REKLAMA

Irena Strzałkowska: Studio Tor to czas pracy przeliczany na fantastyczne produkcje

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-03-18 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:29 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Irena Strzałkowska, przedstawicielka polskiej kinematografii w funduszu Rady Europy EURIMAGES, zastępca dyrektora zlikwidowanego studia filmowego TOR. Rozwiń »
Rozmowa o obecnej sytuacji polskiego kina, o likwidacji studiów filmowych i pracy z Krzysztofem Kieślowskim.


Irena Strzałkowska: W komisji, która wybierze dyrektora artystycznego festiwalu w Gdyni są m.in. Joanna Kos -Krauze, Xawery Żuławski i Małgorzata Szumowska. To był skład zaproponowany po bardzo długich konsultacjach, branża bardzo szeroko wzięła w nich udział.

Irena Strzałkowska: Likwidacja Studia Tor powoduje u mnie do dziś ścisk gardła, oko mi się szkli, to 40 lat pracy, czas przeliczany na spotkanie fantastycznych ludzi, to wybitne utwory, które powstały w Torze i które okazały się czytelne na całym świecie. Nieprawdą jest, że wreszcie widzowie będą mieli dostęp do naszych filmów. Tej sytuacji sie nie odwróci, wszystkie studia zostały wchłonięte, wszystkie prawa przejęte przez WFDiF. Zwolnienie dostałam drogą pocztową i ten sposób mnie najbardziej zabolał, tym bardziej, że przebywałam wtedy na zwolnieniu lekarskim po bardzo ciężkiej operacji kręgosłupa. Dyrektor Niderhaus nawet nie wykonał telefonu, a znamy się od lat. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Irena Strzałkowska producentka były wiceprezes zarządu krajowej Izby producentów audiowizualnych członek polskiej Akademii filmowej i Europejskiej Akademii filmowej wieloletnia zastępczyni dyrektora studia filmowego tor przedstawicielka polskiej kinematografii funduszu euro masz jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witam również wszystkich tych odważnych, którzy się co oni słuchają naszej Rozwiń » audycji dziękuję bardzo, zaproszenie właśnie w trudnym czasie się bardzo spotykamy teatry zamknięte kino zamknięte jak żyć tak samo to znaczy próbować próbować, bo w tej chwili nowe media dają nam takie możliwości, żebyśmy my ludzie, którzy do tej pory chodzili do kina, którzy do tej pory chodzili do teatru, którzy chodzić do muzeum na wystawy mogą mogą z powrotem wróci 3 i mogą wrócić winnej formie czy mamy mamy wszystkie Platformy internetowe, które dają taką możliwość obejrzenia filmów w tej chwili bez wychodzenia w domu, więc stąd te audycje w kinie na kanapie, a więc teraz mamy tylko kanapy mimo tak pani bardzo na bieżąco z tym problemem co co w tej chwili w czasie Korona wirusa z dystrybucją filmów będzie bardzo trudno ja się zetknęłam już tym problemem właściwie od kilku dni jak pani tutaj wspomniała ja jestem przedstawicielką polskiej kinematografii funduszu Sulima, ale jednocześnie w tymże funduszu pełni taką funkcję przewodniczącej grupy roboczej, które zajmuje dofinansowaniem dystrybutorów tam niestety i jest tylko 5 czy się w tej chwili już nawet 6 krajów beneficjentów tego do dofinansowania dla dystrybutorów już proszę wyobrazić dziś rano mieliśmy, bo naturalnie wszyscy pracujemy przy pomocy naszych laptopów komórek komputerów w każdym razie środków środków wpływ porozumienia bardzo nowoczesnych już zetknęłam już protestem 1 z dystrybutorów z tym, że akurat niepolski, bo Polska korzysta z dofinansowania kreatywnej Europy z awanturą, dlaczego nasza sesja funduszu, która miała się odbyć w tym tygodniu w Zagrzebiu została odwołana, jaki to jest skandal i dlaczego władze naszego kraju nie podjęły jeszcze decyzji to będzie bardzo trudna decyzja, bo każda decyzja, która ma charakter finansowy, czyli dopłaty z jakiego budżetu ona będzie, tym bardziej brzemienne skutki ta decyzja o zamknięciu kin, że przecież kina składają się na fundusz polskiego Instytutu sztuki filmowej, bo przyszyć ten budżet te pieniądze którymi dysponuje Instytut to są pieniądze z rynku, czyli wszystkie fundusze mogą być bardzo okrojone bardzo mogą być okrojone, bo niby, skąd mają brać prawda z tego co do tej pory zostały uregulowane wszystkie wpłaty, ale to będzie bardzo ciężka sytuacja wiele filmów teraz tak jak pani wspomniała na początku trafia na Platformę różnice jak pani, jakie są zalety i wady takiego rozwiązania wady takiego rozwiązania są mianowicie takie, że ich z widzowie korzystać ci, którzy zwykle chodzili do kina może w mniejszym stopniu korzystają z dobrodziejstw Platformy oglądają albo na ekranach swoich telewizorów albo w telefonach nie daj Boże albo na ekranach swoich komputerów laptopów i myślę, że w ośrodkach mniejszych niż centrala wojewódzkie na syna na szczeblu wojewódzkim mogą mogą mniejszym stopniu jak generować tego tego nowego widza prawda, bo to będzie widz, który w, których nie pójdzie już do kina no bo nie ma gdzie dzięki natomiast z drugiej strony, kiedy popatrzymy na ewidentny sukces dystrybucyjny filmu braci bielskich to możemy być nastawieni optymistycznie do tego fakturze idzie to na Platformy w tej chwili mnóstwo ludzi było, zwłaszcza młodych ludzi, którzy są takimi naszymi żelaznymi widzami właśnie korzysta z platform miejmy nadzieję, że no miejmy nadzieję na Rossie z nami pożegna jednak taki zostaną otwarte wszystko wróci jako tako do normy i że np. odbędzie się festiwal filmów fabularnych w Gdyni w tym roku miejmy nadzieję festiwal jest dopiero we wrześniu w tym niemniej nie niepokój wokół tego festiwalu już jest no właśnie, ale też są nowe informacje wraca dyrektor artystyczny, czyli selekcja do konkursu miejmy nadzieję będzie mniej kontrowersyjna niż w zeszłym roku, bo wszyscy pamiętamy kiedyś chętnie kontrowersji nie wiem, jakiego pani żyła w trudne bardzo może w ten sposób no tak oczywiście zależy to też od tego pewnie, kto dyrektorem zostania leżąc na skład komisji konkursowej nadzieje są duże, że nacisk będzie położony raczej na na na, a jak artyzm ani na po jak polityka, bo w składzie tej komisji konkursowej m.in. Xawery Żuławski Małgorzata Szumowska czy Jan Kos Krauze Ewa Gruszczyńska jak pani ocenia te najnowsze decyzje, jakie oceniono byłam w komisji skrutacyjnej, więc trudno trudno mi jednoznacznie powiedzieć tak albo nie natomiast skład komisji i to jest bardzo ważne, żeby w wszyscy nasi słuchacze o tym, wiedzieli to był skład zaproponowany o bardzo długich negocjacji były to negocjacje środowiska filmowego trudny finansowe realne niekoniecznie zgodne sensu Largo mianowicie byli tam i producenci i kobiety filmu i Gildii reżyserów przyłączyli się do tego operatorzy scenarzyści, czyli branża bardzo szeroko o wzięta pod uwagę bardzo szeroko i wszystkie te grupy interesów, których moglibyśmy powiedzieć prawda no bo gdzieś tam każdy ma swój kawałek podłogi, aczkolwiek film to dzieło wspólne, ale jednak i i ta grupa potrafiła się dogadać to trwało to nie obyło się bez żadnych, gdy bez bez dyskusji być może trudnych być może ja wiem i pewnych grup wściekłych na siebie jej itd. itd. prawda, ale jednak te negocjacje się odbyły i taka propozycja została sformułowana te nazwiska spotkały się za aprobatą wszystkich tych środowisk, których powiedziała i naprzeciwko mieliśmy drugą, a listę listę zgłoszoną przez Stowarzyszenie filmowców polskich wiele osób z tych grup zawodowych, o których powiedziałam przed chwilą jest członkami stowarzyszenia filmowców to nie ulega żadnej wątpliwości, bo dziś wszyscy jesteśmy jakąś wielką filmową komuną prawda, ale inni byli, dlaczego chciałabym powiedzieć, że ta lista jest taka ważna właśnie, dlatego że została wynegocjowana to są koledzy, których nazwiska spotkały się z ogólną akceptacją przewodniczącym tej komisji konkursowej został bezapelacyjnie Paweł Pawlikowski no tego nazwiska nie trzeba chyba żadnemu kinomanom owi przedstawia, czyli z nadzieją patrzy pani na zdecydowanie tak i to, że środowisko też potrafi tak filmowe kinowe zjednoczyć należy bardzo mocni właśnie, więc myślę, że to nie tylko kwestia Korona wirusa w tej chwili, która spowoduje, że wiele środowisk się zjednoczy, ale myśmy się zjednoczyli, zanim pandemia została ogłoszona to jest ogromny tak po plus tej tejże właśnie dramatycznej sytuacji, którą mieliśmy do czynienia w zeszłym roku i liczymy cały czas proszę państwa, że festiwal filmów fabularnych w Gdyni odbędzie się zgodnie z planem, czyli we wrześniu na razie musimy przy tym przeczekać pandemii, które nas niestety również ogarnęła Irena Strzałkowska producentka jest dzisiaj gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Irena Strzałkowska producentka były wiceprezes zarządu krajowej Izby producentów audiowizualnych członek polskiej Akademii filmowej i Europejskiej Akademii filmowej wieloletnia zastępczyni dyrektora studia filmowego tor i przedstawicielka polskiej kinematografii funduszu euro masz jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie witam panów nie raz jeszcze Store niestety ostatnio się pożegnaliśmy pani też pożegnał się ja też pożegnam się z torem, jaką była zastępczyni dyrektora przyznam, że powoduje to do dziś z gardła przyznam, że do dziś o komisji szli, bo to jednak tyle lat pracy wspólnej nie powiem 40 to kawał czasu tonowo czas przeliczany na fantastyczne produkcje na wspaniałych ludzi, których spotkałam na swojej drodze to wybitne utwory, które powstały w studiu filmowym tor, które którymi nie możemy się pochwalić nie tylko w Polsce, ale i za granicą, które spotkały się z tym fantastycznym odbiorem, które okazało się, że są czytelne między nami filmy Krzysztofa Kieślowskiego m.in. filmy Krzysztofa Kieślowskiego pani Irena jak pani ocenia te decyzje scentralizowania studiów filmowych czy w ogóle jest w tej ocenie możliwe jakiś przychylne spojrzenie na tę sytuację nie nieprzychylne można było, jeżeli istnienie studiów spotykało się, bo nie ulega żadnej wątpliwości z pewnymi opiniami krytycznymi to byliśmy otwarci na rozmowy NATO, żeby zrekonstruować jakoś się sposób zarządzania istnienie tych studiów produkcję można było wszystko zrobić natomiast tutaj ta decyzja była jednoznaczna i nieodwołalna tak dla przypomnienia tylko powiem, że tak naprawdę to tylko studia filmowe tor wyszło do swoich widzów i zaczęło informować o tym co było jak to studio było zarządzane nieprawdą jest się wreszcie widzowie sensu Largo będą mieli dostęp do naszych filmów to w takim razie po co myśmy sprzedawali je do telewizji publicznej jak nie właśnie po to, równocześnie nasze filmy pokazywały też stacje komercyjne i nie widziałam w tym absolutnie żadnego problemu teraz czy mieliśmy łatwiejszy dostęp do środków nie taki sam też stawaliśmy do konkursu, czyli niewielkie, jeżeli w chwili ta decyzja już dobre wrażenie osła ja nie chcę w tej chwili tak krytykować, bo cóż skoro już stało na tej sytuacji się nie odwróci nie wszystkie studia zostały wchłonięcie przez wytwórnię filmów dokumentalnych fabularnych wszystkie filmy wszystkie prawa do naszych filmów zostały przejęte przez wytwórnie jak to będzie dalej zarządzane nie pracuje tam nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie, a nie chcę, żeby to był informacje plotkarskie, bo być może zaś za szkodę wtedy swoim kolegom, którzy tam są dyrektor Włodzimierz Leader House osoba pani z pewnością dobrze wcześniej znana od Lula czy spotkała się z panią, żeby poinformować panią swojej decyzji, czyli o zwolnieniu pani po prostu nie nie jak pani dowiedziała, gdzie dowiedziałem się jak to ładnie powiedziała pani skazy drogą pocztową tak jak sam list polecony, po którego odbiór mogłem się udać na pocztę dopiero wtedy, kiedy mogłam chodzić kiedy, bo jestem jak wiadomo po ciężkiej operacji kręgosłupa nie wiem czy dyrektor wiedział nie wiedział powinien wiedzieć, bo w końcu na mocy rozporządzenia ministra kultury stała się jego pracownikiem, więc powinien o tym, wiedzieć pod koniec października, siedząc jeszcze na Puławskiej musiała wylądować w szpitalu tyle, więc to jest ta kategoria z 1 strony ludzka z drugiej strony po prostu koleżeńska my się znamy, a nie chcę powiedzieć ile lat i to mnie najbardziej zabolało to mnie zabolało właśnie w sposób taki, że list polecony proszę po kwitować do widzenia i dowiedziałam się, że zostałam zwolniona przybywają ciągle na zwolnieniu lekarskim, a poruszanie się na żywność Homme bardzo bardzo utrudnione no ale nie chcę się nad tym rozwodzić, bo to już powiedzmy dzisiaj nie ma znaczenia poruszam się nieźle funkcjonuje, ale to mnie zabolało osobiście bardzo i i koledzy, którzy o tym, się dowiedzieli i zwłaszcza koleżanki, które stanęły równo po mojej obronie były były bardzo zdziwiona jak to dyrektor nawet nie wykonał telefonuje no wszyscy komunikowali się w różnych sprawach bardzo chciał uciec byliśmy też zdziwieni to nie znając jeszcze wtedy pani historię, że w ogóle studia to zostało potraktowane w no nie należy mu szacunkiem wszyscy widzieliśmy sterty papierów chociażby segregatorów dokumentów walających się po podwórku uczy czy wszystko na korytarzach niestety też dochodziły do mnie takie zdjęcie czy wszystko co wartościowe bezcenne wyszło z tej rewolucji pani zdaniem bez rynku to za krótki termin dzieli nas od tego walca, który przyszedł wyrównał, bo to połączenie miało miejsce 1października fizycznie przenosiny rozpoczęły się wiele tygodni potem po tej decyzji był taki moment który, który był taki symboliczny my dzieliliśmy wspólnie piętro ze studiem filmowym zebra i pomagaliśmy sobie wzajemnie w ramach sąsiedzkiej pomoce w sprawach bardzo banalnych zepsuła nam się kserokopiarka, proszę bardzo, chodźcie albo macie jeszcze papier itd. tak dalej Milik koleżeńskie spotkania na korytarzu były otwarte drzwi do naszych biur w torze w zebrze na 13 ten dzielni, kiedy i pojawili się panowie likwidatorzy pojawiło się osoby z komisji likwidującej nas i opieczętowane biura pieczątki myśmy wyszli z pękniętymi sercami, więc i co chciałam powiedzieć chciałam powiedzieć, tyle że jeszcze jest za wcześnie na takiej oceny jeszcze jest za wcześnie na powiedzenie tak albo nie, że to była słuszna, bo oprócz oprócz słów krytyki ze strony kolegów, z którymi współpracowali na stałe, czyli organizatorów imprez spotkań pokazów festiwali, którzy nie mogą się dogadać z wytwórnią z powodu jakichś niskich operacyjnych cen za wykorzystanie czy też fragmentów utworów naszych naszych filmów czy też seans quad licencyjnych za umożliwienie pokazu nie jestem w stanie tego ocenić w tej chwili, bo ten czas jeszcze jest na krótki, zwłaszcza że wpadliśmy w tej chwili jeszcze gorszy czas, który już do oceny i jeszcze nie pani rano 13marca minęła dwudziesta czwarta rocznica wybitnego reżysera Krzysztofa Kieślowskiego, w którym się, mówi że miał szczęście do pani albo ja do niego w myślę, że tak, że ja miałam wielkie szczęście, spotykając Krzysztofa na na swojej drodze, bo powiem szczerze, że pan Krzysztof Zanussi zaproponował mi przejście do zespołu filmowego tor jeszcze wtedy poczułam się zaszczycona będąc urzędnikiem biura komitetu kinematografii krakowskiego Przedmieścia, skąd wychodziły wszystkie decyzje taki myślę, że Krzysztofa, który miał okazję nieraz się zetknąć przy różnych okazjach był 1 z tych, którzy powiedzieli ty się nie zastanawiaj tylko, choć 1 z kolegów z kolei Wojtek Marczewski powiedział no ja nie powiem pani taka nie, bo jestem zainteresowany, więc to trochę było tak i rzeczywiście miał niewiele czasu na decyzję tydzień albo może mniej, ale to była to była znajomość z Krzysztofem, która rozpoczęła się wcześniej, kiedy jeszcze byłem tzw. urzędnikiem państwowym i zawsze mieliśmy znakomite porozumienie ja rozumiałam co do mnie mówi Ion rozumiał co ja do niego mówię tak naprawdę dzięki pani jego filmy zostały pokazane w Cannes z przypadkiem się nie udało, żeby był pokazany w konkursie głównym akurat, ale walczyła pani jak lwica rok później udało się z krótkim filmem o zabijaniu nie wiem czy wszyscy słuchacze dowiedzą, że to pani zasługa dziękuję bardzo, że ktoś o tym, pamięta natomiast o przypadku powiedziałabym, że kwestia umieszczenia tego filmu w konkursie głównym i przejścia do pobocznego do pobocznych sekcji powietrzny na targach była seria miał, a bardzo pozytywne skutki mianowicie mianowicie mnóstwo ludzi ten film obejrzało były żądania widzów zorganizowania dodatkowych projekcji co wówczas nie było takie proste nie było takie oczywiste i ten film stał się takim takim filmem kluczowym myślę w ich chyba już na początku swojej kariery z za mało docenionym, ale dla mnie był to film wielki zawsze i film absolutnie wyjątkowy cóż przypadek rządzi naszym życiem nie tylko filmowym do dziś tak oba filmy to jest dobra informacja na czas zarazy, że oba filmy można zobaczyć interesowali, a całości trzeba je zobaczyć tak się zastanawiam kończąc już, do którego pani film Krzysztofa Kieślowskiego najczęściej sięga właśnie do przypadku właśnie do przypadku myślę myślę o tym, spotykając fantastycznych ludzi na swojej drodze np. Olgę Tokarczuk i na tym, że powinnam zatrzymać bardzo bardzo pani dziękuję za spotkanie Irena Strzałkowska producentka przedstawicielka polskiej kinematografii funduszu euro masz była gościem kultury osobistej dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA