REKLAMA

Po lekturze "Utopka" Leszka Libery

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-28 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM w Poznaniu jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry pomyślałem, żeby dzisiaj rozmawiać o książce, która nie jest książką nową Alone podwójnie nie jest książką nową po pierwsze, ukazała się, bo w zeszłym roku 2019, ale ukazała się po polsku natomiast została napisana chyba ponad 30 lat temu trasie 80 tak Rozwiń » co ciekawe została napisana przez Polaka, który w którymś momencie przeniósł się do Niemiec mowa o książce utopia Mac autorem jest Leszek Libera, a książka została przełożona przez wyśmienitą tłumaczkę języka niemieckiego panią sławę i świecką książka ukazała się nakładem wydawnictwa od do i myślę że, zanim wskoczymy do tej książki warto powiedzieć kilka słów samym autorze panie profesorze, bo to kolega powinien tak tak niewiele o nim wiemy ponadto co można ma znaleźć skromne źródłach to jest polonista w dodatku jeśli dobrze pamiętam absolwent Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który w latach osiemdziesiątych czy u schyłku lat siedemdziesiątych teraz nie pamiętam wyemigrował do Niemiec tam został tam podjął pracę, a ponieważ urodził się w Raciborzu wzrastał w środowisku, w którym jak sądzę nie przyzna do niego docierała pod różnymi postaciami ze wszystkich stron, więc dołożył do tego swój talent językowy bardzo szybko nauczył się języka niemieckiego zaczął wykładać na Uniwersytecie zajął się literaturą romantyzmu milicjami związkami ma pomiędzy literaturą polską niemiecką, a od kilkunastu lat tutaj znowu ma nie mam pewności tak mi się wydaje od kilkunastu lat pracuje również na Uniwersytecie zielonogórskim, gdzie uczy wykładam literaturę polską przede wszystkim romantyczną, więc jest polonistą w przeważającej mierze jakiejś mierze jest germanistką świetnie zna kulturę kulturę literaturę niemiecką jest właściwie takim obywatelem obywatelem 2 państw mieszkańcem 2 kultur, który upomina się o trzecią od coś co się, jakby nie mieści w żadnej z nich, chociaż częściowo do każdej z nich należy to znaczy kulturę śląską no właśnie to ta śląskość i autora, ale także klimat powieści, które rozmawiamy czy też bohatera głównego tej powieści tutaj kluczowa, bo w takim poziom paradygmacie państwa Narodowego i też w czasach, kiedy wymagane jest czasem od nas takie jasne określenie kim jest takie bardzo precyzyjne, gdzie się swoją tożsamość zaczyna dzisiaj kończyć na pewno jesteś prawdziwym tutaj możemy sobie to dopełnić wypełnić tutaj mamy do czynienia właściwie takim bardzo nieostry wydarzeniem nie ostrą myślę tutaj sensie takiego precyzyjnego opowiedzenie się tożsamością tożsamością, która jest wynikiem wielu tożsamości tożsamości, która zniknie wielu kultur wielu wielu języków tożsamością, która często nawet w obrębie rodziny właśnie to trochę jest Polska to trochę niemiecka to ze Śląska to znowu Polska i i teraz ta ani polskość ani niemieckość nie jest oczywista to znaczy możemy się dowiedzieć np. że dziadek czy dziadkowie przemy z 1 strony naszego autora naszej powieści byli Niemcami natomiast nie dowiemy się albo dowiemy się tej audycji, że dziadek walczył w powstaniu po Śląsku po stronie polskiej, tak więc tak wcześnie mówi po polsku, chociaż nie po polsku także mamy też jego żona, czyli dziadka Leszka-li bery nie mogą wybaczyć, tak więc mamy tutaj myślę, że dla mieszkańców Śląska czy się Ślązaków coś co jest pewnie gdyby prozą życia, jakim jakąś codzienną sytuację natomiast we wszelkiego rodzaju taki bardziej homogenicznych środowiskach to jest coś co co może nie jest od początku jasne zrozumiałe w środowiskach gdzie, który też wymagają czasami się takiej bardzo Jasnej precyzyjnej identyfikacji tak pod tym względem chyba to ma Ślązakom albo miłośnikom kultury Śląskiej ta książka zresztą tak będzie dobrze, a niekoniecznie musi odpowiadać, bo to nie jest tak, że powieść Libery zatytułowana utopia stanowi pewnego rodzaju pochwałę takiej mocnej wyrazistej tożsamości trzeci, więc byłby taki przypadek no trochę romantyczny prawda, kiedy ktoś wie kim jest wiesz, że jego tożsamość nie mieści się żadnych wyrazistych rubrykach wypełnianych przez rozmaite urzędy, czyli wieży nie jest Polakiem nie jest Niemcem, ale np. ma taką swoją silną tożsamość śląską to nie jest przypadek tej książki tutaj mamy do czynienia raczej bohaterem, który stawia opór historii rozmaitym presją identyfikacyjnym rozmaitym władzom wojskom urzędom pewnego rodzaju rozmyciem taką ośli zgłoś czczą miękkością wodnym charakterem tak mam wrażenie, że to m.in. o to chodziło, chociaż oczywiście tytuł powieści tapet nawiązuje do istniejących we wszystkich podaniach legendach słowiańskich postaci topielca postaci przebywający mieszkającej pod wodą czekającej na nich na nie opatrzonych nieuważnych spacerowiczów albo osoby kąpiące się po to, żeby zawładnąć chciałem utopie jest zatem taką postacią, która należy to wszystkich kultur znowu tak Putin po raz kolejny na to natrafiamy w przypadku tej powieści należy do wszystkich kultur i zarazem jakby żadnej z nich nikt nie może być jego właścicielem co więcej utopia jest taką istotą podwójną albo potrójną, bo jest cielesny, ale zarazem, jakby ze względu z tą swoją cielesnością rozmyty wyrazisty obły śliski prawda w tym sensie też zakłóca taką taki wyrazisty podziały na ciała stałe lotne i na ciecze w ten sposób Leszek Libera skonstruował swego bohatera, który jest dzieckiem dzieckiem dodatku upośledzonym przynajmniej tak przekonują wszyscy dokoła niego, ale pod tym względem to dziecko ułomne uczył upośledzone ma w sobie coś z wojaka Szwejka, ponieważ jest takim dzieckiem, które właśnie najczęściej mówi tak tak tak przytakuje wszystkim zgadza się ze wszystkimi równocześnie robi robi swoje czasem też zew z innych robi durniów jego posłuszeństwo wydobywa eksponuje wyraźnie taką nieustającą przemoc dookoła, więc to dziecko jest zarazem momentami nad wyraz dorosły dojrzałe, pozostając równocześnie infantylne pod wieloma względami co więcej to dziecko nadal nie chce, by wyjść z brzucha matki takiego bardzo szczególnego brzucha, bo nasz bohater ustawicznie ukrywa się w beczce jak tylko coś źle dzieje, bo jak mu się chce wsparcia brak jest chory idzie do beczki po kapuście wchodzi do tej beczki w niej śpi w niej mieszka w nich żyje od beczki również wysłuchuje rozmaite rozmaite historie znowu ta beczka oznacza, że nasz bohater jest żywym człowiekiem, jakby produktem ma tak troszkę jak kapusta albo jak śledzie prawda co znowu rozmywa jego rozmywa jego tożsamość jest serkiem, bo w dalszym ciągu szuka kobiety, która mogłaby go karmić piersią pierwszą i równocześnie szuka swojego pierwszego doświadczenia seksualnego tak jakby właśnie był już dorastającym dojrzewającym dojrzewającym chłopcem, więc ciągle mam wrażenie napotkamy takie znaki tożsamościowy, które będą świadczyły o celowo przez autora zadane nam niedookreśloności to rozmycie ta obłożyć śliskość Gil nosi się utopi Ka powoduje on jakby nikomu nie daje przechwycić wrócimy do naszej Top owej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut po godzinie jedenastej 20 państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM w Poznaniu jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o książce utopia autorem jest Leszek Libera książka napisana w języku niemieckim, a na Polski przełożyła ją pani sława Lisiecka książkę to Pek ukazała nakładem wydawnictwa od do informacje po informacjach wracamy studio Radia TOK FM w Poznaniu pan prof. Przemysław Czapliński z Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu Leszek Libera utopie w przekładzie sławy Lisiecki książka wydana przez wydawnictwo od do po książkę, której dzisiaj rozmawiamy w programie off czarek mówiliśmy panie profesorze pierwsza część naszej rozmowy o o szukaniu tożsamości czy też o konieczności albo nie konieczności identyfikacji, czyli jakiś takich jasnych podziałach i w tej książce mamy do czynienia jeszcze ze światem, który też się rozpada na 1 świadczy kończy drugi czas się świat się rozpoczyna akcję powieści rozpoczyna się w 1945 roku i znowu mamy świat, który był światem innym, bo właśnie kończy się druga wojna światowa i teraz upada trzecia rzesza i w tym świecie pojawiają się nowe postaci postępowanie pojawiają się Rosjanie np. w postaci sowieckich żołnierzy, ale też pojawiają się Polacy i Polacy, którzy teraz, dla których wszystkie osoby, które nie są jasno Polakami są Niemcami, tak więc należy je z nich uczynić prawdziwych Polaków prawdziwych patriotów zastanawiają się co to właściwie znaczy tak ma do czterdziestego piątego roku na Śląsku przynajmniej na tym obszarze w tej miejscowości jesteśmy my jesteśmy w Raciborzu dziś pod Raciborzem w tej miejscowości wszyscy 3005. roku przedstawiali się jako upierali się przy tym, że są Niemcami natomiast po 3005. roku wymaga się od nich natychmiastowego także przebranżowienie tożsamość owego przebranżowienie narodowościowego i w związku z tym wszyscy konformizm tycznie udają, że zawsze byli Polakami są Polakami śpiewają polskie Piast znaczki śpiewają polskie kolędy w szkołach dzieci są uczone polskiego hymnu itd. itd. ale pod tym względem mam wrażenie Leszek Libera wybrał dla swojego bohatera dla samego siebie taką bardzo szczególną strategię, która stawia czytelnika przed sporą trudnością ta strategia może łagodniej wypowiedzieć taktyka polega na tym, że jego jego bohater patrzy na cały świat przez pryzmat cielesny to znaczy, że podejrzewa, że ilekroć ktoś głosi jakieś wzniosłe idee posługuje się różnymi hasłami frazesami to nasz dziecinny bohater podejrzewa, że za tym albo pod tym skrywa się jakaś intencja cielesna skrywa jakiś kawałek ciała, który jest skrzętnie chowany tak naprawdę historia bez Olesna nie istnieje można, by nazwać tego rodzaju postawę charakterystyczną zresztą dla literatury są izraelskiej o tym za chwilę możemy poznać można, by nazwać tego rodzaju postawę kij niezmiennie cynizmem tylko cynizm cynizm polega właśnie na tym, żeby każdej władzy władzy słowa władzy frazesów władzy ideologii zadawać ustawicznie pytanie jak tam swoje paluszki u rączki jak się czuje twoja nóżka, a nie jest twarda w pęka jak siedzisz na tym krześle, a twoje uszy nie nie bolą od tego wiatru tak jakby za każdym razem przypominać władzy przypominać władzy o tym, że ludzie którymi rządzą mają przede wszystkim ciało to ciało boli, że to ciało śpi to ciało musi jeszcze ciało się rozmnaża to chciałabym rodzić to ciało oczywiście wydala w związku z tym ta powieść nieprawdopodobnie Kato logiczne to znaczy ustawicznie ciąg bohaterowie napotykane przez UTK piersiom czekają plują wydalają oczywiście rozmawiają zresztą, aby o pieczeniu Kiszka jelitach głównie o tym jakie główna jest dla ziemi dobra, jakim jest niedobre to mam wrażenie, że cały czas właśnie chodzi o to samo ilekroć tylko znajdziemy się w szponach w rękach w pod panowaniem jakiejś ideologii, która będzie mówiła Och, jakże wspaniały człowiek uduchowiony jakże wspaniały człowiek, który staje się aniołem i modlitwa i wznosi my wszyscy od kilku ku niebu ile razy znajdziemy się we władzy takiej władzy tyle razy mamy przed widziane jesteśmy jesteśmy na straconej pozycji, ponieważ to jest władza, która w ogóle nie chce myśleć mówić dopuścić do świadomości tego prostego faktu, że ludzie są w Lesznie mają ciało to ciało boli czasem boli ząb czasem boli głowa czasem chcemy jeść czasem chcemy spać władza, która odmawia nam cielesności zmusza nas niejako do tego właśnie, żebyśmy byli takimi czystymi tożsamości ami np. po prostu Polakami od zawsze wszyscy mieszkańcy Śląska byli Polakami byli goście prasłowiańskich od zawsze wszyscy mieszkańcy tego obszaru przychodzi nowa władza mówi zawsze wszyscy mieszkańcy tego obszaru byli Niemcami albo Rosjanami albo im, a kim Kol wiek tam jeszcze dlatego utopie tak strasznie tak ciekawie tak groteskowo tak kable są Nisko upiera się przy tej cielesności, ale dlatego osłania swoje ciało, żeby nie było mu zimno dlatego dniu każdego dnia jeśli tylko może wchodzić do beczki tak jakby chciał z powrotem cofnąć się do łona swojej matki, bo też matka, którą ma nadużywa jego ciała przede wszystkim, bijąc go ma, bijąc go niezmiernie, więc dzięki temu dzięki temu co zrobił Leszek Libera znowu otrzymujemy bohatera na tym polega kłopot dla czytelnika otrzymujemy bohatera, który właściwie nikogo nie no nie lubi z nikim się nie utożsamia z nikim nie chce być za pan brat ma do nikogo się nie przytula poza beczką w związku z tym wszyscy właściwie wokół niego są na głupi źli trywialnie bardzo oczywiście cieleśnie wulgarni przyjemni, ponieważ on tak ten świat postrzega nie ma możliwości czytelnik nie ma możliwości wejścia do tego świata i wybrania sobie innej strony niż strona utopi Ka, czyli strona beczki, w której siedzimy strona malca, który jest niesłychanie podejrzliwy złośliwy i bardzo cielesny innej perspektywy tutaj strasznie trudno przyjąć, ale ta cielesność wulgarność jest też wspomniał pan o tym, systemie, który pojawia się mówi teraz właściwie wszyscy tacy i uduchowieni i albo Polsce albo Niemiec celujący wtedy też Leś cielesności wulgarność to się też taką przestrzeń ucieczki przypomniał mi się śmiałem się świetną książkę, ale też doskonały film na podstawie książki autorstwa Edwarda Rewińskiego myślę tutaj kąpiel c nota i tam też mamy taką sytuację, w której to mała społeczność tak źle jest włączana do dużej społeczności takiej, która nie rozumieją do tego jeszcze jest nowoczesność kra, która wraz z dużą społecznością się pojawia no i teraz taki taką przestrzenią właśnie trochę rozładowania napięcia trochę ucieczki trochę śmiechu trochę właśnie skrycie się stają się te różne procesy cielesne katalogi liczne taka przestrzeń właśnie trochę chronienia się i zaparcia się tak tak natomiast w kanapie Serwińskiego jestem Pierre Dukan w liczbie rozwodów rosła rozładowuje każdą brzmiało kłopotliwą sytuację, wydobywając z siebie nagły głośny pierw, ale też np. powieści Zielińskiego bardzo znaczące jest, że razem z nowoczesnością jeżdżą do wsi ta Klary nauczycielka i ta nauczycielka w sposób zupełnie nietypowy uprawia miłość, a mianowicie przyjmuje pozycję górną a, toteż rewolucja, więc tamto ciało Orlińskiego, jakby w pewnym momencie samemu autorowi się wymknęło spod kontroli, bo okazało się prawda, że ciało może chcieć różnych rzeczy natomiast tu u Leszka Libery mamy do czynienia z czymś innym tam jest taki 1 moment prawda, kiedy Utex czy też chłopiec tak Bóg Molenda tak ma na imię Books nazywa się Molęda prawie zamarł został znaleziony ma na cmentarzu przez 1 z gospodarzy przywieziony do domu razem z Aten i ten gospodarz razem ze swoimi sąsiadami przywraca Buksa Molenda do życia takimi klasycznymi zupełnie metodami to znaczy nacierają wódką o ocieplają im podkładają żaru pieca itd. tak dalej bohater wtedy sobie myśli, że czuje się jak Anioł, ponieważ czuje się od wrześniowych, więc jednak w nim też pozostaje taka tęsknota za tym, żeby to ciało sprawiało mniej kłopotów było mniej na istnienie cielesne co jednak można w ten sposób ma więcej jednak można rozumieć w ten sposób, że być aniołem to nie tyle być ciała pozbawionym ich być pod opieką być przez kogoś troskliwie pielęgnowany mieć kogoś, kto ręką dotknie pogłaszcze przytuli, a nie tak jak to się najczęściej naszemu bohaterowi przydarza zło skórę garbu skórę uderzy w głowę wytwórcze stłuczona kwaśne jabłko przełoży przez kolano itd. tak dalej być aniołem to nie tyle być bez ciele w tym właśnie być pod czyjąś troskliwą opieką być przytulony zadbanym czuć czuć ciepło, więc jest tutaj to jest jedyny moment powieści, kiedy nagle Bóg Molenda odsłania swoje to swoje marzenie ale, ponieważ tego rodzaju ani z kości w jego świecie ma jest bardzo niewiele ona się pojawia tylko raz to wtedy, kiedy nasz bohater stanął na progu śmierci wobec tego chwilę później Books Molenda wraca do tego swojego normalnego trybu opowiadania i patrzenia na świat w związku z tym wszyscy naokoło czekają twierdzą rodzą chrapią przez sen kiszki i jelita grają itd. i itd. w 2 Molenda bohater naszej książki swoje imię zawdzięcza także dziadkowi autora pana Leszka Libery bo, bo Leszek libero podejrzewa, że jego dziadek właśnie ten Niemiec, który walczył po polskiej stronie w czasie powstania Śląskiego chyba bardzo mało bardzo mały miał kontakt ze swoim wnukiem i jak pan Leszek Libera powierzyła pełnienie bardzo wiedział nawet jak wnuk ma najmniej, a już z pewnością dużą trudność sprawiłoby mu wymówienie imienia Leszek, więc cudowny jest fragment, więc tytułował go per Books co oznacza ty pewnie oczywiście te burze tak tak tak tak na bok tak, choć tutaj tak, tak więc ten Bóg to jest nie jest imię teraz moglibyśmy troszeczkę poszerzyć genealogię takiej postaci pytają jeśli tylko o to jak się mają rzeczy w powieści Leszka Libery, ale do, jakiej tradycji ta powieść należy jest to o tyle łatwiejsze, że sam narrator, czyli Bóg Molenda w pewnym momencie wymienia taką tradycję toków i mówi że buczy my o tym, możemy przestać powieści, że istnieją 3 rodzaje stoków 1 to jest taki auto spektrum prostaczek prawda inflacji GUS drugi to Pack to ten, który nosi Bębenek no i trzeci to ktoś właśnie ten Utex aktualnie czytanej powieści w ten sposób Leszek Libera wyk wykreślił bardzo długą linię biegnącą wstecz 500 lat jeśli nie więcej odsyła nas bowiem do bardzo znanej powieści łotrzykowskiej literatury niemieckiej inflacji GUS Green House na, ale także oczywiście do blaszanego bębenka Güntera Grassa takich powieści Oczkowski jest w kulturze Europejskiej bardzo bardzo wiele ja proponuję panie profesorze, żebyśmy powrócić do nich informacje zawsze dobrze informacje już za kilka minut o godzinie 1140 w studiu Radia TOK FM w Poznaniu jest pan prof. Przemysław Czapliński, a po informacjach wracamy do programu off czarek prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem rozmawiamy powieści Leszka Libery utopie przekładzie sławy Lisiecki utopia ukazał się nakładem wydawnictwa od do i zanim do tych utopii ów i tradycji skoczymy warto powiedzieć, że to Pack ma drugą część właśnie zatytułowaną Books Molenda, ale matę także część trzecią zdaje się ta część trzecia w Polskiej w Polskim przekładzie ukaże się za chwilę po niemieckiej premierze tak testament to chyba tak tak, jeżeli dobrze pamiętam trzecia część to w ogóle może warto skorzystać tutaj z tej okazji powiedzieć wyrazić o słowa uznania podziwu wobec sławy Lisiecki, która zrobiła rzecz niesamowitą zupełnie, bo czy innymi przetłumaczyć tekst napisany poprawnie napisany w miarę jednolitym stylem napisany w miarę spójnie, a czym innym to się absolutnie najwyższa najwyższa szkoła szkoła jazdy czy innymi przetłumaczyć tekst, który celowo napisany językiem ułomnym posiekanym troszkę zgwałcony przy mieszanym językiem, który wg Top ska powinien być, jakby odpowiedzią na ten na ten straszny świat, w którym najpierw ma ludzi zmuszano do tego, żeby byli Niemcami, a potem zmusza ich do tego, żeby byli Polakami, więc to jest jakby taki świat permanentnego gwałtu mam wrażenie, że całkiem całkiem niezłym sygnałem tego co, o co chodzi jest 1 z 21 z postaci której, która doznała takiego pomieszania języków i ona mówi mniej więcej tak jak Wall ma wiele powiedzieć Her dyrektor ja wolę SN Kusia, acz gen gen cud Śledź na ja wolę, żeby celnik z pasji literkę pod czaszą, tak więc miesza 2 albo 3 języki język niemiecki Polski rosyjski to nie jest to nie jest utopia, ale tutaj można odnieść wrażenie, że tak naprawdę z tej całej gehenny wojennej, ale także wcześniejsze, bo powstańczej, bo pierwsze wojennej powinien wyjść właśnie jakiś taki świat zupełnie inny inny w sensie pomieszania inny w sensie ma rozmycia granic tymczasem ludzie zafundowali sobie 3005. roku, jakby to samo, ale inaczej i w związku z tym Leszek Libera napisał taką powieść która, która stawia nieprawdopodobne aportu jak językowych to co zrobiła sława Lisiecka to jest właściwie nowa książka tak zresztą nie ośmieliłbym się tego powiedzieć, gdyby nie sam autor, który stwierdził, że w gruncie rzeczy autorką tej polskiej polskiego polskiej wersji Stopka jest sława Lisiecka on napisał książkę po po niemiecku i on poczuwa, jakby tak w pełni autorstwa tamtej wersji natomiast tutaj sława pani pani sławie się przynależy rzeczywiście jest to 1 z największych tłumaczy krytyk literatury niemieckojęzyczny kitą literatury kręgu niemieckojęzyczny jego jakich mamy w tej chwili w Polsce przyswoiła polskiej kulturze dzieła Thomasa Bernarda dziesiątki innych Petera Handkego nikt korespondencję Hannah Arendt z Martinem liderem, jeżeli dobrze pamiętam w jej dorobku znajduje się około 100 czy ponad stopę z 100 pozycji to jest wybitny wybitny translator łka przy okazji jej dorobku właściwie zawsze warto powtarzać, że Polska kultura za mało ceni tłumaczy, że my powinniśmy, jakby uznać tłumaczenie za autonomiczną nieodzowną część kultury, a nie po prostu za pewnego rodzaju sferę służebną, która udostępnia nam tam to co bym napisał jakiś odległy autor tyle pochwały sławy Lisiecki koniecznej wydawała się w takich okolicznościach jeszcze tylko drobiazg można dodać słuszne wydało mi się to pańskie podkreślanie, że rzeczy ukazała się w wydawnictwie od do, bo to jest wydawnictwo założone właśnie przesłali świecką dobrze pamiętam ona istnieje od 2011 roku wydaje wyłącznie książki niszowe, więc to są książki, które na siebie nie zarobią a, ale to jest po prostu nie niesamowite, bo ma dzięki temu sława Lisiecka może wybierać albo przyjmować rekomendacje wyłącznie takie, które odpowiadają jej przekonaniu o ma wysoki jakości danego dzieła o małym ważnej doniosłej zawartości danej książki co doskonale to znaczy to jest malutkie wydawnictwo, które nie podlega nie podlega presji rynku trochę jak to tak trochę jak to trochę szanować tak i wrócić do tradycji, bo pan rozmawiał tak blaszany Bębenek, ale przecież także Cervantes tak, ale także przecież od przygody Guliwera i wspomniany przez pana Dyl Sowizdrzał tak, ale także oczywiście w Polskiej literaturze mamy wspaniałą tradycję komedii Bałtowskiej literatury są w izraelskiej, ale na modne Gombrowicz Ferdydurke to jest przecież także powieść Oczkowska mam wrażenie, że bardzo polubiła tradycje powieści łotrzykowskiej Polska Fantazy trylogia husycka Andrzeja Sapkowskiego to jest sygnał znacznej mierze literatura literatura Błaszczykowski na czym polega istota notyfikowania Otóż jak sądzę istota tego tej konwencji tego gatunku polega na skonstruowaniu bohatera, który będzie bronił raczej swojej wolności niż przynależności ta wolność bywa momentami trudna bo, chociaż dusza frant oszustów łazik pika RO Sowizdrzał bardzo często bywa wyrzucany z jakiejś wsi albo miasteczka bity smarowane smołą oblepiony pierzem karany za swoje za swoje Franz tost twa, ale zarazem za każdym po każdej takiej złej przygodzie on ma, dokąd wrócić w takim sensie, że wraca do tej swojej wolności to znaczy do takiej sfery, w której sam określa to kim jest co będzie robił, dokąd pójdzie komu ewentualnie na czas krótki wynajmie swoje ręce do pracy, a w, którym momencie z tej pracy zrezygnuje za to płacić cenę czasem jest głodna czasem jest chłodno bardzo często nie ma gdzie złożyć mu głowy albo przynajmniej nie śpi wygodnym łóżku, ale zarazem jest człowiekiem wolnym teraz w miarę rozwoju w miarę rozwoju konwencji chicagowskiej nastawiła się coraz ważniejszą tradycję literatury Europejskiej tutaj jeszcze moglibyśmy wyrzucić np. Tomasza mana wyznania hochsztaplera Feliksa króla, ale także i Stein Beck powieść Tortilla flet, która jest taką Buczkowski wersją epopei, a doniosłość tej tradycji nikim zaczęła polegać na tym, że widzieliśmy bohatera, który staje się pewnego rodzaju demaskatora iluzji społecznych każde społeczeństwo istnieje w znacznej mierze dzięki pewnym wiarą jest to wiara przede wszystkim w autorytet, a więc to, że hierarchia społeczna odpowiada rozmaitym zasługą i umiejętnością jak ktoś nosi biały Kittel to jest lekarzem, jakie lekarzem potrafi nad wyraz wręczyć leczyć, jeżeli ktoś nosi com to znaczy, że jest księdzem, jeżeli jest księdzem to znaczy, że Bóg istnieje, żeby ten ksiądz nas do tego bogatym przeprowadzi to samo dotyczy sędziego to samo dotyczy nauczyciela to samo dotyczy kominiarza itd. tak rozpoznajemy swoje role społeczne po tym, jak wyglądamy jak się zachowujemy, ale rozpoznajemy to w związku z tym przede wszystkim po takiej po takim społecznym teatrze prawda po po stroju pewnych rekwizytami Otóż Pissarro włazi do tego świata zakłada na siebie strój szczególnie cenionych funkcji takich właśnie jak sędzia lekarz ksiądz, a tutaj przypomina mi się, że koniecznie musimy wspomnieć o Januszu Rudnickim, który jest świetnym kontynuatorem renowator tradycji łotrzykowskiej, więc no, więc młodszy włazi do takiego świata społecznego zakłada na siebie strój szczególnie szczególnie cenionej funkcji społecznej a po czym doprowadza sytuacje do wybuchu w taki pogląd do wniosku mówiąc kotłowni czy kupy, w trakcie której wszyscy wszystko się kompromituje kompromitują się role społeczne kompromituje się hierarchia społeczna wszystko jakby wraca do takiego poziomu podłogowego, na którym odnowa powinniśmy sobie pewne rzeczy ustalać od nowa powinniśmy sobie wszystko wyjaśniać powiedzieć na czym tak naprawdę społeczeństwo życie społeczne egzystencja społeczna się wspiera, ale to jest oczywiście moment, w którym młodszych, które musi brać nogi zapas, jeżeli tego nie zrobi to mu swoją skórę znowu go smołą oblepione smarują mało pierzem oblepione, a im wyginają z miasta i będzie miał przez długi czas siniaki na swoim ciele tak czy owak tego rodzaju demaskatorski swą działa działa jak z sole 3 Wiącek jak pewnego rodzaju test iluzji nagle łącznik niczym socjolog wytrawny socjolog działający na zasadzie improwizacji odsłania przed nami istotę życia społecznego to znaczy to o dzięki niemu widzimy, że cała ta konstrukcja społeczna wszystkie hierarchie wszystkie apanaże wszystkie zasługi ordery wyrazy uznania szacunek wszystkie reguły społeczne są konwencją niczym więcej niż konwencją tymczasem problem polega na tym albo rodzi się wtedy, gdy my upieramy się przy tym, że są to tradycje ponad historyczne dane nam od Boga albo wręcz naturalne to jest moment, kiedy w Karo wchodzi tylnymi drzwiami jakiegoś miasteczka, kiedy wychodzi z niego dzień 23 dni później to w miasteczku ludzie nie mogą sobie spojrzeć w oczy bardzo dziękuję panie profesorze za rozszerzenie tematu aż ta tak bardzo, którym rozmawiamy, ale myślę też warto podkreślić, że oprócz tradycji nawiązań konotacji biografii autora tożsamości ziemi, o której pisze tę książkę się po prostu doskonale czyta tak tak świetnie rzadko zdarza coś takiego prawda, żeby to że, żeby była książka napisana ach, celowo chłopa wokół lawą prawda tam nie ma przecinków ma tam się pojawia jakiś taki dziwny przeskok z rozdziałów rozdział, a zarazem książka, którą się wchodzi i zaczyna zaczyna czytać lubić ten taki opornych Opawy połamany trochę zmiażdżony styl język to świetny rzeczywiście świetna literatura świetna literatura bardzo myślę jednak, żeby obydwie części poznaliśmy auto kurs to jest pierwsza część to nie znaleźć drugi topowej trylogii w takim razie proponuję panie profesorze, żebyśmy w przyszłości, kiedy będzie pan miał szansę zapoznać się z drugą częścią, czyli Bóg samo będą rozmawiali także od drugiej i z niecierpliwością czekam na trzecią trzecia już jest utopia, który komentuje współczesną na spółce polskie Polskę tak tak współczesną Polskę tak tak ja też bardzo będę ciekaw sława Lisiecka w korespondencji z Leszkiem liberał napisała, że znowu się udało ci, że ta trzecia część, że ta trzecia część Warta pierwszej zapowiada się po prostu wspaniale oczywiście jesteśmy umówieni bardzo się cieszy bardzo dziękuję panie profesorze informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej państwa i moim gościem był pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawialiśmy o książce Leszka Libery utopie książka w przekładzie sławy Lisiecki ukazała się nakładem wydawnictwa od do informację o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara nad jakością szczególnie naszych połączeń międzymiastowych czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!