REKLAMA

Powstaje specustawa koronawirusowa. "Posłowie marnują czas. Mamy już przepisy, wystarczy je stosować. To polityczny PR"

Analizy
Data emisji:
2020-03-02 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizę Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj w analizach zajmiemy się oczywiście spec ustawą anty Korona wirusową ten projekt nagle się objawił jest procedowany w bardzo szybkim tempie na dzisiejszym posiedzeniu Sejmu ze mną Study proszę Marcin Matczak z wydziału prawa administracji Uniwersytet warszawski godzin panie profesorze dobra, ale jeszcze, zanim zaczniemy rozmowę to z zapałem państwu kolejny temat po osiemnastej przyjrzymy się temu co Rozwiń » odnosiła w ubiegłym tygodniu Rzeczpospolita Otóż dosyć alarmistycznym tonie informowała, że bardzo wielu seniorów jest oszukiwany uzyskiwanych przez podpisanie tzw. takiej umowy o tzw. rencie dożywotniej, czyli oddają własność mieszkania w zamian otrzymują pewną sumę pieniędzy jakiego, jakiego rodzaju oszustwa chodzi o jakim wyzysku umowa dane dostarczyło Ministerstwo Sprawiedliwości o tym wszystkim będziemy znać po osiemnastej mają państwo pytania dotyczące renty dożywotniej lub odwróconej hipoteki to proszę pisać, a może mają państwo doświadczenia własne jak donosi ministerstwo 80 000 osób w Polsce zdecydowało się w ciągu ostatnich 10 lat na tego typu umowę, więc proszę pisać analizy małpa to klub KFM orędzie dożywotniej odwróconej hipotece po osiemnastej już teraz znowu wraca do pana profesora i do projektu ustawy mam też dla państwa pytanie naszych słuchaczy, dlatego że w ubiegłym tygodniu odbyło się chyba 7 czy czyn czyn do 8 konferencji ministra zdrowia ani razu nie wspomniał on o potrzebie zmiany przepisów mieliśmy kilkanaście kilkadziesiąt komunikatów generalnego inspektora sanitarnego również ani słowa o tym, że będą potrzebne dodatkowe specjalne przepisy nawet pan premier zabrał głos w sprawie Korona wirusa i przypomnijmy co mówił jeszcze kilka dni temu wszystko to co należy zrobić w takim momencie w jakim jesteśmy, żeby zapobiegać rozprzestrzenianiu się czy ewentualnemu pojawianiu się tego wirusa w Polsce jest robione wszystkie nasze służby w urzędach wojewódzkich i służby medyczne są we właściwy sposób uzbrojone we wszystkie materiały procedury wiedzę tak mówił pan premier Mateusz Morawiecki wczoraj w nocy pojawił się nagle rządowy projekt ustawy specustawy i ja nie rozumiem co się zmieniło przez 2 dni więcej się państwo wiedzą proszę napisać analizy małpa to krótka, dlaczego w ubiegłym tygodniu Rzeczpospolita Polska była gotowa na walkę skoro wirusem, a od wczoraj wieczora już nie jest potrzebuje specustawy analizy małpa to krótka FM co się zmieniło proszę mi pomóc zrozumieć panie profesorze przyznam spec ustawa czy ona oznacza, że w Polsce do tej pory nie było przepisów, które pozwalały różnego rodzaju organom państwa działać w sposób nadzwyczajny w sytuacji wyjątkowego kryzysu, który obejmuje np. duży obszar kraju oczywiście takie przepisy były także łączy się przyłączam się tego pytania co takiego stało się w niedzielę wieczorem, że nagle ustawa tak duża tak zmienia tak wiele ustaw jest jest potrzebna dla mnie jest to sygnał, że albo wcześniej ktoś nas okłamywał mówił, że wszystko z okazji jesteśmy przygotowani albo teraz ktoś nas okłamuje w tym, że mówiąc, że to co jest potrzebne prawda tam naszych miast teraz tak dla mnie to jest sytuacja bardzo bardzo niekomfortowe dla prawnika, który przez wiele zajmował się między jakością legislacji także ocena skutków regulacji także dla mnie to jest przykład tzw. legislacji symbolicznej czy to polega na tym, że nie rozwiązuje problemu tylko pokazuje ludziom się go rozwiązuje zaczyna się zamiast budować autostradę chwalą się ustawą budowania autostrad da tak samo tutaj zamiast zapobiegać wirusowi uchwalać ustawy o zapobieganiu wirusowi to jest obliczone na to, żeby wszystkim ludziom dzięki także telewizji rządowej mu powiedzieć rząd czuwa rząd działa rząd się trochę to jest paradoks pułapka dlatego tym bardziej nie rozumiem naprawdę zachęcam państwa pisania, dlatego że jeszcze w zeszłym tygodniu wszystkie służby łącznie z wojewodami ministrem pana premiera pan prezydent zapewniały, że Polska wie co robi skoro w zeszłym tygodniu zapewniali, że wiedzą co robią, a teraz na gwałt potrzebują zmiany kilkunastu ustaw no to znaczy, że podważają swoje zapomnienia zeszłego tygodnia i to bardzo źle świadczy o o tym jak traktują nasze poczucie bezpieczeństwa jak temu żona więcej można przecież, jeżeli ta ustawa potrzebna to znaczy, że przez wszystkie te miesiące wcześniejszej przez ostatni tydzień ktoś narażał życie obywatela na na zdrowie obywateli to jest bardzo poważny zarzut obejrzeli my, żeby się bronić przed tym wirusem potrzebujemy takiej ustawy, a tylu zmian to znaczy, że wcześnie byliśmy przygotowani, więc już oprócz tego, że ktoś wprowadza w błąd to jeszcze rzeczywiście istniało ryzyko dla zdrowia życia obywateli to już jest mało śmieszne tak, że dopiero w momencie, kiedy ten wirus jest tuż przy granicach Polski to my się zajmujemy temat na dodatek od razu muszą państwo to zapamiętać to nie jest ustawa, która dotyczy wyłącznie Korona wirusa, ale również innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych to nie jest specustawa wyłącznie na 1 epidemii rozum ona może teraz obowiązywać w nieskończoność nie jest czasowo, choć to może zajmijmy się właśnie tym co one w ogóle ustawa, bo ja jak widzę 2 problemy brak spodziewane 2 części i pierwsza część dotyczy tego konkretnego wirusa, więc ona w ten sposób łamie podstawową zasadę moim zdaniem dobrej regulacji prawnej jak jest to, że ona nie była zbyt kazuistyczna, bo jeżeli zaraz pojawi się ponownie wirus zika np. prawda albo świńska grypa to teraz będziemy mieli ustawy lex zika Alex świńska grypa prawdę za każdym razem kształtować ustawę pod konkretny wirus no to jest to jest zupełne absurdy pierwsza część ustawy pewne uprawnienia wojewody i premiera one wprost expressis verbis dotyczą tego konkretnego wirusa co oznacza, że jeżeli pojawi się nowy dom nie trzeba uchwalać nową ustawę też głupie to za absurdalne druga część tej ustawy, która zmienia inne przepisy już ogólniejsza rzeczywiście można powiedzieć, że tutaj pada na jeszcze bardziej blady strach no bo jeżeli trzeba zmieniać nie tylko pod konkretny wirus, ale w ogóle pod wszystkie choroby to znaczy, że ten ten ten system był po prostu niewydolny i ktoś może pomyśleć być może ten wirus jest taki straszny może ta sytuacja taka straszna, ale nie, dlatego że światowa organizacja zdrowia, kiedy jest naprawdę poważne zagrożenie wirusowe czy epidemiologiczne wydaje specjalne takie oświadczenia które, które mają ostrzega społeczność międzynarodową przed tym, że taki problem istnieje już za rządów Prawa i Sprawiedliwości mieliśmy do czynienia sami z 2 takimi ogłoszeniami właśnie dotyczącymi wirusa trzyma nawet wirusa zika potem właśnie jeszcze jeszcze boli chyba, więc to nie jest tak, że w ogóle w całej historii polskiego polskiej legislacji ma po raz pierwszy tak poważne wirus to nie jest także historii prawa sprawiedliwości będącego przyrządach mamy pierwszy raz taką sytuację więc, tym bardziej pojawia się pytanie poco to wszystko tak jak dla mnie ma to wywołać wyłącznie efekt propagandowy przepisy w Polsce są można, by było spokojnie stosować ktoś pomyślał, że punkt widzenia politycznego PR-u będzie lepiej jak zwała się posiedzenie Sejmu uchwalił ustawę, bo wtedy będzie można powiedzieć ludziom, którzy nie znają prawdopodobnie tych przepisów rząd czuwa rząd się ostrość no to jest zdumiewające mokra Solecka, która była dzisiaj naszym gościem po 3 godziny 13 odsyłam państwa archiwum Radia to czasami całej tej rozmowy specjalistka do spraw zdrowia mówiła, że po pierwsze, że już mamy przepisy dotyczące zarządzania kryzysowego na dodatek przypomniała, że powstały w 2007 roku za rządów Jarosława Kaczyńskiego, czyli oznaczałoby to, że rząd prawa prawdziwości poprawia przepisy po samym sobie na dodatek przepisy bardzo podstawowe, bo to dotyczące uwaga pr.bud. zamówień publicznych zamówień publicznych wszelkiego rodzaju u zmian chodzi o uprawnienia wojskowych uprawnienia wojewody do nadawania pewnych en na nakazania pewnych rzeczy pracodawcom są naprawdę takie duże nowe umowy możliwości, które oznacza znaczące zmiany cen nie są jakieś takie zupełnie przypadkowe drobne drobne przepisy tylko duże duże zmiany uprawnień absolutnie tak jest i oczywiście to niepokojąca, ale jeszcze chcę zwrócić uwagę na 1 rzecz, bo my niestety chyba przyzwyczailiśmy, zwłaszcza przez ostatnie 5 lat, jeżeli Sejm pracuje nad ustawą to jest na pewno dobrze Otóż to nie jest dobrze czas pracy Sejmu to jest pewien zasób, który jest ograniczony tak Sejm w czasie swojej kadencji może rozwiązać pewną konkretną liczbę problemów ludzkich i teraz, jeżeli ktoś nagle wyskakuje z takim projektem, który jest absolutnie niepotrzebne, dlatego że mamy regulacje, które mogą umożliwić zwalczanie tego, tak więc ktoś wyskakuje z takim projektem to znaczy, że Sejm marnuje swój czas cenny czas w czasie, którego mógłby rozbić rozwiązywać inne problemy ważne problemy rzeczywiste problemy ludzi, żeby zajmować propagandę, bo to jest to poniedziałek to by w ogóle nie zbiera zresztą posłowie prawa i prawdziwość nawet nie pofatygowali na cele nie ja rozumiem grania, ale Komisja Zdrowia i oczy ja chciałbym powiedzieć, bo my często o tym, zapominamy, gdyby było także państwo stacji radiowej szczytu z powodu właśnie pojawia się wirusa zarząd waszej stacji zebrał się specjalnie za zająłby się zatrudnianiem specjalnej osoby, która miała zabezpieczać przed tym konkretnym wirusem potem pojawił się kont następne wirusy znowu oni być zebrali znowu wybrali kolejną osobę, która miała zajmować się innym wirusem to byłaby po prostu byłoby marnowanie czasu, bo mają inne rzeczy, które muszą zajmować, a jeżeli zarząd naszego kraju tak spotyka się w związku z konkretnym wirusem, który jeszcze, które oczywiście jest chorobą, ale nie jest chorobą nadzwyczajną jest chorobą groźną walnie z chorobą nadzwyczajną, a ma całą masę innych problemów w tym problemy związane z onkologiem problemy związane z rolnictwem związany z całą masą ludzkich problemów to jest marnowanie czasu to jest marnowanie naszych pieniędzy też bardzo jak podkreśla bardzo poważny zarzut zajmowania się głupotami przepraszam, bo te przepisy wirus nie jest głupotą wirus jest poważnym zagrożeniem, ale kopiować, jakby Multico ani przepisów mimo to, że mamy przepisy już istniejące, które można było grać jest marnowaniem naszego czasu marnowanie cennego czasu zarząd naszego kraju też do końca nie wiemy, kto marnuje czas, dlatego że w ocenie skutków regulacji jest taka najpierw tak można być wizytówka projektu i tam nie ma ani słowa o tym kto go za projekt przygotował co jest za niego odpowiedzialny, kto jest opiekunem merytorycznym ani jakie było źródło tego projektu wynika z tego, że po prostu nie było czasu na przygotowania oceny skutków regulacji związku z tym nie wiadomo, kto w ogóle zrobił ona woła o pomstę do nieba nie ma żadnej refleksji nad tym kształtować potrzebna, jakie problemy rozwiązuje ile będzie kosztował zaraz wrócimy z rozmową przyjrzymy się bliżej tym konkretnym przepisem czytam, aby nie ma czegoś niebezpiecznego Study prof. Marcin Matczak wydział prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego i po informacjach druga część rozmowy audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu spec ustawa w związku z Koroną wirusem i pan prof. Marcin Matczak wydział prawa administracji na Uniwersytecie warszawskim rozmawiamy o tej specustawie drewna jeszcze nie została przyjęta Komisja Zdrowia obraduje już panie siódma godzina, a wszystko oczywiście w tempie w tempie w tempie, dlaczego w takim tempie tego nie wiemy to jest bardziej pytanie do państwa jak państwo rozumieją to, że jeszcze w zeszłym tygodniu minister zdrowia premier zapewniali, że wszystko pod kontrolą przede wszystkim są procedury służby wiedzą co mają robić mają wiedzę, a od wczoraj wieczora już nagle nie nie nie nie poradzą sobie jeśli przyjęte zostaną szybko specjalne przepisy zapewnią też o tym, minister Michał Dworczyk z KPRM, który mówił, że jesteśmy przygotowani niezależnie od tego jak szeroka będzie skala zachorowań, a teraz pan minister Dworczyk reprezentuje ten projekt w sejmie, więc trudno ma pracę pan minister tak musi rozwoju czasem panie prezesie mam pytanie słuchacza analizy opat krótka sam, który pyta wie, że tak słyszałem, że ta spec ustawa wprowadza możliwość przymusu izolacji i również wojewoda będzie mógł zakazywać zgromadzeń czy to jest prawda tak nam taki niebezpieczny przepis, który art. 10 tej ustawy, który najpierw daje uprawnienia wojewodzie do wydawania poleceń i co ciekawe moim zdaniem tutaj mamy naruszenie konstytucji, chociaż naruszenie konstytucji w Polsce niewiele znaczy mianowicie te polecenia wojewoda może wydawać samorządowi terytorialnemu co w ogóle moim zdaniem jest może być jakąś taką próbą ukrytą próbą przejęcia kontroli nad jaką, jakimi funkcjami samorządu to jest taka idea, która przyświeca niestety naszym rządom od jakiegoś czasu, czyli wojewoda, który przez ich przedstawicielem rządu może wydać polecenie wiążące samorządowi, żeby coś zrobił i teraz można sobie, że razem zastrzegamy, że to jest pierwsza część ustawy, czyli tej dotyczącej wyłącznie Korona wirusa nie w tej drugiej, która jest już częścią ogólną dotyczącą wszelkich specjalnych kryzysach dobra, ale oczywiście takie rozwiązanie już rozwiązaniem precedensowym ktoś może pomyśleć skoro się sprawdziło w przypadku Korona wirusa być może trzeba było wprowadzić na stałe, ale zaraz pani żal przecież mamy w konstytucji zapisane stany wyjątkowe stan wojenny i wtedy m.in. administracja rządowa może przejmować kontrolę nad tym czy normalnie tak, ale to nie ustawa nie ustawy o stanie nadzwyczajnym to właśnie kolejny problem, który też konstytucja liście zwracali uwagę, że jeszcze tak naprawdę trochę obejście przepisów o Stanach nadzwyczajnych, ponieważ przed nie mamy tutaj żadnego terminu, w którym będzie, kto będzie obowiązywała konstytucja takie terminy przewiduje, ale wracać do tych zgromadzeń można sobie przed wyobrazić, że wojewoda wyda takie polecenie samorządowi, że np. jakiś, jakiego zgromadzenia ma nie dojść prawdy albo aby zostać rozwiązane ja nie chcę znowu wejść na osobę która, jakby snuje jakieś apokaliptyczne wizje natomiast niestety mieliśmy już do czynienia z próbą przejęcia kontroli nad samorządem przez kontrolę finansów, więc takie rozwiązania po prostu prawnicze są niebezpieczne, bo dla konkretnej sprawy dla konkretnego wirusa rozmontowuje się pewien system relacji w państwie, który po coś tam jest po to mamy niezależny samorząd jest bliżej ludzkich spraw mógł lepiej ostrzegać niż wojewoda, a jeszcze 1 rzecz czy mieliśmy do czynienia z takim taką sytuacją w ciągu ostatniego tygodnia 2, że samorząd mówił jakiś reakcji czy rzeczywiście przepisy konieczne, bo inaczej pewne rzeczy się do niej aż oczywiście nie mieliśmy natomiast tutaj też mamy za takimi przepisami stoi pewna filozofia tej władzy mianowicie taka, że ludzie, którzy są normalnie dedykowany do rozwiązywania spraw np. samorząd np. sądy, czyli konstytucja przewiduje daje im pewien zakres spraw o wyższe zajmują się do tego dośrodkowanie rozumianej władzy opiera się na założeniu, że oni na pewno zrobią to źle w związku z tym mądry rząd np. rękami wojewody czy to Prezesa Rady Ministrów musi te kwestie rozwiązać i dlatego ta ustawa jest zła, bo wprowadza wyjątki od pewnych zasad, a wyjątki lubią się przejmować, zwłaszcza jeżeli się przeciwko mnie zaprotestuje dlatego tak bardzo ważne jest, żeby w debacie nad tym rozwiązaniem pokazywać nie tylko na nieskutecznego nad każdym z tych rozwiązań osoby z osobna, ale skrytykować ten pomysł to znaczy pojawia się bardzo konkretne kazuistyczne zagrożenie mamy bardzo konkretną kazuistyczne ustawy tak nie może funkcjonować prawo dla każdej konkretnej sprawy po uchwala się konkretną ustawę, dlatego że ustawy muszą być generalnej abstrakcyjne muszą rozpoznawać szeroko pewne problemy i dawać kompetencje, które są zgodne z konstytucją mamy takie przepisy dlatego nie wiem po co po co to no tak też można zacząć zastanawiać, dlaczego zdaniem rządu przepisy nie działają, że potrzeba specjalnych ustaw czy to właśnie do budowy autostrad do budowy mieszkań czy właśnie w tym przypadku do walki z konkretnym wirusem tutaj panie rozszerzeń z kolei jeszcze punkt tego art. 10, że premier może na wniosek wojewody wydawać polecenia i m.in. osobom prawnym i przedsiębiorcom tak to jest takie postanowienie które, która oczywiście to chyba trochę przypomina rozwiązania związane ze Stanami nadzwyczajnymi ustawami wyjątkowymi można uzasadnienia to będzie decyzja administracyjna można się oczywiście wyobrazić taką sytuację, kiedy kraj nawiedza powódź albo jakiś jakieś inne zagrożenie konieczność zaangażowania tylko środków publicznych środków prywatnych prawda pamiętam, kiedy rząd Wielkiej Brytanii chciał ratować swoich żołnierzy spod Dunkierki to wykorzystane przez środki prywatne łodzie prywatnych rybaków, którzy prawdę pokój dzieli zabrali tych uratowali tych żołnierzy taka sytuacja może się zdarzyć ponownie tylko powstaje pytanie 3 to jest czy ten wirus jest tak niezwykłą okolicznością biorąc pod uwagę jak mówią WHO już wcześniej w wielu miejscach oskarża o ostrzegało istnieniu zagrożenia dla zdrowia trzeba dla tej konkretnej sprawy sprowadzać tak dalece idące idące rozwiązania, których premier będzie mógł nakazać niezależnemu przedsiębiorcy wykonanie jakiegoś działania, a co więcej nałożyć na niego koszty przygotowania do tego działania mamy tam przepis, z którego wynika, że przygotowanie się do wypełnienia tej misji publicznej to już jest na barkach przedsiębiorcy ma za to zapłacić jeszcze dodatkowo jak rozumiem chyba ten przepis jest dyskutowane, jeżeli szkoda zostanie wyrządzona w związku z takim działaniem to nie będzie tutaj roszczenia skarbu państwa odszkodowanie, więc pani posłanka Monika Rosa nowoczesnej donosi prosto z komisji, że na komisji, bo na razie ten etap ten przepisy art. 13, który umożliwi skarbowi państwa jednostkom samorządu unikanie odpowiedzialności za szkody, które w wyniku np. w czasie walki z wirusem no ten przepis ponoć został usunięty przynajmniej na etapie komisji, więc bardzo byłby on byłby to dobra wiadomość trudne do ZUS weźmie tam wiele przepisów trudnych do zrozumienia je bardzo trudno jest krytykować, bo ktoś może powiedzieć jest choroba są ludzkie tragedie oczywiście tak, ale proszę zwrócić uwagę, że tam jest przepis dotyczący zasiłku opiekuńczego dla osoby, która musi musi opiekować dzieckiem, które nie może chodzić do szkoły tam do przedszkola prawda bada zachowania zamknięcia żłobka lub przedszkole lub szkoły itd. przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy co pan tutaj też być jakiś oznaczono ja ja oczywiście nie widzę problemu dotyczącego tego, że ktoś opiekuje się dziecka ma dostawać zasiłek ale dlaczego w związku z tym konkretnym wirusem tylko to znaczy, że ktoś ma pecha zachoruje na inną chorobę dziecko zachoruje na inną chorobę akurat o inne oznaczenia albo innym numerków to już się nie przysługuje taki zasiłek, bo jest też kazuistyczne w tym w tym roku zamykana, jaki szkoła przedszkole w związku z grypą i wtedy nie to jest z urzędu miasta za naruszenie jak równo zasady równości, dlaczego dziecko chorujące na na Crohna wirusa ma mieć lepszą opiekę niż dziecko chorujące na na inną chorobę na inny, na który jest, który szkolony przez inny wirus nie ma żadnej logiki no właśnie taki problem ja w ogóle wrażenie, że ustawa z bardziej kazuistyczne niż kodeks Hammurabiego, a ona przewiduje konkretne rozwiązania dla konkretnego wirusa i teraz no jak to będzie dalej to znaczy będę mógł kupować na na precedens jak moje dziecko zachoruje na inne na inną chorobę to będę miał też jakieś roszczenia czy nie, dlaczego akurat te dzieci mają być traktowane lepiej niż inne dzieci nie rozumiem to jest niestety problem pośpiesznych ustaw przygotowanych na kolanie bez oceny skutków regulacji, czyli bez refleksji nad tym czy w ogóle potrzebna czy inne rozwiązania nie powinny tutaj zostać wprowadzone jest jak mówię legislacja symboliczna pokazujemy, że rozwiązujemy problem zamiast rzeczywiście rozwiązała o państwa nastrojach świadczą maile też drugi wspólnoty tej treści, które państwo generalnie podejrzewają, że ta ta ustawa specustawa będzie wykorzystywana do głów zgłaszania kampanii wyborczej poprzez zakazywanie organizowania konwencji poprzez zakazywanie organizacji demonstracji i poprzez przymusową izolację na 100 państw czy 2 panów sugeruje, że przymusowa kwarantanna czy przymusowa izolacja w szpitalu będzie mogła służyć do zwalczania przeciwników politycznych no nie wiem czy jeszcze parę lat temu byśmy w ten sposób dyskutowali o skutkach ustawy jakikolwiek co się zmieniło w naszym lesie w ogóle boję chodzić nie ma tematu, ale rzeczywiście jest także obecność spiskowych teorii dziejów w naszym w naszej debacie publicznej zwiększyła się w ostatnich 5 latach większość jest po prostu efekt pewnego nastroju, którym wszyscy jesteśmy, że jeżeli pojawiam się tak dziwne rozwiązania NATO wszyscy gdzieś tam przeczuwają że, zanim musi się część jakaś zła zła Wola ja wolę myśleć, że jest po prostu nieprzemyślany gest propagandy politycznej i naprawdę ten czas, który poświęca się na debatowanie nad ustawą można było lepiej spożytkować na przygotowanie Polski nad te to ryzyko na na inne ryzyka podobna do tej no nie można przygotować lepiej, bo już przygotowana świetnie o tym, mówili w zeszłym tygodniu minister zdrowia minister Dworczyk z KPRM sam pan premier i też całe państwa jeszcze raz wywiad z Małgorzatą Solecką, który przeprowadził Kuba Janiszewski dzisiaj brać tokfm to do odnalezienia w naszym archiwum ta rozmowa, która mówiła o tym, że z punktu widzenia ekspercki zdrowia, że w czasie kryzysu nie ćwiczy się nowych procedur, a już, zwłaszcza nie ćwiczy się wprowadzania nowych przepisów na bazie, których mają powstać nowe procedury NATO jest czas w momentach spokoju, a nie w momentach, kiedy w nadzwyczajny sposób musimy być czujni więc, tym bardziej wydaje się, że ta ustawa wręcz może utrudnić pewnym organom działania nie łatwiej będą musiały się nauczyć nowego rodzaju postępowania co pan profesor tak myślę, że też bardzo dobra uwaga to jest rzeczywiście sytuacja taka, w której jak pisze się instrukcję przeciwpożarową w trakcie, kiedy pożar trwa i zmienia się zmienia się, ale także pisze się tam na nowe rozwiązania zasadą regulacji prawnych jest to, że ludzie, którzy tym regulacjom podlegają muszą się właśnie ich nauczyć to znaczy wchodzą pewnego rodzaju proces sprowadza się procedury odpowiedzialność, jeżeli nagle się zmienia nakłada się 1 regulację na na drugą to oczywiście powoduje chaos jeszcze wprowadza się to oczywiście z jednodniowym okresem vacatio legis znowu może się być może podobać, bo wydaje się, że to jest tak bardzo zdecydowane działania ale tym bardziej pokazuje, że nagle w środku kryzysu zmienia się zasady zarządzania tym kryzysem i to na pewno niczego dobrego nie doprowadzi dla mnie ta ustawa jest w tym sensie ukoronowaniem pięcioletniego procesu niszczenia jakości polskiej legislacji w pewnym sensie nasz rząd nasz parlament już nas przyzwyczaił do tego, że zamiast zastanawiać nad tym jak naj mądrzej problem rozwiązać od razu bierze się zamienianie ustaw uważa, że to jest złoty środek do tego, żeby wszystko problem rozwiązać ustawę zmienić łatwo problem rozwiązać trudną i też kłopot polega na tym, że i tak w Polsce pan panuje Jeślinie panika na pewno stan podenerwowania związanego z tym wirusem odpisz teraz państwo słyszą, że dla niektórych będą zasiłki opiekuńcze, ale z kolei tutaj można wprowadzić reglamentacji zaopatrzenia w niektóre artykuły, a za chwilę wojsko może pewne obszary odcinać itd. żołnierze będą mieli nowe na nowe narzędzia to czy to uspokaja jak mówił pan minister Dworczyk w zeszłym tygodniu należy działać w sposób spokojny odpowiedzialny, po czym w niedzielę w nocy spada ustawa do Sejmu dziś w błyskawicznym tempie procedowana czy to ma nas uspokoić kiedy, a wszyscy eksperci podpór po powtarzają, że spokój w sytuacjach kryzysowych jest najistotniejsze no nie rząd sam sobie przeczy tutaj jeszcze jeszcze wiele takich rozwiązań groźnych takich tak właśnie takich szybkich ustawę proszę zwrócić uwagę na te zmiany dotyczące przepisów o zamówieniach publicznych jak bardzo ogólnie określona przesłanka zagrożenie wirusem, a teraz ktoś może zupełnie poza jakimkolwiek trybem dokonać naprawdę ogromnych zakupów na będzie uzasadniona nie musiałem kupić ten żel antybakteryjny prawda w ilości nie wiadomo ilu tam ton, bo był, bo być może będzie potrzebna później nie będzie czasu, żeby to zrobić znowu wyłom w procedurach przecież przepisy dotyczące zamówień publicznych pozwalają na pewno szybkie zamówienie tam są takie procedury nie zawsze trzeba rozliczyć mają zamiar pójść AJA się martwią wyburzenia, bo ta ustawa pozwala wyburzać budynku i PSL zabytkowe jest dokładnie ta sama sytuacja znaczy zamienia się na inną metodę wyburzanie zamówienia publiczne, ale też sama sytuacja mamy ustalone procedury, które od wielu wielu lat obowiązującą sprawdzone wiadomo, jakie stosować trafnego robi się w nich wyłom prawda jest procedura dotycząca tego jak doprowadzić do wyburzenia produktami centralnego robi specjalną procedurę jest procedura dotycząca tego jak szybko kupować zamówień publicznych robi się jeszcze bardziej specjalną procedurę to wszystko powoduje, że jest ryzyko przekrętów bowiem wprost tak, jeżeli jest jest pojawia się ryzyko niejasności transparenty, bo ktoś właśnie będzie się na to wszystko powoływał to jest niszczenie już tak bardzo zniszczonego prawa i zniszczenie już tak bardzo zniszczonej praktyki tworzenia ustaw jest to po prostu bardzo zła bardzo zły pomysł bardzo zła ustawa szkoda, że w tak poważnej sprawie choroba ona akurat się mówi trzeciej mają od pana od kolejnego złoża pana Bronisława, że to nie jest spiskowa teoria dziejów tylko po prostu rzeczywistość, w której przygotowuje się specjalne ustawy wprowadzające zupełnie specjalne wręcz jak pisze słuchać wyjątkowe przepisy kończymy pracuje także Komisja Zdrowia o dziewiętnastej Sejm ma już wysłać sprawozdania komisji, więc rozumiem, że rzeczywiście pośpiech jest to wszystko na antenie Radia TOK FM transmisja w dziewiętnastej również u nas prosto z Sejmu, a z nami był pan prof. Marcin Matczak wydział prawa administracji na Uniwersytecie warszawskim panie prezesie bardzo dziękuję regulowanie czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA