REKLAMA

Dyrektor Generalny Konfederacji Lewiatan: Wiele firm z powodu epidemii koronawirusa może zbankrutować

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2020-03-09 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

- Przygotowaliśmy dla rządu stanowisko z postulatami przedsiębiorców ws. epidemii koronawirusa i nasze rekomendacje z tym związane. Będziemy współpracować z każdym, kto będzie chciał przyjąć nasze poprawki specustawy - mówił w Magazynie EKG Grzegorz Baczewski - Dyrektor Generalny Konfederacji Lewiatan

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K2 ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry w tej części magazynu EKG mówić będziemy o specustawie Korona wyruszy natomiast w części drugiej tuż po kolejnych informacjach po dziewiątej 20 będziemy rozmawiać o rynkach giełdowych finansowych walutowych no oczywiście o ropie naftowej sporo tam się dzieje, więc sporo tematów przed nami w ciągu najbliższych godzinę już teraz naszym gościem jest pan Grzegorz Baczewski Rozwiń » dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan dzień dobry dzień dobry ta specustawa, która od wczoraj obowiązuje to właściwie kogo najbardziej dotyczy ono dotyczy przede wszystkim mobilizacji służb, które byłyby najbardziej pomocne w przeciwdziałaniu i zwalczaniu rozprzestrzeniania jako 19 z dużym stopniu podmiotów samorządowych zwłaszcza, zwłaszcza sektora leczniczego z sektora opieki zdrowotnej sporo miejsca sporo zapisów tej ustawy po w tej ustawie poświęconych jest przedsiębiorcom i gospodarce pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie przez czas oznaczony pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jego stałego wykonywania od tego zaczyna ta ustawa dodała, że PiS to jest dobry przepis, ale nie rozwiązuje całości problemów związanych z tym, że przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu wirusa może powodować perturbacje, jeżeli chodzi o zarządzanie pracą pracowników jest wiele zawodów, gdzie akurat praca zdalna, bo takim rozwiązaniu mówimy mówiąc w uproszczeniu nie jest możliwa tak przepisy daje dużo dalej idące możliwości stosowania przez zdalne niż dotychczasowe przepisy kodeksu pracy, więc z punktu widzenia przeciwdziałania rozprzestrzenianiu choroby jest to dobre rozwiązanie my wspieramy natomiast problemy pojawiają się, jeżeli chodzi o pracowników którzy, wykonując prace muszą być obecni w zakładzie pracy muszą się spotykać z innymi pracownikami tutaj wysłaliśmy w zeszłym tygodniu takie pismo zarówno do głównego inspektora sanitarnego ministra zdrowia z wieloma pytaniami od przedsiębiorców, które do nas napływa jakieś pytania czy, jeżeli ma przed pracodawca podejrzenie że, że pracownik jest niezdrowe i ma podejrzenie, że mógłby ewentualnie być nosicielem czy chorować Narkowicz 19 w związku z tym, że miał kontakt z osobami, które przebyła wały w miejscach gdzie, gdzie ta choroba była diagnozowana czy może np. nie dopuścić do pracy, jaka jest od pory nie mamy jeszcze tej odpowiedzi czekamy na centra miast jest darem przecież za mierzyć temperaturę pracownikom chociażby wolno, że właściwie w tej chwili jest niejasna nie ma tych zapisów w tej konkretnej ustawie trochę ich zabrakło, bo ogromne przepisy panie dyrektorze ile oczywiście nie regulują takiej nie reguluje takiej sytuacji jeszcze biorąc pod uwagę, że ostatnio mieliśmy problem z tym czy przy pracodawca może używać alkomatu przy dopuszczenie do pracy pracownika, jeżeli podejrzewa, że ten jest nietrzeźwy to teraz pracodawcy mają bardzo wiele wątpliwości czy mogą używać termometru, żeby sprawdzić czy pracownik jest zdrowe, więc można spodziewać się odpowiedzi służb rolnicy będą już dzisiaj otrzymamy takie odpowiedzi sprawa jest niezwykle pilna a jakie jeszcze pojawiają się pytania od przedsiębiorcy najwięcej pytań dotyczy takiej kwestii, że pracodawcy przedsiębiorcy już w tej chwili odnotowują znaczne spadki, jeżeli chodzi o dotychczasowe spodziewane przychody w wielu branżach następuje zrywanie kontraktów odwoływanie różnego rodzaju wydarzeń, które określa akt, aby przede wszystkim tutaj możemy mówić o branży eventowej transportowej logistycznej, gdzie po prostu okazuje się, że z różnych względów nie mogą być realizowane kontrakty chociażby, dlatego że dostawy nie dopływają albo, dlatego że organizatorzy rezygnują z zorganizowania chociażby targów czy konferencji jest zalecenie na razie GIS w sprawie ograniczenia imprez dokładnie Szumowski dziś poranku Radia TOK FM powiedział, że na razie trudno powiedzieć, kiedy ograniczenie zostanie zniesiona kilka minut temu wojewoda Mazowiecki zapowiadał wręcz się może być konkretny zakaz taki tutaj mamy cały łańcuch w ocenie chodzi tylko organizatora chodzi o prawdopodobnie agencje i rentową wykonawców scenografii co całe mnóstwo osób, które były zaangażowane w przedsięwzięcie, które nie zobaczą takich pieniędzy pogotowia należą szkolenia w roku przepraszam, ale nas np. tak weszliśmy w szczegóły tych przepisów dotyczących imprez masowych, ale właściwie to, jakie państwa oczekiwania jako Konfederacji Lewiatan no też trudno oczekiwanie jest taki, jeżeli mamy na razie różna, jeżeli nie oczywiście to tutaj jest bezwzględnie zdrowie jest podstawowym priorytetem najważniejszym i ochrona przed rozprzestrzenianiem wirusa jest podstawowym działaniem natomiast warto wziąć pod uwagę to, że po tej sytuacji mam nadzieję, że to się skończy jak najszybciej to zagrożenie tak czy inaczej trzeba wrócić do prowadzenia biznesu pytanie na jakim poziomie wrócimy do tego prowadzenia biznesu czy miejsca pracy, które ewentualnie mogłyby w tej chwili zostać zlikwidowane np. firmy, które zaczną bankrutować czy będzie można odbudować, a czy można ochronić firmy przed bankructwem państwa zdaniem zaczną bankrutować firmy z jakiej branży jak wymieniłem te branże, ale to jest zdecydowanie szersze to znaczy może ich być więcej, dlatego że konsekwencje są różne przed chwilą rozmawialiśmy z kimś, kto opowiadał o tym, że nie może prowadzić produkcji, ponieważ brakuje środków do dezynfekcji linii produkcyjnej ja mam zgłoszenia, że ze względu na brak w dostępie do maseczek ochronnych przeciw pyłowych co ciekawe, które muszą być stosowane na linii produkcyjnych ze względu na zapylenie w produkcji nie ma tych miasteczek nie można dopuścić do pracy pracowników, więc nie ma tej produkcji to konsekwencje są w firmach również, które nie są bezpośrednio dotknięte tym problemem teraz trzeba było się zastanowić czy są takie przepisy, które dają np. firmom możliwość wstrzymania produkcji przestoju ekonomicznego czy czy też przez przynajmniej ograniczenia czasu pracy obniżenia czasu pracy firmy po to, żeby przetrwać ten trudny okres chociażby, kiedy pojawią się takie przepisy właśnie brakuje ich to znaczy jest taka ustawa o szczególnych działaniach służących ochronie miejsc pracy, ale tam są przepisy mówiące o tym, że można takie środki zastosować, jeżeli przez 6 miesięcy poprzedzających wniosek obrót spadł o 15% w stosunku do poprzedniego roku do tych 6 miesięcy nie mamy, żeby wykazać czy w tej chwili są potrzebne przepisy, które by pozwalały albo na podstawie 2 ostatnich miesięcy albo na nawet na podstawie spodziewanego spadku obrotów udokumentowanego zerwaniem kontraktów czy też wycofywanie się z realizacji kontraktów, żeby można było stosować takie rozwiązania, więc to jest to są takie liczne pytania od firm co miałyby zrobić, jeżeli nagle w związku z kwarantanną przestanie w ogóle przestanie istnieć możliwość wykonywania pracy albo znaczna część załogi będzie poddana kwarantannie będzie będzie na zwolnieniu lekarskim są firmy, które można trzeba zaadresować potrzebujemy tu prądu potrzebujemy tylko celowych oczywiście 1 sprawa to są te pytania, których pan wspomniał dotyczą pytania, które są kierowane do służb, które jak rozumiem mogą odpowiedzieć czy kodeks pracy prawo pracy zezwala na to by np. mierzyć temperaturę, ale druga sprawa temperatura ciała pracownika, ale druga sprawa to są odpowiednie regulacje, o których pan mówił być może potencjalni ich brakuje, ale to już zadanie dla rządu rozmawiacie rząd jest świadomy dostał informację MEN przygotował finansów mam nadzieję, że już wysłaliśmy, bo właśnie wczoraj w nocy kończyliśmy stanowisko, które zawiera wszystkie postulaty, które zebraliśmy od przedsiębiorców nasze wnioski co do tego co można, by było zrobić taką pilną potrzebą jest m.in. dostęp do jakiegoś finansowania w okresie, kiedy firmom zabraknie płynności ten też może być ona na zasadzie jakich środków zwrotnych, ale na zasadzie szybkiego dostępu firmy nie mają czasu na to, żeby często żeby, żeby teraz przechodzi długą procedurę kredytową jakąś płynność chodzi o zapewnienie płynności np. bank gospodarstwa krajowego mógłby uruchomić jakieś linie kredytowe dla firm dotkniętych właśnie skutkami Korona wirusa to są takie pilne działania, których rekomendacje znalazły się w tym naszym stanowisku jest ich tam wiele płynność, a i jak rozumiem jakieś przepisy dotyczące regulacji pracy zmian oraz ładna jak dokładnie tutaj już w skrajnych przypadkach łącznie z tym, że że, jeżeli po prostu zacznie brakować pracowników do pracy firma będzie musiała utrzymywać działalność natomiast być może jakieś uchylenie również przepisów dotyczących czasu pracy pracowników tak, żeby przy bardzo zmniejszonej załodze było można utrzymać ciągłość firmy np. wydłużenie czasu pracy to panu chodzi chodzi o przerwę tak czasu pracy a, gdybyśmy wrócili jeszcze do tej z tzw. specustawy, która obowiązuje, która została w ekspresowym tempie uchwalona ma przeciwdziałać pomagać w zwalczaniu tego Korona wirusa czy jego skutków czy są jakieś przepisy odnoszące się do gospodarki przedsiębiorców, które państwa jako organizacja Lewiatan niepokoją to jest to to są te polecenia, które są wydawane przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek wojewody to dość szerokie szeroki instrument niejasny te polecenia po pierwsze w pewnych sytuacjach mogą być wydawane nawet ustnie lub telefonicznie my wnioskujemy o to, żeby przynajmniej to w jaki sposób udokumentowana mamy też wątpliwość czy aż takiej takie działanie jest konieczne, ponieważ jest ustawa o o zadaniach przedsiębiorców w związku z regulująca zadania przedsiębiorców w związku z koniecznością zapewnienia obronności państwa tam jest szereg instrumentów natomiast tutaj też, jeżeli chodzi o te polecenia mamy wątpliwości jak będziemy rozstrzygać odpowiedzialność przedsiębiorcy w związku z wykonywaniem tych poleceń, bo są 2 sytuacje możliwe 1 taka to taka, że przedsiębiorca, wykonując polecenie może naruszyć dobra albo interesy osoby trzeciej i tutaj odpowiedzialność powinna mieć znaczenie mają z polecenia trzeba będzie np. zburzyć mur, żeby wykonać polecenia to jest już trzeci podmiot i kto poniesie za to odpowiedzialność wykonawca czy ten, który polecił to zrobić druga rzecz to co że, realizując polecenia będzie firma musiała prawdopodobnie przestać realizować zadania, do których się zobowiązała wobec swoich kontrahentów i tutaj nie ma też żadnych przepisów, które chroniłyby firmy w związku z tą sytuacją polecenia mówi zapewnienie zwolnienia z odpowiedzialności cywilnej w związku z działaniem siły wyższej tak polecenia, których pan powiedział to jest art. 11 tej ustawy one one mogą dotyczyć przedsiębiorców działających w każdej branży w różnych branżach bardzo generalnie to zostało zapisane przedsiębiorców po prostu kryzys właściwie wszystkich ja to trochę rozumiem, dlatego że w tej chwili trudno było zdefiniować co konkretnie będzie potrzebne będą potrzebne ciężarówki do transportu czy właśnie maseczki ochronne czy jakieś albo miały obowiązek wybudowania bądź wyburzona tak dokładnie więc, więc trudno to tak, a priori definiować natomiast chcieliby doprecyzować przepisy jak będzie w konsekwencji odpowiedzialność przedsiębiorcy, który otrzymał polecenie administracji rządowej wobec innych podmiotów, którym np. muszą w związku z realizacją tego polecenia może szkoda tak to jest 1 z tych sytuacji albo właśnie, jeżeli i, jeżeli to polecenie wymaga poniesienia określonych nakładów natomiast napisane w ustawie, że wprawdzie będzie zawierana umowa, ale nieoficjalne rozmowy umowa z przedsiębiorcą nie pisano, że w tej umowie wynagrodzenie będzie adekwatne do ponoszonych kosztów w związku z realizacją tego polecenia czy to nie jest źle pamiętam wynagrodzenie z umowy jest jest odmowa wynagrodzeniu Alenia adekwatne, więc tutaj mamy mamy taką wątpliwość, że chyba wymagałoby to uzupełnienia poza tym odmowa podpisania umowy jest jednoznaczna z przejściem na trybunach gazowego realizacji tego polecenia, więc właściwie przedsiębiorca nie ma możliwości odmówić polecenia umowa ani prawdopodobnie negocjować warunków tak to prawda swemu art. 11 pkt 3 jest mowa w wynagrodzeniu z budżetu państwa dyspozycji wojewody kończymy tę część magazynu EKG jako na koniec proszę powiedzieć czy państwo będziecie współpracować, by doprecyzować tę ustawę np. z opozycją, która sugerowała, że będzie zgłaszał poprawki do tych będziemy współpracować z każdym, kto będzie chciał przyjąć nasze poprawki rząd dostanie teraz tak ma dostać i inni zainteresowani również wszyscy, którzy mają na to wpływ w przypadku tej ustawy akurat była wyjątkowa zgodność, jeżeli chodzi o uchwalenie, więc mam nadzieję, że ta nowelizacja potencjalna ich w inne zmiany w innych ustawach również będą miały taki tryb bardzo dziękuję za rozmowę rozmawialiśmy o ustawie o specustawie dotyczącej Korona wirusa, który obowiązuje od wczoraj gościem magazynu EKG tej części był pan Grzegorz Baczewski dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA