REKLAMA

Problemy UBERa w Polsce oraz Francji. Co czeka przewoźnika w najbliższym czasie?

Połączenie
Data emisji:
2020-03-09 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie kilku trzynasta 42 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studiu dr Rafał Kowalski ze szkoły głównej handel handlowej dzień dobry dzień dobry pan państwo będziemy rozmawiać o przypadkach Ubera, która zaiste, co fascynujące i to w wielu krajach zarówno w Polsce, jaki we Francji, ale zacznijmy może od Polski to nie jest oczywiście kwestia samego tylko Ubera tylko w ogóle rozmaitych form przewozów osobowych mianowicie chodzi tutaj o kwestie kasy fiskalnej wprowadzona Rozwiń » nowelizacja uwalnia niejako kierowców taksówek od posiadania kasy fiskalnej mogą się teoretycznie rozliczać za pośrednictwem aplikacji, ale tutaj brak rozporządzenia i cała rzecz właśnie można powiedzieć, że cały ten biznes znalazł się w pewnej nocy prawie tak trudno dokładnie chodzi o to, że zgodnie z przyjętym nowym prawem drogowym będzie można rozliczać na podstawie taksometru bądź też w oparciu o aplikację tyle tylko, że do tego wypadałoby wydarzenie rozporządzenie, które regulowały to ma być implikacje, która jakiś sposób rozliczać tego brakuje w związku z tym za 21 dni 22 dni okaże się, że nie wiadomo jak aplikacja używać wszyscy kierowcy jeżdżący w obrazie czy to wyborcze w innych tego typu formach będą musieli założyć taksometry czy wydać parę tysięcy złotych na tak samo jeśli tego nie drogę ani zapłacić karę to jeszcze grożą tak tak to jest tam się mówi od 512 000 i dobrze pamiętam to jest kara dla kierowcy, a kara dla pośrednika to jest już kilkadziesiąt tysięcy złotych ten okres przejściowy, który właśnie mówimy zakończy się 31marca stąd 20 dni, o których pan powiedział, ale kiedyś możemy w ogóle spodziewać, że taka takie rozporządzenie zostanie wydane, jaki był sens w ogóle prowadzenia tego rodzaju zapisów, jeżeli nie mogą funkcjonować rzeczywistość no właśnie rzecz pytanie być może nie do skierowania nie jestem, ale w podziale zapada się tworzenia prawa do wyobrażenia na ten temat moje wyobrażenia nie chciałbym być posądzany jakiekolwiek teorie spiskowe, ale wydaje się, że legislator doskonale wiedział, jakie prawo wprowadza, aby jeśli nie wiedział coś to tu też zażalenie świat ta, bo jeśli wiedział zrobił to świadomie to znaczy nie wydał żadnych do tego aktów, które regulowały bardzo dokładny sposób ma być realizowane są być może nie zależało na tym, żeby towar to co się stało to by oznaczało, że chce dziś po w dalszym planie chce z Chciuk Zubera i inny tego typu firm uczynić normalne firmy taksówkarskiej, ale tego nie wiemy to jest tylko wyłącznie moje przypuszczenia nie po dniu nie znają, znajdując żadnego potwierdzenia w żadnym twardy dokumentach możemy sobie gdybać w tej chwili może to być równie dobrze brak wyobraźni tego nie wiem no właśnie wiadomo, że to jest to są ruchy Brauna po prostu ktoś nie przewidział faktu, że taka sytuacja wystąpi obok zaiste, groteskowe czy też jest także w tym jest właśnie jakiś jakieś drugie dno raczej drugiego dna nie ma w tej w tym drugim przypadku, który będziemy dzisiaj mówili, czyli od decyzji sądu kasacyjnego we Francji, który orzekł, że kierowcy Ubera są pracownikami przysługuje im prawo do umowy o pracę to jest rzecz o tyle istotna jest też drugi taki wyrok wcześniej był na Wyspach brytyjskich Wielkiej Brytanii bardzo podobne prace znanych teraz mamy we Francji można zadać pytanie czy to jest jakiś początek zmian w ogóle Europy w to nie tylko Europa, dlatego że podobne rzeczy też miały miejsce w stanach Zjednoczonych chyba w Kolumbii Brazylii też było takich procesach takich wyrokach, które miały pewien sposób uregulować relacje między barem kierowcami w ogóle tak wśród kilku ponownie spotykamy się to numer ciągle gdzieś tam 6 zresztą się z nim dzieje wydaje się, że to wynika z tego, że to jest nadal coś nowego jest obce ciało nadal obce ciało wydaje się w świecie gospodarczym zniszczeń w domach sobie zniżać 1 z nich się, że to jest właśnie taki model nie do końca dopięty to znaczy, że Uber jest przez przewidziany pod samochody autonomiczne pod takim bardzo duży progres technologiczne, które w, którego być może nie będzie po prostu być może nie będzie może się okazać że, że to jest firma, która jest w pewnym sensie skazana takie turbulencje ma pan rację natomiast warto w tym tych sytuacji francuskie zwrócić uwagę na 1 rzecz na logikę sądu kasacyjnego albo z logiką w ogóle są do Śląskiego, które zaczął definicji przedsiębiorcy, kiedy przedsiębiorca przedsiębiorca dla do sądu w szansę, by Sojusz jest tym podmiotem, który może swobodnie kształtować politykę pozbył pozyskiwania klienta kształtowania ceny czy też strategię rynkową, a zatem kierowca nie jest przedsiębiorcą nie przedsiębiorca, ponieważ wraz z niczym nie decyduje albo decyduje bardzo ograniczonym zakresie możemy zakręcić odjechać z anulować zamówienie jeśli tak się często jest 1 z powodu, którego narzekają niektórzy klienci brali to są to margines całej swojej w całej definicji są istotne, że to jest taka próba zdefiniowania kim jest kierowca Ubera wg sądu francuskiego zakresie słusznie doszli do wniosku o nie jest przedsiębiorcą i nie jest przedsiębiorcą jest pracownikiem jest pracownikiem to przysługują wszystkie te uprawnienia, jakie wynikają ze stosunku pracy no i tu zaczyna się problem dla Ubera, dlatego że to, że to zaczyna generować dodatkowe koszty granie tylko podkom nie tylko jeśli będziemy prosili ich rodzaju składki, ale też prowadzenie polityki kadrowej całe działy HR, które muszą teraz zupełnie inna orientować się to jest bardzo ciekawy wyrok ja myślę, że to jest w ogóle dotyczy całej masy samozatrudnionych, którzy są tak naprawdę zależnymi podmiotami od dużych firm i warto może było właśnie zastanowić nad tym jak zdefiniować przedsiębiorca Kimon jest kim jest samozatrudniony to może wyszkoli tak jest taki kroczek w kierunku normalizacji sytuacji to z pewnością, ale też musimy się zastanowić nad tym jak to w ogóle wpłynie na rynek przewozów prawda, bo wydaje się żony właśnie oparty taki model, więc tutaj wiele rzeczy może też zajrzeć myślę, że to możemy zrobić także wobec dziennikarza każdemu kierowcy na założy działalność gospodarczą i dajmy mu to możliwość, żeby mógł to, o czym decydować tak jak ich cena przewozu, ale to to są pod to jest niebezpieczny krok to jest w kole wprowadzenie wolnej Amerykanki troszkę na ten rynek wprowadzenie zasad dróg wolnego rynku czekanie się wydarzy ktoś chce się reguluje zobaczymy popatrzymy zakazane takie rozwiązanie PiS nie wygra zrazu takie rozwiązanie samo oszukiwania się wtedy w Polsce to rozwiązanie, które wprowadzono budzi poważne wątpliwości uważa się, że być może 33 w od 1kwietnia połowa mniej kierowców wyjedzie na na ulicę swoimi pojazdami będziemy czekali na taką na zamówioną samochód 25 minut będzie kosztował także znacznie drożej, bo to przecież cena wynika z liczby pojazdów i zapotrzebowania w dużej mierze na to jest jeszcze 1 rzecz, którą chciałbym zwrócić uwagę pomimo Francji, ale 2 dni temu, by Uber w Stanach Zjednoczonych zdecydował się przyznać osobom, które to związane spojrzenie Korona wirusa i przyznaje wszystkim swoim kierowcom, którzy będą jakikolwiek sposób mieli problemy dwutygodniowy urlop odszkodowania za czas, kiedy będą mogli toteż, jakby stwierdzenie z pracownikiem dajcie mi to bezrobotny jesteśmy pracownicze jednak to kolejny krok, który definiuje te relacje tytułu relację sam siebie ocen nie trzeba było jakiś specjalnych toczyć wojen z Uberem on sam siebie doszedł do wniosku dajemy pracowni ludziom 2 tygodnie, żeby uporać się z własnej choroba czy wniosek z tego taki, że Uber ustawie o stanie nie potrzebuje wyroku sądu kasacyjnego chyba wiedział od początku, że to nie ten nie będzie takie proste, zwłaszcza w Europie, gdzie Europejczycy są przywiązani do pewnych ład pewnego ładu instytucjonalnego na rynku pracy nie we wszystkich krajach funkcjonuje ta niewysoka uzyskany dokładnie to jest towarzyszkę wygląda natomiast rzeczywiście w krajach w niektórych ludzie wiedzą, że jak projekt pracuje to znaczy, że mam umowę taką umowę to oznacza, że są różnego typu wynikające z tego zobowiązania przywileje albo uprawnienia to różnie zdefiniowane też warto zwrócić uwagę na to ile ten proces przeciągnął, bo sprawa w I instancji w czerwcu 2017 roku, że to dotyczyło 1 pracownika pamiętajmy człowieka, który przez 2 lata przez ZUS zrobi 4000 przejazdów we Francji, gdzie został odcięty od Bravo to trudno też został zwolniony tak natomiast uznał, że został zwolniony wystąpił do sądu do sądu o to, żeby go uznać pracownikiem oddać pieniądze za wszystkie urlopy, które przysługują za to, że został nie powinien niesłusznie zwolniony z Ubera ktoś rzeczywiście długo ciągnęło, ale skutek jest taki, jaki jest oczywiście to nie to nie jest reguła, która trafi od razu tematycznych czy wczasy kierowców Ubera we Francji nagle dostaną umowy o pracę prawdopodobnie każdy z kierowców będzie musiał iść do sądu i wywalczyć umowa natomiast zapewne ten wyrok moc bardzo dużym stopniu ułatwi to czas oczywiście tutaj mieliśmy do czynienia dlatego tak ciągnęło z rozmaitymi próbami uchylenia tych niekorzystnych wyroków dla Ubera stan był właśnie ten sąd kasacyjny w grze, bo to już od odbiło się ten najwyższy poziom, zanim wyczerpali całą ścieżkę prawną i koniec końców jednak przegrali też czwarty zawodnik pamiętam pamiętam co się działo w Londynie pamiętam siedziała w innych krajach tam cały czas była procedura Odwoławcza zawieszania wyroków dochodzenie winne winny sposób swoich praw no to nie są też transparentna, która gra się poddaje powinno dobrze przyjmie wszystko potulnie jezdni dopasuje się do tak w roku nie wiem czy oni co też być może wynika z tego, że nie do końca przewidzieli, że to będzie aż tak bardzo problematyczne proces wielu krajach prawdopodobnie w jego trakcie budował łatwo wszystko za ułożyć sobie natomiast się tu się nagle coś przez działo co działo innego na jej utrzymanie musi spodziewać, że te problemy będą występować są bardzo ciekaw co będziesz siedział u nas po z dniem 1kwietnia jak to będzie wyglądała nasza ulica jak będzie wyglądała sytuacja Ubera czy być może będzie tak jak, którzy rozmawiali troszkę za kulisami, że to się będzie kolejne przedłużenie tego okresu przejściowego tak tak tak można niektórzy mówią gdzieś tam wróble ćwierkają, że to może być nawet do 1lipca, a jak dobrze pójdzie to pewno przez wakacje też przyciągającą rozbiórka trwa najdłużej tak tak, zwłaszcza w tej części Europy dziękuję bardzo, dr Rafał Kowal dziękuję za szkoły głównej handlowej, bo państwa moim gościem 1354 zakres informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA