REKLAMA

Skansen estetyki i erudycji, czyli polskie plakaty wyborcze

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
06-03-2020 21:20 (Powtórka: 09-04-2020)
Prowadzący:
Czas trwania:
36:58 min.
Udostępnij:

Jak zmieniają się polskie plakaty wyborcze? Jakie symbole i przesłanki dominują? Co mówią nam o polskiej polityce i o nas samych, wyborcach? O tym wszystkim w rozmowie z autorką książki "Obrazy demokracji. Polskie plakaty wyborcze 1989-2015 w perspektywie semiotycznej"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM dwudziesty pierwsza 22 piątkowy wieczór w radiu TOK FM przy mikrofonie Hanna Zielińska no i zaczynamy za chwilę magazyn Horyzonty dzisiaj będziemy poszerzać swoje Horyzonty o wiedzę na temat szkoły polskiego plakatu politycznego ta rozmowa już za chwilę, a po dwudziestej drugiej magazyny ma spadki naszym gościem będzie Dorota Warakomska dziennikarka trenerka działaczka społeczna będziemy dzisiaj rozmawiać o tym, czym różni się sztuka występowania Rozwiń » publicznego w wykonaniu kobiet w wykonaniu mężczyzn czy te różnice można uchwycić Dorota Warakomska, mówi że można, a nawet można przez całą książkę na ten temat i o tej książce o książce śmiało będzie dzisiaj rozmawiać po dwudziestej trzeciej magazyn dobrostan dzisiaj naszym gościem będzie psycholożka psychoterapeutka dziennikarka pisarka Justyna Dąbrowska laboratorium Psychoedukacji będziemy rozmawiać o różnego rodzaju bardzo interesujących fenomenów psychologicznych związanych z pierwszym przede wszystkim etapem macierzyństwa, ale nie tylko z tym będziemy mówić o książce szkoda, że twoi rodzice nie przeczytali tej książki takiej z tytułu nie będziemy rozmawiać po dwudziestej trzeciej dzisiejszy program wydaje Małgorzata Łuczyńska realizuje Maciej Gorczyński, a ja tam już w studiu naszego pierwszego gościa dr Zofia śmiałka Leszczyńska dobry wieczór dobry wieczór kulturoznawczyni psycholożka ekspertka do spraw kampanii społecznych komercyjnych i politycznych i właśnie te trzecie interesują nas dzisiaj najbardziej najbardziej nas interesuje szkoła polskiego plakatu politycznego Otóż okazuje się, że można się z tego tematu doktoryzować mamy książkę doktorat pod merytoryczną opieką prof. Marcina Napiórkowskiego książkę, która w całości poświęcona jest temu, czego staramy się nie widzieć co staramy się omijać wzrokiem potraktować jako coś niewidzialnego, a tu po prostu kilka sążniste akademickich rozdziałów poświęconych temu jak i dlaczego nasze plakaty polityczne wyglądają tak ani inaczej zaraz wszystkim państwu opowiemy najpierw moje pytanie skąd, skąd taka perwersja w głowie badaczy i zmywając czymś co co po prostu jest tak wydawałoby się nudne niepotrzebne zbędne słabe artystycznie nic ciekawe, a właśnie mogłabym tak dłużej to pierwsze stąd, że świat się zmienia świat się czy fryzurę i kampanie się go targetu ją z 1 strony mamy np. kandydat jak jeszcze był kandydatem prezydent aktualnie Trzaskowski miał kampania na Facebooku kreator notowano po poszczególne dzielnice więcej mamy także radni działania z drugiej strony koegzystują z nimi właśnie tak anachroniczne biedne nieestetyczne i odzysku Love plac, a w normie 19 wieczne plakat wyborczy przedstawia jakąś twarz na jakimś tle zawiera jakieś hasło my mamy wrażenie, że one wszystkie wyglądają identycznie od wielu lat jest niesamowite, bo to jest taki skansen estetyki skansen grafiki skansen możliwości technologicznych skansen różnego rodzaju technik erudycyjne retorycznych nieprawdopodobne skansen, ale oczywiście z tym się pewnie pani też nie zgodzi, bo pewnie twierdzi pani, że plakaty bardzo ewoluują zmieniają mnóstwo tam niuansów on, owszem, ewoluują zmieniają, ale one ewoluują mam wrażenie w stronę po prostu drastycznego uproszczenia, ponieważ zwyciężymy np. lokatą lat z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych np. porozumienie centrum wówczas celował w wycenie plakatów, które de facto były skrótami programu politycznego i to były programy sformułowane naprawdę wymagającym językiem tam pojawiają się takie słowo jak epigon Anną komercjalizacji to były długie zdania wielokrotnie złożone i w ciąży ciężarna narzeczona też plakaty były rzeczywiście w swoim swoistym zobowiązaniem się partii do realizacji bardzo konkretnych technicznych można aha sama lektura takiego plakatu, jakby zajmowała człowiekowi dłuższą chwilę, a w tym momencie na taki złoty standard plakatu politycznego to jest Polska flaga w tle, chociaż w ostatniej kampanii parlamentarnej myśli też plakaty po raz pierwszy widziałam plakaty nadal mogą całkowicie białe u całkowicie białe Platforma Obywatelska koalicja postawiła na plakaty, które nie posiadały dualny to jeszcze bardziej nudna i prosto i bez wyrazu tak natomiast z drugiej napis np. na plakaty, które tło było tak napakowany symbolami właściwie samej lektury łatwo się dowiedzieć, że debatować już wygrała, a więc właśnie bardzo polecam lekturę tę plakatów wyborczych abstrahując od tego jak wygląda ta postać jak wygląda slogan to lektura tła lub jego braku jest też ciekawym ćwiczeniem my będziemy mieć dla państwa egzemplarze książki, które dzisiaj mówimy książka zatytułowana usunąć to 30 dni pt. semiotyka polskich plakatów wyborczych wydawnictwo naukowe Scholar wydało tę książkę jest książka doktorat fantastyczna fenomenalna lektura ja sobie tutaj dworuje z tej dziedziny, bo do głowy gminie przyszło jak wiele można odkryć napisać odnaleźć różnego rodzaju kodów ukrytych w czymś co wydaje się, że ze sztukami plastycznymi plakatem ma tyle wspólnego co disco-polo nie wiem z operą czy też po prostu tak proste tak przejrzyste, że można wszystko domknąć w 23 zdaniach jak się bada tę dziedzinę właściwie tego zaczyna pani książkę, że o zgrozo jest bardzo trudno archiwum porządnej poważne wszystkich plakatów powiedzmy od osiemdziesiątego dziewiątego roku tak naprawdę takie poważne państwowe archiwa zajmują się gromadzeniem plakatów z osiemdziesiątego dziewiątego roku, bo to jest nasz taki to jest nasz rok założycielski to jest naszej demokracji czas Święty no i wtedy też złożyło się tak, że wtedy rzeczywiście plakaty tworzyli czołowi artyści plastycy chyba był taki ostatni moment, kiedy jeszcze jeszcze być sztuka wysoka funkcjonowała w tej powiedzmy to co polityk taki na ostatni mniej niż jest najoszczędniejszy podrzeć to były wybory samorządowe 90 tego roku a gdzie takich plakatów i też prezydenckie z takich plakatów udało mi się liczyć na dochód na palcach 1 ręki można policzyć natomiast rok osiemdziesiąty dziewiąty obfitował po prostu wytworzone przez mniejszych polskich plakacistów co jest ciekawe oni z początku czy czasami czasami plakaty z 89 taką osobistego będzie miał 2 edycje edycji anonimową, ponieważ np. autor bał się podpisać pod własnym nazwiskiem oraz edycje następną, na której nazwisko widnieje w związku z tym, że plakat miał również różne ceny na planach po osiemdziesiątego dziewiątego roku są całkiem drogi artefakty na rynku sztuki, czyli jednak funkcjonują w obiegu funkcjonują jako dzieło sztuki, który ma hala cenę ona masujące lepszy to właściwie to śmieszne, bo taki śmieć uliczne awansowany do takich Arte Arte faktów mających udekorować domy klasy średniej, bo taki plakat np. Tomasza Sadowskiego z kowbojem, który niektórzy widzą ego Coopera to tak naprawdę tak 400zł trzeba no tak no tak to jest ciekawe, tyle że wydaje się, że to co się działo między 80 dziewiątym rokiem, a teraźniejszością nie za bardzo obfitowały w podobne artefakty uliczne nie wyobrażam sobie, ale może jak się spotkamy za następne 10 lat 15 to okaże się, że kampanie z poprzednich lat obfitowały w równie ciekawe plakaty, ale jednak możemy mam wrażenie wyobrazić sobie, że w jakimś sensie historia zatoczyła koło, bo do przestrzeni publicznej wróciły plakaty artystyczne wróciły plakat symbole projekty graficzne zaangażowane społecznie polityczne to nie są plakaty, które są kampanijny, ale mam tu namyśli np. najsłynniejszy chyba w tej kategorii plakat, który również występuje pani książce bardzo prosty ze słowem konstytucja tu ukraiński nie musiał się ukrywać od początku podzielił się swoim talentem ze społeczeństwem, ale bardzo nośny znak, który doczekał się przeróbek różnych doczekał się funkcjonowania w jakiś gadżet to się też doczekał kubki koszulki różne inne przedmioty, ale jednak nie nie na usługach polityków tylko to jest taki plakat plakat społeczno-polityczne i stratach plakaty w ogóle Super ciekawa rzeczywiście w tym momencie awansował do takiego wydziału wizualnego skrótu symbolu całej poprzedniej kadencji Sejmu on właściwie tt tt to jest Super pojemny krótki symbol do czegoś bardzo złożonego natomiast minister na tle nieoczekiwana, że on w tym momencie już jest w całości zawłaszczone jako symbol polityczny, ponieważ był widywany przeze mnie na plakatach polityków Platformy Obywatelskiej moich kłopot kłopot kłopot kuku kłopot i to nie kłopot tego plakatu lokal jest doskonale wiedział co robi, udostępniając go na licencji Creative Commons 0 Czechach czy może sobie wziąć zrobić tymczasem, więc przypuszczam, że mógł tego nie przewidywać, ale też, ale ale, ale może tak właśnie było, że on w tym momencie ów zdobił plakaty rozmaitych konkretnych obcą lekką opcji politycznych do mety dokładnie opcji antypisowski ten plakat pojawił się na ulicach okazji protestów przeciwko reformie sądownictwa w lipcu 2017 roku został wydrukowany i kolportowany siłami pieniędzmi i pomocą wielu zupełnie szarych obywateli oczywiście znał teorie spiskowe na temat tego, kto sfinansował, dlaczego natomiast bardzo niewiele osób wie, że on w ogóle nie powstał w tamtej okazji ten plakat powstał o wiele wcześniej został on zaprojektowany w ramach działalności kolektywu o nazwie demokracji ilustrowana wspólnego, ale chodzi o moich przyjaciół Marianne Grzywaczewski i Edgara Bąka polecamy co najmniej sam mecz na Facebooku demokracji ilustrowany właśnie nam wszystkim się wydaje, że też, że ten plakat jest znakiem służebny wobec wobec protestów przeciwko reformie sądownictwa, a on wtedy został, jakby wyciągnięte na światło dzienne, bo to zupełnie innym kontynencie reaktywowane po prostu zostaną też zajrzałem funkcjonuje zupełnie inaczej dzisiaj funkcjonuje na torcie Lecha Wałęsy zdecydowanie kojarzy się z jego misji sierotami dokładnie, tak więc więcej, by ewolucję, jaką przebył ten znak bardzo krótkim czasie mówił tak naprawdę ewolucji znaku na przestrzeni 23 lat ta cecha no a co tymi najbardziej się zmieni się Rumię różnymi zwykłymi plakatami billboardami politycznymi właściwie jak to jest możliwe, że billboardy plakaty wyborcze wciąż funkcjonują to jest nieprawdopodobne w jakimś sensie w dzisiejszych czasach w czasach, kiedy obieg informacji tak bardzo różni się od momentu, kiedy plakaty wyborcze zaczęły być stosowane po raz pierwszy, kiedy były te formy ulotne były jedyną formą przekazu informacji, a jednak cały czas cały czas, które atakują nas te twarze ulicy ja mam wrażenie, że myśmy przywykli myśleć o plakatach jako nośnikach informacji jednak informacja jest tam bardzo znikoma trudno dowiedzieć się trudno to jest tylko w rezultacie liczne znaczących nagle taka nominacja ten słupek zaznaczony ten zaznaczamy ten zaznacza Niemcy tam jeszcze więcej chodzi o informacje to tylko znakowanie terenu jak dla mnie myślę, że właśnie w nadmiarze plakatów chodzi o zwiększenie widzialności jednak ostrożni nad innym momentem badania takiej bodaj, że rumuński badaczki przeprowadziła wywiady z politykami z kilku krajów i z tych wywiadów wynikało, że oni z 1 strony doskonale wiedzą, że plakaty są anachroniczne wręcz trochę nie pasują do do innowacyjnych wizji które, które politycy przed Jezusem, a z drugiej strony brak plakatów oznacza ja Niejestem poważnie Police dziennie na poważną polityką jakiś takiego szybkiego walkowera rozważanie tego, jaki warunek sine qua non bycia poważnym bytem politycznym życia in tak niż w obiegu z badania plakatów jest wykup politycznie już bardzo głęboko kontr kulturowej przez to ryzykownym oczywiście nie mamy takich danych, które pozwalałyby stwierdzić czy kampania 1 z wiodących stronnictw mogłaby się odbyła rozwiązań oraz plakat jak wszyscy, szacując ryzyko podjąć ja też sobie tak wyobrażam, że wiele osób nie tyle się boi, ale np. wstydziły się porozmawiać o tym, że tworzy projektuje graficznie wprowadza korektę planuje jak plakaty mają wyglądać, gdzie mają być, ale może tutaj też jestem bardzo ciekawa kim są ludzie, którzy wymyślają te plakaty graficy jakiś postaci interesujące jak funkcjonuje na rynku komunikacji marketingowej od kilkunastu lat ja tego nie wiem ma to jest bardzo jest oczywiście kilka nazwisk co, do których to, że to nawet nie tajemniczego powszechna wiedza jest taka, że ten tamten mieli związek z kampanią poszczególnych stronnictw natomiast pod tymi plakatami nikt nie jest nigdy podpisane i oczywiście, jeżeli pociągnie za język konkretne osoby np. poseł poseł Franciszek Sterczewski jest nie powiedzieć, kto dokładnie robił jego plakat odebrali ma naprawdę interesujące pomazane natomiast te plakaty mam wrażenie powstają dziś w głębokiej anonimowej ciszy ja mam namyśli szczególnie te plakaty właśnie gdzie, gdzie tylko twarz i do tego jeszcze tak właściwie maska niemal bez mimiki jakiś bardzo drętwy hasło albo 0 hasła tylko nazwisko i bardzo jakieś proste tło, bo akurat kampania wyborcza franka Starczewskiego była ona artystyczna była przemyślana, bo aktywisty czy taka postawa również pokazana na plakatach powiedziała błędy pewnej postaci tak tak tak to była Marka osobista przedstawianie tej marki, ale naprawdę z tym ciekawe jak powstają plakaty, które są takie takim najbrudniejsze do do bólu najnudniejszy jak magnes dla celów jakaś partyjna to sztuczna inteligencja, która ratuje jakież było z góry określony w tamtej pory pojęcie z jakim zdjęciem, które można sobie tam klei z jakim z góry określonym zestawem sloganów to jest tylko moja hipoteza, bo przecież dużo ciekawsze dane dostarczył kampanie samorządowe o tak to jest to jest dopiero folklor ta ma takiego folklorem natomiast świadomie zrezygnowała z wciągania tak swoich badań, ponieważ zgromadzenie archiwum plakatów wyborów parlamentarnych prezydent, starając się one właśnie niemożliwe jak ta zabieranie za plakaty samorządowe właściwie uczyniłoby mnie więźniem samochodu jeżdżącego po całej Polsce przez 50 latach tak aktywny i te lata byłyby spędzane na zbieraniu śmieci semiotyka to jest taka perspektywa na język, że język jest zbiorem znaków one są ze sobą połączone są jakieś reguły jeśli pani książka jest schematycznym spojrzeniem na polskie plakaty wyborcze czy możemy mówić o jakich zasadach retorycznych o jakich może dialekt tak to pewnie w tych samorządowych kampania byłby jakiś dialekt, a może gramatyce w jaki sposób możemy uznać ten chaos w tym kakofonii polskich plakatów wyborczych za przekaz w jakimś 1 dla AK to politycznym języku istnieje takie określenie retoryka tekst obrazu pożyczam je teraz od pewnego amerykańskiego Senatu, który zajmował się analizą plakatów pozdrawiamy słuchana na pewno to jest tak, że rzeczywiście można potraktować plakat jako pewien rodzaj gatunku literackiego jako pewien pewien rodzaj tekstu kultury, który rządzi się swoją własną właśnie tak jak pani chodziła retoryką pewną własną składnie więc, więc wiem jak mojej pracy analitycznej wydawcy poświęciłam masę czasu analizowaniu pewnych najbardziej powszechnych znaków i to jest to co zazwyczaj właśnie z tych 2 wakatach przełączane przy czym korzystały nawet nie jest Polska flaga jak jakaś inna przytaczamy to, że medium jest fotografia fotografia rysunek rzeczywiście ani rysunek albo tezie że, że to jest fotografia bal która, która równie dobrze mogłaby tak naprawdę służyć do kreacji reklamowych ponieważ, kiedy na plakacie czy na plakatach AWS-u w dziewięćdziesiątym siódmym roku zawsze była rodzina dwu albo 3 pokolenia tak właśnie idealna 2+2 mama tata chłopiec dziewczynka pełna hetero norma, w których wersja tego plakatu jeszcze dochodzi pokolenie starsze, czyli babcia dziadek tak naprawdę to są takie Super normatywne obraz szczęśliwego życia rodzinnego, które jednocześnie mogłoby służyć za, jakby wizualne element reklamy Dżemu albo ubezpieczenia na zwycięstwo właściwie nie zwracano uwagi na to są temu tą sytuacją rodzina tych języków tak język mam wrażenie, że tak w ramowych i język plakatów politycznych mają wspólne wspólny pień tak, że reklama polityczna jest kilka lat za daną reklamą komercyjną, ale ale, żeby właśnie pożycza takie dominujący dominujący dyskurs wizualne, bo pamiętajmy, że reklama polityczna bardzo rzadko bardzo rzadko jest wizualnie świeża oraz zła zwierzakami widujemy ewentualnie w stanach Zjednoczonych są to właśnie to bardzo, ale na razie okazji warto dalej tego rodzaju polityka agresywnych na mecie język polityki jest wizualnie i językowo prze potworny konserwatywne taki minister rzeźnie jak i każdy kolejny plakat wyborczy utwierdza nas w tym, że dobrze rozpoznaliśmy jako przedstawiciela tego gatunku natomiast semiotyka zajmuje się tym, żeby z, żeby te znaki, które są w tych plakatach te fotografie te slogany te sformułowania, które są o Polsce i o przyszłości i o tym, że wspólnie, bo to są takie to Polsce które, które sukcesie przeplatają się te hasła, żeby te wszystkie znaki obejrzeć i zastanowić nad tym czy jakieś wywiad z ładnie one składają, jakie racje można z nich wyczytać, ponieważ to jest tak, że np. uporczywe używanie polskiej flagi i innych znaków polskości, bo oprócz flag mamy także o ciążę tak mamy kontrolę granic mamy też flagi, które nie tylko począł taki ten opłaty za część ramy są przez poszerzona np. kulami widać na dyżur, ale też widzimy husarię obóz np. odniesienie do czasów, kiedy Polska miała Lwów, jeżeli wszystkie znaki sumować to bardzo często np. w tych plakatach widzimy bardzo konkretną ideologiczną narrację o pewnej wizji polskości istnieją plakaty, których znaki składają się taką wizję powiedziała modernizacyjną, których nad nim Europejski pociąg, który bierzemy sobie taki piękny plakat SLD, gdzie tuż sprzed akcesji do Unii, gdzie jeszcze bardzo młodych ludzi idzie w kierunku widza, czyli przed siebie na tle jakiegoś takiego pięknego nowoczesnego urosną u łączącego tradycję nowoczesnością miasta i wyciągają rękę po unijną gwiazdkę nie mamy, więc z 1 strony mamy narracja modernizacyjna z drugiej właśnie mamy mamy plakaty np. plakaty partii Korwin 2015 roku urodziły się od takich historycznych zlepek symbolicznych, na których droga mogła bez formy w sobotę współistnieć marynarka wojenna z husarią z jakimiś takimi zakląć takim obrazem bardzo wielu rąk wyciągniętych mających moim polskimi flagami, więc mamy też plakaty snujący takie marzenie o utraconej wielkiej Polsce to jest wszystko, czego my zazwyczaj plakatach nie widzimy one wykonują gigantyczną pracę symboliczną natomiast w sposób w jakim jaki on się przejawiającej się po prostu nieznośna mnogość, która wręcz, jakby uniemożliwia nam patrzenie na każdy z osobna sprawia, że my tego raczej nigdy nie zobaczymy na ile nośnym znakiem w języku plakatów politycznych wciąż jest figura znanego wujka, który poklepuje po ramieniu danego Cup kapitan danego kandydata mówi ja jako kapitan tego statku mówię wam, że ten marynarz daje radę w różnych kampaniach ten model jest wykorzystywany, że ktoś silniejszej pozycji politycznej lider polityczny udostępnia swój wizerunek następnie wklejane jest z Photoshopa zdjęcie tego lidera do zdjęcia danego kandydata na mamy taki właśnie takie niby spotkanie taką niby protekcję taką niby rekomendacje wydaje się, że to zostało już od zmiany na wszystkie sposoby, ale jestem ciekaw jak to wygląda z perspektywy pani jako badaczki na ile to ma przyszłość na ile to funkcjonuje najlepiej się właśnie jakiś taki archaiczny zaś PiS w tym języku plakatu politycznego z 1 Senat jest archaiczne zaszczyt oczywiście wizualne, ponieważ to się przeplatać w Polskiej koneserzy politycznej od osiemdziesiątego dziewiątego roku, kiedy słynna kampania tzw. drużyny Lecha czy dla nauczycieli komitetów obywatelskich polegała na tym, że rzeczywiście to jakby z punktu widzenia znajomości raczej nieznajomości tych bardzo wielu ponad 200 kandydatów spośród, których część to były sławy, a część to były osoby kompletnie nieznane szerszej publiczności to opromienieni ich autorytetem przez Lecha Wałęsę miało bardzo głębokie i potrzebne znaczenie natomiast pamiętam, że niestety nie mam żadnego z tych plakatów na własność, a widziałam w ostatnich wyborach parlamentarnych takie plakaty, na których Patryk, jaki występował w różnych rozmiarach hotel taki właśnie uprawniający swoim autorytetem świeżo mianowany europoseł jest trochę mam wrażenie, że to też może być także używanie tej postaci jako tej większy autorytet jest takim rodzajem awansu politycznego wewnątrz struktur, ale widziałem takie plakaty, na których Patryk, jaki był odpowiednio mniejszy od kandydata, którego rekomendował i to właściwie była to był taki cytat pewnie nieświadomy malarstwa średniowiecznego natręt donator był taką malutką postacią tej w tej dość tej scenie natomiast fascynuje mnie zawsze w tym schemacie dystrybucji prestiżu, że ta osoba uwiarygodniają nigdy nie jest kobietą chyba będziemy go bardzo ważnego tematu osobny rozdział jest poświęcony płci plakatu płci kulturowej wizerunkom różnym aspektów gender owych no i tutaj znowu znowu skansen znowu bardzo zachowawcze zachowawczy metody komunikacyjne przede wszystkim mężczyzn jak się okazuje ten sam repertuar od lat to jest o tyle ciekawa, że pamiętam, że zaczęłam tę analizę od takiego właśnie takiego powiedziałabym konserwatywnego wewnątrz feminizmu przekonania o tym, że, że wizerunków kobiet na plakatach wynika, że one są właśnie uciśnionych, że one są uprzednio to one, że one są przedstawiane zgodnie z takim z taką manierą wizualną nazywa się męskim spojrzeniem to jest taka doktryna wywodzą się z filmoznawstwa o tym, że kobiety i o tym nie wiem, ale że ciało kobiety zwykle przedstawiony jest w taki sposób jak żywność jak widzę, by mężczyzna, jakby to jemu jego ogląda owi toczą miałeś przyjemność natomiast przy powtórnej analizie tego materiału dotarło do mnie, że tak naprawdę kobiety, owszem i wizerunek bywa ze swoich zaufanych tutaj bardzo trudno dowiedzieć jak to tak naprawdę decyduje o tym jak kobieta jest przygnębiający uprzedmiotowienie i upodmiotowienie tak też przejmowanie tego jest narzędziem plakatu politycznego nie wiadomo do końca na ile w ogóle osoba przedstawi na plakacie ma kontrolę na kontrolę nad koncepcją np. tutaj bardzo ciekawym przykładem jest plakat z tak Zwoleń z tzw. aniołkami PiS o 2001 jest nominowanie książce doskonały to jest taka kolorowa kompozycja z kobiet mamy bodajże sąd może tego nie tak, bo one zostały skatalogowane, żeby utworzyć kompozycję to było zupełnie nieznane szerokiej publiczności możliwe, że w swoich okręgach wyborczych popularne ale, ale na poziomie centralnym kompletnie nieznane kandydatki przyłączyło tylko włącznie to, że były młodymi atrakcyjnymi kobietami, które ubrane w kolorowe sukienki postawiono obok siebie rozwijano im włosy sztucznym wiatrem z obiektywu i one właśnie tworzył kompozycje z kobiet to była taka kompozycja równie dobrze mogłoby służyć jako plakatu komedii romantycznej absolutnie tak jeszcze to hasło chodźcie z nami też nie wiadomo też z reklamą mogą być reklamą naprawdę różnych emerytury w momencie niby to jest także mamy na tym plakacie 7 kobiet, a z drugiej strony nie dam sobie uciąć ręki, że którakolwiek z nich miała kontrolę nad swoim politycznym wizerunkiem związku czas plakacie politycznym bardzo trudno powiedzieć czy mówimy o plakacie, którego właścicielką jest Ewa Kopacz czy plakacie protestują przedstawia jej wizerunek, który jest wypadkową jakich decyzji podjętych w trakcie powstawania na 2 wracając do kwestii kobiecej na początku właśnie miałem takie wrażenie, że kobiety są uciśnionych mężczyźni coś narzucili mężczyźnie przedstawiono w sposób oddający sprawczości teraz, kiedy właśnie policzyłam na ile sposobów pojawi przy mogą się przejawiać i uwidacznia w polityce kobiety jak bardzo skromny repertuar środków wizualnych mają mężczyźni 1 min 1 krawat 1 kolor koszuli właśnie w ogóle mężczyzna, jakby największą złamania norm, jakie mężczyzna może popełnić jest niebycie w garniturze zdjęcia marynarki Ryszard Kalisz np. angażuje się z taką marynarkę zawieszoną na ramieniu no Awangarda po prostu hipis jak kobiety mają co najmniej kilka takich powiedziałabym kodu dominujących 1 z nich jest tzw. ono Norman, czyli kobieta, która prezentuje się jak mężczyzna podobnie jak prezentują się mężczyźni no i tutaj jest taka koncepcja politologiczne, że to jest taka właśnie technika, która ma uwiarygodnić Bjarne co na Koza równie dobrą dopełnienia tej funkcji jak mężczyźni byli to najwłaściwszy to jest także takim symbolem Margaret Thatcher takim symbolem była Hanna Suchocka jeszcze bardzo przeglądam postaci pani Kidawy-Błońskiej tej kampanii, ponieważ one na poziomie stroju zostało ono formę to co ma na sobie nad na tym czym to jeszcze nie jest plakatem, ale już ich ataki Agata akta taka zapowiedź tego plakatu ona już tam jest w żeńskiej wersji garnitur mowa o bardzo zachowawczą, ale też haśle prawdziwa prezydent Ano właśnie Anika nie prezydent Polski gotowana prezydencka, ale to hasło, które mam wrażenie ma na myśl naturalnie jednocześnie brzmi moich uszach równie może się już żadna albo prawdziwe posłanka zdecydowanie tak to już to 4 to już nie jest moment, kiedy hasło prawdziwa prezydent jest niewinne być może jeszcze nie jesteśmy gotowi na hasło prawdziwa prezydencka część społeczeństwa może nie na to gotowa, ale miło prezydentura lepiej wydać, ale już nam przeszkadza hasło na szczęście prawdziwa prezydent no ale też taki styl stylizacja to jest bardzo zachowawczy sposób pokazywania siebie na tym konkretnym zdjęcie ono właśnie takie kluby bez cła sylwetka spojrzenie, ale nie jest bez cła on nie ono posiada ono daje to z kolei Musze muszę muszę powiedzieć, że to bardzo pozytywnie zdziwiło ono, że to kolor nie używane wcześniej honor posiada ono się za kolor turkusowy zestawione z czerwonym ojca Turków, ale ja wiedziałam nigdy wcześniej w komunikacji politycznej Muzy, czyli jednak trochę tam wywrotową ości pojawiło tam mam wrażenie, że takie używanie koloru, które wcześniej jest sporo, ale dla mnie ważnej to samo zrobiła partia razem, która startowała do wyborów z kolorem, który na Zachodzie jest kolorem lewicy np. to jest kolor ten uderza posługiwał się po demos natomiast ten rodzaj biletu wcześniej nie był używany związkowcem ugrupowania, które wprowadza w Color, którego nie było wcześniej jednocześnie komunikuję, że ona jest jakością, który wcześniej nie było podobnie wyglądała kwoty chodzi o kolory kampania lewicy w ostatnich wyborach to był mam wrażenie kolor fioletowy razem miejski połączony z czerwienią SLD zlane Grad, więc inwestować mieliśmy przedstawioną wizualnie fuzję ugrupowań aż tak ciekawe i tego gradient również na poziomie odcienia na pytanie tak używania gradientu ja też nie widziała w związku z tym na tle konkurencji plakaty lewicy rzeczywiście mówiły my jesteśmy trzecią siłą plakaty są dla nas tak przezroczyste niezauważalne powietrze, którym oddychamy, ale być może łatwiej uchwycić ich specyfikę, kiedy zyskuje, jaki dystans czy jest możliwe uchwycenie jakiś typowo polskich trendów typowo polskich nurtów estetycznych jeśli spojrzymy na szkołę polskiego plakatu politycznego właśnie z perspektywy Europejskiej czy tym bardziej światowej ja nie wiem czy my jesteśmy w stanie posiadać coś swojego, jeżeli chodzi o estetyki tak jak mówi mam wrażenie, że plakat polityczny dawno temu przestał pożyczać ze sztuki i zaczął poruszać reklamy nie mamy własnego języka reklamowego nasza gra tam jest zawsze naśladowaniem albo wręcz nawet nie chodzi o naśladowania tylko o przymus powtarzania pewnego globalnego wzorca, więc nie dam sobie uciąć ręki, jeżeli posiadamy coś własnego w tym wszystkim, tym bardziej że hasła, które kiedyś kiedy, kiedy mam wrażenie polskość tkwiła w języku plakatu politycznego ten język był kiedyś nawet nie tyle trudniejszy co mam wrażenie bardziej poetycki np. mam 1 z moich ulubionych plakatów plakat przedstawiający Ryszarda Bugaja z dziewięćdziesiątego pierwszego roku przyczyna uniesione ręce wnętrzami dłoni do widza i tam jest hasło żadnej nowej utopii i to jest hasło, które bez 3 słowach zachęcał krytykę tego mitu, który na który, który chciał się wydarzyć po po wyborach czerwcowych mam wrażenie, że dzisiaj taki rodzaj metafory językowej nie miałby szansy na plakacie znaleźć się, że ta retoryka którą, którą dzisiaj słyszymy z tych plakatów to też kara taka retoryka marketingowa bardzo się teraz możemy zmienić Polskę, a i tak albo jakieś hasło związane z przyszłością z bezpieczeństwem z dobrobytem zgoda buduje o razem naprawimy Polskę aha tak tak tak zupełnie puste właściwie wydawałoby się zupełnie niepotrzebne hasła jak pani widzi przyszłość plakatów politycznego skoro jest także on tak się za internowanie właściwie przez 200 lat co najmniej funkcjonuje stosunkowo niewiele zmienionej formie co będzie z nim dalej tak będzie trwał jako taki relikt myślę, że on będzie trwało jako takie ich, ponieważ nie ma lepszego pomysłu na to, żeby przymusić tak wielu ludzi do obcowania z wizerunkami polityków taka taka przemoc zła tak nie mamy to była właśnie w tym jest plakat kampanii w telewizji radiu internecie można wyłączyć w internecie można nie być traktowanym albo nie należy do grupy facebookowej zaś plakat jest nieunikniony na tym polega jego niepowtarzalna siła i mam wrażenie, jakby nie ma medium, które mogłoby go w tej funkcji być bardziej innowacyjne wspomniał pan grupie facebookowej jesteś dobry moment, żeby powiedzieć naszym słuchaczom o archiwum polskiego plakatu politycznego, który pani prowadzi właśnie formie fanpage na Facebooku bardzo ciekawe miejsce bogate w mnóstwo właśnie takich archiwalnych graficznych historycznych wspomnień z kampanii wyborczych i nie jestem pewna czy twórcy plakatów politycznego byliby zadowoleni, ale jest jeszcze można się pośmiać bardzo zresztą oglądając zdjęcia, by pani książce również można się śmiać pośmiać się z nami uśmiechnąć pod nosem oglądając plakaty czy nie archiwum polskiego plakatu politycznego, które pani prowadzi czymś więcej niż fanpage jest to produkt uboczny mojej moje moje prace nad doktoratem namówił mnie doprowadzenia go mój promotor prof. Marcin Krukowski jak z początku pamiętam, że kręciłam na sam żebrze też, że nic poza nosi ten nie będzie ja areał tymczasem ubaw na wyrazem całkiem sporej zimowej Pach, ponieważ 7000 ludzi tak komentuje te plakaty i zastanawiać nad tym, gdzie jest dziś Marian Krzaklewski albo czy garsonki jeszcze wrócą, ale oczywiście archiwum jest pozbawione całej tej po prostu naukowej czy też naukowej z sfery analizy natomiast mam wrażenie, że rzeczywiście w tej w tych estetyka szczególnie oczywiście dla ducha logiczne i dziewięćdziesiątych jest jakaś ma być nie jesteśmy w stanie zapanować nad własną talią za zadanie setkami i tak za tamtymi symbolami prestiżu za kandydatami, którzy uśmiechają się do nas znad krawata Mawaye, trzymając w ręce telefon Centertel pierwsze dostępne w Polsce model i mówią np. biedy się pozbędziesz, głosując na Wojtka gawędę fioła fioła albo np. kandydaci, którzy prezentować nam siebie na tle segregatorów i faksów Calcio należy to profesjonalny wizerunek naprawdę, więc lata dziewięćdziesiąte są przez obfite takie zdolne symbole prestiżu no i teraz my możemy sobie wszyscy oglądać te plakaty śledzić archiwum polskiego plakatu politycznego, ale też będziemy mieć dla państwa egzemplarze książki, które dzisiaj mówimy usunąć do 30 dni to jest tutaj książki książka wydana przez wydawnictwo naukowe Scholar ci z państwa, którzy są zainteresowani tematyką języka plakatu politycznego w szczególności szkoły polskiej plakatu politycznego prosimy o maile na adres dla was małpa to kropkę FM dla was małpa to kropkę FM normy teraz jeszcze 1 rzecz, która się wydarzy po tej audycji, która się wydarzy pewniak już się wydarzyła, kiedy książka ta opublikowana zaraz uderzony pani różne sztaby wyborcze, a na boczku po cichutku tutaj pani się zna troszeczkę tutaj pani zbadała to może tutaj były siądziemy razem przeanalizujemy nasz pomysł na plakat od razu rozwiejemy wątpliwości albo nieraz wiemy co pani na to w takiej sytuacji ja przede wszystkim nie byłabym w stanie współpracować z żadnym kandydatem, który nie jest moim kandydatem, ale żadne ugrupowanie, którego jeśli ktoś trafi akurat i to będzie pani kandydat to ewentualnie można spróbować porozmawiać z klas w tych wyborach swojego najważniejszego kandydata niestety nie doczekałam natomiast ja bardzo chętnie porozmawiam o symbolach, które znaczą lepiej albo gorzej lepiej albo gorzej służą sprawie natomiast mam wrażenie, że najlepsza komunikacja polityczna powstaje troszeczkę w oderwaniu od tej całej warstwy analitycznej trochę disco polo 1 zlotego ostrzega już dzisiaj nie wiadomo czy to czy to czy to wójta czy Geremek byli autorami tej koncepcji plakat drużyny Lecha tak do dziś nie udało ustalić, ale to właśnie była Iskra geniuszu artysty, a nie po prostu czy marketingowe albo analityczne ruskim na temat tego, jakie symbole połączyć z tą Iskrą geniuszu akademickiego zostawiamy państwa z tą refleksją zapraszamy na informacja naszym gościem w tej części wieczoru była dr Zofia śmiałka Leszczyńska kulturoznawczyni psycholożka autorka książki usunąć to 30 dni semiotyki polskich plakatów wyborczych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA