REKLAMA

"Uwolnij się! Dobre życie według siedmiu filozofów-terapeutów" (powtórka)

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2020-03-18 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:44 min.
Udostępnij:

Co radzi Epikur na wypalenie zawodowe, a Montaigne na stresujący dzień w pracy? Jak Nietsche pomaga walczyć z zakupoholizmem? Dlaczego Budda i Laozi zalecają spacery po lesie? Rozmowa o książce, która wyjaśnia, jak filozofia może pomagać w codziennym życiu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM jeszcze raz dobry wieczór mówi Paweł Sulik ciasna naszą cykliczną audycję, która nosi tytuł między stronami, czyli rozmowy o książkach z ludźmi, którzy piszą w naszym studiu w studiu Marcin Fabiański filozof dziennikarz pisarz twórca metody dostrojenia do procesu życia założyciel japońskiej szkoły żywej filozofii autor książek stoicyzm uliczny zaufa i życiu no i tej najświeższej, który miał premierę w ubiegłym tygodniu, Rozwiń » czyli uwolni się dobre życie wg 7 filozofów terapeutów wydanej przez wydawnictwo znak dobry wieczór wieczór bardzo miło czemu wybrał pan właśnie po pierwsze, filozofów po drugie, akurat tych 7 filozofów, którzy pochodzą z różnych epok z różnych kultur, a nawet różnych kontynentów, żeby oni właśnie byli swoistymi przewodnikami życiowymi skoro w zasadzie można powiedzieć, że więcej ich chyba dzieli niż łączy, a bram filozofów w ogóle, bo filozofowi zajmuje się czymś czym nikt inny nie zajmuje też co mnie interesuje filozofowie zajmują się tym jak co zrobić co zrobić człowiek, żeby rozkwitnąć co ma zrobić człowiek, żeby Ponce potencjał, który w nim tkwi został zrealizowany zgodnie z prawami natury, a nie, żeby życie było płytkie płaskie i takie polegające na reagowaniu tylko na bodźce to jest coś co mnie interesuje stąd filozofia ta siódemka to są filozofowi to jest mój autorski wybór trochę alei drzew dużo ich łączy to są tacy najbardziej terapeutycznie filozofowie i treści, której piszą, ale też czasem w życie już w życiorysach, ale też w środkach takiego oddziaływania filozoficznego aktu, który proponują, czyli budzenie wyobraźni stylu pisarskim w jego polityce z propozycji konkretnych ćwiczeń medytacyjnych ktoś mógłby pomyśleć no i używa pan w dobrym tego słowa znaczeniu postaci Fryderyka Nietzschego, który w szaleństwie zakończył życie, ale są podejrzenia, że jego ostatnie rzeczy to w zasadzie są kompilację jakiś niezbyt przyjemnych idei tak tak, ale to to mówimy już ostatnich takich zbiórek, które z kąpielą skomponował jego siostra i to niebyły jego idee to było ideologiczne ideologiczne redakcję jego siostry, która sympatyzowała z nazizmem strona tego biednego niczego padło takie te taka sama Eko na kogoś, kto inspirował ten co w ogóle jeśli się czytać samego niczego nie jest jest jakimś absurdem nie ma bardziej anty nie ma z nią, przez który byłby bardziej przeciwny tego typu totalitarnym systemom właśnie to nie wg liczę, że nie jest taki poetycki indywidualny terapeutyczne i przeciwstawia się wszystkim takim masowym reakcją pisze pan często się z rzek niemieckiego obywatelstwa życie tak to 1 ze stopnia jego tożsamość była 1 wielkim znakiem zapytania tak tak tak to ten akt zrzeczenia się oddania paszportu niemieckiego jest dużo znaczy, bo myślę, że dla niego to był sposób, w jakich definiował samego siebie jako człowieka wolnego miał też duże pretensje do ducha niemieckiego do niemieckości po do muzyki niemieckiej typu po zeskanowaniu Wagnerem początkowym potem całkowicie z nim zerwał uznając, że to jest muzyka ciężka w duchu i judeochrześcijańskiej zakładające rzeczywistość no i uciekł z bardziej południowe tony, a w środku niczego jeszcze pojawi się ten wątek na kartach pana książki często, a mianowicie Nicze chodzi to znaczy miał taki czas życia jak rozumiem, że po prostu nie mógł siedzieliśmy w Starym rządu nękani licznymi chorobami psychiatrzy dzisiejsze psychiatrzy lekarze innych specjalności dzisiaj próbują rozwikłać co było mówi się od chwili się mówi się o różnego rodzaju chorobach psychicznych do końca nie wiemy, ale wiemy jak to wyglądało w jego życiu wiemy, że jego życiu było mnóstwo cierpienia fizycznego i rzeczywiście pod koniec życia nie był w stanie myśleć jak sam twierdził bez chodzenia bez pewnego ruchu to zastygłe ciało było zbyt obolałe i co ciekawe to jest bardzo dobrze współgra z filozofią nie tylko niczego pozostałej szóstki, która mówi właśnie takiej płynności ruchu ciągu zmianie w rzeczywistości, że każdy zamrożenie każdy zastygł cięcie każde usztywnienie jest zafałszowanie życia no jeśli dopada pana usterka apoteoza dreptania chodzenia jest o tyle istotne, że to właśnie bankową kawał naszego kontynentu przez tak, żeby jak sprawdzić jak to jest, kiedy myśli w trakcie chodzenia teraz m.in. pod dwumetrowym sobie kiedyś i szlakiem w ich tego jak pewnym paradoksem jest to, że pan założycielem Kapeliński szkoły, żeby filozofii, która nie jest szkołą mobilną od 7 konkretne miejsca trochę jest mobilna, ponieważ od oczyszczona ma swoje konkretne miejsce taki kompleks kamiennych domków w parku natury, ale Reymont symbol linii właśnie pani nie dolega niedaleko Rzymu, ale ta, ale też ma wyjazdowe warsztaty również warsztaty na jachtach w różnych miejscach basenu morza Śródziemnego, ale to miejsce jest znakomitym punktem wypadowym no właśnie tak zostało dobrane, że możemy wychodząc z tej szkoły późna w strumieniu pójść leśną ścieżką pójść pod górę puści w dół i doświadczyć grawitacji świadczyć powiewu silnych wiatrów doświadczyć różnej pogody właśnie po to, żeby to był dobry punkt wypadowy dochodzenia i pracujemy teraz nad budowaniem specjalnych szlaków filozoficznych takich szlaków, gdzie musi idzie doświadczasz rzeczywistości po drodze się wykonuje pewne ćwiczenia medytacyjne w konkretnych miejsce znaczy jak rozumiem jeszcze do kwestii szkoły powrócimy w tej rozmowie myślę że, choć są bardzo zainteresowani, ale wracając do książki uwolni się dobre życie wg 7 filozofów terapeutów to jak rozumiem każdy z tych filozofów proponuje albo pan wyciąga każdy z tych filozofii czy każdy z tych postaci to coś co ma jaki cel terapeutyczny co ma nam dać studiowanie pisma do przyglądania się temu jak żyli co myśleć o świecie oraz uwolnić od przesądów i błędów myślenia człowiek, który nie uprawia nigdy filozofii, który nigdy nie poz nie postawił sobie za zadanie zrealizowania takiego programu świadomego życia jest członkiem reagującym człowiekiem który działa myśli mówi tak jak tak jak inni albo w reakcji na to co robią inni, a filozofia już od czasów Sokratesa także filozofia wschodnia jest próbą odnalezienia jednak takiego niezależnego wewnętrznego głosu niezależnego zewnętrznego sposobu bycia w świecie tak orzekł także bieg rzek, żeby sobie dojdzie do wniosku, że to co ma to w zasadzie wszystko to od kogoś dostał od rodziców szkoły oto co wtedy no właśnie tak byśmy dzisiaj na to patrzyli, bo jesteśmy żyjemy w świecie całkowicie wyrzuconym z metafizyki wydaje nam się, że na nas składa się kilka, jakby prostych czynników najczęściej człowiek przez myśli, że składa się na nas warunkowania na zgodę na uwarunkowania genetyczne i ten klub Cooltura co jakiś rodzaj wychowania podleganie wpływom kulturowym, że te 2 czynniki wyczerpują ten materiał, z którego jesteśmy zbudowani oraz antyku, ale też tych filozofów nowożytnych, które się w tej książce jest szczyt co w rodzaju czynnika metafizycznego coś co co właśnie bada filozofia, czyli badanie relacji na samych osobistych istot często podlegającym ręką udręce i różnymi podrażnienia psychicznym, ale w kontekście całego kosmosu, czyli szukaniem tego jak jesteśmy częścią pewnego inteligentnego porządku jak ten inteligentny porządek przejawia się też nas i próba rozmontowania bariery między nami, a przed światem takiego jak słowo terapeutyczne rozumiem w ten sposób określenie jako nazwanie pewnych praktyk, które mają mnie nie uleczy, ale usunąć jakiś problem tak, ale to, bo to tak tak byśmy mogli patrzeć na nas na to czy jest taka terapia wydaniu psychologii tak jak dzisiaj rozumiemy startera Peja antyczna filozoficzna polegała właśnie na czymś odwrotnym, czyli nie na tym, żeby zrównać się z normami, bo dzisiaj pewnie się powiedzieć, że terapia się skończyła w momencie, kiedy człowiek nie ma jakichś wielkich problemów nie popada w uzależnienia pracuje wydaje się w miarę szczęśliwy, że taki człowiek z punktu widzenia tej filozoficznej terapii jest dopiero punktem wyjścia do obróbki on jest właśnie chory na coś co się nazywało chorobą duszy i choroba duszy polega na tym, że żyję świadomie właśnie, że jest, jakby smołę reakcji na na zdarzenia i mnie nie dba o swoją świadomość nie z nieba swoją percepcję świata nie dba o refleksję i dlatego filozofią jest jako terapia dość dostarcza narzędzi po to, żeby uciec od tego wzorca kulturowego i poszukać rozstrzygnięcia w we wzorcu uniwersum uniwersalny nowotwór część linii tak wódki do dostrojenia oswojeniu z kosmosem takie pojęcie Olka Joris, w które można tłumaczyć jako dostrojenie jako bycie częścią 1 wielkiego kosmicznego projektu czy pan zakłada, że kosmos rządzi się po podłóg pewnych praw, które albo może być sprzeczności z nimi tak jakby w kontrze co będzie pewnie powodował rozumie jakieś takie są różne tych szkół, że kosmos ma pewną inteligencję nam się wydaje, że nasza inteligencja mamy różny poziom inteligencji, które są teraz badane opisywane tak mamy inteligencję emocjonalną inteligencję społeczną w wydaniu np. antycznych szkół filozofii czystości dzisiaj nazywamy inteligencją otwartego źródła inteligencja bierze się ze styku naszej skończoności całym światem ani, a nie wynika nie wypływa z czegoś zamkniętego w nas ani mózgu ani serca oczywiście są wszystkie elementy narzędzia, które przetwarzają, gdyby tak to by zobrazować tę inteligencję kosmiczne, ale nie są źródłem źródło inteligencji w kosmosie w nas jest tym samym bardzo ciekawa, gdyby przy 1 z tych mikrofonów do procesu ciąży kilka ich, ale właśnie przed 1 sieć Heraklit powiedział furda czy wszystko jest 1 wielkim chaosem splotem jakiś niewyjaśnionych sytuacji my próbujemy co prawda koszty ogarnąć, ale nawet znajdziemy coś to ucieczkę a gdyby przy drugim trwonić opłatą od w ogóle nie wygląda, ale autor powiedział Vogla widzimy tylko cienie tam, gdzie ta nasza my nie jesteśmy w stanie dotrzeć do istoty rzeczy, ale ten sam Heraklit mówił o też o tym, że jest pewien porządek natury, które w, który lubi się ukrywać naszym zadaniem filozofów jest odkrycie tego porządku mówił czy rzeczywiście chaosie mówił o płynności, ale nie zostawiał na takiej beznadziei w tym chaosie i bezczynność, choć trochę sobie spekuluje, bo tak naprawdę możemy interpretować tych rakieta na wiele różnych sposobów za mało nam po nim został Platon Platon nie bez powodu nie ma w tej książce, bo to są raczej filozofowie naturalności, czyli tacy, którzy właśnie byli dla mnie inspiracją do stworzenia tej filozofii dostrojenie do procesu życia i NATO jest Platon jest tym, który jednak ciężarna na sens istnienia lokuje w zaświatach, a nie w naszej relacji zmysłowej np. z otaczającym nas światem TUI teraz na lekarzy to pana też trochę, by w tym projekcie odrzucało Platona to jego takiej okazji totalitarne myślenie o tym jak można, by to sprytnie urządzić naszą rzeczywistość społeczną, która w projektach to jego próby pedagogiczne wychowania wychowywanie władców i ich sporządzania i sporządzania i stworzenia idealnego państwa nie powiodły się nigdy i są raczej utopią czytając pana książkę miałem takie obawy w tym, że dobrze, że miał różne znaki zapytania i przemyślenia tego nie było to się zmartwi myślę sobie tak dobrze w takim byłem już nieco powiela, który świadomie sobie, że jest, gdy jest pewien problem związany z tym, że jednak społeczeństwo czy słusznie czy nie proponuje nam pewne utarte drogi co, do których to druk nie wchodząc szczegółowo ich sensowność logiczność jednak nie idziemy przód głowy sortowanie śmieci, ponieważ najwięcej filozoficznych chyba dywagacji teraz to w związku z tym różnymi metodami sposobami sortowania śmieci dlatego teraz też bardzo często nawet w prasie brukowej pisze się o tym, używa się co sprawiedliwe, że coś sprawiedliwy, a 5 osób mieszka w mieszkaniu nie może płacić tylko 1 osoba prawda, że niesprawiedliwe, więc myślę że, gdyby miał taki zdystansowany trochę stoicki do tego do tego podejście to w ogóle nie akceptował tych reguł przychodzi jakaś ustawa, która mówi drogi obywatelu możesz sortować śmieci tak jak inny sposób Tomasz kubły, żebyście nie zmęczył to jeszcze pokonywaliśmy Sekuły każdy kolor oznacza, że śmieci do roboty to zależy, bo jeśli uznałbym sensowność tego przyczyną jest także jest czysta anarchia filozofia antyczne rzeźby uznał sensowność takiego działania, ale nie uznaje, ale nie ma, ale mogę uznać, bo jako stoi mam mój trening stoicki oparty na rozwijaniu etyki cnót czy rozwijaniu pewnych cech charakteru 1 z zasadniczych cech rozwijanych w ramach w obrębie etyki cnót zrozumienie tego coś co nazywane na to sprawiedliwości, czyli to było takie budowanie sobie takiego podejścia do rzeczywistości, które nie biorę strony samego siebie czy nie jest nie jest mi wszystko jedno tak uwzględnia to, że jestem tylko częścią większego mechanizm stolicy byli najbardziej zaangażowani przecież taką takie działanie propaństwowe obywatelski mamy tego Marka Aureliusza mam licznych rzymskich potem stoików mniej lub bardziej znanego ten paradoks właśnie pana pytam jak to jest tym stuleciu z 1 strony może nie spoczywać co łączy się próbować dostroić z 1 strony jakiś prawideł, które rządzą się przed światem czy kosmosem, ale z drugiej strony żyć w konkretne społeczeństwo, któremu i to robimy tego nie robimy stolicy, bo te błędy błędy i złudzenia i psy konkretnego społeczeństwa stoją się wydawało, że właśnie poprzez działanie propaństwowe mogą je naprawić, bo jeśli mam taką koncepcję, że pewna inteligencja kosmiczna jeśli mamy taką koncepcję tę inteligencja jest też nas w postać jakieś refleksu i się odbija nas, że mamy do niej dostęp to to co po to, co pomiędzy nami jako mostem całe społeczeństwo tak myślał na pewno Marek Aureliusz też mogłoby podlegać takiej inteligencji czy te propaństwowe działania stoików jeśli byli rzeczywiście stolicy w tym sortowanie śmieci absolutnie się, by nie mieściło jeśli ktoś, by to sortowanie śmieci z antycznych szkół niekoniecznie chciał uprawiać to być może cynicy którzy, którzy generalnie stronili od tego co społeczne i licytacja na bankowca organizacja jest zaś z drugiej strony im zależało na naturze tak oni też mieć program po stronie natury, więc może z tego względu lot nad pewnie by się tak łatwo nie zgadzali na to, żeby też śmieci będą trafiały na wysypiska za zawarte, zanim dużą część naszych słuchaczy słuchaczek wypnie zainstalujemy w tym tą grupą filozofów czy to nie oni, który z nich nie onanizował się publicznie na rynku mówiąc no to jest tylko zaspokojenie potrzeb to prawda mieli słuchać no właśnie chyba postępowych z tego, że wszystko własnych drugą stronę, której chyba w dawce mieszkał ten sam nie wiemy deweloperzy wyłączyli nasze radio co zresztą jeśli nie proszę następne następnego filozofa proszę wiceprezes seksuolodzy także stek czy wracając do wyboru tych postaci, które pojawiają napad na stronach pana książki sięga pan po kogoś kultury chińskiej i teraz pytanie czy czy na ile może to być przekonujące dla nas, którzy wrasta jednak kompletnie innego świata wartości świata wartości, gdzie ego jest istotne to znaczy społeczeństwo za kulturę Europejską można powiedzieć też ciągle wspieranie się na ile to jednostka jest ważniejsza na ile społeczeństwo jak rozumie w kulturze chińskiej na wszystkim harmonijna społeczność jest tym największym dobrem, ale akurat placyk, który w, którym pisze nie był specjalistą od harmonii społecznej raczej był anarchistą też, ponieważ z ciepłej posadki archiwisty Królewskiego zrezygnował sobie dość podeszłym wieku już wtedy był zwanym lat, czyli Starym mędrcem i wędrował w górę, gdzie dokonał swoich dni, więc ten lista anarchistyczny też tam był natomiast to zależy, czego chcemy od filozofii, bo chcemy ją rozłożyć na czynniki, że opisać zrozumieć wyrazić w jakim się w naszym systemie pojęciowy to być może ten wschód jest trudniejszy, ale jeśli szukam filozoficznej terapii to ten wschód oferuje nam niewiarygodnie dużo uniwersalnych środków, żeby taką auto terapie na sobie przeprowadzi często ludzie mówią, dlaczego się mówią, dlaczego się zajmujesz buddyzmem to jest dla nas kulturowo niedostępne mamy tu przecież swoje różne rzeczy chrześcijańskie czy antyczna, ale zwykle mówią o chrześcijańskich ale, ale spójrzmy na to jakby indywidualni osobiście jak opatrzona osobiście osobiście to instrukcję buddyjskie mówiący o tym, żeby obserwować naturę swojego oddechu to jak ten oddech ma się do myśli jak się doznań w ciele jak się ma do emocji są dla mnie dużo bardziej zrozumiałe niż opowieści o tym jak Bóg osobowy przegania plemiona żydowskie po pustyni tam to jest dla mnie kulturowo niezrozumiały tam mam barierę nie tutaj jest to moim zdaniem jest trochę niezgodne z takim ogólnym wyobrażeniem to, że coś powstało winnej sytuacji w innym miejscu na na globie wcale nie musi oznaczać, że jest dla nas niedostępne nasze takiego federacji oczywiście tylko doczekała się koncentrować na własnym oddechem, aby zastanawiać się tak jak pan opisuje w książce takie ćwiczenie, że robi przerwę gdzieś tam przesiadam później takie trochę monitoruje to jak mój organizm się z tym radzi czy skoro jak rozumiem głównym przesłaniem jest jednak to, żeby z dystansem własnego potraktować własne nie wiem żądania marzenia, żeby no nie traktować zbyt poważnie wykryte słupek z własnym ja trochę, żeby był niższy tak, ale właśnie to ten właśnie ten układ odniesienia w postaci w postaci obserwowania naturalnych procesów takich jak jako, które mają swój rytm niezwiązane z pragnieniami oceniam naszego taboru jest natura wtedy oczywiście oddech oddech jest natura jeśli coś kosmicznego we mnie stąd też kosmicznego zęby w zębie na całe morze popracuje nad koncepcją gospodarczą wynika, że do dentysty politycy prawa powiedzieć za znieczulenie dziękuję w ogóle to jest to nie dotyka to nie mnie boli ich tylko rząd być może drogą instrukcje które, bo mamy różne instrukcje medytacje dotyczące oddechu te instrukcje buddyjskie w takiej formie jak zaproponował budżety są też obserwacja oddechu po to, żeby się uczyć tego wzorca wzorca natury nie są instrukcje logiczne, żeby ten oddechem manipulować możemy oczywiście są też takie instrukcje, żeby patrzeć co się dzieje, kiedy oddech jest wolny, jeżeli nowych cech zewnętrznych ode mnie tak to jest jakaś taka oddać oddech należy medytacji buddyjskiej do kategorii ciało, czyli jest, jakby częścią częścią natury jak całe ciało nad częścią natury podlega prawom natury ani naszych pragnień tak, bo starzeje się, bo umiera ten nie wystarcza nam ten podział klasyczny chrześcijańskiej, że to ciało jest właśnie tym pojazdem duszy i czas Augustyna mówimy no to jest ciało, ale to coś naszego jest jednak dusza to dużo wcześniej no właśnie lato dla co najmniej tak mówimy na to tego podziału ten podział nie przebiega tak filozofia Wschodu nie rozumiem czy, ale rozumiem to ponownie mówi, ale jakoś trudno mi myślę, że części władzy też trudno jakoś złapać dlatego jesteśmy dlatego jesteśmy uwikłani to potem utrwalone przez Plateau niski ochronę pewnej wersji przez chrześcijaństwo uczeń osadzeni na tych fundamentach tak tak bardzo słuszną uwagę, bo to daje nam jakieś poczucie bezpieczeństwa no tak o tym, ja muszę się z panem porozmawiać lub przeczytawszy pana książkę pomyślałem, że co jeśli jeśli nawet mówimy słuchaczy z ławki, żeby nie osiągnęli to jak będą chcieli skonfrontować to co wynika z życia i poglądów 7 filozofów z rzeczywistością to przede wszystkim takie dojmujące wrażenie globalne w Polsce też, że bezpieczeństwo kluczową wartością i że coś z tym bezpieczeństwem jest nie tak odmienia się deficyty bezpieczeństwa przez różne przypadki, a to wielkie globalne migracje, a to zmiany klimatu, które przybierają postać katastrofy, a tutaj skoro na wirus, a na pole, którzy pana książki co powinienem o tym, pomyśleć, że czy bagatelizować to czy zastanowić się w zasadzie, o czym mówimy jako braku bezpieczeństwa i na samym końcu wróciwszy do poprzedniej kwestii, którą okrywa mówił czy może potraktować to zarówno na ile to rzeczywiście nie dotyczy takiego prawdziwego mnie na ile to są rzeczy, które dotyczą takiej sfery dotykowej kosmosu się zmienił to cóż, dlaczego się niepokoić z tego powodu 1 z filozofów, których PiS w tej książce, czyli epitet był specjalistą od tego co od nas zależy i co nie zależy on szukał takiej tegoż nazwę atrakcją takiej ulgi takiego wytchnienia takiej wolności w precyzyjnym rozdzieleniu tych 2 rzeczy i działań tylko w tej sferze, które od nas zależy, a pozostawieniu reszty naturze, a on mówił, że nawet ubrania, które nosi te nie są jego replika chyba mówi epitet stworzył taki trening kradnie pojedynczy ubrania, ale mówił, że trenować nie przywiązywanie się właśnie w ten sposób nie reguluje te kubek pamiętaj spójrz na swój kubek i wyobraźmy sobie swój ulubiony kubek tak widzimy go jako ten nasz ulubiony to herbata najlepiej w nim smakuje ma na sobie grafik, które nam się podoba jest na nikomu gości przychodzą to łapy z daleka i zobaczymy ile w tym jest takiego zawłaszczenia przywiązania takiego moje ja, a epitet ten trening epitet ta polegałby na tym, żeby ten sam kubek zobaczyć jako gliniane być może dzisiaj to nie jest zmiana, ale wtedy naczynie, żeby zastanowić, jaka jest natura blin natura liny jest taka, że zrzucona z pewnej wysokości rozpada się na drobne kawałki, więc w naturze tego kubka krwi już to, że rzecz, że przeminie, ale oddziela pan w wartości przedmioty, które dla ludzi bardzo wiele znaczą emocjami czasami pozytywnymi czasami nawet negatywnymi, ale tak mówić, że terenową od lat właśnie to, o czym pan mówi inny świat wokół mnie z zamieniły się w taki pusty bezduszny szary bardzo szary, a co, ale w zamian możemy uzyskać tak tak krzyczy tak się rzeczywiście wydaje, ale przemysł opisów skutków praktyki fizycznej wynika że, że jest odwrotnie wtedy proste rzeczy nagle nabierają kolorytu, że dopiero wtedy, kiedy nie przywiązujemy się do rzeczy możemy naprawdę smakować, ponieważ nie ma, bo wtedy w naszym obcowaniu z rzeczami niema strachu, a wtedy, kiedy Sejm przyjął za ten strach zawsze gdzieś tam, gdzie gdzieś tam tkwi i ten czwarty czy to jest celem tej drodze w sensie takim terapeutyczne celem, żeby zniknął ten strach to jest też na ponad częścią treningu w każdej tych z tych szkół, a w wypadku akurat centralny problem, który stawia, mówiąc że wszystkie nasze udręki biorą się z lęku, ale bierze się z lęku przed przed śmiercią przed istnieniem przed światami, więc rzeczywiście to praca z lękiem jest fundamentalna dla większości z tych szkół czy wierzy pan, że można uniknąć albo zminimalizować lęk przed śmiercią tak można zoom zoom minimalizować zdecydowanie tak, że można uniknąć pewnie też ale, żeby to do końca wiedzą musiałbym tego doświadczyć, gdy rewolucyjna idea pewnie dla Niewiem dla kogoś, kto jest takim urodzonym Mateuszem z rodziny ateistycznej, gdzie nawet bez praktyk religijnych tylko wychowując się gdzieś w Europie jednak ten lęk przed strach przed śmiercią wizualizacje symbolika śmierci wszystko z wszechobecnym jesteśmy po uszy zanurzeni w tym, że śmieci z czymś strasznym czymś, po czym będzie wielka żałoba, która i tak nie ukoić ból ludzkiego, a pan mówi da się to aplikant absurd mówi bardzo prosto nigdy nie spotka się ze śmiercią, bo albo żyjesz życie to jest rodzaj uczucia i w tym czuć nie ma śmierci albo nie żyje jest tylko śmierć, ale nie ma już ciebie co tak naprawdę śmierci istnieje w naszym świecie tylko tylko pod postacią takiej takiej jednostki pod postacią konceptu czy śmierć to jest coś, czego nie da się przeżyć to jak myślę, że nasi, o czym śnią o są kraje Europy, gdzie sprawnie dozwolona eutanazja jest tam powinniśmy wysłać PIT zapytać go może jednak zapytać go co zrobił w takiej sytuacji albo Beck rozumiem to jest rodzaj takiej może nie opory, ale takiej dobrej figury, która mówi ten lęk jest złudny, ale z tym się komentuje rzeczywistość są kraje, gdzie przedmiot tak za, a tymczasem są kraje w Europie, gdzie jeśli się zestarzeje będę bardzo cierpią to mogę powiedzieć lekarzowi już Niechcę tego życia chce tak jak, który z tych filozofów już w być może to był właśnie figur przewlekła bolesne, choć choroba nerek już boli naprawdę tak wyraźnie już firm okres życia chciałbym np. zakończyć życie, ale mogą być w kraju, gdzie państwo pełnienie w naszej kulturze jest możliwe nie może po prostu, żeby odebrał życie to prawda, ale też szkoły zwykle nie są dogmatyczne czyli, bo one są oparte na etyce cnota, czyli budowanie pewnych cech charakteru, a to zakłada wielką otwartość to nie jest zbiór zbiór przekazań tylko dostosowanie naszej reakcji do tego naziemne żadnego kryterium, którym jest rozwijanie 1 lub więcej cnót to jest to bardzo zmienia zupełnie to sceny z 15 minut koło tutaj na podwórku altanki śmieciowej, kiedy ja idę z tymi śmieciami właśnie dzisiaj zastanawiam czy sortować tak to walnąć ja tego nie rozumiem będę bojkotował, bo względu NATO co zrobi to chyba istotą jest to czy się nad tym głęboko zastanowię tak tak oczywiście każda każda jeśli dla mnie układy odniesienia jest jest etyka cnót no to no to rozważa ten tak czy to rzucić czy nie rzucić w Nakle tej etyki takiej przypomnę sobie, jakie cnoty mamy i jako jako mogłyby się wyrażać w życiu przywołam przykłady historii np. mojej szkoły filozoficznej, żeby mieć jakiś wzorzec, ale też ważne jest to jednak czytam filozofię antycznej Wschodu Zachodu, że cały ten trening medytacyjny i etyki cnót prowadzi do powstania pewnego wewnętrznego układu odniesienia, który sam mówi co zrobić, czyli możemy powiedzieć, używając bardziej współczesnego potocznego języka pewnej intuicji test cnoty do doprowadzone do doskonałości to możliwe, bo nie wszystkie szkoły twierdził, że to jest możliwe, bo bliska mówiła, że taka np. już stoiska miała wątpliwości różni autorzy ale gdyby w założeniu, gdyby wprowadzić cnoty doskonałość wtedy w ogóle problematyczne znikają gdzieś mamy w sobie zamontowany spontaniczny system reagowania zawsze w zgodzie z inteligencją kosmos mamy zamontowane, bo społeczeństwo rozumu odkryliśmy właśnie właśnie jest ucieczka spod społeczeństwo, skąd wiem, że odkryłem w sobie ani ziemi przekazali rodzice szkoła telewizja reklamy zgodnie bowiem moim zdaniem taki najważniejszym kryterium jest to, że potrafimy zidentyfikować ten psychofizyczne stan on się czasami np. buddyjskiej szkole nazwę bezstronnością jest taki stan kiedy, kiedy rzeczywiście działanie zdarza się spontanicznie i gdyby to jest taki ktoś takie emocje wolności która, która nas trwa, która właściwie jest tym centrum naszych działań emocje wolności włości mówi nam co robicie jest takim stanie przedłużonej bezstronności, które można np. osiągnąć za pomocą buddyjskiego treningu medytacyjnego, choć nie jest łatwe np. po 2 miesiącach praktyki w klasztorze buddyjskim no to wtedy np. nie ma w człowieku żadnego impulsu nawet, więc nie musi walczyć z żadnym impulsu impulsem, żeby kogoś skrzywdzić, żeby mógł skrzywdzić jakąś inną żyjącą istotę wtedy włącza się percepcja, jakby taka etyczna z punktu widzenia i z punktu widzenia koszty obserwuje to z zewnątrz taka percepcja, żeby być bardzo delikatnym wszelkich przyjemne życie rozumiem, że to jest pewien ideał, że to jest może nie idealna chcę posiedzenie, że ten stan psychofizyczny, ale w tym stanie psychofizycznym mogę być bardzo długo i podam przykład przychodzi ktoś mówi nagle jesz mięso naprawdę zdaje sobie sprawę, że te zwierzęta cierpią to jest hodowla, która przysparza cierpienia te, które zjada zdaje sobie sprawę, że przez to, że jesz mięso i płacić Zanie wspomaga system, który bardzo eksploatuje planetę, gdyby przyszedł na wegetarianizm mniej planeta cierpiała kryzys klimatyczny byłby mniejszy na końcu zdaje sprawę z tego, że to jest złe dla swojego zdrowia jak rozchoruje jedząc non stop mięso to twoi bliscy będą mieli wiele problemów IT ich przez psie, bo zachoruje będzie trzeba opiekować tego tak dalej Albionu nie wiedziałem, bo nie czułem tego oka tego w tym wspaniałego ten instynkt, który pan mówi w zasadzie jest to jak chiński oni tego nie odpowiedział no właśnie podpowiada, bo opowiada takie rzeczy papież on jest oparty na takim poczuciu współistnienia to jest taki stan trochę rozmytej już jest taka indywidualna tożsamość zasób wiedzy nie zmieni tak dobrze, ale dobre sytuacje, że mamy 22 ludzi 1 jest w stanie bezstronności po treningu medytacyjna drugiej tak wyrwany z codziennej bieganiny i oby obydwa jedzą mięso jestem absolutnie przekonany że, gdy przed teraz ten piewca wegetarianizmu te argumenty, przez które pan wymienił przytoczył Toten medytuje on byłby na niej dużo bardziej podatne, ponieważ on nie miał nad pragnienia jedzenia mięsa tak wstanie bezstronności pragnienia wygasają jest tylko takie poczucie cudownego współistnienia z wszystkim dookoła co znaczy, że wygasa, jakby władza rozumu myślenia, więc przekonany, że te argumenty, by do niego trafiły duże ułatwienie do tego kogoś, kto np. uwielbia uwielbia żeberka w sosie tak, bo gdzieś tam w nim ten impuls tkwi tak można się zgodzić kiwnąć głową, ale poczuje te żebrania ten ich zapach, który dostarczy jakiś spec od euro marketingu i wtedy te poglądy na winie na wiele się zdadzą, a co jest kluczowe szczególnie zrezygnujemy zastanawiać nad tym wszystkim prowadzący czy czy uważa Sejmu będąc przy tym przykładzie czy to jest także zwolennik żeberek powie, dlaczego ty się tak przyjmujesz to obowiązujące aktualnie retoryką, która mówi o tym, żeby dbać o dobrostan zwierząt Planete zostaw to życie, gdzie indziej życie jest skupić na swoim oddechu no właśnie, bo wszyscy jesteśmy trochę ofiarami takiego mają wolno mają wolne owego myślenia z, że te rzeczy, czyli medytacje np. są to jest technika i skupić na swoim oddechu załatwia wszystko, ale wygląd medytacyjny, który dla natury rzeczy, które proponują różne szkoły artykuł, chociaż pewnie mówilibyśmy najbardziej obu, gdyż śmie polega na rozwijaniu również cnót na rozwijaniu cech charakteru to wszystko się zazębia nie jest nie jest umysł dopiero wtedy osiąga pewien sposób pewien poziom takiego spokoju stabilizacji klarowności, kiedy te cnoty są rozwinięte do pewnego poziomu i są ciekawe czy to jak i jakie pamiętam te świetne książki w Polsce o tym, czym czy była u nas czy były cnoty rycerskie to się na bywała z racji urodzenia, ale jakieś czyny mamy to jest coś takiego zwrócili się do plecaka pan mówi to znaczy coś coś przy czym się pracuje tak jakby codziennie na cnoty rycerskie nieznaczne specjalnie, ale musi ją bardziej kodeksy no tak, ale mam albo nie mam jestem tytułowany pochodzę z z arystokracji i złorzeczy przynależą między NATO, ale też 1 z tych złudzeń różnych formacji kulturowych, które ludzie dają się wciągnąć no chyba dobrze prawda mam namyśli np. teraz sporo sądownictwo ja zakładam, że ktoś skończył Uniwersytet na wydziale prawa później kształcił latem to zajęło już teraz starszym człowiekiem olbrzymi kapitał wiedzy doświadczenia nie decyduje lekarz ustawa tutaj jeśli chodzi o są oczyszczone zetrzeć na sprzeczne jeszcze no tak, ale on odziedziczył stanowisko po swoim tacie arystokrację z nie to jest najmniej no no ale mam namyśli to, że nie jestem w stanie rozstrzygnąć pewne kwestie, więc ceduje na kogoś, kto zakładam, że tą cnotę sprawiedliwego rozsądzenia skomplikowanych kwestii ma najwyżej rozwinięte mają rozwijał zostawiam to już tego dnia rok, ale to moim zdaniem ci anarchiści, których pisze niekoniecznie by poszli tym trochę tak wydaje się, że oni jednak uznali że, że to coś z nich ma być ostatecznym kryterium, bo inaczej musielibyśmy uznać, że po prostu prawo danych sprzeczne często ze sobą danych społeczeństwo mają jakąś taką sankcję uniwersalną, a tak przecież wybrać się, że słucha naszej rozmowy w jakimś takim medium internetowym pisze np. rewolucja w sądownictwie Kaczyńskiego inspirowana Fryderykiem Nietzsche znak zapytania nie jest to myślę, że te dni czy był jednak przeciwstawny takiej rewolucji, bo ta rewolucja wykonaniu wykonaniu ministra Ziobry i wykonaniu PiS-u jest jednak taką rewolucję sprzyjającą pełnej wbrew retoryce Klan nowości tak, że są, że są rzeczy nasi ludzie tak, że oni są lepsi niż procedury tak, że dokument, jakim jest konstytucja jest mniej ważny tak niższy niż etyka odpowiedzialność np. historyczną wobec narodu tak teraz trochę wymyślam ale, ale tak, ale to co pan mówi absolutnie nic nie zrozumiała jak powiemy słuchaczom czytajcie Platona zastanówcie się nad tym co jak Klata wyważa świetnie zorganizowane społeczeństwo ile tam elementów przymusu demagogii i teraz poparcie z powrotem na czasy współczesne okaże się, że w niektórych systemach być może w Polsce również znajdziemy ten pomysł, ale pan mówi ale, ale ja wierzę, że lato na książkę uwierzyć, że filozofowie mówią o tym, żeby właśnie taki plan nowości uciekać jeśli rzeczywiście poważnie zaangażowanie naszego serca chcemy rozwinąć cnoty w tym cnoty sprawiedliwości to muszę być tak samo sprawiedliwi wobec naszej rodziny nie naszej rodziny naszego narodu nie naszego narodu naszego planu naszego planu, więc ta rewolucja mówimy zdaje się idzie w odwrotnym dokładnie kierunku bardzo ciekawy czas na naszą rozmowę, bo trwa w Polsce nie tylko w kraju rzymskokatolickiej wielki post i wielki post oryginalnie składał się kilku elementów część z nich zapomniano i w zasadzie się do niego nie wracać np. obowiązek jałmużny, ale niektóre dalej funkcjonuje jako immanentnej części wielkiego postu np. odmawianie sobie czegoś rezygnacja pewne samoograniczenie w zależności od tego kim rozmawiamy różni ludzie traktują śmierć, bo fascynującą godziny rozmów ze słuchaczami, którzy dzwonili mówili bardzo złych rzeczach niektórzy mówili, że rezygnuje zadowolona na wielki post niektórzy zjedzenia mięsa niektórzy w ogóle nie jest byli tacy, którzy się odcina od internetu na 40 dni jak pan widzi dla pana czym jest post czy jakaś praktyka czy to wg pana w ogóle Diego i istotne, że my sza część naszego społeczeństwa właśnie chcę przeżyć taki czas nawzajem to jest absolutny absolutnie bardzo cenny impuls no bo to jest 1 z ze sposobów budowania wewnętrznej wolności jeśli dam sobie przestrzeń do tego, żeby nie powielać ciągle tych samych np. konsumpcyjnych reakcji na to jestem bardziej wolnym człowiekiem niż jeśli takiej przestrzeni sobie nie dam dam ci pana perspektywy ten jest zadawanie cierpienia bólu tylko raczej na innej płaszczyźnie wzbogacenie się jednak zależy od proporcji, gdyby i od miejsca jest od sytuacji od czasów myślę, że wnętrz nie można mieć uniwersalny, że asceza jest dobra lub zła, bo żaden z tych filozofów nie polecał ascezy samej w sobie, ale są czasy tych tras za bardziej by się przydała niż w innych czasach myślę, że nasze czasy takich należą o tak myślę ten świeżo po lekturze pana książki imię, czego np. taki miałby powiedzieć, że mamy sobie zadawać świadomie może nie ból, ale świadomie komplikować własne życie na nie niezmiernie trudne rzeczy z komplikacją co jest prostotą co zwą co jest wolność myśli wolność ma się wyrażać w tym, że mam dość pieniędzy, żeby iść 2 wolne potrawy ze względu na ich stopień wykwintną ości i tego jak są drogie to jest inna koncepcja wolności niż ten, który uważa, że nawet jeśli tak jak i opiekun nawet jeśli ma lepszy serem to w ogóle nie zakłóca jego jego dobrostanu jego spokoju jest pierwsza jest taką wolnością polegającą na tym jestem wolny, bo mogę w dowolnej chwili ratyfikować tak jak chce siebie samego mojego moje ciało, a druga z wolnością jestem wolny, ponieważ jestem wolny od impulsów, które nie pchają w tym w te strony oraz rozważenia każdego z nas pozostaje, która wolność jest głębsze, które właściwe wolność wrócił do kwestii, które już chwilę rozmawialiśmy o ten chciałby pan powiedziała Pańskiej szkole żywe filozofii cóż to jest idea, gdzie to jest jestem przekonany, że pan tę odpowiedź część słuchaczy od razu zapytaj czy można się zapisać oczywiście oczywiście można zapisać to jest jakby taki ogródek prokurę współcześnie, choć są też różnice w po zrobieniu warsztatów muzycznych przez wiele lat postanowiłem znaleźć takie miejsce, gdzie dzieli, gdzie było też przestrzeń w nie wynajęta, w której ludzie się dobrze czują mają mają przestrzeń do tego, żeby właśnie te swoje trochę anarchistyczne też impulsy kultywować zaczną przyglądać się nim, a nie, a nie od razu poddawać krytyce miejsce w naturze, bo to są też park naturalny demontaż zbrojnie naj największy taki w pobliżu Rzymu to są góry są góry tak to są pani stąd nazwa panieńska, więc możemy tam tam proponuje 3 takie ścieżki 3 style uprawiania filozofii, który każdy może sobie dobrać w dowolnych proporcjach w zależności od preferencji 1 ścieżką to jest i introspekcja medytacja tak jak klasyczna np. inspirowane buddyzmem drugą ścieżką jest są dociekań refleksja rozmowa eksperymenty myślowe, który co ścieżką najprostszą być może jest eksponowanie swojego ciała na oddziaływanie natury uczenie się po górach, ale pewnym podejściem takim otwieraniem się na tę naturę kombinacja tych 3 prowadzi do namacalny oczywistych nie wymyślonych tylko odczuwalnych bardzo wyraźnie zmian w naszej percepcji naszych emocjach w naszym w naszym myśleniu i to nie są też jakieś rzeczy magiczne mistyczne tylko takie, które potwierdza bardzo mocno współczesna nauka choćby to jak oddziałuje na nas dzika natura tak w różnoraki sposób pan pisze fascynujących rzeczy, kiedy pan poszedł spać do Puszczy Białowieskiej i pan jak rozumiem z pewnym niepokojem doszli do wniosku, że tam właśnie to spotkanie z naturą jaki, jakim jakimś sensie, że nie udało tak tak te duże tempo, żeby ktoś zalega taka sytuacja, ponieważ też w tej szkole myślę zawsze idealizujemy rzeczy, więc rzeczy się też nie udają, więc w takim i idealistyczny przejęciu po przeczytaniu setek badań i wielu lektur, które mówią o tym, że idziesz idziesz do dzikiego lasu i coś się tobie otwiera zmysły zaczynają działać w harmonii i i poziom dobrostanu zwiększa chemia w ciele jest inna i klarowność myślenia i więc takim założeniem akurat ten spacer opisuje w tej książce poszedłem okazało się, że te godziny spędzone były nazwałem jak spacer jak chodzenie po spacerniaku jak w ogóle dopuszczenie zadziałała i cały czas byłem w kłębie myśli koncepcji w ogóle nie miał kontaktu prawie zmysłowego świadomego z tym dokoła i myślę, że powodem tego było to, że powędrowały do Puszczy wszystkimi tymi oczekiwaniami, żeby to się udało, żeby terapia filozofią paradoksalnie z porad, żeby nasze powiodła trzeba wyciszyć w sobie oczekiwania wobec niej i cienie i nie jest łatwe, bo tak Ależ taka nauczka z pana przypowieści ze spotkania z puszczą Białowieską jest taka, że Chrystus dobrze sobie, że poszedł na powstanie nic nie koncentrowało po prostu pustynia tak ten motyw tak właściwie wszyscy wszystkie takie szkoły filozoficzne też nuty religijne w jaki sposób, że żaden z nich każdy z nich jest jakimś kontakcie z naturą one wszystkie mają pewien element wspólny, który czasami jest eksponowany czasami zanika czasami jest niknie pod ciężarem różnych dogmatów, które się kulturowo kumulują potem rozrósł, że zarządzają tym elementem wspólnym jest chyba to co tak, by najbardziej taki prosty sposób wyrazili stolic, że oto mamy pewien rozum kosmiczny ten rozum działa również nas naszym zadaniem duchowym czy filozoficznym czy zadaniem jako człowieka który, który chce powinien rozkwitnąć, bo tego chce od niego natura jest zburzenie barierę między tymi 2 między tym co jest mądrością w nas tym co można mądrością kosmiczną Marcin Fabiański filozof dziennikarz pisarz autor kilku książek my dziś mówiliśmy tej najświeższej uwolni się dobre życie wg 7 filozofów terapeutów wydany przez wydawnictwo znak założyciela chińskiej szkoły żywej filozofii jak w internecie jak nasz ruch 20 wysłać zobaczyć, gdzie jest szkoła jak tam zapukać do bram to będą dostanie informację bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmów bardzo dziękuję dziękuję państwu uwagę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA