REKLAMA

30/100_pl: 30 lat wolności. Czym jest obecnie wolność dla nas? [wystawa]

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-02-26 21:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
28:15 min.
Udostępnij:

Od czasów Hegla zwykło się wyróżniać dwa rodzaje wolności: „wolność od czegoś” i „wolność do czegoś”. Pierwsza to wolność rozumiana jako brak zewnętrznego przymusu, druga – to wolność wyboru. W 1989 roku pojęcie wolności funkcjonowało przede wszystkim w znaczeniu „wolności od” zniewolenia, zakłamania i prześladowań systemu komunistycznego. A co się wydarzyło po 1989 roku?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM słucha Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM dobry wieczór jeszcze raz mówi Paweł Sulik w naszym studiu Piotr Wójcik fotoreporter dokumentalista wykładowca na wydziale operatorskim Państwowej wyższej szkoły filmowej telewizyjnej teatralnej w Łodzi prezes fundacji 5 dok dobry wieczór dobry wieczór ważna informacja dla słuchaczy z Białegostoku i okolic portrety doświadczenia biografie historie z takim 1 wielkim mianownikiem, którym jest wolność to projekt Rozwiń » fotograficzny, którym wspominaliśmy w radiu TOK FM projekt, który nosi tytuł 30 łamane nastał podkreślić PL 30 lat wolności teraz jak rozumiem wpierw taką można obejrzeć fotografie zapoznać się z tym jeszcze do niedzieli wystawa w Białymstoku, więc ważna informacja dla słuchaczy z Białegostoku i okolic Radia TOK FM ma patronat nad tym projektem czy był w Białymstoku otworzyć wystawę tak byłem byłem Białymstoku otworzył wystawę spotkałem kilku moich bohaterów, których ostatni raz widziałem 5 lat temu, gdy zaczynałem ten projekt robić to są zawsze miłe miłe miłe wspomnienia i uczucia jak komentowali to co zobaczyli ten projekt powiem, że to jest któryś raz, bo nie paść nowy projekt ma pion będzie miał teraz piątą odsłonę w Warszawie czy to piąte miasto w tym jego pokazywał i nie spodziewałem się tak silne on może wywoływać jeszcze odczucia wśród odbiorców, ponieważ naprawdę proszę wierzyć spotkam osoby, które miały już w oczach i nie tylko, odwołując się do czasu, który czasem mocno przeszłym, czyli do osiemdziesiątego dziewiątego roku, bo ten projekt w niewielkim stopniu właściwie dotyka tylko wydarzeń historycznych osiemdziesiątym dziewiątym prawie w ogóle go tam wprost tych wydarzeń niemal oczywiście moi bohaterowie do tych wydarzeń odwołują, ale bywa, że odwołują nie do końca, ale to co ludzie mówią jak postrzegają wolność to ja jesteśmy jak jak widzimy naszą nasze na nas samych, bo w tej zdrowej społeczności Polaków nas tutaj to jest bardzo ciekawe i zawsze budzi pewnego rodzaju odczucia odbiorców musi słuchaczom opowiedzieć o 1 rzeczy o sobie przypomnieć 42014 roku, kiedy promować książkę polskiej wolności spotkaliśmy się w Warszawie, bo świeżo po przyjeździe właśnie któregoś dnia, gdy pokazywali fotografie miałby miało to wtedy być taki pomysł na to, żeby przypomnieć, że po osiemdziesiątym dziewiątym roku żyjemy w gruncie rzeczy kompletnie innej sytuacji i wolności tutaj tym najważniejszym słowem pojęciem terminem nie wiem i pamiętam, że byłeś nie byłeś wstrząśnięty tym jak ludzie niektórzy ludzie w tych miejscowościach mówili o tym, to znaczy po pierwsze nie mówili wolność tylko dla nich ta wolność była od razu skokiem taką codzienność, którą się mierzyć listą czasem nie radzili niektórzy byli sfrustrowani wylało się bardzo, że takiego czy pamięta, jaką niesamowitą ekspresję opowiadają o czymś i chcąc nie, chcąc stał się pierwszą osobą nie socjolog, który bada społeczeństwo nie politolog rozmyślnie polityk tylko ty pokazałeś wyraził pewne emocje, które zobaczą tych ludzi na spotkaniu, które pamiętam, który świadczył o tym, że teraz przyjdą wybory teraz się wszystko zmieni teraz inne słowa innej będą padały jak później parę razy przypominałem tamten wieczór czy też późne popołudnie to jak mówię o tym, że wyszła jakaś babka supermarketu zobaczyła te zdjęcia podeszła zapytała co to jest już na wolność osiemdziesiąty dziewiąty rok i taką, że w pana szał powiedział, jaka wolność jak i 89 ja tu nie ma co do garnka włożyć mu to wszystko poszło z kierunku no tak tak to tak to wtedy wyglądało teraz wygląda inaczej, ponieważ może warto by od razu powiedzieć, że ten projekt nowa wystawa składa się, jakby znów z 3 części ona składa się z części tej, którą właśnie robiłem 5 lat 6 lat temu właściwie już w 2014 roku chce tak od razu powiedzieć że, że dla części totalnie aktualna, że w 2014 roku to nie za rządów Prawa i Sprawiedliwości tylko za rządów Platformy Obywatelskiej jeszcze wtedy Platforma rządziła prezydentem był Bronisław Komorowski, a ludzie, którzy byli przedstawiciele mniejszości narodowych mówili o pełzającym naciskaliśmy faszyzmie to oni mówili mi o tym, że się boją wyjść z domu oni mówili mi o tym, że nie do pomyślenia to żeby, że demonstracje nacjonalistyczne demonstracje szły ulicami Białegostoku to nie jest ktoś myśli mamy bardzo krótką pamięć to się nie wydarzyło wczoraj to nie wydarzyło 3 dni temu to już 42014 roku to czuli nasi nasi współ obywatele innych narodowości to było bardzo bardzo żywe i bardzo dla nich bolesne na tej wystawie mogą państwo zobaczyć relacje świadectwa osób które, która doświadczyły naprawdę na własnej skórze nie fajnych rzeczy związanych z Azji postawą szowinistyczne nacjonalistyczną teraz po latach rozmawiania z ludźmi o zdjęciach inaczej by odpowiadał na to pytanie czym jest wolność, kiedy czyta teksty towarzyszące wystawie to tam świetny początek, który nawiązuje do Hegla, że są 2 rodzaje wolności 1 jest wolność od czegoś tak pewne nie ma o presji ograniczenia, a drugi rodzaj wolności wolność do kiedy czytam mam takie wrażenie, że to nie oddaje jednak tego tych niesamowitych emocji, które pamiętam spotkania z tobą, kiedy powiedzieli, że po prostu to twoje wtedy pytanie zdjęciami trochę pytał o wolność naszą uświadomienie sobie, że teraz jesteśmy bardziej wolni przednie inaczej wolniej się spotkało jakoś kompletnie inną rzeczywistością ludzie nie nie wiązali w ogóle swojej sytuacji tu i teraz ze słowem wolność tak była kategoria, która kompletnie nie opisywała świata oni mieli problemy konkretnie frustracji, o których mówili tak to co prawda, ale też, ale też tekst do wystawy także książki powstał przed moim przed moją podróżą po Polsce i ten fragment o o tym, podejściu do mniejszości narodowych on powstałby po tej mojej podróży, bo ja sobie drugą część tego projektu ja zrobiłem ta pierwsza część tych dotyczyła właśnie w ogóle nas ja jeździłem po po ludziach, którym się udało spotkałem ludzi, którzy ponieśli porażkę, którzy byli bezrobotni, a to mają długą podróż właściwie już po tej mojej podróży tą pierwszą częścią wystawy odbyłem długą podróż, szukając przedstawicieli mniejszości narodowych ich pytałem się czym dla nich jest wolność po sześćdziesiątym dziewiątym roku i oni ją inni opowiedzieli gorzką prawdę o tej o tej o tej ciemnej stronie właściwie trochę tej naszej wolności, ale może jeszcze czy chciałem wrócić do tego, że do samej konstrukcji ustawy, ponieważ ostatnie fotografie ostatnie relacje na tę wystawę zebrałem 2018 roku, ponieważ szukałem szukałem bohaterów, którzy są aktywni w swoich lokalnych społecznościach jeździłem po Polsce szukałem różnych osób, które mają wpływ, które chcą coś robić, które działają, które mają Energie i zmieniają tę naszą rzeczywistość w takich wąskich kawałkach takich malutkich ojczyzna swoich swoim mieście w swoim regionie swojej dzielnicy i z tymi z tymi osobami rozmawiałem o tym czy trzymanie się w ogóle bycie życie tutaj tu i teraz, a trzecią częścią tego projektu odnosi się co się dzieje, ponieważ z kamerą dokumentuje wydarzenia 80 piątego roku o uderzenie wydarza co się dzieje na ulicy nie statystować trasy w tej chwili kolesie, jakby takich z takich 3 części szczęście totalnie bieżącej takiej która, które jesteśmy świadkami, która właściwie się częścią troszeczkę historii, ponieważ to co się wydarzyło 4 lata temu 3 lata temu przy tym szybkim działaniu się w tej chwili myślę często o nich zapominamy już kolejne wydarzenia przykrywają kolejne kolejne kolejne i i właściwie ostatni materiał wideo na tej wystawie to się w 2020 roku, więc to jest powiedz słuchaj ja ja jeżdżę jak to się dzieje to potrafi udokumentować tak dokumentowaniem miesięcznice smoleńskie dokument dokumentowały kontrola kont konto miesięcznie IC dokumentuje marsze niepodległości, a szczególnie to to część obywateli to część aktywności Obywatelskiej która, która mówi nie temu po prostu tak czyli, czyli to również dokumentowała z kamerą wideo kobiet kobiety, które wyszły na most i i stanęły w poprzek z okrzykiem faszyzm stop, więc robi w staram się pokazać to co nas otacza oprócz, więc wystawa ma swój parę Wars tak naprawdę ma to taką warstwę ozonową związane z naszą refleksją dotyczącą w ogóle sfery wolnościowej taką, ale również pokazującą nas aktywnych, ale też pokazującym tych ukazującą tych, którzy mówią nie realny mówią nie temu co się dzieje w tej chwili na ulicy, więc ona ma ona ona jest wielowarstwowa i też coś ciekawy tak jak wtedy opowiadałem ci o tym co spotykało na ulicach tak teraz są odpowiedzialnością mogę powiedzieć że, że nie spotykam je do tego typu hit nie nie mam czegoś takiego jak wtedy, ale mam coś innego, ponieważ ta wystawa nie jest wystawą uliczną tamta była uliczną wystawą, więc ja doświadczałem różnych reakcji różnych partii przypadkowych osób ta wystawa jest pokazywana w galeriach i pytanie jedno i widzę to bardzo wyraźnie, że miejsca, w których można pokazywać są bardzo ograniczone, dlatego że z reguły galerie zajmujące się lub ministra pokazujące fotografię sztukę czy miejsca pokazujące związane z pracami plastycznymi nie chcą się nie chcą być identyfikowane z czymś co może być polityczne, a to może być polityczna poco nam to po co się to poco w to wchodzić lepiej stać lepiej pokazać coś co w niej tak jednoznacznie ściśnie nie nie kojarzy ta wystawa nie ma co mówić ona jest bardzo bardzo określona ona ona mówi o tym, że jest tu i teraz ona nie co co więcej bardzo zależało również na tym żeby, żeby na tej wystawie było jak najmniej mnie mnie jako autora, żeby było jak najwięcej moich bohaterów co to znaczy wieś przez to, że uczy w szkole filmowej, ale też ostatnio zacząłem prowadzić wykłady na Uniwersytecie warszawskim wydziale dziennikarstwa to to widzę, że młodzi twórcy młodzi ludzie bardzo chętnie opowiadają o życiu rzeczywistości bardzo się z bardzo silnej swojej perspektywy opadają dużo o sobie i ta rzeczywistość widziana bardzo poprzez nich, a bardzo niewielu niewiele w tym jest kogoś, kto stoi obok bardzo niewielkim stopniu chcemy słuchać kogoś najczęściej chcemy słuchać siebie i opadać swoich odczuciach, a bardzo niewielkim stopniu mamy czas i mamy cierpliwość poszukać innego czy młodzi ludzie robią sobie selfie sobie samym, a później był niektórzy z nich trafiają do ciebie na wykład z musisz powiedzieć, że trzeba skierować na komórkę drugą stronę tak i to jest bardzo ciekawy i dlatego też bardzo zależało, żeby to forma ekspozycyjna, jaki również same same fotografie one miały jak najmniej mnie one jak najwięcej, żeby było w tych fotografiach mojego bohatera stąd może dla części osóbka wystawa może nie być aż tak atrakcyjna wizualnie jak by się wydawało, że może powinna być albo nie jest na tyle artystyczna, bo jest bardzo dokumentalna, ale na to trzeba być gotowym po prostu i to bardzo świadomie taką decyzję podjąłem, żeby jak najwięcej było kogoś kogo słuchamy tym, że myślę, że teraz 2001. wieku w takim kraju jak Polska człowiek z aparatem czy z kamerą ktoś takie akty ma, bo jakiś rodzaj obowiązku czujesz, że nasz rodzaj obowiązku, bo to dokumentowanie to jest jednak zwrócenie tego obiektywu w bardzo konkretną stronę to ciebie zależy czy na jakąś mniejszość wykluczoną skieruje w ciąży obiekty czy też nie czy też zajmie się inną sferę rzeczywistości od początku, odkąd właściwie zacząłem zajmować się pracą związaną z mediami i i dziennikarstwem, a 80 dziewiątego roku fotografowałem GazetyWyborczej to właśnie od samego początku staram się tu też takim już w szczególny moment po osiemdziesiątym dziewiątym żeśmy dokumentowali ile żeśmy fotografowali co się działo wokół nas myśmy po prostu byli takimi dzieciakami, które miały aparaty fotograficzne i i uczestnik uczestnik uczestniczyliśmy byliśmy szczęśliwi, że możemy uczestniczyć w takich przemianach, które właściwie są historycznie stemplem, a apotem zająłem się fotografowaniem Romów i dokumentowaniem życia Romów zawsze było blisko do do tego, żeby starać się słuchać słuchać ani samemu mówić i to bardzo bardzo wciągało i ale mam wrażenie, że w nie chciałbym krzywdzić ani być nieobiektywny ani mówić, że młodzi są tacy albo ABO inni albo są gorsi są inni przede wszystkim, ale też bardzo widzę mało w pracach, które powstają i wystawach w projektach fotograficznej dokumentalnych bardzo mało widzę opowieści o kimś, kto jest obok nas bardzo widzę o nas samych oraz, ale też, ale co widzi też przed jakąś ucieczkę estetyzacji tak trak 20 kilka ćwiczeń tak w takim takim taką stylistykę, która bardzo często dominuje przysłania w ogóle temat jest jest takim elementem skrajnie dominującym wrócił jeszcze proszę do pojęcia wolności, która w tym co robi co można obejrzeć jeszcze przez parę dni zapraszamy do biegu stoku można obejrzeć bardzo interesuje to akty zobaczyłeś to co widać co się wydarzyło w naszym kraju ostatnie parę lat, a właśnie dotyczy pojęcia wolności i expresis_verbis, bo pamiętam, że kilka razy szef największej partii teraz rządzący, mówi że Polska kraju wolności być może nawet naj, bo jedynym już krajem wolności, który został wolność jest takim fundamentem niesamowitym, na którym budujemy bardzo różne rzeczy, a z twojej perspektywy dokumentowania rzeczywistości ty możesz powiedzieć o tej wolności o wiele więcej niż inni, bo widzisz jak bardzo nam na nabiera tylko przez ostatnie lata lata ty masz wrażenie, że coś z wolnością za dział uczona po prostu go inaczej została oświetlona mniej nas interesuje wolność różnych mniejszości bardziej wolność takich ograniczeń włączać telewizora tamci rząd, mówi że naszych wolności nie będzie Bruksela ograniczała, że na podświadomy pewnie chcecie zadać pytanie czy wolno się trochę nie żyła kategoria nie ma takiego wrażenia nie myśmy sobie ją bardzo sobie osobiście przepisali czy właściwie to my nasza wolność naszą wolnością, dlatego że my my nie nie są nasz sąsiad tylko my mamy wyjechał możemy wyjechać my możemy mieć pieniądze my możemy kupować to jest nasza wolność to jest konsumpcja może to staroświeckie staromodna, ale takie w jesteśmy po prostu ogarnięci taką konstytucyjną wolnością to jest dla nas najważniejsze pojęcie wolności w tej chwili to jest bardzo dziwne, bo ja słyszę często słowo Solidarność wsparcie dla potrzebujących rodzin wielodzietnych istot to co sorry no wiesz dam przykład związany z ze społecznością romską kiedy, kiedy jeździłem na na Podhalu i obserwowałem jak wyglądają slamsy takie jedno osiedle romskie no na Podhalu i jeszcze Lidka Ostałowska świętej pamięci, która po prostu myśmy badali system jak jak działa system wsparcia dla społeczności to to my nasze społecznej w społeczeństwo większościowe to myśmy decydowali co dla społeczności najlepsze to to myśmy woleli kupić barak, a nie zastanawiać się co jak zmienić tę rzeczywistość wokół nich, że to, że to musi ta zmiana musi być od nich z nich samych my możemy kibicować my możemy wspomóc ale, ale my musimy z 100 społeczności przerobić pewnego rodzaju lekcje myśmy nigdy tej lekcji przerabialiśmy po prostu kupowali Barack od zaczęliśmy to efekt celowej pomoc została wykonana zrobiona jesteśmy jest HOKEJ nie myśleliśmy o tym, dobrze się byliśmy wolni żeśmy wolni, bo ileż pomagamy tu tak samo to jest przepraszam jest podobny poziom pomocy w tej chwili czy właściwie czy tym mówi się sytuacji, kiedy wcale nie interesuje nas powiększanie sfery czy wolności, kto tej wolności teraz nie ma z różnych względów etnicznych ekonomicznych tak dalej interesuje tylko zrobi jakieś gesty fasada zasada jak takie jak te wątki głębokie przekonanie po prostu obserwując, jeżdżąc i mówiono czy gość to nie jest tak czują się, że spadłem z Księżyca wczoraj oczy po prostu trochę to trochę, jeżeli obserwuje fotografuje dokumentuje rozmawiamy nagrywam i po prostu mam takie wrażenie, że jesteśmy bardzo wykonujemy mnóstwo pozornych ruchów, które usprawiedliwiamy się mówimy, że wszystko robimy co należy tak nie jest czy widzisz jakieś pęknięcie między ludźmi w takim sensie w jakim badaczy społeczeństwa mówią, że jesteśmy spolaryzowane jako społeczeństwo, że się kopaliśmy po 2 stronach barykady czy ty widzisz tak z perspektywy rozmów z głównych to bardzo ciekawy, dlatego że ja bardzo bardzo zależało, żeby w tym projekcie, który robiłem 2018 roku, a moim kluczem w ogóle doboru osób wtedy był popularne nazwiska Nowak Kowalski Kowalczyk ja postanowiłem, że znajdzie tych tych ludzi, którzy już mają na nazwisko Nowak czy Kowalczyk czy Kowalczyk czy Wójcik nomen omen znajdzie ich w różnych miejscach Polski właśnie tych aktywnych, których podziałem wcześniej i sól jak odbyłem 80 rozmów przeszło 80 tylko 2 osoby odmówiły bardzo mi zależało, żeby to było kompletnie różnych baniek odmówiły ponieważ, ponieważ wysłałem, ponieważ każdemu wysłałem mailem swoje CV to zrobił wcześniej o moim CV jest napisane, że wcześniej pracowałem dla gazety wyborczej przez wiele lat fotografowałem dla gazety, że zajmował się projektami morskimi i różnymi projektami społecznymi i 2 osoby mi odmówiły, a cała reszta kompletnie różnych baniek dla tych ludzi w życiu nigdy nie poznał z nimi odbyłem rozmowy i ja sza ja, bo w ogóle przez te nie oczywiście nie wchodziłem w relacje polityczne jedni nie prowadziłem debaty dyskusji politycznej ja pytam się życiem nowemu życiu, ale też nie nie odczuwałem czegoś takiego, że nie żeby, żebym nie mógł się dogadać czy w ogóle nie miałem takiego poczucia mam wrażenie, że w momencie, dopóki nie wchodzi emocji, gdy wchodzą emocje takie bardzo radykalne stwierdzenia, które są narzucane trochę poprzez świat polityki poprzez język który, których cechą jest wszechobecne poprzez poprzez przekaz medialny to jakoś jesteśmy w stanie się w porozumieć dogadać jakoś być razem przynajmniej na tym kongresie ludzie muszą świadomie kontrolować pewnych tematów świadomie ani jak nie dotyka liście i ja ja na pewno nie dotykałem pewnie temat co ciekawe to mogę powiedzieć wprost, że bardzo szybko wyczuwałem też osoby, która myśli podobnie życia to właśnie tematyka coś unosiło w powietrzu, że było wiadomo, gdzie jest w tym ten klucz wspólnotowy tutaj wspólnej myśli natomiast ani nigdy nie miałem Niewiem tego po takiego pojęcia nie miałem takiego tylko tego tego spostrzeżenia, że że, że ma też pewnie szczerze wchodziłem również konfrontację taką, że już inaczej uważa podawałem różne inne pytania, które może nie są wygodne, ale też nie nie mnie nie czułem wykluczenia takiego, że ktoś podjął z nimi rozmawiała może skończmy rozmowę albo proszę tego nie publikować w ogóle nie imię, czego świadczeniu tak się obawiały te te uwagi stwierdzenia jakieś takie, a szynami takie hasła jeśli spotkasz kogoś rozmawia z kimś, kto mówi jak mi teraz zaczął się żyć lepiej teraz czuję, że nie chce być w stanie, skąd wiesz, o co chodzi jak podkreśl kość mówi w sumie było źle potem osiemdziesiątym dziewiątym, ale teraz od roku 23 jakoś tak czy były tego typu nie nie było nie było nie bardzo ciekawy nie miał żadnej takiej deklaracji oczywiście ludzie bardzo bardzo bardzo różnie oceniają to co się wydarzyło po sześćdziesiątym dziewiątym roku bardzo różnie, bo niektórzy niektórym się rzeczywiście udało, a niektóre niektórzy po prostu nie potrafili się w tym odnaleźć, ale to jest tylko ich prawo każe ma prawo ocenić różnie swojej perspektywy i każdy ma prawo mieć swoje odczucia natomiast czy treści moi rozmówcy dawali mi tak tak takie bezpieczeństwo, że mogły być sobą do końca tak niszczy też mimo ich zadaniem było wchodzić w we współczesną Relax taki współczesny taką pyskówkę tematyczną związaną z tym co trafi teraz tu i teraz tak natomiast natomiast co do tej oceny historycznej do tej takiej ogólnej oceny i rozmowy z nimi miałem takich takich strasznych jakiś problemów zamiast powiedzieć jeszcze jeszcze inną rzecz, bo wspomniałem o tych miejscach w tych tego tytułu to wystawa, które nie są zainteresowane pokazywaniem takich rzeczy, ale też powiem, że miałem przecież tak 1 przypadek, że co uważam za za dosyć ma określoną rzecz tak naprawdę liczni taką sugestię, że może, by nie pokazywać najczęściej wystaw, że może tych współczesnych wideo może lepiej nie pokazywać posła awanturę jakoś po co prowokować coś tu bardzo zszokowało, bo okazuje się, że też w tych różnych instytucjach kultury wprowadzamy sami sobie pewnego rodzaju cenzury już nam się cenzurować sami bardzo to jest ciekawe co powiedział szczególnie, że to oznacza, że istnieje być może jakiś dziś mentalna granica, że coś co się stało parę lat temu to jeszcze możemy 1015 czy możemy te warto tu i teraz co stawia swoje materiały w ciekawej perspektywy Chang od zawsze tak jest może powiedzieć dobrze pokażmy to za 3 lata się zgłoszą jeszcze raz wtedy stanie się to dziwne udokumentowane przeze mnie przyszłość to coś nie gryzie coś w tym jest co wynika ze stron kościelni zapraszam proszę państwa szczególnie złocie z Białegostoku i okolic w kinie forum tak 30 łamane nas to podkreślić PL 30 lat wolności autor foto reporter dokumentalista wykładowca na wydziale operatorskim po wyższej szkoły filmowej telewizyjnej teatralnej w Łodzi prezes fundacji 5 rok Piotr Wójcik był naszym gościem bardzo dziękuję za rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!