REKLAMA

Czym jest koronawirus dla branży lotniczej?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-03-02 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze, a 8 raportu gospodarczego jest pan Sebastian Mikosz kiedyś prezes LOT-u, a do niedawna prezes Kenya Airways dzień dobry dzień dobry no to już teraz nie jest pan szefem to tym bardziej rozumiem możemy otrzymać najpełniejszą informację czym jest skoro na wirus dla branży lotniczej, ale jak jest szefem to się też daje pełną informację także wdrożenie tak proszę zakładać, że coś przed panem grywałem no ale czasami się, mówi że dla dobra firma albo firmy Rozwiń » to lepiej np. nie przesadzać z różnego rodzaju nie wiem paniką czy danymi dotyczącymi spadających wartości akcji to się dzieje na światowych rynkach i to tak wielkimi gigantami jak Lufthansa czy się Air France American Airlines czy to prawda myślę, że akurat w tej sytuacji jeśli byłby szefem tobym raczej był zbyt pesymistyczne i za zakładał, że ze sytuacja się potoczy nawet gorzej a bo rzeczywiście pierwsze elementy takie analizy, jaki jest wpływ na linie lotnicze wyglądają bardzo źle pan z tą rynki kapitałowe rynki kapitałowe wszystkie w tej chwili przeżywają tak tzw. charczenie i one zjeżdżają w sposób o taki trochę niekontrolowany dług myślę, że to, dlatego że wszyscy zdali sprawę, że to tego wirusa i zagrożeń z nim związanych ze strachu, jakie wywołuje przede wszystkim nie opanuje się szybko, więc rzeczywiście akcje linii lotniczych poleciały na przysłowie opisuje, bo ja patrzyłem na to jestem piąty jeszcze nie wszystkie giełdy otworzyły, ale są spadki dokładnie takie jak były 2008 roku, kiedy to był ten wielki kryzys finansowy jak otworzę jakikolwiek zakres nie mam przed sobą wykres delty która, która niedawno finiszowała najlepsze wyniki w branży w roku 2019 to akcja zjechała już kilkanaście procent w tej chwili jest po 46USD i 70 centów aż do NATO naprawdę jest duży zjazd no oczywiście wszyscy powoli zaczynają też już kalkulować, jaki jest im pakt finansowy, a IATA 2 dni temu wypuściła takie wstępne oszacowanie impakt przede wszystkim na bazie tych krajów, które są najbardziej dotknięte, czyli mówimy o Chinach Włochach i Iranie Singapurze Japonii, a i Korei Południowej i tam mówi się do to będzie wpływy linii lotniczych spadną o już na tę chwilę około 30 miliardów dolarów wpływów, a w wielu wypadkach będzie to oznaczało, że linie, które do tej pory radziły sobie nieźle będą będą miały turbulencje finansowe dziś rano Fine ogłosił tzw. profil Górnik, czyli wydal informacje na rynek mówiącą, że ich zysk za rok 2020 będzie zarówno mniejsze niż ten, który prognozowali za moment myślę, że będzie więcej takich takich ogłoszeń, więc branża na razie jeszcze inaczej jest w kryzysie wywołanym tym brakiem latania, a jego pełne skutki będą, więc można oszacować wtedy, kiedy będziemy w ogóle wiedzieli czy to się zbliża się już końca ten ruch wraca na wasze, ale w naturalny sposób najpierw musimy o sytuacji bieżącej najczęściej też odnosimy się do samego transportu lotniczego w oko w odniesieniu do pasażerów no bo też gdzieś w tym wiążemy przenoszenie się tej choroby czy łatwe przenoszenie się po świecie, ale przecież lotnictwo to również wszystko wokół no przecież ski oczywiście transport towarów, a wokół to mam namyśli również chociażby takie dane, które Lufthansa podała, że zapowiada wstrzymały wstrzymanie rekrutacji nowych pracowników w najbliższym czasie wysyła część osób na bezpłatne urlopy uziemia część swojej Floty szczególnie tej, która właśnie przystosowana była do lotów na trasach azjatyckich itd. więc to jest szerszy aspekt niż tylko nam się wydaje tak tak, ale to one oczywiście lotnictwo jest w sytuacji takiej, której przez ostatnie lata jeśli pan weźmie rynek azjatycki w ogóle to był najbardziej dynamicznie rosnący rynek do do do tych kilku miesięcy temu kilku tygodni temu proszę pamiętać, że Chiny w ciągu ostatnich nic jej tam 1215 lat jest stały jest 14 prawie 13 wszystkich wzrostów lotniczych więc, więc i impakt tego odważnego choroba wyszła z Chin dotyczy rynku chińskiego będzie największy tam, więc wszystkie linie muszą już w tej chwili dorobią przystosować na kilka rzeczy po pierwsze na torze nie wiadomo jak długo ten kryzys będzie trwał, bo to, że ktoś wyjdzie i powie, że już blisko oka i Korona wirusa nie ma już można latać to wcale nie znaczy, że następnego dnia pasażerowie takie zaufanie odzyskają zaczną latać, więc ja ten rok dwudziesty już cały pisał na straty, a po jeśli pan spojrzy na ilość anulowanych wydarzeń na świecie nie wiem no wsią w Genewie właśnie został anulowany Stanach większość konferencję anulowana do Chinach to w ogóle nie mówimy tam tam wszystko stanęło w związku z tym my ten pan będzie będzie ogromny, więc bierze nie wiadomo ile czasu drugie ono oczywiście rozszerzy się poza-li nie wspomniał pan towarach już już w tej chwili widać, że Cargo spadło o 7% i Cargo będzie spadało, a cała gospodarka będzie się trochę trochę składać skargę z tego tego pochodną oczywiście inne dziedziny będą miały trochę lepiej to znaczy lotniska bardzo tak rentownym przedsiębiorstwami, bo większość nich są monopole, że tam tam po prostu spowolnienie i odczuwalne finansowa będzie trochę rozłożona w czasie, ale już np. firmy leasingowe banki, które finansują flotę idą tą wzrostową flotę, a na pewno odczują, bo przecież linie będą w stanie płacić na bieżąco kosztów stałych Floty panów wszystkie wydatki na na utrzymanie techniczne tych tych statków powietrznych, więc do naprawdę będzie być widzi taką falę, która będzie rozlewała wraz z czasem i trwaniem, gdy kiedyś to skoki pytanie po prostu kiedy kiedyś skończy ta niewiadoma dzisiaj taką największą bolączką sytuacji takim czynnikiem strachu ta no no właśnie, bo to jest to we wszystkich dziedzinach lotnictwie również to jest kwestia informacji w połączeniu z umiejętnością zapanowania nad emocjami czy wręcz paniką są informacje z wielu linii lotniczych, że załogi no odmawiają po prostu lotów do terenów, o których wiadomo, że są objęte może większym stopniu chorobą z Polski jak wiemy sporo jest lotów do północnych Włoch szczególnie w okresie zimowym na popularne szlaki narciarskie i część tych lotów została odwołana co więcej, jeżeli jakaś linia wykonuje taki lot to czasami w mediach słyszymy polecieli ewakuować turystów tak, a oni polecieli po prostu słuch odebrać ludzi, którzy tam byli na wakacjach i jak pana zdaniem z punktu widzenia szefa linii powinno się działać pracować z załogami, które mają leczyć właśnie do obszarów, które wiadomo, że są dzisiaj prawie wszystkie objęte zagrożeniem tym wirusem pan nie dać wszystkim nie panikować, bo z tego co wiem to żadna z załóg żadnej linii lotniczej chyba nie było wśród personelu, jaki w przypadku za zachorowanie, chyba że mówimy o Chinach gdzie, gdzie to było w ogóle element całej populacji, więc akurat załogi lotnicze należą do najlepiej poinformowanych medycznie, bo przecież mają permanentne szkolenie za tym są bardzo świadome zagrożeń zdrowotnych tych zagrożeń biologicznych czytam epidemiologicznych, ale chyba to ja myślę że nie należy spodziewać na nagle wszyscy będą zachować bohatersko inaczej ja bym nie ryzykował i uważam, że nie tylko wobec zdrowia ludzi i uważam, że to linie zaczęły zawieszać było w trosce o kraje i przewożenie wirusa na świecie, ale też w trosce o własnych własnych pracowników, bo nie ma powodu nie ma powodu, żeby ryzykować to zdrowy odruch żeby, żeby latać z drugiej strony napsuli niektóre z tego co, więc cały czas latają tutaj tutaj w Afryce bardziej obrzęk panele cały czas latać od co wywołuje duże zaskoczenie nie ukrywam, bo taka prewencja na 1 dodajemy do nich ryzykowanie niepotrzebne, bo nic nie dzieje takiego co powodowało, że należy to ryzyko podejmować to nie jest kwestia nie mamy sytuacji katastrofy takiej naturalne jak już trzęsienia ziemi nie wiem powodzi, gdzie po prostu po drugiej stronie ludzie umierają jak i nie przywiezie jedzenia i wody oni to oni będą będą będą umierali, więc nie uważam, że warto warto ryzykować jeśli są takie rejsy płacy netto na pewno zawsze chętni chętni znajdą żeby, żeby polecieć ale, żeby ewakuować natomiast jak nie ma potrzeby to po prostu nie ma sensu ryzykować to tym szybciej się zatrzymać ten lepszy tym tym szybciej będzie lepiej dla wszystkich nie wiem czy to jest obszar, jaki się o regulacji ogólnych, ale często widzimy tej tabliczki na lotniskach, że szczególnie Unii Europejskiej pasażerom przysługują różnego rodzaju prawa związane chociażby z odwołaniem lotu, ale czy w sytuacji, kiedy to jest niezależne od linii lotniczych no bo przecież epidemia jest niezależna te wszystkie kwestie związane właśnie ze zwrotem kosztów itd. to jest utrzymywane tak jak w innych sytuacjach, kiedy z powodu np. linii lotniczych odwoływany jest lot była tu trzeba stosować do do zdrowego rozsądku to znaczy tak z punktu widzenia prawnego dla mnie jest oczywistym, że Korona iluzji tzw. siłą wyższą, czyli deregulacja, których pan wspomina nie obowiązują kiedy, kiedy jest siła wyższa, czyli wtedy, kiedy dany czynnik jest totalnie niezależny od linii, bo te wszystkie odszkodowania zostały sprowadzone z myślą o ochronie interesów pasażerów, kiedy co się dzieje z linii lotniczych tak, kiedy linia lotnicza na problem techniczny ma jakąś Niewiem spóźniają się rejsy i po prostu pan być, żeby to zrekompensować pasażerom 15 wydaje się, że chyba wszyscy wiedzą że, że nie chodzi o odszkodowanie dla pasażerów tylko tę linię podejmują to niezależnie od od siebie tylko od sytuacji też trochę tak jakby winić linię za to, że nie wie, że nie lecą np. wulkan wybucha i nie można latać NATO to wydaje się że, że tu jest dość duże jasne, czyli ryzyko jest w naszej kupiliśmy bilet, ale czy nie oddać no no tak no, dlaczego miałoby linii lotniczej przecież to linia wywoła Kor Korona wirusa, więc myśl myślę, że rozsądek jest mocno mocno wskazane w 2 i Solinie np. które ogłosiły sporo linii ogłosiło, że w pierwszym etapie bezpłatnie bez bez bez bezkosztowo, jakby zamieniają bilet jeśli ktoś te odsunąć podróży sporo linii, które powiedział, że będą zwracały całej kwoty biletów, pomimo że tak tak mówiono nie winę ponosi PiS nie ponoszą winę za to sytuację, ale myślę, że jak taki trend obserwuje zwolnienie niepotrzebnych, ale bardzo wiele linii po prostu pewnie pewnie zrobi także, że nie uzna, że bilety przepadły jeśli rejsy były anulowane tak jeśli miał pan miał pan, że jest to albo będzie mógł wykorzystać w przyszłości albo pewnie dostać się zwrot zwrot całej kwoty nie widziałem, że dobrze, że Air France tak powiedział Delta chyba tak zapowiedziała sporo linii powiedział, że że, że jak będą finansowo nic nie będą uznawały, że może mają prawo np. zatrzymać te pieniądze, ale się, że tu, tak więc trochę zdrowy rozsądek i takie ogólne jak gotować ogólnoświatowa Solidarność powinna powinna zagrać, bo przecież ani ani nie są winni ani pasażerowie nie są winni tej sytuacji na miarę żyjemy na tej planecie czas jakoś z tym poradzić, czyli musimy już swoich indywidualnych przypadkach kontaktować się z liniami lotniczymi dzisiaj bardzo dziękuję za rozmowę Sebastian Mikosz kiedyś szef LOT-u Kenya Airways był gościem raportu gospodarczego dziękuję za rozmowę dziękuję serdecznie widzę, a państwu dziękuję za uwagę słyszymy obrażeń europejskim po 1440 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA