REKLAMA

Książki na kwarantannę, czyli co czytać w "czasach zarazy"?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-03-12 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wcale łączymy się to ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z uniwersytetu imienia Mikołaja nie com 1 Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dzień dobry, gdyby pan panie profesorze albo nasi słuchacze zastanawiali się, gdzie można zdobyć rzetelne informacje, zanim się wydarzą, czyli nie tylko na bieżąco, ale też pewnym sensie można powiedzieć prorocze informację to polecam program off czarek czarek Rozwiń » potrzeby pan dowodu proszę posłuchać Otóż prof. Piotr Dyczek pod koniec roku 201820grudnia dokładnie w programie Owczarek rozmawialiśmy o wróżbach Rzymian w kontekście roku 2019 przypominam miniony rok to był rok, w którym wielkie pożary Australii w Australii oraz początek właśnie pod koniec roku to był początek tej pandemii, które dzisiaj mamy i teraz wg Rzymian w zależności od tego w jaki dzień przypadał nowy rok taki był cały rok 1stycznia 2015 roku wypada we wtorek proszę posłuchać w tym roku wedle ziemian groziłby nam zarazy i pożar wszystko jest lekarza zgadzam dla mnie polegają wróżby z pan, mówi że coś takiego będzie prawdopodobieństwo wystąpienia jest zawsze ktoś potwierdzi, że ta zrodziła się spełnia zarazy pożary, bo koniec roku 2018 w programie Owczarek już o tym, wiedzieliśmy tak tak można było wszcząć jakąś akcję prewencyjną w związku z tym no myślę, że to co w naszym programie dzieje to powinno skłonić władze do działań, ale nie problem polega na tym prawda żadna proroków wołających na płonącej Puszczy nie na, wołając na nie płonącej puszczenia nie słucha, kiedy Puszcza płonie to wtedy jest już za późno, ale właśnie tymczasem my panie profesorze niektórzy z nas zostali w domu młodzież dzieci nie chodzą do szkoły rodzice też pracują zdalnie albo z różnych powodów jesteśmy w domu być może mamy więcej czasu niż zwykle zastanawiamy się co robić no do kina teatru opery biblioteki raczej nie pójdziemy tym też należy pamiętać ale, ale można np. ten czas poświęcić na czytanie książek dzisiaj myślę sobie możemy zastanowić nad taką takim kanonem będzie mógł książki na kwarantannę o tak, a to na moment jeszcze do tych bibliotek się cofnę, bo dzisiaj rzeczywiście biblioteki publiczne są chyba zamknięte, ale 2 dni temu ostatni dzień funkcjonowania bibliotek akurat zawitałem do 2 w Poznaniu dużych i ku swojemu zdumieniu no radosne Emu przy czym ta radość była trochę pomieszana z niepokojem wiadomo tym epidemiologicznym niepokojem, ale pewną radością odnotowałem niesłychany ruch ogromne kolejki ludzie oddawali książki wypożyczać książki co było dla mnie no jakoś nikt taką bardzo tak bardzo pozytywnym symptomem mądry mądry naród mądre społeczeństwo prawda za zabezpiecza się to co najważniejsze na czas kwarantanny to znaczy właśnie książki pewnie w drodze z biblioteki do domu niektórzy wstępowali do aptek, żeby kupić to i owo, jaki środek przeciw gorączkowe, ale zasadniczo najważniejsze to są właśnie to są właśnie książki takiego kanonu oczywiście nie ma, więc będziemy trochę improwizować nie unikniemy przy tym pewnie 2 skrajności to znaczy z 1 strony od takiego dość bezpiecznego dystansu chwilami graniczącego z pewnym poczuciem wyższości gole uśmiechem jakimś ironicznym ironicznym oddaleniem z drugiej strony Gross nie unikniemy pewnie tych 2 skrajności będziemy się troszkę zatem miotać na samym początku chciał powiedzieć tak w ogóle chyba cywilizacja Europejska w całości została ufundowana na myśleniu o życiu z perspektywy zarazy, bo jeśli sięgniemy do samych początków to w gruncie rzeczy teksty dla naszej kultury absolutnie podstawowe, a mianowicie Edyp z 1 strony i księga Hioba ze strony drugiej to znaczy mam namyśli tutaj ten filar Grycko antyczny oraz hebrajski to są 2 teksty, które mówią właśnie o tym co się dzieje w relacjach pomiędzy jednostką zarażoną albo jednostką podejrzaną o to, że zaraża, a społeczeństwem w tym sensie rozwiązanie, które się pojawia w typie jest odmienne od fabuły, która na, którą poznajemy w księdze Hioba w edycji mianowicie o wszystko zmierza do tego żeby, żeby Edyp opuścił miasto, ponieważ to co on sprawia nie jako człowiek chory, ale jako takie ukryte źródło zarazy jest śmiertelnym zagrożeniem dla całej społeczności Teb i w związku z tym krok po kroku Edyp jest przekonywano o swojej winie aż wreszcie podejmuje decyzje pożądaną z perspektywy mieszkańców to znaczy zgodnie godzi się na wygnaniu odchodzi z miasta opuszcza je w towarzystwie towarzystwie córki już oślepł je z upokorzony przybity właściwie zniszczony pokonany przez prawdę swojego przepisy prawne swojego przeznaczenia do tego wygnania za chwilę jeszcze wrócę teraz moment o o Hiobie w siebie pomimo ewidentnych znaków na czele nikt nie próbuje chyba wygnać, chociaż ci, którzy do niego przychodzą próbują przekonać, że to on jest winien temu co się z jego rodziną stało, że wszystkie te klęski, które na niego spadły śmierć synów śmierć córek wyginięcie stan wreszcie zaraza, która spadła na jego ciało, że wszystko to jest spowodowany jakimiś jego grzechami chłop konsekwentnie odmawia przyjęcia winy na siebie w tym sensie jest odmiennym typem zachowania inaczej zachowuje niż Edyp, który przyjmuje winę na siebie i opuszcza miasto mielibyśmy zatem na samym początku cywilizacji Europejskiej 2 uniwersalne medyczną polityczne rozwiązania pierwsze z nich polega na tym, żeby wygnać kogoś, kto jest podejrzany o chorobę drugi w przypadku Hioba polega na tym, żeby go odizolować zatrzymać, żeby on się nie przemieszczał, żeby było wiadomo, gdzie jest, żeby można było w każdej chwili do niego przyjść go skontrolować, a przy okazji panie profesorze, bo wspomniał pan zamkniętych bibliotekach ten drugi przypadek czy przypadek oba to prawdopodobnie lektura, którą w Polsce przy najmie można oczekiwać każdy ma w domu ma pan namyśli ma dżumę kami nie mam namyśli Biblie, czyli osoba, a cha cha tak tak tak nikt nie musi nikt nie musi do biblioteki nikt nie musisz biblioteki, żeby po książkę sięgnąć, żeby szybkim i przyjrzeć moglibyśmy zatem poszukiwać w naszej euro euro amerykańskiej kulturze takich książek, które by pokazywały nie tylko sam przebieg choroby od pierwszych przypadków pierwszych łagodnych jeszcze symptomów pojedynczych poprzez dniu rozprzestrzenianie się choroby na osób kilkanaście kilkadziesiąt, a wreszcie dochodzi do tego śmiertelnego starcia pomiędzy wszystkimi siłami, jakimi dana społeczność dysponuje siłami opiekuńczymi medycznymi sanitarnymi epidemiologicznym tak dalej tak dalej oraz narastającą rozrastającą się chorobą zarazem moglibyśmy to wszystko ujmować w ścisłym związku czy powinniśmy ujmować w ścisłym związku z kwestiami organizacji życia społecznego, czyli polityką tak proponuje brak proponuję przejść 7 spacerkiem przez kulturę Europejską przez literaturę w ogóle zobaczyć co się coś się doskonale panie profesorze, ale zrobimy to, jeżeli pan pozwoli po informacjach Radia TOK FM rząd w bardzo się podobało słowo zarazem dobrze pasuje do czasów dzisiejszych państwa moim gościem ze studia Radia TOK FM w Poznaniu pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informację już za kilka minut o godzinie jedenastej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu wracamy do książek na kwarantannę, czyli spacer przez lekturę Europejską czy też AAA amerykańska Europejską można chyba ta w latach zaproponowałem taki dość radykalny i niekoniecznie wesoły skrót z literatury euro amerykański, kierując się takim prostym założeniem, że ma istnieje ścisły związek pomiędzy zarazą o epidemią, a porządkiem politycznym to znaczy każda władza polityczna obojętnie czy dzieje się w mieście czy w jakimś regionie czy w państwie każda władza polityczna musi dostosować porządek sprawowania władzy porządek kontrolowania społeczności do istniejących zmieniających się warunków ponieważ, w czym jest zarazek czym jest wirus to jest pewien czynnik wewnętrzny, który jest zaraźliwe i zarazem nie daje się nie daje się opanować, a więc rozwija się nie, przynosząc ze sobą ludzi z 1 człowieka na drugiego rozwija się w postępie geometrycznym i żadne dotychczasowe siły prewencyjne typu wojsko policja sądy straż Obywatelska temu nie są w stanie zaradzić, a zatem trzeba wprowadzić jakieś nowe nowe środki tak jak powiedziałem wydaje mi się że na zasadzie dużego uproszczenia można tę te tradycje polityczne podzielić na 2 to znaczy zaraza jako powód wygnania to jest przypadek Edypa oraz zaraza jako przypadek wewnętrznej izolacji to jest przypadek Hioba z tą wewnętrzną izolację spotykamy się w 1 z arcydzieł kultury Europejskiej arcydzieł, które same zarazie mówi niewiele natomiast jest wspaniałym poradnikiem na czas jeszcze nie kwarantanny tylko właśnie przekrzykiwali zarazy, a więc czas przymusowej izolacji mam namyśli Dekameron Boccaccia, bo czym mamy w Cameronie do do czynienia jest to mianowicie stacjonarna przygoda grupki przyjaciół, którzy na czas zarazy zgromadzili się w 1 domu w tym domu jest wspólne brud jadła napitku, a każdy gości ma w głowie bardzo wiele opowieści, bo to było swego rodzaju biletem wstępnym i rozpoczyna się dziesięciodniowy czas przymusowej przymusowej izolacji nie wolno im z tego domu wychodzić co muszą robić nie ma telewizji proszę wyobrazić istniały kiedyś takie czasy jeszcze nie było telefonu komórkowego internetu telewizja mimo to ludzie potrafili się cieszyć może właśnie dlatego ludzie potrafili się cieszyć własną własnym towarzystwem no, więc przez kolejne dni każdy musi opowiedzieć jakąś historię i im ta historia jest lepsza bardziej interesująca bardziej zawikłane więcej dająca domyślenia tym wspanialej, bo to pozwala dobrze ciekawie wartościowo spędzić czas bez takiego poczucia zdenerwowania bez Ustawicznego wygląda nie za okno czy już wolno wreszcie wyjść z domu w gruncie rzeczy Dekameron rozwija się tak i to byłoby chyba najwspanialsze najwspanialsza lekcja, jaką moglibyśmy wyciągnąć dar, jaki moglibyśmy przejąć od literatury wszystko się kończy tak, że właściwie w ostatnim dniu nasi bohaterowie wcale nie chcą wychodzić nie chcą się ze sobą rozstawać, ponieważ tak im było ze sobą dobrze, że przymus owej izolacji właściwie znikną oni są ze sobą ostatni ostatnie dni, dlatego że jest im ze sobą dobrze, że dobrze się słucha opowieści, że te opowieści są ciekawe wciągające, że one w gruncie rzeczy ich opowiadanie wysłuchiwanie jest jakimś moim modelem sposobem spędzania czasu wynika z tego jeszcze 1 rzecz bardzo istotna jak zwykle zresztą, że jedynym narzędziem pozwalającym unieszkodliwić albo przynajmniej osłabić każdą nawet na ostrzejszą politykę jest literatura jest kim jest opowieść ojca, ale też można powiedzieć skoro mówimy o Cameronie to też takie im może nie nowe Camerona, ale inne Cameron i tutaj, bo trochę racji, ale też trochę działalności myślę tutaj o lekko dół Liberty na razie marki zasad, czyli 14 dni Sodomy jako książka i też jako dzieło filmowe Pasoliniego tak, ale tutaj powiedzielibyśmy, że mamy do czynienia jeśli wziąć pod uwagę tych nadzorców lub markiza de Sade to mamy do czynienia z bohaterami, którzy właśnie wyciągnęli naukę z ekologicznych sposobów radzenia sobie z epidemią, ponieważ to, o czym powiedzieliśmy w odniesieniu do Włoch późno średniowiecznych wczesna renesansowych, czyli do czasu, bo tu Boccaccia stało się pierwszym uniwersalnym stosowanym w całej Europie później na pozostałych kontynentach sposobem radzenia sobie z epidemią, a mianowicie to jest zamknięcie bram miasta i ścisła i poddania ścisłej kontroli wszystkich wszystkich mieszkańców, którzy pozostają w jego jego granicach tak to będzie toczyło do dwudziestego wieku tynku o wspaniałym dziełem Alberta kami, czyli dżumą, które pokazuje już jednak jak społeczeństwo nie potrafi znaleźć takich metod takich sposobów wewnętrznej samoorganizacji, które pozwoliłyby im zachować spoistość więź społeczną przyjaźń serdeczność pomoc Solidarność, a w obliczu napierającej napierającej zarazy wręcz przeciwnie ogólne Alberta kami w Dumie nosorożców, bo Eugeniusza UNESCO widzimy jak społeczeństwo jak nie tylko państwo czy władza stopniowo stosuje coraz ostrzejsze środki, ale również, jakby ten wirus zarazy przenika do moralności więź, rozkładając relacje międzyludzkie, wprowadzając coraz więcej nieufności wrogości osobności egoizmu, a także oczywiście chęci przeżycia cudzym kosztem czy przynajmniej radzenia sobie w trakcie zarazy cudem cudzym kosztem skorzystanie z 14 wieku panie profesorze myślę, że pewnie też zwrócić panu uwagę na opowieści Kanter berlińskie oczywiście tak opowieści Kanter berlińskie, ale także o późniejszy o 2 stulecia jeśli dobrze pamiętam 22,5 stulecia dziennik roku zarazy Daniela Defoe tak, ale ostatni człowiek, ale nie jest proszę ostatni człowiek myśleli ostatni człowiek tak tego rodzaju dzieł mówiących właśnie o tym co się dzieje w momencie, w którym wybucha zaraza nadchodzi zaraza oczywiście nie wiem musza miasto Arras Andrzeja Szczerskiego także do tego, by się stosowała pewnie dziesiątki setki jeśli nie tysiące dzieł, które mówią właśnie o zmianie sposobu urządzenia społecznością w czasach w czasach zarazy istnieje arcydzieło myśli filozofii Europejskiej mam tutaj namyśli książkę Michela w oko francuskiego filozofa wspaniałego inspiratora bardzo wielu badań z zakresu socjologii politologii Shell szuka jako autor książki zatytułowanej nadzorować karać przedstawił właśnie takie modele powstającej władzy, które ulegają zmianie pod wpływem pod naporem rozmaitych katastrof naturalnych kim typu właśnie zaraza, a i powstające z tego porządki polityczne stają się podstawą późniejszych typu władz już na czas na czas pokoju to jest chyba ta zaraza, która zostaje po zarazie to jest ten wirus, który gdzieś tkwi w ludziach, zwłaszcza ludziach mających siłę moc podejmowania decyzji ludziach sprawujących władzę zasiadających w rządzie to jest ten wirus, który tkwi w ich głowach pod postacią pytania, gdyby tak a gdyby tak pomimo zasadniczego poradzenia sobie razem pomimo zasadniczego rozwiązania kłopotów medycznych epidemiologicznych sanitarnych i etnicznych, gdyby tak zachować część środków dyscyplinujących to przecież wtedy byłoby łatwiej, bo teraz patrzymy na zarazę z punktu widzenia po polityków czy osób sprawujących władzę po okresie nieprawdopodobnego chaosu po okresie nieszczęść katastrof tragedii stopniowo krok po kroku władza zaczyna przejmować kontrolę nad istniejącą sytuacją i wypracowuje sobie taki tryb sprawowania kontroli nad społeczeństwem, które w gruncie rzeczy upraszcza upraszcza tysiące problemów ludzie mniej wyłażą z domu w mniej zawracają głowę nie ma ich rząd nie ma w ogóle na ulicy nikt się na ulicy nie gromadzi, bo nie można nie wolno istnieje zakaz organizowania zgromadzeń nieco więcej ludzi nawet nie spotykają w miejscach publicznych takich jak teatr Opera biblioteka 3 muzeum w każdej chwili można wprowadzić zakaz dotyczący dotyczący nawet w chodzenia do restauracji barów i tego typu jadłodajni społeczeństwo znajduje się nie tylko pod kontrolą, ale trwa ono w takim dziwnym stanie ambiwalentne jego wyczekiwania na kolejne na kolejne zakazy i nadzieję, że kolejne zakazy pomogą pomogą przetrwać ambiwalencja pierwszy stąd oczywiście, że te zakazy nakazy bardzo krępują życie mocno ograniczają zarazem nadzieja wiąże się po prostu z tym, że im surowszy będzie reżim tym większe prawdopodobieństwo przetrwania jak sądzę warto by pewnie w trzeciej części naszej rozmowy przyjrzeć się temu co w najnowszej literaturze polskiej Europejskiej amerykańskiej pojawia się jako pewna jako pewne podejrzenie pewna diagnoza przemian politycznych pod wpływem pojawiających się epidemii no dobrze panie profesorze temu przyjrzymy się trzeciej części podejrzewam, chociaż nie wiem, że także dziś pan ma tam notowane np. brzozę Saramago miasto ślepców tak, a oczywiście tak, a np. Kanadyjkę Margarita trud także man Adam przed tak tak przy czym tutaj w tej trylogii MED Adam mamy do czynienia z wirusem, który został wywołany przez człowieka, który doprowadza do doprowadza do swoistej mutacji prawda postaci powstaje właśnie nowy Adam szalony Adam, który jest jakąś taką rekomendację istniejących cech z dodatkiem cech zwierzęcych cudownie profesorze także powrócimy do tego wątku po informacjach informacje o jedenastej 40 kilka minut w studiu Radia TOK FM w Poznaniu pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje po informacjach wracamy wcale panowie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest pan prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu książki na kwarantannę albo też książki o Dumie zarazie książki o kwarantannie właśnie książki od o odosobnieniu książki zarówno od tej zarazie, którą można traktować dosłownie jako chorobę jako, o jaką wirusa, ale także przenośnie, bo przecież aż podobnie na pewne sytuacje myślę, że ta książka ten dramat właściwie wciąż jest bardzo aktualny podobnie o pewnych zmianach politycznych w Europie myślał Karel czapek w swojej dramacie zatytułowany biała zaraza, a tak tak pewni możemy zatem wymienić szczególne tytuły rozmaite ze świadomością oczywiście, że ta lista jest nie na nieskończona żadna nie sądzę, żeby ktokolwiek był w stanie sporządzić taki spis, zwłaszcza rząd właściwie z każdym rokiem pewnie się rozrasta, więc to co 1 przychodziło do głowy oprócz wymienionych, czyli Edypa i księgi Hioba Dekameron Boccaccia Dzienniku Dziennika roku zarazy Daniela Defoe także oczywiście na Gustaw Herling-Grudziński dżuma w Neapolu jeśli dobrze pamiętam dobrze ma w Neapolu w ogóle zaczyna się od Motta zaczerpniętego przez Herlinga zbyła Dziennika roku zarazy Daniela Defoe Bruno Jasieński palę Paryż tam też mamy do czynienia z tylnej jakimś takim dziwnym czynnikiem, który w dniu, który zabija zabija życie to także jest Marka jest oczywiście Gabriel Garcia Márquez miłość w czasach zarazy, ale także bastion powieść Stephena Kinga, a także film bardzo znany z Bradem Pittem ONZ, czyli wojna ostatnia tak myślę, że może jeszcze warto wspomnieć o arcydziele polskiej poezji, czyli ojcu zadżumionych Słowackiego, bo jak się okazuje tu na moment już przerwę tę listę jak się okazuje zaraz to nie jest nigdy tylko zaraza to dlatego tak tak łatwo o pewne sensy metaforyczne, że ona nigdy nie jest po prostu tylko wyłącznie przypadkiem pewnej grupy osób przypadkiem zachowania pewnej grupy osób wewnątrz czy obok innych osób zdrowych to zawsze są dziesiątki setki rozmaitych spraw relacje społeczne takie właśnie jak one przyjaźń serdeczność pomoc koleżeństwo troska bądź obojętność nieufność odepchnięcie osamotnienie itd. tak dalej to jest także kwestia polityki, jaki ład polityczny, jaki pomysł sposób sprawowania władzy zostanie nałożony na społeczeństwo z powodu tego czynnika wewnętrznego, który rozwala rozwala cały porządek od środka to także jest oczywiście kwestia w tym wyścigu ma wszelkich środków o charakterze profilaktycznym medycznym sanitarnym epidemiologicznym wyścig z rozprzestrzeniającą się chorobą potrzeby najpierw ją zatrzymać, a później wyleczyć z niej tych, którzy na nią zapadł ja jeszcze nie jeszcze nie umarli dalej, żeby się zabezpieczyć na przyszłość, czyli zmagazynować gdzieś odpowiednie środki pod postacią leków szczepionek czy czegokolwiek by to czy cokolwiek to miało być, więc dlatego właśnie zaraza to nikt nie jest tylko zaraza, chociaż zarazem jest oczywiście w nią zarazą, że dotyczy ona samego centrum życia indywidualnego życia zbiorowego relacji, które istnieją między ludźmi relacji, które istnieją pomiędzy społeczeństwem i władzą tak tak czytanej książki o rozmaitych epidemia zaraza w ostatnich latach met co jest bardzo dziwne przybywają niesłychanie licznie jest to dziwne, bo wydawałoby się, że w dwudziestym wieku zasadnicza zasadnicze źródła epidemii zostały wywalczone już to poprzez podniesienie poziomu życia higieny, ale także oczywiście poprzez wypracowanie rozmaitych szczepionek leków, które pomagają zwalczyć szybkim te najgroźniejsze choroby, które dziesiątkowały dziesiątkowały ludzi jeszcze pewne no w pierwszej połowie dwudziestego wieku warto przypomnieć prawda, że słynna pamiętna przerażająco pamiętna przerażająco słynna Hiszpanka po zabiła więcej ludzi uśmierciła więcej ludzi niż pierwsza wojna światowa prawda było to raptem 100 lat było to raptem 100 lat temu, więc w tym kontekście kontekście zwycięstw medycznych i sanitarnych i higienicznych dwudziestego wieku nawrót dzisiejszych lęków związanych z zarazą epidemią szerzącą się w społeczeństwie jest pewnego stopnia dziwny, a zarazem, a zarazem symptomatyczne, bo np. książka jeśli dobrze pamiętam z zeszłego roku Jacka Dehnela zatytułowana, ale z naszymi umarłymi nie jest niczym innym niż opowieścią o zarazie o tym jak sobie radzi jak sobie radzi społeczeństwo w trakcie było w trakcie zarazy, bo oto pewnego pięknego dnia z grobów zaczynają stawać zmarli zmarli początkowo zachowują się zachowują się spokojnie aż pewnego pięknego dnia 1 z za ich gryzie pierwszego przechodnia i od tego momentu historia przyspiesza, bo zombi zaczynają gryźć wszystkich, zamieniając wszystkich w ten sposób nieumarłych, a więc właśnie w takich zombie i to oznacza koniec dotychczasowego życia już nie tylko w Polsce, ale na całym na całym świecie to byłby taki przypadek zarazy, która przekracza wszelkie granice to znaczy najpierw przekracza granice, którą usiłujemy odgrodzić od zmarłych jest tą granicą ziemia powierzchnię ziemi prawda pod spodem pod powierzchnią ziemi spoczywają zmarli wychodzimy na ziemi, bo to ma dzięki temu zachowujemy bezpieczny dystans po pierwsze zatem wychodzą spod ziemi dalej są członkami są członkami społeczności naziemnej, ale zarazem do niczego do niczego nie przynależą niczym nie biorą udział tylko siedzą przemieszczają się w sposób niezorganizowany nieprzewidywalny aż wreszcie zaczynają atakować, a więc przekraczają granice nietykalności cielesnej no i na samym końcu przekraczają granice w sensie przestrzennym ma, czyli granica wszystkich państw i na globie będą już tylko będą już tylko zombie co to jest to jest chyba ten właśnie drugi przypadek to znaczy to jest przypadek bliższy bliższe etapowi, który powraca do nas pod postacią takiego lęku, że oto zniesione granice rozluźnione posterunki kontrole na granicach ogromna swoboda przemieszczania się jest równoznaczna nie tylko przemieszczaniem się ludzi, ale również i wszelkich niebezpieczeństw m.in. właśnie rozmaitych chorób to zaś oznacza, że ten drugi wariant polityczny, który się, o której się zarazy wyłania opowieści o zarazie wyłania to jest taki wygnać zamknąć granice, czyli zostawić wewnątrz granic miasta regionu czy państwa tylko wyłącznie zdrowych odizolować od chorego świata tego rodzaju izolacjonizm mam wrażenie jest dzisiaj reakcją podstawową bardzo wielu państw Stanów zjednoczonych, które usiłują postawić mur odgradzający od Meksyku przez Izrael Węgry Czechy Słowację Polskę tak bardzo często słyszymy ze strony ludzi zasiadających w rządach tych państw właśnie o takiej konieczności wzmocnienia kontroli ustabilizowania granic przywrócenie przywrócenia przynajmniej części części stanowisk kontrolnych na granicach to jest lekcja, którą polityka usiłuje wyciągnąć, zanim zaraza nadciągnie dni po tym, kiedy nasi już kończy odgrodzić państwo własne od reszty świata wyizolować się i dzięki temu zwiększyć kontrolę nad społeczeństwem wspaniała powieść islandzkie pisarki i Gwit bierny Decker mam nadzieję, że dobrze mówiłem nazwisko powieść zatytułowana wyspa o tym, właśnie, mówi że pewnego pięknego dnia Islandia nie tylko dlatego jest wyspą, ale dlatego, że nastąpiła jakaś totalna awaria komunikacyjna Islandia stała się wyizolowano częścią świata nie można z nich wyjechać nie można do niej dotrzeć, ale także ten sam motyw pojawia się np. w serialu zatytułowanym rok za rokiem angielski brytyjski serial ze wspaniałą rolą Emmy Thompson jako takiej demoniczne pani premier populistycznej pani premier, która stopniowo krok po kroku dochodzi do władzy i doprowadza właśnie do takiej izolacji Wielkiej Brytanii od reszty od reszty świata dzięki temu lepiej się sprawuje władzę istnieje także co zupełnie zaskakujące serial norweski zatytułowany teraz tytuł tego serialu wypadł z głowy serial właśnie o tym, że pewnego pięknego dnia Norwegia postanowiła zakończyć na wydobywanie ropy, ponieważ wypracowała nowych źródeł energii, ale odpowiedzi na to Rosja, która podszyła się zagrożona swoich interesach przypuszcza taki nieoficjalny atak trochę tak jak na Krymie OKP mając proszę o kopert tak tak czy polowań i państwo chyba się nazywa pan lat, czyli o kupowanie tak tak tak tak to bardzo dziękuję bardzo, proszę dziękuję za wiele jest cel mamy w obszarze usług i to jest to jest to jest właśnie ten przypadek, który w, którym zaczynają się łączyć ze sobą bardzo niebezpiecznie 2 ścieżki dotychczasowego 2 do 2 dotychczas osobne ścieżki myślenia mówienia i opowiadania obym zarazie pozwolę przypomnieć mówiliśmy o tym, że fabuła Hioba to jest fabuła wewnętrznej izolacji, a więc pewnego porządku nakładanego na społeczność, w której pojawił się wirus, a fabuła o edycje to jest opowieść o wygnaniu, a więc o tym, że miasto jakby oczyszcza się oczyszcza się z zarażonych zamyka swoje bramy nikogo więcej nie wpuszcza, jeżeli weźmiemy pod uwagę wymienione przeze mnie filmy książki, czyli właśnie okupowanie ten serial norweski rock z rokiem serial brytyjski powieść Jacka Dehnela, ale z naszymi umarłymi to zauważymy, że największy niepokój wiąże się dzisiaj z 2 rzeczami po pierwsze, mimo suma wszystkich wynalazków cywilizacyjnych, jakimi dysponujemy mimo nieprawdopodobnie zaawansowanej zaawansowanej medycyny życie dzisiaj, które prowadzimy, a jest kompletnie nieodporny na zarazki przez siebie samo produkowane, a najlepszym przykładem tego jest była bohater naszych dni to znaczy Korona wirus Ano właśnie wg 1 z 1 z diagnoz bardzo przekonujących źródłem tego wirusa jest są tzw. mokre targowiska w Chinach na tych mokrych targowiskach mogła sprzedaje się małe zwierzęta sprzedaje na miejscu zabija one są przywożone na targowisko jako żywe są zwierzęta wielkości wielkości kota wiewiórki to są także ryby na straganach te zwierzęta najpierw była w klatkach czekają oczywiście w tym czasie w czasie oczekiwania wszystkie możliwe płyny z nich się na wy dostają prawda, bo te zwierzęta są świadome tego co jednak co czeka potem są zabijane, więc miesza się ich kraju sierść kawałki kawałki wnętrzności, a 1 i naukowcy stwierdzili, że wirusy z różnych zwierząt tak długo buntowały się przymierzają się do tego, żeby wskoczyć do organizmu ludzkiego aż wreszcie któraś tam auta co zakładały dalszy toby zakładało świadomość wirusów panie profesorze, ale też swoją drogą to jest myślę świetny pomysł na kolejną powieść, czyli właśnie wirusy, które mutują, ratując odpowiedni moment panie profesorze bardzo panu dziękuję prof. Przemysław Czapliński literaturoznawca z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwa moim gościem informacje Radia TOK FM już kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program gość Mikołaja będzie ppłk Elżbieta Krakowska rzecznik prasowy dyrektora generalnego służby więziennej po godzinie dwunastej 20 prof. Krzysztof Chomicz szewski krajowy koordynator do spraw obronności w dziedzinie epidemiologii dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara nad jakością szczególnie połączeń z Krakowem i Poznaniem czuwał Krzysztof Woźniak Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!