REKLAMA

"W tej książce jest portret mojego pokolenia" - Jędrzej Pasierski o "Czerwonym świcie"

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2020-02-26 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:56 min.
Udostępnij:

W książce "Czerwony świt" zagadka kryminalna staje się pretekstem do sportretowania pokolenia ludzi urodzonych w latach 80 tych ubiegłego stulecia, dzisiejszych trzydziestolatków - przyznaje Jędrzej Pasierski w rozmowie z Łukaszem Wojtusikiem o nowej książce z komisarz Niną Warwiłow w roli głównej. O warszawskiej Pradze, portrecie pokolenia, pisarskich planach, tworzeniu zwartej fabuły i zagadce zamkniętego apartamentu rozmawiamy w audycji Krakowskie Przedmieście.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak zafundować swoim bohaterom zagadkę z rodzaju tych zagadek zamkniętego pokoju słynnych kryminalnych i wyjść z tego obronną ręką o tym, dzisiaj m.in. państwo opowie Jędrzej Koszewski autor m.in. serii kryminalnych opowieści komisarz unijną armię łowców w roli głównej kolejna trzecia tego typu opowieść czerwony Świt ma właśnie premierę trafia do księgarni książkę opublikowało wydawnictwo czarne Jędrzej Paśniewski audycji krakowskie Przedmieście studio w Rozwiń » Warszawie dzień dobry między czy państwo jak czytałem to z zadziwienia prawie wyjście mogłem, że porwała się na 1 z najbardziej, jakby to powiedzieć wyrobionych wyświechtanych już pomysłów kryminalnych no to jest duże wyzwanie nadać świeżość zagadce zamkniętego pokoju de facto zamkniętego apartamentu bardziej morza wagi natomiast oczywiście idea idea jest taka, że wyświechtany być może, ale zaskakująco mało popularny we współczesnych kryminałach tak może właśnie, dlatego że bardzo trudne i oczywiście, że jest trudny, bo wymaga no sporej gdzieś tam wirtuozerii to zabrzmiało jak coś zbyt skwapliwie areną wielkiego trudu fabularnego o tak powiedział tak rzeczywiście natomiast no ja jestem zwolennikiem właśnie takiego szlachetnego klasycznego kryminału czy wręcz powieści detektywistycznej i tutaj rzeczywiście trochę można być oddałem hołd to poprzednia powieść winą robiło w roli głównej to zresztą rozmawialiśmy była trochę, jakby powiedzieli Małgorzata Michał Kuźmiński takim etno kryminałem tym razem nie naprawiło wraca do Warszawy mamy warszawską Pragę jako miejsce, gdzie sporo się dzieje mamy tę zagadkę morderstwa w zamkniętym apartamencie więcej zdradzić Szanowni Państwo nie możemy, bo polowali byśmy natomiast co mnie zaciekawiło tym razem zajmują się świadkiem artystycznym właśnie pracuje śledziło do tej książki jakieś plotkarskie portale polskiej zagraniczne, żeby ukrócić wybryki intrygę i też tutaj jakoś wspierać no to znaczenie bardzo, bo tam ten aspekt powiedzmy, że bardzo przewidywalny aspekt prasy prasy brukowej na bardziej nie koncentrowałem się na tym tylko bardziej, bo to potrzebne jak na tle najlepiej mi potrzebna fabularnie natomiast ja w swojej głowie autor bardziej skoncentrowałem się na pewnym portrecie może dla środowiska artystycznego ile osób mego pokolenia tak, bo wszyscy wszyscy bohaterowie tym razem jest 6 narratorów stanowi mój absolutny rekord do tej pory 2 maksymalnie 3 Soły są dokładnie mojego pokolenia rzeczywiście część z nich prezentuje środowisko artystyczne i pokusiły się taki portret właśnie współczesnych trzydziestolatków trochę cie wypuścił mem, bo rzeczywiście to jest trochę tak ten światek artystyczny to trochę pretekst kontekst, a to twoje pokolenie to jakby sam je trochę zdefiniował to co ja zobaczyłem czytając czerwony Świt to są takie postaci które, jakby to ładnie powiedzieć, które na pierwszy rzut oka mają wszystko, ale tak naprawdę, gdy podążył głębiej to są postaci, które borykają się różnego rodzaju lękami, które tak naprawdę często robią rzeczy po to, żeby zebrać pieniądze, ale nie realizują się w tych rzeczach tak bo, bo zupełnie inaczej wygląda droga zawodowa w tym w wokół tego rocznika 84, w którego sam jestem i pokrewnych roczników niższe niż kiedyś to droga jest często bardziej wyboista urozmaicona, ale zawiera dużo pułapek tak w pułapkę można to jeszcze spada moja ofiara, która poza tym, że ofiara to w trakcie powieść okazuje się, że nie jest taką aż taką gwiazdą, jaką chciałaby być jak chciała być, za jaką miał początkowo uważaliśmy, że właśnie życie zawodowe okazało się też stanowi pewną pułapkę na w okresie maj bohaterowi że, gdzie to jest borykają rzeczywiście, że rzezie, że ta ma małe problemy jak jakieś swoje takie prywatną prywatne zawodowe w pułapkę wpadł także w tej części opowieści historii główna bohaterka mam wrażenie, że wpada w pułapkę braku czasu ona ze względu na to, że to możemy zdradzić, że sprawa morderstwa najprawdopodobniej morderstwo dotyczy znanej publicznie postaci są naciski z góry, żeby szybko tę historię rozwiązać i ten nacisk ciągłego niewyspania gonienia od śladu śladu takiego zdenerwowania bycie pod presją czasu jest chyba ważne w tej narracji to jest ewenement codzienność tych, którzy pracują na komendę no to jest już ciekawa kwestia ja na początku wyraźnie sygnalizuje, że nawaliło nie ma najmniejszej ochoty zająć tą sprawą, więc może do pewnego popularnego motywu motywów, zwłaszcza kryminalnych, gdzie dyrektyw absolutnie żyję daną sprawą i to jest najważniejsze na świecie dla niego wydają się z tego co wiem ze źródeł to praktyka warszawskiej policji jest taka, że tych spraw absolutnie za dużo jak szczególnie w pracy dochodzeniowej i oni po prostu koszmarnie zmęczeni dlatego dla inwazji śmiech takie osoby jak jak znana aktorka no to oznacza początek koszmaru tak, bo to oznacza, że się będą naciski, że będzie zainteresowanie prasy będzie zainteresowanie wszelkich środowisk opinii publicznej natomiast ona po prostu szereg innych spraw, które są zakończone i biegiem czasu tak naprawdę ona trochę chce zakończyć tę sprawę dosyć szybko być może za szybko natomiast w miarę komplikacji to sprawa zaraz coraz bardziej męczy, ale też zaczyna też uczyła się w desperacji, żeby rozwiązać tak, bo ona postawa okazuje się bardziej złożona niż sądziła i i w rezultacie na koniec naprawdę jest zdesperowana, żeby rozwiązać nawet jest emocjonalnie zaangażowana sprawę, czego nie można powiedzieć o początku książki powieści, gdzie opowieści gdzie, gdzie po prostu no jest usiłuje zepchnąć zepchnąć na innych tak, a świat nie zraziło to świat mocno maskuje izolowane, dlaczego mówi, dlatego że np. Roberta Małeckiego ostatnio na ten temat rozmawiać również tradycji krakowskie Przedmieście z Robertem górskim, który wydał niedawno ostatnią powieść kryminalną zadra jego główny bohater jest policjantem to mężczyzna, ale otoczony jest naprawdę bardzo sprawnymi i świetnie działającymi policjant kami co więcej jego szefową jest również kobieta tutaj mamy sytuację mogą nimi, które tak naprawdę jest taką samotną wilczycę na tym posterunku to prawda, aczkolwiek jak w innych powieściach ma swojego wiernego pomocnika w postaci aspirant Matkowskiego jest to dosyć przyjazna postać natomiast oczywiście ona wciąż funkcjonuje w silnie Musk realizowanym w otoczeniu i w przeciwieństwie do kolegi Małeckiego tak powiem, zwracając się takim komunistycznych w tych to ja nie przestałem innych kobiet policjantek być może podkreślić efekty właśnie tego, że ona jest tutaj trochę sama natomiast wiem, że w tej pracy dochodzeniowej procenty kobiecy nasze służby policyjnej mniejsze niż w innych działach działach policji więc, więc wydaje się dosyć wiarygodne natomiast oczywiście no ja zawsze podkreślam te też słabość czy słabość trochę taką osłabioną pozycję w tych kontaktach z mężczyznami, którzy dość często uciekają się takich brutalnych zagrywek natomiast no staram się zawsze, żeby nie wyszła górą z tych wszystkich historii siła trochę swojego intelektu i zdolności dedukcyjnych, jeżeli udam się na taki efekt zawsze jestem szczęśliwy tak i że ci mężczyźni byli pewni siebie pewni swoich racji, ale no ostatecznie ona zresztą pokonała swoją inteligencję jak budujesz kolejne odsłony opowieści nie myślę, że mają już 3 części tej opowieści muszą dbać o to, żeby twoja postać była psychologicznie wiarygodna w poprzedniej historii w roztopach mieliśmy Nine Various, która ucieka trochę od tego, że jest matką teraz mamy historię taką, że bardzo matką chciałaby być, ale wszystko staje na drodze takiego bycia codzienną matką, kiedy już wraca do domu po to, by zająć się swoją córką okazuje się bardzo często po prostu już tak zmęczona, że nie ma na to zajmowanie się siły i pomysł tak ogólnie w tym pytaniu to już w ogóle bardzo ciekawej kwestii, bo muszę państwu wiedzieć, że kiedy zaczynałem pisać serię z miną no to taki pomysł posłem pewnej mody, która obowiązuje myślałem trwogi tak tymczasem potem zmienia stanowisko myślałem, że prawdziwą sztuką jest stworzenie drogi, który jest zacznie się na rynku, ale stworzenie bohatera takiego, bo jest wieloletniego tak pewnym, że to stanowi wyzwanie i rzeczywiście to i wydają się to może byśmy się nagradzany takim bohaterem współczesnej, że jest nim Harry Hole nie bohater policjant Nesbo, który ma swoje kilkanaście części tak skarbu, ale też znaczną starzy uwzględniono tak, bo on, gdy natomiast jest to oczywiście dużo większa sztuka niż, gdy miał zakończyć teraz, bo ta bohaterka najlepiej żebyście, żebyśmy się coś nowego się nie dowiadywali, żeby nie zmieniła się własną karykaturę i żeby rzeczywiście była gdzieś tam psychologicznie wiarygodna i rzeczywiście zakaz, ponieważ zdecydowałem, że takie rozwiązanie, że że, że ona będzie żyła dłużej przemian wszystko wskazuje Nina swoje życie życie literackie oczywiście to o to rzeczywiście tak sobie nosa dumne za każdym razem coś co oni też powiedzieć w tej części przyznam trochę moim założeniem było trochę ciężko wytrwać na też relacjach z ojcem tak chciałem trochę mniej wojsko tych miłosnych potyczkach opowiedzieć natomiast właśnie bardziej ojcu ten wątek jest trochę dominujący w życiu prywatnym jeśli chodzi o córkę myślę, że trafnie ujął, ale te rzeczy godzi w relacji z córką tak naprawdę wydaje, że ja posiadam pisze, bo rzeczywiście jest pierwszą osobą, która mówi o tym, żona ucieka od dziecka w rozwój prywatnej Wojciech Chmielarz bardzo podkreśla ten wątek i wręcz, że to podświadomie miałem nie ma w tym złego, bo autor niczego nie zapanuje zawsze w całości też nie była dobra literatura, by wszystko planować na pewność wychodzę podświadomie tutaj być może również może masz rację żona jest już pogodzona silnie swoim macierzyństwem zdecydowana na to natomiast trochę oczywiście nie ma nie ma tego czasu na córkę chciałaby mieć więcej też w ogóle ciekawe, kiedy mówiło się tej figurze ojca, która się pojawia rzeczywiście jest mocnym elementem czerwonego świtu to uświadomiłem sobie, że często mamy w opowieściach gatunkowych tę figurę ojca, ale w relacji syn ojciec tutaj mamy historię to tak naprawdę nieodgadniony trochę ujawnia nam z tej historii w tym tomie tej relacji Jana jest pociągnięta mogę zdradzić takiego punktu, który wydaje się być punktem kulminacyjnym jak rozumiem to może być dobry punkt odbicia do kolejnej opowieści z Niną Wawiłow czy są relacje z ojcem jako taką silną mocną nie wiadomo, za którą Czytelnicy będą dalej pomagać planować od początku czy to się rodzi w czasie pisania chyba nie do końca przyznam się, że kiedy zaczynają się z trylogii myślałem, że trzecia część mogłaby się zgrywać Petersburgu o bo kocham Rosję, ale to brzmi dobrze w jak mówię, ale wydaje się, że nie były aż tak atrakcyjne literacko 1 określa się brzmieć wiarygodnie czarne tak czy to na pewno ta relacja z ojcem była no właśnie pkt 1 części domu bez klamek słabszym punktem roztopów po prostu ona nie była to styczności, bo wyjechała Nina natomiast rzeczywiście od początku było także to jest dziś tam silne jakaś taka istotna jest nasze życie moje bohaterki czy ona będzie dalej pociągnięta trudno powiedzieć, dlatego że dlatego, że dno oka teraz nie mogę zdradzić rozlicza się dzieje w tej części tak natomiast pewnie ty ja wiemy, że może być pewien problem z po osiągnięciu tego wątku natomiast gdzieś tamten ojciec zawsze będzie obecny niezależnie od tego czy będzie fizycznie czy nie w kolejnych częściach to ta relacja no znacząco wpłynęła na osobowość Ninę no i dużymi destrukcyjnie i no i no tak no wtedy zostajemy na końcu książki to jest, by chyba ważne dla kryminału, który zakłada będzie miał swoją kolejną część z takim wielkim znakiem zapytania i to niejednym, ale 1 naprawdę jest, by dużo, jeżeli chodzi o kondycję psychiczną głównej bohaterki już ma w głowie kolejną opowieść jak to jest, bo zaczął też no właśnie pisać pojedyncze osobno inne rzeczy, czego najlepszym przykładem była twoja poprzednia powieść, by teraz tak mam, dlatego że kraj dlatego, że to trudne pytanie, kiedy autor niewiele może zdradzić szczególnie, jeżeli chodzi o to, że po prostu zajmuje się pisaniem gatunkowym, gdzie niewiele można dziennikarzowi mówiąc kolokwialnie sprzedać jednak musi jakoś nie rozumiem wybrnąć znaczy jedno, że masz rację drugie ja wolę taką tendencję do wytrzymania w tajemnicy nie zawsze nie zawsze jest przyczyna do tego, ale tak mamy warto zadać zażalenie, ale wierzę, ale ja się jeszcze rozwinie, żeby jeszcze pomyślę, że też oczywiście masz rację, że skoczyłem trochę serii nie wywarło na 1 powieść, ale podkreśla, że była druga powieść ma przed napisana, ponieważ trzecie były roztopy i została wydana w tej kolejności gmina, która natomiast natomiast rzeczywiście, ponieważ ja muszę zostawić książkę wydawnictwa pół roku przed wydaniem czy zlecenie wszyscy wiedzą, ale tak takie realia wydawania książek to znany wydawnictwie, więc no ja muszę mieć tę książkę ja mam sporą część już nowej nowej części z nich wyraziło zdradzić mogę, że będziemy rozgrywać się winnej scenerii warszawska i w zasadzie jest tyle ile mogę wreszcie bardzo serdecznie dziękuję za wizytę w studiu ja również dziękuję dziękuję państwu książkę czerwony Świt opublikowało wydawnictwo czarne naszym gościem był Andrzej Mazierski autor tej powieści, a teraz w radiu TOK FM informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!