REKLAMA

Czy "tarcza gospodarcza" odbije kryzys?

Połączenie
Data emisji:
2020-03-19 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie Nash 1322 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami dr Adam Czerniak z polityki i sald szkoły głównej handlowej dzień dobry dzień dobry pan dzień dobry państwu będziemy mówili o tarczy anty kryzysowej w pakiecie gospodarczym 212 miliardów złotych 5 filarów na jej spróbujmy zacząć od takiej ogólnej refleksji ten zamysł, który przedstawia rząd pana okiem jest słuszne czy nie słuszne potem za chwilę możemy mówić wszystkie 55 filarów, z których się składa Rozwiń » wszystkie 5 filarów nam się udało mówi o nich mówi faktycznie bardzo dużą drewnianą trwają po godzinach, bo tych działań rząd przewidział bardzo sporą natomiast to korzystne pod marketami dlatego program, że program w tak krótkim czasie został przygotowany kompleksowo oczywiście są pewne niedociągnięcia w domu mogę później przy para, w której mam, ale generalnie bardzo dobrze będziemy się pojawi interesuję się tak szybko się udało nam się podobnie zresztą jak w innych krajach europejskich do spraw przygotowania programu, które zostały zawarte propozycje dla bardzo wielu grup społecznych od przedsiębiorców zarówno tych w samo zatrudnieniu Jagi wprowadzono większych firm osoby pozostają w domach dziecka dla sektora finansowego dla ochrony zdrowia, a także piąty filar bardziej wychodząc wśród działaniem, czyli filary inwestycji publicznych ma na celu szybko szybkie nakręcanie popytu gospodarczego Sojuszu wejściu tego kryzysu, więc pytanie znajdujemy także po co najważniejsze to 17 bardzo kompleksowy i że powstał szybko na dobrze w takim razie spójrzmy na choćby na te kwestie ochrony pracowników przed utratą miejsc pracy nazwane tzw. filarem pierwszym dla przedsiębiorców, którzy spełnią kryteria związane ze spadkiem obrotów obrotów zarejestrowaniem straty finansowej czterdziesto pokrycie 40% wynagrodzenia pracowników do wysokości średniego wynagrodzenia w gospodarce krajowej co najmniej drugie 40% pokrywa pracodawca taki pomysł został tutaj przedstawione z kolei jeśli chodzi o dla osoby prowadzące własną działalność gospodarczą czy pracujące na umowę-zlecenie lub na umowę o dzieło możliwość wypłaty środków do 80% minimalnego wynagrodzenia to jednak mamy średnią krajową w drugim minimalne wynagrodzenie nie zgadza się z nim tutaj oczywiście, jeżeli znajdziemy ten aspekt programu musimy wziąć pod uwagę kilka kwestii rząd musiał zadbać równocześnie bardzo dużą grupę bardzo zróżnicowanych pracowników, czyli tych, którzy są zatrudnieni na umowach cywilnoprawnych, którzy są na samozatrudnieniu te, które są zatrudnienie w przedsiębiorstwach i to także na bardzo różne stawki a bo tutaj oczywiście należy pamiętać, że wynagrodzenia są branże na branże różne no i program pomocowy, który nakierowany na Natolinie ochronę poziomu wynagrodzeń pracowników myślę, że ciężko było liczyć, ale ma na celu ochronę miejsc pracy i jest kluczowy w sytuacji, w której mamy gwałtowny spadek popytu firmy między sobą natywnie zrywają umowy kontrakty, które były wcześniej negocjowane nagle urywają, a co więcej w części branż np. w branży restauracyjnej branży rekreacyjnej w ogóle zamiera działalność usługowa to w takiej sytuacji kluczowe jest zachowanie poziomu wynagrodzeń w zachowaniu miejsc pracy i zachowanie ciągłości działalności przedsiębiorstwa pod potrzeby w momencie, w którym kwarantanna się skończy i ludzie będą wracać do pracy to będą mieli, dokąd wrócić i co więcej ten trudność jeśli okres będą mogli przetrwać, uzyskując to minimalne też przynajmniej część średniego wynagrodzenia także to bardzo ważne, że jakiś dochód oni te osoby wciąż przyjmują i co więcej ich miejsce trakt panie Lechu myślę ta druga kwestia jest dużo ważniejsza dzięki temu zachowuje motywy skutek gospodarczy oznacza, że w momencie, kiedy nową gospodarka ruszy pełną parą firmy będą mogły bardzo szybko powrót do poprzednich poziomów wydajności pomoc może o tym jak ma funkcjonować ten filar czwarty bodaj rzeczy bezpieczeństwo systemu finansowego, jakie tutaj są działania podjęte na tutaj filar czwarty moim zdaniem rząd trochę na wyrost pisał do swojego programu, bo filar czwarty w zasadzie w większości leży poza kompetencjami rządu to są działania już zostało ogłoszone przez Narodowy Bank Polski KNF i przynajmniej częściowo Ministerstwo Finansów chodzi tutaj o obniżenie buforów kapitałowych dla banków po to, żeby banki mogą więcej mieć dał na wypadek sytuacji, w której zresztą się też wiemy już złoty osłabia i potrzebują w tej chwili zabezpieczyć się pocić i koleżankach obcy na wypadek, gdyby klienci zgłosili się po wy karty kredytowe, gdzie jest jesteśmy w trudnej sytuacji nie mamy dochodów będzie na dachu nad odpadł no to taki atak zimy w wakacje kredytowe nie będziemy parę lat dzięki temu banki będą mogły w tej chwili, bo bez problemu przyjąć te nie będą musiały np. ograniczenie podaży nowych kredytów bardzo potrzebne w takiej sytuacji, bo część firm potrzebuje pożytek np. utrzymanie płynności zapłacenie faktur dzięki temu dzięki temu programowi Milenie buforu osób strony każdy minister finansów czy też kredytom odrasta udzielonych przez banki kredytów ze strony Narodowego Banku Polskiego, a będą mieć zapewnioną płynność i będę miał wystarczająco dużo kapitału, żeby ten okres, bo na istnienie warunku finansowych dalej czy utrudniony dba o czasie to jest rozumiem 1 jednak jak z kluczowych kwestii, ale tutaj to też ciekawa, bo ten film mówiący czy ten program mówiący o ochronie gospodarki zawiera też taki punkt pomoc dla służby zdrowia jak kwestia niedofinansowania służby zdrowia jest kwestia już tak powiedziałbym stara tak długą brodą tak długo trwa batalia o to, żeby kolejni rządzący zauważyli, że to jest aż trochę powiedziałbym jeszcze w kontekście słynnego gestu posłanki Lichockiej no takie no nie inaczej niż nie chcę mówić to jest niesłuszne, ale też trochę powiedziałbym tak w szerszym obrazku no takie przygnębiające, że dopiero przekazana wirusie zaczynamy dostrzegać taki element jak niewydolność służby zdrowia to, że na zasadzie funkcjonuje w takim trybie wymuszenia nie jestem politykiem, żeby oceniać udaje pan redaktor NATO to co mogę powiedzieć od 1 jestem politykiem, ale wszyscy oceniamy te gesty działania, więc to nie jest jakby myśleć o coś na co nas nie stać w tej chwili w ratę tego filaru, bo bardzo proszę powiedzieć moim zdaniem też produkty przeznaczone 7 miliarda złotych to za mało to znaczy, jeżeli my rozmawiamy o tym, że potrzebujemy ochrony zdrowia działającej na 200 problem w tym momencie, a to przeznaczenia poszedł pół miliarda złotych programie, który łącznie pani ma ponad 200 miliardów złotych to jest kropla pamiętajmy o postulatach, które były zgłaszane w zeszłym roku 2 lata temu dotyczące tego należy podnieść wzrost wydatków na ochronę zdrowia do 6% PKB to 1000 pół miliarda złotych nawet trochę więcej niż procent PKB tak się 80% dokładnie, a to jest 7,5 miliarda złotych tutaj bardzo mało, bo to jest zaledwie 3% PKB, więc te kwoty są mizerne tutaj oczekiwałbym jednak większego dofinansowania ochrony zdrowia w tym trudnym okresie i co więcej te środki jak czytamy, że ten program nie są przeznaczone na bieżące np. wynagrodzenia za nadgodziny dla lekarzy czy zatrudnienie lekarzy, którzy nie pracowali w publicznej ochronie zdrowia tylko w części są przeznaczone na zakup środków kwotę na testy oczywiście to potrzebujemy, ale też np. na takie leczenie informatyzacji ochrony zdrowia, czego nie jesteśmy w stanie zrobić z dnia na dzień, a teraz dopiero rząd dostrzega, że informatyzacja ochrony zdrowia po coś konieczne było to takich spraw, bo pan i będą to musi się odbywać bardzo szybko natomiast informatyzacja byśmy działa miesiącami to nie jest tak nagle dajemy tym pół 1 000 000zł my 500 000 000zł informatyzację pstryk mamy zinformatyzowane inform od zachowaną ochronę zdrowia będzie trwało, a więc tych środków potrzeba dużo więcej i to nie tylko dzisiaj, ale dzisiaj potrzeba więcej, ale także w przyszłości w tej moim zdaniem pilnej najciemniejsze pół tego tego co gra, ale to jest też taki punkt, które mam wrażenie jednak pokazuje, że są takie głosy pojawiać takie głosy, że rzeczywiście ta sytuacja z takim poligonem czegoś co tak tego z takim Probierzem czegoś co my, czego i tak doświadczymy w przyszłości to znaczy, jeżeli zaczniemy rzeczywiście rozwiązywać problemów służby zdrowia to one za moment zaczną wyglądać tak jak ta sytuacja kryzysowa skoro skażoną wirusem związana czy naprawdę nie da się dłużej koszt tworzyć takiego czy budować i przekonania, że mamy działającą służbę zdrowia, kiedy ona się w zasadzie opiera na wyzysku kadr głównie na tym w tej chwili problem mówi bardzo dużo nie dotyczyły Osamy samego dofinansowania ochrony zdrowia i wydatków oczywiście są niskie wynagrodzenia w ochronie zdrowia publicznej to zbyt niska także dotyczy to polityki imigracji lekarze w naszym kraju dofinansowania zakupu sprzętu w Polsce czy w ogóle myślenia długofalowego o tym, jakich lekarzy na całość jakich kierunkach, bo brakuje takiego długofalowego spojrzenia na ochronę zdrowia w Polsce i wskazania dotyczą obszarów takich jak obszary epidemiologiczne w momencie czy też opieka senioralna i dbanie o życie osób starszych brakuje takich priorytetów jasnego określenia tych celów, które ochrona zdrowia powinna zatem 1020 czy też nawet krótszym horyzoncie czasowym spełnia spójrzmy jeszcze na ostatni punkt tego programu, czyli na inwestycje publiczne, czyli 30 miliardów, która ma służyć na podtrzymanie tych zamówień związanych z budową infrastruktury drogowej cyfryzację modernizację szkół transformację energetyczną jak zostanie uruchomiony fundusz inwestycji publicznych, który będzie finansował z szeroko rozumiane inwestycje, jeżeli będzie bardzo widoczne w parkach w imieniu także poprzez samorządy przyjmujemy pieniędzy trafi do samolotu potem, bo one mogły samodzielnie wybierać inwestycje, które chcą na swoim terenie poczyni, a natomiast umierają o tym, że to nie staje się dzisiaj ani to nie jest fundusz, który zacznie wydawać środki z początkiem kwietnia fundusz, który zacznie wydawać środki na przełomie 0203. kwartału 2 celem tego piątego filaru jest raczej szybkie zwiększenie popytu w momencie, w którym kryzys już się zakończył, czyli wszyscy ludzie mają do pracy, ale będziemy odczuwać skutki tego tylko część kontraktów budowlanych została zerwana czy zatrzymamy proces projektowania budowy nowych mieszkań i będzie zwiększonego popytu, zwłaszcza branży budowlanej to, żeby firmy budowlane w Polsce nie upadały w gminie powstała gmina także z innymi tego typu fundusz powstał dobrze nie bardzo dopracowany nasze środki pójdą, że będzie to częściowo gest i samorządów tych unijnych projekty, które będą dopuszczone ba wiele natomiast trochę brakuje moim zdaniem integralnego jesteśmy przy takiej stymulacji klasyczne końcówki kumulacji gospodarki to brakuje mi biorącego do liczenia pieniędzy na lipiec i wydatki przykładowo informacje, które wielu część resortu zamroziła postępowania przetargowe, a w tym momencie na usługi firm, zwłaszcza firm doradztwa biznesowego, które borykają się dokładnie takim samym problemem po stronie kontraktów biznesowych Cybiny na chwilę, więc spodziewam się już prędzej oczekiwałbym jakiejś programu oddziałują kokainy podtrzymujemy zamówienia na usługi biznesowe i a, a co więcej ludzi, czego dotyczył zamówienia usługi biznesowe i kolejne 50 miliardów złotych oto, żeby to nastąpić malejące zapotrzebowanie na usługi biletowej ze strony sektora prywatnego i to było działanie doraźne tu i teraz jest bowiem od początku kwietnia, a nie dopiero w momencie, w którym tego kryzysu będziemy dochodzić dziękuję bardzo, dr Adam Czerniak z polityki instalator i ze szkoły głównej handlowej był z nami trzynasta 37 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA