REKLAMA

Pomnik, który pogodził polityków różnych opcji

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2020-03-01 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn Radia TOK FM minęła godzina trzynasta Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponowne ponownie pan Mirosław Nizio jest z nami dzień dobry dzień dobry pracownia Nizio design interna na proszę przyjąć gratulacje, ponieważ Pański projekt pomnika bitwy warszawskiej został zwycięzcą konkursu proszę przyjąć gratulacje też z innego powodu im samym powinni pomniku powiemy zdaje się, że jest pan 1 z nielicznych osób w kraju, której udało się połączyć Rozwiń » albo inaczej nie podzieli 2 porządków politycznych zwrócił pan na to uwagę no nie myślę o tym, przystępując do konkursu, ale tak też później zrozumiałam, że stało się niezwykłym, że można było wybrać projekt debatować takie rozstrzygnięcia z usług na poziomie czysto architektonicznym potrzeb w tym związanych ani na poziomie założą politycznym czy zawsze unikam no nie znam sprawy, w której wicepremier Piotr Gliński też wiceprezydent Warszawy pani Renata Kaznowska podaje nazwiska jako symbol pewnych też nurtów opinii władzy samorządowej i rządowej no mieliby jedno zdanie wspólne zdanie pan co ja oczywiście mają oba rangę projektu rangę tego wydarzenia bitwy warszawskiej 920 podeszły do tego konkursu w sposób bardzo dojrzały tak zawsze robię i oczywiście miałem na względzie również listę jurorów, którzy mieli brać udział już mówi przed konkursem w wyborze tego projektu dla mnie decyzja była tak jestem gotowy, gdyż widziałem w tym grup, jeżeli również osoby na poziomie doświadczeń zawodowych architektów artystów rzeźbiarzy jak również, by polityków jak mówił pan oczywiście miasta jak również urzędów państwowych co dało mi taką pozytywną formułowano opinię, że jednak będzie do projektu będzie w wyborze 1 dobrego ważnego projektu no tak też do tego konkursu podeszłam proszę powiedzieć, bo to nie jest tak, że jeśli zna pan listę jurorów to próbuje pan dogodzić preferencją nigdy nigdy nie robię jedynie patrzy na jurorów no poziomie różnych środowisk artystycznych w tym przypadku artystów rzeźbiarzy jakichś aktów co powoduje, że nie sposób też ze zaprzeczeniem przygotowanie projektu dostosowanie się do wymogów kogoś czy czegoś czy nawet oszukiwanie czegoś, czego nie powinno być w zawodzie architekta rządzą się tutaj wybory bardzo merytoryczne związane z przedstawieniem tym przypadku pomnika, który ma wiele mówić również ma na względzie stworzenie czegoś co będzie unikalne uniwersalne jak również trwając w tym miejscu wiele lat proszę ode mnie tego nie wymaga ani oczekiwać bym odniósł się do do projektu moje poczucie estetyki jest myślę, że żaden sposób zdefiniowane mam problem po prostu, ale też myślę, że bez podziału na kategorie Pański projekt spotkał się i pozytywnymi, ale też z negatywnymi opiniami jak pan sądzi, dlaczego to jest niezrozumienie przekazu to jest oczekiwania, ale też nie artykułowane wprost czy czy po prostu nie zgadzanie się zasady też wielu takich mam w co ogólnie w architekturze sztuce dziedzina sztuki OFE są różnicy to jest fajne także jednak są różnice, bo inaczej no ciężko było w zasadzie przestrzeni publicznej sformować obiekt stworzyć obiekt, a nawet mówić o wnętrzach nawet nocą meblach, które to rzeczy stworzone dekorowane odpowiadałaby wszystkim gustom w tym przypadku arch. Sojusz uznaje się architekta, który ma doświadczenia Robbie na przestrzeni wielu lat obiekty i obiekty użyteczności publicznej, które mają pewien formułę korekty jakości jak ich poprawności w tym przypadku wiele osób powinno zaufać to już architektem tworzenia czegoś co jest przestrzeń to jest ważne, bo niektórzy nie wszyscy muszą wiedzieć jak to będą wyglądać czy odpowiada i organizuje przestrzeń urbanistyczną w przypadku tego miejsca czy jest przez skasowane np. czy wyznacznikiem tego jezdnie jest pompatyczne, ale rozumiem przepraszam wejdą słowo to przestrzenie okalająca miejsce pamięci w tym wypadku obelisk no też musi współgrać nie dość tego abstrahować dlatego, jeżeli ktoś popatrzy na obiekt nie podoba mi się wesprzeć przekręcone nie tak albo jest za taki taki, ale jeżeli popatrzymy na wszystkie złożone elementy w tym kontekście, który brał pod uwagę taki był sformułowany konkurs konkretem to jest plan na rozdrożu to są osie Stanisławowskiej oszustki Pomorska jak również klasy rozdrożu czy wycierają aleja Wolności to są wszystkie elementy złożone czy zaistniały mi stały element, jakim jest fontanna czy okręgi zieleni, które jednak bardzo panie komponują się tą zostaną architektura już dawno ja, więc uwagę wszystkie wartości są wartości, które nie chciałem zburzyć, ale chciałem wprowadzić coś zostanie się cząstką tej tkanki już mając na uwadze budynki architektoniczne modernistyczne wprowadzić coś na początku tak było obiekt, który połączy te wszystkie walory wartości 1 całość stanie się stałym bytem nie obcym, ale znacznie nowym na poziomie wszystkiego, o czym mówiłem proporcji charakterystyki i siły tego obiektu, bo mamy do czynienia zwycięstwem mocą no i te aspekty brane pod uwagę projektując, jeżeli ktoś zobaczył te wszystkie elementy wtedy by zrozumiał, że ten projekt ma uzasadnienie, a popatrzymy wyrywkowo tak jak w wypowiedziach wyrwane z kontekstu to oceniamy to zupełnie inny poziom to stawiało mnie jak artysta w tym wypadku architekt zabiera się do określenia tej pierwszej kreski przy wszystkich warunkach, o których pan opowiedział jednak mamy do czynienia z pomnikiem, który nawiązuje do 1 z najważniejszych dat w historii Polski teraz jak nie ulec tej tej ty, bo pokusie tej pompy, które pan przed chwilą też powiedział żeby, żeby nie przesadzić mówiąc wprost ja mam swoje karierze swoich projektach pewne zdefiniowane normy normami są warunki, które stawia wyzwanie i w tym przypadku leżałem na otoczenie z tym przykład, gdy w przypadkach inaczej w tym przypadku otoczenie porządek widoki 8 i szczególnie jak mówiłem te założenia już istniejące, ale wartością dodaną, o czym mówi się zawsze, bo dla innych to jest budowanie czegoś, bo ma brzmieć to ma coś w tym przypadku wszystko co było stworzony i co zrobiłem jest podyktowane tą historią tymi wydarzeniami bitwy warszawskiej 920, a dyktowanie tworzenie takiej bryły musi być podstawą poprzez, jakby formowanie pewnego wyznacznika ideologii charakterystyki na jej, gdy mamy się, że stworzenie prostej bryły, ale wymownej wymowna była to jest coś dodane to jest przykład tego obiektu prosta bryła, która jest przekręcone delikatnie w przeciwnym kierunku wskazówek na gara znaczy wiele merytorycznie, czyli tworzy taką ideologię, którą możemy docenić patrząc na to zwrot historii wydarzeniu światowy zwrot historii wydarzeniem są w warszawskiej bitwa w ogóle zmieniło się w historii tym czasie i współcześnie mówiąc dlatego te wyznaczniki elementy mają po dyktowania czysto merytoryczne, a również elektroniczne, gdyż ta bryła przekręcona zniesiona na 23m ona krzyczy na również dba o ten wizerunek, jakim była się powinna rządzić dodatkowo to nie sama bryła, gdyż otoczenie fontanna, która jest podzielona na 12 przecięcia już o tym, powiem czy zieleń, która się wznosi za wzrostem i bryły ma i odpowiada pewną całość to nie zbywa to całość, która ma pewne uzasadnienie tak to wygląda czy to są jak być one bardzo złożone elementy, które wynikają z historii świadectw kontekstu materiałów jak również potrzeb, gdyż ja patrzę zawsze, projektując jak ta druga osoba jak ci ludzie, którzy będą w otoczeniu odbierają to, ale jeszcze inna rzecz ważna i tworzymy pomnika tylko, bo ten miejsce ten plac ma również służyć rekreacji, czyli takim działaniem, którym potrzebujemy miejsca również atrakcji pytałem już pana jak uniknąć patosu tego typu działach teraz zapytam pana czy uda się stworzyć projekt, który nie potrzebowałby tego opisu jego symboliki tylko natychmiast będzie dawał do zrozumienia odbiorcy co co, o co chodzi w SO często trudne często wręcz niemożliwe co jak pan dokładnie wie widział przestrzeni miejskiej publicznej na świecie budowano kiedyś po Niki realistyczne głowy postaci konie ruch to jest taka elastyczność, która podyktowana jest myśleniem, jakie myślano upamiętnienia natomiast żyjemy w okresie takim, kiedy upamiętnienie jest pewną symboliką, która ma da nam dać coś co jest na poziomie interpretacji tak jest ze sztuką nie możemy dosłownie zawsze malować rysować dosłowności, jaką widzimy, ale abstrakcja i zdarzenia form dynamiki oddają pewien dynamizm już w przypadku bitwy warszawskiej dają siłę tego miejsca tego czasu to jest fajne, że możemy dostrzec poprzez formę pewną energię pewien element, który bardzo blisko kojarzy się z tymi wydarzeniami dodatkowo pozwoliłem sobie poza tym obiektem może abstrakcyjne, ale prostym ascetycznym wprowadzić elementy edukacyjne takie elementy bloków ciężkich jako elementy troszkę inicjujące bramy czy płaszczyzny przy wejściu do tego miejsca, gdzie mamy panele dotykowe dodatkowo jeszcze, aby dać temu jeszcze inny wymiar funta, na które podzielona tych 12 części utożsamiając ca charakteryzująca cykl kalendarzowy procesu zmian wiecznych ktoś odpowiednik wydarzenia, które jest wydarzeniem ważnym wymiar również atrakcji, ale w wymiarze takim wodnym fontann, na których to fontannach płaszczyznach możemy tworzyć projekcje wizualizację filmów lub animacji, które oddają ten charakter i to przesłanie, jakim to miejsce się rządzi dziękuję panu bardzo za to rozmowy pan Mirosław Nizio był moim państwo goszczą dziękuję państwu zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Japonii dalsza część naszego niedzielnego magazynu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA