REKLAMA

Maria Rubersz: Jan Lebenstein mówił o sobie, że jest artystą osobnym

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-03-20 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
21:35 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Pechuć- Burzyńskiej jest Maria Rubersz, kuratorka wystawy "Jan Lebenstein. Malarstwo i rysunek" Wystawa wkrótce w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Rozwiń »

Maria Rubersz: "Jan Lebenstein kompletnie nie zwracał uwagi na krytykę, podążał swoją bardzo indywidualną drogą, sam siebie wpisywał w historię sztuki. Był miłośnikiem muzeów." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska trudne czasy nastały także kultura również kulturę osobistą musi przeczekać Korona wirusa zamknięte kina zamknięte teatry zamknięte muzea galerie sztuki na razie do 2005. Marcel tak naprawdę zobaczymy, bo sytuacja rozwija się dość dynamicznie 13marca miała zostać otwarta w Państwowej galerii sztuki w Sopocie wystawa Jan Lebenstein malarstwo rysunek będzie otwarta, choć na razie musimy uzbroić się w cierpliwość ze Rozwiń » mną jest kuratorka wystawy Maria Rubber witam serdecznie i dobre oczywiście łączymy się w tych koronę wirusowych czasach przez Skype, a także proszę, żeby państwo nam wybaczyli, jeżeli jakość techniczna chwilami nie będzie doskonała no pani Maria nie jest to przypadek odosobniony, ale z pewnością trudno się odnaleźć w sytuacji kuratorki skończonej jednocześnie w ostatniej chwili nie otwartej wystawy no tak to wszystko działo bardzo bardzo szybko i te otrzymamy informację o tym, że wernisaż będzie musiał być zmodyfikowany to forma wernisaż oprócz wyższego gromadzili właściwie można, by przypuszczać, że już bardzo duże prawdopodobieństwo, że ta wystawa się po prostu nie nie otworzy tak się stało, ale coś po prostu liczono, że będzie otwarta w tym jakiś czas mam nadzieję, że będzie też przedłużona jest po prostu będzie będzie do niej dostęp wcześniej no właśnie porozmawiajmy zatem o tym co zobaczymy mam nadzieję niebawem na własne oczy jak rozumiem zwiedzania online Państwowa galeria sztuki w Sopocie na razie nie przewiduje w jakie będą podjęte konkretne kroki tego tak jeszcze nie wiem na pewno będą już raz widziałem, że są jakieś fotografie na mediach społecznościowych u udostępnione nie jest to takie zwiedzanie zwiedzanie, ale po prostu na bieżąco myślę, że trzeba stwierdzić czy profile i strony internetowe każda instytucja, ponieważ ta instytucja kultury po prostu trochę wymyślają nową chyba w tych czasach liczne być może coś lada moment się pojawi tak to prawda to wymyślanie się na nowo to jest niesamowite co nas co nam się przytrafia w tym w tym czasie pandemii, a same mijanie Lebenstein nie chciałabym panią też chwilę porozmawiać zanim, zanim rozmawiamy o tym co konkretnie na wystawie będzie można zobaczyć jak będą tańczyli, czyli postać nietuzinkowa zajmujące szczególne miejsce w Polskiej sztuce drugiej połowy dwudziestego wieku postać twórcy niezwykle rozpoznawalnego, a jednocześnie bardzo osobnego niezwiązanego żadnym artystycznym ugrupowaniem czemu tak mało go w naszej polskiej przestrzeni jest i było mówi o wystawach, bo tych wystaw dużo nie było w historii no tak przede wszystkim chyba pierwsza rzeczka, która już pani artykuł wspomniała oznacza to, że oni nie jest związane z żadnym bardzo konkretnym ugrupowaniem artystycznym o już właściwie od początku swojej drogi twórczej odcina się za pół latach pięćdziesiątych zarówno od doktryny socrealizmu jak i od swoich korzeni akademickich studiował na warszawskiej Akademii sztuk pięknych a gdzie mógł kontynuować tradycję koloryzmu ale, ale nie robił, a taką i pierwsza jego obrazy były takie bardzo niepozorne portrety miasta Rembertowa, w którym który mieszka w zupełnie w ogóle nie zbliżone do, a do tego 3 ciała na Akademii, a druga rzeczy wpływające na brak jego wystaw to jest fakt rząd wyjechał po prostu to do Paryża pod koniec lat pięćdziesiątych i tam pozostał w związku był występ był trochę było pełno na emigracji tożsamościowo właściwie po takiej określone wiadomo było tak do końca tylko wiązać sądzie strony, bo to się bardzo mocno związany z parkiem kultury paryskiej i powstała na jego temat szereg znakomitych tekstów natomiast no siłą rzeczy nie było tak warczał obecne miał miał tylko bardzo dobry kontakt z dyrektorem wrocławskiego muzeum Narodowego pana Hermana do fary, które mi odwiedzał go regularnie w Paryżu też dzięki tym za to jest bardzo dużo we wrocławskim muzeum prac Lebensteina natomiast to jest jedyna 1 za, która ma taki bogaty zbiór czy też może tutaj warto od razu dodać, że ta wystawa sopocka to są prace z kolekcji i 4 kolekcje prywatne Wojciecha Fibaka Bogdana Jakubowskiego Urszuli Piotra Hofmana i Marii Marka Pilecki na czym ten dobry się koncentrował same kolekcje zostały zaprawdę, zaproponowane przez dyrekcję galerii el to są bardzo dobrzy kolekcjonerzy niektórzy z niego znak Lebensteina osobiście przez lata nic nie bardzo bardzo bliskie kontakty inni mają kontakt z jego z jego rodziną, więc stąd m.in. pytany do góry jeśli chodzi o kolekcjonerów na, a potem już były wybory po prostu Zaborski Jerzy stworzyć jakieś kształty wystawę na czym pani zależało przede wszystkim, tworząc wystawy malarstwa i rysunku Jana Lebensteina bardzo szybko doszłam do wniosku, że nawet będą słowa stworzyć ustawę, która będzie wystawą wobec takich okazji, bo graficzną tylko wiedziałem, że ktoś ograniczyć do wybranych wybranych prac i skoncentrować na takiej pracy, które wydaje mi się na sam wniosek był to po prostu naj najciekawsze wydają się, że to staram się spojrzeć na nie i czytając te wszystkie teksty, które potem został m.in. w Paryżu w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych i momencie pomyślałam, że może ja próbuję po prostu dywidendzie, jaką jak Maria Uber wszedł w 2020 czy wcześniej dziewiętnastym roku społeczna na tę pracę i a po prostu odnaleźć takie, które są z dzisiejszego punktu widzenia dla mnie najciekawsza i powstały z tego tak naprawdę takie 2 osie wystawę, a 1 z nich to są przede wszystkim figury osiowe takich najbardziej rozpoznawalne prace Lebensteina powstające od mniej więcej połowy lat pięćdziesiątych początkowo jako pracę na papierze potem stało się ono przemieniły obrazu oleje na płótnach stały się takim z monumentalnymi pracami można powiedzieć, że niektóre z nich mają blisko 2m wysokości to jest pierwsza taka główna oś tej wystawy natomiast druga druga noga to są zupełnie coś innego to są rysunki, które powstawały w pracowni bardzo taki internet, ale sama technika rysunku jest taką techniką bardzo osobistą i intymną zresztą te rysunki szyny zerwały, ale powstawały PKT taki cykl zeszytów intymnych powtarza powstawało wręcz z prawem takiego na notatnikach i rysownika i poseł pomyślałam, że dobrze byłoby też być tam prac ze sobą z 1 strony te figury osiowe proszę tak naprawdę jeszcze nie powiedziałem to są przedstawienia człowieka takie bardzo schematyczna i idące w stronę abstrakcji usytuowane w wokół osi pionowej, a przedstawienia człowieka, a z drugiej strony Note rysunki, które są często portretami kobiet często ratuje erotycznymi są to jakiś przedstawieniach brat sami tam się pojawiają mężczyźni, którzy mogą być zdominowany przez kobiety albo kobiety są traktowane w sposób no niezbyt powiedziałabym podmiotowe z dzisiejszego punktu punktu widzenia liczą się zastanawiać po prostu nad taką nad kondycją ludzką nad tym co myślał o człowieku Leben Stein, który przecież doświadczył czasu czasów wojny bez wątpienia nie, bo doświadczenie pralnie pozostawiło piętno Jan Lebenstein, które sam nazywał siebie malarzem komedii zwierzęcą ludzkiej o wystawie prac malarstwa rysunku Jana Lebensteina rozmawiamy dzisiaj w kulturze osobistej to jest wystawa, która będzie mam nadzieję niebawem już otwarta w Państwowej galerii sztuki w Sopocie kuratorka tej wystawy Maria rubel jest dzisiaj gościem kultury osobistej łączymy się przez Skypea już za chwilę wracamy do naszej rozmowy, bo teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj w kulturze osobistej malarstwo rysunek Jana Lebensteina ze mną jest kuratorka wystawy Maria Zuber wystawy, która już niebawem mamy nadzieję zostanie otwarta w Państwowej galerii sztuki w Sopocie, bo jak wiemy w tej chwili przez koronę wirusa wszystkie muzea galerie sztuki są zamknięte, ale to nie przeszkadza nam w tym, żeby porozmawiać dzisiaj o twórczości wybitnego artysty Jana Lebensteina Konstanty Aleksander Jeleński napisał po osiemdziesiątym piątym roku w Polskiej kulturze o Janie Lebenstein tekst zatytułowany samotna droga Jana Lebensteina Krzysztof Pomian w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku także w kulturze pisał o drodze pod prąd ta osobność kurs pod prąd na czym polega przede wszystkim Jan Pastwa właśnie tam się cały czas określały i to też swoje pojawia właściwie we wszystkich jego auto taką może nie wszystkich, ale bardzo ustawy autor komentarza żołnierz, a to sporo jest osobno i przede wszystkim jest artystą, a anty awangardową i w w czasach, kiedy tak naprawdę Polska sztuka współczesna awangardowa była obecna mimo sytuacji politycznej była obecna na Zachodzie to zapytań wybrał tutaj droga uzupełnia zupełnie oddzielną miał też sobie coś takiego, że on, bo samo liczenie niepokorna i są takie nie wiem ile do końca są to, a realne historie najlepszy to trochę takie legendy, ale na pewno jest w agendach ziarno prawdy, że kompletnie nie, licząc głosami krytyki artystycznej czasami chce dyrektorami dużych instytucji jego odwiedzą m.in. Ryszard Stanisławski to legendarny dyrektor muzeum sztuki, a w Łodzi, a które no miał międzynarodową renoma i a organizował wiele wystaw polskich artystów również za granicą no na powstanie specjalny mimo tych jest zainteresowane jakimś podtrzymywanie kontaktu i dbaniem o dobra relacja tak samo było jeśli chodzi o krytyków pana miejscu francuskich m.in. jest za historia pierwsza stanie bardzo wpływowe Kretek, który był związany z takim nowoczesnym nurtami sztuki współczesnej, a podobno został przez niego niema żadnych czy wyrzucone z zaproszonych przedstawień dla powstańców po prostu nic z tego nie robił Piero stanie, który odwiedził Polska lub z około sześćdziesiątego siódmego czy ósmego roku było kosztowne np. od galerii Foksal, a dziś wielką pompą, bo bardzo dobrze traktowane dla powstałego po stoku wapnia, a nie zwraca ona ważna dlatego taka po prostu podąża swoją aktualną, a drogą twórczą sam siebie widział w i wpisywał bardziej historię sztuki, bo miłośnikiem i muzeów w dotykowy czają się do Paryża chodził to Luwru, ale potem odkrył pierwsze muzea historii naturalnej to też ma ciągle w, ponieważ w tym momencie pojawiają się tylko ta figura osoby te przedstawienia człowieka wypalają zmienia także przedstawienia zwierząt tak naprawdę nie wiadomo czy są prawdziwe zwierzęta nie praw zwierząt takie konstytucyjne niż truchła ciężkie lata to wszystko miało, bo zaczerpnięta jest muzeum pan paleontologiczne Lecha, ale też się ze sztuki prehistorycznej z jego płócien i rysunków wyłania się obraz świata organicznie Geologicznego jednocześnie na wskroś humanistycznego tak pisała Maria marszałek w rocznikach humanistycznych sprzed kilku lat wydaje się to bardzo trafne określenie tego właśnie co zostawił po sobie Lebenstein jeśli chodzi o te figury osiowe, ale w sześćdziesiątym trzecim roku w sztuce Jana Lebensteina nastąpiła metamorfoza i już trochę o tym, rozmawiałyśmy LT wariacje na temat ludzkiej figury tak, które tworzą w latach pięćdziesiątych ustąpiły miejsca formom zwierzęcym i tak się rozpoczyna, jakby kolejny etap okres pracy nad cyklem bestiarium czy prace właśnie z tego cyklu zobaczymy również na wystawie w Sopocie tak, ale te prace tam znajdują czas rzeczywiście świetna praca stres dokładnie pamiętam, ale to ma około 5, a 6 obrazu olejnego rzeczywiście przepiękne, a momentami pracę też się tam pojawiają się też w tym okresie postulował Steina taki przedstawienia set cięte z ikonografii biblijnej Unii, a mitologicznej te prace są tylko zaznaczono obecność państwa przeznaczono na Nowy Staw okupują początku jest to wystawa monograficzna i a nie skupiam się na wszystkich wątków można, by było dużo Piszcie rozwijać różne cha dróg i tej twórczości natomiast zdecydowanie pracy SN z miesiącami są tam myślę, że to dobrze reprezentowana czemu w ogóle tak się stało jeśli pani oczywiście ma informacje na ten temat rząd zdecydował się odejść od tego motywu figury ludzkiej rozpiętej na na osi obrazu, bo takie były właśnie figury osiowe mimo, że to właśnie ten rodzaj twórczości zapewnił mu międzynarodowy sukces bez ziemi po prostu była cały czas rozwijał jako jako twórca to zawsze takie myśli mamy stawiam, że to wydobyć na wystawie jest takie szczęście, że zespół jest takie zestawienie prac figura osiowa, która nie jest taką typową figurą schował się zmienia trochę bardziej format tej pracy jest bardziej zbliżona do kwadratu już o już do prostokąta o cała ta figura osiowa ona tam nabiera powiedziałbym ciała uczy też te w to był taki okres, któremu AWS był uczeń zaczyna coraz bardziej przechodzi w stronę malarstwa materii oczywistą, że nigdy nie niż PiS o tym, mówić tak do końca natomiast więcej farby obrazy są także bardziej niż głosi stara to był taki moment, kiedy on właśnie u, dokładając więcej farby do tych szkieletu zaczął iść w stronę przedstawień bieżące i ostatecznie nie ma tego, że sam sposób numerowania takiego grubego nakładania farby, gdyż tam system pozostał jeśli chodzi o inspiracje to się po prostu czerpią inspirację dla Pani Poseł zaczął odkrywać muzeach, a tego typu eksponat, którego zainspirowała, ale coś szło to po prostu planowanie oraz zwierząt łączył zwierzęcą ludzką naturę tak można chyba powiedzieć te wątki apokaliptyczne w jego sztuce są ważne są widoczne, ale podobno na wystawie celowo pominęli państwo grafiki z tego cyklu apokalipsy Świętego Jana tak to znaczy strach rzeczywiście jest strach się nie pokazywać prac, które są mniej chyba najbardziej takie narracyjne skupić się prostu została wtedy byłaby zbyt zbyt szeroka wielowątkowa i wydaje mi żal może być dla we wtorek pełniejszą na tym nie byłaby ciekawa, a jako jako wystawa natomiast moim zdaniem tak naprawdę ten wątek, jaki apokaliptycznej widocznie całej twórczości Lebensteina, a przecież te figury ustawa to jest tak naprawdę trochę tak jak próba uchwycenia kondycji ludzkiej i o ile nas tak formalnie nie był w stanie lub bardzo daleko od Andrzeja Wróblewskiego to zresztą samo pokolenie, które Andrzej Wróblewski, który też pracował tu doświadczenia wojna wojna ludzi śmierci nieobecności 1 traumę jest to kolor niebieski, które jest takim symbolem duchowości lekarz tani zupełnie innej formie bardziej taki idących w stronę abstrakcji w formalnie natomiast z tą myślą też ciągle to samo doświadczenie tak samo jak starszy Tadeusza Kantora Tusk po prostu samo samo pokolenie ludzi, którzy doświadczyli wojny i w istocie jest ślad zresztą cennego doświadczenia człowieka ten popis naszej tragedii jak był postrzegany za granicą, bo nie wiem czy wspomniałeś czemu wyjechał do Francji, bo to był rok 50 dziewiąty otrzymał grand prix na pierwsze Biennale młodych w Paryżu i od tego właśnie roku pozostał w Paryżu siedemdziesiątym pierwszym roku przyjął obywatelstwo francuskie jak postrzegane przez tamtejszy świat artystyczny on zawsze jest to, że powodem był po prostu cygara i ile rzeczywiście nie miał może go bardzo dużo wystaw indywidualnych to szczególnie początkowo miał dosyć sporo ustaw po całym świecie i uczestniczą w różnego rodzaju i Enea i imiona i był po prostu jakoś początkowo dosyć dobrze postrzegane, ale też jego po prostu charakter myślę, że spowodował, a i też brak takiego o dążeniu do tego, żeby być rozpoznawalnym międzynarodowo rząd nie 2 właśnie kontakty, a nic krytykami tak to, o czym pani wspominałam mógł w bardzo ważna też mamy czas wspomnieć, że on po prostu miał ogromne problemy z alkoholem pośrodku prawda już prowadzą do tego ściąć po prostu lubię się zamykać pracowni i tam pracować chętnym po uzasadnieniu i właściwie się Contrast wykona kręgu najbliższych znajoma, więc rzeczywiście może międzynarodowo ostatecznie nie został szansa, którą kupiła prom miał nie została wykorzystana pisali o nim że, że jest malarzem brzydoty pani w ogóle taka myśl przez głowę przemknęła kiedykolwiek będę patrzył na prace Lebensteina nie to w obronie jest PZM wobec trudna druga kategoria uważa, że te obrazy są bardzo trudna jeśli chodzi o ich reprodukowania i dopóki się ich nie zobaczy na żywo to naprawdę trudną próbą dotarcia docenić zupełnie inaczej się prezentują prace olejne i niezwykłe są też papiery papiery są bardzo często malowane na papierze milimetrowym, które do tego dodaję jeszcze taki specyficzny charakter i są niezwykłej urody tak sami mimo tego, że są to po prostu bardzo takie trudne nie jest prosta sztuka, ale nie powiedziano już nie są uprzednia praca w tych co nam pozostaje na razie odesłać państwa do internetu do sieci po to, żeby mogli państwo zobaczyć prace chociażby pojedyncze jakieś przedstawione właśnie w świecie wirtualnym prace Jana Lebensteina no i czekamy cały czas czekamy aż zostaną w ogóle otwarte wszystkie muzea galerie sztuki na razie musimy ten ciężki czas przetrzymać w Państwowej galerii sztuki w Sopocie już niebawem z pewnością Jan Lebenstein malarstwo rysunek ta wystawa będzie otwarta ze mną była kuratorka wystawy na łączu skarbowym pani Maria Rubber bardzo bardzo pani dziękuję za to spotkanie bardzo dziękuję dziękuję, iż to oczywiście dużo dużo zdrowia państwo również i zapraszam na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!