REKLAMA

Raben: Koronawirus. ''Jest duży niepokój wśród konsumentów. Ucierpi branża motoryzacyjna''

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-03-06 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:21 min.
Udostępnij:

- Operujemy w 13 krajach w Europie. We wszystkich krajach widzimy reakcję na epidemię koronawirusa. Są większe zamówienia, zwłaszcza w branży spożywczej. To jest normalne zachowanie rynku w takiej sytuacji - mówił w Magazynie EKG Ewald Raben - prezes Grupy Raben. - Część firm motoryzacyjnych może zastopować produkcję niektórych samochodów. Kiedy jest duży niepokój społeczny, to ludzie takie wydatki, jak kupno samochodu odkładają na później.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kadzie ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry dziś naszym gościem jest pan Ewald Raben prezes grupy będzie dobry panie prezesie widzę pan rarytasy witam witam państwa pan prezes jest w studiu w Poznaniu no ale proszę powiedzieć jak biznes ten, który pan prowadzi są zamówienia na to by transportować towary to jest bardzo różne, dlatego że w niektórych branżach jest takie ochłodzenie w branży motoryzacyjnej czujemy to, a Rozwiń » z drugiej strony są w branży spożywczej jest dosyć tych co normalne prowadzenie biznesu to znaczy normalne wolumen od nas klient idą do odbiorcy natomiast nawet czujemy w tej ostatniej paru dniach wzmocnienie ruchu dlatego, że to wiadomo Korna Koronowie ruszę różne są zachowania zakupów naszych konsulów konsumentów w kraju nie tylko w kraju ze poza polską panie prezesie, ale to wzmocnienie ruchu widzi pan właśnie w branży spożywczej tak właśnie w branży spożywczej widzimy mocą ruch tak i to pana zdaniem jest związane z tą sytuacją Korona wirusową tak to jest wyrok nie tylko wiązano z tym, dlatego że do konkretnie stycznia w ogóle nie było jakiś inny zachowań innych nie widzieliśmy, jakie innego trendu w lutym jakieś znaki zapytania pojawiło się w w tym tygodniu szczególne widzimy, że wzmocniono ruch zamówień naszych klientów, żeby dostarczać towarów do dochodu mówimy o porusza o towarach, które są transportowane w Polsce czy także w takim bardzo międzynarodowym wydaniu, bo państwo oferujecie przecież nie tylko w Polsce tak jest my operujemy w 13 krajach w Europie Polska jest największym naszym operacjom oprócz tego dużo pracy mała w Niemczech widzimy takiej podobnej sytuacji wszystkich krajach to nie jest także Polska jest izolowane mogą powiedzieć Polska jest chyba jednak ostatnie które, gdzie taki ruch się pojawiła, bo w innych krajach widzieliśmy takiej reakcja już od trzeciej może nawet 10 dni wcześniej, że wzmocnione są zamówienie są większe ilości wolumen do do przewidzenia ważne spożywcze towary z ważnych pozycjach i Polska jest trochę o tydzień opóźnione do reszta no wiadomo że, bo w Polsce to później pojawiło się i ktoś taki normalny spodziewany wyrok miasto to normalne zachowanie rynku normalne zachowanie rynku, ale wcześniej, gdy rozpoczęliśmy naszą rozmowę sam pan wspomniał o osłabieniu w innych towarach mówił pan branży motoryzacyjnej czy sytuacja, którą obserwuje pan teraz jest różna od tej, którą moglibyśmy nazwać powiedzmy normalną i o ile różna, jaka jest różnica znaczy, czego jest mniej w tym transporcie zamówień poprawia z nim branżę motoryzacyjną mamy 2 efekty najpierw mamy efekt, że w branży motoryzacyjnej szczególnie ta Europejska producenci europejscy mają dużą problem, jaki jest przyszłość ich powiedzmy tradycyjne sposób tradycyjny samochód, który sprzedawali na silniki diesla owe, albowiem benzynowe szukają rozwiązań na zna alternatywnych oczywiście dzisiaj słyszymy najwięcej od elektrycznych w silnikach i to daje nam ewentualną przyszłość i to się 1 element widzimy, że Czerwik tych firm mają kłopot, żeby znaleźć nowa droga, bo czy samochody innych kontynentach mają jednak jak jest postęp technologiczny, gdzie ropa jest walce z tym i to 1 element drugi element jest też związane z tym Koroną wirusem tylko Nina w skali Europejskiej tylko w skali światowym tych firm jednak produkują część tych tych elementów innych zakątkach świata szczególnie w Azji, gdzie nagle mamy problem z produkcją, jeżeli mam 90% części potrzebne do budowania auto mam 10% muszą pochodzić z Chin albo innych krajach, gdzie mamy problem z produkcją albo logistyką, żeby wywieźć tych słowach tych tego towaru z tamtych krajów do Europy to ja mam gotowe pełnego auto tylko 90% i to jest problem dla produkcji, jeżeli tą są ważne elementy nawet niektóre firmy zastępują w ogóle produkcja pewnych samochodów jako ostatni element, kiedy mamy taki trochę panika ja bym trochę powiedział może to trochę przesada, ale mamy duży niepokój wśród konsumentów i jest przyszłość przez tego wirusa to ja nie inwestuje w drogi za co jak samochód albo dom to ja jestem w stanie poczekać zakupy no samochodem o miesiąc 23 miesiące potem stary samochód jednak funkcjonuje myśli wydaje to jest taki ludzki zachowanie najpierw zabezpieczamy bez ubezpieczamy te podstawowe rzeczy, które pasuje dożycia, a tym samochód, które mogę kupić za pół roku odstawiam po prostu te finalne decyzje no tak panie prezesie, ale gdybyśmy, choć wiem, że to być może ćwiczenia, które zaproponuje teraz będzie w jakimś stopniu ułomna ale, gdybyśmy nie mieli tej sytuacji pan powiedział nawet być może przesadzone związanej z grona wirusem, a to jest to są wzmocnione reakcje trwająca od kilku w ciągu kilku ostatnich tygodni toczy w zamówieniach, które państwo jest realizowali się transportowych widać było jakieś poważne osłabienie gospodarcze słowo poważne na pewno nie to widzimy to pewne ochłodzenie, ale popatrzmy Polska ma ogromny wzrost rok do roku i w ostatnich 3 latach było bardzo dobrze nie możemy spodziewać, że kolejne 34 lata możemy spodziewać co chce 5% wzrostu gospodarczego w Polsce, bo to było logiczne patrząc na wszystkich sąsiadów, który mamy, które mają wiele niższe procent wzrostu rok do roku i nadal rośniemy natomiast tempo wzrostu maleje i to było czuć i to te, a co na to kiedy był ostatni kryzys kiedyś możemy spodziewać się spojrzy wspomnienie pojawi się i 2000 dziewiątego roku, gdy kręciliśmy ten największy problem kryzysowym gospodarczym w naszym rejonie to możemy powiedzieć dorośliśmy rok roku i jeżeli tempo wzrostu trochę mniej to nadal możemy być zadowoleni mamy wzrost Ano absolutnie nie, tym bardziej że jeszcze w minionym roku może ta dynamika była niższa od tej np. roku osiemnastego to jednak czteroprocentowy wzrost nie był wcale takim niezadowalające panie prezesie, a jak w ogóle funkcjonuje ten transportowy biznes na ile wcześniej dostajecie zamówienia od swoich klientów tak, by móc ocenić, że rzeczywiście nadchodzi jakieś spowolnienie, bo ruch w transporcie towarów jest mniejszy to zainteresowanie jest mniejsze niższe niż było wcześniej zamówień od naszych klientów szczególnie tych towarów spożywczych generalny mamy zamówili dzisiaj, aby jutro albo pójść dostarczyć do odbiorców to znaczy bardzo krótki czas przed wykonaniem zlecenie i możliwość reakcja na ewentualne powiększenie zasobów albo zmniejszenie zasobów jest prawnie możliwe opieram na planowanie zasobów to jedne strony dane historyczne, a z drugiej strony przewidywanie wzrostu gospodarczego, a inne elementy ważne szczególne jest dużymi naszym nasz klient dużym klientem klientami rozmawiamy o jaki plan szczególne mają do nowo produktów nowych nowych biznesów, które sami oni tworzą, które mogą mieć wpływ na naszego biznesu i taki sposób planujemy i to z branży spożywczej jest bardzo krótki czas oczekiwanie między zamówienie i realizacja branży motoryzacyjnej, bo inne branże są sporo przemysłowe jednak tam widzimy, że naszych klientów mają zamówi wiele dusz mają 3 do 6 miesięcy przed i znają wiedzieć w ich wiedzy co będzie i w tym będzie może lepiej planować oczywiście panie prezesie to to jeśli to, gdy rozmawialiście o planach na 2020 rok nie z branżą spożywczą, ale właśnie przemysłową co słyszeliście o swoich klientów kontrahentów jak ten rok się zapowiada pierwsza reakcja na klientów jest dużo wyzwań przed sobą mają mają nadzieję, że rok 2019 nie będzie gorsze zapraszam do 1020 będzie gorsza od kiedy nie będzie gorszy od 2012 natomiast są też niektóre klientów, które z branży, który dostarcza do branżę motoryzacyjną chociażby chemia tutaj widzimy więcej wątpliwości cent czy ten rok 2019 jesteśmy w ogóle w stanie powtarzać czy jesteśmy w stanie powtórzyć to co było dziewiętnasty roku 2019 dokładne, a to na koniec jeszcze chciałem zapytać nie tylko pana kontrahentów, ale o to jak w ogóle wygląda rynek pracy i taki dosyć w liście trudno siedzieć specyficznej pracy, jaką może właśnie niespecyficzne, jaką wykonują kierowcy jak z dostępnością ludzi do pracy jak pan patrzy na Polskę na te inne rynki, na których operuje cie patrząc rynek pracy mamy powiedzmy 3 grup, jeżeli tak mogę powiedzieć, kiedy strony mamy dużo pracowników magazynowych, które są oczywiście pracują blisko swojego domu po drugie mamy kierowcy za chwilę do tej kierowcy za chwilę do tego wrócę i po trzeci ogólnego zespół, który zarządza firmą szeroko pojęcie IMI w magazynie jak również w tych ogólny za rządcy grupę widać, że rynek pracy i jest niż zmienił się natomiast u rynek kierowców można powiedzieć trochę zmienił się to znaczy, że krótkofalowców jemy, że brak kierowców, które naprawdę walczymy od ostatnich 3 lat jest nieco lepsze to, niemniej ten problem innymi ten problem nadal będzie, dlatego że kierowcy jednak są generała w takim wieku, że za w ciągu najbliższych, by najbliższe 10 lat bardzo duże ilości kierowców idą na emeryturze i dlatego gdy mors kierowców nie ma ich jest trudniej przechodzą no More chwili kierowców dodatkowo do tego zawodu to nadal będziemy kłopot z krótką falą widzimy jest trochę lepiej pod względem rynek pracy i kierowców jednak długofalowo poprzez brakujący napływ młodych kierowców ten element naszej działalności będzie bardzo trudna, ale po prostu nie ma młodych ludzi chętnych do pracy w tym zawodzie tak to jest jest to, skąd kierowca jako kierowca pojawi się w życiu generała, kiedy kiedyś był wojsku obowiązkowo i General kierowca tam robił swoje prawo jazdy jego uprawnienie był to współfinansowane i w tym momencie to jest ciekawe dzisiaj nie ma już obowiązkowe służba wojskowa wojska służb służby wojskowe i jeżeli ktoś ma 18 albo płacą 20 lat już ma jakieś życie prywatne to nie jest także w domu ktoś chętny, żeby wypuścić męża albo chłopaka na na na tydzień te, a 2 tygodnie biec bycie na trasie to jest duże wyzwanie, bo każdy rodzina to po prostu w stanie akceptować do tego jest droga inwestycja duża inwestycja, żeby nie cały pakiet szkoleń, które coraz większe zrobić to suma doprowadzić do tego, że czym jest mało mało chętnych, które idą w tym kierunku zawodu no tak, ale transport jest akurat potrzebnej potrzebny na razie jeszcze będzie to jest bardzo ciekawy wątek mniej i rozpoczęliśmy go po tej ocenie obecnej sytuacji, która też była niezwykle interesująca, więc musimy przerwać, ale mam nadzieję będzie okazja powrócić do rynku pracy, bo to jest 1 z najważniejszych tematów w Polsce bardzo dziękuję za rozmowę panie prezesie pan Ewald Raben prezes grupy Raben był gościem magazynu EKG dziękuję bardzo, teraz barierą w radiu TOK FM informacje po informacjach kolejna część magazynu EKG Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA