REKLAMA

Sport uczy życia

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2020-03-15 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy niedzieli w sporcie przemysłu 9 kłania się zaproszę na drugą godzinę naszego programu dr Łukasz Panfil jest z nami doktor nauk o sporcie dzień dobry dzień dobry witam państwa spoglądać na sport holi stycznie biorąc pod uwagę właściwie wszystko ten aspekt psychologiczny ten aspekt demograficzny, ale również sportu jako jako dziedziny, która nie jest narzędziem edukacyjnym po prostu tak faktycznie mówi się, żeby szukać swojej takiej wyróżniającej się kompetencji Rozwiń » różnych kompetencji no ja swoją upatruje w tym takim interdyscyplinarnym holistycznym spojrzeniem dla mnie sport ten sport dzieci jest na tyle wszechstronnym zjawiskiem, że powinniśmy też w sposób wszechstronny do niego podchodzić samo tłumaczenie było chociażby naukami o sporcie jest niewystarczające to musi być wprowadzony element psychologii socjologii ekonomii, ale znowu też nie możemy za bardzo przesadzić drugą stronę sam psychologa czy samo ekonomem tłumaczy sport jak się to próbuje robić stąd takie miejsca akurat uplasował wykreowała, żeby tak właśnie interdyscyplinarny jak mówię pomaga ludziom w sporcie, które dotykają tego sportu w różny sposób różnej roli wyjść z lasu, żeby zobaczyć las tak właśnie troszeczkę szerzej różnych aspektów pozwoli, że na troszeczkę zmieniamy scenariusz naszej rozmowy ze względu na sytuację, jaką mamy do czynienia, więc epidemia z pandemią właściwie Korona wirusa to zmienia nas świat bez wątpienia w postrzeganiu priorytetów też gdzieś dokonania takiej rewizji tego co co do tej pory robiliśmy w życie przepraszam tak fundamentalnie do tego podchodzą też na sporcie też odbija, bo odwoływane imprezy sportowe rozgrywki sportowe to jedno, ale też no nie chcę mówić o zakazie, ale w odwołane również wysokiej aktywności związane z dziećmi, na którym się pochylać którymi się zajmujesz jak sobie z tym radzić po prostu zapytam zapytam tak jak pewnie sprawy nowe większość rodziców dzieci też duże wyzwanie przed nami jeśli chodzi o sport dzieci tak jak dotknęły fundamentalnych rzeczy tak faktycznie tutaj proza życia pokazuje, że po prostu są odwołane są lekcje odwołane są takie zajęcia sportowe się, że temat myślę, że każdy każdy kolejny dzień będzie nam pokazywał też nas uczył jak do tego podchodzić zresztą chce uruchomić w ramach swojego bloga taką akcję aktywnie mimo wszystko ją rozkręcać, czyli pokazywać włączać ludzi sportu tych ekspertów sportu różnych do tego, żeby podpowiadali rodzicom podpowiadali trenerom jak poradzić w sytuacji, gdzie mamy w tej chwili co najmniej 2 tygodnie wolnego ustalone, a jak miłość nie zapomnieć o tym, żeby dzieci była aktywna aktywne w sensie sportowym ruchowym, ale też aktywne w sensie edukacyjnym to teraz powtarza to nie są ferie tak, żeby jednak ciągle był dobrze spożytkowane dobrze spożytkowane czas odpowiadać na twoje pytanie właśnie jeszcze 1 chciałem powiedzieć problem o tyle jeszcze głębszy, że ogólnie często zadają pytania jak aktywizować w ogóle dzieci do sportu Zająca dzieci do sportu w ramach swojej działalności w ramach marki sportowe wojownik książek bloga co te tematy poruszą, czyli takie miękkie w zasadzie, czyli nie jak wykorzystać pod zwiększać polepszać swój warsztat trenerski np. jak faktycznie zrobić wszystko, żeby dzieci, a chciał uprawiać sport bez, żeby ten sport stał się ich pasją chce chciałby uprawiać jak najdłużej, więc ogólnie wyzwanie, które teraz nabiera bardzo takiego konkretnego wymiaru, bo to już jest, bo do tej pory mogliśmy mówić niektórzy mówili, że przez duże dzieci uprawia sport niektórzy mówią ja tak uważam, że dobrze dużo dzieci zaczyna uprawiać sport wieku 67 lat, ale z drugiej strony między dziesiątym trzynastym rokiem życia bardzo dużo rezygnuje z tego sportu i poszliśmy sobie odpowiedź na pytanie, dlaczego natomiast była taka dyskusja różne działania ogólne natomiast teraz faktycznie się konkretne konkretny problem dzieci siedzą w domach uważam, że tutaj bardzo istotna wg niego kluczowe powinna być komunikacja na linii trenerzy rodzice nauczyciele rodzice nas teraz myślę, że duża dużo odpowiedzialności wyzwania, ale też dużo dobrego do zrobienia w rękach właśnie trenerów nauczycieli tych ekspertów w różnych dziedzinach zarzuty mówi mówiące o sporcie to jest nauczycieli wychowania fizycznego trenerów transportu nazwał to bardzo ogólnie w słowie, bo bynajmniej dotknęło tatko wirus nie wybrał 1 dyscypliny sportu, więc dużo do zrobienia znaczy trenerzy mając narzędzia którymi posługują na co dzień na treningach powinni jak już chcemy edukować rodziców, ale bardziej takim wstęp w tym znaczeniu pomóc im co zrobić, żeby dzieci faktycznie mogły dobrze ten czas wykorzystać, bo rodzice niewiedzą często takich rzeczy to, żeby trenerzy podpowiadali tutaj od razu się jakieś sportowe zadania domowe, jakie wyzwania porady nie wolno wrzucać piłkę nożną kraju gra zespołowo oka, ale można wziąć piłkę nastąpił duży żyć samodzielnie zrobić już widzę na Facebooku zaczynają w ramach różnych projektów pojawiać się takiej inicjatywy gdzie, gdzie faktycznie proponowane są konkretne ćwiczenia związane z samodzielnym uprawianiem sportu z trenowaniem różnych elementów technicznych myślę, że tutaj co akurat cieszy, ale że śledczy nie zabrzmiało w cały sytuacji cieszy mnie że, że tu się tworzy przestrzeń dla takiego bardziej ogólnego traktowania sportu, czyli że jak nawet ktoś uprawia piły chłopak dziewczyna uprawia piłkę nożną, ale jakąś dyscyplinę to fajnie, żeby też rodzice otworzyli się na to co mówią trenerzy z innych dyscyplin, bo bardzo często w innych dyscyplinach są np. bardzo atrakcyjne formy spędzania wolnego czasu można wykorzystać inną dyscyplinę przez gminę do głowy od razu sztuki walki i chce w ramach swojej akcji zaprosić 1 trener sztuk walki po prostu powie po powiedział pokazał w jaki sposób dziecko z rodzicami samodzielnie może w domu na podwórku poćwiczyć sobie różne elementy zadbać trochę swoją sprawność fizyczną, więc dlatego tutaj z dużym cudzysłowie oczywiście cieszy się, ale jest tutaj tworzyć przestrzeń właśnie do takiego bardziej ogólnego mniej wyspecjalizowanego spojrzenia na sport panika to do siebie, że raczej całą uwagę skupiamy na źródłach, które dostarczają nam kolejne informacje, że tak naprawdę pewien paradoks nie chcemy ich słyszeć jednak niemych coraz więcej więcej co za tym idzie nasza uważność na inne aspekty naszego życia spada i to i to drastycznie jak sobie z tym poradzić w jaki sposób żyć świadomie mówi o perspektywy dziecka rodzica, a świadomie, ale też nie dać zwariować i jednak utrzymać ten jakiś balans jest sam z PiS obiecał, że to pytanie, gdzie waży to poczucie takiej właśnie paniki z drugiej strony podchodzi do tego zdroworozsądkowo, ale też nie nie za bardzo wpaść w pułapkę takiej ignorancji totalnej tłumaczenia sobie pewnych rzeczy, że to przecież nic nie dzieje to nie jest taki groźny przesądzać inne rzeczy to uważa nie będzie no myślę, że będziemy mieli mielibyśmy się z tym problem na pewno Jan ponosi bowiem na temat tego których, które z tych spojrzenie lepszy, bo na tych na ten temat oni wpływać eksperci no ja generalnie uważam, że lepiej być przesadnie ostrożny niż przesadnie, ignorując problem, zwłaszcza że mówimy o dziecko dorosły nawet osoba starszej mimo o dzieciach, bo co też spływają sygnały, że przez dzieci nie chorują to nie do końca jest tak to te statystyki w Polsce nieco inaczej rozłożone ale, ale dalej jest grupa wszyscy jesteśmy na to narażeni wiele rzeczy się dzieje na bieżąco na dynamiczny już widzę no tak ja w ramach, jako że jestem również rektorem uczelni wyższych też zajmuje dotację dla sportu, więc takie dosyć nowatorskiej, bo robimy takie regularne zjednać zrobiłem studia, które są dostosowane do ludzi sportu także organizacyjnie zjazdy odbywają się raz raz miesiącu w poniedziałek dużo i e-learningu stałem, bo w ostatnim tygodniu został postawiony tak naprawdę przed problemem, że i swoim własnym dylematem, że ceny są moje prywatne podejście do tego co się dzieje, a z drugiej strony już jako osoba odpowiedzialna za organizację pewnych rzeczy, która zaprasza też na studia różne osoby no musi kierować nieco innymi względami tutaj też wyszliśmy, ale w poniedziałek nome w poniedziałek musieliśmy tą decyzję o tym, żeby te zajęcia odwołać natomiast w ramach swojego pytania, bo to też trochę szukam analogii właśnie ja stwierdziłem tak nasze daliśmy komunikat studentom taki zjazd odwołujemy, bo lepiej przybyć przesadnie ostrożny jak powiedział przed chwilą niż przesadnie normandzkim natomiast dzień jest dalej ten Strumień przeróżne zajęcia dalej z dniem nauki, czyli ustaliliśmy od razu cały grafik zajęć ile ligowych podczas, których będą mogli uczestniczyć w seminariach podczas, których będą mogli konsultować różne rzeczy zdalnie z prowadzącymi bo, bo w zasadzie uważam, że w ten sposób unikamy tego podchodzić niedokładnie nie od razu zamykać się nawet ciężko będzie tak zupełnie zamknąć w domu i odpuścić wszystkich aktywności, bo życie toczy się dalej życie osobiste życie zawodowe życie finale tutaj trzeba wypośrodkować numer w ramach studiów przyjęliśmy taką formułę jeśli chodzi o sport treningi są odwołane ja miałem jechać miałem jechać w zeszłym tygodniu w tym 2 tygodni, które się skończy w zasadzie do na też na spotkanie z rodzicami na taki warsztat z rodzicami dotyczące wykorzystania sportu jako narzędzia rozwojowego dla dzieci też został odwołany z wiadomych powodów, ale też już moim najbliższym planie jest to, żeby zorganizować taki urlop na właśnie dla rodziców i pokazać Ukrainę nie możemy się spotykać bez w sposób taki bezpośredni ktoś Spotkajmy w tej płaszczyźnie internet internetowej dalej mówmy o tym samym uważam, że w przypadku dzieciaków jest dokładnie to samo nie mogą przychodzić na treningi lepiej, żeby faktycznie chyba jednak dobrze że, że to wszystko zostało zorganizowane autyzm moja subiektywna opinia w tym zakresie, bo trzeci raz powtórzę, ale lepiej być przesadnie ostrożny natomiast, że nie możemy trenować sposób zorganizowane no to kontaktujemy się z trenerem nauczycielem muzyki w zakresie tego w jaki sposób mogę ten czas dobrze spożytkować sportowo chociażby za kilka wracamy do naszego programu jest audycja przy niedzieli o sporcie dr Łukasz Panfil z moimi państwa gościem informacji przy niedzieli w sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo zapraszam na kolejną odsłonę moje rozmowy z dr Łukasza Panfila dzień dobry dzień dobry tam naukowcem, który tak sam powiedział realistycznie traktuje sport generalnie wszystko co się z nim wiąże jest też autorem książki sport uczy życia wyznaje taką zasadę, że sport uczy życia wszystko co w przygodzie ze sportem jest zawarty jest esencją tego co później spotyka nas przez kolejne lata wiadomo, że sport, zwłaszcza w tym wydaniu takim sami prośbą zupełnie pro wyczynowy może w ten sposób nie trwa wiecznie to jest Góra 1,5 dekady natomiast wszystko wszystkie mechanizmy, których doświadczamy w sporcie przenoszą się później na nasze życie prywatne nie da się od tego uciec do tego dochodzą dwuwymiarową znaczy 1 tak jak w poniedziałek, że 1 obszar to jest tę Semi pro pro to pewną ścieżkę profesjonalna i tu faktycznie lubię używać sformułowania, że najważniejszy transfer jakieś, jaki spotka to w momencie każdego sportowca nie zarząd dyscypliny nie, ale w ramach pro i sami pro to transfer kompetencji, które nabył w sporcie do życia nie chcą prywatnego, ale ale, ale zawodowego tak bo, bo tak jak powiedział że, choć kończy się pewna kariera sportowa trzeba funkcjonować dalej, więc centem to zagadnienie kariery dwutorowej tego transferowania cały czas kompetencji, bo sport jest także uprawiając go faktycznie pewne kompetencje nabywamy natomiast to nie jest tak żony z automatu się przenoszą najpierw oczywiście mamy uświadomienia sobie w ogóle żonę, że w ogóle mam uprawiam sport, a z drugiej strony zastanowienie się i dowiedzenia się, bo jesteś pewien obszar pewien obszar edukacji w jaki sposób te kompetencje jak współpraca praca w grupie systematyczność ustalanie celów i ustalanie celów konsekwentne dążenie do celu, które są odległe w czasie przecież to w sporcie mamy z tym do czynienia jak to przekuć potem na życie zawodowe jak pokazać mówiąc wprost tak bardzo prozaicznie w CV potencjalnemu prac bardziej portfolio potencjalnemu pracodawcy Zobacz to jest moja silna strona nie tylko to, że byłem sportowcem po prostu, ale to ma określone kompetencje ludzie w tej chwili w pracy szefowie szukają kompetencji zaangażowania i sportowcy są dobrą do dobrymi kandydatami jeśli będą świadomi będą wiedzieli jak to wykorzystać IC odpowiednio wcześnie zaczął nad tym pracować czy nie będą czekali do końca kariery jak to niestety często jest do tego, żeby sobie ojej zaraz będę musiał robić tylko faktycznie ten etap przygotowania tego drugiego życia drugiej ścieżki zaczną dużo wcześniej PiS jest 1 wymiar, który dotyczy ściśle ścieżki profesjonalnej chemii profesjonalnej tom drugi wymiar ten, który jest bliższy mojemu sercu to jest są dzieci młodzież i to hasło, które też tytułem książki i sportu życia to można, by uznać, że to jest dumne stwierdzenie, ale tak naprawdę moja wizja i litewskie działania, które podejmuje w tym zakresie są związane z tym, żeby pokazać, zwłaszcza rodzicom, ale też trenerom, że ten sport nie jest to narzędzie do tego, żeby kształtować przyszłych Lewandowskich czynnych Mistrzów sportu aż fenomenalne narzędzie do tego, żeby rozwijać różne kompetencje związane z samodzielnością kreatywnością z pewnością siebie z pokorą z koncentracją to wszystko co życie poczęte wszystkie kompetencje społeczne jak empatia asertywność też Team buildingu także funkcjonowanie w grupie, że sport właśnie z z, zwłaszcza w tej chwili dzisiejszych czasach ten zorganizowany, bo podwórka pasmo odeszły już nie wracajmy do tego, chociaż teraz w kontekście tego się rozmawia się wcześniej być może te podwórka, ale trochę w innym sensie tak bardziej chodzi o to żeby, że po prostu spędzać czas na świeżym powietrzu, ale unikać skupisk natomiast chodzi też sporty świetnym narzędziem udowodnionym obiektywnie, że jest się tym narzędziem kształtowania właśnie takich kompetencji nie do końca uświadomiony często przez rodziców, zajmując się tym tematem widzę, że mnóstwo rodziców tak zero-jedynkowy czy stara się rozumieć sport dzieci poprzez pryzmat tego co widzą w telewizji, czyli oni poprzez pryzmat tego pro i Semi pro i też już na tym poziomie najwyższy starałem się przykładać na na dzieci mówią UKE, ale nie chcę, żeby moje dziecko poszło albo Okaj nie ma potencjału albo właśnie, że ma bardzo duży potencjał albo często też przecież ten problem, że rodzice zakładają, że dziecko ma dużo większy potencjał niż ma rzeczywiście ich oczach oni się z przyszłym mistrzem, a w rzeczywistości nie do końca tak musi być i to staram się pokazywać rodzice wydają się, że wszyscy jako środowisko sportowe powinniśmy robić tak uświadamia, że to jest ważne narzędzie czy zajęcia sportowe konkretne czy nawet o czym zdaje się przed tym czy te zajęcia takie, które teraz indywidualnie doszło w domu na podwórku dzieci fajnie, że zrobiły to pewne narzędzie w rządzie, a do budowania sprawności oczywiście do do do rozdrabniania się, ale po prostu jest to narzędzie do rozwijania konkretnych kompetencji, które w życiu są bardzo potrzebne dlatego to jest z 1 strony komunikat, który idzie do rodziców powinien być kierowany jak najmocniej, bo wtedy moim zdanie to wtedy zamknie wiele problemów związanych z selekcją związane z tym, że wynik jest ważny czy nie czy dziecko nadaje czy nie 1 z rozdziałów jak napisaliśmy razem z Matyldą Lech Stępień współautorką książki jest, że nie można nadawać do sportu, w którym pokazujemy, że nawet, jeżeli można nadawać się na ścieżkę profesjonalną można też nie chcieli podążać tą ścieżką profesjonalną natomiast sport powinien być częściej ponadto należy to w zasadzie ponadto, czyli nawet, jeżeli ja Niechcę albo nie ma potencjału staną się to się okaże, że nie ma potencjału, żeby być przyszłą mistrzem pływania lekkiej Atletyki czy piłki nożnej to cały czas tym sporcie dla mnie przestrzeń, żeby go uprawiał przez całe życie uprawiała, bo są dla mnie świetnym narzędziem rozwojowym do rozwijania relacji fajnych zdrowych, a nie tylko, że sport zdrowie, bo to sport zdrowie to takie trochę oklepane hasło zrobiło, które bardzo łatwo też zanegować pokazują, że w sporcie profesjonalnym ciężko czasami zdrowe są kontuzje, które wykluczają są ciężki trening też jest bardzo wymagający dla organizmu i mówi niech to będzie zarezerwowane dla tej ścieżki profesjonalnej te wszystkie tam profesjonalne rzeczy natomiast pomoc nie być dalej fajna zabawa budowanie kompetencji fajne relacje, bo dużo więcej osiągniemy w ten sposób wierze, że jeżeli uda nam się wytworzyć takie przekonanie, zwłaszcza rodziców, bo oni są tymi decydującymi bardzo często o tym, czasem świadomie czasem nieświadomie czy dziecko będzie dalej uprawiało sport czy nie uda nam się dość, że mniej dzieci z tego sportu będzie uciekało natomiast nie zamykam szybko na rodzicach uważam, że też trenerom, którzy są jednak w dużej mierze zapatrzeni warsztat swój trenerski każdy marzy o tym, żeby mieć największą marzy o tym, że faktycznie w przyszłości ich podopieczni Stali się mistrzami sportu jak najbardziej naturalne dobre i skok jej z tego są też uczeni na kursach trenerskich były głównie metodyka taktyka i też wysoka to ciągle wszystko rozpatruję jako porządku natomiast fajnie, żeby trenerzy też zaczęli postrzegać swoją pracę swoją rolę i ten sport, które prowadzą jako właśnie takie narzędzie celowo używam słowa narzędzie już piętnasty raz pewnie już parę razy, bo bo, bo takie traktowanie sportu jako narzędzie właśnie staram się mogę pokazywać w książce powoduje, że przez media Sejm patrzy tak idealistycznie odkupu konkretnie nowo można zawsze powtarzamy ten przykład, że 2 za 2 treningi rozpisane dokładnie tak samo na tę samą ten sam element przypomnijmy poprawiające Rybnik prowadzone przez 2 różnych trenerów z różnych naciskiem na te kompetencje miękkie mogą spowodować, że w 1 grupie dla 12 tury zrobili tak samo zostanie gdzieś tam poprawiony, a teraz w 1 grupie pewność siebie koncentracja słabnie w drugiej się zwiększy w 1 czy w 1 kreatywność samodzielność zwiększy 1 nocy treningowe drugie zmniejszy i to właśnie ta różnica tutaj poleganie na warsztacie w zasadzie nie na tym konspekt, który zrealizowana nie tych elementach technicznych tylko na tym w jaki sposób trener będzie w 1 z drugim przypadku rozmawiał z tymi zyskami w jaki sposób przedstawi, że będzie bardziej zadawał pytania czy będzie bardziej narzuca pewne rzeczy czy pozwoli na do popełnienia błędów czy nie można mówić o radzeniu sobie z porażkami to pozwól popełniać te popełniać błędy i doznawać porażek, więc to jest przestrzeń, która jest ciągle u nas niewykorzystana przyciąga coraz więcej powinniśmy mówić zgłosić się bardzo na tę rozmowę bo, bo jest sprzeczne, która nie neguje tego co robią trenerzy jest takim uzupełnień takim daniem im dodatkowego warsztat do plecaka z warsztatem dodatkowego zakresu kompetencji czy też rozwiązań, które mogą stosować swoje prace i tu znowu byli trenerzy zaczną w ten sposób podchodzi do sportu dalej, pamiętając o tym, że fajnie będzie mieć przyszłość mistrza to zupełnie inne nasze będą oddziaływać na tych co jest ten potencjał mają mniejszy albo jeszcze mają nieujawnione, bo to zróżnicowanie tempa rozwoju wiadomo, że duże ojej no tak no dra sumując Chince w tym sporcie ogromny potencjał raczej zaletą takiego jest to książka, bo się zastanawiam się dla rodziców właśnie dla trenerów, a może do przyszłych sportowców obecnych sportowców taktu i blok i to właśnie coś na czym się zastanawiałem, zapraszając na cel też do pisania jej wydatków wspomnę, że jest psychologiem sportu bardzo żonaty z Rosji tego, że ja jestem tym holistyczne interdyscyplinarne i w tym się czuje mocny tak też chciałem, żeby ta książka miała taki właśnie miała wydźwięk, ale bardzo potrzeba było potrzeba tego z boku psychologa który, które też odniesie do pewnych zagadnień udał, bo wydaje mi się udało nam się całkiem nieźle zrobić natomiast to co nam bardzo żona, że książka właśnie trafnie nie była tylko dla rodziców albo dla trenerów albo kot lepszych sportową żona dla wszystkich, bo jako ten jest przekonany, że ogromny potencjał trochę się cofnę swój doktorat napisałem na temat wspierania rozwoju talentów piłce nożnej przez najbliższe otoczenie i pan się ten talent generalnie chodziło mi oto moje badania tego dotyczyły, żeby zidentyfikować w jaki sposób oto najbliższe otoczenie dziecka wpływa na to, że się rozwija albo nie i pokazać, jaki jest jeszcze potencjał w tym zakresie dlatego ja swoje perspektywy wolę pracę postaw czy mnie interesują do końca duże projekty te odgórne, chociaż one są bardzo ważne natomiast co się dzieje od dołu dla mnie mikro systemem wokół każdego dzieciaka jest co jego rodzice jest trener jest jakiś nauczyciel konkretny, który ma na niego wpływ, a jeżeli tak, jeżeli to otoczenie to osoby mają wpływać takie tworzyć takie warunki rozwoju, bo faktycznie się niczym bawił chciał się rozwijać w zakresie sportowym tych kompetencji, które mówią z chwilą to oni też są pracować, a jeżeli mają służyć są pracować to muszą rozumieć, a jeżeli mają rozumieć to muszą dostać kontent, który będzie dla jednych dla drugich tak wyważone, że nie pogłębi to, że tak powiem równo UE nie podzieli jeszcze bardziej tylko właśnie to spowoduje to takie wzajemne lepsze zrozumienie się i jeszcze lepsze określenie swojej roli, ale też ograniczeń swojej roli, czyli rodzic musi wiedzieć, że jest od wychowania jest od tego co się dzieje w domu, ale z drugiej strony jak idzie na jak dziś oddaje dziecko na trening trenerowi to musi też w pewnym sensie oddać mu ekspertów, ale też uważać w zakresie współpracować, bo dalej nie jest także trener jest jedynym słusznym do tego, żeby rozwijać dzieciaka, bo rodzi bardzo dużo informacji na temat tego dziecka ma to, że trener poprowadzi świetny trening to też dużo potem zależy to zostanie uchwalony w domu, więc tutaj taką operację wręcz konieczna stąd chcieliśmy stworzyć właśnie taką książkę, która będzie do jednych do drugich jest dodatkowo napisana takim językiem 1 drodze to zrozumieją, bo my dużo mówimy, bo to pojawi się już od paru lat temat edukacji rodziców uświadamiania rodziców ten temat koloru także ten klub oszalałego rodzica, że jest uważam, że to jest ten trend Micro system stworzony wokół dziecka bo jakby to dumnie nie brzmiało to taki mała organizacja ucząca się od siebie, czyli w sensie są tam pewne osoby, które powinny wzajemnie się od siebie uczyć to bardziej od tak jak trenerzy mogą wiele nauczyć rodziców tak rodzice mogą wiele nauczyć trenerów jeśli chodzi o te o te dzieciaki stąd też i z tego co dostajemy ten pierwszy ten feedback tzw. od Czytelników w miarę nam się udało to osiągnąć jest to podkreślane, że faktycznie i wiemy to zarówno trenerów i rodziców, że faktyczne książka się także, że jedni drudzy wyciągają wartość nawet dostałem parę opinii takich, że prywatny komentarzy od rodziców, którzy ją o dzięki temu faktycznie lepiej rozumiem pewne zachowania trenera, więc rozmawiać ze studentami trenerami też poruszane zagadnienia to oni mówią Okaj musimy troszeczkę inaczej do tych rodziców podejść za chwilę wracam do naszej rozmowy dr Łukasz Panfil z moimi państwa gościem jest audycja przy niedzieli o sporcie informacji przy niedzieli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo państwo w towarzystwie dr Łukasza Panfila dzień dobry dzień dobry autora książki sport uczy życia rozmawiamy długo była właściwie swoim takim głównym wywodem też myślą przewodnią jest to by to współpraca w trójkącie zawodnik trener, a właściwie to jest Kwadrat rodzić zawodnik miał jak najlepszą komunikację jak najjaśniejszy przepływ informacji, ale jest pewien problem bo kiedy sięgamy do Akademii piłkarskich ukierunkowanych na na rozwój, a właściwie jest rozwój dziś naznaczony także zyskiem finansowym Akademii niektórym szkołom po to, żeby sprzedawać przez utrzymywać swój klub to trudno mówić to pobłażliwym w nowym znaczeniu tego słowa podejściu dającym margines zabawy albo to, że komuś się nie uda osiągnąć ten poziom mistrzowski, jeżeli wstępuje progi naszej Akademii już tylko konkretem posłużę no to jesteś tutaj po to, żebyśmy z siebie zrobili albo wyprodukowali z siebie szczebli przyszłego mistrza jeśli chce się bawić i rekreacji albo zakłada życie to nie powiedzie to nie u nas cieszy się, że to, że także prosiły ten wątek, bo zdecydowanie tak jest czy i to co co najlepsze co politycy po absolutnie się z tym nie kłóci i to wydaje mi się, że to rozdzielenie właśnie tę sferę Grass rozumują piłkarzy nożnych nazywamy Grass, bo taka została wprowadzona, ale generalnie sport dzieci i Rekreacja grasuje w ośrodku sportu dzieci powiedzmy, że nas interesuje to jest ten obszar, w którym to sport czy życie to, o czym przed chwilą cały wywód miałem jak najbardziej się sprawdza natomiast też jestem zdecydowanie stąd też doktorat pisałem na temat właśnie wspieranie rozwoju talentów, bo też uważam, że jest pewien czy to procent promil wszystkich dzieciaków, które jednak, w których chcemy zrobić przyszłych Mistrzów raz, jeżeli chcemy to zrobić to w pewnym sensie w pewnym momencie te dzieciaki muszą trafić na jakiej jednostki organizacyjnej na razie takiego pojęcia żyje, które będą miały zapewnione warunki rozwoju w kierunku mistrza to się z nami ścieżka profesjonalna to już jego formowania Akademii faktycznie tak, aby nasze to też pewnie trzeba rozgraniczenia dokonać, bo dla mnie Akademii, które powinny kreować przyszłych Mistrzów to ewidentnie są akademie, które są przy przy klubach ekstraklasowych pierwszoligowych te wszystkie inne akademie mają po prostu inną rolę czy taki mamy system piłkarski w tym kraju głównie, że głównie no i akademie te przy ekstraklasowej przy pierwszoligowe już tak trochę już Niechcę schodzić niżej, ale no to są te, które mają zapewnić zaraz albo zawodników pierwszego składu albo tak jak powiedziałem zawodników na transfer to, żeby na nich zarabiać na metro jest ścieżka profesjonalny obok tego albo wre no tak obok tego cały ten cała sfera Rasmus jest różnego rodzaju szkółki tzw. Academy nasze akademie tzw. w sensie, że też używają sformułowania akademie i one zdecydowanie naszym plus znowu plamy rozgraniczenie Gran ZUS, a ścieżka profesjonalna tak zawsze byłem uczony i moja ex 1005. dziesiąty szóstym roku otworzył pierwszą szkołę myślę ze sportowego jeśli chodzi o grę w naszym kraju potem tamto pochodziło szkołę średnią akurat, ale wtedy to był jeszcze system kiedyś nie było kami, a więc za założenie było takie na wzór tam Niemców i Francuzów, żeby stworzyć po prostu ośrodki takie, które są powiązane ze szkołą natomiast tam bardzo mocno pilnowano i wtedy takim wzorował się takie podejście, że jeżeli mówimy o kształtowaniu przyszłych Mistrzów to fenomen muszą być zachowane 2 warunki kluczowe pierwszy najlepszy muszą szanować najlepszymi w 2 oni wszyscy muszą być trenowani przez najlepszych trenerów najlepszych do tego tak, bo nie dokonuje gradacji czy trener Grass Roots jest lepszy gorszy od trenera, który pracuje w Akademii, ale akurat w ramach Akademi, gdzie ścieżka profesjonalna, gdzie nie ma tak jak powiedział po możliwości, że nie ma tego marginesu Okaj odpuść baw się, gdzie ta wręcz dynamiczna selekcja pewnego momentu powinna być tak czy, jeżeli widzimy, że nie nadajesz to niestety, ale wraca do g plus, bo na swoje miejsce może przy przy ktoś inny, kto nadanym etapie na tym etapie no przejawia wyższy potencjał ciągle mówimy o młodych, gdzie bardziej pewnie powinien mówić o potencjale niższą już konkretnych kompetencjach takich zawodowych tak ale, ale ja paradoksalnie uważam, że zimy dobrze w ramach Grass zrobimy swoją robotę, pokazując to jest fajna zabawa fajna zabawa fajny rozwój, że dużo tych kompetencji takich ogólną rozwojowych Niećko sportowych to więcej dzieci w tym sporcie zostanie dzieci chętnie będą się angażowały sport, a Jerzy, a jeżeli osiągniemy to do ścieżki profesjonalnie i łatwiej będzie wybierać tych, którzy nie tylko mają potencjał myślę, bo ciągle mówimy o potencjale talencie postawy zwycięzcy to tam zwały zwana jest dziś potencjał, który dziecko może mieć lub nie, na który możemy pracować natomiast my zapominamy o czymś takim jakieś zaangażowaniem czy dziecko musi chcieć i musi się angażować swój rozwój, a ścieżka profesjonalna wymusza jeszcze dużo większy poziom tego zaangażowania, bo jest to jesteś wtedy zaangażowanie związane z pewnymi wyrzeczeniami ma już mogę z kolegami gdzieś tam musieli na trening kolejny trening fajnie, żeby się wyspał i te wszystkie rzeczy, które są związane z rozwojem sportowy, ale to zaangażowanie jest kluczowe, więc jeżeli my nie zadbamy o to zaangażowanie jest na poziomie wraz z trzynastego roku do dziesiątego roku życia między dziesiątym trzynastym rokiem życia to obawiam się ciągle będziemy walczyć z tym samym problemem, że będziemy oczywiście jako akademie akademie będą znajdywały tych potencjalnie najlepszych tylko wyciąg będzie mocno ograniczone zasób znaczenie będą z każdej grupy społeczne można znać już to jest najlepszy tak nas 2 też można wybrać tego, kto jest najlepszy w tenisie czy winnej tej, którą jest taki, że to powinniśmy mówić tylko można na tyle masową dyscypliną na tyle popularną zmianach powinniśmy mówić o pewnych systemowych rozwiązań, a jeżeli mówimy systemowych rozwiązaniach to, a powinniśmy zadbać o to, żeby w ramach, żeby złotą piłkę nożną jak najwięcej żaków chętnie uprawiało AB usprawnić system, o których przed chwilą nadmienił też czy związane z selekcją dynamicznym selekcją z tymi życzeniami z tym pokazywaniem to jest jednak swój ma być w przyszłości przyszły zawód, więc podejście rodziców musi zmienić to się nie kłóci inaczej ja mówię moje miejsce w tym wszystkim Mojak Łukasza Panfila jest takie, żeby pokazywać tą sferę sport jako narzędzie do wszechstronnego rozwoju sport budowanie zaangażowania dzieciaków po to, żeby osoby, które zajmują się no właśnie Grass Roots było łatwiej robić, żeby lepiej potrafił określić swoją rolę i dostać fajne narzędzie, które nimi biegają, a znowu tym są w ramach ścieżki profesjonalizm też było łatwiej robić swoją robotę będą po prostu szerszy zakres dzieciaków, którym mogą się zajmować, ale jeszcze 1 grupa, którą sport być może nauczy życia, a być może ten sport życia takiego prozaicznego zniechęci bowiem nie wyobrażają sobie życia bez sportu grupa wyplątać z tej ścieżki wyczynowej zawodowym niezależnie od wieku, bo to może dotyczyć dwunastolatka, który został wciągnięty w tryby takiej machiny, która produkuje sportowców to są bardzo często traumy, ponieważ ludzie ci spełniają warunek, który powiedział, więc poświęcają się to jest marzenie są w stanie porzucić wszystko inne Moto skala ich talentu możliwości bądź ograniczeń zdrowotnych nie pozwala im wejść stopień wyżej oni bez sentymentu zostają wykluczeni ze sportem najczęściej nie chcą mieć nic wspólnego wszystko co ze sportem oczekuję, że nie będzie dla nich nauką na przyszłość tylko będzie traumą, do której będą chcieli wracać też gorsze konsekwencje, bo będą tak traktował jako porażkę jakoś nadają jeszcze mają pewne cechy charakteru i zależy to też dużo rodziców pewnie, ale mogą to swoje potem transferować na inne sfery w innych sferach też możemy się nie udać, ale znowu tak naprawdę tym pytaniem odpowiedzi nie ma prostej odpowiedzi chętnie odpowiem czy w tym sensie, że od lat, dlaczego tak dla mnie kluczowe pytanie, bo sam się nie stanowią samo bardzo często rozmawiam z trenerami rodzicami nauczycielami, dlaczego jest tak, że dziecko faktycznie wyklute po pierwsze w jaki sposób na wypłatę po drugie, dlaczego one w wieku 12 lat już jest Pluta, gdzie cały czas mówimy, że do trzynastego czternastego roku życia zróżnicowanie tempa rozwoju różne czynniki, bo akademie mówimy o piłkarskich, chcąc zapewnić jeszcze większy wyższy poziom, chcąc tym dobrym dać jeszcze lepsze środowisko do rywalizacji, ściągając jeszcze lepszy poprzez 1 narzędzia coachingowe muszą koło się pozbyć żeby, żeby zrównoważyć tych graczy no to sprawy stara jak świat mechanizmy, które dotyczą nie wiem korporacji zawodowych przenoszą się już na małe małe dzieciaki to jest własność nie pytam Znicz niebędącymi od dziś pytanie, bo od jedno nie wiem, jaki problem bardzo się sam, dlaczego doprowadziliśmy do tego, że tak faktycznie jest nie znaczy no właśnie tak jakby tego od dały odpowiedź na taką, która jest najczęściej podawana jest takie przekonanie, że faktycznie czy właśnie nawet co ja powiedziałem także na mecie najlepsi muszą trenować najlepszymi Okaj tylko pewnych mechanizmów musimy uwzględniać koniecznie pewne mechanizmy rozwojowe znaczy, jeżeli wiemy, że to zaangażowanie dzieci ten potencjał to zróżnicowanie tempa rozwoju tak duże to my powinniśmy w ujęciu systemowym stworzyć takie warunki, że dziecko Plutę w wieku 12 lat nie wyklucza on po prostu w tym momencie wraca na ścieżkę Grass Roots, ale dalej trenuje dalej dla niego miejsce po to, ja wiem, że mówię o czy ktoś powie, że to jest utopia abstrakcyjne myślenie, że są dobre sobie, żebym jest też nie wiem, jakiej branży informatykiem z aspiracjami popu powierzać się poprowadzenia jakiegoś wielkiego projektu zarządza 22 ludzi to w momencie, gdy przychodzi mówienie się do tego nie nadajesz to będzie 1 z tych 20 kilku dostanie innego zwierzchnikami dostaje tak po głowie dorosły, że trudno się podnieść, czego wymaga wiedzieć i właśnie tu dotykamy sedna jako dorosły jestem załamany dobrano 1 załamany drugi się weźmie w garści powierzają pokaże tak, ale to wielu będzie załamanych natomiast przypadku dlatego ciągle dotykam tego otoczenia tych najbliższych ssaków nasze wiem, o czym dokładnie wie, o co pytasz to się obserwuje wpadliśmy wpadliśmy w takie błędne koło trochę, że w tej chwili nie wiemy rzeczy złe, a z drugiej strony sobie to patrzymy nie ma wyjścia i teraz dlatego ja mówił, że sobie zadaję pytanie jest często ten temat buzuje, kto w końcu powie stop cofamy się krok w tył zmieniamy podejście i jest jeszcze kwestia propos tego zebrały dobre sobie jesteś informatykiem i traci zlecenia czy masa komunikatów które, żeby było jasne, jeżeli dziecko w momencie wyjdzie z tej Akademii, bo okaże się, że inni są lepsi to jest duże wyzwanie na trenerów dla rodziców absolutnie nie neguję, że to nie jest problem, którego nie ma on jest tu nie mówię o tym od razu wprowadzać psychologów, ale pewnie skrajnych przypadkach jest jakiś tam potrzebne czasem dla rodziców może nawet bardziej, ale tutaj jest to jest duże wyzwanie dla otoczenia tylko my tym 1 czy jak to powiedzieć nie powinniśmy tym 1 przypadkiem czy tym, że to jest wyzwanie nie mogliśmy tłumaczyć, że poniesie to robić o tak dokładnie chciałem powiedzieć, bo taki trochę czyszczenie sumienia uważam, że nikt wręcz jestem przekonany, że my, bo jak się dobrze przeanalizuje różne systemy, które są za granicą, które są skuteczne tak bardzo wszędzie tak to działa pan Tomek i lat temu właśnie jak zajmować się w doktoracie tymi talentami to siłą rzeczy musiałem to umie to pojęcie talent trochę też było wymuszone tym, że w sposób naukowy muszę się do tego odnieść się różne koncepcje podejścia do talentów poznać niektórzy mówią dalece czymś elitarnym niż egalitarnym jedni możne osoba nie może też pewien dar, który mamy albo nie mamy natomiast pamiętam wtedy bardzo dużo mówił tam, ale nie jest ważne dużo ważniejsze ciężka praca nie gdzie dla mnie są totalnie nie negowane czynniki fajne jak się ma pewien potencjał i nawet nie dla ciężko pracuje dzieci powinny ciężką pracę, ale angażujemy się od 2 to, żeby rozwijać cofanie bez PIT powiedział o tym, o tym podziale, że stale postawa zwycięzcy tak naprawdę 2 czynniki są tym określa potencjał każdego dziecka natomiast wszystkie systemy w ten sposób funkcjonują, że jest pewien etap nawet niemiecki system, który tak lubimy się o piechocie ten trend się trochę kończy były lata faktycznie, że tak mocno opierali się tym systemie niemieckim było to w skali systemu całego kraju zrobili, ale on też przecież oparta na czym dokładnie co mówimy, czyli najwyższym proces ewidencji jest gra ZUS jest identyfikowanie w ramach Gas bus, czyli robimy regularne obserwacje za pomocą testów obserwacji właśnie dyskusji, ale nie konkretnego rezultatu dziecka tego procesu rozwojowego i na tej podstawie tych co w danym momencie wykazują największy potencjał ściągamy do Akademii szkół tam sądeckie też kulowe excellence kolejne etapy już potem selekcji dokonuje, ale ciągle ta ścieżka profesjonalna w środku ciągle w ramach czegoś dużo szerszego i dalej to jest znowu to dalej ciężki moment moment, kiedy ktoś zostaje wykluczony, bo to zawsze był zawsze będzie ciężki problem dla każdego tylko my nie powinniśmy ja uważam, że nie powinniśmy się temu poddawać naszą mimo wszystko jednak powinniśmy budować taki urząd słowo system, ale powiem, o co chodzi bo, choć miał pojęcie systemowe czy gdzieś tam jest szerokie grasuje zrobione przez szkółki Akademii różne jest ścieżka profesjonalna robiona jest w ramach klubów ekstraklasowych czy różne inicjatywy PZPN oczy musimy sprawdzić 12 sferę, a tym takim tym co je łączy to jest element właśnie identyfikowania i selekcji do tych z największym potencjałem natomiast nigdy nie może być definitywne, jeżeli faktycznie stwierdzimy w wieku 12 próbujemy stwierdza w wieku 12 lat ktoś nadaje no niestety popełniamy duży błąd, bo nawet dużo przykładów gdzieś tam ze świata sportu pokazuje, że nawet w wieku 12 laty szyn nie wróżono mu to potem okazało, że wystrzelił i w sumie tyle dziękuję bardzo, za to rozmowy dr Łukasz Panfil moim państwa gościem autor książki sport uczy życia dziękuję bardzo, SO zaproszono informacje kłania się w imieniu swoim powodzi ta, który był wydawcą tego programu Przemysław Iwańczyk do usłyszenia za tydzień o godzinie siedemnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!