REKLAMA

Jak Mongolia broniła się przed koronawirusem?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-03-13 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
które państwa i moich gości jest dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk dzień dobry pani doktor dzień dobry dużo interesujących tematów oczywiście związanych z Chinami szerzej dziś hasło Chiny wywołuje pytanie co tam się dzieje jak tam pandemia jak tam wirus, ale drugie pytanie chcę się pojawia patrząc na mapy zarażonych państw państw, których są ujawnione przypadki osób zakażonych wirusem jest, dlaczego w ogóle sobie tak dobrze daje Rozwiń » radę dziś nie wiem dziś rano czy wieczorem była cała wielka nie było tam żadnego przypadku co co jak jakaś tajemnica Mongołów rzeczywiście to jest dużo dużo tematów bardzo złożonych na pewnie nie wszystkim w stanie powiedzieć, jeżeli chodzi o samo samo państwo mongolskie muszę powiedzieć, że zaskoczyła mnie bardzo szybka sprawna reakcja instytucji państwowych, gdy tylko, bo pamiętajmy, że epicentrum epidemii to było to była prowincja chyba przede wszystkim miasto ucha i tam rzeczywiście przez ostatnie tygodnie mamy tylko na dzień w przypadku pozostałych prowincji skala zachorowań była bardzo różna Mongolia wewnętrzna, która graniczy bezpośrednio z państwem górskim w ostatecznie całkiem dobrze sobie poradziła z epidemią właściwie zachorował to oficjalnie 70 osób większość leczono nie ma już nowych zachorowań, a od bardzo szybko Mongolia wewnętrzna, która zmyje była jakimś tam buforem ograniczyła przemieszczanie się na nowy rok ludzie przestali odwiedzać oczywiście była bardzo bardzo silna dyscyplina studenci, którzy wrócili handel od razu podanie domowej kwarantannie nawet jeszcze przez bez oficjalnych przepisów rządowych poza tym na słynne już w internecie latały drony nadchodzi jak też wyszedł np. bez maseczki to było Pomin upominany, że zagraża sobie i innym, więc powinieneś być czujny i 2 proc takie komunikaty, że chodzi o moc wewnętrzną od razu zamknięto granicę w Polsce tylko dodam, że do teraz mamy 61 potwierdzonych przypadków zakażeń wirusem tak taki przyjaciel z Mongolii wewnętrznej ci, którzy chcieli przyjechać to na początku się zastanawiam czy oni powinni przyjeżdżać, a teraz ja mówię, że poczekajcie chwilę, bo u nas mamy więcej teraz przez ostatnie idzie do mieć więcej zachorowań niż w Chinach tak potwierdzonych nowych tam jednak ta zachorowalność spada co więcej jak relacjonują, a z Chin to teraz w prowincji szantung, która błyskawicznie się opierała wirusami opracował jednostki z technik po prostu leczenia przyjmuje w ogóle chorych z Japonii Japończycy też są wysyłani na leczenie już dość długo, ponieważ okazało się, że ich służba zdrowia nie była przygotowana na ten rodzaj epidemii inaczej niż Tajwan, który wyciągnął lekcję Sarsa i całą infrastruktura procedury opracowane bardzo szybko wdrożył na naszym specyficznym przypadkiem, bo tam dochodziło przez kościoły chrześcijańskie do masowych zakażeń o ciekawy wątek przypominam się, że niedawno chcieliśmy uczyć Francuzów jeść widelcem, a teraz Chińczycy nauczyli myć ręce jak to mówi Mandrysz internetowe i Mongolia tak tak kościoły w kark Korei szacuje się, że połowę zachorowań, a Kora jest odnotowała 8000 zakażeń i już też wysoką śmiertelnością i pieprzem kilkudziesięciu osób było coś takiego że, że w państwie też ograni chcieli ograniczyć ich gromadzenia i 1 z kościołów chrześcijańskich najmniej 1 tylko taka takie dosyć potężne ewangelikalnych nie posłuchał i wręcz przeciwnie właśnie na namawiał wiernych do modlić do większej ilości zgromadzeń i właśnie jak mówię szacuje się, że połowa tych zakażeń, które jest w Korei to przez przez właśnie zgromadzenia religijne mogą ja Mongolia to co powiedziałam pani że zaskoczyło panią także tak sobie poradzili proszę pamiętać, że jeżeli chodzi o granicę morską chińską to to jest to główne główny sposób zaopatrzenia w ogóle państwo Morskiego produkty spożywcze przetworzone w tekstylia właściwie wszystkie produkty, jeżeli dochodzi do czasowego nawet kilkudniowego zamknięcia tej granicy z różnych względów zwykle Chiny czy czasowo potrafiłem zamknąć tą samą ułan Bator no powstaje w błyskawicznym tempie w ogóle jest inflacja cenowa z tej czarny rynek na podstawowe produkty po nie ma zaopatrzenia w pewne jest pewne produkty spożywcze ta granica rosyjska jest mniej istotna, ale tutaj Mongolia już w lutym jeśli dobrze pamiętam od razu zamknęła granicę z Chinami jeszcze tę główną w RN, czyli Alien i jednocześnie ograniczyła ruch przygraniczny jeszcze tam bark, czyli chudą BOR i ornat tam ludzie przemieszczali, ale jestem mały ruch graniczny zamknęła granicy z Rosją Fuck, czyli de facto bardzo szybko te instytucje działały to była świadoma, że przed wszystkim niewydolną służbę zdrowia, ale zamknięto szkoły np. Mongołowie związek banków w Polsce zbiera zebrał środki na na zakup maseczek ja i materiałów czy do czystości dezynfekcyjne, które zostały wysłane do Mongolii zakaz był w ogóle podróż miał przyjść do nas zespół hiphopowy czy naukowiec mogą tak czy przekaz czy Angoli oczywiście hop hop jest popisem potężna są rok też z popularnych potem się zajmuje kolega z o interes ekipa Wolszczak iście może trochę bliżej byłem lokale nie za nie powiedział, że prowadzi jakiś pogłębione badania, chociaż też czeka wyrok z Mongolii wewnętrznej Irak Mongolia, jaką się rozwijają to jest interesujący w sumie temat, ale wracając do korzy ma podjąć stażu w stół to powiedziane nikt nie wyjeżdża z kraju nie przejmuje i w bardzo ograniczono ruch i do niedawna rzeczywiście szkoły jak mówi zamknięty był był mongolski nowy rok, a on był akurat w tym roku przesunięte ze względu na kalendarz Romański w porównaniu do chińskiego sam jestem sam się czasem jest właśnie miesiąc różnicy rzeczywiście ludzie się nie odwiedzali bardzo ograniczono podróże co prawda mamy już przypadek, który przed pacjentem 0 miał być Francuz przebywający w Angoli, więc już już tylko na wirus jest jest pacjent 0 zupełnie coś innego apeluje, żeby nie używać tego terminu przy każdej okazji dobrze także sprzedaży zwykle pacjent o ani 0, ale duża, że bez chodzenia jestem już połączona z wartą aż o obniżce chodzi oto pewien skrót myślowy powiedzmy po prostu chodzi o to, że przepisuje się to jakby czynnikom zewnętrznym czy jednak te procedury i działalność państwa okazało się jak widzimy cały całkiem skuteczna mimo wszystko na razie zasięg zasięg choroby jest ograniczone i zobaczymy 3 będzie rozwijało trzymam kciuki za Mongołów za służbę zdrowia, ale zachodniopomorskie powiedzmy też ciekawe wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informację, że kilka minut o godzinie o godzinie czy będzie o godzinie 1120 państwa mają gości jest pani dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk wracamy po informacjach Radia TOK FM wczoraj państwa moim gościem jest dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk nie spieszy część naszej rozmowy rozmawialiśmy w temacie, który u, których wszystko interesuje, chociaż też są osoby, które czują już pewien przesyt, czyli kolana wirus, ale w Chinach Mongolii Mongolii wewnętrznej, ale jeżeli rozmawiamy o Chinach to warto zwrócić uwagę na raport Human Rights Watch w sprawie języka tybetańskiego przypominam sobie, że kilka razy na ten temat rozmawialiśmy i się taka ogólna konstatacja była taka, że jest trochę zagrożony, ale generalnie dochody Brytyjczyków zależy w jaki sposób będą wykorzystywali dostępne środki, aby podtrzymywać ten język w dużej mierze tak tylko właśnie tutaj sprawa się dodatkowo komplikuje w ogóle pierwsze co chcę powiedzieć to, że ten raport z 1 strony dostarcza bardzo dużo ciekawego materiału źródłowego przede wszystkim wywiadów oraz analizy pewnych aktów prawnych rozporządzenie w dokumentach rządowych z drugiej strony moim zdaniem jego struktura jest tak bałaganiarstwa i mętna dla osób, które nie są w temacie będzie taki węzeł gordyjski i sami widać badaczy, którzy wykonali bardzo dobrą pracę właśnie w kolekcjonowanie tego materiału źródłowego troszkę go nie zrobili to doskonale rozumiem, bo wiadomo, że etap takiego takiej surówki, którą potem należy jakoś tam oczyścić dlatego widzę, że w tej moją rolą może powinno być pomoc troszeczkę przebrnąć przez ten materiał, bo uważam, że jak mówię cały czas cały czas uważam, że są generalnie bardzo dobry nie jest tak alarmistyczne jak teksty, które powstały naj na jego temat bardzo wydaje się, że warto, że on bardzo zwrócić uwagę, że on z kontrastuje pewne deklaracje i pewną praktykę i sami badacze mają problem ze stwierdzeniem na ile to jest powszechna tendencja rzeczywiście tego się stwierdzić ja nie mogła mieć też tego raportu równolegle mając w tył głowy mu elektorat, który też składał się z części analizy aktów prawnych i procesów przemian w ogóle koncepcji polityki edukacji narodowościowej ze poza tym też składał się z wywiadów z badań terenowych ponadto to to, czego ten raport nie zawiera to jest oczywiste wam szkoły i dosyć szczegółowo analizowała podręczniki szkolne służy różnych okresów to jakby taka taki dodatkowy element, niemniej jednak w raporcie zabrakło nawet podstawowej rzeczy dla osób, które troszczy się o sprawach tybetańskich geografia terenów tybetańskich i tradycyjnych prowincji geografią administracyjną państwa chińskiego PiS bardzo łatwa do powiązania, ale dla przeciętnego czytelnika to już na dzień dobry pojawia się chaos, ponieważ tak naprawdę Tybetańczycy za zamieszkują, jakby 4 regiony historyczne, czyli i Sankt Kamil, a do, gdzie tybetański region autonomiczny to jest pizza i część cham mu większość komu jest w prowincji Syczuan troszeczkę związane mamy jeszcze tam, do której z prowincji Chin High, czyli o Connor i finansów w tym momencie już mamy też autonomie etniczne różnych szczebli, czyli mamy tybetański region autonomiczny, który w całości dedykowane mniejszości tybetańskiej na różnych obszarach mamy prefektury powiaty czy gminy dedykowane mniejszości tybetańskiej albo nieraz łączone z inną, czyli już na dzień dobry będziemy mieli, a różne różne w ogóle władztwa, które będą da na dodatek prowincji chińskie do niedawna prowadziły bardzo zróżnicowaną politykę wewnątrz swojego swojego regionu nie tylko zresztą edukacyjną widzimy was o jak rozmawialiśmy na temat edukacji etnicznej były też trochę inne realia jeszcze to był okres bardzo znaczącej decentralizacji ostatnie lata wprowadziły jednak pokazują bardzo wyraźną tendencję wszystkim centralizacji fiskalnej a, ale także instytucjonalny formalno prawnie nie ma czegoś takiego jak samorządność w Chinach, ale regiony mówiły, że z góry mamy politykę do zdał mamy opór jak coś jest daleko Sarze to można przeprowadzić teraz już nie jest tak różowo zresztą kryzys Wuhan pokazał wyraźnie problem, gdzie władze miasta czy via władze prowincji podlegały jednocześnie kilku innym instytucjom wyższego rzędu i dlatego też ten proces decyzyjny był tak nieefektywnej tak niewydolne, ponieważ teraz włodarze już nie mają takiej takiej swobody w działaniu, że jak tylko coś temu Pekinowi raportują będą miał wolną rękę i to też bardzo skomplikowane bardzo często nie wiemy czy zmiana pewnej praktyki to jest reakcja na peryferiach dużo silniejsza nawet niż w centrum na zmianę polityki Pekinu czy wręcz przeciwnie to właśnie, a właśnie indywidualna powiedzmy praktyka czy polityka wypracowana w danym regionie jest to bardzo ciężko stwierdzić w tym raporcie rzeczywiście też jest to bardzo wyraźnie pokazywane, więc nawet na tym, że w tym element na ten ten element pokazuje, że a, gdy mamy bardzo powiedzmy niejednoznaczne prawodawstwa w język chiński jest potwornie niejednoznaczne prof. Iwiński, cytując swego nauczyciela, który na wyższej szkole stosunków międzynarodowych przy KC KPCh on sam chyba Unii absolwentem Cambridge jakiegoś Zachodniego Uniwersytetu on wyraźnie mówił trzeba pat bardzo oczywiście bale pisać znaki, ale najważniejsze jest jak się czyta chińskie potwornie kontekstu walne, a poza tym ten sam zapis w różnych okresach różnych okoliczności będzie inaczej interpretowane nawet taka prosta sytuacja, jeżeli chodzi o ocenianie włodarzy lokalnych w kata np. ich awansu są pewne zapisy, które mogą być wskaźniki takie ilościowe, czyli rozliczać ich tak jak menedżerów przedsiębiorstwa czy po czy np. dbają o wzrost gospodarczy wprowadzają np. czy budowa oczyszczalni ścieków kopalnie tym podobne mogą być też są też czy jakby kryteria jakościowe wierność idei ideologii partii dbanie o stabilność społeczną itp. no np. na tych regionach w tych regionach wschodnich czy centralnych to wiadomo, że ważniejsza będzie wzrost gospodarczy albo jest stabilność społeczna mierzona liczbą pracy protestów, żeby było jak najmniej, ale już na peryferiach szczególnie tych wielu etnicznych ważniejsze stają się elementy jakościowe, czyli właśnie np. doktrynalne wierność partii, jeżeli chodzi o taką przez propagandę Jan jeszcze przeciwnikiem nie widywałam tak dużo sloganów haseł politycznych, jeżdżąc po Chinach w tym momencie w 70 ciągu to było tak ekstrema to muszą, bo każdego roku rogu atakowały w ogóle slogany i hasła inna sprawa, że to było tuż przed kampanią związane z polityką sekurytyzacyjne, ale już w Tybecie też te slogany były widoczne jest zdobycie było dużo wcześniej to głównie o rok 2010 to już też było widoczne w Mońkach zewnętrzne to czasem coś się pojawiało w podręcznikach szkolnych zdarzało się, ale nawet w podręcznikach do edukacji politycznej w młodszych rocznikach często były komisarz dzięki Ghanie po prostu i uczenie moralności jak być po prostu porządnym obywatelem, więc taki takiego bezpośredni powiedzmy agitacji politycznej było stosunkowo mało się zmienił właśnie to jest ten element, że to co ja znam sprzed 10 kilkunastu lat jest pan zajmuje się tym tematem od parunastu lat nawet przy 45 lat teraz już częściowo może być nieaktualna, czyli wracając do tego raportu Human Rights Watch w sprawie języka tybetańskiego na pytanie czy język tybetański zagrożony należy odpowiedzieć to zależy oczywiście, ponieważ kolejne wymiarem jest to, że Tybet jest niesamowicie zróżnicowany etnicznie, a nawet C5 Tybetańczycy pamiętajmy, że w sensie oto, który był i szefem komisji, która w ogóle stworzyła klasyfikację narodowości w Chinach albo uczniem Bronisława Malinowskiego był prof. Cambridge on sam powiedział, że w przypadku wielu ludów ten podział nie jest wystarczające musi być szybko przeprowadzona, żeby stworzyć właśnie regiony autonomiczne i reprezentację polityczną tych narodowości, ale w przypadku Tybetańczyków szereg ludów pokrewnych, ale jednak nie mnie nie nie do końca tybetański zostało zakwalifikowanych do pytań do narodowości tybetańskiej z tego punktu widzenia widać, że ta narracja o rdzennych terenach tybetańskich właśnie kami i Anton to trzeba bardzo na to uważać i języków tybetańskich szacuje się nawet, że może być 2030 rodzajów jak bardzo różny od siebie dokładnie tak na nową metodę naszą geografią kota jest tylko, że ten oczywiście są góry mamy Warszawę przedwojenną, gdzie każda dzielnica mówi innym inną gwarą jeszcze w miarę zrozumiałą dojdziemy do do Grójca nie możemy się porozumieć i te realia są jak samo jak byłam pierwszy raz kami w 2007 roku to jest to jadę busem i tak młodzież między sobą rozmawia po chińsku starsze nie są to nic nie mówią, dlaczego oni są w stanie się porozumieć jak próbowała zagaduje po tybetańsku się jeśli państwo nigdy do czynienia uczyła, ale którego gdańskiego haskiego oczywiście tak naprawdę nauczyciel był z King Grójca stringi tak tak z Grójca, ale to sam, więc coś podobnego to jest także widać było i próba ich odpowiedzi widać wyłożone są między sobą nie są w stanie się porozumieć co naprawdę inne dialekty czy wręcz języki i od razu w tym kontekście jak mówimy, że mamy prowadzić edukację w języku tybetańskim na to pytanie, w którym należy generalnie w haskim nie ma problemu nalewkami to jest mniejsze co jest dla tych dzieci język obcy, a media częściowo mają w takim powiedzmy ogólnym chamskim męczyć no to co jest bardziej to są czymś mówi w carvingu, czyli Darda albo w tangu na to są takie dialekt powiedzmy, że nawet lasy one są dosyć zrozumiałe, o ile mówią wolno i tutaj nawet na tym z tego punktu widzenia jest szalony problem ja podam przykład zupełnie inne innej części, gdy w 2016 roku prowadziłam badania terenowe szkołach wszędzie gangu mamy w Chinach region ujgurskiej księcia jak w prefekturze kazachskiej, gdzie jeszcze była autonomia mongolska to było znieść region zam. też przez to wieńców, którzy przez Chińczyków są klasyfikowani jako Mongołowie no i była szkoła łączona i był tam nauczyciel, który był Mongołów MO ratę z premier Turgut to nie mówię mówię szczegóły na zasadzie humoreski, czyli jego rodzimy językiem był iracki elektorów łódzki znał świetnie standardowy mongolski Mongolii wewnętrznej no i miał dzieci irackie, ale mówiący dialektem Uriah chińskim dziś Turzyński najmu tak w klasie miał obowiązek mówić w języku mongolskim standardowych Mongolii wewnętrznej, czyli z regionu chęć daleko więc, czyli nienaturalnym językiem dla tych dzieci i mówi tak na dzieci dzieci z miasta lepiej wiadomo, że znał chiński, ale większości miast prowincji właśnie tu chińskich lub tria chińskich no to tu próbował po Targówku do tych Urban High sów są różne dialekty, ale w miarę zrozumiałe akurat, ponieważ znał świetnie kaski to się tu chińskiego nauczył się tu chińskim pomagał potu w Mińsku najlepszym w jego franka, bo i tak kazachski, więc w razie czego mówił pokazał szkół no, a uczył teoretycznie po angielsku języka mongolskiego no i kamienie sobie wyobrażam, że podobna sytuacja mam prośbę pani doktor czy mogłaby pani powiedzieć po lasku zapraszam do informacji Radia TOK FM mam miałem z tym problem w tym momencie tak to teraz już na dzień dobry na nie na osiedle jest wszędzie, a np. w języku w haskim to było franki Europe czy jak i jak się masz, a na jej w tym momencie w chamskim to by było już akcje rangi np. chcemy Europy takie coś nie jest takie trudne, ale jesteśmy po polsku potem zapraszam panią naszych słuchaczy na informację Radia TOK FM już kilka minut o godzinie 1140 informacja widzimy nasze rozmowy studio dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk wcale państwa moim gościem jest dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy o raporcie Human Rights Watch w sprawie języka tybetańskiego pojawił się w prasie głównie nie polskojęzycznej informacje dotyczące tego raportu o 3 z takim trochę alarmistycznym tytułem, że język tybetański zagrożony dr Katarzyną Golik wyjaśnia całą złożoność sytuacji, ale też ocenia ten raport, który pani mówiła przed formacjami jest dość chaotyczny, pomimo że został wykonany kawał dobrej roboty ten i dlatego nie jest w stanie oczywiście wszystkiego wyjaśnić, szczególnie że jak nie nic wam na same ku szkół i wywiadów pytań czekamy odnośnie edukacji przeprowadziłam wiele mniej niż z innymi narodowościami, bo wiadomo, że ogólnie pracowałem wśród Mongołów trochę też Koreańczyków czy Kazachów ale niemniej jednak tutaj pokazuje, że są pewne wymiary i w tym raporcie to w ogóle nie stał uwzględnione, bo z 1 strony mamy zróżnicowanie samych ludów tybetańskich, ale mamy też zróżnicowanie władz w, a prowincji chińskich, więc od lat już widać było, że tybetański region autonomiczny prowadzi trochę inną politykę niż prowincja Chin High i człon był pod tym względem najbardziej liberalne zresztą tam osoby odpowiedzialne za edukację tybetańską wprost mówiły, że dla nich akurat zachowanie kultury tybetańskiej jest pewną wartością i nawet i zostanie jak te nie będą się przyjmować szczegółami nie mówili konkretnie, ale spodziewam się takim szczegółem może być np. to, że wiezie się do 1 z głównych chodzić do 1 z głównych klasztorów tybetańskich w Hamie i w głównej sali na samym środku jest kilka portretów przywódców religijnych w tym Dalajlamy czternastego oficjalnie Porter zakazane przecież do ekspozycji publicznej większość miejscach w Hamie to było typowe Andy już Tybetańczycy mówili szczególnie po, że po zamieszkach w 2009 roku rzadko już publicznie ten portret się eksponuje w niektórych miejscach jest, ale przez pierwszy sekretarz partii się go chowa w tybetańskim regionie autonomicznym też w ogóle rzadkość i nawet jest to pewne zagrożenie co więcej w Syczuanie było sporo szkół klasztornych, które próbowały integrować oficjalny program nauczania pod auspicjami ministerstwa z edukacją klasztorną coś takiego całkiem dobrze funkcjonuje nie wiem czy to inspiracja raczej niekoniecznie w prefekturze autonomicznej ścisła bana wiązanie dedykowanej mniejszości Tański, gdzie rzeczywiście ten ten projekt całkiem dobrze wychodzi w Tybecie też funkcjonowało nie wiem czy mieli w końcu oficjalna zgody ministerstwa na prowadzenie takich szkół i jest niepokojącym przykładem rzecz, że też został zamknięty w 2018 roku, ponieważ jak mówiłam, że bardzo wiele zależy od od mobilizacji lokalnych społeczności znając przed wszystkim doświadczenia mongolskie to w Tybecie właśnie z członków przykładem takiej mobilizacji w sprawie odcinka też to było też były takie inicjatywy, których na bezpośrednie nie znałam, jeżeli to zostało ukrócone NATO widać, że rzeczywiście są jednak jest coraz większa kontrola co więcej, jeżeli chodzi o praktykę dwujęzyczną jest 1, ale jest inny moment kontrowersyjny w tym raporcie, że mowa jest, że w ramach programu reformy edukacji 20102020 i promocji edukacji dwujęzycznej o tym, mówiłam już kiedyś, ale mniejsza Stępień jest forsowana nauczanie w języku chińskim znowu to nie jest do końca tak forsowanie edukacji dwujęzycznej tej sforsowanie 2 języków i komponent języka mniejszościowego jest absolutnie obowiązkowy i ma być wzmacniany wręcz, więc jeżeli tutaj mamy praktykę wzmacniają języka chińskiego kosztem języków etnicznych to idzie wręcz można powiedzieć wbrew albo na pograniczu, a uwarunkowań formalnoprawnych oraz samej reformy edukacji, gdzie dwujęzyczność, jakimi zgłaszali nauczyciele z różnych narodowości, a jeżeli ona jest prowadzona powiedzmy w takim, a nawet Startowi myśleniu, że część przedmiotów jest po chińsku część w języku mniejszości albo, że w ramach jednych zajęć podręczniki są w 2 językach i wprowadza się terminologii w 2 językach ona jest nieudanym eksperymentem, niemniej jednak rugowanie języka etnicznego odbywa się tylko wtedy, gdy nie znajdzie się pewnej kadr i to oglądam na różnych obszarach czasami było także do szczególnie do takich przedmiotów powiedzmy bardziej specjalistycznych i rzeczy jak nauczanie języka angielskiego czy nauczanie fizyki zdarzały się sytuację, że trudno było znaleźć nauczyciela w mniejszości etnicznych zatrudnionych Chińczykach Han i to było prowadzone w języku chińskim Królik fizykę jako przedmiot przyrodniczy bardzo często już bez definicji była takim przedmiotem, które miały wprowadzone po chińsku przyczyni się do komunistycznych tylko 1 rzeczą, ale czy przedmioty były wierzy, ale tak, ale w tym raporcie jest pokazywane pokazane, że jest wręcz dyskryminacja i utrudnienie zatrudniania tybetańskich nauczycieli, jeżeli też praktykę w regionie w regionach tybetańskich to rzeczywiście jest to niepokojące jest to pewnym zagrożeniem, bo jak co chcę powiedzieć w przypadku edukacji dwujęzycznej to jak mówi albo mamy w wszystkie pojęcia wprowadzane w 2 językach na co wiadomo, że jeśli może być nieco chaotyczne albo dzielimy przedmioty i przedmioty ścisłe przyrodnicze szczególnie pod kątem egzaminów na wyższe uczelnie, gdzie chcemy myślimy o zdobyciu prestiżowego zawodu dobrze płatnego nauczania po chińsku przedmioty humanistyczne społeczne w języku etnicznym naj mogą być przesunięcia pewne no dla mnie absolutnie niesamowici są Koreańczycy, bo oni właściwie wszystkich przygód nauczyłem po koreańsku tylko mają zajęcia z języka chińskiego w języku chińskim naj to już tak na pograniczu byśmy powiedzieli drugą stronę w lego co jest co zakłada reforma czy zakładają obecnie uważa się wyda udaje, bo ani oba języki mają bardzo wysokim poziomie tak jak już wspominałam to nawet Chińczycy Han chętnie kończył koreańskie szkoły, żeby potem właśnie pracować w dyplomacji czy w innych ministerstwach związane skoro po Koreę północną południową, bo to jest tak dobra edukacja zresztą Koreańczycy po koreańskich szkołach akurat wiem więcej efektu, żeby nie mówię o innych regionach nie mają problemu ze znalezieniem pracy w języku chińskim przypadku szkół etnicznych innych mniejszości na sprawach dużo bardziej skomplikowana, ale czy jest tak, że wejdę w ten wątek jest także pewne mniejszości są preferowane przez władze czy nie są np. właśnie Koreańczycy może pozwalają się na więcej tak albo na prowadzenie szkół wyższej jakości z powodów nie wiem politycznych, a Tybetańczyków np. nie to znaczy nie zapowiedział prowadzenie, a że pozwala na prowadzenie szkół lepszych lub gorszych, ale pozwala się więcej mam takie wrażenie graniczące z pewnością, że w przypadku Koreańczyków Szymanka ołów mają oni więcej swobody mają też kadry które, jakby nie ma się ryzykować w przypadku Tybetańczyków ta kontrola jest ściślejsza prawdopodobnie ważnym elementem może być też to, że pewne narodowości na szkodę niedawna dosyć ciekawą wydaje się grupą byli Kazachowie Teresa wzrośnie gangu ze względu polityka sekurytyzacji wycofano w ogóle edukacji mniejszościową również dla Kazachów, niemniej tak jak patrzy na ludzi, które miały ciekawe projekty edukacyjne i mogą sobie eksperymentować to to są raczej ludy, które mają, jakby niepodległe państwa, gdzie tu nie chodzi o presję ze strony tych państw nowo co może nie wiem Kora Północna czy jeszcze Mongolia wobec Chin chodzi o to, że jest potrzeba za nimi relacji nie ma pod potencjalnego zagrożenia, jakie ruchów separatystycznych rozumiem no nie teoretycznie może być, ponieważ możemy np. mieć wątpliwości jaka, jakie jak będzie lojalność obywateli chińskich mniejszości wobec tych państw odwrotnie tu może być problem, ale właśnie jest takiego, że może zależeć władzom chińskim na kadrach, które znają ten język znają te kraje w sposób zupełnie nieosiągalne dla większości Chińczyków i nawiązują dobre relacje chociażby przez kontakty transgraniczne, ale także są kadry, które pomagają w utrzymaniu relacji międzypaństwowych moja hipoteza jest taka, że ten element może być istotny bardzo bardzo panie dziękuję pani doktor państwa i moim gościem była dr Katarzyna Golik z Instytutu studiów politycznych Polskiej Akademii Nauk, jeżeli ktoś jest zainteresowany raportem my Human Rights Watch w sprawie języka tybetańskiego oświadczyła państwa do do tego raportu gorąco polecam, aczkolwiek nie sądzę, żeby w 1 czy 2 pokoleniach ten język zanik inne są problemy, ale jako polec dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością czuwa Kamil Wróblewski informacje już za kilka minut po godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program, ale przed godziną dwunastą przewodnik higieniczny Ewy Podolskiej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA