REKLAMA

Ile czasu twoje dziecko spędza ze smartfonem? A przez ile godzin widzi CIEBIE ze smartfonem? Szczera rozmowa rodzica z rodzicem

Audycja internetowa tokfm.pl
Data emisji:
2020-03-04 18:20
W studio:
Czas trwania:
27:44 min.
Udostępnij:

Normy korzystania z urządzeń elektronicznych przez dzieci są jasno określone i ustalone ze względu na wiek. I nieprzestrzegane przez niemal nikogo. Czy nasze dzieci nie potrafią się już obyć bez telefonów? Czy Twój YouTube też składa się w większości z bajek i śmiesznych filmików, które oglądają Twoje dzieci? Czy tylko oszukujemy się, że nad tym panujemy? A może internetu nie należy się bać? Rozwiń »
Dorota Wardecka, prywatnie mama, rozmawia z dr. Tomaszem Dudą, psychologiem z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, prywatnie ojcem Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzisiejszy współczesny rodzic ma przed sobą niełatwe zadania, zwłaszcza jeśli chce być dobrym rodzicem jego rola jest wymagająca czasem przerażająca bywa też zabawna często jest przytłaczająca zazwyczaj jednak jest częścią tajna, ale nie ukrywajmy tego jest po prostu trudna ciekawe czy zgodzi się zemną nasz gość, którego za chwilę przedstawię te wszystkie trudności pojawiają się od samego początku przybywa ich w momencie, kiedy dziecko staje się uczestnikiem kultury Rozwiń » popkultury konsumentem można te trudności pokonać, jeżeli wszystkie dobre rady zalecenia i piękne obrazki reklama, bo Instagrama przewidujemy przez zdrowy rozsądek z nami jest dr Tomasz Duda psycholog z Warszawskiego Uniwersytetu medycznego prywatnie również ojciec, więc ma wiedzę nie tylko teoretyczną, ale i praktyczną pod lupę weźmiemy ekrany telefonów telewizorów tabletów panie doktorze jest trudno jest trudno jednostek trudności możemy powiedzieć, że jest właśnie to kiedy nasze dziecko zaczyna mieć kontakty z pierwszym ekranem, czyli prawdopodobnie z ekranem naszego telefonu ze smartfonami telewizorem tablet pewnie wchodzi gra już w jakimś późniejszym wieku zaczną od takich zaleceń amerykańskiego Towarzystwa amerykańskiej Akademii pediatrycznej, która twierdzi, że niemowlęta dzieci do osiemnastego miesiąca życia w ogóle nie powinny mieć kontaktu z ekranem z telewizorem telefonem tabletem dzieci w wieku od 2 do 5 lat mogą oglądać telewizor maksymalnie godzinę dziennie, a dzieci starsze w wieku szkolnym ich dzień powinien wyglądać tak, że spędzają czas szkole potem na odrabianiu lekcji aktywności fizycznej i kontaktach społecznych i to co zostanie może być przeznaczone np. na telewizor to chyba normy nie zawsze osiągalne i realne w naszej rzeczywistości bardzo trudno osiągalny bardzo trudne realne i tak jak jeszcze tak jak jest, że ten maluch tam 08 nasz tego miesiąca życia ani mieć kontaktu z żadnym ekranem, jeżeli mamy jedno dziecko jest łatwe po prostu go nie dajemy no bo jeżeli mamy więcej niż jedno dziecko nie pierwsze dziecko drugie trzecie dzieci uczą się absolutnie przez naśladowanie absolutnie przez co robią ich rodzeństwo to sprawa staje się już dużo bardziej skomplikowana i wydawałoby się oczywista norma, że małym dzieciom małe dzieci nie sadzamy przed telewizorem wcale taka oczywista nie wydaje właśnie oni nie da się odizolować 1 dziecka drugiego, kiedy mamy ich więcej niż jedno i nowe ubranie nie powinno się nie powinniśmy właśnie temu 1 już się coś należy to może powiedzmy jeszcze takiego bardziej psychologiczna biologicznego punktu widzenia jak wpływa na taką młodą mało psychikę ekran umierające na ekranie obrazki to, zaczynając od tego, że jest to rzeczywiście działa bardzo pobudzająco, ponieważ wszystkie te ekrany mają niebieskie światło i ono działa także powodują pobudzanie, więc na to trzeba też bardzo zwrócić uwagę, że jak dajemy dzieciom szczególnie teraz, kiedy zima się robisz wcześniej ciemno światło w tym trybie nocnym TEN-T w tym trybie nocnym możemy telefon ustawić gorzej z telewizorem gorzej z telewizorem, ale możemy ich komputer i telefon tablet wszystkie te 3 urządzenia, które są dzisiaj najczęściej używane mają te tryby nocne telewizorem najgorzej no właśnie to jest bardzo, że telewizor jest też duży, a czy w takim razie możemy przynajmniej zasugerować, kiedy bezpieczniej jest włączać ten telewizor albo którekolwiek z tych urządzeń, bo jeżeli to utrudnia zasypianie to jakby było także być wieczór odpada, a przynajmniej 23 godziny przed położeniem się spać ale, ale rzadko jakieś będziemy mówili rzadko się rzadko się udaje, więc przynajmniej tyle, żeby na ten tryb, żeby na ten tryb nocny przełom, bo standardowe wieczorynki też oglądaliśmy oczywiście było wieczorem przecież zdobył wtedy inne telewizory i 2 rynkach nie tak jak dzisiaj, kiedy możemy przełączyć na kilka kanałów co najmniej z bajkami albo w ogóle włączyć banki poza telewizorem tak tylko 21 wieczornica trwająca właśnie taka wieczory bank dla małych dzieci powinna trwać nawet chyba 1012 minut 20 mylenie leży tyle ile trwają te firmy one tak są robione mniej więcej trwają tyle ile trzeba tylko ile mogą tak ile dziecko mogło być, o ile powinna nieco mało, które dziecko ogląda dzisiaj 1 odcinek no właśnie czy zaczyna, w którym mówią skończyło się to odchodzę tak już niemal najlepszy dowód na to, że nie ma Dobranocek wieczornego, dlatego że są kanały dla dzieci, które puszczają bajki po prostu non stop od rana do wieczora do wieczora mamy też dostęp do lub w sieci można znaleźć wszystko są też takie Platformy, że sobie włączamy wtedy, kiedy mamy ochotę tak to co co więcej to pomoc własnych dzieciach widzę, że moje dzieci wcale nie są wielkimi fanami oglądania bajek w telewizorze, ponieważ ciężko zrozumieć, dlaczego ktoś wybiera bajki za nich, dlaczego nie mogą oglądać ich tyle razy ile chcą, dlaczego nie mogą oglądać dalszych losów tych bohaterów, ale dorośli mają dokładnie to samo Netflix system zmienił oglądanie seriali, więc moim zdaniem ta telewizja jest coraz mniejszym problemem na coraz większym problemem są właśnie komputery smartfony czy czy tablety, ponieważ one też z zupełnie inny sposób podają nam treści nie linearny tylko możemy wyszukiwać takie, kiedy kelner jak chcemy i to my jesteśmy jak twórcą programu nie ktoś, kto tam stoi na górze mówi wracając jeszcze do tych telefonów, bo ja też doświadczenia wiem, że dwuletnie dziecko świetnie operuje ech, telefonem dotykowym robi to po prostu wręczy wyczuć ową i nie ma z tym większego problemu to jest chyba największa rewolucja dla tych dzieci tak naprawdę to jest ekran technologia nie jest dla nich żadnym problemem, ale ekran dotykowy jest rewolucja na jaki mieliśmy jeszcze jak widzę jest normalny komputer, gdzie jest VAT czy Myszka to te dzieci mają problemy i to wcale nie to ręka oko nie jest czymś takim prostym, bo to jest jednak zbyt jak najmu umów ma koordynować ordynację 1, a jak właśnie dlatego ten tablet i komórka jest takim problemem, ponieważ te dzieci, jakby nie stanowi dla nich żadnych graniczące intuicyjnie dotykają czy naciskają to co chciał iść wracają do tego telefonu czy telewizora takim samym początku dzieci od Odrodzenia do szóstego miesiąca życia teoretycznie nie powinno mieć z tym w ogóle kontaktu już stwierdzić, że jest to w zasadzie niemożliwe w naszych realiach czy powinniśmy się starać, żeby tego unikać, żeby go wliczać rzeczywiście, bo to dosyć szybkie bieganie tego kraju nowy system ekran nikt tego nie zauważamy, bo dzięki temu możemy oglądać filmy dlatego nie zauważam, ale nie wpływa niekorzystnie na ich percepcję oczywiście jest straszliwie przymocowuje czy my żyjemy w takim świecie, w którym tych bardzo jest strasznie dużo my się od tych bodźców też uzależniamy to znaczy robimy ten sposób pobudzenia najlepiej widać jak wiecie na łono natury tak wiele człowiekowi dobrze, ale potem zaczynem czegoś brakować kiedyś dzieci wychodziły na łono natury bawiły się robakami ich kamieniami kamieniami patyczkami tak dalej dzisiaj rzeczywiście sami staramy się zrobić coś, by dzieci nie nudziły znajdujemy te bodźce trochę siły tak to na pewno czy tez w ogóle to, o czym w ogóle na świat mam wrażenie, że zapomniał, a mianowicie, że ten uczuciem czy tym stanem, który bardzo ważne, żeby dziecko, bo kreatywność Smuda, a my nienawidzimy znaczy spojrzenie boimy się tej nudy mysie boimy tej nudy dzieci się boją tej nudy co więcej boimy się też tej kreatywności to wszyscy rodzice wiedzą, że jest dziś cisza to jest właśnie to od razu trzeba sobie ludzie siedzieli tak, a jeszcze wrócę do tego z najwcześniejszego momentu najwcześniejszego okresu życia matki karmiące bardzo często patrzą telefon albo oglądają telewizję to też wpływa źle czy możemy wybaczyć to wszystko zależy od tego jak nasze dziecko je w takim sensie, że jeżeli dziecko to nie przeszkadza je możemy wybaczyć, ale jeżeli dziecko to rozprasza i się od co nasze robi właśnie odwraca się odwraca się tak ewentualnie odwraca się dekoncentruje i dekoncentruje i przestaje jeść to niepewni znaczy w pewnym sensie w karmieniu dziecka najważniejsze jest dziecko i to ona powinna mieć możliwość jedzenia się czy tak intuicyjnie trzeba w takiej sytuacji postępować jednak mocno w pewnym sensie trzeba nauczyć poznać swoje dziecko czy zobaczyć co przeszkadza temu nie przeszkadzał, ponieważ to jest jedyne prawo psychologii, które działa, że różne ludzie w różnych sytuacjach zachowują się różnie, więc także różne dzieci zachowują się różnie nie mamy i ciężko dać nam jedno uniwersalne naprawdę pewnie zalecenie byłoby także w spokoju, ale jest bardzo wiele dzieci, którym ten aż tak wielki spokój nie jest potrzebne wiele matek, które tak ludzi ta i w ogóle, jakby cała sytuacja raczej dosyć otrzymały potrzebują jakiegoś bodźca rozluźniające zderzak, żeby one się, żeby one się nie stresowały to też niedobrze wpływa na dziecko, więc rzeczywiście tutaj ten zdrowy rozsądek jest bardzo ważna dla wszystkich no to w takim razie jak to zrobicie wyznaczony, by ilość godzin albo pory dnia jak wyznaczyć te zasady w przypadku telefonów raczej dzieciom do któregoś wieku no właśnie, kiedy można dziecku kupić telefon ja mam ogromny problem ten, kiedy można dziecku kupić telefon, bo moim tak jak moje ja najstarsza córka chodzi do trzeciej klasy właściwie jedyną czeskim, który nie ma telefon i wydaje mi się, że wszystkie już przecież takie rzeczy mają właściwie mają telefony wydaje mi się, bo bardzo wiele wydają się, że to w ogóle jej w tej trzeciej klasie nie jest niczego potrzebny ten telefon i robi straszne i robi straszne problemy mam takie wrażenie, kiedy one stają się jako samodzielny nad gdzieś zaczynają się samodzielnie przemieszczać gdzieś wychodzą spod kurateli czy opieki rodziców i my jako rodzice bardzo chcielibyśmy mieć z nimi kontakt no właśnie to jakby bardziej do takiego może nie tyle kontroli o kontakt z robotami w tym, kiedy już dziecko nie jest w przedszkolu pod opieką pań od do pewnych godzinę szkole gdzieś nie wiemy, o czym pewnie dla rodziców, których dzieci same wracają szkoły do szkoły to jest ta może być ważne pytanie czy to musi być telefon z pełną funkcjonalnością no bo czy oczywiście to jest także on będzie używane jak skoro dziecko jest poza naszą kontrolą to jest ten cukierek Testa nagroda, która jest ważna to te dzieci będą używały telefon no właśnie może to wcale nie będzie cukier, jeżeli będzie służył tylko do przyjechaliśmy, jeżeli nie będziemy tego zabraniali to jest dobra uwaga znaczy to pytanie, bo jeżeli zabrania mu zabraniamy, jeżeli zabrania to wiadomo i w ogóle zresztą jest także moje dzieci nie używają telefonów komórkowych w domu, lecz w takim sensie nawet mam wrażenie, że za dużo za często, że tak nie powinno być nie mają swoich własnych czy jak ktoś nie wiedział, że mam dzieci obejrzą go od obywateli myślę, że najbardziej infantylnym osobą na świecie, ale większość rodziców na takiego jak we składające się samych bajek różnymi to prawda różnego typu tylko pytanie było, kiedy im dać na własność właśnie, a nie kiedy, kiedy korzystali skorzystać niekiedy pozwolić korzystać to pytanie, dlaczego pozwalamy korzystać po co opłacamy telefony pod same telefony dajemy, bo jak się czyta te wszystkie właśnie to co pani cytowała zalecenia czy badania na temat tego, jaki to ma wpływ co niszczy to niż relacje społeczne, że to niż koncentrację, że to niż umiejętność skupiania się, że dzieci były takie badania, gdzie jakimś nastolatką zabrano telefony na 24 godziny w ogóle dostęp do mediów na 24 godziny miały przeżyć i właściwie ten straszny eksperyment przeżyła tylko 1 dziewczynka, dlatego że pisała pamiętnik, ale ten pamiętnik był taki straszny, lecz opisywała swoje stany psychiczne cały czas daje się tam, gdzie to było podobno wstrząsające to co ona tam wypisywała, ale z drugiej strony nauczycieli rzeczywiście to działa uzależnieniu sam siebie złapałem na tym miałem przez 5 taki okres wrażenie, że jestem uzależniony od telefonu komórkowego jak on się popsuć i jego nie było dłuższy czas to czułem czułem niepokój jest bardzo potężne narzędzie, ale każde narzędzie jest też bardzo pożyteczny no właśnie było to jest można mówić o uzależnieniu, ale jest to element naszego współczesnego życia w zasadzie nieodłączny rozumie w sumie mam wrażenie, że tak, że to wcale nie jest takie złe i co mam takie wrażenie, że nie ma świata bez internetu dzisiaj już chyba nie ma nie ma można, by istnieć tym świecie, ale będziemy gdzieś poza poza wszyscy poza czymś głównie możemy istnieć, bo pracował nie możemy istnieć szkolenie nie możemy istnieć ja pracuję na uczelni właściwie większość informacji jest przez internet w pewnym sensie najwięcej uczy też nas na studiach zaocznych, gdzie mam studentów 50 plus oni wszyscy muszą założyć Facebooka wszyscy muszą założyć internet chcą czy nie chcą, ponieważ bez tego nie są odcięci od połowy szalenie istotnych informacji czy mają zajęcia e-learningowe nie ma świata bez internetu na już edukacja się tutaj też była edukacja się tutaj odbywa dzięki temu, że jest już niema takiego problemu jak jeszcze pamiętam z lat osiemdziesiątych początku edukacji dziewięćdziesiątych, gdzie były zadawane prace domowe dzwoniło się do wszystkich znajomych czy mają książkę jakiś temat akurat w niedziele wieczorem wszystko zamknięte pracę domową trzeba trzeba odrobić też, że tak nie ma otwiera się komputery wszystko wszystko jest być może trzeba zmienić na edukację inny sposób taki, żeby pokazywać jak się tym posługiwać do czego to służy ścięto jest związane niż rzeczywiście tak jak by tutaj chciało Towarzystwo pediatryczne zabraniać czy czy odcinać tak jak oni pisali szczególnie w tych starszych dzieciach, że tam najpierw do szkoły potem odrobić lekcje potem kontakty towarzyskie, a potem czas na ten internet to tak w szkole jest internet kontakty towarzyskie są przez inne są przez internet ja mam 40 lat mam takie wrażenie, że gra moich kontaktów towarzyskich jest przez messengera czy inne, że nawet nie dzwonię do ludzi już tylko, a nawet dzisiaj jest także jeszcze w tych pierwszych klasach może później już dzieci, kiedy są bardziej samodzielne w szkole wiadomo mają już głębiej głębsze znajomości przyjaźnie natomiast jeszcze w tych pierwszych latach matki sobie w trakcie, że w razie nieobecności wysyłają MSM np. było jeszcze dużo pisze się w zeszytach, więc to co było np. żeby odrobić pracę domową telefon się przydaje telefon teście staje, więc tego rzeczywiście tego rzeczywiście jest bardzo duże być może trzeba byłoby uczyć edukować jak z tego dobrze korzystać jak to robić gdzieś wprowadzać, ale taki właśnie jak ten za jak ten zakazany owoc tutaj mówimy niedobrze nie fajny nie róbcie nie dotykaj cie, a tu widać to fajne, bo no, bo tak jest no dobrze, a gry gry na tablecie np. taką uderza bardzo złe wszystko dla ludzi czy w takim sensie, że jak zaczynamy jak nasze dzieci nie widzą świata poza grami to złe jak gry zastępują im życie towarzyskie, ale to w rzeczy jak z uzależnieniem od uzależnić absolutnie można od wszystkiego, czyli jedne substancje działają także nas o uzależniają psychicznie i behawioralne drugi zachowuje uzależniają nas tylko behawioralny nalot, ale od wszystkiego możemy, że uzależnić czy jesteśmy uzależnieni od jedzenia to znaczy, że mamy przestać jeść, jeżeli jesteśmy uzależnieni od seksu, toteż ciężko przestać nadto sąd internet jest tego typu uzależnieniem z naszą alkohol można pić alkoholu, ale nie można nie jeść nie można nie pić nie można czy niemożna różne rzeczy robić tak samo nie można nie korzystać z internetu, bo jakiś stawiliśmy nie ma świata poza internet nie da no właśnie, bo też gry ogry pytam, dlatego że w zasadzie, dopóki ktoś z bliskich kolegów nie pokaże tego świata to co ważniejsze ten temat się nie pojawia to prawda znaczy ja mam taki bodziec gdzieś w bliskim prawda taki bliski kontakt, że nagle ktoś dziecko zobaczy bezpośrednio i wtedy już, jakby załapie, jakie to jest interesujące nas wtedy w po prostu co chyba trzeba się zgodzić i spróbować tego właśnie jak jak jak to dozować tak, żebyśmy nie doszli do, żeby zachować w tym zdrowy rozsądek wyznaczyć godziny dni wyznaczyć dni wyznaczyć godziny wyznaczyć jakieś reguły i jakoś to kontrolować czy rodzicielstwo jest trudne to wiele jest trudno nie w takim sensie, że my też jesteśmy od tego, żeby stawiać granice granice trzeba stawiać bardzo rozsądnie znaczy jak postawimy je także zabronimy dziecko zacznie grać 5 minut to się po drugiej stronie naszej ratusz także żona naszą z zasady, więc wszystko znaczy gra 5 minut czy 5 godzin wymiar i tak już złamało zasady jak nie postawimy nigdzie to też jest niedobrze w tej rzeczywiście bardzo ważny jest, żeby rozsądnie stawiać rozsądnie stawiać te reguły wyznaczać rozmawiać być może grać dalej być może interesować się tym co zagra w ogóle tym co to zagra być może grać razem no bo w końcu dzisiaj rodzicami są ludzie, którzy też są wychowani dokładnie w tym samym zgadza się w tym w tym samym parady macie to nie jest problem mojego pokolenia nasi rodzice nie do końca znali ten świat, a na jego znany jest tylko to jest wszyscy jakby wpływamy w tym samym Bajor trener pewnie dlatego to jest taki uzależniające dla tych dzieci dla takiej po one widzą być może źle zaczęliśmy to tam rozmowy teraz takim, choć tego nie problem ile dzieci oglądają tablet problem jest ile godzin dzieci widzą nas oglądających tablet właśnie właściciele rodziców spędzających czas przed komuniami też też ja mam takie prowadzi bardzo wiele obserwacji na placach zabaw i w innych takich miejsc, gdzie rodzice przebywają znałem głównie dziećmi i mam takie obrazy którymi się często powtarza przeważnie to byli ojcowie chociażby oczywiście wszyscy ojcowie teraz będą się oburzać, ale oczywiście matki robią to samo natomiast mam taki powtarzający się obraz, gdzie dziecko chusta takie kilkuletnie, które jeszcze ten no po prostu się usta ojciec huśtać dziecko, a drugą ręką patrzy w komórkach dziecko jest na tyle małe, że nie ma sposobów, żeby wyrazić swoje odczucia swoje emocje wyrazić tato popatrz na mnie, ale nie ma jeszcze no właśnie one, że dlatego rodzica ten telefon jest najważniejszy na świecie ważniejszy niż ja nie piekł pierwszy czekami bez winy, że nowym trenerem różnie, ale jak się nad tym, ale jak się nad tym głębiej zastanowić to dokładnie taki obraz przekazujemy dziecku ten telefon jest czymś tak fajnym tak fascynującym, że każda przez nas spędzona chwila jest spędza na telefonem czy wie dziecko wie, że to jest coś najważniejszego na świecie skoro najważniejsza osoba w moim życiu, a jeszcze dla tych małych dzieci rodzice to dopiero w wieku nastoletnim odkrywamy, że rodzice są beznadziejni, ale te małe dzieci jeszcze tego nie wiedzą że, więc więcej najważniejsze dla nas osoba, jaka istnieje napędzać taki Bóg wszechwiedzący Wszechmogący dla niego najważniejsze jest telefon komórkowy to oznacza, że najważniejsze telefon komórkowy nie masz dyskutować czy możemy zrobić np. wtedy, kiedy noga nie ma takiej potrzeby po prostu się powstrzymać falę albo np. dziecko jest starsze i powiedzmy więcej rozumie powiedzieć przepraszam cię synu córkę muszę napisać coś ważnego albo co można sprawdzić, bo jest związany 1 z pracą czy ciężko nagle powiedzieć nie wyjaśnić to wyjaśnić i pokazać, ale potem wrócić do dziecka, a potem wrócić do dziecka na byt tak jak czytałem właśnie od tych badaniach, czego ten telefon pozbawia dziecko tak zastanawiam głównie na dobrze pozbawia tego pozbawia tamtego, ale co jest alternatywna mam telefon i co po tej drugiej stronie telefon i rodziców chcących się bawić czy telefon i rodziców, którzy dali ten telefon, bo się zajmują swoimi sprawami mam kontakty towarzyskie wcale nie mam kontaktów towarzyskich, bo wszyscy zapracowani nie mają się, gdzie schować z tymi znacznie nie mają się jak bawić nie z tymi dziećmi, ponieważ dzieci przychodzą do domu to robią bałagan to jest pewien problem na podwórka już dzieci tak chętnie wypuszczamy możemy jeść przy telewizorze nie powinniśmy no właśnie, ale są dzieci, które są takie dzieci takie nie jatki które, jeżeli ich nie przyjmujemy uwagi czymś to one po prostu nie zjedzą to prawda znaczy ja sam tam mam ten problem ja też ten problem niejaki i rzeczywiście nawet 5 minut wiadomo więcej już nie wejdzie, ale chociażby te 5 minut i przynajmniej zjadł no to prawda zaczynamy się potem przez pewien czas tak robiliśmy potem staraliśmy tak znaczy ustaliliśmy taką regułę, że w sobotę dzień wariata można na tym polega on wariat na tym, że można właśnie oglądać je słodyczy oglądać i oglądać bajki przy jedzeniu, bo też nie może być tak, że te reguły są takie jak nie wolno nie wolno nigdy nie wolno tylko, że jest gdzieś ten wentyl bezpieczeństwa tworzyli dzień dziecka kiedyś musi być taki dzień dziecka kiedyś musi być tam o różnych rzeczach tak jednoczy zresztą jak zabraniamy lepienie zabrani tylko pokazać alternatywę dziecko nam wrzuca rzeczy siatek to mieć gdzieś dolną szafkę z drewnianymi rzeczami, które może wyrzucać jest to lepsze niż tego, że w ogóle nie może, bo wtedy cała ta szafa kusi no tak kieliszki czy inny skład koncesja po prostu wyżej, jeżeli tak, ale też czytam o tym, że jednostka ośrodków gier wyznaczanie takiego 1 dnia, który będzie tym dniem, kiedy można grać to wtedy tak naprawdę dziecko cały tydzień czeka na tę grę i że to też niedobry tak zamilkły w pełnym to znaczy, że taki sygnał troszeczkę alarmowy czy w pewnym sensie to Mark Twain kiedyś określił na czym polega dramat rodzicielstwa pisząc, że można zrobić z 2 krzywdę dzieciom jednak dać im wszystko, czego chcą, a drugi to nie da się wszystkiego tego, czego chcą co roku pojawiają się nowe książki na temat wychowywania dzieci mówiące o tym, że stary robią krzywdę dzieciom, więc z tego wynika, że nie odkryliśmy nie znaleźliśmy uniwersalnego i dobrego sposobu na wychowywanie dzieci 1, który skutkuje, bo wszyscy w jak 1 mąż mają wpadki wychowawcze oraz robią różne złe rzeczy chyba sprzedać do tego prawo gdzieś ty no jakieś rozwiązania stosować może, jeżeli to jest taki 1 dzień to może lepiej pół godziny dziennie, żeby nie było także to się, jakby cały tydzień jest wyczekiwanie na to są bardzo bardzo krótko tak ale, jakbyśmy się zastanowili nad tym zdaniem, że dziecko cały tydzień czeka na to, żeby zagrać to albo są więc, gdy 2 rozwiązania albo tak uzależnione, że nic innego goni interesuje albo nic mu takiego ciekawego nie oferujemy, jakkolwiek kompensuje tę grę w czasie zostawić co znaczy to zdanie cały tydzień czeka na grę to znaczy, że nic w jego życiu przez 6 dni w tygodniu 24 godziny na dobę nie wydarzy się tak interesującego tak ciekawego tak od wracającego uwagę tak fajnego co mogłoby skompensować tę grę to jest dramat czy nie dramat jestem tą grą dramat jest 6 dni absolutnie właśnie niczego się dzieci często zapominają o takich od takich obietnicach i o tym, że że, że czekają na coś nie zasiedzieli się ryzyka wiążą się jak dzieje tak było w rzeczy dzieje tyle ciekawych rzeczy to nie jest problem problem jest czy kiedy brakuje tych innych możliwych do wroga jest aż taką euforię tak problem nie jest telefon jest oczywiście, bo on jest bardzo silnym bodźcem i mało co, ale my musimy zbudować w pewnym sensie jak waga my musimy na tej drugiej szali położyć za swoje zainteresowanie dzieckiem swoją uwagę czy ja też mam z tym problemu oczywiście swoje zainteresowanie swoją uwagę alternatywne sposoby spędzania czasu, ale termin spotkania się ze znajomymi, a nie mówienie dziecku zajmie się czymś byle nie telefon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUDYCJA INTERNETOWA TOKFM.PL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array