmieniało przez dekady to cały czas są młode medium tej fotografii, a to, że teraz w tej chwili fotografie z dominującą formą ekspresji dla wszystkich ludzi poprzez media społecznościowe Instagramie prezentowanie siebie swego ciała cały też nowe ruchy emancypacyjne feministyczne związane z przedstawioną swojej cielesności co też zupełnie zmienia obraz tego dla większości ludzi samo przejęcie przez kobiety świadomości pokazywania ciała taki sposób jak co jest obsceniczne obrzydliwe dla wielu facetów są przygotowani na to, że wymyka się z nim władza, jaką mieli dotychczas mając kamer myślisz, że takie gwałtowne reakcje na swoją ostatnią wystawę FC Voo to też system był związany właśnie o czystsze sprawa jak temat LGBT jest z polityką zwane, jakbym to jest rozgrywka na jak na wielu poziomach przez główny problem polega na tym, że żywność nasz kraj się zmienia dwukierunkowo, ale dynamicznie i też zupełnie zmieniają odbiorcy, gdyż większość protestu w związku z moim wystawami kontrowersji była na osi z odbiorcą po zburzonym przez morze dziennikarzy w tej chwili właściwie nie ma w ogóle krytycznych uwag ze strony odbiorców próba zbudowania skandalu przez nie przedstawić telewizję publiczną przez media, które sztucznie chcą, używając pewnych klisz językowych promowanie pornografii, że epatowanie genitaliami wobec wystawy, która akurat chyba najmniejszym stopniu ze wszystkich moich wystaw eksploruje ciało ona jest też dużo bardziej historyczna dużą procentową w sumie cała jest najmniej akurat tym razem to dla mnie to jest 2005 roku zrobiłem pierwszą w oficjalne otwarcie gejowską czy Moskwa stale historii Polski 115 latach w ogóle otwartego mówienia na ten temat jest bardzo mało, ale mimo wszystko to wystawa ma być pewnym podsumowaniem i też tak jak mówisz edukacyjną historyczną trwa, o czym innym, a te stare wytarte klisze właśnie wyciągania tego, że to jest cielesność genitalia pokazują głównie teraz aktualni dziennikarzy prawicowych stron obsesję analny fal liczne oni po prostu się tym masturbuje się sumieniem samym o tym, że na wystawie ciało męskie to jest dla nich szokujące jest w ogóle całą tę nowość na ciebie szczególnie ciało męskie w twórczości także wyda interesuje akty męskie przecież ich tak naprawdę w historii fotografii polskiej jest jak na lekarstwo piszesz o przełomowym dla siebie odkryciu, czyli archiwum Ryszarda Kisiela jego fotografie tego fotografa amatora również można zobaczyć na wystawie chce złota jeszcze tylko państwo przypomnę, że wystawa czynna do 29marca czemu był dla ciebie aż tak przełomowy od odkrycia siatek szelek archiwum dla mnie, bo jak zupełnie wyjątkowym to program 2009 roku i właściwie stale blisko z nim współpracuje można też powiedzieć, że tak naprawdę człowieka, który był 1 z pierwszych takich gejowskich aktywistów założycielami pierwszych z innych gejowskich, ale jednak pracującego w drukarni nie używa nie uważającego siebie za artystę on sam zrób foto amatorem i te skodyfikowane to może być fotografem czy artystów bardzo precyzyjny, więc kiedy odkrywam archiwum, które zawiera setki negatywów slajdów pozytywów pokazujące ten nie normatywną ujęcia ciała, ale taką przyjemność, bo to nie jest ani sztuka krytyczna ani dokumentacja aktywizacji to są lata osiemdziesiąte ekspresja jego przyjaciół robione w prywatnym mieszkaniu surowe sesję jako 1 pieszy przykładów w ogóle tego typu ekspresji lokalnej tutaj Polski nie za pośrednictwem przez zachodnią fotografie czy style, które później w latach dziewięćdziesiątych był dosyć powszechnie dystrybuowane dla mnie było ciekawe, że wprowadzenie go i pokazywanie konsekwentna wystawach właśnie w tej chwili uznawany za artystę za poprzez fotografa po po dekadzie pracy z nim wykonywać taką Opal operację w ogóle kulturze polskiej rozszerza granice tego co może pokazywane nie nikt teraz, ale jak samo historycznie rozszerza to kuje kuruje też Steć to nasza kultura ubrane w sztukę, czyli rozliczała fotografii to jest tekst Karola Radziszewskiego, który zamieszczony w pierwszym tomie książki wszyscy jesteśmy fotografami jeszcze chciałby swoich Mistrzów spytać Karol, bo wspomniałeś wierzy Ryszard Kisiel przed chwilą wspomniałem też nadgodzin jeszcze Wolfgang Kima on jest dla ciebie bardzo ważne piszesz o nim książce co fascynuje w nim najbardziej to właśnie wymyka się jednoznacznej konwencji tak to zdecydowanie mu w ogóle ulubiony fotograf artysta w chyba najbardziej współczesny przenikliwy wszystkich, których znam, którzy pracują medium fotografii nikt od końca nie stanie go przyczepili, że tak powiem jego, które są bardzo różne wyglądają bardzo intymnie piękne też, ale jednocześnie sam sam sposób eksponowania, które on wprowadził do sztuki to znaczy pokazywanie np. fotografii modowej, która też był jako wyrwane kartki z magazynów wieszane obok odbitek obok zdjęć w ramach granie skalą zmieniło w ogóle sposób myślenia o tym jak fotografia może być pokazywana w galeriach teraz myślimy też po prostu nowoczesne wystawy, ale tak naprawdę był pierwszy, który skazał zupełnie inaczej spojrzeć na to czym jest fotografia w kontekście obrazu i przed prze definiowała to, a w kontekście seksualności też on bardzo o ciekawy to rozgrywa nikt nie jest wprost nigdy nie oczywiste zresztą też jest 1 z art zaproszonych do mojej wystawy, która w tej chwili trwa w zamku Ujazdowskim, gdzie pokazuje prace, które zrobił w Rosji dokumentującą aktywistów proszę państwa wszyscy jesteśmy fotografami tom pierwszy rozumiem, że będzie to drugi wtorek pracujemy już powoli nad tomem 0203. mamy taką takie marzenie, żeby w tym roku wydać 2 tomy, ponieważ pierwszej części założyłyśmy sobie na kolejne, że mamy 12 tekstów w każdym roku organizujemy 12 spotkań, więc jeszcze trochę przed nami od 2014 roku, czyli czekamy na kolejne spotkania również w cyklu wszyscy jesteśmy fotografami Katarzyna Sagatowska twórczyni cyklu twórcze ani tak współtwórczyni i współtwórczyni również współ pomysłodawczyni książki wszyscy jesteśmy fotografami, które dzisiaj rozmawialiśmy była gościem kultury osobistej był z nami również Karol Radziszewski bardzo bardzo wam dziękuję za to spotkanie dziękuję zapraszam na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!