REKLAMA

Toyota AS - japoński Garbus

Zmotoryzowani
Data emisji:
2020-03-03 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:24 min.
Udostępnij:

Pierwsza, osobowa Toyota po II Wojnie Światowej produkowana była na bazie niemieckiego Garbusa. Jednak to inne auto zmotoryzowało Japonię. Jakie?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Bożek oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry panie Jerzy dzień dobry pan dzień dobry państwu Japonia jesteśmy po drugiej wojnie światowej tylko skrótowo po drugiej wojnie światowej Amerykanie bardzo im zależało na tym, żeby w Japonii było dobrze dużo pieniędzy tam włożyli początek też na początek technologie, ale Japonia zaczęła sama szybko rozwijać pod tym względem, a i tak postanowiliśmy z panem Jerzym, że w tym Rozwiń » odcinku powiemy dużo na temat toyotę już Toyota nie to ode tak to o tym, Toyota to jest nazwisko ale, ponieważ nie niezbyt ładnie brzmiało zmieniono na toyotę i tak zostało do dzisiaj, chociaż Toyota nazwy niż miła, ale logo w międzyczasie zmienił zmieniła ten pan kogoś kapeluszu chyba jak i diewięćdziesięciu 15 lat wcześniej było, że jest inaczej Kobo i tak pan w kapeluszu to też nawiązanie przecież to z Ameryki, jakby nie patrzeć dobrze Toyota oczywiście przed Piet drugą wojną światową już produkował, o czym mówiliśmy, a po drugiej wojnie światowej to też zostawcie na początek jej model i Toyota jako pierwsza zaczęła tak dostarczy robione były, ale zaczęła myśleć o samochodach osobowych przed wojną robili dosyć duży samochód taki prawdziwy samochód osobowy podobny tak powiedzieć, żeby do Chevroleta trwała natomiast po wojnie bezpośrednio Toyota jako pierwsza zaczęła produkować samochody w momencie, kiedy innym firmom jeszcze niewolno było zakaz był do czterdziestego dziewiątego roku natomiast Toyota produkowała od czterdziestego siódmego roku miała zezwolenie na produkcję samochodu osobowego i ponieważ Toyota jest, toteż powiedziałam nie współpracowała z Niemcami w czasie wojny dlatego też mogła czerpać po wojnie z niemieckich wzorców norm mogą czerpać nie jest wzorców no to co zapewne oczywiście pozbawiona garbusa no i w ten sposób pojawiła pojawiła się Toyota SA taki model SA 1947 roku, gdzie nadwozie było budzące łudząco podobne do volkswagena garbusa to oni to w nazywali sobie u siebie nazwali chyba jak Biedronka chyba nazwanie Biedronka to była znaczy 1 samochodów był nazwany Biedronką, ale chyba nie chyba nie ten chyba chyba subaru, a może to zadanie niemal w każdym razie miały ten samochód miał chwili drzwi otwierane pod prąd nie tak jak jak garbu się w i to jest zastanawiające, bo ja państwu liczbę chyba nikt nie tłumaczy, dlaczego w samochodach było raz pod prąd wiadomo wiecznie proszę powiedzieć, bo jak zdanie chyba nie sądzę, żeby stało tak ludzie mówią, że samochody, a tak jest, bo łatwiej wsiadać i wysiadanie miło dochodzi produkt przyczyna jest poza tym, dlaczego syrenki matka dawno miał się jeśli kury te kurze łapki tzw 2, dlaczego stare samochody miały otwierany wypocząć Otóż, dlatego że nie potrafiono skonstruować wystarczająco małych klamek to jest najważniejsze Otóż jak widzisz co państwo na samochód z boku to samochód przednią szybę, by szyby wiat, czyli ma ucięty z tyłu tak był pod kątem prostym, ale z przodu ona idzie pod pochylona Gruszewski prawda i teraz, jeżeli damy klamkę pod szybą instytucji wita otwierających jak dzisiejszych samochodach to ta szyba będzie opuszczali to niema dziś opuścić tam klamka zajmuje miejsce na temat, jeżeli damy z przodu, ale narodowca, który kończy klub tylko tylu jest i damy potem ludzkim klamkę, a szyba ma jak opuścić to jest tylko ten powód klamki były za duże i chyba nie było miejsca nauczenie się szyby dlatego niektóre samochody na kat 70 czy nawet citroen 2 TV miały szyby przesuwane i też mogą mieć otwierany normalnie tak wszystkie inne dzisiejsze samochody, a Syrenka np. miała być otwierane pod prąd i dopiero gdy klamka od świata syrenki przy mniejszych klamki to wtedy można było zrobić i umierać na razie Niemcy taką takie klamki potrafili zrobić po wojnie bezpośrednio swoim modelu uwagę natomiast politycy nie zrobili i dlatego mieli drzwi otwierane, czyli to nieprawda, że to chodziło tylko Lanki bardziej nieprawda Japończycy od samego początku potrafili wszystko miniatur za zminiaturyzowane chodziło o to, że najpierw były klamki ryglowe tak jak media rozruch potem pojawił się tam będą kobiety klamki bankowe 1, zajmując wszystkie miejsca taka ciekawostka dużo mniej miejsc na ziemi to jest odpowie, dlaczego samochody dawniej miało otwierane pod prąd takie właśnie miała miała ta to o ziemia u nas nazwa przypomniała ona się zdała Toyota PET nie Biedronka tylko Toyota PEG od papierosa nie od papierosa tylko po to, po prostu zabawka w języku angielskim jakaś maskotka coś takiego prawda to była taka maskotka toyoty, bo wcześniejsze przedwojenna Toyota była większa zawody teraz nagle władze CEV z wielkim Myszka Miki była fatalna nowy właściciel zamontuje tapetą to silnik z tyłu tak jak w volkswagenie to silnik chłodzony powietrzem monter miał te tysiące metrów sześciennych na 20 parę koni mechanicznych więcej nie miał i dlatego to samochód mały dlatego tak nazwał to tapet, ale co ciekawe proszę państwa tego zrobić ten samochód z wielkimi nadziejami i tak naprawdę na ten samochód nie było popytu, bo nie było popytu, dlatego że Japończycy nie przyzwyczajeni byli do tego, żeby mieć własny samochód ta kultura Polska jeszcze Japończycy proszę państwa nie żyli jeszcze wtedy konsumpcji to bardzo bardzo ważny musi swoje, bo ja tego nie powiedziała w Ciechocinku i a to bardzo istotne należy o tym, pamiętać, że w Japonii wszystko przebiegało inaczej stan oznaczonych od czterdziestego piątego roku do pięćdziesiątego roku robiono tylko co pozwoliło stany Zjednoczone nie pozwolił stany Zjednoczone, czyli one potrzebowały dostawcy na tę wojnę koreańską chociażby po pięćdziesiąty roku Japończycy zaczęli gonić świat oni podpatrywali świat i gromadzili tę wiedzę są to co pan powiedział te duże koszty wynajmu na rozwój nauki podpatrywali nawet Honda założyła filie w stanach o to, żeby tam się uczyć nie, żeby tak naprawdę sprzedawać swoje wyroby gotowe partii jak to tylko tam zorganizować na czas po roku 60 zaczynają zaczynał w Japonii dopiero dominować konsumpcja to Love to opóźnione o 10 lat do Stanów zjednoczonych ta konsumpcja stany Zjednoczone dominuje początek lat pięćdziesiątych nagród rozbłysk, a w Japonii to się dopiero pojawiło po roku 1960 konsumpcja powoduje, że wreszcie poszukiwane są samochody każdy chce mieć swój samochód, a nie w latach 5060 siódmy roku Japończycy wyprzedzają Niemców jeśli chodzi o produkcji co do samochodu, ale tam chyba też było związane z tym, że zaraz po drugiej wojnie światowej przez ten pierwszy okres nie powiedzmy 10 lat to jednak Japończycy w dużym stopniu pracowali Amerykanów, którzy byli rozliczeni oczywiście sami nie mogli zrobić, ale po siedemdziesiątym roku już podbijali cały świat wreszcie, ale i zagrozili już dziś zgodnie z gry, ale zagrozili właśnie Stanów zjednoczonych dlatego, jeżeli Toyota pojawiła się czterdziesty siódmy 40 usług jest dziewiątym roku nie miała ona szans na powodzenie, bo Japończycy wtedy nie myśli nie naród konsumpcyjny Japończycy nie myśleli o tym, żeby i żeby zarabiać pieniądze, żeby zarobić między ich wydawać dawek w latach 30 jako ciekawostkę państwu powiem w stanach znaczony inny stosunek zarobków niż w Japonii każdy może dać towary w Japonii był stosunkowo drogi relatywnie tak oraz relatywnie był bardzo Japończyków nie było na to stać się pracować 2× więcej Amerykanów nie kupowali dopiero w latach pod koniec lat pięćdziesiątych to się zmieniło i wtedy wybuchła ta motoryzacja japońska moment, kiedy pojawiła się Toyota SA jeszcze Japończycy nie byli na to gotowi dlatego Toyota zaczęła produkować przedstawiła się zwyczaje śladowych ilościach produkowała samochód Toyota SA zaczęli produkować model SB, który to był taki sam miał na całą płytę podłogową, ale był przystosowany do dźwigania towarów jakich, czyli był to zwykle zwykły mały dostawca tym dostaw takie wożono warzywa na targi przewożono różne rzeczy i ten samochód życie z powodzeniem i Toyota, gdyby nie na samochód, gdyby nie ten model SB to nie wiadomo jak dalej, by się potoczyły losy toyoty, bo na polu samochodów osobowych nie wychodziło i tak jak już mówiliśmy na polu samochodów terenowych też nie Toyota próbowała produkować samochód terenowy w czasie wojny to nie wyszło nie udało się w 503 roku zbudowali toyoty jeep po protestach Lisa zmienili nazwę i oni zmienili nazwę na dla rozmów ze wzoru ci z kolei Anglika no to Poland rowerowe dla zdrowia takich jak włóczęga prawda, a KRUS to taki który, których panie Jerzy obieżyświat krążownik jednak tego troszeczkę nie rozumiem to co Toyota nie zdawała sobie sprawę, że jednak to jest za wcześnie czy to jednak próbowali może trochę tak wybadać ten rynek bardziej się nie działam jest tutaj na 2 względów wydaje się, że bardziej próbowali tutaj wybadać ligę wybadać jak może to wszelkie zapatrzeni na stany Zjednoczone chcieli zmotoryzowani Japonię było za wcześnie było zwyczajnie zakresie nie udało się tego zrobić no tak było niestety, czyli społeczeństwo nie było gotowe oka, czyli pierwsze pierwsze modele to było SA później SB tak SB i potem kolejny potem dopiero ruszył, ale to tutaj nie możemy mówić to ja w tej chwili musimy zmienić temat troszeczkę musimy powiedzieć subaru, bo to, czego nie udało się zrobić toyocie udało się zrobić subaru i tutaj też bardzo ważny krok w historii motoryzacji poniżej mówiło o Japonii tak naprawdę Japonii nie zmotoryzowana Toyota, bo to było podejście nie, chociaż pierwsza tak, ale to dobry pan, że w ogóle przed wojną, gdy mowa w taki los piersi to niż sam próbował prawda subaru też zresztą przed wojną próbował też to nie wyszło, ale po wojnie subaru trafiło w dziesiątkę co zrobił osoba w Japonii od 1949 roku momentu, kiedy Amerykanie właśnie zezwoli na produkcję samochodów osobowych obowiązywała taka ustawa tej kartą nazywało to znaczy coś takiego jak u nas to co mówisz często centymetr sześcienny w Polsce 200 cm w Niemczech Japonii 5 cm i Japonii Japończycy do tego przyzwyczaili zrobiono pewne gabaryty ustalono, że samochód o pewnych gabarytach może być sprzedawany bez jakichś dodatkowych opłat może być eksploatowany może być kierowany przez osobę nieposiadającą prawa jazdy to samochód dla tych, którzy mieli pieniądze na Motor, ale nie chcieli motorem jej motorem siedzi wygodnie wobec tego stwierdzono to zrobimy dla nich samochód taki, który będzie kosztował tyle co Motor, a jednak będzie chronił przed deszczem będzie się jeździło jak w zawodzie, jakie to były gabaryty Otóż, gdy wprowadzono to to długość samochodu miałaby musiała wynosić maksymalnie 2280 cm 2m 80cm potem powiększono do 34340 dzisiaj, bo obowiązuje dzisiaj dalej szeroko samochodu maksymalnie 1m zatem musiały być bardzo wąskie samochody do osoby na mecze się zmieszczą, ale naprawdę ciasno dzisiaj ten rok podłączono do 1,5m znacznie więcej i co ciekawe w czterdziestym dziewiątym roku, bo to chyba wyszło w lipcu czterdziestego dziewiątego roku wprowadzono, że silnik nie może być więcej niż 150 cm, czyli znacznie zmniejszono niż to co było przed wojną w silnik 150 cm, jeżeli to ma być moralną 500 tak, jeżeli to ma być pojazd dachem no to jest naprawdę bardzo mało i szybkość była panu, że za mało już 50 roku wiosną po dziesiątego roku podniesiono na 300cm to bardzo długo obowiązywało 300 gdzieś tam dopiero 50 siódmym ósmy roku zmieniona 500 dzisiaj to jest 660 cm w momencie, gdy miał na 500 wreszcie można było rozmawiać jakich samochodach jednak centymetrów to też troszeczkę za mało masa 1000 funtów jedno minut znali nasze jakich 500 kg, więc tak i są to spowodowało to spowodowało, że nagle okazało się, że można produkować tanio samochody dla osób, które nie mają prawa jazdy, które chcą jeździć motocyklami, ale wolą wygodnie jeździ samochodem i pierwsi dostrzegli tę lukę w rynku motoryzacyjny Japonii i właśnie przedstawiciele firmy subaru i oni zbudowali samochód subaru 360 one 360 dawało, bo 360cm 50 ósmy roku to chyba jeszcze nie było 5 drogowa 1360 cm odniesione do 360 i zbudowali właśnie tę samą 360, ale my kojarzymy te małe samochodziki z europejskimi i zresztą prawda no bo Mobil ten był messerschmitt taki mały nie japońskie samochody przyparta to był, mimo że zminiaturyzowane to były jednak miały tak dojrzały samochodów one były znacznie lepszy od tych i od tych samochodów i niemieckich były słabe WZA lepiej wyposażony, dlatego że tam stwierdzono, że można troszeczkę dołożyć jeszcze tej techniki już Japończycy robili pewne rzeczy małe i samochody miały normalny układ napędowy przeniesienie napędu wszystko to było tak jak dojrzały uderza w samochodzie tylko troszeczkę zminiaturyzowane Otóż ten samochód się nazywał subaru 360 został wprowadzony do sprzedaży i się wreszcie okazał absolutnym hitem jak oni wreszcie Japonia zaczęła nim jeździ po sobie wyobrazić sprzedawano go chyba przez 1012 lat i zbudowano ich 400 000 egzemplarzy na warunki japońskie było bardzo bardzo dużo biorąc pod uwagę wcześniejsze samochody sprzedawano w liczbie 100 osób 52 egzemplarzy w skali roku nagle okazuje się, że te egzemplarze co daje się w tysiącach sztuk to okazuje się, że Japonia wreszcie zaczyna zaliczać do kraju motoryzacyjny, a dziś, o którą złożyła właśnie mały samochód po tak sobie na mentalną dzisiaj dzisiejszą nawet laikowi panie Krzysztofie przecież jak patrzymy Chiny Bangladesz tam ciągle albo rowerami albo pedałem motocyklami albo tymi małymi samochodzikami trójką sam taka jest brutalny tak jak to się nazwanym oni lubił i to co taka była Japonii dzisiejsze Japonii oczywiście są luksusowe samochody toyoty sami tak dalej ale gdy to rok 1958 to ona tak wyglądała dziś Bangladesz i to taki ruch, że tam były rowery i tam były mu wtedy samochodziki silnikami to co pan mówi nawet moteli Honda zdaje się rada robiła tego mogą mu Peda i mały, jakie dostarcza 33 kołowe kółka malutkie to tędy szła droga japońska oni dziś zmotoryzowany i ten samochód subaru 360 trafił absolutnie w dziesiątkę tabu tak jak powiedziałam mu 360 cm, ale to już zawód, bo już prędkością dochodzącą do 100km/h tam miał 16 koni potem Japończycy jak to mistrza gminy co miniaturyzacji potrafili ten silnik tak tam zminiaturyzowane, że wchodziły, że przy 5 cm sześciennych oni osiągali 20 koni to już była ich technologia prawda lajki już dochodziła już wykształciło się trochę to pokolenie, na które oni po wojnie bezpośrednio ładowali PiS, które oni ładowali pieniądze potem zrobiono wreszcie silnik 360 koni mocy 332000m o mocy 36 konieczne jest pani Zofia to było to był kosmos albo ze sztuką mechanizacji litra osiągnięto 100 koni mechanicznych wy Europie tylko samochody sportowe coś takiego miały być w tym czasie my jeździliśmy malucha jeśli nie było malucha maluch 650 cm 24 konie prawda, a tu nagle oni mają 360 koni i czyta tysiące metrów i 30 koni 100 koni litra pierwszy to zrobili Japończycy i wtedy zaczęto już po prostu uchylić czapki przed nimi, bo okazało się, że te małe łódki tak jak powiedziałem nauczył się i zaczynają prześcigać Europę panie, jeżeli proszę powiedzieć, bo tu akurat takim się wydaje gdzieś sił czytając przez lata, że to od początku było praktycznie bezawaryjne wszystko nieduże malutkie, że nowoczesne technologiczne oczywiście psuło się, ale pod względem niezawodności to od początku nieprawdopodobne tak tylko jak pan po to, zdanie powiedział proszę pana 40 lat temu też pan naraził na kpiny, bo rolą agenda to była taka propaganda, że wszystko dla Polski to jednorazowe do jednorazowego użytku to jeszcze pokutowało w Polsce nawet latach 80 jak powiecie pojawi się samochód daihatsu u nas daihatsu charade i to był najtańszy diesel w Polsce można było kupić w lesie on tam 900 cm, kiedy jednak ile go w Peweksie z zdarzy i w tym czasie mówiło się, że to jest samochód tylko na 5060 000km dalej się rozsypie, bo taka była taka była opinia atak naprawdę rzeczywiście politycy robili rzeczy już stosunkowo zawody wydaje mi się, że to właśnie ten samochód subaru czy zawsze klub nazwany przez Japończyków Biedronką nie chcę skłamać jak mówił bardzo radziłem w następnym razem będzie można sprawi to w obu obrotu to bardzo zgrabny samochodzik bardzo fajny o miodach, gdy jest ani nie był normalny aktor taki taki dach tkaniny w środku była blaszana deska rozdzielcza dopiero potem jakiś tam także w modelach wypełnioną tkaniną i zrobiono schowek po bokach miał też takie skoki na mapy także już zaczyna być coraz bardziej dojrzały samochód na początku były szyby przesuwane to co mówiłem państwu, że tej klamki jest nie było, a potem już były grzyby na korbkę nagle samo całość radiu Żak co ciekawe dzieci już wiem, że kończymy, ale już jest tylko jedno zdanie proszę państwa 10 000 tych samochodów sprzedano na rynku Stanów zjednoczonych chciałem właśnie w tej czy to było szło po to na tę drugą stronę dzieci często nie jest tak, ale od tego trzeba zacząć tam stale znaczony on kosztował 1300USD 100699 układy i był reklamowany kpt Marka, że pana z naprawdę mam pytanie, jakie rozpracowali PiS były napisane tylko 3 słowa ani brzydki ni więcej taniej brzydki jego rysunek to od totalnie brzydki tak zachodziło w Pamirze Amerykanie, którzy mieli po dziurki nosie tych eleganckich wielkich ładnych nowych dobrych samo pracy tak chcieli coś takiego mieć tego co dziesiąty jest co rano, chociaż krążyły plotki, że te samochody wiele lat stał na na klepiskach dilerów, a potem wrzucają do rzeki niczego nie chciał kupić, ale też, ale jednak jednak były stereotypy znaczy stereotyp jednak przekonanie wśród Amerykanów, że Japończycy to ci źli, bo jednak to na organizatorze dużo zrobił takie pismo amerykański Consumer Reports od nazwała ten samochód nie akceptowalnym ze względów bezpieczeństwa dlatego zabój spełniał żadnych norm bezpieczeństwa wtedy stan zmęczonych już normy zaczynały być coraz poważniej traktowane, ale samochodzik sobie tego nie robił, ponieważ miał wagę poniżej 1000 funtów, a te normy bezpieczeństwa nie obowiązywały samochodu w wadze poniżej 1000 funtów no więc, proszę bardzo, subaru, a teraz głównie kojarzone jednak ze sportowymi modelami takim się wydaje, ale też jakimś tam samochodem oraz 4 takim bardziej terenowym kiedyś no tak ale, ale pan chyba należy do tej wielkiej siódemki jak jego granicami zrobili Honda i jednak jest to samochód jest Marka, która liczy nadal Kato baru zmotoryzowani Japonii prawdziwa naprawdę pełną odpowiedzialnością proszę państwa mówię tak jak go garbus fotograf jest Bóg mordował Niemcy jak Fiat 600EUR między Włochy citroen Francję Porte stany Zjednoczone Polskę plasować się po takie tak Japonia została z zmotoryzowanych przez model subaru 360 i chwała im za to chwała im za to Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki Krzysztof Woźniak kłaniamy się Nisko do usłyszenia w następnej części do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA