REKLAMA

Szekspir nie wymaga obrony

OFF Czarek
Data emisji:
2020-02-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moich gości jest pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego dzień dobry państwu dzień dobry panie profesorze i gratulacje z różnych dziękuję powodów powodów do gratulacji jest sporo w dniu dzisiejszym czy też może w tym tygodniu i oprócz oczywiście splendoru różne poziomy tego splendoru mają też wymiar finansowy a, ale zawsze Rozwiń » wzbudza jakieś złe emocje dobre emocje bo, bo Alto do rzeczy, żeby nasi słuchacze też zorientowali, o co chodzi nie jest sprawa taka, że pan prof. Jerzy Limon został laureatem tegorocznej edycji nagrody imienia prof. Aleksandra Gieysztora na tak jestem zaszczycony jednocześnie skrępowania, bo to lista laureatów jest tak niezwykła że, że właśnie to skrępowanie wynika z faktu znalezienia się w takim dostojny grozi czy pan panie zasłużył prawd z zgłaszał to pan zawsze, gdy tak mówił to był uznano to za jakąś fałszywą skromność dlatego nie będę mówił ale, ale po prostu wiele z tych nazwisk udawało się jedno jest tak powszechnie znanych i tak cenionych, że to że to jakby jest inna nawet kategoria tylko powiem, że to jest nagroda to przyznaje się za wybitne osiągnięcia mające na celu ochronę polskiego dziedzictwa kulturowego działalności muzealnej konserwatorskiej archiwalne biblioteczne utrwalanie ochronę polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą przedsięwzięcia samorządowe służące ochronie dziedzictwa kulturowego indywidualne zbiorowe inicjatywy mające na celu gromadzenie oraz ochronę śladów i pamiątek dziedzictwa kulturowego upowszechnianie wiedzy o potrzebie i metodach ochrony dziedzictwa kulturowego w Polsce czy rzeczywiście to jesteś bardzo szerokie nawet chyba poszerzone w ostatnich paru latach ten zakres kryteriów, jakimi kieruje się Fundacja, przyznając nagrodę no i tak patrząc na to co co udało się osiągnąć wydaje się, że ważnym aspektem tych moich działań kontynuowanych przez lata jest promocja, jakiego zakresu polskiego dziedzictwa Narodowego, a konkretnie chodzi o historię teatru Rene za renesansowego z tego z siedemnastego wieku jest to wycinek dziejów teatru Europejskiego, który nie był znany nie tylko w Polsce, ale alei zagranicą dlatego no powiem nieskromnie, że żył, że uważam, że dokonałem jakiegoś niewielkiego wyłomu w tej niewiedzy w nauce dotyczącej dziejów teatru i tutaj Gdańsk częściowo Warszawa znalazły swoje należne miejsce, bo przypomnę państwu, że od początku siedemnastego wieku przyjeżdżali do Gdańska do Polski aktorzy angielscy zawodowi aktorzy angielscy, którzy występowali publicznie w Gdańsku i na zamku Królewskim w Warszawie, gdzie w Azowie otoczyli wieloletni mecenatem to były fakty i są fakty udokumentowane archiwalny nie, ale były nieznane Szekspira Logon historykom teatru także dzięki moim publikacją ponownie mówienie skromnie dokonał się jakiś wpływ ma wyłom w tej w tej wiec ja dodam do tego co pan profesor mówi, bo co pan o laureatach poprzednich m.in. Leon Tarasewicz Elżbieta Krzysztof Penderecki Krystyna Zachwatowicz Andrzej Wajda prof. Norman Davies no a teraz prof. Jerzy Limon tak no tutaj tutaj oczywiście oczywiście z Andrzejem Wajdą i z Krystyną jesteśmy zaprzyjaźnieni i pan Wajda przez wiele wiele lat wspierał inicjatywę budowy teatru Szekspirowskiego w Gdańsku jak już teatr powstał to był w nim zakochany w 100 uwielbiał chodzić po teatrze i nawet fotografować się na tle tych naszych murów które, które niektórzy niektórzy Siarka Siarka ją na na te mury mówiąc ponure czarne, że więzienie przypominają, a Andrzej Wajda jako jako reżyser z i artysta na odkrywał wciąż te zakamarki teatru i niezwykłą estetykę która, która tam powstała, a mówiąc panie profesorze o tym, aspekcie finansowym wcale nie miałem namyśli tej finansowej części nagrody nową ona jakby jest częścią nagrody no to jest myślenie o innym wydarzeniu, którego też chciałem panu pogratulować, a mianowicie w poniedziałek Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło wyniki programów ministerialnych w kategorii teatr taniec tam bardzo bardzo wysoko, bo na no właśnie na samej nas na samym szczycie znalazł się Gdański teatr Szekspirowski i przyznane środki na 2004. festiwal Szekspirowski w Gdańsku tak bardzo nas cieszy ministerstwo od lat nas wspiera i tutaj muszę powiedzieć zmieniają się ministrowie zmienia się polityka zmieniają się wykładnie ideologiczne, a my jesteśmy cały czas wspierani przez ministerstwo chyba lubiani w tym w tym przez pracowników ministerstwa niektórzy z nas z nich przyjeżdżają na nasz festiwal także znają od środka to co robimy na bardzo cieszy to wsparcie zwrócę też uwagę, że ministerstwo wsparło festiwal Malta w Poznaniu co też cieszy, bo pokazuje, że zarówno pan minister, jaki ministerstwo starają się być bezstronni w tych decyzjach finansowych przynajmniej częściowo strony tak oczywiście wielka szkoda, że festiwal Malta stracił swój charakter poznańską stał się takim po prostu bez płciowe i zupełnie nie ulokowanym wiary uczciwości nie badałem zanadto, ale także trud uznaje swoją poznańską Sicz festiwal Malta był bardzo silnie osadzony w Poznaniu, jakby to był typowy typowy nietypowy poznański festiwal czy to poznańską się, gdyby zresztą pochodząca z nazwy, która oznacza rządu tylko ulokowany w konkretnym miejscu później festiwal Malta zniknął z ulic Poznania stał się hermetyczny zamknięty właściwie nie wiadomo dlaczego ale przygotowanie redaktorzy dajmy dajmy szansę mnie się wydaje, ale ile lat panie profesorze też decydować ja zawsze myślałem w kategoriach wielu dziesiątek lat, a nie jakiś kadencyjności czy coś trzeba profesorze jestem za, ale za swe własne pieniądze, jeżeli to są moje pieniądze podatników pieniądze to myślę, że człowiek jest bardziej, ale ja aż tak krytyczny nie był, ale to możemy się różnić prawda, bo to jak starożytni mówili dzisiaj myśli tak samo tam się mało myśli, więc moje główne krytykę taka, że festiwal, który mieni się być tym głosem wolności artystycznej no właściwie kojarzy się z z lękiem przed pokazywaniem dzieł, które miałyby wywołać rzekomo w jakiej sytuacji niebezpiecznych więcej, gdyby sam sobie przeczy, ale nie jest to temat naszej rozmowy nie jest tym bardziej że trzeba pamiętać, że Poznań jest bardzo mieszczańskim miastem to jest sprawa zawsze był zawsze jednakowoż Malta ta była ważnym wydarzeniem i właśnie była osadzona w Poznaniu, a potem co się stało i jest po prostu 1 z dopadła myślę ten festiwal choroba zwana festiwalową, ale dzisiaj nie w Poznaniu tak, chociaż to pan w błoto panie wyraża jako podatnik zareagowały my dzisiaj o innych rzeczy państwo mają gości jest pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego i kawaler jak jak Ester właściwe procedura laureat nagrody imienia Aleksandra Gieysztora za rok 2019 tak informacje Radia TOK FM już kilka minut po godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek studia pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego i laureat nagrody imienia prof. Aleksandra Gieysztora za rok 2019 świeżo upieczony, bo we wtorek 25lutego na zamku Królewskim w Warszawie pan profesor odebrał to wyróżnienie i rozumie, że to kolejna Bartka na duże pana profesora obok wielu innych oznaczeń nie wiem trudno trudno w tym pan redaktor postawił mnie dość niezręcznej sytuacji, że mam tutaj liste swoich nagród obwieszczać nie to, ale ja po prostu jestem piewcą wyjątkowości pana profesora lat, ale przypomnę, że również festiwal, który jest taką flagową flagowym wydarzeniem gdańskiego teatru Szekspirowskiego otrzymał bardzo ważną nagrodę Europejską zostaliśmy zaliczeni w 2018 roku do grona 5 najlepszych festiwali w Europie bardzo nas to cieszy, bo to lata pracy lata doświadczeń no nic i docenieni zostaliśmy również teatr jako budynek otrzymał bardzo wiele nagród architektonicznych zarówno w kraju główna nagroda SARP pół za budynek publiczny, ale również za granicą i w Niemczech i w stanach Zjednoczonych szereg wyróżnień nagród otrzymał teatr jako jako dzieło architektury, które wzbudza kontrowersje bardzo dobrze bo jakby wszyscy kochali to też jest podejrzany wtedy także mamy czym się poszczycić w Gdańsku zresztą w ostatnim czasie powstały 3 ważne obiekty architektoniczne europejskie centrum Solidarności muzeum drugiej wojny światowej i właśnie Gdański teatr Szekspirowski wszystkie kontrowersyjne wszystkie kontrowersyjne i i tak jak w wypadku gdańskiego teatru Szekspirowskiego budynek powstał przy znacznym udziale finansów europejskich tutaj samorządy też dołożył brakujące kwoty, ale większość środków pochodziła z Europy także jest za co dziękować Europie my staramy się to zrobić w formie artystycznej organizujących teatry Europy już mamy piętnastą edycję nadchodzącą także już już po połowę chcemy wszystkie kraje europejskie pokazać na naszej scenie są to takie tygodniowe właściwie festiwale, gdzie pokazujemy i teatr dramatyczny teatr tańca i filmy wykłady wystawy muzyka to to wszystko się mieści ska takim tygodniu i to cieszy, że że, że nam się udaje cieszy się, że ludzie przychodzą mówią stad Europy mówimy o geograficznej Europie czy Unii Europejskiej Unia Europejska nieco poszerzona z nadzieją tak jak mówimy można zrezygnować z brytyjskich ten ruch być może wkrótce w Polsce, a więc mieliśmy tydzień ukraiński gry tydzień gruziński z bardzo dobrym teatrem mieliśmy też tydzień izraelski, chociaż na piłce nożnej Izrael jest Europą to czemu nie w teatrze zresztą estetycznie i myślowo jesteśmy braćmi tam się myśli tak samo czuje tak samo to widać tą europejskość w Izraelu jest takie słowo, które tak samo byśmy po polsku i po po hebrajsku i ono doskonale oddaje sytuację polityczną w obydwu państw bałagan bałagan, a składu, ale oni chyba z rosyjskiej gorszy, a co pan panie profesorze ostatnio oglądał ciekawego nie w Gdańsku szekspirowskim nową ale, ale na świecie no więc, przygotowując się do kolejnej edycji festiwalu Szekspirowskiego byłem w Petersburgu i w Kijowie tam i i sporo ciekawych przedstawień oglądałem w tej chwili 1 z podanej największym reżyserem czy taką PIT taką opinią się cieszy jest już busów i w Petersburgu wyreżyserował Hamleta bardzo ciekawie zrobionego tam mnóstwo takich pomysłów reżyserskich drobnych ale, ale wnoszących świeżości do do kolejnego czytania Hamleta i bardzo ciekawe przedstawienie luka Percevala słynnego flamandzkiego reżysera, który w Petersburgu też wyreżyserował taką współczesną wersję Romea i Julii właściwie to jest inna sztuka, gdzie tekst Roma już jest wpleciony bardzo jest ciekawie zrobione dzieło smutne starości przemijaniu dużym skrócie powiem, że rzecz dotyczy starzejącego się bibliotekarza, który jednocześnie bibliofile oczytanym Szekspira znana pamięć na proces jakoś życie go znudziło zmęczyło postanawia zerwać z życiem rodziną ma żonę za z no i z tym wszystkim zerwać ucieka demencji uda 1 z i nie reaguje albo reaguje źle na zapytanie Jan innych i tylko odpowiada poprawnie jak ktoś zwróci się do niego tekstem Szekspira dowolnego czy nie Roma Julio i wtedy odpowiada również tekstem w ramach już to jest tak dopasowane, że to tworzyć koherentną koherentne ten dialog no i trafia do domu opieki społecznej i tam tam spotyka z miłość swojego życia, które niestety cierpi też na demencję, ale nie udawaną no i to się bardzo źle smutno kończy także jest to rzecz o przemijaniu o pięknie sztuki no taki taki smutny Namysł nad nad tym po co, dlaczego i co nas czeka to bardzo bardzo zachęcająco brzmi panie profesorze teraz stałem się czy teraz nowe odczytania mają właśnie polegać na umieszczaniu Szekspira dziś jeszcze kontekst takich sytuacjach których, których nie było, a umieszczane i w ten sposób poszukiwanie to też się odbywa tak jak obserwujemy no i z Szekspira robi się bardzo różne rzeczy nie tylko wy BU sza się, ale dopisuje fragmenty wprowadza teksty innych autorów albo łączy kilka sztuk Szekspira w jedno w 1 inscenizacji nie zawsze to się udaje, ale jeśli jest to w rękach wybitnych twórców luk Perceval przykładem takiego czy Oster Meyer w Niemczech czy jest cała grupa wybitnych twórców, którzy umieją to robić robi to w sposób ciekawy, tworząc nowe dzieło, gdzie Szekspir odgrywa jakąś rolę może nie jest dominantą ale, ale to wszystko ma i koherencji sens także najgorzej jak amatorzy czy pół amatorzy biorą za to to jest tak jak już kiedyś mówiłem tak jakby chłopak z kapeli zaczął mocarstw grzebać prawda to to to niemożna tak po amatorsku to trzeba mieć i kultury literackiej dużo w Niemczech dramat Turcy w teatrach z reguły mają niezależne kariery literackiej jak oni biorą się za adaptację tekstu oni wiedzą co robi co rok, a to nie wystarczy dopisać parę wulgaryzmów żeby, żeby stworzyć dzieło oryginalne rozważa też 2 krytyka w pewnym sensie polskiego teatru to znaczy nie tyle Polski Polski teatr jest na bardzo dobrym poziomie mamy świetnych reżyserów mamy często niedobrych dramaturgów i to jest bolączka bardzo wielu nie mówi dramatopisarza były w dzisiejszych czasach też semantyka jest zgodnie z dramaturgiem jest osoba tu też to co kiedyś było nazywane to stanowisko kierownikiem literackim teraz dramaturg jednak ma większą rolę, bo też przygotowuje tekst, który ma być wystawiony dopisuje w Kutnie w wprowadza nowe fragmenty i cała ta obróbka tekstu jest w rękach dramaturga i uważam, że bardzo często mamy do czynienia nie przygotowanymi ludźmi, którzy robią rzeczy karygodne nawet ich nazwiska adresy nie tym razem rozumiem, że wystarczy przyjrzeć, jeżeli chodzi oto świat Szekspira, który ze spektakli nie pojawił się w gdańskim teatrze szekspirowskim i w ten sposób ten sposób będziemy mogli na niektórych się nie wystawia w Polsce po prostu nie ma nie ma wzięcia np. Henri rady Szekspirowski sztuk dotyczących Henryka 0405. szóstego tychże prawie nie wystawia nie pamiętam, kiedy widziałem na scenie polskiej chyba już dziesiątki lat ale gdzie można nauczyć się bycia dramaturgiem też kierownikiem literackim to jest tak jak pytanie, gdzie można się nauczyć bycia pisarzem w NRD była szkoła pisarz i tam szkolono ludzi na to żeby, że mają się zajmować tym co znaczy pisarzy gminnych jakiś tylko literatów pisarz tak pani profesor z tej szkoły przepraszam wyszło podobno tak mówią Germanii kilku bardzo dobry pisarz, ale to, bo pan tak odniosłem w razie takiego wrażenia wniosek, że to pan chce sprawę do absurdu natomiast wydaje się, że zapewne są tacy pisarze, którzy po prostu urodzili się z tym czymś właściwie wszystko wiedzą, ale przecież, gdzie możesz nauczyć bycia pisarzem no można są po pierwsze mamy szkoły podstawowej średnie licea zwyczajne tak poza tym są różnego rodzaju kursy szkoły nie wiem szkoły reportażu szkoła tego jak opisywać historię posłuchać żyję w kraju, tak więc to za rok moim zdaniem jest nic niezwykłego no tak ale jakie czytam czytam wywiad z takim dramaturgię miał się chwali, że przerabia tekst, którego jeszcze do końca nie przeczytał NATO to to jest dość dziwne na także to mamy do czynienia z ludźmi przypadkowymi, którzy nas częstuje nim jeszcze wszyscy nie chcę w ciągu 7, ale bardzo często to zresztą widać po efektach ich prac, że to są to są bardzo nieporadne działania bardzo interesujące diagnoza panie profesorze powrócimy do niej natomiast reżyserów mamy bardzo to powrócimy do kondycji polskiego teatru po informacjach Radia TOK FM państwa mają gości jest pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego już odliczam dni do kolejnej edycji festiwalu Szekspirowskiego, bo się, że ta nagroda, którą pan wspomniał dla 15 najlepszych festiwali w Europie one też się przejawia w pytaniach znajomych np. moich różnych punktach, kiedy ten najnowszy festiwal, bo słyszeliśmy, że warto wybrać do Polski właśnie wtedy, kiedy jest festiwal Szekspirowski w Gdańsku jeszcze odradza mówi Doda jest dobry moment, ale wrócił do naszej rozmowy po informacjach informację o godzinie dziesiątej 40 studio pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego no i najnowszy laureat nagrody imienia prof. Aleksandra Gieysztora w razem za rok 2019 pan profesor brutto nagrody we wtorek 25lutego przed informacjami rozmawialiśmy dramaturga o reżyserach i zostawia się panie profesorze no bo ta pana idee FX czyli, żeby w Gdańsku stworzyć Gdański teatr Szekspirowski i powiodła się tak właściwie teraz to już to już takie działanie bieżące może trochę poszukiwanie następcy lub następczyni, ale może już działania w tym ile zostały podjęte, ale rozumiem że, że może skoro pana boli taki poziom polskich dramaturgów może to będzie takie Cole kolejna jakoś pana idee fixe jakiś ziarno, które padnie na glebę żyzną, czyli stworzyć nie wiem czy bardziej na przestrzeni przez filozoficznej czy bardziej przestrzeni właśnie praktycznej jakieś narzędzia instytucje ruch Stowarzyszenie, które no jednak rząd obalenie odrabiało diamenty, które są diamentami nieoszlifowane brylanty czyniły z nich Wólczanka administracyjne się nie da to ta musi być jak to Elliott określa indywidualny talent słynny esej Lichota tradycja talent indywidualne polecam państwu jest w Timesie, że Szekspir nie wymaga obrony teraz widzę, że w teatrach niemieckich jest powrót do do pełniejszego tekstu już już się nie manipuluje zanadto ita fala powrotu do literacko ości wróci, bo to wszystko wynikało z podważenia wiarygodności literatury, a to było credo artystyczne w wielu teatrach, które przyszło do nas efektem tego, by była taka dekonstrukcja wszystkiego co wiązało się z językiem z literacką ością jak mnie nie dostrzegano, że literatura też potrafi jak my to nazywamy w nauce nadawać znaczenia teksty literackie mówią więcej niż teksty literackie przy pomocy tych samych słów, czyli odpowiednio dobrane i uszeregowane słowa pod potrafią mówić więcej niż niż ich słowa słownikowe znaczenie i to zostało podważone mówiono konwencjonalną ości literatury, że konwencja wypacza nasze widzenie świata, że literatura jest właśnie w krzywym zwierciadłem, że to, że już nie pokazuje prawdy prawda stała się słowem kluczem do tego co estetyczne do tego co czyni teatr ma się zajmować, ale ta prawda w tym rozumieniu ostatnich lat właściwie wywodziła się to były takie nie chce powie, że popłuczyny po Stanisławski, ale po prostu to było takie sięgnięcie po tradycji, która wydawała się już już miniona aktor ma przeżywać aktor ma identyfikować się z postaci, które ukrył Litwo żoną powtarzano tę mitologię aktorskie które, które wydawało mi się, że już już minęły ostatnio występował u nas tarcza Andrzej Seweryn, który w interakcji z publicznością opowiadał o tym, jak, grając lira, który gra nadal stare, którego gra w teatrze polskim w Warszawie musiał tak niewygodną pozycję obrać podparcia na 1 ręce co reżyser wymyślił i cały czas, kiedy wygłasza ten tekst pełen emocji tak cały czas myśli o tym, żeby mu mu ręka trzymała, ale i tak to jest właśnie tu nie ma ani krztyny identyfikacji z tekstem, bo to jest niepotrzebne jest nieczytelne dla odbiorcy odbiorca nie jest w stanie rozróżnić czy aktor rzeczywiście przeżywa czy nie przeżywa, jakie Toma znaczenie dla odbiorcy czy aktor jako człowiek cokolwiek przeżywa to jest bez znaczenia aktor ma budować postaci to postać kreuje na scenie przy pomocy swojego warsztatu zawodowego i licząc na to, że odbiorca odczyta ten skomplikowany system w jego znaczące czy aktor to jest medium, które z pośrednikiem w sensie rozumiem kontra aktor, który też powinien być uczestnikiem tego spektaklu oczywiście jest, ale badania np. Holendrzy przeprowadzili bardzo szczegółowe badania psychologiczne nad grupą 900 aktorów zawodowych na świecie co się okazało że, że zaangażowanie emocjonalne aktorów jako ludzi jako profesjonalistów na scenie polega na tym, że są to jakby zajmują ich przede wszystkim sprawy dobrego wykonywania zadań, jakie przed nimi postawiono czyli, czyli zadowolenie z wykonywania zawodu wykonywania roli czy też niezadowolenie, czyli inaczej mówiąc aktor, który na scenie o opłatku czy kreuje postać opłakującej śmierć dziecka może odczuwać głęboką satysfakcję z tego powodu, że tak dobrze to robi, pomimo że cena, a tam ze się leją i szukania i tak da mu to będziemy socjologiczne, a Harrisona 38 dobrze wykonać pracę, czyli tak, aby właśnie zagrane mocy wygląda jak prawdziwe tak tak i tak zagrażali konwencja akurat w danym okresie uznaje takie zachowania aktorskie za prawidłowe, bo nie zawsze tak było w komedii Dell Arte nie ma zachowań jak z życia na dzisiaj z kolei jest nacisk, że aktor nie ma pogardliwie mówi udawać tylko ma być sobą jak aktor ma być sobą skoro co co wieczór to samo pokazuje tak to jakieś ludzkie weselsze w także te są to są takie ideologicznie podszyte teorie, które się wygłasza bez czasami bez głębszego zastanowienia moim zdaniem nie do obrony to to niemożna wymagać, żeby aktor na scenie zachowywał się jak nie aktor jak człowiek na ulicy przecież jak jest postawiony na scenie to już jest wystawiony na pokaz prawda z definicji jest podział na tego, kto jest na scenie na tych, którzy również dlatego niektórzy twórcy burzą ten podział no tak, ale to jest konwencja to ta konwencja istniała w teatrze greckimi średniowiecznym, gdzie ze sceny Diabły zaskakiwały goniły dziewczyny wokół sceny i ta interakcja z zawsze towarzyszyła teatrowi, bo teatr nie wstydzi się swojej konwencjonalną ości teatr kocha to, że jest właśnie umową między wykonawcami odbiorcami i na tym ta zabawa polega czynne dłużej konwencję wciąż konwent stara, bo takowego nie ma oczywiście, że tak czy czyta się ten moment panie profesorze właśnie oczekujemy czy pan oczekuje nowego nowego złamany przez starego Szekspira w Szekspira tekst jest wizji już dziś nie należy już nie trzeba umieszczać no c tych skomplikowanych dosyć bo, bo tak z 1 strony te teksty są archaiczne myszką trans są tak tam zależy też od przekładu na szczęście żyjemy w kraju, gdzie coraz nowe przekłady powstają tam Szekspir jest bardziej strawny w przekładzie niż w oryginale, chociaż niektóre niuanse gry słowne umykają tłumaczą ale, ale on nie brzmi tak archaicznie jak po angielsku i w ostatnich latach mamy mamy bardzo świetne przykłady i Stanisława Barańczaka wcześniej Słomczyńskiego w języku polskim mamy bodajże 27 przekładów Hamleta i to jest nasz wielki wkład do kultury narodowej trud tłumaczy, którzy od 200 lat przekładają Szekspira i robią przełożyć nie mogą wsie, a choćby zjedli 1000 kotletów na oczywistymi przykładami są to można różne różne anegdoty snuć jak to bywało moja ulubiona to jest przykład pana Ostrowskiego Hamleta wystawiony tuż po upadku powstania styczniowego we Lwowie wystawiono Hamleta i tam jest scena, kiedy wojska norweskiej do przeciwko Polsce Hamlet konwersji jest kapitanem pyta co to za wojska co świadczy zresztą, że nie ma pojęcia o tym, swojego kraju się dzieje dobrze, że królem nigdy nie staje na kapitał tłumaczy, że idzie, że to przeciwko Polsce Hamlet NATO to dzielny naród tego w oryginale nie ma oczywiście później następuje fragment, gdzie Hamlet chwali witalność i waleczność Polaków i ta rozmowa się rozciąga tego w oryginale nie ma aż tak to nie jest aż tak rozbudowana, a na koniec Hamlet wypowiada znamienne słowa rad bym być Polakiem i to wszystko miało podnosić na duchu po upadku powstania ciekawe, że ktoś zbadał czy faktycznie podnosiło nie wiem chyba nie było wtedy w modzie, żeby badać także myślę że, że w teatrze nastąpi powrót do do literatury nawet słyszeć głosy młodych reżyserów, którzy się buntują już przeciwko tej tego wyeliminowania literacką gości z teatru i chcą reżyserować pełniejsza teksty także myślę, że to to będzie zmiana generacyjna w najbliższym czasie i Fed będzie pan bardziej radosny uśmiechnięty, a jestem radosny uśmiechnięty i dni, bo sens seks pirat teksty są są znakomite dobrych rękach to to to co naprawdę można świetne dlatego dobrze reżyserzy kochają Szekspira, dlatego że dostarcza fabuły pretekstu do tego, żeby robić bardzo nowoczesny teatr, a skoro mówiła po tekstach to w już niedługo po 23kwietnia 400506 urodziny Szekspira, gdyby żył właśnie, gdyby żył kończyn na pewno pisał dla telewizji albo odlane Netflix także urodziny, a ja czekam na 2004. festiwal Szekspirowski już jakieś nazwiska można rzucić tak no właśnie wspomniany butów są jego Hamlet to raczej na pewno będziemy mieli też Koriolan Korona zagra z Kijowa Koriolan jest bardzo tak upolityczniona sztuką będziemy mieli teatr tańca z Włoch będzie no i czekamy na premier Włoch tak dobry pomysł z południowych mamy południowy bufor tak no zobaczymy jak to się rozwinie może w ogóle dzisiaj czytam, że że, że linie lotnicze mogą zawiesić działalność w ogóle na będziemy mieli koszono Vasa prawdopodobnie z jego celem najnowszym premiera 2maja na no i i oczywiście polskie przedstawienia, chociaż w tym roku nie ma urodzaju Szekspira bardzo dziękuję panie profesorze dziękuję pan prof. Jerzy Limon dyrektor gdańskiego teatru Szekspirowskiego państwa moim gościem informację, że kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!