REKLAMA

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?

Analizy
Data emisji:
2020-03-11 18:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie dołączyła do nas Iga Kazimierczyk prezeska zarządu fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobry dzień dobry pozostała z nami pani radna Dorota Łoboda radna stołeczna prezes przewodnicząca komisji edukacji rady Warszawy dzień dobry raz jeszcze raz i będziemy w myśl, by radna trochę jak powiedziała, że właśnie to jest ciekawa tego co Iga Kazimierczyk powie nam, a propos za utrzymanie nastolatków w domu, więc pomyślałam, że Rozwiń » najlepiej pani radna z nami została po prostu usłyszała to takie 2 następnych chętnie posłucha, ale że mogę zrobić oraz będzie mogła pani jako matka potem udzielać dalszych raty albo kontrować mówi teraz zupełnie niczego nie nadają realizować zaraz trzeba trochę żartuje analizy małpy to krok KSM już teraz wpływają tam od państwa porady jak co począć z dzieckiem no tak to nazwijmy, ale zacznijmy od tego dzisiaj odbyła się konferencja premiera jego ministrów ogłoszono zamknięcie między nimi szkół przedszkoli żłobków instytucji kultury przedstawiła pani tu pytań unika śmierci trochę tak to znaczy przestraszyłem się tego, bo wbrew pozorom to wygląda na skoordynowany proces, ale jak się przyjrzymy temu w szczegółach to trochę na nie jest skoordynowane to znaczy specustawa przewiduje przewiduje, że rodzice dzieci do ósmego roku życia mogą na podstawie oświadczenia o tym, też Pani Minister Emilewicz mówiła ubiegać o zasiłek został w domu nie wykonują pracę dobrze, ale co z tymi, którzy mają dzieci, które są starsze niż ośmioletnie, które jeszcze jednak w domu same nie mogą zostać tu jest oczywiście dosyć duża grupa rodziców, którzy są zostawieni sami sobie mogą oczywiście, że urlop bezpłatny albo płatne koniec końców jest to duża grupa obywateli, którzy samodzielnie w konsekwencji będą musieli państwie albo te, o ile to jest dni roku, kiedy rodzic może Grzywa 2 no tak no to akurat na 2 tygodnie 2 dni tego opiekuńczego urlopu no dobrze, ale 1 rzecz to co zrobić z dziećmi i rozumiem, że ewentualnie ich do pracy niż do pracy bez zasiłku czy zasiłkiem malować co z tym emocjami związanymi ze strachu to tutaj chodzi o 7, bo jeśli rodzić się boi tak no to potem trudno rozmawiać o tym jak nie przez to siedzieć oczywiście jeśli mówimy o dzieciach, bo to jest taka która, która szczególnie budzi moją czujność musi mieć świadomość tego, że dzieci nawet przedszkolne 3 czterolatki słucha wszystkich komunikatów pojawiają się w mediach nie ma takiej sytuacji, żeby dzieci były jałowe imieniu miał kompletnie dostępu do informacji zawsze te informacje jakoś do nich do nich trafiają jako dorośli musimy sobie zdawać sprawę z tego, że te dzieciaki tego słuchają naprawdę rozumiejąc się dookoła nich dzieje i to co albo przepraszam rozumieją, że nikt nie rozumie co się dzieje, ale rozumiem, że jest jakiś Super wyjątku oraz stan jakaś wyjątkowa sytuacja i wszyscy są leki pani cała i ciągle mówimy o papierze toaletowym mydle, którego nie ma dzieci widzą, że coś bardzo specyficznego w tym zachowaniu dorosłych i dzieci w różnym wieku reagują bardzo różnie na tego typu sytuacje to, czego przed wejściem na noc rozmawialiśmy, czego w tej konferencji premiera ministrów zabrakło to szczególnie szczególnie, czego zabrakło w wystąpieniu ministra edukacji narodowej to takiego o słowa skierowanego do uczniów tak co mówimy o tych uczniach tych rodzicach szkołach od grania, a już nie padło, proszę bardzo, już już cytuje dane ujmowane minister powiedział, że ani rodzice ani młodzi ludzie nie powinni traktować tych 2 tygodni jako dodatkowych ferii to jest czas, który ma zabezpieczyć waszych bliskich przed ewentualnym zarażeniem wykorzystajcie to jako szansę na pogłębienie waszej wiedzy, a jako możliwym metody wymienił Platformy cyfrowe e-learningowe i praca zdalna, ale z tego wynika wprost rząd zakomunikował uczniom, że to oni są tym zagrożeniem ale, toteż prawda, ale wolę nasze jest cechą tego zdania tak sformułować tak złapanego zmierza jasno, że to ci uczniowie i te uczennice są tym zagrożeniem jest bardzo Europy, dlaczego nie do końca przez nią, ale nie poszło nic dalej to nic i oni nie są niczemu winni i moim zdaniem tego rodzaju komunikat wzbudza ich niepokój poczucie winy, gdyby rzeczywiście zdarzyło się dziadek albo babcia się rozchoruje to co pozwoli na cokolwiek to pozostają z takim komunikatem, że to oni nieodpowiedzialni w jaki sposób zachowali, bo pan minister powiedział wprost, że to oni są tym zagrożeniem dla swoich bliskich co powinno paść, bo teraz możemy powiedzieć o tym, że być może część uczniów uczennic usłyszał słowa pana ministra mogą poczuć się właśnie jak jak nośnik nośnik choroby, ale być może to, czego pan minister nie powiedział może paść w domu, więc to, by było Otóż to z niego śmieli oczekujemy, że pan minister będzie koło pokoju Lenki, chociaż oczywiście ze strony szefa resortu edukacji powinno paść takie nawet dyrektorskiej nauczycielski zapewnienie słuchacze szkół będzie Okaj panujemy nad uwierzcie nam sytuacja trudna, ale będziecie bezpieczni tak, żeby dzieci też poczuł uczniowie dzieciaki poczuli tezie, że ktoś o nich troszczy, którzy zupełnie marginalna sprawa, ale to co co teraz pani redaktor pyta co powinno się wydarzyć się w domach jak zaczęła tak może od najmłodszej grupy wiekowej, czyli od dzieci przedszkolnych proszę państwa dzieci przedszkolne mają bardzo ograniczone zdolności umiejętności rozumienia pojęć abstrakcyjnych metafor one rozumieją wszystko dosłownie tak jest też nadają się kilka takich dyskusji gdzie, gdzie moi znajomi podsuwali mi nawet takie sformułowania, które dzieci rozumieją dosłownie tak, że skład pęka głowa albo, że pies widzi nosem albo, że ktoś, kto zaraz wyskoczy z okna tak czy dzieci rozumiejące rzeczy bardzo dosłownie one wiedzą, że to jest trochę gra językowa i że niekoniecznie to oznacza to co oznaczono je, mówi że wyskoczył oknem nie zaskakujemy, więc dowody mówią same za siebie nie mniej, a najmłodsze dzieci nie mają zdolności tego, żeby stosować takich komunikatów jeśli słyszą w mediach, że małe dzieci są ukrytymi nosicielami jakiegoś wirusa i z powodu tego wirusa chorują dziadkowie to dla dziecka komunikat choruje dziadek jest komunikatem o jego dziadku albo o jego babci tak jak mówiła pani raz nas w tej sytuacji rzeczywiście jest to coś co w umyśle dziecka bardzo konkretny obraz wizerunek konkretne znaczenie emocjonalne, więc osób jako rodzice powinniśmy z maluchami teraz zrobić to może nie teraz pora się trochę późno, ale jutro rano jak już będziemy się zastanawiać jak 2 tygodnie sobie zagospodarować to swoje maluchy wziąć na bardzo poważne rozmowy ożyciu i powiedzieć absolutnie nie jest także te dzieciaki są chore, robiąc coś złego, że coś złego przenoszą zdjąć z nich poczucie winy, bo to jest coś co dzieci wchodzą bardzo łatwo to dlaczego mamo, dlaczego tato szkoła zamknięta odpowiedzieć oko skoro nie ma nie ma kłopotu, bo troszczymy się nasze wspólne bezpieczeństwo nasze wspólne dobro nasze wspólne bezpieczeństwo to jest to, żeby też czuła się czuł się bezpieczne, bo to, żebyśmy byli wszyscy zdrowi jako rodzina tak to znaczy też ten problem można trochę wspólniczki łagodzą ten język, który jest bardzo profesjonalne rzeczywiście WHO mówi o tym, że uczniowie i małe dzieci szczególnie z ukrytymi nosicielami są takim brakującym aktorem znoszenia tej choroby, ale w umyśle dziecka w odbiorze dziecka to brzmi tak jak brzmi to kilkakrotnie padło na tej antenie więcej słuchaj nas dzieci razem z rodzicami wiem, że często się tak zdarza, tym bardziej apeluje teraz rodziców ja i tak mam nadzieję, że nasz w tej edycji używać języka, który nie zostanie opacznie zrozumiany przez naszych młodych słuchaczy słuchaczki, ale na wszelki wypadek apeluje o to, żeby potem ewentualnie tę audycję z dziećmi przegadać gdzieś do pani Dorotę Łobodę czy jest coś co pani chciałaby jeszcze usłyszeć od pana ministra albo jako rodzic wie, że musi przebadać ze swoimi córkami nie ja przede wszystkim chciałbym się dowiedzieć co dalej, bo usłyszeliśmy oczywiście o tym, że te szkoły są zamykane na 2 tygodnie i przedszkola w żłobkach było trochę mniej tak naprawdę nie podłączony mają być od jutra zamknięty od poniedziałku za rekomendację jednak od jutra co było, ale taką, a te środki te zostały pominięte natomiast chciałbym wiedzieć co wydarzy się dalej, bo jako matka jestem zaniepokojona tym, że za 2 tygodnie, kiedy spodziewamy się patrząc na dynamikę rozwoju epidemii w innych krajach ta sytuacja się pogorszy ani polepszy mimo środków zapobiegawczych i co wtedy czy te szkoły będą dalej zamknięte jak jak ministerstwo planuje dalej zabezpieczyć i dzieci rodzicom po rzeczywiście, kto to jest dosyć poważny problem dla rodziców, którzy się do nas zgłaszają, bo właśnie mają świadomość tego, że nie są w stanie zapewnić opieki swoim dzieciom, bo mogą zrezygnować praca nie przysługuje zasiłek opiekuńczy, bo mają dzieci powyżej ósmego roku życia albo i tak grupa została kompletnie pominięta to są dzieci rodzice dzieci z niepełnosprawnościami sprawności, która w komisji 14 albo 15 albo 16 nie są nie można pozostawić samych domach, a te placówki integracyjnej szkoły specjalne jeśli nie są przy zakładach opiekuńczo-leczniczych również będą zamykane i ta grupa została do niej w ogóle zostaną kierowanego żadne głowa i teraz co ja oczekuję od ministerstwa zapewni kompleksowe informacje o wsparcie również rodzinom tych dzieci, które są z niepełnosprawnościami należy oddała Rosjanom zrobił tę lekcję i nie będzie latami narodu ani słowa od tych rodzinach, a one są tak naprawdę w najtrudniejszej sytuacji i spora część dzieci chodzi do ogólnodostępnych szkół mają orzeczenia o kształceniu kształceniu z PiS są w indywidualnym z po sprawie osią precyzyjny tak są specjalne potrzeby edukacyjnej uczniowie ci uczniowie realizują troszkę inna inny sposób kształcenia, ale oni chodzą ogólnodostępnych szkół taki zwykle rodzice dzieci z niepełnosprawnościami mają pod górkę i trudniej powinni mieć łatwiej i jako pierwszy być może pani zostać rozpoznani no dobrze teraz, a propos tego co można robić trochę pani obydwie się uśmiechają z przekąsem, kiedy ja zmieniam już trzeci raz chyba Platformy cyfrowe e-learningowe czy pracę zdalne tu kieruje do pani i też mieć pytanie czy rzeczywiście Polska po prostu nie jest przygotowana szkołę, bo tutaj słać napisał przy wystarczy włączyć messengera zaprosić na nią do niego nastolatki jest nawet metr robi włączyć kamerę i wtedy można odbyć lekcję no teoretycznie sposób proste technicznie tylko o no niestety w tym miejscu musimy przypomnieć, że od dosyć długiego czasu wszystkie pieniądze, które inwestowane są w rozwój oświaty inwestowane są za wprowadzanie zmienionej podstawy programowej, a nie kształcenie doskonalenie nauczycieli to znaczy ten zakres kompetencji cyfrowych informatycznych, ale też takich intelektualnych kompetencji cyfrowych to jest rzecz, która powinna być priorytetem resortu edukacji od bardzo bardzo dawna poniżej co pani mówi jest to, że nauczyciele nie są przygotowani do tego, żeby przeprowadzać lekcje online nie powiem, że nie są przygotowani oni są przygotowani, ale jeszcze trochę na zasadzie partyzantki to znaczy ktoś tym tematem się ze sobą są przygotowała kilka poniosą interesuje bardzo wielu nauczycieli jest przygotowanych robią świetne zajęcia zdalnej są naprawdę gotowi do tego, żeby nawet prowadzić zajęcia dla innych nauczycieli, ale nie jest systemowo ani wzmacniane ani wspierane ani rozwijam zaraz wrócimy z rozmową i przyjrzymy się też temu państwa pytania, bo są niektóre naprawdę bardzo fajne niektóre bardzo wesołe, a które bardzo poważne maile analizy małpa to krótka FM zaraz do nich zaglądamy w studiu pani Dorota Łoboda rada miasta Warszawy pani Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji informacje, a po nich druga część rozmowy audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie zerkam do maila już się uśmiecha ze mną studia Dorota Łoboda radna miasta Warszawy pani Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń do edukacji rozmawiamy o skutkach decyzji premiera czy ministra o tym, by zamknąć szkoły przedszkola żłobki i instytucje kultury biblioteki biblioteki są będą zamknięte, więc naprawdę ktoś nie ma książek w domu to już klęska i o tym, właśnie co zrobić z dzieciakami w domu i jeszcze wolne od tej odniesienie w mailu słuchaczki pani Anny do tego co pani Iga mówiła przed informacjami, a propos nauczycieli, których nikt nie nauczył jak uczyć przez internet jak uczyć, korzystając z tych różnych komunikatorów pani Anna napisała, że teraz powinno być odwrotnie ich uczniowie poświęcą czas nauczycielom i przeszkolą ich z komunikatorów no proszę no oczywiście to jest jakiś pomysł można się starać zawsze taki ruch jest mile widziane mamy też maila od pani Małgorzaty, która napisała, że ona w domu z córką dużo ostatnio rozmawia o śmierci i że to jest bardzo Kay bok na ten temat się pojawia, ale że jej córka zrobiła coś bardzo zaskakującego napisała testament i że ten ten w ten sposób ten temat został zakończony takim takim czynem takim taką decyzją tej córki jak to oceniać mamy drugą grupę dzieci uczniów młodych dorosłych czy też młode osoby tutaj różnie różnie nazywamy osoby w wieku nastoletnim, które powinny być objęte rzeczywiście szczególną opieką to znaczy ja wcześnie mówią o przedszkolakach one są bardzo dosłowne, ale też przedszkolakami różne rzeczy można dosyć szybko ustalić wyjaśnić natomiast na stronę sąd MMMMMM tłumaczy tancerz ma się argumenty jest wiarygodnym to jest skoro tak jest takie nastolatki dokładnie odwrotnie rodzice autorytetem dla przedszkolaka zdarzają z żalem powiedział, że ta umowa bronić córki są nastolatkami przypomnę no właśnie co z nastolatkami, ale nie ufają nikomu o sobie innym tak są teraz zobaczmy co w ciągu ostatnich kilku miesięcy zafundowaliśmy jeśli chodzi o debatę publiczną nastolatką mówimy o katastrofie klimatycznej tak o tym, że nie wiemy zasadzie jak długi ten kredyt, który w tej chwili mamy będzie, kiedy w zasadzie wszyscy umrzemy albo będziemy mieszkać w dziwnych strasznych warunkach styczniu miejsca pożaru zostali, więc jeszcze bardziej kupowaliśmy te informacje o katastrofie klimatycznej cały w zasadzie ruch aktywistów, którzy zajmują się tym, żeby ta katastrofa klimatyczna zatrzyma to są ludzie młodzi, którzy bardzo mocno czy odpowiedzialni za to co jest teraz za coś będzie w przyszłości teraz do tego dochodzi nam choroba, o której mówimy, że zamykano szkoły, ponieważ młodzi ludzie i dzieci są tymi tajnymi nosicielami, więc młodzi ludzie dostają kolejny komunikat oka, czyli tak znowu coś z tym światem dorosłych jest nie tak i tym razem jesteśmy za to Super mocno odpowiedzialni nie będzie nadużyciem jak duży co do tego jeszcze kontekst naszej psychiatrii dziecięcej młodzieżowej i tak jak wygląda opieka psychologiczno-pedagogiczna w polskich szkołach to rzeczywiście jest dosyć ciekawa sytuacja one też ciekawą rozwojową to znaczy młodzi ludzie mają taką tendencję tego, żeby dużo rzeczy przewartościować robić to taki bardzo radykalny ostry i mocny emocjonalny sposób to jest taki moment w życiu buduje się własny system wartości i on nie zbuduje się jeszcze pewne pytania o sens życia egzystencję wartości w życiu nie będą takimi ostrymi pytaniami nie będą wynikiem jakiegoś konfliktu wewnętrznego czy zewnętrznego inaczej się nasz system wartości dorosły nie kształcą jeszcze ktoś nie pamiętał albo nie rozumie, dlaczego nastoletnie wczesnej prawnego w moment w życiu człowieka to ani też mieli właśnie go doskonale ujęła no dobrze, ale co ma jak to się lama do tej roli rodzica znaczy co w takim razie no w tej sytuacji to jest nim niestety dosyć podobna rada, dlaczego rodzice przedszkolaków, czyli czekają czekają powinny czekać rodziców też bardzo poważne rozmowy o tym ma co w zasadzie się z tym światem w tej chwili dzieje no tak, ale to znów wracamy do tego mojego pierwszego pytania jeśli dorośli się boją nie rozumiejąc co się dzieje codziennie zmienia się sytuacji codziennie są nowe informacje dotyczące choćby funkcjonowania usług publicznych lasy to jak rodzić spokoju wytłumaczyć nastolatkowi i upewnić go, że przynajmniej ktoś na tej planecie wie co się dzieje i rozumie świat z nastolatkami absolutnie nie powiem, że jakaś tutaj pani radna niezależna została tak trochę żartem, ale ja rozumiem to całkiem serio posłowie mam radę nastolatki nastolatków nastolatki statków nie ma żadnej rady jedyne chyba co pozostaje to pozostać tymi dzieciakami autentycznej absolutnej kompletnie nie udawanej szczerości to znaczy jeśli my nie wiemy tak naprawdę, kto będzie wyglądać czy szkoły zamiana przez 2 tygodnie przez 3 tygodnie nikt tego nie wie podzieli się swoim lękiem z tymi dzieciakowi, że to się boją oczywiście, że tak dzieci nastoletnią wszystkie dzieci momentalnie czują fałsz czują czy takie sytuacje, które są ich zdaniem OKE mówimy co innego robimy co innego czują czy intencje, które mamy bardzo często, żeby przez to że, że w rozwoju jesteśmy wyczuleni na szukanie różnych niejasności tego co nam się nie spina młodzi ludzie bardzo chętnie się tego bardzo chętnie szczególnie kolokwialnie czekają tak to znaczy bardzo ważne to są dla nich bardzo ważne momenty bardzo też drążą wtedy, bo to są takie takie elementy, które są dla nich niespójne starają się uzyskać odpowiedź na fundamentalne pytają też tak czy tak tak w momencie, w którym z, którym dzielimy się dzieciakami swoimi wątpliwościami też jesteśmy jako dorośli jak ci, którzy ten świat mają być odpowiedzialni myśmy autentycznie pokazujemy, że też nie wiem jesteśmy dokładnie w takiej samej sytuacji akty nie mamy gotowych recept nie wiemy też boimy się choroby boimy się śmierci boimy się wszystkich tych rzeczy to na pewno, czego nie można robić tę drugą stronę łatwiej to, czego nie to co nigdy nie wejdzie nigdy nie wychodziło nie będzie chodziło to system kar nagród zakazów robienia różnych rzeczy na siłę straszenia to w zasadzie są takie rzeczy, które sobie zaplanujemy jako wychowawca Police to może od razu sobie powiedzieć, że to się skończy totalną porażką mniejsza większą awanturą, a być może też jakimś kryzysem także żadne siłowe rozwiązania żadne straszenie żadne niem szlabany kary obcinania kieszonkowego są to metody, które nie zatrzymają młodych ludzi w domu chodzi tu się stara to jest właśnie ciekawa kwestia tego szlabanu, ponieważ ministerstwo zaleca, żeby dzieci młodzież pozostały w domach i np. pan rzecznik ministerstwa mówił przed osiemnastą, że galerie handlowe są otwarte, ale tylko dla dorosłych to znaczy, że dzień nie zachęca dzieci, żeby wychodziły, tym bardziej nie spędzały tam czasu na taki trudny moment prawdę powiedzieć dziecku że, owszem jest gdzieś jest gdzie wyjść, ale to nie może i i właściwie, dlaczego nie skoro np. dorośli wychodzą i i co wtedy do pani Dorota Łoboda czyn był właściwie podpisze się po tym co powiedziała Iga Kazimierczyk, że musimy rozmawiać z naszymi nastolatkami i liczyć jednak na ich odpowiedzialność oni akurat są dosyć odpowiedzialni dużo większym stopniu czasem czują odpowiedzialność za świat cały niż my, więc jeżeli odpowiednio z nimi o tym, porozmawiamy to jest szansa oczywiście, że oni poczucie takiej odpowiedzialności tak jak podejmują wszelkie działania w obronie klimatu tak samo zrozumieją, że pojawianie się w dużych skupiskach ludzkich naraża nas wszystkich na rozprzestrzenianie się śmiertelnej choroby zgadzam się również żadne szlabany żadne zakazy żadne kary na to nie wpłyną, ale też pamiętajmy o tym, że, jeżeli my będziemy biegać po galeriach handlowych, jeżeli my będziemy chodzić na imprezę, jeżeli my będziemy przebywać w tych dużych skupiskach ludzkich to tłumaczenie naszym dzieciom, że to jest niewłaściwa nie ma kompletnie sensu, bo albo wszyscy będziemy mówić i robić tak jak mówimy i być odpowiedzialni albo tłumaczenie nastolatkom, żeby tego nie robiły nie ma kompletnie sensu nad miasto nie znaczy o tym, też mówił minister zdrowia mają siedzieć w domu, bo mogą wejść na rower mogą na rolki mogą na spacer nie jest tak, że muszą być to nie jest gwaranta na tak to, że są szkoły zamknięte tonie oznacza, że mamy kwarantannę i że nie możemy z domu wychodzić pani pani mówi właśnie uważa właśnie jest cały czas zastanawiałam jak sprawić, żeby przez najbliższe 2 tygodnie cała Polska młodzież nie spędziła tego czasu, na który z platform filmowych, bo być może nie ma po prostu usiądą włączą play i wyłączył dopiero 2 tygodnie to świat nie zawali naprawdę zaważyły rozmowy wśród Juras, który w Radzanowie zostają wyrozumiały mamy no no, chyba że ten serwer panu wtedy można, by się zapłacić naprawdę 2 tygodnie oglądania seriali na jakich platformach to od tego nic się realna prawda w kwietniu ma być egzamin ósmoklasisty ów, a matura nie wiadomo kiedy, bo to jest bieg na własne maturzystki, więc śledzę to mają literatura, a teraz mają, więc 2 tygodnie być może mogłyby, chociaż małe części zgodnie z marzeniem pana ministra Jankowskiego być przeznaczone na naukę jak sprawić stan maturzyści odpowiadała ona patrzy na moją córkę ona się przygotowuje do tej matury niezależnie od tego co tam w szkole mówią coś zadają, więc akurat tu jestem przekonana, że maturzyści to już dorośli ludzie i że oni wiedzą czym jest egzamin maturalny chcą się dostać na studia dalej, więc nie sądzę, żeby akurat chodzenie do szkoły przez 2 tygodnie bardziej zmobilizowało do tego, żeby się przygotować pamiętajmy, że oni już do egzaminu maturalnego to w dużej mierze przygotowują się samodzielnie robią powtórki czytają lektury powtarzają itd. tak dajmy do nich zaufanie, bo często tak znaczne to są dorośli ludzie oni wiedzą czym jest natura, więc tu specjalnie do tego poganiać nie trzeba pewnie mniejszą świadomość całej sytuacji mają ósmej klasie mści, bo oni są w takim wieku, że trochę trudno sobie wyobrazić jak ma ich dalsza edukacja przebiegać ma 14 lat coś o tym nie myśli, ale też pamiętajmy, że do egzaminu ósmoklasisty to pozostał raptem miesiąc to też nie jest także ani przez ten miesiąc, by byli w stanie w szkole nadrobić wszystko, czego się udzielić łącznie, czyli przez 8 lat, więc nie panikujmy naprawdę egzamin to jest tylko egzamin i nasze dzieci albo przygotowywały do tego sumiennie przez kilka lat albo nie tego 2 tygodnie na pewno nie zmienią, więc naprawdę zachowajmy spokój i też nie dokładają też takiego stresu, że raty szkoła zamknięta tutaj szaleje Korona wirus, a jeszcze swoja matura i co to będzie obraz egzamin cały Sojusz inform, a nie ma teraz dni otwartych nie wybierzemy dobre szkoły spokojnie naprawdę to to nie jest 2 tygodnie bez szkoły to nie jest koniec świata, a do jego śmierci powiedziała troszczą się, że ich komfort myślę każdy mógł pomyśleć jak komfort nastolatków, kiedy szkoła nie jest otwarta to one i tak już opłatę w luksusie, a pani mówi jeszcze za zatroszczą się one no zatroszczą się o to co zostało szacują powiedziano zaprośmy ich komfort nie nie niedoważaj my nie dodawajmy im tego nie nie rzeczywiście nakręcają takiej pani, że szkoła będzie zajęta przez 2 tygodnie to nagle wszystko stanie świat się skończy też przypomnę przykład członek państwo słuchaczom w zeszłym roku miesiąc z podobną sytuację, kiedy był strajk nauczycieli i zresztą takie kasandryczne wizje powstawały rzeczy nie wiadomo co się co się wydarza tak naprawdę koniec końców rodzice najbardziej martwi się, że nie mają kim zostawić dzieci nie o to, że nauka się szkolenie odbywa tylko, że w zasadzie z tym problem opiekuńczy znowu tak można było zatrzymać cały system nie realizować podstawy programowej, a tym głównym problemem było to, że na już z tymi dziećmi też możemy w domu wytrzymać to, czego jednak oczywiście tutaj zabrakło w kontekście tego, o czym mówiliśmy Sofią egzaminu po ósmej klasie to tutaj bardzo krótka perspektywa zarysowana to znaczy my mówimy o perspektywie 2 tygodni oczywiście Centralna komisja Egzaminacyjna, mówi że termin egzaminu nie jest zmienione żona będzie się przewidziano wcześniej terminie to druga połowa kwietnia tylko co jeśli ta sytuacja będzie trwała dłużej tak to znaczy nauczyciele uczniowie powinni już wiedzieć teraz, że jeśli ma już rozmawiał z mocy z panią Dorotą szat przed wejściem antena, że jeśli sytuacja będzie trwała dłużej powinniśmy mieć już ten moment plan beta to znaczy, iż są 3 tygodnie to egzamin przesuwamy o tyle tyleż albo nie przesuwamy się są 4 tygodnie na to nasza ścieżka wygląda tak tak, żeby wszyscy zachowali spokój, żeby nie zniesie kompletnie niepotrzebnej paniki 20 zdających egzamin jest ostatnio, które są potrzebne, ale nie ma we wzorze to jest trochę taka reakcja zwrotna znaczy jeśli my nie jesteśmy informowani o tym jakie będą następne kroki albo jakie są alternatywne scenariusze to to sprawia, że czujemy, że władza nas w pełni szanuje spełni informuje z drugiej strony w momencie, kiedy pan premier ogłasza zamknięcie szkół, a pół społeczeństwa, lecz do sklepu kupuje wszystko, bo zdjęcia spływającą z chwilą tutaj do mnie zdjęcia pustych półek to znaczy, że być może niemożna poinformować o tym, że 1 ze scenariuszy najbardziej radykalny oznacza zamknięcie szkół do końca maja i nie wiem wyłączenie komunikacji publicznej, bo za chwileczkę zaczniemy na zapas kupować baterie i i to zawsze pytanie na ile można nam powiedzieć więcej im jak my potraktujemy kolejne informacje wtedy tutaj mniejsze wydaje, że chwilowo jeszcze nie nauczyliśmy posługiwać informacjach w czasach w czasie pandemii, ale próbujemy próbujemy cały czas uczymy wspólnie na antenie to kasa kończymy audycja analizy dziękuję moim gości nią Dorota Łoboda radna miasta Warszawy Iga Kazimierczyk prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji bardzo panie dziękuję dziękuję dziś trzymam kciuki za domową sytuację dla państwa informacja też czy taka, że Ministerstwo Zdrowia podaje, że mamy w Polsce w tym momencie 31 przypadków Korona wirusa tutaj też rzecznik ministerstwa, mówi że ta sytuacja się po prostu będzie zmieniać i rzeczywiście się zmienia audycję przygotował Tomasz Krzymiński realizował Adam Szurek ja nazywam się Agata Kowalska spotkamy się jutro po 1720 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA