REKLAMA

Retransmisja spotkania z abp. Grzegorzem Rysiem w Muzeum POLIN cz. 1

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2020-03-08 20:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
53:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwo Anna Wacławik-Orpik to jest wywiad pogłębiony wzeszły poniedziałek muzeum historii Żydów polskich Polin odbyło się spotkanie z metropolitą łódzkim arcybiskupem Grzegorzem Rysiem niedawno nakładem wydawnictwa znak ukazała się książka o rzeczach ważnych było to niejako spotkanie autorskie spotkanie z udziałem publiczności otwierał Marian Turski z rady muzeum Polin dziś zapraszam państwa na pierwszą część retransmisji z tego spotkania to będzie Rozwiń » moja rozmowa z księdzem arcybiskupem za tydzień druga część rozmowy z publicznością przypomnę, że bohaterem wieczoru był arcybiskup Grzegorz Ryś jestem przewodniczącym rady tego muzeum, więc jako współgospodarz mam obowiązek zaszczyt i przyjemność widzieć dzisiejszego Gosi głównego moje słowa nie będą obiektywny jest po prostu jest chodzi o księdza biskupa człowiekiem subiektywnym, ponieważ osiągnąć twierdzisz, że ksiądz arcybiskup o poziomie nieco przyjeżdżał natomiast jeśli chodzi o mnie to tylko po dziś jest miesięczny tym tygodnika powszechnego co zresztą publicznie zadeklarował zaczynam sale o 3 pozycji od księdza Adama Bonieckiego od Jana śpiewaka i od Grzegorza się i po ich jako człowiek, pisząc podziwia jak można co twierdzi co widzi wymyślić coś nowego komentarzy ewangelicznym za każdym razem coś zaskakującego, a przecież z tego co wiem to nie jest jedyna presja, jakiej się właśnie o seksie Regisu, więc może, więc jestem absolutnie pełen podziwu po i wykłada jeździ chodzi rozmawia bierze udział razem bierze brały udział do pierwszej chwili zawieszonej radzie przy muzeum oświęcimskim międzynarodowej radzie oświęcimskiej razem jesteśmy byliśmy trzeźwi w radzie tworzącego się miejsca pamięci Tomaszu Poznań z podziwem tylko jego kondycję również umiejętność pisania nie wiem dzisiaj będzie ta książka dyskutowana moi Drodzy Państwo, kiedy wróci do siebie, jeżeli się nie mniejsze tego u siebie na półce zajrzy się do Marii i przepięknych książeczki poświęconej lud to tylko 5060 Stańczyk jest to wspaniały poemat prozą o stosunku do innego człowieka szachowe dziękuję wiek wpływa bardzo dobry wieczór państwu porządek spotkania tak jest obowiązek, żeby przedstawić państwu porządek spotkania zaczniemy rozmowy z gościem wieczoru bohaterem wieczoru autorem książki o rzeczach ważnych arcybiskupem Grzegorzem Rysiem później oddamy państwu głos będzie czas na pytania na dyskusję dobry wieczór witam księdza arcybiskupa muzeum historii Żydów polskich Polin dobrze mieć dobry wieczór państwu cieszymy się, że drobnoustroje państwo nie przestraszyły, że jesteście tak licznie tutaj z nami kilka dni temu ukazała się książka autorstwa księdza arcybiskupa o rzeczach ważnych zbiór tekstów 99% homilie z lat 20172019 uporządkowanych kilka bloków zatytułowanych zacznijmy robić jedność, jakim kościołem będziemy czy coś się w Polsce zmieni oraz wobec innego za chwilę będziemy rozwijać wątki z książki ale, ponieważ spotykamy się szczególnym miejscu muzeum historii Żydów polskich na terenie oznaczonym można powiedzieć wspomnieniem żydowskiego życia żydowskiej tragedii, która się rozgrywała, ale przecież miejsce, które dziesiątki lat ten miło życiem świata, które już niema czy ksiądz arcybiskup zaangażowany przecież od wielu lat w dialog Chrześcijańsko żydowski tęskni czasami za tym światem polskich Żydów tęsknić to pewnie każdy klęski znaczy życie przebiegły w Krakowie teraz od 3 lat w Łodzi to za każdym razem są takie miasto, gdzie nie da się spacerować nie natrafiając na miejsca po tej długiej obecności Żydów w naszym społeczeństwie, ale powiem tak, że o wiele bardziej ciekaw jestem, że do dzisiaj może to jesteś taka reakcja na to, że w kościele przez wieki interesował nas tylko wyłącznie judaizmu do roku 70 tego natomiast to jest 1 z przełomów, które jak sam duch Święty w kościele sprawił lat temu 60, że zaczęliśmy także się interesować tym jak dzisiejszy rzecz czyta Biblię to my, że zaczęły interesować także, że to jest potrzebne chrześcijanom muszę powiedzieć, że istniał nie ukrywano pasją czytam sobie w dzisiejszych rabinów, kiedy komentują tory nie tylko tory 1 z takich moich ulubionych autorów ostatniej jest na ten fakt z absolutnie wyśmienity komentator BBC emerytowany główny rabin Wielkiej Brytanii marzy mi się ściągnięcie AXA do Polski i debata na temat jego książki o przemocy Religi czy niesłychana książka zupełnie, ale lubię też słuchać łódzkiego rabina, który młodym człowiekiem komentuje Biblię przepięknie, a najbardziej lubię takie momenty, kiedy komentujemy ją w 2 to i to jest ważne, bo kiedyś to Benedykt szesnasty tak naprawdę przypomniał na synodzie biskupów poświęconych słowu bożemu, że słowo Boga rośnie z ludem Boga i wielu interpretacji Biblii nie nie znamy jeśli nie spytamy o to kogoś, kto właśnie wyróżni rośnie w środowisku pierwszym pierwotnym tego słowa i wtedy też chrześcijanie inaczej rozumie Biblie nawet jeśli interpretuje w takim kluczu dla 6 podstawowym, że uważamy, że każde słowo Biblii spełniło się na Jezusie Chrystusie i że jego osoba jest kluczem dla nas do czytania całej Biblii, ale ta to pierwsze czytanie tekstu tego co nazywamy Starym testamentem w jego własnym kontekście dzisiejszym nie tylko wczorajszym nie tylko z pierwszego wieku jest niesłychanie fajna jeśli można używać takich słów przy nagraniu dla Radia TOK FM fajne tak co z tej nauki może wynikać dla osób, które są mniej przygotowany do tematu dla powiedzmy zwykłych zjadaczy szarych chrześcijańskiego chleba, bo umówmy się, że nie każdy jest tak biegły tak przygotowany tak zagłębiony w temat jak ksiądz arcybiskup sieć Wojtek Bonowicz to on on potwierdził taką tezę, że jeszcze się czegoś nie powiedzieć także górale rozumie to znaczy, że jeszcze się nie powiedziało także nie po to, studiujemy słowo, żeby potem się zamknąć takim fantastycznym dobrym samopoczuciu w gronie ekspertów to jakieś totalne szaleństwo, a ja myślę, że interpretacja żydowska ma to do siebie, że nasze bardzo blisko trzyma życia i ona może pomóc właśnie też chrześcijaninowi czytającego Biblię wylądowaniu życiu samym środku życia co ma więcej powiedzieć no kłopot z kłopot ze zrozumieniem bili Biblia jest po stronie Biblii jest po stronie nas, którzy nie potrafimy do końca przegryźć rozgryźć i i taką pokruszone podać do zjedzenia to kłopot jest po naszej stronie myślę, że my nie raz utrudniamy tę interpretację mam w głowie teraz taki tekst Świętego Augustyna wyznań, że on nie mógł czytać Biblię, bo musi wydawała zbyt prostacka i on znał fantastyczną rzymską literaturę, do której Biblia nie zaskakuje poziomem literackim, więc jeśli jeśli jest zbyt prostacki Biblii robimy naraz jakiś tekst hermetyczny, który jest nie do przeczytania dla przeciętnego człowieka to to biada nam nie Biblia Jezus mówił do prostych ludzi uczniów miał raczej mało wykształconych no rybacy celnik czy tak wyszukane zawody mówił prosto życiu mówił o tym jak się sieje zboże jak się robi chleb ten może to jest kłopot dziś już nie każdy potrafi kłopot jest też zapewne taki, że wielu kapłanów tyle interpretacji czasami 1 fragment jest do czasu kraju, by jak interpretować dodatkowym kłopotem jest zapewne to co ksiądz arcybiskup podkreśla w wielu tekstach, że musimy się stykać z innym bardzo mi bardzo się podoba tak można takich używać sformułowań również w radiu TOK FM prezes się podoba to definicja księdza arcybiskupa innego ksiądz arcybiskup pisze, że inne to nie jest człowiek innego wyznania innego o innej innym kolorze skóry tylko inny jest każdy człowiek, z którym się spotykamy, ponieważ najzwyczajniej się od nas różni ja również jestem innym z tej perspektywy wchodziłam w hermetycznej jednak świat tekstów do to był dla mnie takie zaproszenie do świata, który nie jest światem bardzo bliskim mnie światem znanym światem dobrze rozpoznanym potraktowałem to jak okazję do Poznania również tego czym się ksiądz arcybiskup kieruje ciekawy jest ten wątek innych on się pojawią wielokrotnie w wielu tekstach i chciałbym zapytać czy zdaniem księdza arcybiskupa robimy wszystko czy przedstawiciele kościoła w Polsce robią wystarczająco dużo, by okazać szacunek innemu, by tę wartość, która przecież, w którą przecież głosił Jezus tego spotkania z innym wychodzenia do tego innego, który potencjalnie jest dla nas zagrożeniem czy kościół w Polsce radzi sobie z tym zadaniem nie wiem czy jakikolwiek kościół, który system radzić do końca to nie jest takie proste, a my jesteśmy grzesznikami dzisiaj w liturgii kościoła katolickiego jest Ewangelia ta, którą papież Franciszek przytacza chyba jako 1 ze swoich ulubionych 2005. rozdział Mateusza sąd syna człowieczego nad wszystkimi narodami no gdzie padają słowa zacytujmy te pozytywne tak znacznych pójdźcie błogosławieni ojca mojego wejście w posiadanie królestwo przygotowane dla was od założenia świata byłem głodny daliście jeść byłem spragniony daliście mi pić byłem nagi przegraliście mnie i tam jest zwykle wytłumaczenie naszej byłem przybyszem, a przyjęliście mnie tam jest greckie słowo Sensus, które można właśnie przetłumaczyć jako inny jako obcy nawet nie Noma wiele znaczeń i Jezus był mistrzem w przejmowaniu takich ludzi dziś rano komentowałem ten tekst podjąć takiej dłuższej medytacji i uderzyło mnie to, że nie ma tak mogę w ogóle tak mogę tak trochę dłużej, bo oczywiście te Ewangelia zaczyna się w ten sposób, że syn człowieczy przychodzi na sąd nie syn Boga tylko syn człowieczy jest on zrobił ten tytuł odnosi do siebie czy sądzi nas syn człowieczy i we mnie to określenie wywołało fragment Ewangelii Jana wagę Diana jest mówi tak, że Bóg nikogo nie sądzi ojciec tylko władzę sądzenia przekazał synowi, bo jest synem człowieczy, czyli że Bóg musiał stać człowiekiem, żeby dał sobie prawo sądu nad człowiekiem w związku z tym jak mówi co powinniśmy robić to on będąc człowiekiem robić tylko pierwszy, więc tego tekstu Sienie przeczytać jako takiego wymagania, które nie wiem Bóg wysokości swego tronu mówi macie dać pić macie nadzieję, że macie dać strój i tak daje macie do chorego doczeka więzieniu macie przyjąć innego tylko syn człowieczy, który dorobił teraz myślę, że warto zobaczyć w jaki sposób to robił miarą tego w jaki sposób spotyka się z tymi ludźmi, którzy są głodni spragnieni inni nadzy chorzy więzieniu miarą tego ostatecznie granicą jest coś się z nimi utożsamia to ja byłem głodny byłem spragniony ja byłem ten obcy Przybysz no więc, by to mistrzostwo świata polega na takim spotkaniu, w którym Trójmiasto próbuje stać tym człowiekiem, z którym się spotyka to czy to komukolwiek wychodzi Niewiem myślę, że mnie też nie wychodzi, ale mogę powiedzieć także mam jeśli mamy jakąś obsesję to mam obsesję na takim punkcie sprzeciwiania się inności różnorodności czasem używam tego określenia różnorodność bo, bo przeciwieństwem różnorodność jest jednolitość, a to jest to jest jedno z największych mam tylko jedno góralskie słowo na ustach, gdzie mogę powiedzieć, bo już to na pewno nie uchodzi, ale widać, że my wierzymy zarówno dla naszego Radia powiedzmy tak łagodnie, że to jest ogromne niebezpieczeństwo i wielkie nieporozumienie tak i i to jest to co właśnie nie musimy nawet wychodzić poza kościół, żeby zobaczyć jak są straszne konsekwencje jeszcze w życiu miałem trochę więcej czasu, żeby się zajmować historią kościoła to myślę, że to było jedno z takich pierwszych przesłanie uprawiania historii kości, jakie do mnie dotarło wszystkie podziały w kościele wszystkie podziały w kościele rodziły się z tego, że ktoś chciał ten kościół i ujednolicić to znaczy ze swojego przeżywania wiary zrobić absolutną normę i próba zbudowania takiego ujednoliconego świata nie chcę świata będzie kościół zawsze kończył się rozwalenie tego świata i wprowadzeniem podziału to jest jednak to grono ludzi, którzy sobie właśnie jedność mylą z jednolitością wcale nie jest takie małe myślę, że ono się też konsekwentnie odradza co chwilę jak powinno być to ja wiem i i wydaje mi się tak, że to mój sposób przeżywania wiary rozumienia tego co dobre co złe tak dalej jest jedynie słusznej powinni go wszyscy podzielać ostatnio słucham taką wypowiedź przełożonego generalnego już dawnego dominikanów Wojciech ojca tych mocy rad Cliffa, który powiedział także walka zje z różnorodnością nigdy nie jest walką o prawdę jest zawsze walką o władzę wydaje mi się, że trafił w dziesiątkę, jakie są zalety różnorodności, że środkowy czegoś nauczyć to jest największy największa zaleta i że mamy coś do zaoferowania to później wtedy jak będzie chciał to zapytano natomiast o wiele ciekawsze jest usłyszeć co ma dopowiedzenia jestem panu Bogu wdzięczny, bo tak w życiu prowadził przez tak, że wszystko państwo w drugim roku kapłaństwa po drugim roku państwo spycha do Londynu dla Pobożnego księdza z Polski wszystko co tam robili było nie do przyjęcia, tym bardziej że oni też nie byli tacy Anglicy angielscy był to Londyn to wcale nie jest angielskie miasto wbrew pozorom już angielski kościół katolicki to na pewno nie są Anglicy, więc co się zaczyna takiego poziomu, że codziennie był inny obiad raz, bo kuchnia meksykańska oraz brazylijska oraz wietnamska jak raz na tydzień była angielska to był cud no np. 1 ze współmieszkańców na plebanii, gdzie żyłem był jakiś uczciwy ksiądz z Baskami Jona przychodni odprawiał każdego dnia mszy świętej jest ja pobożności swojej polskiej część mnie czemu nie odprawia codzienny mówi wyprawiać dla pieniędzy tam w tej Polsce niema obowiązku prawie codziennie mnie się tak otwierały, a już jak w piątek zrobił sobie coś tam na boczku z cielęciną jeszcze tego, jeżeli patrzy jak przyrządza sobie w ogóle to był straszny widok, bo gotował w ten sposób, że najpierw wszystko oddzielnie 7 garnków, a potem to na końcu wszystko lądowało w 1 tak taka była jego kuchnia, ale właśnie sam środek piątku sobie robią coś takiego wyjątkowego jakiś tam stek, aby coś dajemy chłopie przecież dzisiaj piątek mówi, odkąd pan Jezus zmartwychwstał codziennie niedziela ja wróciłem do Polski przerażony, ale też czegoś nauczony że, bo to najpiękniejsza mówi o takich rzeczach no śmiesznych, ale nie zapomnę proboszcz parafii, którego byłem mówi po weryfikacji naczyń robimy po liturgii po mszy moje przepisy polskiego Episkopatu nie pozwalają na to należy publikacji robić w czasie mszy tak patrzy na mnie mówi, a sprzątać psie goście także wtedy zrozumiałem, że to nie jest także my mamy swoje, a wy macie swoje tylko to my mamy swoje przemyślany on wie, dlaczego nie podziękuje 103, bo nie sprząta przy gościach to jest uczta zaproszeni są goście szanujemy gości, więc daj spokój, bo szok mój zaczął się wcześniej od tego, że mówi komunia wygląda także wszyscy siedzą nadchodzi podaje, że postacie o charakterze jak oni siedzą, a ja chodzę on mówi pan Jezus na ostatniej wieczerzy to usługi czy usługi rano, więc mnie tak wrażenia opadła tam więc jeszcze czego nauczyciel nie musi tego robić mogę wrócić do Polski robić jak robiłem dawniej, ale jednak w głowie, że troszkę poszerzyło ta różnorodność niesłychanie ważna no, jakie są granice tej akceptacji dla różnorodności księdza arcybiskupa granicę nie pytamy jakieś ogólne granice tylko gdzie jest ten moment, w którym ksiądz arcybiskup mówi Ania już z nich będzie to cielęcina w piątek tego kolegi z różnych powodów, ale co jest dla księdza arcybiskupa nie do przejścia, ale na czym miało polegać to, że taki moment różni się za granicę tego nie mnie, że ksiądz arcybiskup przekracza założenia, że coś, z czym się ksiądz arcybiskup spotyka zjawisko ideologię jestem delikatna potrafi efektywnie czy jest coś takiego co księdza arcybiskupa zatrzymuje miejsce mówi no nie moja noga nie powstania, a moja noga nie powstanie, a to są na pewno takie miejsca, gdzie moja noga nie postanie, ale one właśnie muszą mieć one, że nie ma takich miejsc, gdy chodzi o spotkanie z osobą jeśli chodzi o spotkanie z osobą nie ma takich miejsc natomiast jeśli przechodzimy od spotkania z osobą, gdzie się nawzajem możemy słuchać sobie na coś sobie przydać się do czegoś wzajemnie okay jak przechodzimy na poziom debaty o tym nie wiem jak mają być urządzone społeczeństwa np. to Niewiem pewnie jest kilka jest, żeby się nie wybrał jest w książce dla mnie to był 1 z najbardziej poruszających w tym zbiorze tekstów fragment homilia wygłoszona podczas nabożeństwa pokutnego za grzechy pedofilii popełnione przez ludzi kościoła poruszająca oczywiście ze względu na kontekst, który od roku być może już jest troszeczkę inne za sprawą przede wszystkim chyba filmu braci Sekielski tylko nie mów nikomu ogląda ksiądz arcybiskup zapewne ten dokument tak i w tej chwili na początek podaje ksiądz arcybiskup dane dotyczące tych przestępstw na terenie archidiecezji łódzkiej duży szacunek dla księdza arcybiskupa, bo niewielu się na to nawet na tak prosty gest zdecydowało, żeby otwarcie powiedzieć, że tyle ile przypadków z zgłoszone zostało na naszym terenie dalej zwraca się ksiądz arcybiskup do ofiar do innych kapłanów pisze ksiądz arcybiskup m.in. co ta debata, która wszędzie dokoła się rozległe jest naszą winą, kto dzisiaj traktuje poważnie, kiedy chcemy mówić o życiu erotycznym, kto nas potraktuje poważnie tych nadużyciach po tym co my sami zrobiliśmy z ludzką erotyką roztrwoniliśmy autorytet roztrwoniliśmy wiarygodność ofiary ksiądz arcybiskup przeprasza każdy, mówi że każde jedno to jest 1 za dużo, a ja czytając statek z mojej perspektywy nie będąc ani 1 ani w drugiej grupie chciałam zapytać czy jest coś co ksiądz arcybiskup chciałby powiedzieć takim ludziom, jakie ludziom, którzy są obserwatorami sytuacji, dla których kościół nie jest naturalnym sposobem istnienia na co dzień, ale to nie znaczy, że są obojętni na to, czego są świadkami są zbulwersowani poruszeni niektórzy mają reakcję ujmy oględnie energiczne czy jest coś co chciałbym ksiądz arcybiskup powiedzieć mam mówi w imieniu jakiejś grupy osób to znaczy tak ze 3 rzeczy może bym chciał powiedzieć, ale to zawsze znowu zależy od drugiej strony znaczy jeśli jest spotkanie to wtedy jakby łatwiej można trafić ze słowem czy po co ono jest tak, więc jeszcze będzie taka rozmowa zdarzyła to po pierwsze, pewnie nie udawał bym, że jest inaczej niż jest czyli wszystko jedno czego by to nie dotyczyło czy nadużyć pedofilii czy w każdych innych nadużyć jakich się ludzie kościoła dopuszczali dopuszczają powiem szczerze nie wiem jestem może takiej szkoły, że nie potrafię mówić inaczej niż jest najgłębszym przekonaniu, że prawda się sama obroni i że nie obroni się żadnej żadna instytucja czy ktokolwiek wspólnota nie obroni się żadną mitologię przy tym jak pani przytacza fragmenty tej homilii to ja zwracałem uwagę, że to to coś, o czym mówię też tylko wiedza, którą ja mam i, którą dysponuje w najlepszej wierze, ale jestem przekonany, że to wcale nie jest pełna wiedza to nie jest pełny obraz dramatu, więc za tym stwierdzeniem, że interesuje prawda na ten temat musi się też kryć moja zasadnicza otwartość na wszystkie kolejne sytuacje, które wejdą zostaną jakoś trafią też do mnie 1 natomiast w zależności od tego jak ta rozmowa toczyła dalej tobym pewnie wolał mówić o tym kim jest Jezus ani czym jest kościół, ponieważ tak jak jestem absolutnie to padło w tym, że przy przytoczonych przez panią fragmencie jestem przekonany do orędzia chrześcijańskiego w każdym jego fragmencik uważam, że jest Ewangelię to znaczy dobrą nowinę i jestem przerażony tym jak potrafimy sobą przetrącić ewangelie i to jest temat do mojego rachunku sumienia to my zatrzymujemy siłę Angeli niebezpieczeństwo było zawsze ze zdumieniem ostatnio odkrywam dziesiąty rozdział Mateusza kiedyś całe rekolekcje mówiliśmy do księży mówiliśmy, bo rzadko mówię sam mówiliśmy całe rekolekcje w oparciu o ten tekst tylko włącznie dziesiąty reż Mateusza z taki moment, kiedy Jezus posyła apostołów i wtedy nie posyła ich do Pogan i nie posyła na cały świat tylko posła i wyłącznie do ich własnego narodu do ludu Bożego no to jest tak niesłychanie realistyczne łącznie z tym, że znacznie krócej Jezus mówi o tym co mają mówić to można zawrzeć w 1 zdaniu, że królestwo Boga jest pod ręką całe orędzie rzeczywistość, której Bóg będzie władcą jest w zasięgu ręki natomiast cały ten dziesiąty rozdział o tym, jest jak oni mają żyć, żeby to orędzie w ogóle było akceptowalne no i okazuje się, że można to orędzie samemu najpierw właściwie obezwładnić swoim sposobem życia tak jest to nie jest cała prawda o kościele ja wiem, że to nie jest cała prawda o kościele, ale to jest realna jest realne niebezpieczeństwo, którym Jezus mówi, posyłając swoich apostołów po raz pierwszy nikomu chyba nie chciałbym mówić, że ma się mną budować no dlatego wolę mówić o Jezusie niż mnie i moim kościele, który kocham, że było jasne nigdy nie mówi inaczej jak mój kościół mój kościół utożsamiam się z nim od początku do końca mój kościół grzesznych kościół jest moim kościołem ale pytanie o naszą wiarygodność świecie to te dramatyczne co pani mówi, dlaczego dlatego że sens mojego istnienia tej pani nie ja nie moi biskupi pomocniczy nie ksiądz nie ksiądz Lemański, który tu siedziby nie jest sensem mojego istnienia natomiast pani tak, bo inaczej musiałby myśleć w ten sposób znać odwołuje się tylko do tego co pani powiedziała, że inaczej musiałby myśleć w ten sposób, że sensem istnienia kościoła kościół to jest bzdura kościół nie jest dla siebie i teraz jeśli my jako kościół postępujemy tak, że wszyscy na zewnątrz mówią już wasze prawdę zostawcie wyłącznie sobie się nimi zajmie cie we własnym gronie to znaczy, że dokonał się największy możliwy dramat już bardziej niemożna się sprzeciwić swojej tożsamości jest też w tym filmie scena konfrontacji ofiary ze sprawcą dramatyczną scenę ofiara po tej rozmowie załamuje się wychodzi płacze oglądam to sceny z bardzo trudnymi emocjami ogrom współczucia dla tej kobiety już dorosłej i może nie określonych emocji związanych ze sprawcą od rzeczy zupełnie prostych też do takiego momentu popatrzyłam na starego człowieka przepraszam za wyrażenie był kończącego łączącego się to, które tam mówi to może ci coś trudno gustów momentami to było po prostu absurdalne doświadczenie oglądanie tego spotkania i zastanawiam się też jak ja od tych odruchów, o których mówił przed chwilą poprzez poczucie pewnego politowania szukam słowa, które mogłabym najbardziej precyzyjnie opisać to co czuje, gdy oglądamy pytam czy rozwiązać ten wątek dosyć tutaj skomplikowanie po to, żeby zapytać jak sobie ksiądz arcybiskup wyobraża licznych w ogóle do wyobrażenia sprawiedliwość w tej sytuacji sprawiedliwość to jest pojęcie również wielokrotnie pojawiające się w tekstach księdza arcybiskupa to jest na ogół to są oczywiście homilie, więc wiadomo do kogo są adresowane w jakim kontekście ksiądz arcybiskup głosi to jest najczęściej sprawiedliwość z tego religijnego punktu widzenia mówi ksiądz arcybiskup sprawiedliwości dla ubogich dla się szerokie pojęcie dużo dużo ciekawych tekstów jest wciąż te, które polecam, ale wracając do tego konkretnego przypadku tego starego człowieka do tej kobiety jak powinno się zdaniem księdza arcybiskupa rozegrać jakąś sprawiedliwość co to jest w ogóle w tym przypadku, jakiego rodzaju to jest proces co się powinno stać, żebyśmy na koniec mieli poczucie ów udało się świat jest coraz lepszy ani gorszy dzisiaj rozmawiałem z człowiekiem, który był molestowany przez księdza to nie są to rozumiem co pani mówi natomiast ja mam sytuacje inne letnie oglądanie filmu tylko wżyciu przeprowadziłem wiele takich rozmów albo osobą, która była nie lubią słowa ofiara więc, ale poszkodowana albo np. z matką takich osób no i łatwo się bada myślę, że za każdym razem muszę też rozmawiać ze sprawcami nie mogę nie rozmawiać z nimi, owszem, muszę uważać jak rozmawiam z nimi, dlatego że rozmowa z biskupem rys jedno, a procedury sądowe także kanoniczne kościelny to drugie nasze muszą toczyć taki sposób, który zapewnia maksymalną obiektywny przebieg, więc myślę, że biskup nie jest od tego, żeby być sędzią na tym etapie, tym bardziej że wszystkie sprawy są dzisiaj od strony kościelnej mówi odsyłane do Kongregacji doktryny wiary tam zapada rozstrzygnięcie czy dalej będzie prowadził ją biskup czy daczy Kongregacja sam no jest oczywiście cały element sprawiedliwości cywilnej i to się musi dziać rzeczy tego nie wolno nie zrobić tego nie wolno nie zrobić, a czy to jest sprawiedliwość w takim rozumieniu, jakim jakie, jakie pokazuje bieganie tuby potrzeba było 2 rzeczy przemyśleć pierwsze staże i sprawiedliwość to jest moment, w którym się staje po stronie osoby skrzywdzonej taka jest wizja sprawiedliwości w Biblii w tej kwestii, której mówimy pamiętam, że przerobiłem to i rozmawiam wtedy jeszcze nie tak naprawdę będąc wyłącznie księdzem i to bez żadnych jakich tam wpływu na cokolwiek jak publiczna została sprawa arcybiskupa PC z Poznania i trwały rozmaite dyskusje, których stawiano zawsze pytanie jak zabezpieczyć się dobro arcybiskupa, żeby nie zostało naruszone, dokąd się nie udowodni winy tak dalej ja pamiętam, że wtedy także w rozmowie z biskupami w krakowskiej kurii wtedy się temu, kto zadba o tych kleryków, bo arcybiskup się obroni teraz wiem lepiej niż wtedy arcybiskup się obroni jest, kto obroni kleryka, który nie ma takich narzędzi, więc to jest myślenie kategoria sprawiedliwości sprawiedliwość Boga jest zawsze po stronie słabszego dlatego Izrael ma nadzieję na sprawiedliwość Bożą my mamy troszkę inaczej ustawione myśleniem, bo już jest taki już wytyczne ziemskie, więc sprawiedliwość nam się zaraz kojarzy z karą Żydowi pobożnemu sprawiedliwość kojarzy się z tym, że ktoś wreszcie stanie po jego stronie, kiedy nie uciekł mierzone jest np. sprawiedliwością w stosunku do tych osób, które o, których wiem tak, za które rzeczy odpowiedzialny, które zostały skrzywdzone przez wojewódzki księży w sprawie właśnie polega na tym, że zostaną przeprowadzone proces kanoniczny cywilnej wydane wyroki ze sprawiedliwości ma obowiązek stać przecież ludzie, którzy zostali pokrzywdzeni pytać co jeszcze mogę jako jeszcze mogę pomóc co jeszcze mogę dlaczego o wiele trudniejszy temat myślę wbrew pozorom to jest sprawiedliwość dla sprawców także, dlatego że są wszystkie możliwe reakcje po ich stronie wszystkie możliwe myślę, że nie mówię tylko sytuacje, które znam tylko pewnie sądowe obrażenia w każdym z lokalnych kościołów tak czy są tacy, którzy potrafią się zmierzyć z własną winą są tacy, którzy nie potrafią tego zrobić nie wiem, kiedy będą potrafili natomiast w przy zachowaniu tego wszystkiego co tydzień wcześniej, że muszą być osądzeni ponieść kary tak dalej dla mnie zawsze zostanie pytanie czy jest możliwa przemiana w tym człowieku, jakbym sobie nie zadawał takiego pytania to też bym stracił chrześcijaństwo jeśli był człowiek ksiądz, który poszedł spowiadać Rudolfa Hessa co musi być ksiądz, który potrafi spotkać się z takim kapłanem jest wita chwała Bogu, że są jezuici z tego zapewnia dr jezuita powiedział ksiądz właśnie o filmie braci Sekielski również, że zło stało się wiedzą publiczną i dobrze w książce o rzeczach ważnych pisze ksiądz arcybiskup tak można uczynić zło czymś co jest powszednie co już nie budzi żadnej refleksji Karskiemu zasadniczo nie wierzono, kiedy opowiadał co się dzieje z narodem żydowskim w trakcie tzw. ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej zmagał się najpierw samo zagładą, a potem z niewiarą zagłady w narastającą niepamięć o niej można swoje zło można sprawić, że przestaje do nas krzyczeć oswojenie się ze złem jest zawsze równocześnie obezwładnienie Boga człowiek oswoją się bowiem ze złem, kiedy zgwałci swoje sumienie sumienie przestaje mówić, że wkoło dzieje się coś strasznego coś co także jego dotyczy wobec czego nie wolno milczeć obezwładnić sumienie to bezwładnie Boga w sobie może być tak że, gdy Bóg nam powszednieje to zło nam z poprzedniej już zatrzymałam czytając ten fragment na milczeniu, dlaczego dlatego, że ktoś z mojej perspektywy cały czas tej perspektywy innego kościół bardzo głośno milczy bardzo wielu spraw, gdy oczekiwalibyśmy jakiejś reakcji np. samorządy przyjmują uchwały o strefach wolnych od ideologii LGBT nie słyszał żadnego protestu przypominam sobie słowo Mariana Turskiego z Auschwitz, gdy mówił o tym, obojętność milczenie jest blisko obojętności milczenie jest w tym przypadku jakąś formą obojętności to jest odczytywana milczenie jest ktoś stanowiskiem ludzi kościoła jest również wypowiedział ktoś dzisiaj powiedział, że to jest Arce umowy na milczenie i zastanawiam się patrząc na mapę, gdzie przyjmowane są uchwały się różnie nazywają, ale część z nich właśnie taką nazwą operuje zastanowią się dlaczego, dlaczego ludzie kościoła milczą no poza tym głośnymi wypowiedziami arcybiskupa Jędraszewskiego, który akurat były wypowiedzią na temat tych właśnie takiej, jakiej bym oczekiwał, dlaczego milczą proboszczowie parafii, dlaczego nie protestują swoich małych gminach w obrębie małych mniejszych samorządów, dlaczego milczą ich przełożeni czy to jest także, że to jest akceptowalne przez no muszę zapytać przez hierarchów kościoła, bo to głos słychać najbardziej są reprezentatywne reprezentantami nie słychać ich głos najbardziej nie słychać takich głosów nie słychać najbardziej co jest źródłem tego milczenia ja chcę powiedzieć, że milczenie się kończy to znaczy tonie ja to już powiedziałem publicznie w 1 rozmowie co da się rozeszły się nimi nie za bardzo czułem się kompetentny, żeby to powiedziałem powiedziałem że, że konferencja Episkopatu Polski przygotowuje dokument swój na ten temat poważny, czyli nie doraźny nie sprowokowany taką czy inną historią tylko poważny dokument, którym z tego co wiem zobaczymy jak jaki jeszcze się okaże po debacie, ale drugiego trafię już drugi z kolei ten radził zrobiony i zobaczymy czy w marcu Marcin konferencji Episkopatu albo ten dokument będzie przyjęty przegłosowany opublikowany albo jeśli będzie jeszcze wymaga debaty wszystkich poprawki to wtedy jeszcze konferencja Episkopatu w czerwcu osobiście jestem przekonany do tej pracy taki to znaczy, że że dość długo już nad tym tekstem siedzimy studiujące sami całe nauczanie kościoła od papieży począwszy i ten tekst, który się karze będzie tekstem kompletnym myślę, że poważny sposób podejmujący temat proszę poczekać jeszcze ufam, że to, że 2 tygodnie jeszcze 2 tygodnie to 2 pół miesiąca tak to znaczy takie są takie tak jest interwał między posiedzeniami konferencji Episkopatu, ale nie chcę o tym, mówić więcej, dlatego że sam nie lubię takiej sytuacji, kiedy jest oczekiwany głos konferencji Episkopatu, a inscenizowane ktoś wypowiada taki sposób ta rozmowa z konferencji przestaje być rozmową wolną i sensownie toczono tak o, więc proszę proszę też mieć cierpliwości do mnie z tym człowiek się umówię się z panią za 2,5 miesiąca najpóźniej jak się da to wcześniej tak niestety ksiądz arcybiskup powiedział publicznie ją wyegzekwuje po obietnicy z szacunkiem dla konferencji Episkopatu Polski na, na których działa czekamy z wielkim wielką cierpliwością chcę powiedzieć, że kończąc naszą część rozmowy z chwilą do tysięcy arcybiskupa zgromadzonym muzeum Polin gościom, że to czekanie chyba kościół jednak trochę kosztuje ja mogę czekać, bo tak jak już wysłała na wstępie radzę sobie bez listu konferencji Episkopatu Polski natomiast prof. Magdalena Smoczyńska nie wiem czy jest na sali przeczytam wywiad z nią w miesięczniku znak chciałabym, żeby to była bardzo bardzo poruszający bardzo poruszająca wypowiedź rozmowę przeprowadził z panią prof. Mateusz Bożyk ze znaku Magdalena Smoczyńska mówił, że jest byłą katoliczką, że była 70 lat związana z kościołem przestrzegała reguł zaangażowany w to tak jak może być zaangażowany człowiek pełen dobrej wiary natomiast narastająco zgorszenie nie jest już tych zabrakło tych 2 tygodni, a może 5 lat, licząc do tyłu nie czuje się w ogóle powołany, żeby to komentować natomiast to jest pytanie o to co robi więcej zła czy przygotowanie poważnego tekstu i to wymaga czasu czy ogłaszanie takich doraźnych manifestów, które potem trzeba objaśniać tłumaczyć, a nie miałem namyśli tego miał namyśli co innego, które koniec końców zawsze są odpowiedziami indywidualnymi, a ten powiedział, ale tamten powiedział inaczej tamten podział jeszcze inaczej, więc akurat, gdy chodzi o kwestię poważna to jest kwestią poważną ja wolę osobiście poczekać nawet podpierać się z moimi braćmi biskupami konferencji Episkopatu potem się pod tym podpisać niż uruchamia rozmaitych harcowników, którzy swoje powiedzą, a potem trzeba będzie mówić jak to się do tego oficjalnego stanowiska, ale wyobrażam sobie, że ksiądz arcybiskup Grzegorz Ryś potrafiłby sformułować taką wypowiedź bez lęku, że będzie musiał z niej później tłumaczyć może tak może nie raty jak dotąd nie oddaje państwu głos oddaje państwu głos, czyli głos publiczności zgromadzonej muzeum historii Żydów polskich usłyszą państwo za tydzień w wywiadzie pogłębionym przypomnę, że moim rozmówcą był metropolita łódzki arcybiskup Grzegorz Ryś wydawnictwo znak właśnie wydało jego najnowszą książkę o rzeczach ważnych Anna Wacławik-Orpik dziękuję za dzisiejszy program i zaproszą za tydzień po dwudziestej wywiad pogłębiony Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA