REKLAMA

Rynek sztuki a pranie brudnych pieniędzy i terroryzm

OFF Czarek
Data emisji:
2020-03-19 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie jakoś tak się naukowo robić program Owczarek, ale może to taka edukacja na odległe skoro szkoły zamknięto uniwersytety zamknięte wczoraj fizyka matematyka, ale po godzinie dwunastej matematyka Korona wirus, czyli jak w ogóle wyliczyć ilu z nas ile ile osób zostanie zakażonych wyleczonych tak dalej, bo tutaj dziś za sceną ukryte jest matematyka to będziemy znać po Rozwiń » godzinie jedenastej ale zanim nastąpi trochę praniu brudnych pieniędzy to jest właśnie wyzwanie dla terrorystów i różnych dziwnych organizacji, że te brudne pieniądze pani zostać odkażone w dobie Korona wirusa, ale o tym, już za chwileczkę ale państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki wydziału prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie dobry panie profesorze lekkie zamieszanie pojawiło się w styczniu na rynku sztuki przynajmniej, że chodzi o rynek sztuki brytyjski, bo oto okazuje się, że właściwie powinniśmy wrócić do 2018 roku, jeżeli się nie mylę chodzi o dyrektywę unijną, ale także chyba rozporządzenie i chodzi o wdrażanie nowej regulacji dotyczącej prania brudnych pieniędzy, bo prania pieniędzy nawet przeciwdziałaniu przeciwdziała ich rachunkach nie chodzi o to, żeby prasie przeciwdziałać temu branie i finansowaniu terroryzmu tak to jest tzw. ustawa czy też dyrektywa aml 5 rozwiąże ona jest obowiązująca dla wszystkich państw unijnych pomimo tego, że Zjednoczone królestwo nie jest już częścią Unii Europejskiej to przepisy prowadzące wprowadzone na podstawie tej dyrektywy obowiązują także dlatego wielka Brytania była w rozumieniu orędownik z orędowników zmienia tej dyrektywy aml 4 na ME 5 po 8 możesz panów już panu do władz najbardziej bałem nic nie powinno się to jest rzeczywiście także kwestia dotycząca przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy terroryzmowi świat zawsze towarzyszyła państwom unijnym nie tylko, bo podobna rozwiązania straży się wprowadzać się także stany Zjednoczone w przypadku rynku sztuki też oczywiście pokłosie 2 spraw pierwszą jest tą, którą bardzo dawno temu rozmawialiśmy czy Panama Papers czy takie oto sytuacji mamy tres nietransparentność z punktu widzenia przepływów finansowych tym samym ukrywania środków nie są opodatkowane i ukrywania ich poprzez zakup dzieł sztuki drugi oczywiście związane jest z elementami handlu obiektami pochodzącymi z państw objętych wojną czy wcześniej państw objętych władzą tzw. państwa islamskiego czy znaczy czy dasz na handlu takimi obiektami głównie ekologicznymi także te 2 elementy powodowały, że coraz bardziej cieszmy się przyglądać temu jak powinno wyglądać przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy także na rynku sztuki czwarta, a czwarta dyrektywa nie była skierowana bezpośrednio, a polityka właśnie do rynku sztuki piąta tam są 2 punkty, które nawet 3, który bezpośrednio odnoszą się do rynku sztuki może trochę taki paradoks, ponieważ Polska w marcu ustawodawca Polski w marcu, a w przyjął ustawę o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy terroryzmowi projekt ustawy o zmianie pan mówił w marcu marcu 2000 zmarł tak jak mówią marca 2018, w którym tak naprawdę zlikwidowano takie rozwiązania, które wcześnie, by wprost wskazane dla domów aukcyjnych galerii w kwietniu 2018 roku jest piąta dyrektywa tam są 2 punkty to podstawowe, które dotyczą właśnie dotyczą właśnie domu aukcyjnego w ogóle wszelkich podmiotów sieci pośredników na rynku sztuki władze Polski będą się musiały co piątą dyrektywą zająć tak wiem, że w wykazie oraz spraw pracy przez 8 legislacyjnych programowych rady ministrów pojawi się projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych nie było pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw natomiast ustawa np. weszła w życie już Zjednoczonym królestwie tak to w styczniu tego roku i dla Alby szczepień w grudniu teraz, gdy rynek brytyjski rynek sztuki troszeczkę zdziwił, że to i tak w trybie praktycznie ekspresowym i dilerzy sztuki obudzili się w nowym roku właściwie z gotowymi rozwiązaniami i mają czy mieli początkowo wielki problem z dostosowaniem się między ich podstawowe organizacje zrzeszające właśnie dilerów cały czas podkreślały że, że w ogóle ta dyrektywa jest bezsensowna, bo przecież ona jako zbyt dużo obowiązków i tak daje tak, by te normalne, bo taki, że żona protestowały, dlatego że nikt nie lubi mieć założone jakiekolwiek dodatkowe obowiązki szczególnie wtedy, gdy tak fajni i proste Dariusz sztuki wcześniej tak właśnie tutaj mamy już 2 dokumenty 1 to jest piąta dyrektywa drugi jest się rewolucja rewolucja rezolucja ustawodawcza parlamentu Europejskiego dnia 12marca 2019 roku w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia parlamentu Europejskiego rady w sprawie przewozu dóbr kultury czy przewóz do dóbr kultury piąta dyrektywa tak to oczywiście w jakimś stopniu są powiązane rzecz jednak z punktu widzenia rynku różne, ponieważ poszczególne podmioty, które podlegają dyrektywie podlegają właśnie wszystkie podmioty, które handlują, a działami sztuki tak ze względu na to jak mają formę organizacyjną ile we wcześniejszych, bo dotyczyło podmiotów które, które przyjmowały spór widziałam metod płatności tak w gotówce czy powyżej 10 00010 000EUR o teraz już pod pod piątą tak, że bez względu na to jaka forma płatności to wszystkie podmioty są zobowiązane do obostrzeń tych działań w zakresie pozyskiwania informacji o klientach czy zbywca nabywcach także w zakresie sprawdzania i monitorowania tych klientów nie tylko w momencie samej transakcji, ale także co oczywiste przed oraz w toku dalszej działalności współpracy z tymi z tymi klientami także to są naprawdę daleko idące zmiany, bo też podmiotów oczywiście nie jest do tego specjalnie przygotowano właśnie, czyli wspomniał pan o tych różnica czy zmienia się przede wszystkim to, że na rynku brytyjskim talerze ale, ale powoli będzie się godził się też to też zmienia się na nas na innych rynkach, czyli wszystkie transakcje powyżej 10 000EUR bez względu na to w jaki sposób są zawierane czy jakiś sposób sposób płatności przeprowadzane przenosić przy tych transakcjach odpowiedzialność można powiedzieć przenoszona jest na dom aukcyjny na galerię handlarze mają zwiększoną należytą staranność w tym okresie, czyli sztuki czy handel dziełami sztuki traktowany jest jako jak każda inna działalność biznesowa czy musimy się upewnić po pierwsze z kim mamy do czynienia od kogo kupujemy czy to jest osoba jak to zwał się zatrzymana jest za tą osobą nie stoją czy też podmiotem organizacją firmą, a w dyrektywie nadto wskazane nie tylko jeśli chodzi o osobę sprzedającą, ale także punkt widzenia osoby kupujące, ponieważ tam największy problem bardzo często ukrywany był rzeczywisty nabywca, a poprzez wiele różnych spółek spółek starano się czy także podmiotów postawionych starano się po prostu zaciemnić obraz to kupuję oczywiście nieraz także, kto sprzedaje na tym zyskiwali ci pośrednicy, ponieważ głównym celem pośrednika na rynku sztuki jest rozsunięcie zbywcy nabywcy, bo w tym wypadku można uzyskać taki ekstra bonus, jeżeli tak się stanie, że ten system wynikający z o przeciwdziałaniu praniu prania pieniędzy właśnie ma doprowadzić do tego żeby, żeby tej normy tajemnicy, która dotychczas funkcjonowała na rynku, żeby po prostu było coraz mniej to jest tak jak pan podkreśla wbrew adresu interesu nowo tak, jeżeli będziemy pomiędzy kupującym sprzedającym jeszcze więcej im bardziej będzie sytuacja tajemniczo no to oczywiście możemy maksymalizować nasze zyski tak tutaj jeszcze ten obowiązek taki ekstra należytej staranności, dlatego że mamy cały czas monitorować nawet tych taki najbardziej wrażliwych miejscach czy wtedy, gdy przedmiotem są np. obiekty pochodzące z takich krajów, które są wskazane jako kraje, a o pewnej niepewności z punktu widzenia tych obiektów przewożonych np. Iraku także z Korei północnej co co ciekawe i czy takich specyficznych da się dosyć państwa wiedzą doskonale, dlaczego specyficznych to tamta należyta staranność musi być na jeszcze jeszcze wyższym poziomie wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut państwa mamy gości jest pan prof. Wojciech Szafrański wydział prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje po informacjach wracamy wcale państwa mamy gości jest prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki wydział prawa administracji Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o tzw. piątej dyrektywie to jest nowa dyrektywa unijna, która nowa stara nowa stara tak, bo to jest trochę zmieniona czwarta dyrektywa dotycząca przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu oraz innych kwestii pomiędzy czwartą piątą zmian, jeżeli chodzi o handel dziełami sztuki rynek sztuki zmienia się to, że wszystkie transakcje powyżej 10 000EUR będą nakładają czy wszystkich transakcjach obowiązek weryfikowania sprzedającego kupującego dla samej transakcji jest zawsze leży po stronie właśnie pośrednika galerii dilera brokera itd. itd. mało tego rozumiem, że jeżeli chodzi o zauważenie jakiś podejrzanych sytuacji właśnie łańcuszka firm albo niezbyt przejrzystych to tak naprawdę to taki podmiot ma obowiązek obowiązek Pierz odstąpić od takiej transakcji, czyli ogólnie zabierać po drugie, zawiadomić właściwe organy w tym zakresie, jeżeli ich nie zawiadomi to sam podlega odpowiedzialności i to, czyli on musi wykazać, że on zrobił wszystko zrobił wszystko co powinien zrobić z punktu widzenia tego, jakim podmiotem wyspecjalizowanym, że przedstawił także organom wszelkie wątpliwości dotyczące podmiotów, które chciały zakupić dzieło sztuki, których jest prosta historia niezbyt pewna, bo pochodzenie środków niezbyt pewne warto podkreślić, że to, że przedmiot np. czy podjął przepraszam sprzedający obraz chce pragnie zachować anonimowość niekoniecznie musi oznaczać, że mamy do czynienia z jakimiś podejrzanymi okolicznościami naprawdę czasami mamy do czynienia z kimś, kto po prostu obawia się, że informacja o tym, że sprzedał obraz za znaczną sumę pieniędzy, która będzie dostępna dla wszystkich może zagrozić jego bezpieczeństwu czasami mamy osoby, które są przecież uwikłane w różnego rodzaju nie wiem rozwody negocjacje biznesowe czy jakiś inny, gdzie znowu informacja o sprzedaży czy kupnie może być negatywnie albo w jaki sposób komplikować sytuacji, więc samo to, że ktoś chce pozostać anonimowy przy kupnie albo przy sprzedaży niekoniecznie od razu musi oznaczać, że mamy do czynienia z sytuacją nielegalną to prawda, ale taki obowiązek, który tak jasno sprecyzowane powoduje, że nie ma w nim nie ma możliwości już na rynku brytyjskim przynajmniej tak ukrywania takich transakcji znaczy, że nie ma takiej możliwości, żeby pośrednik nie wiedział, kto jest zbywcą ktoś z nabywcą to co się zmieniło to, że powinien dochodzić zrobić wszystko, żeby dojść do tego, jakie rzeczywiste, aby zająć się te największe podmioty tak naprawdę dysku działalność akcyjną, a z tym aż takie wielkie problemu nie mają coraz większe mają ci, którzy są dealerami na rynku ci którzy, którzy prowadzą tzw. sprzedaż prywatną czy na rynku sztuki świata w rynku sztuki 50% transakcji to są transakcje prywatne one są realizowane przez domy aukcyjne to nie przechodzi przez aukcję tak przez galerię przez domy aukcyjne przez podmioty w Polsce byśmy nazwali działaczami jeszcze gorsza grupa z tego powodu działań nawet nie prowadzą państwo koniecznie prowadził działalności gospodarczej także to tak wygląda taką, że być może państwo mają takie wyobrażenie za to rynek sztuki to jest rynek aukcyjny tam tak wcale wcale nie jest także obroty na rynku aukcyjnym są o wiele wiele niższa na tym poziomie światowymi oczywiście w ramach poszczególnych narodowych rynków niż obroty w ramach sprzedaży galerii antykwarycznym właśnie także te dedykowane sprzedaży prywatnej uważa się tak zdarzyć, że ktoś powie no dobrze, ale nie wobec to znaczy jak jak szedł jak do tego podejść co to co tak naprawdę nie nakłada dość ta dyrektywa także mówi różnego rodzaju szkoleniach czy wręcz tworzeniu tak to firmy muszą też stworzyć sobie własnych, które pośród tak tak będzie nawet się poznać ustawiły zatrudnić człowieka tak, żeby Otto zaczął się przyglądać tym sprawom, żeby znaczy taki system czerwonych flag taki system jest chyba najfajniejszy najbezpieczniejsze błąd pokazuje, że pojawi się takie sytuacje, które oznaczone czerwona flaga, czyli uważaj akt to w takim wypadku trzeba, tym bardziej przyjrzy się danej sytuacji na takim poziomie dyrektywy tam nie ma zestawu tych tych czerwonych flag, ale już dzisiaj poszczególne stowarzyszenia antykwariuszy czy znaczy czy dilerów sztuki zaczną sobie wypracowywać takie schematy właśnie z tego powodu, że nie, żeby nie podpadać pod odpowiedzialność, które odpowiedzialnością karną, a także dotkliwą finansową, dlatego że zależność tak jak mamy przypadek z punktu widzenia podzielności karnej w prawie brytyjskim też do 5 lat pozbawienia wolności, ale z punktu widzenia już grzywny na początku, bo kilkanaście tysięcy funtów to może wzrosnąć wielokrotnie to takie uderzenie bezpośrednie w pana w ramach tego, że finansowego oczywiście jest dotkliwe dla takich może być bardziej dla takich podmiotów pojawi się także kwestia większej liczby dokumentów czy też, gdyby księgowania dokumentowania tworzenia obiegu papierowego, jeżeli chodzi o, ale prawda taka, że musi cały świat w tym kierunku, dlatego że nie ma żadnej wątpliwości wszyscy, którzy znają się na rynku sztuki wiedzą, że to jest najbardziej nieuregulowany rynek przynoszący spod Wiednia zysków najbardziej uregulowany rynek po o rynku narkotyków to proszę zobaczyć i jest taki, który ma swój odpowiednik legalnego obok nielegalnego rynku właśnie takich dziwnych transakcji i nielegalny rynek gdzie, gdzie ta między białym czarnym jest od miast strefa szarości także ona wymaga rzeczywiście na przynajmniej wprowadzenia zasad należytej staranności w tym zakresie tak obowiązku w tym zakresie teraz jak będą sankcje z tego co z tego tytułu na to, że pozostawia poszczególnym państwom to państwa mają zadecydować jak daleko jak dotkliwe będą sankcje w regulacjach dotyczących rynku sztuki świadczą 2 rzeczy jednak takie, że w ogóle mam jakieś regulacje tak długi na ile rynek się nimi przejmuje przyjmuje się tak naprawdę wtedy, gdy tego są wyciągane jest naprawdę konsekwencje to znaczy, gdy organy są przygotowane do tego, żeby w ogóle sprawdzać czy czy te podmioty właściwie zachowuje ten zgodnie z tymi regulacjami prawnymi miałam taką obserwację na dotyczy nie tylko rynku polskiego, ale rynku Europejskiego, że ta kultura prawna rynku sztuki i raczej niska Lone zyska celowo to nie, dlatego że nie znają przepisów takiego cały czas też próba rozmiękczania rozliczenia rozliczenia, bo też bardzo często organy państwa czy służby sprawdzą czy nie są do tego dobrze przygotowane to jest projekt taki też próbę występuje w Polsce została już na pewno rzeczą, bo można powiedzieć, że z jakiegoś powodu oczy różnych instytucji to nie tylko Europejskiej, bo przecież podobne próby uregulowania rynku sztuki mamy wstań Stanach Zjednoczonych tak zdaje się, że jest nowy akt prawny, który przechodzi teraz ścieżkę legislacyjną, chociaż ciężko ojca ciężko tak i zapowiem bukmacherzy, jeżeli tak można powiedzieć dają niewielkie szanse powodzenia ale, ale jest taki dokument oczy różne instytucje zwróciły się na rynek sztuki z różnych powodów tak być może chodzi o uregulowanie być może chodzi o uściśnięcie część być może także chodzi, a może wszystko wszystko, gdyby tak, ale także chodzi o to, aby dzieła sztuki zrabowane przez tzw. państwo islamskie Daesz nie trafiały albo albo, żeby może pieniądze pochodzące ze sprzedaży nie trafiały do tych organizacji tak, a ich można było odzyskiwać wyprzedane wracać, bo prawowitym właścicielom taka, że jeżeli jest coraz bardziej do regulowanej dostęp do sprawdzony tak brzydko powiedział kupiliśmy już rynek finansowy to powstaje pytanie, skąd organizacja terrorystyczna także inne takie zorganizowane grupy przestępcze mają brać środki Nate same proste pytania jeżeli, jeżeli tutaj system finansowy się coraz bardziej zamyka ciężko dostać przez kredyt powiedzieć tak jestem tutaj dostaje kredyt na co tak, by w ogóle zrobić taki zwykły przepływy netto takie takiej grupy też zastanawiałem to przychodzimy tam, gdzie celem nie jest specjalnie regulowane, a tam jednocześnie można zbudować zyski my przenoszą się właśnie na rynek sztuki proszę zwrócić uwagę, że poziom monitoringu rynku sztuki i naprawdę niewielki w Polsce jest blisko zerowy tak powiedział tak przez instytucję państwowe mało tak, jeżeli spojrzymy na mapę Europy to pewnie różne państwa mają różne legislacji dotyczące pisze, że tak szczególnie Sankt sankcja, jakimi sankcjami zagrożone dane wykroczenie teraz pewnie, gdybyśmy spojrzeli na nie przemytu tonę przebiegają zapewne przez te państwa, gdzie sankcja najniższa momencie albo też przez takie państwa w dzień łatwo wprowadzić taki, a takie takiego obrotu to też kwestia poziomu dostępny łatwości wprowadzenia do obrotu tak Unia Europejska zdaje sobie, by z tego sprawę i 1 akcie prawa tak delikatnie tylko wspomnieliśmy, czyli tym dotyczącym przywozu dotychczas wszystkie państwa zajmował się głównie wywozem tak wywóz czemu służy przede wszystkim Ano czy ograniczenia w tym zakresie, żeby chronić ma jakieś dziedzictwo dziedzictwo tak i to zostało zepchnięte na taki poziom po sobie Narodowy też poza tymi regulacjami unijnymi soczyście naród będzie w zależności od tego, który państwo czuje jak bardzo powinno zejść z punktu widzenia wieku i wartości niżej no takie w taki wprowadza sobie sobie rozwiązania, ale dzisiaj powstaje drugi problem to znaczy przywozu takich takich obiektów wprowadzenie w ramach granic celnych Unii Europejskiej tutaj zeszłego roku mamy kolejny taki podejść do tego tematu zresztą podchodzę do tego tematu z 5 lat wcześniej czy 6 nawet tak zawsze pytanie o 2 rzeczy to znaczy jakie to pewnie być kategorie nad, a tym samym, jakie powinny być sankcje i śmiesznie dosyć rozwiązano ten problem, ponieważ sankcje pozostawiono państwo zaś za jeśli chodzi o wprowadzenie takich nielegalnych prowadzenie czy przy próbach nielegalnego wprowadzenia tak pozostawiono państwom Narodowym, które muszą do września tego roku podjąć decyzję na jej Szanowni Państwo w zależności od tego jak państwa ostro zareagują to znaczy jak dotkliwe sankcje wprowadzą rzeczywiście może się zdarzyć także będzie próba wprowadzenia takich obiektów takich, które w, które nie mają zbyt czystego pochodzenia tak powiedział tak właśnie przez takie państwo unijne, które ma to sankcje najsłabszy albo w tym służby są najsłabsze w tym zakresie monitorujące rzeczy związane z 2 dokumentami jest taka, że 1 z dyrektywą ona będzie musiał jak będzie musiał być prowadzona lamentował nad notowana na poziomie brak prawa krajowego ustawami ten dokument przywozić sztuki obowiązuje jak gdyby nie trzeba go wprowadzano moralnie Polska chciała wprowadzić takie taki system teleinformatyczny będzie budowała poszczególne państwa ma sensu, żeby budował taki system teleinformatyczny z tego bardzo prostego powodu nagle powstał problem jak one mają być chyba zharmonizowane między sobą także to na poziomie unijnym, bo tak zbudowane taki taki system, ale powstaje pytanie, kto będzie np. wydawał pozwolenia na wóz co niektórych takich obiektów będą i każde państwo musi przesądzić, kto będzie wydawał takie pozwolenia na podejrzewam, że w przypadku naszego naszego państwa takie pozwolenia podobnie jak przy tak pozwoleń na wywóz z kolei będzie wydawał minister kultury dziedzictwa Narodowego, ale bez współpracy służbami celnymi, które dzisiaj funkcjonują w ramach administracji skarbowej właściwie nie ma szans funkcjonowania tego systemu fascynujące te wszystkie są, ale mamy kilka pytań panie profesorze i powrócimy do tego wątku do tego tematu po informacjach Radia TOK FM, bo tak jak mówiłem o różnych instytucji zwróciły się na rynek sztuki z różnych powodów, o których mówiliśmy zapobieganie praniu pieniędzy próba pozbawienia organizacji terrorystycznych środków tak ze sprzedaży, ale wydaje się, że jest dużo więcej do zrobienia i zastanawia się, dlaczego nic w tej sprawie nie jest robione o, a może jest, a może ma pan informację, że jest pan prof. Wojciech Szafrański z wydziału prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem po informacjach wracamy do programu off czarek który studia prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki wydział prawa administracji Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu powrócę do mojego pytania tego oczywiście nie rozwinąłem bo, bo informacje wiadomo, kiedy przy okazji programu w programie wczoraj rozmawialiśmy tzw. w raportach, czyli to są przestrzenie, w których można najnowocześniejszy przypominają dzisiejszych technologii przechowywania przechowywać dzieła sztuki obiekty sztuki handlować handlować nimi tak i nazwa free sugeruje, że mamy tu przestrzenie poza przestrzenią celną tak, by nie powiedział to znaczy dopóki taki obiekt nie wyjdzie z tego raportu tak to się znajduje w takim zawieszeniu Adam powiedział tak ale, ale często te obiekty nie wychodzą tak i mamy sytuację z raportów no i w tych pierwszych w raportach można powiedzieć właściwie nie wiemy co jest w notach to prawda teraz wraca do takiego mówi Edward zobaczyć no i teraz Unia Europejska doskonale zdaje sobie z tego sprawę, że jak, że jest problem także jest problem no i te państwa, które funkcjonują w ramach Unii Europejskiej w momencie chociażby myślenia o od kiedy od dyrektywy czy w ogóle przeciw praniu brudnych pieniędzy mówi no nie to czas tymi raportami troszeczkę kończyć przycisnąć bardziej no tak, bo to z kolei spowodowało nawet w Luksemburgu tak notę tej partii chce być umiera, choć tak, ale następne jeśli chodzi o ciszę obrót dziełami sztuki, ale są minimalizowane także widać wyraźnie, że ruch taki, że to, jeżeli jest trochę przykręcone śruba to zaczyna ją stamtąd wypływać to obiekty, ale przenoszą się np. do Szwajcarii pod Genewą jest taki jest taki jest taki raport już nie mówią o krajach azjatyckich, bo przecież tam przyrasta liczba takich w taki i portu w Singapurze itd. dobrze, ale można powiedzieć to właśnie Szwajcaria tematyczną Szwajcaria, gdzie wszystko zależy od 5l i też przestrzeli, ale jeżeli chodzi o pr.bank. jeżeli chodzi o informacje, które do pewnego momentu w bankach szwajcarskich były po prostu święte na to władze amerykańskie wpłynęły skutecznie na to, żeby Schweitzer już nie kojarzyła się z rajem podatkowym zostawia się dlaczego, jeżeli już tej przestrzeni pr.bank. udało się tyle zmian poczynić i rozmawiamy tutaj od piątej dyrektywie, która bierze pod lupę rynek sztuki, dlaczego w raporty są wciąż trochę poza zasięgiem nawet poza intencjami to jest taka tam taka prosta, że tak się globalizmu je obejrzał się rynki rynki w różnych innych branżach tak samo z rynku sztuki proszę zobaczyć, że tak naprawdę Derek ta dyrektywa dotknie najbardziej takie firmy, które nie są zwężone, czyli to takie, które funkcjonują na terenie UE większość dużych firm robi, jako że otwiera mnóstwo różnych zależnych od siebie pewien sposób tak i w innych miejscach na świecie przecież to ja sprzedam redaktorowi łasice dzieło sztuki to jednak go sprzedać coś słabego, bo ta łatwo będzie łatwo było ją jednak właśnie dlatego tak czy możemy sobie podać rękę w nim w Moskwie nie możemy także wirusy musimy w drogę tak albo albo łokieć i możemy obejrzeć z 20 wiek gdziekolwiek na świecie także to jest taka niestety negatywna przewaga tych dużych firm nad tak dużych rozłożonych podmiotów nad takimi właśnie, któremu funkcjonują wręcz podział lokalnie czy tylko w danym w danym państwie czy kiedyś uda załatwić sprawę z raportów ja to niespecjalnie wierzę ani też, dlatego że przecież podmioty, które w różnych państwach tworzą prawo tak tak intymną no to nie są objęte są powiązane ze sobą wszystkie zawsze będzie jakiś miejsca dzisiaj po podatkowy proszę zobaczyć mówiła Wielkiej Brytanii dzisiaj, ale przecież ile tam jest w ramach tej strefy tzw. Wielkiej Brytanii tam jest rajów podatkowych czy one nagle ich tak trafi ta te zmienione przepisy większy przy większości przypadków nie jest proszę zobaczyć, że to jest trochę taka taka uderzy to się, że to uda zrobić, ale jednak ta jest cały czas takie przesuwanie przesuwanie granic, kiedy Szwajcaria to było absolutne, a absolutny fenomen dla kogoś, kto chciał na utajnić swoje interesy w zakresie obrotu dziełami sztuki się też tak nie jest, ale jak to się robi robi się poprzez projekcję ryzyko nie nakładają na taki zwykł osoby fizyczne przede wszystkim pośredników, którzy czują, że wzięcie udziału w takim, a nielegalnym byśmy powiedzieć na pół legalnym biznesie tak jest dla nich olbrzymim ryzykiem, bo projekt ryzyka polega na tym, że ścigamy tych tak samo i tak jest projekcja ryzyko kradzieży dzieł sztuki ścigamy złodziei przede wszystkim ci tam przede wszystkim paserów tutaj troszeczkę na tej samej zasadzie nie chodzi o to, żeby wziąć szukać dla wszystkich tylko szukać tego istotnego elementu w tym zakresie pośredników tak i Unii budować projekcja ryzyka, że to się nie opłaca, czego robić co jest takie wspólne legalne czy wręcz nielegalne zostawia się ta piąta dyrektywa i te proponowane jeszcze zmiany w amerykańskiej legislacji wprowadzenie piątej dyrektywy dyrektywy w krajach unijnych być może dziś pan zobaczy nawet nawet w Polsce wygląda tak dosyć mogę powiedzieć tak czy są zabawni, jeżeli z punktu widzenia oświadczeń majątkowych, a także tych pana chociażby przez polityków itd. muszą paść jakaś nieruchomość, jakie wartości tak samochód roku tak daleko, ale aż tu są tam traktowane jako ruchomość, nawet jeżeli one są bardzo bardzo bardzo bardzo bardzo cenna to przeszło tylko o wymóg taki, żeby wpisać te obiekty są po 60 000 już bez podania konkretnie ile on tak naprawdę jako kosztowały kosztują tak albo jakieś ich pochodzeniu także pan tak słynna sprawa w Holandii czy w ogóle w kraju lub w 2 akurat, gdzie no ja mówię to, że sprawa Polska także proszę tutaj, żeby nie było takich takie przełożenia, gdzie była grupa polityków tra celowo blokowała zmiany w zakresie właśnie dotyczących dzieł sztuki, bo sami na tym na tym korzystali w Polsce czy takie nie ma, bo nie ma jakby w ogóle refleksji na temat tego, że rynek jest ważne, bo tam są jakieś specjalnie duże obroty tak też rynek Polski nie ma takich wielkich obrad przejmie jeszcze wszystkich widzimy, bo jest stosunkowo duża szereg szara strefa tego rynku, a szarad nie, dlatego że tylko zorganizowane grupy przestępcze o to chodzi o taką płacę tylko o to, że bardzo często te środki, które trafiają na rynek one są z nim niewiadomego pochodzenia tak bym powiedział tak jasne teraz zastanawiam się, jaka byłaby pana prognoza pogody to znaczy, że zaświeci słońce czy rynek czy rynek powiedzieliśmy ucywilizuje się czy stanie się to szara strefa zniknie czy raczej właśnie wyskoczą nowe raporty w tych przestrzeniach warunek jest takie powiedzenie, że ktoś z trudnością jak powstaje ściana to prędzej czy później postanowi i to trochę i trochę tak będzie też się też z rynkiem sztuki tam dobrze złotą i przesłać prezydentowi Trumpowi w 3 zarazek skończyły program to od razu pisze to to rzeczywiście tak trochę jest, że to test ma to jakby wszystkim to też trochę taka walka między między poszczególnym branżom, a tym ustawodawca czym między ustawę są organami tak samo jest dawanie po miecz tarcza i tak by tak się tak się buduje tak samo będzie budował w tym w tym zakresie myślę, że rynek będzie szukał jakichś innych rozwiązań jest oczywista, ale będzie coraz trudniej, a także w pewnym momencie to zacznie obejmować nie tylko pośredników, ale w ogóle transakcje, których przedmiotem są dzieła sztuki, bo dobra kultury, że tak jak transakcje bez zgody na to, że to będzie transakcja między redaktorem właścicielom Wojciechem Szafrańskim tak bez udziału kobiet pośrednika, ustępując jako osoby takie prywatne czy też za z udziałem pośrednika także te z czasem to te transakcje będą będą także na też będzie bliżej przyglądali tak powiedział dobrze, że teraz zajmować rządowe instytucje nie wierzy w te nowe instytucje specjalnie, bo zawsze to później petryfikuje nie wiadomo co później z tym zrobić później często także potrzebujemy jej sukcesu na szybko robię jakiś sukces także w takim trybie nie wierzą, choć prostą rzecz, żeby w posadzie taki podstawowy poziom monitorowania rynku sztuki, bo często także nawet podmioty nie zdają sobie sprawę z tego, że ktoś za ich pośrednictwem pierza dodając co z innymi państwami unijnymi, które z nich są najbardziej wg pana przedstawione już na nową dyrektywę azyl Niemcy nie Niemcy oczywiście z olbrzymim protestami protestami środowisk antyklerykalnych tak Niemcy Francja Włosi, którzy już wcześniej z ruchami zawsze trochę tak mieli dużo dużo wcześnie wprowadza specjalne obowiązki informacyjne na rynku także tam cokolwiek działo na rynku tak prawie tak tą tak to miało się o informację do organów państwa to jest tak jak Włosi budują coraz więcej takich regulacji pełno takich drzwi pełno rygli drzwi i stylu takie wielkie otwarte drzwi od ogrodu tam można wejść jak się chce tak łatwo ominąć te te ich też rozwiązania natomiast widzę, że nie przyniosą tagów w ogóle w zakresie w ogóle myślenia o ochronie lista zbudowani na zasadzie lista tak samo przy sprawach wywozowych mają wbudowane listy u nas pan nie ma też lista, których nie można wywodzić tak jak tam lista także oni, więc na to potrzeba poświęcają czasu, ale też te trzeba przyznać, że bardziej przyglądają temu temu rynkowi oczywiście stowarzyszenia antykwariuszy tam straszą, że po prostu uciekną ucieknie biznes, którego przedmiotem są dzieła sztuki do innych państw, które się tak będzie właśnie są zawsze przy tak jest zmiana to ktoś zawsze prawo żyć, lecz także to jest tak, ale już już Słowacja Czechy oni już też są napęd na etapie regulacji rynku sztuki są dużo większe sztuki co mi się mniejsze od naszego zdecydowanie tak w to jest tak to zawsze zabawnie wygląda często podmioty pośrednicy na rynku sztuki pokazują swoją siłę najwcześniej 2 tygodnie temu czy tydzień temu, ale oczywiście była konferencja domu aukcyjnego desa desy Unicum, który przedstawił właśnie, że z punktu widzenia obrotu jest w pierwszej dziesiątce dziwi nas zajmie nawet dziewiąte miejsce jako dom aukcyjny Europejski dom aukcyjny tak powiedział, a także wyglądałoby, że to hola my nie mamy nie mam jeszcze zbudowanych takich silnych podstaw podstaw tego rynku, dlatego że nasz rynek jest głównie komisowe tak firmy nie składają niewiele się na własne środki tylko przytrzymać się dzieła sztuki nie ma wiele rozwiniętego może na szczęście systemu gwarantów w przypadku aukcji także wiele jest taki jeszcze rzeczy przed którymi rynek sztuki stoi no myślę, że 1 z tych rzeczy będzie też uregulowanie to proszę zobaczyć, jeżeli nie mylę oczywiście proszę skorygować, jeżeli się mylę, że niektóre z tych największych domów aukcyjnych funkcjonują trochę jak banki, jeżeli chodzi o pożyczki zastawy itd. nadal mam natomiast nie są tak, ale oraz nie są regulowane pr.bank. czy są takimi trochę para bankami i myślę, że to będzie kolejna regulacja, która w momencie użycia boją jak tak się będzie działo w Polsce tak tak powiedział to to wiadomo, że organ państwa muszą być ustawodawca musi być jeszcze pilniejsze przyjrzeć sprawie to prawda tak dzisiaj całkowicie spod poza myślenie ustawodawcy też chociażby rynek pierwotny w ogóle galerii tak, choć ustawodawca Polski myślę głównie z perspektywy zabytków ochrony jak mówią rynku sztuki mówi się raczej, że coś trzeba zmienić, ponieważ tak to wynika z tego, że chcemy chronić dziedzictwo spółki dlatego też branża, która obarczona także pewnym ryzykiem, o którą można rozmawiać wcześniej czy okazuje się, że temat rozmowy, ale chciwość zaświeci słońce wodę, bo było pytanie o prognozy tak zaczęli swoje osiedla bogaczy, bo tak zawsze jest pogoda dla bogaczy prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dzieł sztuki wydziału prawa administracji Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu państwa moim gościem bardzo dziękuję panie profesorze dziękuję informacje po informacjach wraca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!