REKLAMA

Czy ktoś pamięta o artystach w czasie kryzysu koronawirusowego?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-03-13 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:54 min.
Udostępnij:

W studio Aldona Machnowska-Góra - Dyrektor Koordynator ds. Kultury i Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Warszawy

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a teraz na poważnie Mikołaj Lizut dzień dobry, a Study gość Aldona Machnowska Góra dyrektor koordynator do spraw kultury i komunikacji społecznej urzędzie miasta stołecznego Warszawy dzień dobry dzień dobry wygląda na to, że pandemia Korona wirusa jest szczególnie dotkliwa niebezpieczna pod względem życiowym dla pracowników szeroko pojętej kultury tak napisała pani na Facebooku to jest bardzo często praca w formie prekariatu są to umowy o dzieło no, a działo się po Rozwiń » prostu w tej chwili nie odbywa istnieje taka możliwość, że niektórzy artyści ci, którzy związali koniec końca dnia na dzień po prostu za chwilę u nas głodu no tak przyznaje, że oczywiście ta sytuacja jest dla różnych grup społecznych oraz wszystkich niebezpieczna ze względów powiedz zdrowotnych no jest zagrożenie epidemią czy mówimy o epidemii i też oczywiście kryzys to co się wydarzy natomiast są takie grupy pracownicze czy społeczne do nich należy właśnie pracownicy sektora kultury, którzy z różnych powodów są specjalnie dzisiaj narażeni na to, że naprawdę moim odczuciu ta sytuacja będzie dla nich życiowo bardzo bardzo niebezpieczna w czasie powiedzmy jak wygląda np. praca aktora to znaczy ile i SA co aktor w teatrze miejskim zarabia aktor w teatrze miejskim pracując w teatrze, a nie tylko w miejskim różnych innych teatrach przede wszystkim głównym jego źródłem dochodu dochody tak naprawdę jest granie przedstawi uzasadnia tak po spektaklu uczestnictwo w próbach przy nowych przedstawień oczywiście cała grupa aktorów etatowych, którzy są na etatach tak, czyli po prostu mają ten tą ustawą umowa o pracę, ale też jest to zwyczajowo od lat, że nie są wysokie pensje nie są wysokie stawki na moje założenie takie, że potem za każdy zagrany spektakl dostaje aktor swą stawkę, tak więc gra to są różne różna różne różne motywacje tego, czyli jest lepszy jest bardziej kochany przez publiczność doceniany przez reżyserów tym jak by ma szansę i więcej pracuje ma szansę zarobić większą więcej pieniędzy, ale oczywiście też cała grupa artystów, którzy pracują aktorów przede wszystkim, ale nie tylko, którzy pracują w instytucjach publicznych instytucjach publicznych organizacjach pozarządowych w filmach nawet reklamówka no oni wszyscy pracują na tzw. umowach śmieciowych są prekariuszy ami to znaczy pracują mają zaplanowane te przedstawienia próby reżyser realizacje spektakli scenografowie przygotowanie premier to jest to te opłaty za dzieło, które wykonają są głównym źródłem utrzymania to jest bardzo duża grupa ma za nieproporcjonalnie 1 z największych, a druga, że to nie jest taki rodzaj pracy, którzy np. taką pracą, którą zwykle wykonują studenci tak też pewnie będzie problemem w związku z różnymi branżami, które będą padały jak np. praca w kawiarniach czy restauracjach barach tak dalej zwykle młodzi ludzie wykonują tutaj mamy sytuację taką, że to jest styl zarabiania pieniędzy utrzymywania siebie utrzymywania rodzin ja nie chcę tutaj jakiś sytuacji też z wzbudzać, aby ci ludzie mają niepełnosprawne dzieci dzieci na utrudnia rozwój kredyt samotne matki i w poprzednich latach często zdarzało się także, że była z różnych powodów ogłaszano skład żałoba narodowa pamięta także dni tydzień tak też wtedy do nowej rady tragedia dla dal zarówno dla aktorów, ale też dla dyrektorów teatrów także tych prywatnych no tak dla menadżerów, którzy zaplanowali każdy dzień to ogromna strata finansowa, ale tutaj musimy liczyć no tygodniami długim terminem może dłużej oczywiście już teraz wiemy, że się imprezy masowe są zawieszone w Polsce na 2 tygodnie teatry filharmonie opery i wszystkie instytucje kultury nie działają to znaczy nie pracują z publicznością no właśnie i czy miasto stołeczne może coś zrobić dla tych artystów to są też mówimy tak ogólnie, ale są w ogóle pracownicy szeroko pojętego sektora kultury to są np. także ekipy filmowe no, jeżeli plany filmowe w tej chwili staną stanu na pewnie ta to także pracownicy planów filmowych, którzy na ogół pracują na umowę o dzieło także zostaną bez dochodu całej możemy jako jako miasto zrobiło naszymi takimi głównymi partnerami, czyli pracodawcami strony mamy bardzo bliski kontrakt kontakty z oczu instytucje kultury już wysyłaliśmy pisma i prosiliśmy o to im też musi też wspieramy pracowników po prostu w tym, żeby prawa pracownicze w zależności od tego w jakim teatrze, jakie są tego regulaminu pracy artystycznej, jakie są regulaminy wynagradzania, ale starać się o to, żeby w tej sytuacji, która wszystkich nas dzisiaj dotyczy małe specustawę naprawdę powinniśmy wszyscy reagować dosyć wyjątkowo myśleć o opłat tzw. postojowym to są też takie sformułowania złoży takiego teatru dziewiętnastowiecznego to wytłumaczyć to jest właśnie to ta opłata jest z jakiegoś powodu aktor nie gra nie z jego winy tzw. siły wyższej to być może należałoby jednak przygotować jakąś formułę ochronną dostaje te pieniądze postojowe jest też taka pensja, którą dostają pracownicy teatru podczas przerwy sezonowe no tak też tak silna, ale ta tutaj tak, ale tam jest to uregulowane dzisiaj w brzegu wg nowoczesnego systemu wynagradzania i prawa pracy tutaj tutaj jakby jest taka sytuacja wyjątkowa jest papieża, żeby jednak zadbać o tych swoich pracowników być może dzisiaj należy zlecić inną pracę być może, jeżeli nie spotykamy się z widownią to trzeba nagrywać podcast przygotowywać coś co nie wymaga uczestnictwa publiczności, więc możemy uznać, że wypełniamy te wszystkie bez bezpieczne granice funkcjonowania, ale jednak dajemy artystom możliwość jakiegoś zarabiania pieniędzy etatowym, ale też nieetatowym, jeżeli chodzi o organizacje pozarządowe, czyli organizacji, które z naszych środków mają dotacje na różną działalność też jak jesteśmy gotowi wysłaliśmy pismo, żeby aneksować umowy oczywiście, dlatego że te wydarzenia zadania proszę nie odbędą przyznaje na najbliższe tygodnie, ale też, żeby dbać właśnie te osoby, które straciły swoje źródło finansowania pomocy pisze na Facebooku stan mnóstwo informacji niektóre z nich są naprawdę tragiczna, że są ludzie, którzy są samotne matki, które nie to nie są tylko aktorzy, którzy są reżyserami i planowali mu swoje życie, planując sezon po sezonie, że tutaj w maju będzie premiera będzie zapłata za to zaczyna próby te dzisiejsze wszystko rozsypało czuć zupełnie zostali rzeczywiście bez broni wobec tej sytuacji, ale miasto niewiele może natomiast wspólnie możemy tak po pierwsze, będziemy robić też nam na namawiam, żeby robić to, czyli do dzisiejszego dysponenta wszystkich decyzji, które dotyczą specjalnej sytuację figami Korona wirusa po pierwsze, mówić o jakiś mechanizmach ochronnych i funduszu wobec artystów, którym można zrobić dziś mamy sytuację taką, że nie etatowa matka dostanie zasiłek, jeżeli zostanie z dzieckiem w domu nie pracuje nie ma etatu, więc jest poza tym systemem dzisiejszym o tym musimy już dzisiaj mówić, bo to po prostu myślę, że przypadkiem takiej sytuacji nigdy nie byliśmy umknęło i też pierwsza podstawowa rzecz, żeby pamiętać o tym, żeby zadbać o tych pracowników, ale oczywiście na przyszłość kaźni oraz nierozwiązany problem w ogóle systemu ubezpieczeń zbiera artystów no właśnie taka projekt takiej ustawy cały czas jest w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego chodzi właśnie ubezpieczenia np. pisarzy, którzy trochę przez taką polską tradycję są własnymi pracownikami sami sobie regulują w swoją swoją pracę na ogół nie są ubezpieczeni chodzi o malarzy chodzi także o artystów muzyków z z orkiestr zespołów ta ustawa jak rozumiem jest konsultowana ze środowiskiem, ale wciąż nie ma tej ustawy nie ma i powiedzmy sobie w czasie tej tej ustawy nie ma powodów finansowych to znaczy to będzie obciążenie dla budżetu po prostu, a druga jest taka, że trwają wciąż takie tarcia też samym środowisku które, których widzimy ciało uczestniczy od wielu lat, bo to nie jest kwestia ostatnich tam 23 tylko prawie 20 tak to znaczy kto jest artystą to będziemy do tego prawo o jakie będzie wykład związki miały różne nieporozumienia związane z tym co, że będzie o to jaka rządowa komisja, która orzeknie, kto jest zawodowym artystą a kto nie to jest nieporozumienie Kuna wróciły nasze rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Aldona Machnowska Góra dyrektor koordynator do spraw kultury komunikacji społecznej w urzędzie miasta Warszawy jest państwa moi goście, a teraz na poważnie Aldona Machnowska Góra dyrektor koordynator do spraw kultury komunikacji społecznej w urzędzie miasta stołecznego Warszawy jest gościem programu rozmawiamy o sytuacji pracowników kultury w dobie zarazy w czasach zarazy ktoś ładnie nazwał kultura wczasach zarazy kultura wczasach zarazy właśnie taka parafraza literacka no rzeczywiście takich sytuacji się znaleźliśmy, a ta sytuacja pracowników sektora kultury szczególnie trudna ze względu na to, że bardzo często to jest praca w formie prekariatu to są umowy bardzo często małe umowy to znaczy opiewające na niewielkie pieniądze na co w tej chwili właściwie wszystko to co dzieje się z publicznością w sektorze kultury stanęło nie wiadomo jak długo będzie stało to znaczy jak długo będzie trwała ta blokada imprez masowych, ale także pracy teatrów kin oper i wszystkich instytucji kultury na właśnie rozumiem, że państwo, czyli miasto warszawski ratusz apeluje do ministra kultury i dziedzictwa Narodowego o stworzenie jakiegoś funduszu, który byłby takim SOS dla pracowników kultury boi się tylko, że to jest to znaczy artyści jesteśmy już, którzy w kolejce no tak, ale też rozumiem że, że służby rządowe przygotowują też to mi jako jakąś analizę tego co się dzieje, bo takich grup pewnie będzie dużo, ale rzeczywiście tutaj mamy 2 wyjątkowe sytuacje, czyli w ogóle problem problem prekariatu, a z drugiej strony ten odsetek czy te proporcje, jakie są w kulturze rzeczywiście tutaj artyści założenia są prekariuszy ami z przymusu są prekariuszy sami czasami wyboru nie ukrywajmy tego, ale dzisiaj naprawdę to jest wyjątkowo grupa postawi na bardzo bardzo trudnej sytuacji znaczymy mamy zamknięte szkoły i zamknięte domy kultury teatry i opery tylko różnica jest taka, że nauczyciele mogą zostać dom albo pracować bez ucznia dostają swoje wynagrodzenie natomiast duża część artystów nie dostaje tego wynagrodzenia albo montaże finansowe związane z wynagradzaniem np. aktorów wyglądają tak, że ich minimalne pensje, na których sąd nie starczą na życie na kredyt na dzieci na utrzymanie rodzin, bo głównym im ich tym pułapem zarobków była ta liczba wygranych przedstawień mało tego to nie jest jakby sytuacja, że ktoś sobie wybrał, że będzie mało pracował przecież każdy z tych osób miało zaplanowane tygodnie miesiące czasami sezony teatralne ile oni będą pracować ile zarobią tak właśnie ta sytuacja dotyczy ekip technicznych dotyczy np. na ekip na planach filmowych przede wszystkim, ale dla 2 ze powiem, bo jesteś jesteś jesteś taki, żebyśmy byli dobrze zrozumienie, jeżeli mogę, bo nie żałują róż jak płoną lasy tak jak przyznaje, że to usłyszałam tu nie chodzi o to, że my, żeby mi i sektor kultury ludzie kultury zawsze bardzo rozumiał siłę wyższą to, że dzisiaj pomagamy najsłabszymi jesteśmy w sytuacji wyjątkowej tylko, że wydaje mi się, że władze samorządowe rządowe też muszą dzisiaj ocenić tych uczestników artystów ludzi z sektora kultury, jako że oni być może okażą się ofiarami tego co się co się dzieje być może może nie największa, ale tak się może stać, zwłaszcza że bardzo często opinii publicznej mam wrażenie, że artystów mierzy miarą celebrytką to znaczy, że to są ci ludzie, którzy odnieśli ogromny sukces także finansowe to przecież jest nie do końca prawda to jest nieprawda rzeczywiście no na pewno to są najbardziej widoczna osoba też, jakby cała cały system popkultury wspomaga tak ta te wizyty w rezydencjach czy opowiadania o tym gdzie nasi celebryci podróżującej po prostu jakiś system, którym się musimy się w całym świecie zmierzyć bez na co dzień artyści, którzy pracują na róż i pisarze, którzy przecież zabiją też na spotkaniach autorskich i aktorzy, którzy grają w spektaklach i muzycy, którzy mają koncerty oni nie zrobią takich pieniędzy na rzecz mamy ostatnie badania Warszawy sprzed paru miesięcy tak nas jak pani, bo można powiedzieć jak to wygląda to znaczy, żeby żeby, żebyśmy mieli pełniejszy obraz no, zanim została pani dyrektorką do spraw kultury urzędzie miasta przez wiele lat była pani dyrektorką teatru, więc zna pani od podszewki jak wyglądają te znam od podszewki i prowadziła teatr pozarządowe i teatr miejski więc, jakby rzeczywiście jest tak, że to jest bardzo ciężka praca to jest cały czas jakby pewna pewna walka to znaczy po to, żeby zarobić średnią warszawską, która jest dzisiaj nie 6 pół 1000 jest naprawdę bardzo trudne, że niewielu aktorom, których pamiętam, których znałam, którzy nie są w tej kategorii uznanych celebryckich, którzy rzeczywiście bardzo dużo grają w filmach serialach naprawdę są kwoty nieosiągalne zresztą badania, które ostatnio były wytwarza przeprowadzone w Warszawie mówią jasno ponad 1000zł w sektorze kultury w ogóle zarabia się mniej niż średnia średnia zarobków w Warszawie, więc tak, by ten mit wysokich zarobków są to jest jest naprawdę nie zupełnie zupełnie mylne i wciąż mówimy o Warszawie w miejscu, gdzie najwięcej teatrów najwięcej planów filmowych najwięcej sektora związanego też reklamować to jest jeszcze na na tle całej Polski miejsce dla artystów nie najgorsze natomiast ma też nie możemy sobie wyobrazić sytuacji artystów mniejszych miejscowościach dzisiaj, kiedy jedyny teatr staje w wmieście jedyne źródło utrzymania to są czasem małżeństwa, które pracują w 1 instytucji no no przyznaję, że jak sobie o tym, myślę to rzeczywiście wydają się to będą będzie duża jednostkowych bardzo taki życiowo problematycznych sytuacji podstawa tak walczyli etat aktorski to często bywa nieco ponad 1000zł to znaczenie nie zapad 1000 to nie, bo minimum dzisiaj dużo wyższe, tak więc to jest tak myślę, że między 23000 to są to etaty aktorskie pamiętajmy, że jeszcze wysługa lat chodzi, bo to jest taki system jednak taki też o mocno osadzone w poprzednim reżimie tak, ale to to są rzeczywiście najniższe stawki możliwe no właśnie i rozumiem, że teraz całe środowisko powinna apelować do ministra kultury i dziedzictwa Narodowego pana wicepremiera o jakiś rodzaj pomocy to znaczy takiej pomocy doraźnej, ale też pomocy systemowej tylko pytanie co właściwie można w tej sytuacji zrobić no no to tutaj oczywiście możemy rozpocząć dyskusję można stworzyć fundusz można oczywiście też powołać jakieś gremium czy jakiś się od oceniający można sprawdzać uprości składanie wniosku artystów, którzy mają utracone planowane dochody przez najbliższe 2 miesiące nie mają etatu są sytuacje, które można wszystko sprawdzić rzeczywiście sprawia, że będą mieli problem z przyrzeczenia żal mecze artyści nas artyści są zdumieni w tzw. OZZ tak bardzo często, czyli organizacja zarządzania zbiorowego np. aktorzy także mają swój związek być może OZZ mogłyby w tej sprawie coś zrobić być może tak być może i czy ja, jakby apeluje i wkład w jesteśmy dosyć świeżo po różnych decyzjach, więc wydaje mi się, że warto wcześniej na ten temat rozmawiać także należałoby rzeczywiście te musi przejrzeć ja też przyznaje, że nie znaczy też namawiam artystów żeby, bo znam środowisko wiem, że to są ludzie, którzy jutro chętniej zaczną po prostu czytać wiersze seniorom w domach także oni jakby być może inaczej będą chcieli w tej całej sytuacji zachowały się takie jak kumpel ska pomoc prawda to znaczy no to jest jednak jakieś środowisko nauczyć oczywiście samo sza albo środowiska oraz, że tak tak to ja apeluję też do dyrektorów instytucji, żeby jednak w tej sytuacji wyjątkowej spojrzeli inaczej na tę umowy ustalenia regulaminu, bo naprawdę dzisiaj wszyscy jesteśmy zresztą w każdym sektorze w jakiej sytuacji wyjątkowych tra nigdy nas nie spotkała, więc też po prostu trzeba dbać o siebie nawzajem dobrze, ale chcemy zapytać teatru, które podlegają samorządowi warszawskiemu na rozumiem, że Tatry nie pracują w tej chwili, więc też na nie nie ma przychodów czy to coś dla nich oznacza de facto oznacza to oznacza dla nich to, że najprawdopodobniej zdarza się, że od rodzaju teatru, ale dziś mamy w Warszawie duże teatry które, których większość budżetu to jest budżet z dochodów z biletów centra nasza dotacja nazwijmy to nasza dotacja publiczna jest naprawdę częścią ani w IT instytucje z pewnością będą musiały zmienić swój plan finansowy my takiej umowy z uzgodnień z ustawą z naszymi instytucjami, że jest kontrakt także jest określone ile trzeba zagrać spektakl zrobić premier i oni wszyscy wiedzą ta informacja o dyrektora biura kultury poszła, że będziemy tzw. wskaźniki zmieniać, bo to wszystko rozumiemy, ale też na bieżąco monitować kontrolować co się dalej dzieje, bo czy budżety, które dzisiaj mają zaplanowane instytucje starczą do końca roku tego nie wiemy nowość to są wiata, które popadną w tarapaty finansowe na pewno są takie teatry na pewno są takie teatry to głównie są teatry które, których tak jak mówię różnie nazywamy teatry dziecięce, bo tam jest bardzo duże uczestnictwo sprzedaż biletów rzeczy się też przedstawić bardzo dużo w roku teatry takie jak teatr Roma teatr Kwadrat tatko media czy teatry, których dotacja miejska jest tylko częścią to mniejszą częścią całego budżetu, bo chodzą na kolegach, którzy chodzą na kompletach, bo spektakl jest dużo, bo mają inną po prostu polityka strategie tego jak będzie ich instytucja funkcjonowała, ale nie tylko, bo te inne te także inne instytucje, które może nie chodzą na kompletach, ale mają bardzo dużą dawkę współpracę międzynarodową, która dzisiaj się rozsypała tak mamy teatr, w którym które też planowały swój dochód w tym roku, czyli ten montaż budżetowy z tego robią koprodukcje międzynarodowe jeżdżą na festiwal na tournée, że z tego zaoszczędzone czy zrobione środki idą w funkcjonowanie teatru, więc tutaj na razie no wiemy, że tak będzie konkretów żadnych nie mamy też oczywiście zależy od tego jak długo ta sytuacja potrwa bardzo serdecznie dziękuje Aldona Machnowska Góra dyrektor koordynator do spraw kultury i komunikacji społecznej w urzędzie miasta Warszawy była państwa moim gościem zapraszam też informacja o nich na raport gospodarczy program przygotował Tomasz Krzemiński realizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut do suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA