REKLAMA

Czy na rynkach panuje panika w związku z koronawiusem?

Połączenie
Data emisji:
2020-03-09 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry mamy dla państwa za dobrych informacji w pan na to co się dzieje na rynkach raczej można, by powiedzieć, że panika no raczej koronę wirus oczywiście już właściwie nie wiadomo co jest większym tematem, bo wszystko się na siebie nakłada właśnie tutaj ich rozmawialiśmy przed wejściem na antenę, że mamy zagrożenie z tytułu Rozwiń » Korona wirusa i zdrowotne i ekonomiczne zagrożenie za zapaść na giełdach dzisiaj po upadku prawie rekordowa rekordowy spadek został odnotowany na giełdzie londyńskiej 9% do tego Saudyjczycy rozpoczęli wojnę wojnę cenową na rynku ropy z Rosją i w efekcie tego mamy do czynienia z bezprecedensowym spadkiem cen ropy naftowej do opon o ponad 20% jednodniowe ropa naftowa jest w tej chwili na poziomie trochę powyżej 30USD, a przypomnę, że analitycy niedawno choćby z Morgana Stanleya twierdzili że, oczekując ceny przez cały rok będzie lekki spadek w okolicach 50USD w ciągu 1 dnia spadło do 30USD no i Korona wielu z nas mieszkając no trudno się nie śmiać już właściwie nie wiadomo, z której strony zaczynać naszą analizę może pani ukochanego lotnictwa, które tak fantastycznie traci zakazach podróży do Azji teraz jeszcze do północnych Włoch no i jak to powiedzieć jest dopiero co do informacji o fantastyczne perspektywach czy bardzo pozytywnych perspektywach wróż owych barwach rozwoju lotnictwa o braku dostępnych samolotów rosnącym popycie niezaspokojone w tej chwili popyt w sposób radykalny spada nie tylko na na rynku azjatyckim, aczkolwiek trzeba mieć tyle głowy, że to rynek azjatycki w ostatnich latach był rynkiem naj szybciej rozwijającym się najbardziej dynamiczny ma przecież nie mówię tylko w przypadku chińskiej wazy ale gdyby Korei Południowej Singapuru ościennych państw nawet Wietnam, który się trzymał i wydawało się, że okiełznał wirusa na poziomie 11 zakażenie od Drobin odtrąbili sukces w sobotę było chyba 11 chory dzisiaj 30 więc, że tak, by właśnie te bardzo ciekawe w Chinach też zauważyć fenomen, że prowincja Hubei zamknięta odcięta to 1 kłopot, ale teraz zaczynają przewodzić karana wirusa z 2 w Lahti fach no taka jeszcze dodajmy kolejny kierunek, czyli Iran tak jeśli to wszystko za na siebie zacznie nakładać wygląda bardzo mizernie z powodu jeśli mówimy o lotnictwie z powodu Korona wirusa wiadomo nie latają w coraz większą ilość destynacji samoloty pasażerskie wstrzymany ruch pasażerski, ale miejmy z Legii tyle głowy, że większość ruchu Cargo odbywa się samolotami pasażerskimi oznacza to, że nie ma możliwości transportowania DUB jeśli takie są do przewiezienia ja akurat nie są z prowincji Hubei tak tylko jakieś inne można przewieźć nie ma jak przebić, bo nie ma wystarczającej ilości skarg, bo nie ma czym nikt nie wypełni Puszcza pustych samolotów pasażerskich, żeby przewieźć luku bagażowym trzecia, a samolotów Cargo jest naprawdę relatywnie bardzo mało także mamy zapętlenia na tej na tej linii tym, że mamy w tej chwili stress test dla dla dla światowej gospodarki dla modelu liberalnego, jakby ten test jest tak perfekcyjna perfekcyjne upiornie perfekcyjny, że pokazuje wszystkie słabości dotychczasowych strategii, które były realizowane np. no wiadomo, że Chiny bardzo atrakcyjny producent wielkie oszczędności na kosztach bardzo wiele firm zdecydowało się uzależnić nagle przenieść część produkcji drogę do Chin tak nagle się okazuje, a no pierwszy raz już były takie pomruki, że może nie iść tą drogą, kiedy był wybuch telefonicznie i nagle się okazało, że nie ma dostaw do do fabryk, które funkcjonowały na zasadzie regularnych dostał półproduktów w tej chwili bardzo wiele firm problemem są przerwane łańcuchy produkcyjne łańcuchy dostaw nie ma tego dostarczyć do tego czy innymi słowy ja mam taką hipotezę no nie wiem czy czy potrafi przewidywać niesie ten kryzys Korona wirusa doprowadzi do przewartościowania w ogóle funkcjonowania zasad funkcjonowania gospodarki światowej, a może nawet przywróci koncepcje ono mniejsze mówi, ale chyba nie realizowały zbyt intensywnie reindustrializacji Europy, czyli sytuacji rozchwianej ekologii i zdarzeń losowych, bo też można podciągnąć Korona wirusa pod pod Rosjan środowisko naturalne brak panowania całkowitego nad nad rzeczywistością, która jest po prostu gospodarka nie może się opierać na 1 kierunku dostaw, bo zauważmy, że Chińczycy przecież nie wypowiedzieli nikomu wojny żadnych restrykcji nie wprowadzili z Palmową Gałązką stoją, ale wszystko jest zorganizowany sposób no fantastyczny można powiedzieć, czyli pierwszy to przemyśleć łańcuchy dostaw po drugie, no tu znowu łańcuchy dostaw np. nasz rynek substancji czynnej do leków szczególnie środków przeciw bólowych, czyli tych, które są wszystkich lep lekach np. na infekcje tak właśnie mamy infekcję 30% jest zależna od Chin Europa z kolei zachodnią zależna była od fabryki w północnych Włoszech no pech może mniej w Chinach to dla ducha w północnym grosza dla tych firm europejskich, które produkują substancje czynne w bardzo mało no Polski z jedno no, więc ustalmy zatem, że trzeba całkowicie przemyśleć kwestie zacięciem zauważą lekowego i musimy mieć własną produkcję na terenie kraju albo najbliższego nam kraju w sytuacji, kiedy tego typu zdarzenie będzie miało miejsce no to co się wydarzyło po stronie lotnictwa dotknęło ogromnym stopniu nie tylko biznes lotniczy, ale miejmy tyle głowy, że te same łańcuchy dostaw zostało przerwane czy współpracy firmie Airbus, która o dziwo, znać sam Orbán zaskoczył mamy się, żeby dzięki większym stopniu uzależniona od globalnych dostawców zewnętrznych okazuje się, że Airbus ma produkcję zablokowano czy czy ograniczoną szczególnie modeli ich, a 320321, bo właśnie mieli 1 kluczowego dostawcy z Chin w fabryce, która została zamknięta i za chwilę spróbujmy wyobrazić rozwój w Europie wirusa i jakby wszystkie skupiska ludzkie trzeba zamknąć mówimy o koncertach mówimy o Tatrach not przy szkołach, ale przecież skupiska ludzkie to są wszystkie zakłady pracy wszystkie przedsiębiorstwa aktor się zamknąć oczy wszystko zamknąć tak to no tak, ale myśmy to pamiętać, żeby tak nie nie ucieka z tą katastroficzne wizje za chwilę te procedury zamykania stracą sens tworzy też pan zrobi się tak dużo to po prostu będziemy musieli się z tym pogodzić, że też tak rozprzestrzeni to zabrania ona być zamykanie też w fazie początkowej, żeby uchwycić tę fazę rozprzestrzeniania się spowolnić ewentualnie może mnie wyeliminować spowolnić, żeby taktem przepustowość służby zdrowia zagwarantować takiej i szpitali opieki zdrowotnej natomiast powiem szczerze, że lot lotnisko to także np. cały serwis usług obsługa portów lotniczych my się zastanawiam nad centralnym portem lotniczym, a ja mam od razu na znak zapytania w głowie taki mianowicie czy utrzymanie Korona wirus sobą, że są prace nad szczepionką fajnie, ale nie wiadomo czy palą nikt nie ogłosił, że wynalazł tylko, że pracuje, że zaawansowane no jak będzie rolnej Mar jak będzie mieliście pion określić cieszymy jak zapanuje nad wirusem się cieszymy słyszałem takich epidemiologów, którzy mówili, że będzie z tym wirusem musieli żyć teraz tym kontekście jeśli będzie musieli z tym wirusem rzecz zadajmy pytanie czym jako pasażerowie jeślibyśmy już w ogóle zdecydowali leczyć gdziekolwiek czy bylibyśmy skłonni lecznic lotnisko, gdzie mamy szansę zetknąć się maksymalnie Niewiem 503 000 osób czy znaleźć na lotnisku, gdzie równocześnie z 50 000 osób nie wiadomo, kto zdrowy to chory innymi słowy ja nawet ostatnio czytałem na jakiś doniesienia z Niemiec o opustoszałym lotnisku we Frankfurcie, czyli hubie takim wielkim, który my mamy budować czy np. tonie nie będzie jeśli jeśli ta choroba jeśli ta to ten kryzys Koroną wirusa się utrzyma przez dłuższy czas w ogóle nie przy modelu je koncepcji chamów na świecie czy to nie będzie miało jakiegoś znaczącego wpływu na NATO co co co budujemy, czyli mamy zapaść na rynku turystycznym, czyli wszyscy ludzie, którzy zaczną myśleć no i strach ma wielkie oczy jeśli nie mamy lekarstwo to tym bardziej ma wielkie oczy co jakieś zachowanie społeczne nie wyjeżdżać zostać w domu tak padają biura turystyczne w biura turystyczne to linie czarterowe, bo ona wycieczki, więc ja chciałam zadać pytanie, jaka jest kondycja polskiej linii lotniczej lot i zakupu kondora firmy czarterowe jeśli na plus Hanza w ogromnym stopniu zablokowała Przewozy pasażerskie, a na czarter nie ma prawie, że chętnych, którzy zatrzymały wrócimy po informacjach z 1317 łączenie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego opowiadamy państwu ciekawe wypadki związane skoro na wirusem tym co się zaczęło działać od stycznia tego roku mniej więcej połowy stycznia zatrzymaliśmy się na polskich linii lotniczej lat i czasie chyba zastanowić nad nią w ogóle w kąt w kontekście tego kryzysu lotne dość poważny problem, bo ja tutaj te to tempo wznawiania branży jest po prostu nie zwykłej, żeby państwu uzmysłowić w ciągu przestrzeń dystansie 1111 dni organizacja przewoźników cywilnych, a ja ta wydała 2 raporty w ramach 1 raportu ogłosiła straty branży lotniczej na poziomie 29 miliardów dolarów co się wydawało już wielkim po prostu kosmiczną wartością po 11 dniach aktualizowała swój raport, w którym już zmieniła możliwość straty w wysokości 113 miliardów dolarów, czyli 4 około czterokrotnie po trzykrotnie 3,5 krotny, podwyższając przewidywaną stratę i wg IATA uznaje się, że jesteśmy właśnie śmiertelne zagrożenie dla linii lotniczych w tej chwili śmiertelne zagrożenie dla linii lotniczych i wymagający wielu przewoźników narodowych w tej chwili już wróciło do rządów o pomoc publiczną o wsparcie rozmaitego rodzaju zwróciło się np. likwidację opłat postojowych na lotniskach, ponieważ nie wiadomo czy samoloty będą nie będą, żeby nie płacić za to, że się dla nich rezerwuje odpowiednie miejsce na lotnisku w określonym czasie, ale również IATA przewiduje właśnie wielką konsolidację i że właściwie poziom strat, który dziś nie rozmawiamy o tym czy jakaś linia będzie miała zyski tylko czy będzie miał duże zyski czy małe zyski dzisiaj zwycięstwo będzie ten Tallin, która będzie miała najmniejsze straty i teraz patrząc w kontekście naszej inwestycji, która jest na rynku niemieckim robiona w sytuacji, kiedy straty ponosi Lufthansa ogromne straty, a my chcieliśmy operować na rynku niemieckim pozyskiwać klienta na rynku niemieckim ja osobiście wątpię, żeby Lufthansa nam swoich klientów dodała wątpię będą bronić tego rynku wszelkimi możliwymi sposobami, żeby zapewnić sobie przetrwanie, a nie pozwoli zarobić polskiemu w tej chwili operatorowi co więcej Polska wzięła na swoje barki finansowanie 5000 miejsc pracy w Niemczech jeśli Kondor nie ma wypełnienie samolotów jeśli tak jak czytałem, aczkolwiek nie leciała, więc tutaj mogę się opierać komendą doniesieniach medialnych Lufthansa lata pusta konto całkowicie pusty to znaczy, że każdy dzień generuje nam ogromne straty przy dopiero wielki zobowiązania, które na siebie wzięliśmy czy to nie odbije się negatywnie na całej naszej polskiej grupie lotniczej czy się okaże, że cała grupa lotnicza znalazła się w ogromnych tarapatach nie wiadomo czy uda się nie wiem uratować potem chwila prawdy dla każdej linii lotniczych, ale nie tylko to mamy przykład mogliśmy obserwować zresztą okazuje się, że prawie non stop możemy oglądać jakiś serial udziałem wielkich statków pasażerskich cruiserów ja zresztą zadaje pytanie, skąd się dzisiaj biorą amatorzy do pływania na tych statkach, ponieważ 2 przynajmniej cruisery ten, który stał przy Japonii był kuriozalnym przykładem czy 1 chorego zrobiło się 700 chorych niemal czytam statystyki są między 680705705 zarażonych na tym statku statki zamieniają się luksusowe więzienia, które omijają po prostu wszy czy wszyscy wszystkie porty dają im zakaz wpłynięcia aktualnie też mamy do czynienia z kolejnym statkiem pełnym ludzi, którzy chcieli spędzić miłe wakacje no i mogą się tak nie wiadomo czy gdzieś dopłynąć, gdzie cumują, bo nikt ich nie chce to już nawet nie mówi się psychoza jest tak wielka nawet na tym statku podobno nie ma ani 1 osoby chorej, ale sam fakt, że w poprzednim rejsie był jakiś chory już spowodowało 3 wyższa nie ma tego człowieka, że statek jest już za dług traktowany jako zabrzmią one nigdzie dopłynąć nie może ale, żebyśmy mieli, żebyśmy mieli przed oczami jakieś cyfry sobie z wizualizacją, acz cruisery to taki kierunek bardzo szybko rozwijający się turystyki bardzo luksusowy właśnie chyba najszybciej rozwijających się sektor turystyczny dług do 3 osiemnastym roku przewiózł prawie 30 000 000 pasażerów z kolei no lotnictwo także lotnictwo i na 1 na drugim z 12 sektorze ogromną rolę odgrywali turyści z Chin i teraz ubytek tych turystów oznacza wielkie problemy dla miasta dla dla centrów turystycznych dla turystyki światowej zresztą teraz nad nim mówi dla branży towarów luksusowych dla branży, ale absolutnie, ale też ma pan ze złości niemożna zrobienia dostał się okazuje, że jeśli pan chce wysłać np. czytam taki raport jakiejś strony armatorów statków handlowych, gdzie oni opisują, że nie można skompletować załogi na na rejs do Chin po odbiór towarów, a z kolei opisywano kolejne przypadki, że statki chcą dopłynąć towarem przypływa z Chin i porty np. dawano tutaj powoływano się przy przywołano australijskiej jakiś sport, gdzie odmówiono wpłynięcia tego statku powiedziano stój cie naradzie 14 dni jak dowiedzieć, że nie jesteście chorzy dopiero wpłynięcie do portu z kolei mamy jakby to powiedzieć o zastanawiam się nad przyszłością Chin i mojej tak znowu mam takie przeczucie ono tak moja logika podpowiada, aczkolwiek może się mylę, że ten pies, czyli ten ten moment największego wzrostu chińskiego dominacji w gospodarce światowej pozycji Chin w gospodarce światowej jest już za nami to znaczy, że tak ten Korona wielu tak uzmysłowił uświadomił całemu światu co to znaczy zaburzenie no jakiegoś równą rangę dziś w gospodarce uzależnienie od 1 podmiotu, że nie zależy od Korona wirusa czy go natychmiast opanujemy czy nie będzie no zmiótł próg minimalny minimalizowania pozycji chińskiej nie mówię, że z jakiejś radykalnej, ale to nie będzie szło tą stronę, żeby Chiny tak dominował nad światem dla bezpieczeństwa wszystkich naokoło wszystkich naokoło nie tylko kwestii w chińskiej tak samo myślę o re przemodelowanie New globalizacji albo w ogóle i jeśli Korona wirus będzie tkwił czy funkcjonował dłużej nie uda się nad nim zapanować, ale co to znaczy uda jeśli będziemy mieli w ogóle sukces nam się udać się w kategoriach miesięcy jako cudu jeśli nie lat najpierw mówiono, że 1,5 roku, a teraz no może czuć się stanie w pół roku nie 1,5 roku osiągniemy osiągniemy sukces medyczny, a my widzimy skalę spustoszeń 2 miesiące pół roku to jest po prostu może nic nie zostać tak czy w tempie demontażu świat to negatywnych skutków to idzie błyskawicznie w jaki sposób np. zapewnić swobodną swobodny przepływ ludzi, czyli założenie jedno z głównych liberalnej ekonomii globalizacji swoboda przepływu ludzi i usług tak na usługi widzimy, że już swobodnie ma zrobić granice to swoboda się kończy, ale ludzi jak my nie wiemy, kto jest chory, kto jest zdrowy za chwilę powiemy nie nie nie będziemy tu ludzi dopuszcza widzimy, że już w mikroskali zamykamy poszczególnych gmin czy każdy za getta się z getta się zamyka czytam dzisiaj, że z powodu Korona wirusa i z powodu tego, że to no jeszcze na etapie, kiedy ognisko, bo w w Chinach nie we włoszech nie w Europie przed rozprzestrzenieniem urosła ogromna fala rasizmu w stosunku do Chińczyków oczywiście, że traktowano wszystkich wystarczyło, że są Chińczykami to wcale na całym świecie jak widziano Chińczyka to natychmiast wydania nie życzono sobie tu opisywali np. studenci chęć na masową skalę rezygnują ze studiów w stanach ze studiów w Europie w Europie to już pewnie nie będzie za bardzo po co przyjeżdżają wszyscy się będą bali, ale rezygnują, motywując to, że są bardzo nieprzyjaźnie traktowani, że się traktuje się traktuje jako roku, czyli mamy najsilniejsze to było zdaje się jednak w Azji czy Japonii w kraju gdzie, ale także niechęć była taka spektakularna no ale zobaczył i teraz do nich dojść można konie do cen ropy naftowej mamy zainicjowaną wojnę cenową między ara Arabia Saudyjska Rosja, czyli fiasko ostatniego szczytu OPEC z Rosją co do cięcia wolumenu ropy naftowej ograniczenia, żeby utrzymać cen Rosja nie zgodziła może zadać pytania, dlaczego Ano dlatego można właściwie no mamy wersję retoryczną polityczną, ale jest praktyczna spadające ceny nośników energii nie gwarantują Rosji odpowiednich dochodów do budżetu w związku z tym nikt nie chce obciąć produkcji, bo musi gwarantować sobie dochody reakcja Arabii Saudyjskiej w odpowiedzi na to, że Rosja nie chce zmniejszyć zredukować produkcji to uruchomienie wojny cenowej, czyli do Danii paliwa powiedzenie to my zwiększymy kolejne 2 000 000 baryłek może, więc w związku z tym mam drastyczny spadek cen obydwa te kraje są w katastrofalnej sytuacji jeśli chodzi o zależności od nośników energii i koń Aramis Arabia Saudyjska realizuje futurystyczne prac plany księcia koronnego, ale to są plany, które mają stworzyć wielką miejscowość turystyczną dla kogo, czyli te 500 miliardów dolarów, które tam chcą włożyć to może jest wizją zbudowania pustego miasta na pustyni, którą do, którego nikt nie przyjedzie czy wyrzucenia resztek aktywów, bo to tak z drugiej strony są informacje, że spada, że w tym roku, bo co roku notowano taki nowy całkiem spory wzrost popytu na surowce energetyczne na świecie w tym ski już dziś informuje, że finanse 3 dwudziestym roku nie będzie wzrostu popytu, ale przecież jak to będzie takie tempo zmian to mamy spadek popytu tymczasem dodaje się produkcji za chwilę będziemy taką nadprodukcji surowców energetycznych na rynku jeśli jeśli popyt będzie spadał, a produkcja właśnie wzrasta w tej chwili, że już mama analityków, którzy mówią, że ropa będzie po 20USD za baryłkę, aczkolwiek to się może stać jutro ani na koniec roku patrząc na tempo zmian tak mamy jeszcze inny aspekt, bo wszystko, jakby ze sobą się wiąże mianowicie spadek cen ropy naftowej czy ta wojna cenowa uruchomiona wywołujące dzisiaj spadek o 20USD zmniejsza również oczywiście wycena aktywów rynku paliwowego w stanach Zjednoczonych tymczasem rynek w stanach Zjednoczonych oparty jest na łupkach, które są zupełnie inaczej zorganizowana niż całej inne wydobyć tradycyjna mianowicie często są to tysiące małych firm z małymi kredytami, które w mikroskali sobie tam to Europe ciągają ziemi i teraz ja za 2 lata temu czytam, że jest tutaj ogromne zagrożenie pęknięciem bańki spekulacyjnej wielkich problemów instytucji finansowych banków nie amerykańskich, które dały no wielkie kredyty tym tysiącom osób może kredyty mała, ale dla tysięcy osób z punktu widzenia pojedynczej osoby te parę milionów kredytu, ale parę milionów trzeba mieć z czego spłacić dzisiaj się, że ta wojna cenowa może najbardziej uderzyć amerykański rynek i uderzyć w stabilność sektora finansów uznał Fin rynków finansowych Stanów zjednoczonych, bo jeśli ona spadnie do 20 to ci ludzie właściwi są bankrutami w tym momencie nie zwrócą pieniędzy do banków no i banki lądują z gigantycznymi kredytami niespłaconymi może kolejną uruchomić lawinę spustoszeń innymi słowy sytuacja jest niesłychanie dynamicznej za tydzień może zupełnie inną prawdopodobnie opowieść tutaj wygłosić na dziś wygląda bardziej różową oby owe dziękuję bardzo, prof. Adriana Łukaszewicz Akademii Leona Koźmińskiego państwa moim gościem 1337 zakres informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA