REKLAMA

A co, gdyby reklam nie było? Komu są one tak naprawdę potrzebne? O przereklamowanej reklamie behawioralnej, ale nie tylko

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2020-03-05 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
53:06 min.
Udostępnij:

Ta rozmowa jest czymś w rodzaju krytycznej fotografii reklamy wg stanu na początek roku 2020. Czego reklamiarze "nie dowożą", jak bardzo nieskuteczne są rezultaty profilowania nas na użytek reklamowych przekazów, ile fejkowych odsłon mogą generować reklamowi pośrednicy, by stwarzać wrażenie ogromnego ruchu "na reklamach" i spijać prowizję? Oraz fundamentalne pytanie, które stawia Katarzyna Szymielewicz: czy reklama jest naturalną częścią wolnego rynku, czy, po prostu, musi być? Czy tylko nam to wmówiono? Rozwiń »

Prof. Anna Giza-Poleszczuk, socjolożka podkreśla w tej rozmowie, że zaspokajanie sztucznych, wymyślanych przez reklamodawców potrzeb od dawna zaczyna zastępować nam myślenie, i odczuwanie naszych autentycznych potrzeb, zastępuje nam także wartości. "Wyrażamy siebie poprzez produkty, jest w tym coś naprawdę niezdrowego" - mówi prof. Giza - Poleszczuk.

Zaś Karolina Iwańska, prawniczka, członkini zespołu fundacji Panoptykon, stypendystka fundacji Mozilla, demaskuje też różnorakie mechanizmy, które z nie zawsze uzasadnionych merytorycznie powodów, rządzą rynkiem reklam. Stawia też fundamentalne pytanie: czy nie nadszedł już czas, kiedy powinniśmy pożegnać się z o wiele mniej skuteczną, niż niektórzy twierdzą, reklamą behawioralną na rzecz powrotu do reklamy kontekstowej. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi Ewa Katarzyna Szymielewicz jestem prawniczką i prezeską fundacji Panoptykon, która reaguje na zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii to dziś się na styku tej technologii człowieka Panoptykon 40 mam ten komfort, że nie wykonał do ustaw mniej gadam z politykami, ale mogę zrobić coś ciekawszego mogę zajrzeć na zapleczu tych technologii przemyśleć to, skąd się wzięły co tak naprawdę zmienia w naszym życiu jak działają i Rozwiń » rozmawiam o tym z ludźmi, którzy wiedzą wiedzą, bo badają wiedzą są praktykami i to wiedzą potrafią ci dzielić technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon dzień dobry dzisiaj przy mikrofonie Katarzyna Szymielewicz jesteśmy jak zwykle w podcaście Panoptykon 40 i dzisiaj przejdziemy się po temacie tak stary jak komercyjny internet i w bardzo trudnym dla użytkowników interes przede wszystkim wiążących się z uporczywym śledzenie nagabywanie pop-up ami innymi z wyrazami na pewno już wiecie, o czym myśleć tak myślę o reklamie behawioralnej, czyli zjawisku, które Fundacja Panoptykon drąży od od dawna nie bez powodu, ponieważ uważamy, że kryje się w tym małym zbitki słownej reklama behawioralna dużo zła zło postaram się dzisiaj rozpakować zrobi to z fantastycznymi rozmów cieniami ma mi dzisiaj aż 2 z czego się bardzo się i to obie kobiety są ze mną prof. Anna Giza-Poleszczuk socjolożka autorka m.in. książki urok czarnoksiężnika, czyli społeczna historia marketingu pani profesor temat reklamy znani tylko naukową, ale też jako praktykująca onegdaj pracę z markami pracę z wizerunkiem firmy i badaniami rynku tak rzeczywiście mam także na sumieniu to trwało kilkanaście lat, zanim się po łapałem czym właściwie biorę udział także na swoje usprawiedliwienie mogę tylko powiedzieć, że to był początek lat dziewięćdziesiątych wszyscy byliśmy zachwyceni, bo po okresie, kiedy poniewiera nami ekspedientki i nic nie można było publicznego wszyscy się do nas mizdrzy-li wszyscy mówili, że jesteśmy tego warte tamtego wartej wszystko co możemy kupić to jest więcej niż można było zupę z wyborczej z pracą złupić pamiętam jak cała Polska mówiła reklamami, bo to naprawdę było takie dowartościowanie docenienie konsumenta, który do tej pory był po prostu no roszczeniowy petentem, któremu można było na ubliżaniu do historii czekamy pełni za chwilę wrócimy przedstawi jeszcze moją drugą gościnnie Karolina Iwańska prawniczka członkini zespołu fundacji Panoptykon od roku także stypendystka fundacji Mozilla w tej roli bada właśnie temat reklamy śledzące i również alternatywy, jakie można proponować, żeby ten rynek zaczął skręcać, więc lepszym kierunku dzień dobry już tutaj być witam was obie no właśnie już trochę już trochę pani profesor zanurkowała historie jak to było ja może na początku znowu przywołam, jaki jest jak potężne jest to biznes mam tutaj kilka wiele mówiących liczby w Polsce wydatki na samą reklamę behawioralną reklamy interesom przekroczyły w tamtym roku rekordowe 5 miliardów złotych w skali globalnej mówimy o 333 miliardów dolarów, które były wydane też, że w ubiegłym roku nic dziwnego, że firmy, które zarabiają nie spieszą się do tego, żeby ze swojego modelu zarabiania pieniędzy rezygnować w tym modelu w ten model uwikłani są tylko użytkownicy, którzy są notorycznie śledzeni pozbawiani prywatności manipulowani o tym, powiemy dzisiaj więcej, ale też wydawcy to jest bardzo ciekawe, ponieważ gazety internetowe media internetowe przyzwyczaiły się do tego, że reklama to jedyny sposób finansowania treści do tego również na spróbują przekonać prosząc, błagając są po łapach zgód się na śledzenie, bo inaczej ja nie zarobię i nie będę mógł się Serwa serwować treści, które miały być świetny, bo bezpłatne dla mnie przestały być świetny, odkąd zaczęły być papką informacyjną klik beretem efekt newsem i tym wszystkim narzekamy, więc w tym krajobrazie jesteśmy zarząd z zadłużeni, ale skąd to się wzięło pani profesor skąd, skąd w ogóle reklama co tak naprawdę jestem, który wynalazł on jest częścią wolnego rynku czczono musi być w tej w tej formie, jakiej dzisiaj znamy to oczywiście jest częścią wolnego rynku, bo naturalnie zawsze sprzedający wykrzykiwali bardzo pozytywne rzeczy swoich produktach czy to było na Sukiennicach krakowskich czy nawet w Grecji czy Rzymie, ale oczywiście to nie jest to samo co dzisiaj, ponieważ dzisiaj mamy do czynienia z przemysłem prawda, czyli z przemysłem, który w dodatku jest wzajemnie splątany i rynkiem jest to związane z bardzo prostego powodu mianowicie wolny rynek jest jednocześnie rynkiem nadprodukcji więc, żeby cokolwiek sprzedać trzeba przekrzyczeć innych dlatego reklama jest takim to być albo nie być producentów, jeżeli nie informuje nie krzyczy nie reklamuje to zniknie, bo nikt nie będzie wiedział o swoim istnieniu nawet nie o to chodzi chodzi o to, że na to, żeby to, żeby były produkty marki reklamowane nalegają również dystrybutorzy pośrednicy cała ta branża, która oczywiście też czerpie z tego zyski, więc taka przemysłowa forma, jaką znamy forma w dodatku naukowe, bo musimy pamiętać o tym, że już od naprawdę długiego czasu reklamy są konstruowane przy wykorzystaniu doprawdy najnowszych odkryć psychologii neurofizjologii przecież euro marketing w tej chwili wszedł reklamy zresztą skuteczność reklam bada się przy użyciu tomografu mózgowych i różnych innych przerażających urządzeń, więc nie tylko potrafi obsłużyć to znaczy czy wreszcie odczytać sygnały tego urządzenia, a więc to jest nie tylko wielki przemysł jak czytała Kasiu, te liczby jest przemysł ogromny, od którego zależy nie wiem ile miejsc pracy itd. ale w dodatku jest to przemysły niebezpieczny w tym znaczeniu rząd naprawdę wykorzystuje daje to science sztuczną inteligencję euro fizjologię psychologię socjologię na wszystko wszystko wszystko i naprawdę bym tego nie lekceważyła mówi rolnik nie będzie będzie rosnąć, bo do tej pory to reklama telewizyjna była taką reklamą, gdzie na, którą wydawano więcej pieniędzy, które wyszły najbardziej prestiżową okazuje się, że właśnie w przyszłym kwartale 2012 roku w Polsce po raz pierwszy internet przez telewizję jeśli chodzi o reklamę chyba nie ma danych za cały dziewiętnasty roku już pierwszy kwartał był takim jest warunkiem na świecie już co się wydarzy obecnie szesnastym roku globalnie spojrzymy na reklamę i szacuje się w ogóle do 22021 roku, czyli już za rok ta reklama w telewizji będzie mniej niż 13 całego marketingu to wszystko przejść do internetu, dlatego że tam no milenialsi, którzy stały się, jakby coraz liczniejszą grupą konsumentów właśnie z tych mediów korzystają co jeszcze zmienia internet jeśli mogę podpytać o oto co jeśli ten wniósł do tego przemysł nowodębian dane przede wszystkim to, że reklama już nie tylko chodzi w reklamie o jej zawartość, czyli to, jaki region, jakim hasło powiedzmy czy jest ładna ciekawa śmieszna tylko jeszcze do kogo jest dobrana do jakiej osoby w jakim momencie w jakim miejscu, że to to zdecydowanie i to rośnie ten tata ten rynek rośnie i to jest niezwykle niebezpieczny, ponieważ przed reklamą telewizyjną radiową na billboardach na innych nośnikach tzw. tradycyjnych można było uciec można było oglądać telewizji wychodzić na bloki reklamowe, jeżeli chodzi o billboardy w przestrzeni miasta to także my się do nich przyzwyczaili, że chyba po prostu ich nie widzimy się po prostu nie zauważa, chociaż pewnie nasz mózg mimo wszystko zauważa natomiast tutaj to jest taka trochę diabelska sztuczka, dlatego że my chcemy mieć różne rzeczy bezpłatny w internecie prawda w związku z tym wydaje nam się, czyli naszą bezcenną prywatność sprzedajemy za możliwość bezpłatnego korzystania z przeglądarek z różnych innych narzędzi, które w internecie są nie mają świadomości, że to jest jeśli mogę tak powiedzieć kolokwialnie skórka za wyprawkę to jest właśnie, że cena realnie o wiele wyższa niż oczywiście, że wydają i oczywiście czasem się dostaje gęsiej skórki jak nie wiemy szukałam krzesła dla mamy powiedzmy w internecie i potem przez następny okres bez przerwy wyskakują mi krzesła prawda ciągle może możecie to zainteresuje może tam to wtedy są to takie momenty, kiedy sobie uświadamiamy, że rzeczywiście jesteśmy cały czas pod czujnym okiem wielkiego brata co szósty tracimy łatwo oczywiście doświadczyć tego co przywoła, czyli źle zwanego marketingu irytujących reklam czegoś co już nas interesuje, bo już kupiliśmy i ta strata nie jest zbyt dotkliwa wiele osób wykorzystuje nawet argument, żeby powiedzieć spokojnie powiedzieć tylko tyle potrafią tylko tyle umieją zrobić sprawi, że coś kliknęło mi pokazywać przez kolejny tydzień nie boi się, jeżeli chcemy poszukać głębiej zagrożeń związanych z takim programowanie naszych mózgów, jakie dzisiaj potem robi reklama, gdzie tych zagrożeń szukać to teraz nie wiem, bo patrzy w kasie na Karolinę, więc nie wiemy ja myślę, że w ogóle, gdzie szukać to jest trudne pytanie, dlatego że jest tak ukryte przysięgali nalegać, by nie da znany z tego względu, że obecnie reklam ten przemysł reklamowy to są tysiące pośredników, które 8 latach dziewięćdziesiątych kiedy, kiedy wchodziła reklama w internecie, kiedy wydawcy tradycyjne media swoje pierwsze strony internetowe tworzyły no to zauważyli, że gdzieś po bokach dużo miejsca wolnego, które można zagospodarować, ale wówczas jeszcze do zyski z papierowych wydań różnych gazet były w miarę HOKEJ jeszcze nie było tej tendencji spadkowej no i niezwłocznym interesowali, bo niektórzy intro osoby z tymi rozmawiam właśnie w branży twierdzą, że tam, że to było takie poczucie zbytniej pewności siebie i nie patrzenia w przód nie patrzenia w przyszłość brak innowacyjnego myślenia przewidywania przyszłości w związku z tym to pozwoliło właśnie rozsiąść się na tych przestrzeniach pośrednikom, których obecnie szacuje się, że jest ponad 7000 czy różnych różnych firm, które pełnią różne role zresztą zostawiany robiło są schowane na zapleczu internetu są dla nas niewidzialne dla zwykłego urzędnika, który kilka nasion gazety i zostaje tę umowę lodówkę reklamie oni są zupełnie niewidzialny jak zrozumieć rolę w tym my widzimy jako użytkownicy widzimy jak tylko 2 strony widzimy stronę, którą wchodzimy widzimy reklamy, która nam się pokazuje czy tak jak my mamy bezpośrednią relację tylko z tym wydawcą z tym z tym medium no powiedzmy to pośrednio rację, bo widzimy reklamy konkretnej marki, ale okazuje się, że między 12 występuje mnóstwo pośredników zarówno po tej stronie wydawcy, który polega na różnych zewnętrznych firmach do tego, żeby one w ogóle zarządzał jego przestrzeń reklamową zarządzały tym nawet technicznie po prostu zleca to im żeby, żeby odpoczywały czy mają może jakiś jakiegoś umowę z konkretną marką np. niemal wszędzie Mercedes na stronie w konkretnym okresie, ale nie ma to wysyła to dalej wysyła na giełdę reklam, gdzie z kolei, gdzie każdy reklamodawca może licytować właśnie możliwość wystawienia tej reklamy i z tej geodeta może trafić do nawet kilkuset tzw. zaufanych partnerów widzimy czasami tych drzwi, które nam proponują ochronę mówiąc dzięki zgodę albo czynią chaos na zgodę dla tych zaufany partner i ci zaufani partnerzy to właśnie właśnie pośrednicy może być nawet kilkuset na 1 stronie zazwyczaj to zresztą ci sami pośrednicy na wszystkich stron, bo to jest usług ustandaryzowane dość no i to trafia do tych do tych do tych pośredników nawet setek pośredników na pokładzie do nich trafi ono stroną nie ma kontroli już nie będą właśnie co trochę trafią dane prawda można użyć takiej, jakiej takiej analogii, że kiedyś reklamy robić osłabieni medialni dzisiaj robią ją MEW media, czyli ludzi od matematyki, którzy biorą cały ten łupież cyfrowe, które zostawiamy w sieci przetwarzają go, a potwierdzą, że stwarza, bo czasami blefuje o tym o tym za chwilę na wiele mówiąca one profile, które rzekomo zdradzają na aktualnie choruje, czego rzeczywiście pragnę co zamierzam kupić, czego szukam na promocji albo kupią wczoraj, czego jeszcze brakuje albo czego potrzebuje moje dziecko czy co ważnego się połączyć dzieje oto, aby zwabić do określonej transakcji prawda o tych po profilach krążą mity legendy łącznie z tym, że można rzeczywistym człowieka na ulicy namierzyć na billboardzie był też billboardy zaczną patrzeć poprzez kamery na na ulicę odczytać też wyraz twarzy emocje i nas przekierować do sklepu ulice dalej ile w tym jest prawdy no właśnie to jest inna niż sama sobie ile dokładnie marketingu marketingu czy szczególnie ani patrzą na ten rynek drugi testowy zgadzasz się, że ta przejść od kreacji matematyki jest bardzo wyraźny i jeżeli bardzo wyraźny jest bardzo wyraźny, bo rzeczywiście to może znowu zabrzmieć jak usprawiedliwienie się ja rzeczywiście patrzyłam na to z takich romantycznych czasach, kiedy naprawdę liczyło się wtedy używano też jego słowo uwiedzenie konsumenta prawda, czyli zrobienie reklamy, która będzie tak urocza i tak fajna, że wzbudzi sympatię do marki no to były czasy Polen 2000 ojciec prać to były czasy zabija prusaki śmierci tak dalej i różnych takich rzeczy, które z, których się śmialiśmy, o których mówiliśmy itd. i tam rzeczywiście liczyła się jedno wtedy ci będą mniej, którzy też byli na polskim rynku przecież to byli artyści prawda, jakby główne główną kością niezgody głównym problemem konfliktem między marketingiem agencja minutą było właśnie to, żeby agencje chciałby robić sztukę makiety szumieć demo produktu i 20 000 racjonalnych informacji o tym jak ten produkt działa i to były czasy tak naprawdę ja bym powiedziała jednak pewnego rodzaju niewinności naiwności nie wiem czy reklama wtedy była skuteczna czy nie było skuteczne zbadań, które robiliśmy było wiadomo, że nigdy się nie udawało nie znam takich badań, które by pokazywały, że się jakąś grupę docelową tam namierzyło potem Bach robimy badanie faktycznie właśnie ta grupa docelowa nagrody wszystkim kupiła itd. to się nie zdarzało to były jakieś tam słaby zależności statystyczne natomiast teraz i to też patrząc od strony Delta science, które na Uniwersytecie się rozwija ja bym powiedział tak oczywiście na pewno jest w tym sporo przesady, ponieważ tak naprawdę wszystkie te profile wszystkie te rzeczy są potwornie konserwatywne i oportunistyczne czy próbuje powiedzieć, że te profile i sposób w jaki działają pośrednicy one trochę działają tak, żeby nas, żebyśmy zastygli w pół ruchu nie przyjął się jasno wyrażona w oczy widziałam jak stare automaty, które z USA automaty prawda, ale te dane są zawsze danymi historycznymi prawda w związku z tym one niejako, jakby się nie mogę zmienić rozwinąć, ponieważ takie zostały sprofilowane to tak będę teraz tresowane czy też trenowane na wagę i to są te rzeczy, które jest taka słynna książka matematyczne broni masowej destrukcji masy Łapanów ma dziś w razie wyrażenia tak tak tak, gdzie właśnie m.in. się pokazuje, że to profilowanie, które jest też wykorzystywany np. do podejmowania decyzji, które ważą na ludzkim życiu prawda czy przyjąć do pracy czy przyjąć do szkoły czy przyjąć na studia itd. itd. że one właśnie, by powielają stereotypy tak, czyli powielają cechy wdrożonego nie mamy poniżej spróbujemy zima co człowiek nie ma nic innego rękami mamy choćby odpowiedziała, czyli autentyczne historyczne dane jak osoba klika, chociaż tyle mamy predykcji, który przywoła ciężkich kamieni czy nawet tego nie ma, bo mamy społeczeństwo obserwujemy proszę powiedzieć czy ten kolejny umowne czarny albo młody mężczyzna albo kobieta ciężarna zachować tak jak tysiące innych podobnych do dokładnie tak w związku z tym to jest anty rozwojowej i co jest anty ludzki prawdę od wieków wiemy, że Sowa Minerwy wylatuje o zmierzchu, czyli że w dziedzinie życia ludzkiego społecznego jest niema odpowiednio ci między wyjaśnia nie ma przewidywanie prawda możemy wyjaśnić rzeczy, ale nigdy nie potrafimy przewidzieć co się stanie to co mnie osobiście prowadzi do takich czarek którymi chodzą po plecach to właśnie to, że jakby cała ta maszyneria jest nastawiona na zatrzymanie na wpół kroku no jeśli panowie też trochę na ile może to się zmieni dlatego, że to niedawno tak do mnie takie takie badania, że obecnie w ogóle wykorzystywanych w 8084% w ogóle informacji na temat nie jest wykorzystywany, czyli 80 proc informacji które, która właśnie pośrednicy reklamowy zbierają na temat różnych rzeczy aż aktywności w sieci w ogóle nie jest przedmiotem jakichkolwiek decyzji o tym jak reklamy dostaniemy, ale niektórzy mówią, że to zmienić dzięki właśnie uczenie maszynowe mu, że te 84% danych będzie mogła zostać jakoś obrobionych żeby, żeby mogą być jak i realizowanie nie były takie Campbell tak albo, żeby można było może nawet głębiej trochę trochę trochę to traktować z tego względu, że wiele osób, mówi że właśnie te profile one są takie no i patologii natomiast na płeć jakiś mniej więcej zainteresowania, że to, że nie są tak głębokie profile, jakie ma już długo czekać bo, którzy mają obserwacje ludzi całego ich samych 10 lat na Facebooku i w tym całego internetu dookoła i pewnie jeżeli, jeżeli dane zostaną jakoś obrobione i być może jak wzrośnie w ten sposób ich taki potencjał negatywny do głębszego traktowania nas bez powodu właśnie Google Facebook są tym było pole, które na reklamie bariera nie zarobi najwięcej ma zdaje się tam 9 od pasa w rynku już w momencie jeśli się nie mylę no ale ale to właśnie wzrasta zaufanie reklamodawców, którzy wiedzą, że te 2 firmy naprawdę swoich ludzi na talerzu obserwują i bez przerwy wszyscy inni spekulują jak jeszcze wracając karmią swoje oceny prawniczki jak ocenia taką sytuację, której tak dużo danych leży odłogiem i zgromadzonych czy to dużo śladów zbieranych w zasadzie bez powodu czy to jest legalne dla mnie to jest nie ulega wątpliwości, że to nielegalne i toczą się postępowania w całej Unii Europejskiej wobec tego ekosystemu to jest kwestia czasu się w 2020 rok będzie tym rokiem, kiedy nastąpi wielki wybuch tym w tej w tej branży tutaj jakby mówimy oczywiście o rozpowszechnianie danych osobowych, które m.in. wprowadza zasadę minimalizacji danych, czyli mówi, że możecie zbierać wykorzystywać tylko takie dane, które są niezbędne do jakiegoś do do łóżka to właśnie wskazania wschodnia reklamy w momencie, kiedy większość reklam tak naprawdę przygotowano bardzo, jeżeli tak jest co nie trzeba potwierdzić fakt, że tak jest, ale jeżeli większość reklam jest przygotowana do dość takich prostych powiedzmy profili w związku z tym, dlaczego cała ta aktywność nasza internetowa jest zbierana to dla mnie wobec tej sprzeczności zupełnie z tą zasadą no ale często firmy reklamowe mówiono, ale się zgadzać na to przecież tam klikać ten wielki zielony guzik pulsujących, które wabiły wzrok się, że nie trzeba dużo długo przekonywać was, że to tak naprawdę, że to nie jest zgoda jest manipulacja to jest marzyciela jak cała ta reklama prawną raz, że to jest papież zaprojektowany w taki sposób, że próbowałam zrozumieć nie da się nie nie wyrazić zgodę trzeba naprawdę zdeterminowanym żeby, żeby być zgodnie wyrazić wejść kilka warstw dalej od kliknąć tam kolejnych 400 partnerów np. wejść tak będzie musiała się kolejno wejście tego musiał już nie wyraża zgody związku nie wie kim jestem jestem nową osobowe muszą znowu zapytać o zgodę na technicznym to sens, ale tak powinno być może stać się zająć już inaczej, a jeszcze, gdy z drugiej strony czy tak naprawdę bogata zgoda kiedykolwiek może być ważna, kiedy może być informowana może być wiadomo tak dlatego, że jeżeli ten ten rynek jest tak skomplikowane procesy tego przed przetwarzania danych są tak niesamowicie niezrozumiałe nawet dla osób, które zapewni siedzą od roku tak jak ja czy osoby jak może dla przeciętnego użytkownika ten system nikt nie będzie nie będzie w stanie pojąć w konsekwencji, jakie wiążą z wyrażeniem zgody z głosem nikt nie będzie moim zdaniem świadoma tak to przypomnę decydowanie polowanie na użytkownika próby zwabienia go do prostego kliknięcia, ale ostatecznie do tego, aby poddał śledzeniu tej obróbce analitycznej i dalej traktowaniu, ale patrzy teraz Ania na ciebie, bo chciałbym wywołać modę, którą dziś w książce bardzo mocna, czyli kreowanie potrzeb versus opowiadania potrzeby czy czy reklama czy, czyja dobrze rozumie ten argument i mogą zostawić w zasadzie reklamy w pięty coś nieuczciwego wpięte w jakiej założenie, że mamy tego człowieka nie tyle mu dogodzić na jego potrzeby odpowiedzi co jednak go upolować mamy go wykreować wyzyskać no może użyję tego starą modnego terminu rzeczywiście tak jest, bo oczywiście i tu wiadomo, bo nawet takich guru od marketingu niejaki Jack trud, który tam wsławił się wieloma naprawdę wspaniałymi kampaniami to już chyba w latach siedemdziesiątych napisał książkę pt. marketingu ofert tak, w której to książce pisze, że wiadomo że, że w zasadzie marketing reklama to jest wyścig konkurencyjny między firmami, jeżeli przy okazji konsumentowi się zaspokoi potrzeby to wspaniale, ale tak naprawdę w tej grze nie o to chodzi to musimy pamiętać, że potrzeby są instrumentalny instrument odizolowany poza tym one są takim pojęciem zerowym i tak naprawdę to to pojęcie potrzeby się coraz bardziej rozmywa prawda w tym znaczeniu, że no ja nie wiem czy mam potrzebę nie wiem nie dzieje próbuje znaleźć taki absurdalny przykład, ale czy mam potrzebę używania 28 000 produktów do pielęgnacji ciała nie no to jest po prostu cały czas bardzo duża praca na mojej świadomości praca, która polega na kreowaniu problem musi, która zaczyna się od tego, żeby się mówi czy zauważyłaś prawda różnice różnice i że skórę na swoich 15 przyjrzy się swoim łokcia i posadzić swoje dłonie i Zobacz prawda, a i tak naprawdę przecież wiemy są na ten temat jest na ten temat opracowanie, że cellulit dziś jest kreacją marketingowo, że tak naprawdę mniej niż wygląda sama byłam świadkiem jak 1 zmarł ksiądz podjął wykreowała w Polsce problem rozwoju innych końcówek włosów, które następnie szampon sprzedawany przez tę firmę w ojczyźnie odzieży skutecznie rozwiązywał totalnej to są naprawdę niesamowite rzeczy chodzi mi o to, że jakby podstawowym problemem dla mnie jest to, że kiedyś ludzkie potrzeby miały wymiar etyczny i były społecznie zbiorowo religijnie bardzo różny sposób legitymizowana nazywane prawda i jeszcze w pokoleniu moim pewnie, które no wychowywało się jeszcze w takich czasach przed tym no to to jakby była pewna gradacja, ale też i, jakby to powiedzieć ocenianie potrzeb prawda to znaczenie również zyski były równie ważne prawda, jakby praca była wykonywana na tym, żeby ludzie uświadomili oni naprawdę nie potrzebują dużego różowego misia, że to jest może zachcianki ale, że to nie jest żadna potrzeba, że potrzeba to jest coś ważnego, że to jest potrzeba miłości, że to jest potrzeba bezpieczeństwa, ale nie potrzeba gładkiego łokcia prawda to nie jest żadna potrzeba to jest coś bardzo sztucznego, więc ten problem, z którym mamy do czynienia to jest to, że sprzedaż i rynek przejęły funkcje dyskutowania o naszych potrzebach nie wiem, czyja to dobrze potrafi wyrazić tak ale, ale o tym, właśnie chodzi, że np. dla pokolenia mojej babci wszystkie przedmioty miały wymiar etyczny np. stół taki okrągły, który stał moich dziadków to był stół, który pamięta poprzednie pokolenie i przy którym wiodło moja mama jutro może koślawe miał jakąś plamy, ale on miał takie symboliczne ważne emocjonalne znaczenie dla mojej babci IKEA była czymś przerażającym Bono nie potrafiła zrozumieć, że mogą ci się znudzić meble to sobie wyrzucisz sobie zrobić zupełnie nowe mieszkanie lorda jest w celu jest bardzo ciekawa już naprawdę na tym poprzestanę, ale czytałam książkę, gdzie autorka analizowała pamiętniki nastolatek i co było naprawdę uderzający jest uczy się przytaczam z pamięcią ona pokazywała, że w czasach sprzed drugiej wojny światowej to pamiętniki nastolatek wyrażały takie marzenie o tym, żeby być dobrym człowiekiem prawda, żeby coś w życiu osiągnąć, że chciałabym to chciałabym tamto natomiast pamiętniki nastolatek laty przełomu osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych to on już w ogóle nie miały takiego wymierzone było o tym, że chce mieć fajnego chłopaka chce mieć taki przedmiot, iż właśnie przedmiot itd. czyli gdzieś zniknęła taka takie dążenie do tego, żeby doskonalić samego siebie wyrażamy się poprzez przedmiot wyrażone są inne przedmioty co jest nam podpowiada to znaczy one mówią za nas to już nie jest nasz wysiłek tylko po prostu zakłada Nike i wiadomo, że mam ducha zwycięstwa albo kupuje koszulkę Benettona i wiadomo, że uważamy, że wszyscy ludzie są braćmi jest w tym coś naprawdę nieźle, ale już Karolina się uśmiecha jest z pokolenia, które mogłoby ulegać tej wiaty widzę siebie i innych TFI wynagradzane potrzebą doczeka, bo ma jednocześnie 9 000 000 Polaków myślę, że głównie młodych jednak raczej mocni starszych może tak duży blokują reklamy Polska jest w czołówce jeśli chodzi o wykorzystanie takich technik blokowania reklam nie znam badań, które pogłębiały rozumie, dlaczego tak jest na ile tutaj jest kwestia irytacji tym, że coś zasłania treści to coś się wyświetla wcześniejsze grało migały tańczyło w taki atak, gdzie zamraża się dogadała samoregulacji w zakresie to było niezwykle irytujące przeszkadzający komunikaty teraz chyba troszkę lepiej, ale też nie wie, bo nie ogląda no właśnie, więc nie chcę oglądać jakiś odrzucenie tego jednocześnie mamy bardzo liczący głosy samej branży będą samej branży człowiek, który zna branżę świec od podszewki, bo Hoffman weteran w zasadzie branży reklamowej i teraz naczelny krytyk, który prowadzi blog bloga pod nazwą teatr kontra Jan nazywa wręcz osób dekady Edi zwyczaj dzikiej w wielu urzędach, że to już nie mamy, kiedy wszystkie mówi nam opadły okazało się, że może jest kompletna klapa mówi przy tym zasad wynika to jest po prostu jak niewypału małej łódki, bo to jak ta branża się rozłożono upadki nie była w stanie dostarczyć tego co obiecywała jest porażające tu patrzy na Krymie pańską boty to badać co takiego jest porażające patrząc na to, czego ta branża nie dowozi mnóstwo mnóstwo rzeczy jak powiedziała, że tak naprawdę opadły im złudzenia, chociaż wydaje mi się, że to jest bardziej taka zmowa milczenia wszyscy doskonale wiedzą, że to nie działa, ale złudzeń nawet nie było złudzeń my sami się rozwiązania są raczej po stronie tych, którzy mieli korzystać w tym systemie, czyli po stronie wydawców mediów po stronie reklamodawców, którzy no zakładali, że dotrą swoimi produktami do zainteresowanych potencjalnie osób, ale już tak przychodzą nawet do konkretów to pojawia się coraz więcej danych w ostatnich latach pokazując, że wcale nie jest kolorową ale by się mogło wydawać nawet patrząc na takie proste rzeczy, czyli nawet pomiar efektywności tych reklam kilka dni temu widziałam nowe badanie, które pokazuje, że 2% osób, które w ogóle widzę reklamy nie kilka przyczyn ten nawet ten wynik został skrytykowany przez osoby, które siedzą w tej branży, ponieważ one twierdzą, że ten ta liczba nie uwzględnia tzw. oszustw reklamowych pisze Atwood po angielsku francusku to mówi, czyli po prostu zautomatyzowanego ruchu botów, które generują ruch i klikają reklamy dla zysku pośredników i dla zysku będzie dla zysku wydawców takich pseudo wydawców gazet, którzy rozstrzygną straszliwe mało, że strony terrorze boty Rewa biuro reklamy ożywionych w reklamach bez prawdziwa prawdziwe prawdziwe duże marki Coca-Cola już poważne marki one tracą uchwalają budżety i tak naprawdę na tym pośrednikom poświęca tym na co najmniej najwięcej tracą na tym marki, które no płacą pomysł reklamy, które trafiły do prawdziwych osób i wydawcy którzy, którzy z kolei borykają się tzw. podatkiem pechowe ma udzielić rozumiem zaraz dostaje do swojego centra okazuje się, że pośrednik zarabia tyle samo niezależnie od tego kto jest ruch prawdziwe czy rejestrów wiekowe w związku z nim w związku z tym ten problem dostrzegany, ale i w agencje bardzo często mówią markom, że mają różne systemy, które mają zapobiegać tym oszustwom, ale po jesieni do końca się to zrobić, dlatego że nawet osoby, które badają skalę tych oszustw nie są w stanie zgodzić się na 1 liczbę strat jakby, jaka jest naprawdę skala tego problemu jedne źródła mówią o 5 miliarda dolarów strat rocznie, a inne źródła mówią o 30 miliardach dolarów strat rocznie przy reklamowaniu SUV, czyli tak, jakby z tych 330 miliardów 10% było przewożone na boty generalną, a co ciekawe jeszcze myśleć można fajnie pokazać w takim kontekście, że światowa federacja reklamodawców ocenia, że 20000505. roku to się podnieść aż do 50 miliardów dolarów i to będzie druga na świecie po handlu narkotykami jak sposób finansowania zorganizowanej przestępczości czy się CBA reklama co to co to jeszcze nie jest dla nas jest jakiś ważny, ale popatrzmy na to, że tylko handel narkotykami jest konkuruje konkuruje z tym no to już robi ciekawe na 1 badacz który, który bada oszustwa wszelkich, że we wszystkich branżach, kiedy zobaczył skalę oszustw na rynku reklamowym w porze przerażony nie widział czegoś takiego na oczy panie trzeba inwestować we prawdziwe tam samoloty, ale towar wykrywać węglowych, a życie po prostu się postawie Botin to kilka imprez może to może to zrobić we i wracać do liczby 2% to właśnie po uwzględnieniu tego tych oszustw szacuje się, że tak naprawdę ten wskaźnik klikalności to jest jakieś 0,08% tak naprawdę ani nawet 2%, więc więc, jakby pod kątem efektywności, jeżeli kijki są fakty są sposoby umorzenia, jakby patrzenia tu efektywność no to jest kiepsko delikatnie mówiąc no żartujemy sobie, jaki procent to co nie może po prostu do tego trzeba mieć myślę, że rozbudowany bardzo jest to czwarta czyli, czyli sporo programowania sporo serwerów spore doświadczenie, żeby też móc wejść w tej branży rzeczywiście jako Panoptykonu, który próbował badać zjawisko prowadzi się podpiąć pod 1 z takich giełd jako gracz po prostu Zobacz jak to wygląda środka, ale nawet to nie jest takie proste i tanie dla dla wchodzącej, więc wrażenie, że mamy do czynienia z jakimś jednak nie jest hermetyczny rynkiem, do którego dostęp mają no bardzo zachowań graczy spory kapitał, żeby w ogóle zacząć grać, ale potem pieniądze robią się niejako same, a tracą wszyscy dookoła, że wszyscy tracimy dlatego, że to ja znowu wrócę do tych lat dziewięćdziesiątych wtedy wszyscy się bardzo śmiali z polską z Polaków, ale w ogóle ze wszystkich byłych demoludów, które właśnie wchodziły do kapitalizmu, ponieważ Polacy patrzyli na reklamy bardzo trzeźwo i mówili 1 rzecz powtarzali we wszystkich badaniach przecież my wszyscy za to płacimy to ja nie chcę płacić za reklamę, a poza tym mówili drugą rzecz, jeżeli ktoś musi reklamować to znaczy, że jego produkt nie jest pełnowartościowy to jest taka prawda i oczywiście to wtedy w ogóle wszyscy to boki z rywali ze śmiechu w ogóle, jakie to, że własnej tak, ale ja bym powiedziała, że to jest prawda, że w Coca-Coli we wszystkich tych produkcjach płacimy za to wszystko łącznie z tą branżą w związku tylko podobne z tymi wszystkimi oszustwami itd. więc tak naprawdę skoro już mamy Grety, która powiedziała nie nie kto wam dał prawo, żeby zniszczyć dla nas świat to może pojawi się ktoś, kto powie dosyć tego szaleństwa zakazie reklamy zakaz reklamy kupujmy to co jest nam rzeczywiście potrzebne przestaniemy zaśmiecać albo rzeczy są powiązane one wszystkie są powiązane uszkodzimy śmieliśmy potem wyrzucić, by wyrzucić, więc śmieciami planetę jak zaśmiecamy planetę to i zużywamy w ogóle bez górno to był przecież produkowanie tego całego 6 który, którzy nas zalewa to też skonsumowanie zasobów naturalnych itd. wiemy doskonale, że to co się dzieje w Afryce to będzie jeszcze bardziej się poszerzał to są uchodźcy klimatycznie i ludobójstwa klimatycznej tak dalej to jest wszystko punk Hanny, a wszystko sprowadza się do tego, że tak naprawdę wraca tutaj do minimalistycznie może potrzebujemy 2 par spodni 3 bluzek no tak tego jednak stało na kilka dekad tego 1 stołu na kilka dekad prawda i tyle na i ty sobie jeszcze przypominam jest taka znana książka pewnego ekonomistki czeskiego, którego nazwiska zapomniałam, ale może do mnie wróci, ale od razu dodam, że jest proces był profesorem na Harvardzie widz, jakby to zauważamy zbyt zawężone troszeczkę zbiory napisał książkę ekonomia dobra zła bardzo ciekawą książkę, do której wstęp napisał jego przyjaciel Vaclav Havel i Vaclav Havel w tym wprowadzeniu do tej książki mówi taką rzecz fantastyczna mówi tak no ja ciągle słyszy się, że PKB musi rosnąć, ale tak się zastanawiam czy w ogóle może kiedyś np. może jesteśmy mamy zasypujemy fajnie urosło nam los nam wyznań w tym miejscu nowej Zelandii obywatel woli tak już zaczyna się zaczyna się ruch ze strony to jest po prostu obłąkany to wszystko gdzieś zaczyna od rynków finansowych od analityków, dlatego że np. kiedy firmy oszalały z tą sprzedażą wtedy, kiedy zaczęło, kiedy analitycy finansowi wymusili sprawozdania kwartalne i kiedy na rynkach finansowych pojawił się fetysz wzrostu jak ciągłego wzrostu drugiej bez przerwy widocznego wzrostu, który ciągle widoczny po prostu te nieszczęsne firmy łącznie z tą, w której pracowałam po prostu rozpaczliwie poszukiwały źródeł wzrostu, nawet jeżeli on był oznaczał kanibalizacji oznacza rozmycie marki np. Marka powiedzmy zawsze to jest umierało Dove, która wyrosła na tym, że jest to bydło, które zawiera 14 kremu nawilżającego i dlatego nie wysusza skóry jak mydło nagle wprowadza krem nawilżający te biedne konsumenckich, które mówiły czy już bohaterami jest chętnie w tym kremie jest 14 wyrwa na wizytę w GP 6100% uderzającego w Wiarusy wszystkie te wszystkie te rzeczy gdzieś wynikają i teraz to zabrzmi po prostu jak stara ciotka rewolucji jakiegoś dyktatu pewnej fałszywej to nawet nie jest ideologią, ponieważ to wszystko się podaje za naukę prawda już dawno temu pewien ekonomista powiedział że, że ktoś, kto uważa, że wszystko może bez przerwy rosnąć może jest albo nienormalny albo jest ekonomistą prawda więc, więc gdzieś i i trochę zaczynamy trzeźwieć, bo wiadomo, że dzisiaj aktywa tzw. finansowe chyba ośmiokrotnie jeśli nie więcej przekraczają wartość wszystkich realnych zasobów świata, więc no i rozchodzą, a za sobą realnym ludziom spadło właśnie, jeżeli mamy ten moment rozczarowania chcielibyśmy to jest trochę chyba takie wołanie na pustyni jeszcze, ale może nie trudno ocenić my siedzimy rzeczy w piwnicy z tego niewiele widać słyszymy takiego jak Grecja słyszymy, że są młodsi ludzie od nas, którzy domagają się zmiany w obronę nastąpiła jak w zakresie, czego konkretnie wymagać od reklamy jak zażartowała trochę nie mówiąc o zakazie reklamy to byłby najskuteczniejszy środek, wyzwalając nas z tej gmach fani z pewnością, ale skoro wiemy kim zmierzymy skoro mierzymy się z branżą, której tak potężna finansowo, która jest ma doskonałe narzędzie do lobbingu w Brukseli i innych stolicach tego świata tak łatwo sobie nie pójdzie czy jest cokolwiek, czego możemy od branży oczekiwać w krótszym horyzoncie, zanim mam nadzieję one jednak zatopi Karoliną ja myślę, że na pewno możemy oczekiwać przejścia na reklamy kontekstowe, jeżeli chodzi o internet, bo to jest, zostając sens tej w tych kategoriach w internetowych wydaje mi się, że te wiązania nasza realna jest, iż spalona kompletnie, że nawet dzisiaj przeczytałam informację, że na ostatnim szczycie IOB, czyli takiej branżowej organizacji pośredników reklamowych były już poważne rozmowy o tym, o właśnie powrocie reklamy kontekstowej do Łask, bo ona już była, zanim rozpoczął śledzenie mieliśmy do czynienia z klanu kontekstowo, czyli czy reklamą dopasowaną do treści strony do treści artykułu, który czytany, a nie do nas więcej długo leżał oraz od 10 zawarte reklamy w swoich panie wyszukiwania z skutecznością wspaniałą powieść dla swoich choruje, że jest takie przekonanie że, ale jak to reklama niedopasowana do ludzi, że to jest jakiś taki po prostu przekonanie, że nie ma odwrotu, a efekty, ale taki fetysz, ale tak możemy spojrzeć, że tak naprawdę pierwsze pliki cookies, czyli takie podstawowe śledzące technologie które, która nas patrzą na to co zbierają informacje na temat one po 2010 roku to wcale to 10 lat Śródki to jest świeża technologia zdaniach upadku złudzeń bez walki im wydaje mi się, że tutaj na niby nie nie przetnie nie skupiam się wyłącznie tych pośrednika, ale też na samych wydawca i na sam reklamodawca, żeby właśnie oni się pozbyli tych złudzeń, bo przez pośrednicy wydają się karmią ich jakoś narracją karmiły narrację, że i wykresami, że leży oni inaczej by nie zarobili podczas okazuje się, że wydawcy dostają 30% tego jest wydawane na reklamę, bo 70% właśnie w tym podatku od duchowym pobierają pośrednicy dla Grecji, że zagarnia tak jak Stali podaży wynika, że to byli wygłosili na lata u siebie na stronie Garda wykupił reklamę zapłacił za 1 funta okazało się, że zarobił 3030 tam centów państwo nie pensów lub tak, a też pojawiają się kolejne informacje o tym, że wcale reklama behawioralna nie jest bardziej dochodowa od kontekstowej, bo Google zaś przekonywał zawsze przekonywał, że reklama ta dopasowana do ludzi przynosi 52% więcej zysków wydawcom podczas gdy w niedawno na początku poprzedniego roku pojawiło się badania niezależne akademickie, czyli takie nie niepochodzące od branży czy tylko takie, które były jednak zweryfikowanego przez przez społeczność akademicką, że tak naprawę 4% i to dopiero jak i nie uwzględniają w ogóle kosztów w związku z kosztów infrastruktury programów, które muszą dopasować reklamy nie uwzględniała szkoły nie uwzględniają kosztów do pasa do stosowania przepisów obowiązujących tam kodeksowe niema problemu z danymi osobowymi, że serwuje reklamę dopasowaną do ludzi to nie potrzebujemy ich danych jest, więc jakby, ale znowu tutaj wpadamy te w pułapkę, gdy pani profesor pisze w swojej swej książce, że ktoś musi to ryzyko podjąć też się pojawiać się tego co się z nami ktoś musi te liczby podważyć jest z dużą pracą system jest bardzo przejrzysty, więc trudno to podważenie wykonać podeprzeć się liczbowo tego się jak rozumiem ekonomię od nas oczekuje takiej argumentacji właśnie, więc jest ono walka trochę walka argumenty trochę walka na na wyobrażenia czy na jakość wiary prawda czy możemy też spółdzielni etycznej może nie bawić liczby, a za taką estetycznie ja bym zaatakowała etycznie znaczy rzeczywiście no przeszliśmy przez dość długi czas, kiedy dyskusja o wartościach i podnoszenie kwestii etycznych no tak trochę wszyscy byli zażenowani prawda, że właściwie żyjemy w takich czasach pragmatycznych tu liczby nauka itd. nowy ktoś wyskakuje zaczyna coś tam mówić o odpowiedzialności albo dobroci albo czymś takim, ale ja jestem głęboko przekonana widzę to od wielu lat bardzo wielu zjawiskach, że jest postępująca po pierwsze, świadomość, że wszystkie nasze problemy wynikają z zaniechania myślenia i dyskutowania o wartościach ja nigdy nie zapomnę jak Marek Belka, który wtedy były szef MNB EPU został zaproszony na wykład na Uniwersytecie ktoś zadał pytanie było 20000910. rok, skąd się wziął kryzys finansowy, a Belka powiedział ekonomista były premier itd. Marek Belka powiedział to nie jest kryzys finansowy to jest kryzys wartość zresztą nie 1 wielu ekonomistów takich nie ma instruować powiedzmy to mówiło i chcę tylko powiedzieć, że pamiętam nie wiem czy to było 2 lata temu czy 3 lata temu rok temu wszystko jedno, ale był 11listopada i był pochód młodzieży tak dobrze byli ci młodzi mężczyźni teraz coś jest itd. i oni szli, krzycząc i nieśli wielki transparent, na którym było napisane my chcemy Boga i to zrobiła na mnie od niesamowite wrażenie, ponieważ to było straszne piękne jednocześnie prawda, ponieważ tak naprawdę możemy różnie na nich patrzeć, ale w tym wielkim wołaniu to było właśnie wołanie o to, żebyśmy ustanowili zasady, żebyśmy znowu mili jeśli wartość, żebyśmy potrafili przy nich stać, żebyśmy nie sprzedawali wszystkiego i też jak sobie pomyślimy o takiej fali filmów typu BIK short prawda albo Wilk z Wall Street chyba tak to się nazywało to narasta świadomość tak, że my przejadamy niszczymy nasz świat w sposób cyniczny instrumentalny i że po prostu doprawdy musimy przestać, więc i widać, że obrona klimatu, że różne ruchy ekologiczne również w miastach, że one wszystkie no mają w sobie tę etyczną odwagę, żeby powiedzieć musimy szanować wartość przyrody i wartość innych ludzi tak dalej i wracając jeszcze do tego śledzenia itd. no jednak, jeżeli znowu zaczniemy wierzyć w to, że człowiek jest istotą wolnej woli odpowiedzialności, że jest autonomiczny innymi słowy, kiedy wrócimy do humanizmu tak personalizmu nawet jak kto woli to to, że nie, że nie można śledzić będzie oczywiste dla wszystkich także zostać, skąd wziął ten dogmat dogmat założenie że, że wolno właśnie to jest dla wydana jako próbę prawniczego od dawna odbiegających od jakich reguł obowiązywały to też jest bardziej pozycja, której bronimy czegoś co jest atakowane przez biznes, jakoby to była fanaberia tak myśleć zostawcie w spokoju, skąd w tym momencie też tak przewróciło, że można sobie używać planety można, że ilościowe i człowieka można tak jak Target samo tam jak bardzo używam słowa Targ robotniczym użytkownik istocie jest Sieczin hartowania zdementowanie Zamość dokładnie o tym, to jest wojna przeciwko nam to, że konsumenci tak mało jeszcze buntują, bo od Boga jak wspomniano do końca wiadomo co za nimi stoi czy to nie zna irytacja pewne pokazanie sprzeciwu wobec technologii bardziej niż reklamy takiej syn bardzo ciekawe czy coś zrobić badanie na temat samej reklamy jako taki czy ludzie by poparli też wysłuchanie niechętni zakaz zakład nie widziałem wielu tych badań, ale im się, że ludzie lubią być manipulowani generalnie lubię być manipulowanie, ale takie największych bez złudzeń to jest takie, że nam się wydaje, że my potrafimy się zabezpieczyć tak ważne, że w Poznaniu z Unii jadam ja to mniej ode mnie to nie działa też może dlatego przy tak, ale nie notabene wykorzystamy to, że jestem z 2 z nami tymi prawniczka ami i zapytam jak się skończyła sprawa prawo dobycia zapomnianym, które po starej hali mają wygrał go wybrał tak musiało wdrożyć procedurę i to nawet globalnie zrobili, która umożliwia zgłoszenie się w ogóle powiedzenie zapomni mi bardzo określonych sytuacjach tak czy dotyczy z nim głupie zakrojone, bo dotyczy sytuacji, które i to samo odpowiedzieć nie informacji głowa on może być ona może być aktualna może być archiwalna nie oni chodzi chodzi to co go z nią robi i że w kontekście walki Google, a ja jestem np. pojawi się nazwisko obok nie wiem handlarza narkotyków skruszyć przywołaliśmy, a to nieprawda jest to złożenie, gdy przypadkowo, bo naprzód w Gazecie artykuł o nim i o mnie tej samej stronie to takie rzeczy mogę chcieć zapominali, że jest to fakt mój temat przyszłości to raczej raczej nie jakoś się przy regulacjach to prawniczka się we mnie nie odezwie, by zgadzała się w 100% co pani profesor powiedziała o zasadach etycznych o tym, że musimy powrócić do wartości nie byłem też nie doceniamy prawa, które mamy już obecnie w Europie jeśli chodzi o seniorek myślącą, która moim zdaniem jest dobre, choć nie egzekwowane tej poza taką oby poza odwagą niezwykłych ludzi i odpowiedzialnością taką społeczną biznesu również do tych do tej grupy, która powinna mieć odwagę doliczamy regulatorów, którzy jednak nadal mimo tego, że nawet brytyjski dyski organ np. brytyjski organ ochrony danych, które zobaczył ska które, którym prowadzi dochodzenie w sprawie branży reklamy internetowej stwierdził to są w ogóle systemowe problemy, których nie da się naprawić jakimiś drobnymi zmianami TUI tam tylko trzeba sposób przerobić no ale nie wydał żadnej kary nie wydał żadnej decyzji ciągle, jakby czeka na dowody da się ochroną zdawali się zrobić inaczej to jest trochę błędne koło, bo dopóki byłaby ta branża reklamy śledzące jest tak duża tak dominująca, że pośrednicy, którzy chcą zrobić inaczej, którzy chcą robić bardziej etycznie oni po prostu nie mogą się skalować nie mogą nabrać skali w związku z tym nie dostarczył tych dowodów którzy, których regulatorzy tak bardzo chcą, żeby móc bezpiecznie, lecz o nie zepsujemy internetu możemy nałożyć wielką grzywna i wyeliminować tysięcy tysięcy pośredników czasami, po czym kryzys, żeby mógł być możliwe reformy prawdę musimy uznać, że też popsute tak jak widzimy, że popsuliśmy sobie przyrodę klimat popsuć sobie internet może mamy teraz właśnie dzięki tej konstatacji szansę, żeby naprawić tak to zrobi oby każdy swoją rolę w tym odegrał ja bardzo dziękuję za te refleksje mam nadzieję, że okaże się mobilizujące dla słuchających nas szczególnie, w których wybraliście wyłuszcza dzisiaj odpowiedzi czy i regulatorów taka branże i samą branżę interaktywną pięknie dziękuję za rozmowę dla mnie bardzo ciekawą skrajnej pańska Anna Giza-Poleszczuk, a przy mikrofonie Katarzyna Szymielewicz kończymy podcast Panoptykon 40 dziękujemy dziękujemy było jesień technologii i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA