dzień dobry słuchać państwo podcastu polityki Said energia do zmiany w naszej audycji opowiadamy o najważniejszych wiadomościach sektora energetycznego omawiamy zmiany regulacyjne i najnowsze trendy technologiczne z naszymi gośćmi dyskutujemy konwencjonalnych i odnawialnych źródłach energii oraz polityce polskiej i Europejskiej już też tematem zmian klimatycznych i tego jak wpłyną one nasze życie zaprasza na dzisiejszym transformacja energetyczna wkracza do sektora kolei panele
Rozwiń »
fotowoltaiczne oświetlenie LED czy pompy ciepła pojawiają się już na kolejowych nastawnia stacjach dworcach czy przejazdach ma to obniżyć zużycie koszty energii na kolei, która odpowiada za około 1,5% krajowego zużycia, aby zmienić w 2019 roku podmioty branży zaczęły się w ramach centrum efektywności energetycznej kolei, która chce zredukować zapotrzebowanie sektora na prąd około 9% o tym jak zazielenić polską kolej rozmawiałem podczas konferencji polityki więcej ryzyka i trendy z prezesem PKP energetyki Wojciechem orzechem oraz członkiem zarządu PKP polskich linii kolejowych Piotrem Walczakiem z kolei o działaniach rządu opowiada wiceminister aktywów państwowych Zbigniew Gryglas nazywam się Dominik Brodacki i zapraszam do wysłuchania podcastu energia do zmiany panowie w marcu 2019 roku zostało utworzone centrum efektywności energetycznej kolej co to jest jest to inicjatywa, która z USA uczestników całego rynku kolejowego można w branży koleją, bo zarówno zarządcy infrastruktury kolejowej Narodowego zarządcy, które PKP polskim kolejowe naszego operatora systemu dystrybucji jak jest PKP energetyka na wszystkich przewoźników kolejowych, czyli bezpośrednio klientów zarządcy jest to można chodzić pewnego rodzaju Platforma zarówno, jeżeli chodzi o wymianę doświadczeń jak Platforma do stworzenia programu, który by poprawił efektywność energetyczną szeroko rozumianą na kolei czy byśmy tę energię mogli jak najlepiej wykorzystywać jak najlepiej w nią zarządzać no i docelowo potrafili te nasze zasoby, które wkładamy jak lepiej wykorzystywać udział kolei w zużyciu energii elektrycznej w Polsce wynosi około 1,5% dużo czy mało dlatego chcemy to jeszcze mocniej zmniejszyć ciężko powiedzieć dużo trzymało też fakt, że po prostu jest to 1,5% niema chyba przekonywać, że kolej jest najbardziej ekologicznym źródłem transportu dla przykładu przewiezienie 1 osoby na kilometr przy transporcie osobowym jest to koszt około 1800 giga czuli przewiezienie 1 osoby w transporcie kolejowym to jest około 150 tam 64GJ także jak widać jest kilkunastokrotnie mniej tutaj nasze zadanie jest takie, żeby to kolej zrobić jeszcze bardziej ekologiczną, bo pomimo tego jest najbardziej ekologiczny środek transportu to jeszcze widzimy, że jest przed nami sporo do zrobienia mówię tutaj o zarządzaniu tą energią ta wcześniej powiedziałem, ale też o to, żeby zacząć pozyskiwać energię ze źródeł odnawialnych, jeżeli mówimy o pozyskiwaniu energii to musi zapytać prezesa PKP energetyki, jaki plan w tym zakresie ma spółkę, skąd spółka chce w przyszłości pozyskiwać prąd myślę w szczególności w kontekście unijnej polityki energetyczno-klimatycznej, która wymusza na Polsce dekarbonizacji tak wspólnie z centrum efektywności energetycznej kolei opracowujemy program transformacji tego 1,5% rynku energii elektrycznej w Polsce, które zasila sieć trakcyjną przewoźnicy zużywają około 90% energii elektrycznej jako źródła napędzania pociągów pozostałe 10 to jest diesel, więc możemy powiedzieć, że już dziś jesteśmy electro mobilni, którzy się mówi w Polsce elektromobilności dzisiaj kolej już selektor mobilna oczywiście wyzwaniem jest to, że elektromobilność głównie na węgiel dlatego dyskutujemy na temat tego, żeby przejść na źródła odnawialne i tutaj mówimy głównie farmach fotowoltaicznych głównie, bo to jest najbardziej realne dzisiejszy ładzie prawnym, które mamy najbardziej dostępne źródło i drugi oczywiście te wiatraki, które dzisiaj trudniej jest posada wiać ze względu na ustawę tzw. odległościowe, ale z drugiej strony wiatraki przy opóźnieniu trochę tej ustawy są o tyle kuszące, że to jest bardzo ekonomiczne źródło wytwarzania zatem pracujemy w tej chwili nad miksem energii elektrycznej, który będzie przechodził z węgla w kierunku źródeł odnawialnych tak, aby w perspektywie 2030 roku osiągnąć około 85% energii zużywanej przez przewoźników kolejowych energii Zielonej ech, ten plan ma się do reszty Europy chociażby krajów regionu w wielu krajach europejskich kolej myśli nad tego typu rozwiązaniami dla przykładu w wielkiej Brytanii planowany jest przejście w pełni 100% na odnawialne źródła energii w perspektywie 2040 roku w Niemczech Deutsche bank planuje bodajże do 2038 roku osiągnąć stuprocentowe udział energii odnawialnej także widzimy ten trend jest 1 z parametry Giovanni już cele postawione przez kolej w wielu krajach Europy z drugiej strony obserwujemy też trend w Niemczech w krajach skandynawskich świat szczególnie, gdzie jest mowa o tym, żeby odejść od lotów regionalnych na rzecz kolei właśnie, gdzie mówi się, że ten ślad węglowy związany z podróżą regionalną lotniczą jest zbyt duży i nieadekwatny do korzyści, które pasażerowie osiągają zbyt obciąża środowisko, więc mówi się nie tylko o przejściu na zielone źródła energii, ale też na zrezygnowaniu z podróżowania środkami transportu, które wybierają znacznie większe i to oczywiście negatywny wpływ na emisyjność, czyli kolej może być beneficjentem tego proszę sobie wyobraża, dlatego że jak patrzy się na młode pokolenie, które bardzo świadomy wyzwań związanych z ekologią i dyskutuje z moimi dziećmi mam synów nastoletnich to oni oczekują, że ten świat będzie lepszy myślę, że naszą rolą jest to, żeby to rozumieć pokolenie, które wchodzi na rynek pracy osoby, które głosują coraz bardziej kierują się w swoich wyborach także politycznych nie lewica prawica, ale mniej lub bardziej ekologiczne podejście to bardzo wyraźnie widać to pokolenie, które wchodzi w tej chwili w dorosłość moim zdaniem będzie zmieniał świat będzie miał bardzo jasne oczekiwania będzie chciało żyć w czystym świecie, czyli z perspektywy użytkownika za 1015 lat może nawet szybciej z koleją może zdarzyć coś takiego statkami olejowymi, że to po prostu passę kole będzie, choć to papierową torebką mówiąc potocznie, która będzie atrakcyjna, bo nie będzie szkodziła środowisku tak myślę, że właśnie to, o czym pan prezes Majchrzak mówi o naszej wspólnej inicjatywie całej branży centrum efektywności energetycznej kolei to my rozumiemy, że nie powinniśmy tylko mówić do regulatora polepszać naszą sytuację względem innych środków transportu, ale my też rozumiemy, że są pewne prace prace domowe, które sami powinniśmy odrabiać to jest coś takiego co bierzemy na siebie i wspólnie chcemy zwiększyć atrakcyjność konkurencyjność całej gałęzi transportu tak, żeby pasażerowie, którzy są coraz bardziej świadomi coraz bardziej wymagający właśnie Poznań ekologicznym przesiadali się na kolej oraz, żeby czasem przyjmować coraz większe potoki ładunków do transportu kolejowego to w takim razie co w tym procesie można od siebie zarządcy infrastruktury co ten proces mógłby zmienić zarówno z perspektywy PKP PLK, jaki przewoźników kolejowych w końcu samych pasażerów z maja czeka naszym zadaniem, które postawiliśmy w ramach centrum efektywności energetycznej przede wszystkim jest wypracowanie modelu, w którym tą energią będziemy mieli może zażądać może wykorzystywać tutaj niezależni czy też energia także rozmawialiśmy z wywiadów do energii energia paliw kopalnych energia, które dostarczą powinna być wykorzystywana mądrze, a co za tym idzie działania typu rekuperacja energii, gdzie energię dostarczoną w jakim stopniu będziemy potrafili odzyskać wykorzystać ponownie czy Eco Drive Wing, gdzie tej energii będziemy wykorzystywać na pokonanie tej trasy relatywnie optymalnie wyjaśnień może to jest kadra dzięki rekuperacji oczywiście rekuperacja energii mówimy tutaj o odzyskiwaniu energii podczas hamowania pociągu, czyli w momencie, kiedy pociąg przyspiesza energii wykorzystuje w momencie, kiedy pociąg hamuje jednak energia może być oddawana z powrotem do sieci w tym momencie to już odbywa, ale w takim w 1 ułamku możliwości naszych ze względu na to, że tylko między pociągami, które obok siebie jadą 1 pociąg do drugiego to potrafi przekazać my chcemy to działanie zrobić jeszcze bardziej efektywne potrafili to energia akumulować i oddawać w czasie późniejszym Eko Racing jako drewno można porównać znowu do oszczędnej jazdy samochodem, jeżeli chcemy pokonać trasę samochodem z punktu ADO punktu będą to możemy pokonać bardzo dynamicznie rozpędzając się hamując możemy też pokonać zmiany jednostajne prędkością, oszczędzając paliwo w ten sposób można powiedzieć zużywamy energię trakcyjną przyjeździe pociągami i będziemy starali wdrożyć program, który będzie ułatwiał maszynistą ułatwią przewoźnikom poruszanie się z optymalnym prędkościami zwalniać wtedy, kiedy jest taka potrzeba przyspiesza też, kiedy taka potrzeba ogólnie, żeby ten proces zużycia energii zoptymalizować to są wspaniałe plany bardzo ambitne które, jeżeli się udaje zrealizować na to za 10 lat będzie można bardziej, że mamy w Polsce prawdziwie zieloną kolej, ale w takim razie jak to osiągnąć, czego potrzebują przedsiębiorstwa kolejowe, żeby te plany stały się rzeczywistością w tej chwili pracujemy nad koncepcją, która ogólnie już jest zarysowana i zarysowali ścieżkę w jaki sposób chcemy jako branża dojść do tych 85% 2030 roku udziału energii Zielonej energii konsumowanych przez przewoźników plan taki, że po pierwsze, PKP energetyka przyjmuje na siebie tutaj rolę integratora, gdzie liderem projektu jest centrum efektywności energetycznej to my tworzymy pewną formułę, w której wiążemy popyt z podażą to znaczy pracujemy nad modelem, w którym będziemy mogli wystawić na rynek zapotrzebowanie na wytwarzanie energii właśnie, które będziemy chcieli przyłączać do naszej sieci dystrybucyjnej, czyli odnawialne źródła energii oraz podpisywać umowy odbioru energii tzw. Power czy segment pije, które czasem uzupełnią osiągnie udział energii Zielonej w praktyce oznacza to, że ten program powinien wygenerować rynek inwestycyjny o wartości 6 do 10 miliardów złotych będzie kierowany głównie do małych przedsiębiorców lokalnych społeczności co oznacza pobudzenie przedsiębiorczości bardzo duży impuls inwestycyjny, bo pieniądze są rzeczywiście znaczące i w odpowiedzi zakładamy na nasze zapytanie do rynku zaczną powstawać farmy, które będziemy sukcesywnie przyłączali do naszej sieci i będzie się wtedy pojawiały coraz więcej energii Zielonej oraz będziemy podpisywali umowy odbioru energii ze źródeł przyłączonych do naszej sieci da się tak procentowo określić ile procent potrzebnej energii będzie pochodziło są w NBA, a ile własnych farm wiatrowych fotowoltaicznych w pierwszym okresie chcemy postawić głównie na źródła rozproszone przyłączony do naszej sieci, bo na to mamy największy wpływ jest pierwszym okresie zakładamy, że jak i 60% 6080 nawet procent w pierwszych latach energii Zielonej pojawi się ze źródeł przyłączonych do sieci później będziemy uzupełniali opiniami ostateczny udział jeszcze nie do końca oszacowane dlatego pracujemy nad profilami zużycia nad działkami w tej chwili prowadzimy selekcję, więc to jest złożony proces jeszcze zbyt wcześnie na udzielenie pełnej odpowiedzi na temat niezależnie od przyjętego modelu biznesowego tej działalności wydaje się wręcz nieunikniony zarówno Allianz ze spółkami energetycznymi jakiś ścisła współpraca z administracją rządową jak i samorządową tak, żeby stymulować ten proces bez wsparcia rządu tutaj nie ma mowy o zazielenianie polskich kolei tak zakładamy, że będzie potrzebne pewne wsparcie ten program swego rodzaju ofertą znaczy to jest możliwe, żeby przeprowadzić taką transformację dzisiaj rzeczywiście warunki ekonomiczne jeszcze nie są takie, żeby przeprowadzić stricte rynkowo natomiast zakładamy, że ewentualne elementy wsparcia będą jedynie zbieżne z tymi, które dzisiaj funkcjonuje na rynku, czyli tutaj nie mamy takiego pomysłu, żeby nadmiernie wspierać ten sektor raczej opierać na rozwiązaniach, które dzisiaj są na mniejszą skalę np. program prosument ich realizowany zakładamy też wykorzystanie środków unijnych do realizacji tego programu co znacznie myślę inwestorom ułatwi realizowanie projektów inwestycyjnych moje tutaj przyłączyć do tego co przedtem prezes Wojciech orzech powiedział w ramach kół przede wszystkim po zbudowaniu programu kompleksowego będziemy się starali o wsparciu środków unijnych jak pani, że w naszej spółce PKP polskich kolei w 2017 roku został przeprowadzony audyt energetyczny przez skarb agencji poszanowania energii w raporcie dokładnie zostało wskazane działania, gdzie największy zysk będzie nie tylko ekonomiczne, ale też, jeżeli chodzi o emisję co 2 i tutaj większe ze spółek kolejowych taki audyt miał przeprowadzone w związku z tym myślę, że dzięki temu będziemy potrafili w krótkim czasie parametry Zobacz ten program będziemy wprost mogli pokazać po zainwestowaniu jakich środków finansowych jak będzie mi efekt zarówno ekonomiczne jak też środowiskowy, bo nie ma co ukrywać ekonomiczny efekt też będzie, bo siłą rzeczy termomodernizacja budynków czy wymianę oświetlenia na niż żarowe źródła energii to są czasami oszczędności przy termomodernizacji dwudziesto procentowe przyniesie również do Energi nawet dochodzące do 60 i więcej procent także to są miliony złotych środków pracy, które zostają na realizację przyszłych inwestycji czy modernizację pozostałej infrastruktury, czyli innymi słowy, jeżeli te plany się powiodą to kolej będzie dokumentem w pewnym sensie mogła zarówno konsumować prąd, ale także dawać go trzeci co naturalny sposób będzie sprzyjało polskiej gospodarce panowie serdecznie dziękuję za udział w naszej rozmowie i udział w całych rynkach trendach dziękuję bardzo, dziękuję wyrazy gościem Energi do zmiany jest wiceminister aktywów państwowych pan Zbigniew Gryglas dzień dobry witam pana witam państwa rozmowy na temat transformacji energetycznej polskiej kolei poprawy efektywności energetycznej, czyli po prostu zmniejszenia zużycia prądu przez kolej, a także zwiększenia wykorzystania przez kolej energii ze źródeł odnawialnych natomiast przedsiębiorstwa kolejowe mówią potrzebują wsparcia rządu przynajmniej takiego, jakie mają inne podmioty działające na rynku, gdzie w rządowej polityce czy rządowy program wsparcia z miejsca dla polskiej kolei to miejsce jest bardzo wyraźne bo, chociaż mówimy tylko takim ułamku zużycia globalnej energii elektrycznej w Polsce mówimy o około 1,5% całej energii to jest to taki kawałek tortu bardzo szczególne, dlatego że Przewozy kolejowe są bardzo efektywne są najbardziej zielone, używając kolosalnego języka, więc warto ten obszar wspierać ja mam nadzieję, że ten obszar kolej będzie takim pilotażem dla całej gospodarki pokażemy, że całą naszą gospodarkę możemy przebudować z tych źródeł kopalnych jako źródła energii na źródła odnawialne i tutaj dzisiaj kolej może dowieść, że to jest po pierwsze bardzo uzasadnionej przynosi określone korzyści, czyli odkurzamy stare hasło tiry na tory tak to rzeczywiście hasło znane, które nie zostało w pełni wdrożony myślę, że potrzeba tu bardzo wielu działań, żeby te tiry wjechały w taki szerszy sposób na nasze tory dzisiaj o tym, rozmawialiśmy to jest kwestia nie tylko takiej transformacji energetycznej, bo to się dzieje my to robimy w skali polskiej elektroenergetyki przypomnę, że te programy, które zostały w kraju przygotowane jako taka prosta implementacja Europejskiego zielonego ładu zakładają znaczące odejście od węgla i postawienia na takie technologie choćby morska energetyka wiatrowa fotowoltaika w bardzo dużym zakresie także energetyka wiatrowa lądowa także biogazownie tu jest wielki obszar do zagospodarowania i siłą rzeczy to czysta energia coraz bardziej czysta trafi także na tory to pierwszy obszar druga kwestia, której mówili prezesi spółek eksploatacyjnych czy kolejowych to taki wzrost oszczędności energii w transporcie kolejowym transportem jest coraz mniej energochłonny i to nie tylko dzięki nowoczesnemu taborowe, ale też tej reguły racje, które mówili przewoźnicy nowym technologiom, które tutaj wchodzą, ale ja zakładam, że potrzebne będą także takie kolejne instrumenty regulacyjne, które wesprą transport kolejowy versus transport drogowy czy inne formy transportu, zwłaszcza tam, gdzie można tym wagonem dotrzeć do miejsca przeznaczenia to nie zawsze jest możliwe, ale też przypomnę, że zakładamy rozwój sieci kolejowej sama budowa centralnego portu komunikacyjnego przewiduje budowę 1600km nowych tras kolejowych a jakie to mogą być instrumenty, ponieważ dzisiaj kluczowym problemem kolei pod kątem efektywności w stosunku do transportu drogowego jest to, że przewoźnicy kolejowi muszą płacić za każdy kilometr, który jadą po torach co drastycznie zwiększy koszty tymczasem jeśli chodzi o transport drogowy to zaledwie około 1% dróg w Polsce jest płatna przewóz pozostałymi 99% jest darmowy z drugiej strony, jeżeli słyszę o rozwoju na kolei to ja mam świadomość, że te instalacje za musi być wszędzie ona musi być w całym kraju nawet energetyka wiatrowa na morzu nie wystarczy czy rząd jest w stanie gotowe czy rozważa przed poluzowanie wymogów budowy farm wiatrowych na lądzie, więc proszę państwa do trzeba patrzeć na to szeroko to nie jest także transport kolejowy może docierać wszędzie, więc to proste zestawienie kosztów funkcjonowania 1 drugiego transportu nie może sprowadzić do takich wniosków, że nagle to trzeba subwencją chować znacznie większym stopniu kolej sprawa jest bardziej złożona jeśli chodzi o technologię ZO ja myślę, że te formy wsparcia, które oferujemy w skali całej gospodarki one także będą dotyczyły kolei w sposób oczywisty no i kolei jak widać chcę się nie wpisywać to założenie 85% energii ZOZ-y do roku 2030 jest bardzo ambitnej cieszę się, że kolej podejmuje takie wyzwania jest realny do osiągnięcia nie tylko w zakresie tych umów indywidualnych tzw. pije, ale także poprzez budowę czy to własnej sieci sieci takiej skojarzonej, która będzie budowana przez innych inwestorów to mowa o technologiach zarówno fotowoltaicznych, jaki energii pozyskanej z wiatraków lądowych to też jest możliwe tereny kolejowe są takimi terenami, które jeśli chodzi o energetykę lądową mogą jestem o tym, przekonany być wykorzystane na ten cel bez generowania niepotrzebnych konfliktów społecznych mieliśmy zbyt duży taki zakres konfliktów społecznych związanych z energetyką lądową i to przełożyło się m.in. na zaostrzenie przepisów w tym zakresie to z tego co pan minister mówi to w zasadzie furtka do szeroko pojętej współpracy spółek energetycznych i kolejowych jest otwarta w tym, ale wydaje się czymś naturalnym koniecznym trafia jest naturalny konieczny, bo on wynika z wzajemnych potrzeb wzajemnych programów, które realizują, by spółki energetycznej spółki kolejowej słyszymy przy wszelkiego rodzaju konferencjach, że to już nie jest tylko plan to nie jest przyszłość to się już po prostu dzieje zawiązywane są wspólne przedsięwzięcia podpisywane są kontrakty i wierzę, że to ambitne zadanie jeszcze większego zazielenienia polskiej kolei jest możliwe do wykonania z perspektywy bezstronnego analityka rynku wydaje się, że on musi zostać wykonane ponieważ, jeżeli Polska dostosuje się wierzymy, że tak do Europejskiego trendu dekarbonizacji gospodarki to za, jeżeli nie za 10 to za 203040 lat może się okazać, że nie będziemy mieli czego zasilać kolei, bo węgiel będzie już zakazane będzie miała kolej co wozić po kolei w szczególności Przewozy towarowe w dużej mierze utrzymują się z transportu węgla to nie jest wyłącznie kwestia realizacji polityki stworzonej na forum europejskim to także nasz Polski wybór my w imię odpowiedzialności za przyszłe pokolenia chcemy budować gospodarkę w oparciu o czyste źródła energii to warto w każdym momencie podkreślać czy dzięki transformacji energetycznej, ale może być modna może mieć przewagi konkurencyjne względem transportu drogowego może także na siebie jak rozumiem zarabiać, o czym mówili panowie prezesi Panie Ministrze serdecznie dziękuję dziękuję pięknie kolej już jest modna jest ekologiczna, więc warto korzystać z kolei zostawiać nasze samochody w garażach tak często jak to tylko możliwe będziemy bacznie obserwować ten proces dziękuję uprzejmie dziękuję bardzo, są jeszcze powinniście wiedzieć w akcje Tauronu PGE i Enei zanotowały w poniedziałek najniższy poziom w historii z kolei papiery tak nie są najtańsze od końca 2012 roku to m.in. efekt obaw inwestorów związanych z szybkim rozprzestrzenianiem się Korona wirusa indeksy wszystkich światowych giełd co na minusach tanieją też surowce cena baryłki Brent kosztuje niecałe 56USD ponad 15% mniej niż na początku roku wicepremier Jacek Sasin chce do połowy 2020 roku przygotować nowy model organizacji sektora energetycznego minister zastanawia się czy obecny model rynku, które funkcjonują 4 państwowe grupy energetyczne i 2 niezależne spółki węglowe jest dostosowany do współczesnych wyzwań, czyli coraz ambitniejszej unijnej polityki klimatycznej brytyjska spółka Tamar Resources skierowała do ministerstwa aktywów państwowych propozycję ponownego otwarcia kopalni Krupiński inwestor chce przeznaczyć 850 000 000zł na wydobycie węgla koksowego w zakładzie, który od 2017 roku jest w stanie likwidacji to wszystko w dzisiejszym odcinku energii do zmiany na kolejny zapraszam w przyszłym tygodniu posłuchać również innych audycji polityki USA w środy dużego Pałacu wyborach prezydenckich w czwartki podcastów technologicznego przyszłości jest dziś, a w piątki audycja najważniejszych wydarzeniach politycznych gospodarczych w Polsce Europie i na świecie znajdziecie nas na sam Klaudię Spotify walki z dróg podcast i aplikacji Radia TOK FM Słuchajcie obserwuj cie i Komentujcie do wydania Robert jest
Zwiń «