REKLAMA

Michał Telega: Tekst "Aktorki. Przepraszam, że dotykam" powstał z krytycznej autorefleksji

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-03-12 19:00
Audycja:
Czas trwania:
20:57 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Michał Telega- student reżyserii Krakowskiej Akademii Teatralnej i autor sztuki "Aktorki. Przepraszam, że dotykam" Rozwiń »

Michał Telega: " Wybrałem pięć studentek aktorstwa, które odpowiedziały na pytania w anonimowej ankiecie. Odpowiedziały na pytania o granice zaufania w pracy teatralnej, o nagość na scenie. Dostałem pewne historie w których kobiety poczuły się skrzywdzone i upokorzone i chcą powiedzieć temu nie. Moim celem było zebranie tych historii i zmiksowanie ich tak, aby bohaterki pozostały bezpieczne."

"Zachodzi pewna zmiana w mentalności środowiska teatralnego i zmiana już na etapie bycia studentem, powszechnie mówi się o tym problemie.
Sztuka zawsze musi stawiać się za tymi bitymi, prześladowanymi, za tymi, którzy cierpią. To są duże słowa, brzmią jak misja, natomiast na takim elementarnym etapie to jest w ogóle podstawa do pisania i czytania dramatu." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Michał Telega student czwartego roku wydziału reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie jest dzisiaj gościem kultury osobistej Whittaker z Mazur i od razu uprzedzam wszystkich słowa klucze naszej dzisiejszej rozmowy to aktorstwo mobbing molestowanie seksualne szkoła teatralna czy też powinna dodać myślę, że takim słowem swój słuszny takie słowo klucz to jest, a ręka, która sięga, a obszary, a które są Rozwiń » roczne, które są, a tajemnicą, które są nieznane w zakazane zakazane w jaki sposób powinny być tak dobrze jeszcze na początek powinnam ci pogratulować, bo sztuka twojego autorstwa, które dzisiaj będziemy rozmawiać tak właśnie wyjaśnią temat naszej rozmowy aktorki, czyli przepraszam, że dotykam znalazła się wśród 40 sztuk w półfinale trzynastej gdyńskiej nagrody dramaturgicznej sztuka, która dotyczy problemu, jakim mówi się głośno dopiero jakiegoś czasu, czyli dyskryminacji molestowania na uczelniach artystycznych na swojej uczelni też, a myślę, że podejmujemy wszelkie możliwe działania, a jako, a jako zespół jako, a rodzina, jaką jest szkoła teatralna aby, aby to się nie pojawiał w momencie, w którym jakiekolwiek przemocowych dyskryminacyjne, a zachowanie pojawi się, a czy na linii pedagog student czy na linii student student, a pracownik również uczelni, a ta musi być to zachowanie musi być piętnowane teraz tak mówimy, że musi być piętnowane, ale nie zawsze piętnowane było były takie przypadki właśnie molestowania mobbingu dyskryminacji w Akademii sztuk teatralnych w Krakowie na pewno, a musiał o tym, powiedzieć, że władze szkoły i dziekani, a rektor teraz podejmują działania anty przemocą i anty dyskryminacyjne ale zanim ja zająłem się tym tematem, a przy okazji egzaminu u Igi Gańczarczyk, a w czerwcu ubiegłego roku te działania też były podejmowane przez władze szkoły na pewno a, a teraz została zostały działania po prostu nagłośnione w studentki głośno mówiły o tym co jest spotyka, bo rozumiem, że przede wszystkim studentki padały ofiarą molestowania mobbingu dyskryminacji studentki głośno mówiły mi ja obiecałem im pełną anonimowość studentki aktorstwa przede wszystkim, a Study jeśli chodzi o tekst aktorki przepraszam, że dotykam to wybrałem, a na podstawie, a pewnego przepływu energetycznego między mną, a moimi koleżankami z wydziału aktorskiego, a wybrałem 5 studentek aktorstwa, a które zdecydowały się, a odpowiedzieć na 9 otwartych pytań, jakie były pytania m.in. były pytania o granice zaufania, a w pracy teatralnej to były pytania, a on nagość na scenie, a ponieważ i na pewno dzisiaj spotykamy się z nagością na scenie właściwie większości spektakli dlatego też tak ważna kwestia, a jak uzasadnia to nagość jak kierować aktorkę aktora, a w takich scenach tak, aby inni wyrządzić krzywdy, aby nie być przemocowych wobec nich tak się działo czy takie ciało, a ja i dlatego ja tego nie wiem ja dostałem pewne historie ja dostałem pewne tematy, a w których, a kobiety poczuły się skrzywdzona upokorzone, a w, których kobiety nareszcie chcą powiedzieć czy nie, a więc, więc myślę, że moim celem, a było zebranie tych historii i z miksowania ich tak, aby one pozostały bezpieczne, a to jest dla mnie bardzo ważne i aby naświetlić pewien problem, a który, który istnieje nie tylko środowisku teatralnym co się dzieje wszędzie trzeba mieć świadomość, skąd to bezkarność czemu na takie zachowanie było do tej pory duże przyzwolenie teraz rozumiem, że są prowadzone tak jak mówisz pewne działania, żeby tak nie było czemu ta przemoc musi być częścią musiała kształcenia artystycznego ona nigdy nie musiała być częścią kształcenia artystycznego, a wydaje mi się, że teraz zachodzi pewna zmiana mentalna zmiana mentalności, a zmiana mentalności środowiska teatralnego w Polsce, a zmiana mentalności już na etapie bycia studentem, a dzisiaj powszechnie mówi się, a o tym problemie natomiast się wydaje po prostu, że sztuka, a zawsze musi stawiać się za tym, by tymi prześladowanym mi za tymi, którzy cierpią, a te to te są duże słowa brzmią jak misja ja sobie zdaje z tego sprawy, a natomiast na takim elementarnym etapie, a jest, bo jest w ogóle podstawa, a podstawa do dopisania dramatu i podstawę do czytania dramatu, a nauczmy się czytać dramat niejako tekst, ale dramat jako dramat to znaczy jako zarzewie rozszczep rdzenia właśnie mówić o swoim dramacie który, który napisałeś tak powinniśmy go czytać myślę myślę, że także, że zdecydowanie tam się pojawiła, a tam się pojawiły kobiece historie, a które są właśnie tym zarzewiem oraz stwierdzenia, które są właśnie pewną pewną traumą, a która teraz, a musi być chirurgicznie leczona to powiedzmy jeszcze tych wszystkich bolączkach, które o, których opowiedziała ci studentki aktorstwa obsadzanie po warunkach tzw. obsadzanie po przekleństwo szkoły przekleństwo wydaje mi się, a każdego na napęd na pewnym etapie myślenia o przedstawieniu, ponieważ zaczynamy sobie wyobrażać pewną postać, a kobiety i zaczynamy AAA i zaczynamy sobie ją wizualizer owa acz, a potem, a dochodzi do castingu czy dochodzi to, a obsadzania ról, a i, a i ten warunek również również są istotne natomiast one nie mogą być tylko tym, że jak chce mieć głupie taką blondynkę na scenie, a i tak uprzedmiotowienie aktorkę od za mało, a chciałbym poszukać głębiej takie sformułowanie głupiutka blondynka mam nadzieję, że nie padało wprost od profesorów Akademii teatralnej w Krakowie jeśli chodzi o, a aktorki ja mam nadzieję, że również nie natomiast jeśli chodzi o postaci tam używam takich określeń jeśli chodzi o pewien stereotyp, a którym potrzebuje się posłużyć w pewnym momencie ten dym poza tym tekst również sam biję się w pierwszej, ponieważ ten tekst powstał z pewnej krytycznej autorefleksji i tu jest jedyny tak naprawdę moje prawdziwe zwycięstwo jeśli chodzi o ten tekst zawiera się w tym że, że sam złapałem się na pewnym uprzedmiotowienie aktorki Michał porozmawiamy o tym, już za chwilę, bo teraz w radiu TOK FM czas na informację za chwilę wracamy do naszej rozmowy Michał Telega student czwartego roku wydziału reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie dzisiaj gościem kultury osobistej dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Michał Telega student czwartego roku wydział reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie dramaturg również jest gościem kultury osobistej Witaj serdecznie raz jeszcze wieczór rozmawiamy o twojej sztuce, którą napisały w sztuce zatytułowanej aktorki, czyli przepraszam, że dotykam już mówiliśmy w poprzedniej części rozmowy, zbierając materiały do tego tekstu przeprowadziła wywiady z 5 aktorkami i zapytały te aktorki różne palące kwestie kwestie dyskryminacji o kwestie mobbingu molestowania, czyli zjawisk, które niestety często zdarzają się na uczelniach artystycznych powiedział przed przerwą, że ten tekst powstał z twojej krytycznej auto refleksji tak to prawda jako studenta reżyserii jako mężczyzn jako studenta reżyserii jako mężczyznę jako reżysera spektaklu, który właśnie robiłem jako egzamin rzeczywiście złapałem się na tym, że uprzedmiotowienie ME aktorkę i pozwoliłem sobie i kolegom na pewne seksistowskie komentarze natomiast ta sprawa została zaraz po próbie wyjaśniona i tak jak mówię tym tekstem pewien sposób sam biję się w pierwszej, ponieważ sam stałem się w momencie przemoc owe wykorzystały swoją pozycję studentka drugiego roku w swojej sztuce mówi on wykorzystuje swoją pozycję to, że powinien mnie poprawić oka można opowiedzieć nie trzeba od razu dotykać przepraszam, że to nie jest mnie, a mniej jest ostatnie zdanie w scenariuszu w sztuce, w które napisałem pamiętasz macha ostatnie zdanie, ale się kochamy i rzeczywiście też prawda, ponieważ to na pewnym etapie pracy ile ta praca idzie dość sprawnie i dobrze, a tam tak właśnie szła, a pojawiła się pojawia się pewna relacja miłosna na linii, a aktor aktorka reżyser reżyserka i ITS to jest potwierdzenie tego, że sprawa mojego przemoc owe zachowania wobec niej została wyjaśnia ma już poruszyliśmy trochę tę kwestię poprzednie części rozmowy to jest pytanie czy przemoc musi być wpisana w teatr czy musi nią być też wpisana hierarchiczną, bo to troszeczkę jedno drugiego wynika, bo wiele osób przyznaje, że tak właśnie jest przede wszystkim w teatrach instytucjonalnych, a ja staram się zawsze pracować jak najbardziej zespołowo, a czujesz się tak samo 1 z aktorów jako reżyser, a jako dramaturg, a różnica jest tylko pewne kompetencje to znaczy w przydzieleniu zadań ja mam inne zadanie aktor aktorka, która będzie potem grał spektakl ma trochę inne zadanie natomiast jeśli chodzi o przemoc i a hierarchiczności, a to są modele, które pojawiają się już na pewno w ogóle w życiu nadal od początku życia stykamy się przemocy właśnie ich hierarchiczna ością, a patrz szkoła podstawowa patrzę z gimnazjum patrzy liceum itd. a natomiast trzeba działać anty przemocą trzeba działać antydyskryminacyjne też sprawa edukacji iście wracając do do tekstu sztuki, które z tych historii opowiedzianych przez swoje koleżanki studentki aktorstwa najbardziej poruszyła, jeżeli mogę to tutaj jest opisana historia castingu do musicalu chyba 1 z najbardziej mocnych scen zbiorowych jakich czytam upokorzenia kobiet i porównania, jakimi przyszło do głowy no najgorszy z najgorszych no tak tak ja byłem zdecydowanie zszokowany, kiedy usłyszałem po raz pierwszy w historii dlatego zdecydowałem się, a nimi kasować dramaturgicznie, a tylko przedstawiciel dokładnie tak jak ona została mi przedstawiamy dlatego też scena jest pisana po prostu prozą ani nie hasłami nie jest miksowania jeśli chodzi o tekst, jaka była reakcja na twój tekst na na tekst aktorki, czyli przepraszam, że dotykam, a w środowisku wydaje mi się bardzo dobra jest głupio mi samemu o sobie tak mówić, ponieważ ja spotkałem się ze dobrymi ocenami tego tekstu wiadomo że, a być może pojawili się ludzie, którzy a, którym coś nie pasowało w tym tekście, kto coś mnie coś nie gra w tym tekście natomiast jeśli chodzi o środowisko małe szkolne, a to, w którym się na co dzień przecież obracam, a to raczej spotkałem się z wyrazami podziękowania za egzamin a bo tekst był czytany podczas egzaminów krakowiance czerwcowego egzaminu w ubiegłym roku, a potem na forum młodej reżyserii na konferencji zmiana teraz w Warszawie no właśnie te konferencje zmiana teraz w Warszawie właśnie tego problemu dotyczyła o tej konferencji chwilę rozmawiajmy, kto wyszedł z taką inicjatywą, a ja spotkałem się z inicjatywą właśnie Igi Gańczarczyk, której robiłem ten egzamin i Iwony Kempy, a które zaproponowały mi, że pojadą, a one ze swoimi referatami i ja ze swoim tekstem wystąpimy tam jako przedstawiciele krakowskiej szkoły Tatra tam, czyli Akademii teatralnej w Warszawie, która z tego co wiadomo wolne od grzechu również nie jest, bo to jest zjawisko powszechne dyskryminacja mobbing molestowanie podczas konferencji rzeczywiście, a było wystąpienie przedstawicielek, a też nazywała sojuszniczka ile przy pamiętam, a przedstawiciele Akademii teatralnej w Warszawie, a tak, które również daje dużo domyślenia natomiast co mi się bardzo spodobało, a to hasło, lecz Night, a jednak myślę, a ponieważ tak naprawdę, a tak jak teatr jest zespołowość owi z graniem do 1 bramki musimy grać 1 bramki tak również w tej kwestii, a jednoczymy się, a mówimy głośno o każdej każdy przejaw dyskryminacji przemocy i nie zamiatają tych przypadków pod dywan, bo wydaje mi się że, że taka była właśnie praktykę w w szkołach artystycznych często że, że wiadomo było tych przypadkach, ale były zamiatane pod dywan albo ci mobbingu mającym kwestujący byli wysłani na urlopy nie wiem czy na niechęć na urlopy na tutaj nie ma za bardzo kompetencji, żeby się wypowiadać, jakie były, jakie były konkretne działania na 3 to było zamiatane pod dywan natomiast wiem, że na pewno były podejmowane przez władze szkoły działania, a które miały zaprzestać, a praktykę przemocowych wobec studentów na dobrze to, jakie konkrety w tej chwili jakich konkretach w tej chwili możemy rozmawiać, które właśnie są tym wspólnym działaniem, które przeciwstawia się przemoc, a w krakowskiej szkole został powołany zespół do spraw równego traktowania tego zespołu, a apelować o to w swojej sztuce tak z tego z tego zespołu ten zespół miał na celu opracować kodeks etyki, który jest ster, który będzie wdrożony jest już wdrażany w życie szkoły i zostanie również powołany rzecznik do spraw równego traktowania i równouprawnienia, czyli być może udało się przebić też taką bańkę powtarzano być może również właśnie studentom szkół artystycznych, że każdy musi to przeżyć, bo to praktyki były, jakby wpisane tak jak już powiedzieliśmy pewną pewną edukację, że właśnie każdy musi to przeżyć, że tak się hartuje Stal i sami to w to niejako wszyscy wszyscy wierzyliśmy, bo przecież zawsze tak było najtrudniej jest przebić coś co zawsze było, a ma być inne, a nie żartujmy zatem tej Stali tylko zwrócimy swoje oczy, a w stronę ludzkiej tkliwości strony czułości patrz Olga Tokarczyk, a wydaje mi się, że teraz bardzo jako jak w ogóle jako społeczeństwo potrzebujemy narracji, która będzie na relację stawiającą się za bity za prześladowanymi cierpiącej potrzebujemy tego, czyli rozumiem, że zmiana się dokonuje mam nadzieję, że widzą i odczuwają też zmiany bohaterki swojego dramatu bo, bo on jednak wątpią tutaj padają takie słowa, a może to co mówimy nie ma sensu, bo i tak nic się nie zmieni nic nie wskóramy kobiety zawsze będą seksualnie one może nie róbmy z siebie wojowniczek wielkich feministek walczących o równouprawnienie przecież w niektórych kwestiach i tak zawsze będziemy, a nas już każdy inteligentny człowiek przechodzi przez sfery zwątpienia, a ta sfera musi się pojawić, a nie za finansowanie się, a na jednostronne walce bez wątpliwości wobec siebie samego to jest przykład fanatyzmu to jest przykład właśnie najbardziej przemocowych powiedz, gdzie sztuka twoje będzie czytana może wystawiana w najbliższym czasie z tego co wiem to na razie tylko, tyle że na jesieni będzie w nowym teatrze w Warszawie, a odbędzie się czytanie, a aktorek czekamy jeszcze na na swój kolejny projekt realizowany razem z grupą warszawską tym razem z tego co czytałem chodzi o nie obronę prześladowanych kobiet tylko obronę prześladowanego klimatu, a tak grupa warszawska premiera, a 2kwietnia reżyseruje Regle setkę Skalite, a wideo Hania macierzanka jak pisze tekst, a i grają młodzi zdolni, a przyszli artyści nie mam nadzieję, że będzie mógł w najbliższym czasie przejść do kultury osobistej i opowiedzieć nam więcej o tym, projekcie, którego premiera już 2kwietnia Michał Telega dramaturg student czwartego roku wydziału reżyserii dramatu Akademii sztuk teatralnych w Krakowie był gościem kultury osobistej autor tekstu aktorki, czyli przepraszam, że dotyka bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!