REKLAMA

Jest projekt unijnego prawa klimatycznego: Polska nie ucieknie od zobowiązań

Światopodgląd
Data emisji:
2020-03-04 15:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest Zofia Szymańska dzień dobry ekspertka analityczka z takiego ośrodka analitycznego WiseEuropa warszawski Instytut studiów ekonomicznych Europa bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia, bo chciałbym, żebyśmy słuchaczom opowiedziały i komentowały przedstawione dziś przed przed komisją Europejską i wyczekiwany mi już od pewnego czasu projekty prawa klimatycznego, więc to jest duża rzecz, bo to jest tak naprawdę serce Rozwiń » tego Europejskiego zielonego ładu mogę tak powiedzieć pewnie to jest serce Europejskiego zielonego ładu to jest przekucie tych deklaracji politycznych, które do tej pory wszyscy słyszeliśmy, czyli zapowiedź, że Unia Europejska jako państwa członkowskie razem będzie chciał osiągnąć neutralność klimatyczną 2050 roku i dzisiaj zostały przedstawione propozycje regulacji, które te polityczne intencje przykuwa regule strefy, bo na liście nie jest legislacji w 4 propozycje legislacji, więc to już jest bardzo konkretny dokument, który zaczyna pokazywać, że nie będzie od tego odwrotu nie ma od tego odwrotu zanim zapytam Zofii Hetmańską co o tym, sądzi chciałabym, żebyście państwo posłuchali co sądzi o tym, Great number, czyli liderka młodzieżowych strajków klimatycznych bezprecedensowych, jeżeli chodzi o skalę może tylko bowiem trochę tygrysy, a nawet w nawiasie, że zrealizowane zostało badanie dla BBC wśród młodych i ono jest naprawdę poruszające, dlatego że co piąte dziecko w wielkiej Brytanii ma trudności ze spaniem koszmary, bo się obawia zmian klimatycznych, ale przede wszystkim 60 prawie procent z nich uważają, że ich głos w sprawie zmian klimatycznych nie jest słyszane już mają rację, bo myślę, że wielu państwa teraz dorosłych uważa, że to tylko dzieciaki ktoś wystraszył żonę w pewnym sensie nie mają podmiotowości analitycznej żadnej nie rozumie świata po prostu zostały zastraszone, więc co mówi o tym, etatu park w ten będzie plan polisy udajecie, że wasza polityka, która nie bierze pod uwagę nauki jak rozwiąże największy kryzys, przed którym stanęła ludzkość udajecie, że prawo, którego nikt nie musi przestrzegać jest prawem udajecie, że jesteście liderami w obronie klimatu, realizując kolejne inwestycje wykorzystujące paliwa kopalne będę są serwisy nie sposób firm czy tak się skrajne Luo jest prawo klimatyczne to akt kapitulacji natura nie targuje, a z fizyką nie można negocjować z ZUS nie pozwolimy wam zrezygnować z obrony naszej przyszłości czy urzędy unosił się w dużej mierze Greta Tymbark mówi mamy badania naukowców byli bardzo wyraźnie mówią, jeżeli chcecie zatrzymać wzrost temperatury od 1,5 stopnia to trzeba tak tak zadziałać i to deklaracje Unii Europejskiej, który zaraz bym on nie wypełniają tej konieczności są małe po prostu mówi etatu Berg biorąc pod uwagę te naukowe prognozy pani jak komentuje na pewno poziom ambicji jest tutaj osią dyskusji jeśli mówimy w ogóle prawie klimatycznym z 1 strony to co się wydarzyło, czyli prezes zaprezentowana propozycja legislacji przedstawia i został przedstawiony jako akt tego delegowany, czyli zabiera i parlamentowi poszczególnym pakę państwom członkowskim możliwość dyskusji na temat kolejnych celów klimatycznych i daje to władze komisji Europejskiej, czyli wzmacnia wzmacnia pozycję komisji Europejskiej dokładnie tak i teraz jeśli chodzi o ambicję tutaj na pewno ze strony ekologów i aktywistów podnoszona kwestia braku celu na 2030 rok, a czy ten cel jest tylko stary tak mówimy od celu wniesienia celu 40%, które jest dzisiaj na redukcji co 240% do podniesienia i tego celu na 5055% tak jak zapowiadała Ursula tych swoich planach Europejskiego zielonego ładu i tutaj były wielkie oczekiwania, że ta propozycja zostanie również uwzględniona w tym projekcie prawa klimatycznego tutaj natomiast prezentowanych dokumentach została tylko uwzględniono informacje, że rewizja tego celu dyskusja na temat tej rewizji będą jeszcze we wrześniu 2020 roku, czyli dyskusja się pojawi to niekoniecznie jest opóźniona opóźniona tutaj znowu jest dyskusja na ten temat czy to jest czy, że nie pozwoli to na pokazanie pozycji silnego z tej cmentarz ze strony komisji Europejskiej na szczyt klimatyczny, który odbędzie się w Glasgow, czyli kot 2006. a Unia Europejska też tym prawem klimatycznym chce się chwalić jako ten kontynent, który ma na ambitniejsze polityki, który będzie pierwszą neutralnym klimatycznie kontynentem 2058400 cel neutralności klimatycznej w 2050 roku ma się stać prawem klimatycznym prawem unijnym co to znaczy co to znaczy dla Polski, która na razie się potem celem nie podpisała co znaczy, że wszystkie państwa członkowskie będą musiały osiągnąć cel neutralności klimatycznej 2 tysięcy 58 każdy z osobna czy wszyscy realna wspólnota wszystkiego z czego jeżeli dania będzie bardziej nawet negatywna będzie więcej absorbowania produkowała to Polska np. będzie mogła mieć lżej taki nie, bo wyda każdy mógłby redukcję misja 90% dla wszystkich państw taka sama nie jest także Polska będzie mogła zmienić ten to te warunki dogodne dla siebie sposób gra emisji redukcji emisji leży po każdego stronie państw członkowskich problem potem pojawia się pochłanianie tych emisji i to zależy od trzeciej czy w ogóle emisji sektora Rolniczego też to w tych 2 obszarach jest zdecydowanie by możliwe działania z uzależnia od uwarunkowań geograficznych uwarunkowań poszczególnych państw i tutaj tu mogą być rozbieżności, ale to nie zwalnia żadnego z państw z obowiązku redukcji tych emisji nieważne co pan premier powie w czerwcu na szczycie tak naprawdę ten cel staje się elementem prawa unijne dokładnie taki tutaj też myślę, że bardzo ważna jest system funkcjonowania czy architektura utworzona przez prawo klimatyczne, czyli 220202023 roku zostanie o od tego czasu co 5 lat będą rewizję celów i ścieżki redukcji dla Unii euro i rzadko dodam narzekają, że to jest za rzadko ich za mało za mało za małe kompetencje ma tutaj komisja, żeby wymagać o innej strony tak z drugiej strony takie pokazanie systematyczności i pokazanie tego, że nie możemy obiecać, że zredukujemy, a potem może się spóźni i coś się wymyśli tylko musimy mieć już dzisiaj, planując naszą politykę świadomość, że 5 lat będziemy musieli to ambicje zwiększy, więc jesteśmy jesteśmy w tym momencie świadomie już tego, że jak wygląda też ścieżkę redukcji i teraz Unia Europejska 2020 roku zmieni prawdopodobnie zwiększy swój cel na 2 tysięcy trzydziesty roku goście z próbą na ten cel 2030 roku dotyczy redukcji emisji co 2 na razie ten cel określonego 40% w stosunku do powiedzmy połowy dziewiętnastego wieku oni chcą podnieść do 5055 proc niektórzy cała Polska chce tak, ale latem 2021 roku zostaną dostosowane do tego nowej nowego celu klimatycznego jest też zostaną dostosowane polityki sektorowe, czyli niezależnie od tego czy Polska deklaruje nie zadeklaruje cała Unia Europejska będzie wdraża polityki nie w transporcie energetyce będą takie inwestycje, które będą zgodne z tymi celami, więc bardzo szybko przestanie być opłacalne utrzymywanie polityki biznes zużyła nie będzie możliwe odbić od biegnącej od tego jest dawanie od tego co się dzieje Unii Europejskiej, bo po prostu nie będzie opłacalne, czyli polityki sektorowe tak naprawdę, które są narzucone przez ten cel 2 tysięcy 51 będą systematycznie wdrażanej i zaostrzane one zweryfikują to co tak naprawdę oznacza dla polskiej tutaj niezależnie od naszej z tych momentów na arenie politycznej będziemy musieli się do tego dostosować czy to będzie dokładnie 02050 kilka lat później już tak naprawdę nie ma znaczenia jeszcze raz zapytam, bo cały czas kręcimy się sercem tego wszystkiego prawa klimatycznego zielonego ładu jest to zobowiązanie całej Unii Europejskiej do neutralności klimatycznej 2050 co to jest neutralna ość neutralny to jest osiągnięcie redukcji emisji z gospodarki do takiego poziomu, że jedyne emisje, które są są pochłaniane, czyli gospodarka netto nie jest żaden sposób emisyjne ewentualne emisje, które nadal są w systemie są pochłaniane przez lasy przez technologię takiej akcji jest pochłanianie dwutlenku węgla atmosfery i teraz dziś komisja Europejska przedstawiła projekt prawa unijnego klimatycznego z tym celem na razie jeszcze bez zdefiniowanego celu redukcyjnego co 2, ale też z tym planem, że to właśnie wejdzie wszystkie polityki transport rolnictwo to jest propozycja komisji musi przez całą ścieżkę legislacyjną parlament, ale też czy Polska może zawetować Polski rząd na pewno będzie kontrowersyjne dokument Tax, czyli jest to kontrowersyjne ze strony parlamentu, który chciałby widzieć zwiększono ambicje klimatyczną Unii Europejskiej ze strony państw członkowskich, którym de facto za zabiera ten dokument możliwość decydowania o przyszłych celach klimatycznych, aczkolwiek oczywiście oznaczyć czas zabiera możliwość decydowania jako akt delegowany będę będą kolejne cele ustalane przez komisję Europejską i tutaj nie będzie podlegało ścieżce ścieżce legislacyjne, które do tej pory była ustanowiona i za każdym razem z państwa członkowskie mogły decydować jedyne ich, by mechanizm blokowania tego czy przy przekierowania tych decyzji komisji jest wtedy, kiedy większość będzie wystosuje o ich, by zwrócić się o rewizję tego taki nie większością będziemy akceptować ten cel tylko większością będziemy chcieli nie negować swojej reformować i w ten sposób można będzie liczby od okna, ale samo przyjęcie tego prawa tej propozycji prawa klimatycznego może być przedmiotem weta państwa członkowskiego na pewno będzie kontrowersyjnej na pewno będzie podlegało wielu dyskusjach, bo poziom ambicji zdecydowanie wyższy niż ten, który my zazwyczaj tutaj postulujemy realizowane krytycy oprócz tego, o czym mówiliśmy jeszcze zwracają uwagę na brak niezależnego organu naukowego i to co chyba boli najbardziej to jest nieuwzględnienie tego, o czym się coraz więcej mówi, czyli głosów wyborców jak jakieś formy panelu konsultacji takich prawdziwych konsultacji demokracji bezpośredniej się w tym procesie takim taki nie, bo sam proces faktycznie będzie tutaj jakby nadrzędnej faktycznie ten proces nie będzie podlegał dyskusji, aczkolwiek na funkcjonowanie samej komisji Europejskiej jest w ramach demokracji, tak więc tutaj można bez bardzo uogólnienie, ale myślę, że w wielkiej Brytanii Irlandii tam były panele obywatelskie się okazuje często obywatele są bardziej chętni do zmian niż politycy, którzy bardzo konserwatywni to pewne tylko myślę że, że taki też po poziom dyskusji ze społeczeństwem jest na poziomie tych obaw, które mają obywatele tych ambicji tak, czyli w tej zupełnie innym miejscu nie w miejscu, kiedy te cele są dopracowywane tutaj KE co 5 lat będzie wyznaczona ścieżka redukcji dla całej Unii Europejskiej to jest ćwiczenie techniczne i też komisja Europejska obsługuje się na niezależnym ciałem naukowym, jakim IPC, więc to jest zupełnie inny proces niż ten, który można decydować ze społeczeństwem bardzo dziękuję zawsze Hetmańska analityczka Europa była państwa gościem komentowała przedstawione dziś projekt nowego prawa klimatycznego Unii Europejskiej dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA