REKLAMA

Marta Konarzewska: Małga Kubiak w Polsce wciąż była córeczką Tadzia Kubiaka, musiala uciec

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-03-19 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:44 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Marta Konarzewska, scenarzystka, pisarka. Opowiada o książce "Wyklęta córka Kubiaków". Rozwiń »

Marta Konarzewska: Chciałam uchwycić jak nasze dzieciństwo składa się na nas i w nas zostaje. W tej relacji ojciec- córka, poeta- artystka chodzi o pewny rodzaj napięcia. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Marta Konarzewska scenarzystka filmowa teatralna autorka książki wyklęta córka Kubiak głów książki wydanej przez wydawnictwo Prószyński i spółka dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dobry wieczór książki nas ratują w tym trudnym czasie ostatnio więcej pisze jeszcze czy więcej czy też ostatnio dotyczącej pukanie należy tych osób, które nie mogą się odkleić po prostu od faktu kwarantanny, ale staram Rozwiń » się coraz bardziej zagłębiać tak cudze cudze narracje, żeby trochę uciec została w domu zastał w domu tak ważne, bo 3 Korona wirusa, ale myślę, że odpowiedzialne zachowanie zawsze jest w cenie i jeżeli nie muszą wychodzić działania wychodzę no dobrze w takim razie trochę się oderwie od rzeczywistości i przejdźmy do tej rzeczywistości, którą stworzyła razem z małżonków jak w książce wyklęta córka Kubiak w tej swoja rozmowa z artystką malarką pisarką reżyserką filmów córką Tadeusza Kubiaka poety, który większości z nas kojarzy się z wierszami dla dzieci jestem ciekawa czy pamiętasz swoje pierwsze spotkanie z małżonków jak tak pamiętam bardzo chętnie zawsze o nim opowiada, dlatego że gdyby nie to spotkanie prawdopodobnie nie taka fascynacja twórczością Małki Kubiak, a potem mogą Kubiak to pewnie nie byłoby tej książki, bo ta pierwsza fascynacja Płatek bardzo silna ja spotkałam ma GI najpierw film to był film o laurce na festiwalu filmowym to był festiwal LGBT film Festival i tam był wyświetlany film mogli Kubiak, na której weszłam i po prostu początek o przestrzeń, z której nie chce wychodzić czułam, że ta przestrzeń, którą wytwarza Małka Kubiak w swojej sztuce to jest coś takiego czym jak by co jest takie bardzo silne bardzo intensywne pełne wrażeń jakoś takie, że nie chce mnie wypuścić później poznałem mogę na bankiecie i dużo rozmawiałyśmy, a potem Małka wpuściła mnie swój świat filmowy ja brałam udział jakoś tak Perform mający trochę jej firma, bo są takie filmy, w których dużą rolę odgrywa właśnie per formowanie raczej niż gra aktorska i po prostu stała się bardzo bliską osobą opowiedziała bardzo dużo historii zresztą na bardzo często wielu osobom opowiada dużo swej historii, bo życie bardzo bogate, a i wtedy stwierdziłam, że warto upublicznić to co znaczy upublicznić szerzej wprowadzić do państw mimo one małe Kubiak wtedy właśnie pojawił się ten pomysł tak na książkę ona od razu zgodziła tak tak od razu wysokich od razu też jeszcze mogę sobie też swoich filmach w życiu no właśnie bardzo dużą mówi o sobie per formuje sobie i przetwarza sobie sztukę i przede wszystkim ważny dla mnie też ten pomysł, żeby nie robić dziennikarskiego wywiadu rzeki takiego zwykłego nudnego tylko, żeby ubrać się taką bardziej literacką lub pary literacką formę i przetworzyć na kolejny utwór, czyli znów, jakby na sztukę, więc mogę Kubiak władze tego jako artystka bardzo dobrą taką partnerką tak myślałam no tak emisją tego, bo w swojej książce niejako 2 przestrzenie otwierają się przed czytelnikami jest rozmowa wasza bardzo intymna, ale są także fragmenty wywiadów recenzji korespondencji również ojca mangi Tadeusza Kubiaka w jaki sposób zostały dobrane przez siebie oraz ze świecą była wielka praca tego jest rzeczywiście bardzo duża przede wszystkim siedziałam w archiwach bibliotekach szukałam takiego świata, który byłby dobrym kontrapunktem tłem dla tej naszej właśnie tak jak podziału takiej intymnej rozmowy, która mówi bardzo duża emocjach i na po prostu szukam wszystko co mogłam na temat Tadeusza Kubiaka, bo ta książka jest też książką nie tylko ożyciu nauki Kubiak jako artystki, ale przede wszystkim o relacji Magików jak z jej ojcem bardzo silne relacji córki poety właśnie z ojcem poetą i zależało mi na tym, żeby ten świat Kubiaka także jakość za funkcjonował w książce to, ponieważ już bardzo dawno nie żyje i w tych rozmowach naszych małpą on istnieje tylko jako taki wewnętrzną wewnętrznie one ojciec prawda, więc relacja jest czekano tylko z perspektywy, więc zależało mi na tym, żeby zbudować też ten zewnętrzny świat no ja jest takim zimnym światem światem już umarłem zbudowanym właśnie ze wszystkiego co mogłem znaleźć i kluczem dla mnie było to, żeby to co znalazła nie było tak sobie osobno i odrębnie wszystko osobno tylko, żeby się czytała też trochę jak literatura, czyli tak wybieram te fragmenty, żeby one budowały jakąś całość narracyjną to się też czyta jak dramat czy też trochę jak dramat, bo boi, bo didaskalia, które tutaj użyła tak się zastanawiam czemu miały służyć no właśnie temu też przepisy nie pytał jak zwykły wywiad tylko właśnie temu, żeby wytwarzało światy en no wiesz to jest też także jestem dość przyzwyczajona do pisania scenariuszy i adaptacji teatralnych, więc to jest mi bliski świat i ja też nie chciałam, żebyśmy bardzo duże tak bezdyskusyjnie podawały w tych rozmowach, więc zależało mi na tym, żeby ten świat się tak otwierał powoli przed Czytelniczka z czytelnikiem, więc budowałam nasze rozmowy jak ceny, a chciałam, żeby to było na obecne chciałem, żeby to odbierać różnymi zmysłami, żeby to się od no otwiera przed oczami, że uszami, żeby można było jak najwięcej, gdy tak wziąć dla siebie i obejrzeć jak na scenie czy przeczytać, kto tak, jakby oglądało pojawiają film albo aspektach obecnie teatralny i żeby ten świat wytworzył się w czytelnikach Czytelniczka Niechciała zbyt dużo nazywać oceniać nie chciałam, żeby było tak, żebyśmy patrzyły od teraz z tej perspektywy sobie coś tam opowiemy tylko chciałam, żeby to, że powoli otwierał no właśnie to jest książka pełna zmysłów pełna emocji przede wszystkim tak jak już powiedziała niezwykłej relacji ojca rozkopanego córce i córce rozkochany zakochanej w ojcu mogą Kubiak była dla ojca również muzą była muzą dla poety, bo bohaterką wierszy ojca z tego co mówicie była tak na tak tak tak była szczególnie tych pierwszych wierszy no właśnie tych, które znamy dla dzieci przede wszystkim, ale nie tylko bardzo ważne, żeby powiedzieć, że ta książka miała też trochę odczarować ten mit Tadeusza Kubiaka koperty dla dzieci on napisał dużo więcej wierszy właśnie wcale nie dla dzieci i one są mniej znane jako mniejsze zachowały dużo jest w nim w nich mroku duża jest takiego właśnie ja tak przedstawionego, który zdradza wewnętrznym roczny świat Tadeusza Kubiaka także relacji z rodziną to jest bardzo ciekawej o tym, mogą Kubiak mówi bardzo dużo i chciałyśmy też pokazać jeśli chodzi o otoczone jest bohaterką to ona wręcz czasami jest jako więzień na pierwszy to jest taka postać, która w moich oczach jest kimś takim, kto został zamknięty jako bohaterka poetycka bohaterka literacka i przez całe dorosłe życie poprzez swoją sztukę próbuje się z tego na swoje sposoby wyplątać, więc to było dla mnie bardzo ciekawe ta perspektywa, żeby przez to przeczytać życie i twórcze małpie Kubiak mówiła o sobie Lolita ojca on wychowywał ją dla siebie czy była w tej relacji jakaś przestrzeń wolności górą dadzą nam po to, właśnie napisałem tak jak scenę, żeby tego nie oceniać po swojemu, bo cóż mogę powiedzieć mogę Kubiak była małą dziewczynką, kiedy tak to były lata 50, więc właściwie dopiero rodzice moi rodzice ja do tego dostępu nie mam innego niż poprzez literaturę na więcej z tego co mogę Kubiak mówi tak jak rozmawiamy wynika, że tej przestrzeni na samą siebie bardzo mało, tym bardziej, że to ja mogę tak rozumieć, tym bardziej noże to była tak to było takie dzieciństwo tuż powojenne i że to byli rodzice z mocną silną i niespecjalnie chowano przed dzieckiem traumą wojenną powojenną, że tam było w tym domu dużo alkoholu, że NATO to było takie dzieciństwo wypełnione rodzicami takie dziecko wypełnione rodzicami i 3 to się nazywa już mamy na to nazwę gwarancji, że tak na mnie oby to było dziecko, które musiało się opiekować swoimi rodzicami no, więc wtedy niespecjalnie duża jest tak sobie wyobraża miejsca na własną przestrzeń wewnętrzną dla takiego dziecka jest mnóstwo opowieści mogli Kubiak z dzieciństwa np. taka jak ona jako mała dziewczynka była zwołana w nocy, kiedy były imprezy poetów poetę jak ludzi pióra i w ogóle artystów w mieszkaniu i ona była zwołana wchodziła na stół i czytała wiersze SS tak i czytała na głos wiersze tym poetą i oni ona mówi chyba to zacytujemy więcej podobnie tak jak mówi Boga patrzyli na nią i słuchali zachwyceni Jani zaszczyceni i ona to wspomina również z takim, bo wiem też, jakby zachwytem dla tamtej chwili i dużą eksploatacją, a więc wiele osób, które czyta wspomnienia też uważa je za straszne i uważa, że że, że to są wspomnienia, że to są chwile trauma, cytując c, więc pewno dzisiejszej perspektywy też trochę inaczej oglądamy to dzieciństwa nie jest tak jak ona pamięta jako osoba, która przeżyła wtedy, więc jest taka książka, która jak dużo odsłania, ale właśnie odsyłania do zobaczenia docenienia samodzielnie za chwilę wracamy do naszej rozmowy proszę państwa rozmawiamy o książce wyklęta córka kubików autorstwa Marty Konarzewski książkę wydało wydawnictwo Prószyński i spółka teraz czas na informację w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Marta Konarzewska scenarzystka filmowa teatralna autorka książki wyklęta córka Kubiak ów rozmowy mogą Kubiak jest dzisiaj gościem skarbowym gościem jak to na czas koronę wirusa przystało gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze witam witam rozmawialiśmy już trochę o dzieciństwie, o którym mogą Kubiak rozmawiała w książce dzieciństwo, które toczyło się bardzo w cieniu śmierci Tadeusz Kubiak, który nie przerobił nie zapomniał m.in. dramatu drugiej wojny światowej tak tak Tadeusz Kubiak, który nie zapomniał, który z córką o tym, rozmawiał jak dorosłą on o tym, tak mówi ja pytam brał się na kolana opowiadała nam mówi wspinała się po moim ojcu jak winogron, więc ona wspinała się do niej opowiadał swoje historie dramatyczne, który też tak nie chcę opowiadać zdradzać, bo one są, w którym stał w miejscu w książce nie od razu nie bez powodu nie od razu podane i tak samo mama opowiadała jej Małka mówi to były moje, by mama Danuta Kubiaka scenografka teatralna tak właśnie malarka nie i także no bardzo takie ciemne dzieciństwo, ale co ciekawe maga pamięta też z takimi rzeczywiście w błyskach mi wspaniałości to znaczy zdania był taki zwykłe nudne do tylko, że to był jednak ojciec poeta, że tej poezji w domu było bardzo duża, że tej klarowności, którą potrafi Tadeusz Kubiak ja to sprawdziłam czytał odbywała się bardzo te wiersze dla dzieci on potrafi zbudować taką bardzo potrzebną w literaturze dziecięcej klarowność świata to ona tej równości miała bardzo duża też do no niestety nie trwało długo, gdyż ojciec odszedł, kiedy ona miała 8 lat, a ty równość też próbowałam oddać to było bardzo trudne, bo próbował szmer czy ja próbowałem tak napisać te rozmowy o dzieciństwie, żeby trochę tamtej perspektywy tak patrzeć właśnie też nie oceniać tego tak z dzisiejszej perspektywy, żeby nie było, żebyśmy metro przestało być dorosła na ten czas, żeby ten język też taki był jak ja życie dziecka i perspektywa też, żeby płacz dziecka dziecka, które wychowywało się również w oparach alkoholu, który był napędzający jednocześnie strącając w przepaść to opisy tutaj tych tych alkoholowych libacji w książce i tego co alkohol też robił z Tadeuszem Kubiakiem są chwilami porażające to jest niesamowite, że mogą Kubiak tak dużo zapamiętała z tego swojego wczesnego żądać, a jeśli tak zastanawiam jak to możliwe, żeby zapamiętać tak dokładnie nastrój nawet pewnych scen jakie, jakie rozegrały się właśnie w jej obecności tak tak właśnie to było niesamowite oczywiście te rozmowy było wiele dłuższej było ich coś jest teraz więcej niż w książce i tak jak one są podane w książce one są właśnie zbudowane z tego co mogę Kubiak mi wszyscy wielokrotne rozmowy jakoś przedstawiła pokazała i ona rzeczywiście pamiętano tak jak dziecko może pamiętać dlatego ja mówię tej perspektywie dziecka w wyobraźni świat dziecka jest bardzo taki realny jest światem takie jest, więc zwielokrotnione jego przeżywania no tego co co można zobaczyć powąchać co widzi się zawsze tak trochę z dołu zawsze jakoś olbrzymie i to właśnie próbowała oddać i ona pamięta ona to nie jest tak ja mam wrażenie, że pamięta wszystko dokładnie, ale testy, które pamięta, które nie zapadły takie silne pamięta właśnie od ADO Zet i one składają na no właśnie na ten świat wewnętrzny, którego potem powstaje właśnie jej sztuka 3 oczywiście pewnym przetworzeniu anarchizacji na tym wszystkim co jest charakterystyczne dla własnej awangardowej artystki mogli kubek czy przypuszcza żona przerobiła te wszystkie kwestie historie wspomnienia właśnie w sztuce którą, którą tworzy ja myślę, że na pewno tam wkłada, jakie ogląda filmy Marty Kubiak nieznający historii rozumiała też było dla mnie jasne przejrzyste o wiele mniej teraz jak oglądam filmy rozpoznaje bardzo dużo elementów po prostu, któremu opowiedziała ze swego życia jeszcze do tego dziecka w mało kobiet wróciła na chwilę, bo już wspomniałem o tym, że rozwód rodziców dla niej katastrofą była nieszczęśliwa tak mówi dalej ja im tego nigdy nie wybaczyła potem miłość nienawiść szły już w parze szczęście Bull zespoły się jedno pewne procesy zatrzymały się we mnie zatrzymał się jakiś rozwój trochę tak jakby została w tej pozycji i emocjach dziecka właśnie znałam tylko dziecięce metody na przetrwanie zdaniem bardzo utkwiło w głowie dziecko, a jednocześnie też przez książkę przewija taki opiekun zarówno ojca, jaki matki bardzo poważne doświadczenie właśnie właśnie to jest takie ciekawe to jest kolejna taka perspektywa w tej książce taka psychoanalityk na ich, że chodziło o to, żeby uchwycić właśnie coś takiego co jak nasze dzieciństwo składa się na nas jak nas zostaje jak my zostajemy w naszym dzieciństwie czasami tak to znaczy, że turystów tej najtrudniejszej sytuacji sytuacji dramatycznej jakoś zostajemy albo ona nas zostaje i potem przez całe życie jakoś doniesie odnosimy i każdy ma to miejsce zwane sztuką, w którym może sobie jakoś z tym być na swój własny sposób nie wiele tutaj w książce opisanych jest opowiedzianych sytuacji no powiedziałbym bardzo dwuznacznych ja nie chcę nie przymykać oka i chcecie o to zapytać wiele historii wydaje się być jednak na granicy na patologii nawet powiedziała jakiś de gen racji to nawiązanie do Charlotte Gainsbourg córki seria Gainsbourga relacje postrzegane jako jako kazirodczy relacje palnej nieprzypadkowe w książce chyba no tak, ale to nie na zwrot na szczyt nie postrzeganej jako powiedziałem czy tak to znaczy tylko, dlatego że tak rozgrywana jest relacja z Charlotte Gainsbourg jej ojca w ich piosenkach teledyskach, bo to wszystko trzeba wiedzieć, że to jesteśmy na gruncie sztuki w tej chwili tak, a nie chodzi o biografię i tutaj jakby historia wyśpiewana piosenkach przede wszystkim dla Monice, gdy gani drogowców była jakąś taką metaforą dla mnie do opowiedzenia czegoś, czego właściwie nie da się czytać bez odniesienia do psychoanalitycznego słownika pracowników psychoanalityk czym napięcie wypadł też coś takiego co oczywiście dotyczy nas wszystkich i no one różnie rozgrywane i tutaj w tej relacji ojciec córka poeta artystka jest rozgrywany na bardzo specyficzny taki intensywny sposób i oczywiście to niema nic wspólnego kazirodztwa tak jak mogłybyśmy je rozumieć dosłownie 2 corolla władna między osobami spokrewnionymi, więc tu kompletnie nie o to chodzi chodzi o pewien rodzaj napięcia, który jest rozpisany na całą tę książkę napięcie, które nie opuszczało nie opuszcza pewnie mogli Kubiak, kiedy myśli o swoim ojcu musiała uciec w pewnym momencie wyjechała z Polski uciekła przed ojcem przede wszystkim właśnie jako żona opowiada o tym w taki sposób, że ja rozumiem, że uciekła z tego tego świata literackiego, który w pewnym sensie utożsamione z ojcem czy ojciec był w tamtym czasie ona, mówi że dzisiaj powiedział, że był celebrytą ona jakby nie miała ucieczki od takiej rozpoznawalności cały czas na zawsze była córeczką będzie Kubiaka ona opowiadała jak szła do partii od dziennikarzy jako młoda dziewczyna nastolatka i zawsze było była rozpoznawana wiadomo, kto to jest także Kubiak zapłaci i ona tak funkcjonowała jako taka po prostu właśnie córka tego ojca i wydaje się, że nie mogłaby rozwinąć swoje skrzydła, gdyby w tym została, a poza tym rzeczywiście to silne napięcie jakaś taka miłość i to właśnie, że jakby no no to, że była taka uzależniona od ojca na różnych poziomach swoich na no to właśnie powodowało, że nie miał tej przestrzeni wewnętrznej same dla siebie w sobie dlatego się wzięła i uciekł właśnie wtedy już była dorosła czy Rosji bardzo młodą kobietą, ale miał już córkę, więc właściwie była w tej kolejnej roli roli matki, a nie tylko córki ten hotel z kolei, chociaż z kolei znowu ta relacja z córką jest przez nią opowiedziana w taki sposób, że to trochę nie wiadomo, które z matką, która jest córką nad rozmową tak tak podobna też relacja, jaką właśnie mogą Kubiak miała swoją matką Danutą Kubiak no też z osobowością bardzo neurotycznym delikatną kruchą tak do końca tej relacji też nie umiałem rozszyfrować czy to była rywalizacja czy to była opieka czy to było współczucie no tak wszystko się mieszało, kiedy czyta, ale z matką tak z matką no właśnie niewiadoma to bardzo szybko, choć ta rywalizacja wydaje mi się wtedy, kiedy mogą opowiadać kłamała dziewczynką i była zazdrosna, że mama maluje jej resort PiS są publikowane w Misiu i ona uważa, że ona wcale nie są gorzej, a wręcz lepiej i również rysunki były publikowane, ponieważ ojciec właśnie rozkochany w córce natychmiast zadziałał i no i maga weszła w świat ze swoimi rysunkami natomiast później fotorelacja no ona też bardzo trudna pod ta matka właściwie jak opisać jako osoba psychodeliczną, dlatego że mogę mówi o tym, że matka była chora na zapalenie no i relacje z taką matką nigdy nie będzie łatwa prawdę ta granica między mną i matką nigdy nie będzie jasna i to wyrywanie matki z siebie też nigdy nie będzie łatwe i teraz znowu jest ciekawa sprawa jak przenosi się relacja, którą mam własną matką na moją relację z moją córką fakt specjalnie mogę moją dlatego, że to jest akurat taka sytuacja, która nie dotyczy tylko mogli Kubiak po prostu udało nam się tutaj uchwycić pewną jakąś taką uniwersalną rzecz, że później na podróż jest córką i transparenty, które nie dostała w domu teraz przekazuje na córkę i córka musi być dorosła musi się nią opiekować ona została w pewnych pozycjach z dzieciństwa i córka musi teraz przejąć rolę matki z bardzo ciekawym jest nie tak bardzo ciekawe rzeczywiście był to doświadczenie kobiecości także macierzyństwa opisane w książce tak jak mówisz i opowiedziane rozwikłać myślisz zagadkę ma go kobiety mogą matki mogą córki Małgorzaty setki mieszanki tych wszystkich mało go, a nie wiem, a rozwikła nie wiem nie wiem, jeżeli ta książka jest czymś takim, że kiedy ją przeczytamy oczywiście, że mamy jakiś portrety osoby bocznymi profil osoby to znaczy, że coś się udało jako na zareagowała na książkę, bo inaczej mówi o sobie inaczej potem osobie czyta tak przypuszczam no, kiedy przeczytała to by pierwszy raz to bardzo powiedziała, że bardzo się podoba i przesłała mi gratulacje to w takim razie ja też gratuluje gratuluje książki, która stronę prawdę na długo państwo pozostaną myślę, że warto tę lekturę sobie rozłożyć na jakiś czas i potem do do książki wracać wyklęta córka kubików Marty Konarzewski wydana przez wydawnictwo Prószyński i spółka o tej książce właśnie rozmawiałam z autorką Martą Konarzewską bardzo bardzo dziękuję za to Skype owe spotkanie bardzo dziękuję też pozdrawiam i zdrowia dużo zdrowia również dla ciebie teraz czas na informację w radiu lokat Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA