REKLAMA

Co zmieni ustawa Kolej Plus? "W Końskich już dawno byłyby pociągi, gdyby tylko lokalni politycy podjęli inicjatywę"

Analizy
Data emisji:
2020-03-06 17:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj w analizach rozmawiamy z Piotrem woźnym prezesem zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pamiętają państwo niedawno pełnomocnikiem rządu do spraw programu czyste powietrze o programie czyste powietrze, dlatego że są zostały wprowadzone zmiany w tym programie i poznają o tym jakie są zmiany, kto na tym zyskuje czy będą wyższe dotacje dla kogo na co na jaki rodzaj, bo głównie Rozwiń » oczywiście chodzi o wymianę kopciuchów na inne źródła energii na inne źródła ciepła, ale też poznają o tym dlaczego teraz zmiany są wprowadzane skoro program wymyślono ponad 2 lata temu i ten już aktywiści wskazywali eksperci, że pewne wady no no i wady naprawiono po 2 latach, dlaczego o tym, po osiemnastej z Piotrem woźnym przyjrzymy się też decyzji prezydenta dotyczące pieniędzy na dla TVP oczywiście nie wiem jeszcze jest decyzja wciąż czekamy pan prezydent teraz objeżdża kraj w związku z tym prowadzi kampanię wyborczą, więc właściwie nie wiadomo, kiedy ogłosi decyzję ma czas do północy dzisiaj by podjąć decyzję o podpisaniu zawetowanie lub skierowania do Trybunału Konstytucyjnego ustawy przyznającej 2 miliardy złotych na media publiczne z nami będzie Łukasz Lipiński 1840 z polityki i zobaczymy też przyjrzymy się też w tym ostatnim ruchom kancelarii prezydenta też Nowogrodzkiej zobaczymy co nas gości na ten temat powie, a zaczynamy program o od programu kolej plus za studzi Stanisław biega z centrum zrównoważonego transportu dzień dobry dzień dobry to jest dosyć zabawna historia, dlatego że mam wrażenie my o tym, programie znaczy w programie kolei plus rozmawialiśmy miasto sprawdza w 2018 roku było tak, kiedy ministerstwo infrastruktury ogłosiło program kolej plus myśmy wtedy dużo śmiechu i tutaj i trochę płaczu było, kiedy wspólnie komentowaliśmy listę różnego rodzaju linii, które mają być wznowione zbudowane różnych połączeń kolejowych mijają 2 lata i w świetle reflektorów pan prezydent podpisuje ustawę, która również wprowadzać program kolei plus więc, o co chodzi to jest po prostu kolejny raz przecinanie tej samej wstęgi czy rzeczywiście pod tą samą nazwą kryje się coś zupełnie nowego czy przez 1,5 roku były, dlaczego proszę wtedy, kiedy ogłoszono, jakby zamierzenia, czyli 15% samorządy 85% jak będzie zaś z funduszy centralnych pieniędzy na kolej na kolei dokładnie na inwestycje kolejowe czas zatem jeszcze żadne następne kroki to znaczy po prostu nic się w tej sprawie działo czyli, żebyśmy byli wtedy spotkał pan 2 lata temu na antenie to sam lista połączeń kolejowych ogłoszona przez ministra Adamczyka my tutaj mówiliśmy o tym co jest bez sensu to jest mądrze, a co w ogóle nie powstanie to wszystko od tamtej pory nic się nie zmieniło generalnie mamy inercję na poziomie decyzyjnym witaminę c przy większości projektów ogłaszanych przez polityków jest bardzo długim procesem i to właśnie ten długi proces który, jakby nastąpił, więc w czasie rząd rzeczywiście bardzo szybko przeprowadził fundusz rozwoju przewozów autobusowych to było kilka miesięcy i też poniósł porażkę, ale to zostaw można, ale teraz mamy jakby kolej plus to są tak naprawdę zmiany ustawy o transporcie kolejowym takim to jest nazwa tak, by marketingowa, a za tą nazwą marketingową kryją się pewne zmiany w ustawie, kto jest zmieniana od kilkunastu lat przez kolejne rządy po kilka razy w ramach 1 kadencji i te zmiany oczywiście kierują, jakby uwagę mediów na to co dla ministra Adamczyka jest poważnym problemem, ponieważ w ciągu 5 lat administrowania pana ministra Adamczyka no nie tylko, że nie zostały otwarte żadne nowe odcinki linii kolejowych, ale nie zostało rozebrane i to co jak myśmy wskazywali, bo to była m.in. linia w Brodnicy Golub-Dobrzyń Kowalewo w kujawsko-pomorskim także linia Wolsztyn Nowa Sól, gdzie rzeczywiście decyzje o ich rozebraniu papierkowe zostało wydane w czasach rządów SLD-PSL w 2003 roku, ale inercja sprawiła, ale Barca sprawiła tak jak wiele rzeczy torów w równych wobec 2 filarze dopóki inaczej jeśli my zadecydujemy, żeby nasz stary rower wyrzucić do komórki to nie znaczy, że tego roweru nie da się jeszcze wyremontować na nim po jest jasne ja rozumiem samo było tymi torami, które istniały, których nikt nie rozkład punkty czasami jeździły pociągi, bo jeździły pociągi np. do Golubia Dobrzynia jeszcze ładnych kilka lat temu, ale rzeczywiście w pewnym momencie PKP SA po tuż potem zresztą tuż pod no w języku politycznym jest tuż po bo 2 lata po tych jak minister Adam podjął żadnej linii kolejowych zarządów prawa i spraw właśnie nie będziemy rozbierać talia została zdemontowano tory nie tylko tam zostały montowano wszystko oznacza po setkach zlikwidowano aż tak tam psy i jakby śladu na inaczej naprawdę osoba ktoś zna na kolejny się zobaczyć ślady linii kolejowej, bo tak naprawdę zostały chyba tylko słupy telegraficzne potrenowali w miejscu tego tam trasę rowerową mienie tam nic nie zbudowano specjalny wspominam, bo ostatnio obiegł wczoraj właśnie obiegł internet zdjęcie pana prezydenta Dudy jak podpisuje na takim zawiedziony dworcu kolejowym w Końskich tę właśnie nowelizację ustawy wszyscy się strasznie śmiali, ale zaraz potem ktoś przypomniał zdjęcie, kiedy jakiś plaży nad Wisłą pan prezydent Bronisław Komorowski podpisuje taką ustawę, która miała między nimi sprawi, że na starych nieużywanych nasypach kolejowych będą powstawały szlaki rowerowe ja wtedy porównamy 2 zdjęcia stwierdzam, że bardzo, że ktoś takie symboliczne, że ani nie zostają na tych torach w tych nasypach tory kolejowe ani nie powstają szlaki rowerowe tylko po prostu się wszystko czy najbardziej znane szlak rowerowy jest na linii z Połczyna Zdroju do chyba Drawska Złocieńca, kto został został został zrobiony kilkanaście ładnych lat temu nie dzięki zmianom w przepisach wiele ale, toteż głosić całą Polskę macie problem, jakby w ogóle podpisania tej ustawy tak jakby mało, kto na co zwrócił uwagę linia przez Końskie jest cały czas linią czynną tak się składa, że od listopada 2018 roku zarówno w województwie łódzkim jak i województw świętokrzyskim rządzą politycy prawa sprawiedliwości, czyli no mieli czas, żeby to linia na odcinku Opoczno Skarżysko-Kamienna przez Końskie reaktywować ta linia kolejowa jest dobrym stanie technicznym ona może perony wyglądają tak jak większość peronów wygląda w Polsce lokalnej to nie są perony ani gorsza ani lepsze miasto Końskie z miastem powiatowym ogniskiem właśnie wysiąść dokładnie i do Opoczna złodziej jeżdżą autobusy szynowe i tak naprawdę, gdyby ktoś chciał bez podpisywania żadnej ustawy to dzisiaj pociągi mogłyby już jeździć do Pańskiego do Końskich czy do Skarżyska-kamiennej, ale lokalni politycy nie podjęli takie inicjatywy, żeby to połączenie reaktywować i w tym momencie to, że prezydent jedzie do Końskich to jest też pewien fundusz jest po prostu błąd bo, ponieważ tacy eksperci jak będą wykazywali przepraszam nie rozmawiam o żadnej reaktywacji linii o żadnej budowie tak nie jest dobrym stanie technicznym ja wczoraj żonę, że pan powie, że prezent win uważniej dobierać dworce, na których podpisuje została nie, ponieważ ta linia w razie jest na terenie, gdzie rządzi Platforma jest już miałby naszej względnej choćby i inaczej w tym inaczej w tym momencie prezydent na świetle problem wykluczenia komunikacyjnego Końskich i jest to tym momencie ewidentnie wina obecnej koalicji rząd, ale chwała za to przynajmniej przez znało rozmawiało kolei, chociaż mam wrażenie, że przez ostatni rok rozmawialiśmy z kolei bardzo dużo o transporcie autobusowym, a skończył się na tym, że przyjęto program, który w ogóle jest realizowany, więc nie wiem czy one dołączą oni oczywiście realizowali na razie ja akurat tutaj się nim, jakby nie zgodzę, bo akurat sama rolnikiem, a inaczej po prostu samorządy nie są przygotowane do realizacji tego typu, a miało to chodziłem i idealnym świecie on oczywiście jest realizowane, ale raczej zasmuca samorządy, które korzystają z tych środków problem polega na tym, że jakby świadomość samorządów lokalnych jeśli chodzi o wykluczenie komunikacyjne mówimy tylko o kolei i autobusach jest taka, że samorządy uważają, że to samo się załatwi to znaczy rzek ludzie mają samochody, więc dojadą, mimo że był oczywiście przez wiele lat badania czy Panos kie, który pokazywał, że likwidowane autobusy kolej wcześniej to oczywiście po prostu okazało się, że obszary te z traciły naznaczeniu ludzie przestawali odwiedzać nie było turystów ludzie nie mogli dzieci zmieniła do szkoły dojechać do dziecka aż 1617 lat nie może jeść starsze osoby dotykały zawsze w swoim domu, a dokładnie no dobrze, ale w takim razie dobrze zna na jakość natchnął mnie pan nową energią optymizmem zatem poświęcimy resztę rozmowy na przyglądanie się tej nowelizacji ustawy ja mam przed sobą jej omówieniem przygotowane przez urzędników, które miał man mnie ma mniej wszystkich innych przekonać do tego, że te zmiany w przepisach są konieczne prezes sam prezydent, podpisując nowelizację powiedział dzięki tej ustawie wiele miejsc odciętych komunikacyjnie w Polsce odzyska swoją świetność co najmniej 20 miast średniej wielkości otrzyma połączenia kolejowe i czy rzeczywiście także nowelizacja ustawy jest jako ściśle powiązana, bo to chyba aż byłoby niezgodne z prawem, żeby wiązać z konkretnymi miastami czy jest już wiadomo, jakie miasta czy jakie ośrodki zostaną połączone z kolejową dzięki tej ustawie naczepę tak założenie, bo taki i od 2 lat jak ten temat jest mu się pojawia, że chodziło o to, że pojazd dużo noce to właśnie wiele lat temu prędko pokazał mapę tych miejscowości po 60 000 mieszkańców te są cięte od kolei i cały czas na listach później wracała między 20 miasto ma być z tej listy tych miast odcięci zostali struktury byliśmy 2 lata temu, którą przedstawił minister finansów ponosi ona się zmienia, ponieważ de facto w tej chwili w ramach tych naszych nowy Jork miasto już niemal 10 000 mieszkańców tak weź, ale rzeczywiście jest mamy sytuację taką, że samorząd dolnośląski, który w zeszłym roku jako jedyny reaktywował linię zawieszono 40 lat temu do Bielawy, czyli do miasta dosyć dużego ponad dwudziesto tysięcznego on planuje włożyć wkład własny 15% i do tego ustawa kolej plus jest jakby niezbędna, czyli oni planują reaktywować połączenie między do Złotoryi jest też miasto powiatowe do Lwówka chcą w ramach tego projektu linię Towarową do Polkowic tak zmienić trasę w Polkowicach, żeby Polkowice były, jakby dostępne dla tej kolei to znaczy inaczej rzeczywiście jest mowa o tym, że to 6,5 miliarda złotych, gdzie wkład własny samorządów będzie musiał wynosić około 80800 000 000zł i teraz znowu pytanie tak samo w tym funduszu czy samorządy szczebla lokalnego są w stanie dać pieniądze mówi pani mówi pan funduszu nie możemy używać skrótu posłał bombę pogubią rozmów mówi pan czy tak jak w tym funduszu na autograf kraju ustawa eksperta tak czytam wtedy wtedy też samorządy musiały trochę złożyć od siebie, choć już o tym, że są tak, ale nie były na to gotowe i po prostu niezdrowy zło z naszej ziemi rozbijali chodzi po prostu o to, że samorządy lokalne nie są w stanie dać 15% inwestycje, bo inwestycje kolejowe są bardzo kosztowo ochronne oraz zaraz wrócimy z rozmową przyjrzymy się zatem tym mechanizmom, które przewiduje nowelizacja i w tym wszystkim obietnicom zawartym w tych zmianach w studiu Stanisław biega z centrum zrównoważonego transportu i zaraz po informacjach wracamy analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas pan Stanisław biega z centrum zrównoważonego transportu i rozmawiamy o programie kolei plus, który to program ogłoszony 2 lata temu teraz uzyskał wsparcie spór w w postaci zmiany przepisów i nowelizację ustawy o transporcie kolejowym wczoraj podpisał pan prezydent no i będziemy teraz rozmawiać o tym co tam się w tych przepisach zmienia e-maile były one niezbędne do tego, żeby wreszcie wreszcie w Polsce zaczęto odbudowywać kolej, którą póki co się zwija ale zanim zaczniemy w tych przepisach rozmawia to tylko szybko zerknę do tutaj posłuchać u nas napisał pan Olgierd jeszcze, odnosząc się do moich nieszpory żartów ze szlaków rowerowych na nasypach kolejowych, które miały powstawać Polska długa szeroka zamiast kolei i pan Olgierd pisze, że buduje się ścieżki rowerowe na nasypach kolejowych sprawcze co robimy na Pomorzu zachodnim i ukłony w stronę Pomorza Zachodniego Marka sama w sobie rzeczywiście tam zupełnie jak nie pozostaje części Polski powstają powstaje sensowna infrastruktura rowerowa wartość tam wybrać na wycieczkę jak ktoś ma wizę to zostawiam, a wracamy do przepisów Stanisław biega w studiu jej pierwsza z obietnic które, którą przytacza rząd związku zmianą przepisów to taka, że możliwe będzie teraz przekazywanie linii kolejowych do nieodpłatnego korzystania przez samorządy dobry pomysł stary pomysł, bo starej ustawy także definicję miło tak można powiedzieć także jest nowe opakowanie przepisy, które obowiązują od ładnych no 20 lat ale, żeby nieodpłatnie przekazać linię kolejową do korzystania przez samorządy razem, że decyzję musi podjąć zarządca tych torów tak na czele do naszych do tej pory była sytuacja taka rzeczywiście PKP PLK i znaczy no właśnie to się pan zawiesił, ponieważ chciałam wydać co PLK na te przepisy tak tylko, że sytuacja była taka, że ministerstwo mogło przekazać linia, ale zasięgał opinii PKP PLK minister, który był na zarząd PKP PLK ulegał opinii PKP PLK, która tu nie chciała ta od linii odda, ale nie zmienia postaci to że, gdyby minister kontrolował działania podległych ze spółki PKP PKP SA PKP SA PKP PLK to nie byłoby żadnego część jak odchodziłem to powie, ale wolałam wolałam już go zapytać rozumiem, że tutaj nie w tym miejscu przepisy tylko gdzie Wola polityczna ograniczona zostanie likwidacja linii kolejowych tym zawsze podobają takie obietnice będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministra infrastruktury co nas na wszystkie decyzje o rozbiórce linii to 2003 roku one były hurtem wydawane, żeby rozbierać linii rozbierano i tak naprawdę dopóki talia istniała na gruncie mogła nie być rozebrana, bo tak naprawdę minister mógł wycofać, ale mniejszą nie znał decyzja polityczna jest, ale zaraz to znaczy, że gminy są też na zmianę przepisów skoro nie wcześniej i teraz nie nastąpił minister wydaje decyzję o układaniu szukamy dalej czegoś nowego teraz dalej jest mowa o tym, że przywróci się do ponownego eksploatowania infrastrukturę kolejową na terenach aktualnie czynnych lub po zlikwidowanej infrastrukturze kolejowej i to przepisami przywróci, kto miałby podejrzewani podstawowy problem, że pociąg jechał kursował czy w Towarowej osobowej to w przypadku osobowego jest kwestia finansowania tych przewozów nie wystarczy wydać pokazuje przykład Warmińsko mazurskiego 300zł na reaktywację linii kolejowej szczęście mieć pieniądze, żeby finansować pociąg, który ma kursować organizator chciał wiedzieć, czego chce musi wiedzieć jak pociągi mają być dostępne dla swoich mieszkańców i wtedy taka no jeśli dolnośląskie rzeczywiście w zeszłym roku reaktywował linię do Bielawy uruchomiło na tej linii 9 par połączeń, który większość jest do Wrocławia czy duże miasto zyskało połączenie ze stolicą zrozumiał, że żona mówi pan o tym, że jeśli samorządy samorządy wojewódzkie samorządy gminne i przez powiatowy oczywiście gminy za import pociągami mogą i rząd nie dogadają się nawet jak przepisy będą mówiły o tym, że to można nowo budować kłaść tory tak dalej tak nie dogadają się co i kiedy ma jeździć po tych torach to za chwilę znów spotkamy będziemy sobie w Chinach albo nawet będziemy się się śmiała złożenie wynosi 8 do nie będą płakać, że wydano np. 30 000 000 na linię kolejową, po której ja znam taką linię znaczenia obronnego wydano na nią kilkadziesiąt milionów z Krapkowic do Prudnika i po tej linii tego co, ale nigdy nie wychodzą na pociąg, bo znacznie obrona terytorialna ma znaczenie tak obronne wydano kilkadziesiąt, że mogłyby to pociąg linii jeździć pociągi pasażerskie towarowe, gdyby wydano mnóstwo pieniędzy ten jest 40 na godzinę, mimo że są najnowsze tory po prostu inaczej niż się czuje bezpiecznie, więc dawanie można jeszcze raz to jest rzecz, która ach, mam nadzieję pan powie, że wcześniej tak nie można było wojewódzkie Przewozy pas pasażerskie będą wspierane również za granicą danego województwa, a z kolei samorządy województw będą mogły realizować Przewozy kolejowe dalej niż tylko do najbliższej stacji zagranicą województw teraz rozsądnie zbiera sąd może pani powiedzieć, że pierwszy raz, kiedy rzeczywiście rząd znalazł klucz bo, bo do tej pory no ale do tej pory było także samorządy, które zainwestowały w Przewozy regionalne ktoś za nazwą PolRegio dostawały od rządu przez ostatnie lata 10 000 000zł dodatkowych pieniędzy na organizację tych przewozów, czyli np. Wielkopolska, która założyła sobie koleje wielkopolskie nie dostawa tych pieniądz, ale podkarpackie aż uzyska ustawa dostawali ci co podpisywali kontrakty z przewozami regionalnymi jako bonus za to że, wspierając spółkę, która ma zasięg ogólnopolski, a nie spółkę jasne i w tej chwili, jakby te pieniądze z dwudziestym roku kończą to znaczy w tym roku ostatni samorządy zostają ale jakby rząd znalazł klucz, że jeśli pojedziecie np. Wielkopolska będzie się dalej jeździ do Kutna kolejami wielkopolskimi Anil w marcu likwiduje połączenia kończyć na wielkiej miejscowości krzewie no to będą wam damy te pieniądze, żebyście te połączenia dalej prowadził upraszczających czas, czyli rząd będzie już znajdą pieniądze nie tylko dla przewozów regionalnych, ale również dla dla firmy Przewozy regionalne wielkich liter mówimy ani, ale również dla tych nazwano ich zawód jest kluczy oczywiście tam były różne mechanizmy 30 km to wystarczy zazwyczaj to wystarcza, by to jednak po jechanie dam przykład no koleje Mazowieckie na ile kilometrów poza granice województwa poza agencją seta to jest dosyć daleko np. jeśli spojrzymy się właśnie Wielkopolskę z tym Wielkopolskim łódzkim to jest kilkanaście kilometrów Kutno jest kilkanaście km poza jazdą odrzuciła wniosek o tę kwestię, gdzie ma się kończyć ta linia, że nie w polu tak dokłada szacunkiem dla małych miast w związku z tym jest to rzeczywiście mamy kilka myśmy taką linię, która są też była niedawno reaktywowana Leszno Głogów, gdzie były 3 województwa lubuskie dolnośląskie wielkopolskie nie mogli się dogadać no bo właściwie w lubuskim nagle w środek tej linii w tym momencie ta ustawa daje taki mechanizm, że jeśliby chciało jakiś województwo prze przejechać ten odcinek sąsiada tak to dostanie za to pieniądze można obce terytoria, czyli dobrze nie pozwolę, bo państwo to jest, bo pan zacznie mówić, ale i wtedy nie będzie mogli cieszyć siedemnastego następnego punktu będzie możliwe przeznaczenie środków funduszu kolejowego na finansowanie przez województwa zakupu modernizacji i napraw pojazdów kolejowych co to jest coś nowego wcześniej nie mogli się to w tej chwili te pieniądze mówi były te 10 000 000zł dawali zmieniono, więc te, ale mam na kupno pociągów ich naprawę to jest w ustawie został wprowadzony ten mechanizm, bo wszyscy doskonale wiemy, że kpk do 2003. roku przynajmniej w branży to 70 ponad miliarda inwestycji kolejowych zostanie wydana w związku z tym są środki unijne do wydania tak naprawdę jedyny mechanizm, że te pieniądze wydać, bo PKP PLK jednak za wolno realizuje inwestycje co zresztą można zobaczyć na polskich torach po prostu trzeba będzie wydać na coś innego w tym momencie tak jak poprzedniej perspektywie ta się wydaje być rozwiązaniem łatwiejszym remonty taboru bowiem samorząd ma problemy z kupiło kiedyś raport za środki unijne, a teraz nie ma pieniędzy, żeby właśnie, a chciałam Wrocławia w imieniu tych wszystkich, którzy jeżdżą czasem na taki dłuższych liniach to znaczy, że te wagony Wars wrócą do do użytku nie wagony warte spółka PKP Intercity i wystawa to zupełnie inną zatopioną od PKP Intercity dobrze to zostawię to będą wciąż wspominać wspominać te wagony z rozczuleniem no dobrze to teraz skoro już przeszliśmy przez kilka obietnic przynajmniej 1 punkt znaleźliśmy dobry to teraz chciałbym w to co za dokument ma pan przed sobą w PKP polskie linie kolejowe SA zamierzenia inwestycyjne w perspektywie 202127 z uwzględnieniem ram do roku 2030, czyli rozum mamy w tej inny dokument niż to wszystko, o czym do tej pory rozmawialiśmy, czyli plan ministerstwa infrastruktury dotyczące rozwoju kolei i obietnica rządu prezydenta dotyczące programu kolej proszę pana raczej na te plany tej spółki czy też dosyć istotna, ponieważ jeśli zakładamy, że rząd realizuje politykę przez swoje podmioty podległe ci PKP PLK, która jest spółką budżet państwa to zakładamy, że jest pewna zbieżność interesów to znaczy jeśli Wola polityczna, którą zgłasza premier Morawiecki przypomnę, że na kongresie PKP był i prezydent Andrzej Duda i prezent Morawiecki minister Adamczyk i jaka słuchałem tych wypowiedzi brzmiały dobrze spójnie spójnie brzmiały Super więcej wyglądało także minister Adamczyk powiedział musimy zmienić podejście do inwestycji musimy inwestować w nowe linie kolejowe, żeby była nowa jakość, a nie modernizować stare nie, bo to 2 za długo i mamy duże perturbacje z tym związane, po czym zeszły piątek pojawia się dokument ja przypomnę kolej plus te 6,5 miliarda do wydania pojawia się dokumentu w oficjalnym dokumentem PKP PLK ich Jeana, gdzie złom ojej planach ojej planach inwestycyjnych związanych m.in. z tym co w ramach kolei plus i co i trasie okazuje, że te samorządy, które miałoby dać w ramach 6,5 miliarda no koło 15 proc własnego wkładu wkładu nagle jest koncert życzeń naprawia 50 miliardów złotych w 3 województwach, iż mamy inwestycje ponad 6 pół miliarda złotych czy mamy sytuację taką, że mam całkowitą sprzeczność w działaniach instytucjonalnych rządu, a jednostki podległe, ale 0, a sam powiedział koncert życzeń być może z PKP PLK poruszona tym cena dla kolei wszyscy zaczęli rozmawiać łącznie z prezydentem premierem postanowiło Kuć żelazo i po prostu wypadkowa używanie co jeśli kucia oraz dobowego na tym, że się buduje linię kolejową ze złotych Shen i platynowych podkładów ja uważam, że to nie jest dobry no ale zaraz, bo widziałam tę matkę ona po prostu jest wyższe niż mali ludzie mało połączeń, które przedstawił wcześniej minister, ale jeśli patrzymy się na poszczególne pozycje kosztowe, które zostały pokazane zasadność okazuje, że koszty, że większość tych inwestycji wbrew temu co mówił minister premier i pan prezydent nie dotyczy budowy nowych linii kolejowych tylko odnowienia starych ani koleją na wracamy wracamy do tego, że przez kolejnych kilkanaście lat Polska sieć kolejowa to będzie 1 wielka 1 wielki plac budowy jeśli nie rozumiem celem PKP PLK od wielu wielu lat jest to, żeby pociągi przez pasażerskie przestały jeździć i być może to jest Przemysław Antoni jeździł z nich nie przeszkadza w wydawaniu pieniędzy w czasie na inwestycje nie są robione po to, żeby ktoś z nich korzystał tylko, żeby nie wydali pieniądze i to jest po prostu dramatyczne, bo w tym momencie nagle się okazuje, że mam zielone światło ze swoich ze stron swoje ręce fanów oni stąd wydać kilka razy więcej pieniędzy, gdy nie mogą wydać 70 miliardów złotych więc, tym bardziej nie są w stanie wydać teraz więcej i większość tych inwestycji oczywiście są inwestycje w nowe linie kolejowe, ale pytanie takie czy one były w ogóle tę pozycję w jakikolwiek uzgodnione z beneficjentami tej pomocy i no i kwoty za kilo nadwagi są często większe niż budowa linii High Speed w Chinach na 300 godzin, więc to jest w Chinach taniej się buduje, ale dobrze dobrze zniechęcają się jak państwo sami widzą wciąż nie udało nam się przeprowadzić rozmowy o polskiej kolei, które nie byłoby przy po prostu 1 wielkim ciągiem absurdów, ale trudno skoro koleje absurdalną tej rozmowy też kończymy tę część przynajmniej 1 element dla samorządów zmiany w przepisach pozwalające na sensownie inwestycje współpracę odnaleźliśmy w tym w tej nowelizacji i chwała za to, bo jak widać samorządy w odróżnieniu od PKP rządu na kolei zaczęły się w Polsce znać Stanisław biega z centrum zrównoważonego transportu bardzo dziękuję dziękuję panie państwa zapraszam za parę minut na informację Radia TOK FM, który m.in. dowiedzieć, że państwo, jaką decyzję podjął Senat w sprawie ustawy oko przeciwdziałającej koronę wirusowi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA