REKLAMA

Jakie media są "kochane" przez spółki Skarbu Państwa?

Prawda Nas Zaboli
Data emisji:
2020-03-09 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
19:15 min.
Udostępnij:

Gościem Piotra Najsztuba jest prof. Tadeusz Kowalski - autor Analizy wydatków reklamowych spółek skarbu państwa (SSP) w latach 2015-2019

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
teraz moim państwa właśnie z PSL Tadeusz Kowalski medioznawca ekonomista z katedry systemów medialnych wydział dziennikarstwa informacji biologii Uniwersytetu Warszawskiego czy panu dzień dobry państwu ani pensa za zaproszę pana, ponieważ pan autorem szalenie ciekawego raportu o udziale państwowych spółek spółek skarbu państwa w rynku reklamy on ciekawy z 1 strony z powodu kwot wydawanych, a z drugiej strony jeśli chodzi o VAT na własną taką doskonale dach takie zawodowe Rozwiń » podejście do reklamy, bo z 1 strony ze spółki wydają coraz to więcej i też przekazują te reklamy do mediów, które taki był liberalny zawsze Chem koszt dotarcia do 1 widza i w tym kierowano przy prasowaniu reklam i płacenie za nie Pański raport pokazuje, że spółki skarbu państwa ten z głównych polskich reklamodawców próbują zniszczyć ten rynek reklam, bo postępują przeciwnie do normalnych liberalnych zasad reklamy, które mówią kieruje reklamy tam, gdzie to się opłaca, że za określoną sumę dotrzeć dotrzeć do iluś tam konsumentów one bagatelizują, ale zacznijmy od początku pańskim na porcję pan objął badaniem spółki skarbu państwa to 123 firmy one wydała na reklamy 4,3 miliarda złotych czyli, ale w okresie badania dla 1519 tak nas w 2019 roku pisze pan w raporcie było to 1,23 miliarda złotych, czyli 20 prawie 24% więcej niż rok wcześniej tak i i wydali ten sam pan został gospodarzem tego pani z autorem co ciekawego z tych z tego raportu wynika z tych badań nad po pierwsze, celem jest taki raport kolejny dlatego kwiaty te już czwarty raport on może o tyle ciekawy, ponieważ zawiera dane za rok 22015 dziewiętnastego, czyli nie są dane przypadkowym można wzorować jest jakaś tendencja czy niema tendencji także do roku to czasami coś tam się zmienia, ale nie wiemy jak długo to jest widzimy wyraźne bardzo tendencje, bo one są po prostu wieloletnie jak te tendencje polskim widoczne są w tym, że są takie media, na które została nałożona swoista Anathema i to media w tym w tej chwili znajdujemy jest też objęty anatemą w w tym w tym gronie się Gazeta wyborca z druku jest również Newsweek polityka to są media, jakby na listę dla spółek skarbu państwa i są takie media, które spółki Spartan z państw skarbu państwa kochają ponad miarę ponad miarę oraz badań nad miarę coraz bardziej pana na ręce co teraz spada sprzedaż dosyć gwałtownie no chyba tutaj takim ulubieńcem procentowych jest Gazeta Polska branża, która prawie 50% swoich przychodów zawdzięcza reklamowych zawdzięcza spółką skarbu państwa to jest oczywiście to jest w przypadku ogromnym nakładu tak samo zresztą to dotyczy sieci dotyczy dorzeczy dotyczy też tygodnika wprost duże sumy są transferowane oczywiście wydawane w telewizji polskiej w 0102. programie w Polskim radiu trzecim programie w pierwszym programie trochę mniej rozgłośniach regionalnych 1 ze widać wyraźnie, że to nie jest działanie spontaniczne to znaczy, że spółki samodzielnie decydują o tym gdzie wydawać pieniądze tylko wyraźnie jest zarejestrowany, jeżeli kiedyś postawa taka pewna idea, którą nie jest już profesor, ale Zybertowicz głosił tzw. machiny bezpieczeństwa Regionalnego tzw. sławnej MaBeNy map to niezależnie od tego jak będziemy na nią reagowali czy bawili się tym terminem to one po prostu działa to znaczy jest danie wyrazić biorąc jest jakiś środek albo dyspozycje albo jest dorozumiana dyspozycja ona musi być sformułowana na piśmie tak należy postępować, czyli spółki z góry wiedzą, gdzie nie wolno prawna, a poza tym to można no ale niektórym bardziej można i to niestety właśnie na tych przykładach podanych dzienników czasopism widać wyraźnie jest oderwany od jakiejkolwiek efektywną wezwano, więc jako były naczelny tygodnika jak czytam spadki sprzedaży gazety polskiej spadki sprzedaży sieci dorzeczy i po prostu to jako były naczelny wiem nie ma siły się spiąć przy wyprzedażach nawet dawno już zamknąć, bo ktoś nie ma żadnego racjonalnego bytu ekonomicznego, ale no, ale właśnie są nasze spółki skarbu państwa ma resory, które trzeba powiedzieć pompują ogromne pieniądze i to to są to są w sumie bardzo duże wydatki także niektóre media, zwłaszcza takie bardzo ostro rządowe publicznych publicystyka prorządowa informacja one są właśnie na kroplówce spółek skarbu państwa, bo za rynkową one nie zostanie obrona zdjętego panie profesorze nie ma z nią kroków kroków, ponieważ wiele do gardła jak my za bieganie różne akcje takie przymusowo ulega dokarmia więźniów, którzy odmawiają jedzenia rura do gardła nie działa czasem przez media chcą one chcą one bardzo zabiegają reklamy, więc jak pan, żeby haubice chce kupić oczywiście może pan w każdej chwili to zrobić to się sądy z reklam zamieszczanych w moc jest żoną, która z tych pism także to jest to jest oczywiście jedyny sposób utrzymania ich jak przy życiu myślę, że to jest taki pewien pewne pewne opłacenie działań organizacyjnych, którą podejmują, bo przyznają nagrody onkolog zawsze to ci sami ludzie roku jakoś dziwnie składa budżety, które na, które składają się spółki herb państwa rosną rosną budżety z roku do roku Ross rok do roku rosną mimo spadającego nakładu też chciałem pewnym stopniu powiedzieć, że to nie jest tak, bo cały rynek, jeżeli chodzi o druki troszeczkę słabnie taki właśnie wszystkie gazety mają kryzys akurat Gazeta wyborcza jest takim zapisie pewnym stopniu komfortowym położeniu, bo zrekompensowała sobie to bardzo dużą liczbą prenumerat cyfrowych może uznać element strategii, żeby coraz ba nawet cyfrowo się umacniać, bo zapis ona nadal jest w zasadzie liderem rynku w ścisłej grupie liderów, ale w zasadzie jedynym przykładem takiego lidera po wszystkim niestety gazety tracą, ale te gazety tracą szybciej jak są tutaj jestem optymistą, bo jeżeli te gazety czasem szybciej niż rynek to jest jakiś pozytywny sygnał to znaczy pan się odwraca trybem, dlaczego tracą więcej niż inne, ponieważ skoncentrowane są na branie władzy Kaczyńskiego tam nie ma treści, które przydałyby się zwykłemu człowiekowi nic oprócz tej walki politycznej, nawet jeżeli tam jest recenzja filmu to są w niej elementy walki politycznej walki o władzę dla Jarosława Kaczyńskiego, bo jego obawy dlatego tracą więcej niż jest być może natomiast jest tym raporcie 1 element, który trzeba zwrócić uwagę, bo jakoś chyba nie wybrzmiał należycie w kontekście wydarzeń ostatniej i mianowicie chodzi tutaj o telewizję polską o nie za wielki temat, który dobiera zaczniemy po informacjach ani wezwać i wróciliśmy wraz ze mną studia nadal PSL Tadeusz Kowalski medioznawca ekonomista z katedry systemów medialnych wydział dziennikarstwa informacji biolog biologii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o raporcie dotyczącym Mac tego jak państwowe spółki wydawały na reklamy i komu dawał z przerwałem najbardziej dramatycznym momencie, kiedy pan profesor powiedział to teraz TVP prezentujemy TVP powiedział mnie teraz informacje, ale teraz TVP co wynika z tego raportu jeśli chodzi o TVP, więc ma zdanie dosyć ciekawy, ponieważ tak się składa, że byłem we władzach spółki jeszcze w grudniu 2015 roku między orientuje, jaki budżet tej instytucji Otóż telewizja Polska w roku 2019 dysponowała wg moich obliczeń z raportu kwotą ponad 3 miliardów złotych, a wcześniej to było granicach miliarda 200 miliarda 500 wg badań biznes SA lider koszty operacyjne telewizje rosną 20% rocznie to są koszty koszty operacyjne koszty wynagrodzeń honorariów koszty po prostu funkcjonowania bieżącego jest w żadnej żadna instytucja prywatna, która nie odnosi jakieś oszałamiającego sukcesu rynkowego nie jest udziałem telewizji polskiej nie ma prawa tak zwiększać kosztów operacyjnych pani prezes wydaje się pieniądze w sposób niewyobrażalny jak do czego zmierza do tego zmierzam, jeżeli jest to tak ogromna kwota, która jest kwotą po prostu historycznie najwyższą to można, by oczekiwać, że nastąpi jakaś jakiś radykalny przyrost jakości programu, jeżeli nawet zamknąć oczy i zatkać uszy nie upomina się te informacje, które są, jakie są wszyscy wiemy to w tym czasie powstało żadne znaczące dzieło artysty nie po co żaden znakomity serial to stan tekturowe plastikowe niskie jakoś ogrodzenia za ogromne pieniądze to są pieniądze transferowane resort wycelowane tam, gdzie trzeba jak nie ma żadnych jak przesłanek, żeby powiedzieć, że to jest, że to jest żywy, a ten nieefektywnie wydawane pieniądze, bo tu ani publiczność nie rośnie ani rośnie jakość programowa powiem szczerze, że to jest aroganckie powiedzenie np. pana wiceministra Sellina, który przecież powinien mieć jakieś elementarne pojęcie na temat telewizji, że telewizja była analogowa jak przyszedł wnioski do zwrotu są po prostu bzdury albo niekompetencja zła Wola tak mogę to śmiało określić, ponieważ wiem wszystko teraz wiem, kiedy telewizja przesłana nadawanie cyfrowe wiem, jaki był stan techniki wiem, jakie były zamiary inwestycyjne wszystko było inaczej nie tak jak mówi pani, że zastanawia mnie to, że jednak do pana prezydenta podjęcia decyzji dotarły informacje, że telewizja jest w wielkiej biedzie ja się teraz zastanawiam co tu zadziałał albo zadziałały ja nieprawdziwa informacja, którą przekazano w związku z tym prawidłowy wniosek jest bieda albo była informacja prawdziwa, ale błędna interpretacja obie sytuacje są niedopuszczalne, ponieważ tak na dobrą sprawę nierealizowanie misji publicznej może być po prostu znacznie tańsze poza tym to za 1,5 miliarda skoro się nie realizacji praw do rozwiązywania naprawdę można art. 21 ustawy Radiofonii telewizji jest realizowany Konstytucyjny organ za to odpowiedzialny krajowa rada Radiofonii telewizji nic w tej sprawie nie robi chyba nie zamierza robić, więc myślę, że mamy taką sytuację ogromnego marnotrawstwa grosza publicznego, bo to już nie jest grosz prywatny g grozi pochodzący z reklam, jakie firmy decydują się wydają z reklam telewizja wg szacunku osiągnęła nieco ponad miliard Prus miliard z kawałkiem w sumie dotacji publicznych, czyli abonament usta jednorazowa rekompensata mówimy o roku biegł tak w tej chwili pewnie swoje zesłanie finansowanie zbliża się do 3 pół miliarda albo więcej to są niewyobrażalnie duże pieniądze, które moim zdaniem są po prostu zmarnowanym najweselszy jeszcze ostatnia ze demagogia jest twierdzenie np. że to idzie na TVP kultura każdy, kto wie, jakie budżet TVP kultura, jakie podejście kierownictwa telewizji TVP kultura wierzę to są w ten sposób nieprawda budżet TVP kultura to jest być może 1% tej dotacji 1% jak TVP kultura traktuje swoje programy ja mogę powiedzieć, że jest 1 program, który ogląda publicznej telewizji na wasz tygodnik kulturalny, który nadawany jest damska 015025 dwudziesty trzecia 512 mieszkania w realnej przepraszam bardzo, jeżeli się własnej produkcji pienią się szanować takim czasie nadaje się filmy z puszki różnej jakości oraz lepsze gorsze, ale to pokazuje, że przez TVP kultura tak na dostawy jest archiwów 90% jak podejrzewam programu to jest puszki czy są rzeczy, które były kiedyś wytwarzane to jest powrót Torresa i 5 programu, który już miały to pojęcie to nie jest duży budżet teraz mówienie, że trzeba dać 2 miliardy, żeby wydać 2 000 000 no przepraszam bardzo, ale mnie jako ekonomistę jako obywatela wzrostu głęboko nie możemy przy tym nie wspomnieć, że ustawa, którą podpisał prezydent Duda to nie jest jednorazowa tylko przez 5 lat dokładnie te kwoty mają płynąć co roku do telewizji publice natomiast ja wrócę za różne interpretacje prawników, jeżeli chodzi o zapisy, ale rzeczywiście tak jak pan mówi być może ten temat pieniądze wydać ma 1 interpretację wyda je dalej, jeżeli chodzi władzy tak, ale nie chciałbym na chwilę wrócić do tego co panu, że koszty operacyjne wzrosły, czyli pensję i powiem panu, że w ogóle to nie dziwię dziennikarze sprawdzili w Polsce nie są dobrze opłacani, więc w takiej w takim miejscu jak TVP też nie byli dobrze opłacani to niebyły wielkie koszty natomiast kiedy powiedziano im drodzy dziennikarze właśnie przestaliście dziennikarza teraz jesteście żołnierzami oficerami frontu ideologicznego tak i należą wam się dzięki temu dostanie się rządy frontowe tak żołnierze zawodowi to nie z pensji dziennikarskie to są już do rządy wypłacane żołnierzom oficerom na front jednak chciałbym wtedy okazji zaznaczyć, że rozmawiając z ludźmi liniowymi TVP, którzy nie są dziennikarzami są zwykłymi pracownikami często dużej odpowiedzialności oni twierdzą, że ich wynagrodzenia się nie zmieniło od lat, bo nie sądzę najbliższym jak widać to wynagrodzenie mocno selektywnej dotyczy tej grupy, która jest na pierwszej linii frontu, ale powie, że hańbą tej instytucji stało się to zawód dziennikarski żart został przekształcony w zawód agitatora politycznego żołnierza to jest niestety bezpowrotnie zniszczenie idei mediów publicznych damy się co dalej ja się ta instytucja nie ma co takiej perspektywy ludzie już nie wierzą w media publiczne po prostu mówiąc krótko nie wiedzą media publiczne będą mogły w przyszłości być utrzymywane chyba tylko ze środków budżetowych, jeżeli w ogóle jako państwo zdecydujemy, że media publiczne będziemy chcieli mi pan Jan mam nawet propozycje w tej sprawie o ja bym proponował, żeby jednak napisać podpisać ustawy, której media publiczne stają się elementem działem minister obrony narodowej, bo skoro to są żołnierze to tam powinny być te rządy te wyposażenia podstawowe, jakie tam żołnierz musi prawda uzyskać posłuch czytam z PiS i toby nam raz na zawsze przycięty dyskusja, że media publiczne są takie jakich byśmy chcieli w każdym kraju media publiczne wytwarzają standard dzięki czemu wasze niewystarczającego stanu, ale skoro nie do Manu do MON-u tak mamy takie, że prezes przyjął pod swoje skrzydła dzięki Macierewiczowi reszcie ja spokojnie widzę obok tych wojsk obrony terytorialnej taki dział media publiczne propaganda polityczna media oficerowie frontu 01 tak mam zresztą doświadczenia pamiętam redaktorów ubranych mundury, które niektórzy radzą jednak nie chcielibyśmy wraz z doświadczeń atak zimy, ale nawet jak atrakcyjnie, ale rzeczywiście mundury są ładniejsze to prawda natomiast rzeczywiście jakiś jak jakiś paradoks sytuacji strony mamy do czynienia no tak się tak się po prostu stało oczywiście można zastanowić się czy to co się stało nie jest potencjalnie bardzo groźne, ponieważ jak z tego wszystko wskazuje na to, że tak duży udział środków publicznych w przypadku zablokowania doprowadzi do upadłości tej instytucji może w ogóle o to chodzi tak się zastanawiam, ale może ona może upał upał Malinowa ma z dnia, ale dopóki jest władza, ale przyszła władza może powiedzieć nie my na to nie będziemy dawali pieniędzy zablokuje ten Strumień ta instytucja sobie nie poradzi i instytucjach oraz rozdmuchały koszty, która nie liczyć się z efektywnością działania postawiona w sytuacji potrzeby konfrontacji z rynkiem po prostu nie wytrzymuje pada to będzie jak taki nowoczesny zakład pracy, który raptem skonfrontowane z rzeczywistością rynkową nie poradzi sobie wtedy się być może też dobra okoliczność tego, żeby tam media publiczne zrobić odnowa wsi niż demony albo jest ono albo po prostu je przy jakiej zmianie władzy zorganizować na nowo ją się, że one nie muszą być tak rozbudowany może być trochę mniej kanałów atak na dobrą sprawę wielu usług można przenieść do internetu rozbudowa serwisy streamingowe i jakoś sensownie doprowadzić różnić moim zdaniem państwo mniejsze wrócić do pomysłu, który media publiczne i nie mają prawa emitowania reklam w zamian za nadawcy prywatni rzucają się na pewien pewnego rodzaju fundusz, który pozwoli mediom publicznym plus inne źródła dochodów żyć mając to był najlepszy pomysł nigdy nie zrealizował tysiące dwunastym roku byłem pod mają kierunkiem taka ustawa została przygotowana, ale niestety została zawetowana przez pana prezydenta świętej pamięci Lecha Kaczyńskiego ta się na końcu się okazuje, że ktoś zawetował, ale pani przez to że, bo jeszcze pozostaje takie pytanie dobre rynek reklam zniszczone przez spółki skarbu państwa ba normalne obiektywne reguły rynkowe zostały zakwestionowane, ale czy nie żyjemy w czasach, kiedy w ogóle podważony został system informowania obywateli jakimkolwiek też krótko odpowiedzieć, że pan widzi druga zielone zdecydowanie tak żyjemy w czasach tej newsów postprawdy są doprawdy czy tzw. trzeciej prawdę, której mówił świętej pamięci ksiądz pisze Tischner są ze sobą wiadomością państwa zostawiam dziękuję pani przyznać za wizytę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRAWDA NAS ZABOLI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA