REKLAMA

Film na kwarantannę: "Siódma pieczęć" Ingmara Bergmana

OFF Czarek
Data emisji:
20-03-2020 11:00 (Powtórka: 12-04-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o które teraz przy pomocy najnowszych technologii łączymy się z panią Dianą Dąbrowska z filmu znawczyni dzień dobry witam serdecznie dzień dobre Otóż Szanowni Państwo w tych czasach, kiedy wiele osób zostaje w domu to mam nadzieję, że sięgają państwo więcej książek albo mam nadzieję, że sięgają państwo po jakieś dobre filmy, jakie myślę o różnych takich pandemii mocno końca światowych wizjach apokaliptycznych to zawsze przypominam sobie wyśmienity film 1957 Rozwiń » roku, który nic nic się nie zestarzał nawet dziś, więc jest to 1 taki film, że to kiedyś był fascynujący, ale dzisiaj po prostu czuć, że nie był to film wyjątkowy myślę o filmie siódma pieczęć i mam nadzieję, że pani zna termin znam i się nawet tam sobie teraz przed naszą rozmową wczoraj właściwie obejrzał przejrzał przypomniał pani sobie odświeżyła pani sobie tak tak, bo dla mnie to było ważne jak osoby, która zaczęła się interesować kina właśnie za sprawą autorów takich jak Fellini Bergman Kurosawa jak miałam może nim 15 lat to też mam wrażenie, że część filmów obniżało się w pewnym momencie życia potem jeszcze na studiach jakoś tak do nich wracało, ale to nie jest także pamięć absolutna i przyznam szczerze to było odświeżające bardzo jako jako doświadczenie, dlatego że zapomniałam np. ile humoru też w tym filmie czy to było bardzo się Zając sensu oczywiście też koresponduje do tego, o czym łączy się tak kwestiom teraz, o jaką mamy ten wybór nie jest przypadkowe, ale też zaskoczył mnie mam wrażenie Niewiem czy pan się zgodzi, że troszkę gdzieś do kina Bergmana została jakoś tak zamknięty w takiej radzie kino bardzo poważne i oczywiście ono jest poważne tylko też nie można odmówić autorowi np. takiego bardzo ludzkiego podejścia czy wręcz niekiedy poczucia humoru humor jest tutaj cała masa się, że to jest wielowarstwowy film to co tak jak wspomniał na początku mnie urzeka w tej zmierzą się w zupełnie nie zestarzał i też ma bardzo dużo takich warstw, które można sobie zdzierać, więc jeżeli nie polecam tego filmu jako filmu komediowego z pewnością po prostu, ale jest filmów o sprawach ważnych najważniejszych, ale nie ucieka właśnie od takich różnych lżejszych momentów i teraz każdy powiedziałbym taki taki wyświetlany termin znajdzie tam coś dla siebie tak, jeżeli ktoś chce ten film analizować na podstawie jakiejś głębokiej filozofii bardzo proszę, jeżeli ktoś chce wątki religijne, proszę bardzo, jeżeli ktoś chce z punktu widzenia, jaki takiego losu człowieka też jest cała masa innych warstw, ale może kilka słów samym filmie pani Diana jest jak już nawiązałem do tego co słychać nieprawda panie doskonale na bardzo dziękuję za zapewnienie nawiązał też do tego aspektu, który pan powiedział oczywiście tutaj z komedią mówią bardziej o takich wątkach dziś humorystycznych, ale warto zwrócić uwagę i to może być też dla słuchaczy zaraz po tej rozmowie, ale jako świeżą sobie film pod jaki może pomysł na to, żeby odświeżyć sobie film to jedno, ale też różnego rodzaju np. krótkie parodia albo w ogóle nawiązanie, by poszukać innych firm właśnie odnoszące się do siódmej pieczęci także to 1 z bardziej par Giovanni film bądź w ogóle Bergman patrząc właśnie przystępował go jako zostaną rzuconego ich, by w ogóle Person nie można było powiedzieć twórczej jest takim twórcą, który bardzo łatwo się poddaje różnego rodzaju wytworzeniu parodii ta itd. ale jest naprawdę tu też ciekawa podróż, by zobaczyć czemu akurat siódma pieczęć albo w ogóle Bergman, ale tylko za nami już tak bardzo proszę o koszcie dorzuca dodam, że w serwisie YouTube mogą państwo ten film znaleziony z angielskimi podpisami, więc jeżeli ktoś na świecki albo angielski to jest uratowane, ale można go obejrzeć sobie one dostępne i Jana z nawet zrobią taki ser jeśli ktoś obawia się języka angielskiego nawet z polskim lektorem dostępne na legalnie także naprawdę łatwo dostępny jest ten film, a mówiąc krótko same filmy, żeby dziś spróbować umiejscowić bogatej kar, żeby Bermana filmografię, która tak naprawdę liczy około 60 filmów nawet jeśli policzymy filmy telewizyjne w ogóle jego praca jest ogromna to jednak naprawdę jego kariera jako twórcy Międzynarodowego, który dziś wykracza poza przestrzeń takiej recepcji można powiedzieć lokalne, aczkolwiek już jego wcześniejsze filmy był obecny na festiwalach filmowych to właśnie siódma pieczęć jest ten moment nawet znalazł taki fragment recenzji ówczesnej właściwie po premierze tego filmu właściwie siódma pieczęć rozeszła się po świecie jako niczym pożar jest już na rzeczy, że właściwie z tego kanu 50 tego siódmego roku w firmy dostały taką samą nagrodę specjalną, a tak długi kanał Wajdy właśnie i siódma pieczęć także mam wrażenie, że no oczywiście film Wajdy i jest filmem ważnym, ale i, by ten po 1 czytaniem pojedynek, ale mam wrażenie, że pamiętamy przede wszystkim, że to jednak ma pieczeń została nagrodę i teraz tak jak pan słusznie wskazał, iż to oczywiście filmy wielopłaszczyznowy i też mam nadzieję, że w tej rozmowie, jaką będziemy do tego, by wracać, ale warto zauważyć że, gdy 1 z tych filmów Bergmana to warto pokazać, że to na taką skalę patrząc potem na jego oddźwięk tak, iż światowy testy ten moment, kiedy też Bergman, kiedy czytamy siebie autobiografię tak naprawdę, opowiadając o historii też opowiada trochę swoich lękach mam wrażenie, że to 5 maja w tym filmie jak jednostkowa dziś jakaś taka próba córce, żeby spróbować zmierzyć się niczym jak zwierciadle zwierciadło dostać 1 figur bardzo często powracające w jego twórczości spróbować opowiedzieć o swoich lękach indywidualnych przed śmiercią i brak tu właśnie konwencję tutaj konwencja średniowieczna stała się takim pięknym można powiedzieć wybiegiem, żeby połączyć różnego rodzaju motywów motywy przepraszam szczególnie te religijne mówiące o lękach ma pani namyśli ojca Bergmana, który był pastorem luterańskim tak Erika Bermana i mam wrażenie, że trudno nie mówić o twórczości Bergmana bez tego kontekstu właśnie można powiedzieć dziecka, które jest przerażona przerażona tą dominacją ojca taką w ogóle twardą figurą patriarchalną, które bardzo łatwo może poniżyć ją też był przecież pastorem i w ogóle to wychowanie dziś Bergmana religijne bardzo mocno od odcisnęła piętno na jego twórczości to znaczy widać, że pewne można powiedzieć wizję czy też tematy, które dziś narodziły w tym czasie dziecięcym one potem jakby cały czas w różnych momentach jego życia też różnymi jego momentem, by to jego wiedzą tak jak innym spojrzeniem na to z perspektywy dystansu jako twórca bardziej dojrzały czy też potem osoba starsza, ale mam wrażenie, że to co w tym dzieci pisze stało sam Berman nigdy nie uciekał z dzieckiem przez całą właściwie swoją twórczość przestały się 10 na dobry na złe patrząc na jego znów życie prywatne to jest coś to co się tam wydarzyło miało niesamowity niesamowity wpływ tak wspomniała pani o tym, zachwycie świata nad filmem siódma pieczęć, ale trudno być prorokiem we własnym kraju znowu zacytuję ten tekst, który też dla Urbana stał się nie ten tekst, ale może źródło tego tekstu i świeci tak powiedziałbym letnio przyjęli krytyka świecka letnio przyjęła film siódma pieczęć, zachwycając się zdjęciami jednakowoż dość sceptycznie podchodzą do scenariusza bardzo często ocenia się tą też warto wspomnieć nie wiem czy czy można znaleźć go w języku polskim w wielu opracowaniach pojawiają się informacje na temat pierwowzoru to był taki już na Litex teatralne malowidło ścienne pięćdziesiątego czwartego w radiu była sztuka te tak i teraz widać, że ten pomysł bardzo mocno ewoluował, kiedy już Berman postanowił go wybrać formę filmową i też tak naprawdę pomimo można powiedzieć jakoś tak tego cofnięcia tak się w czasie to warto zwrócić uwagę, że nie chodzi o takich, których historyczne co do kwoty tak chodzi o to, żeby też pobawić intelektualnie i tu jest dosyć ciekawie przyprawione i mam wrażenie, że ta warstwa wizualna tak jak została, gdy zostało powiedziane to nawet ze szczególnie dzisiaj jak zwraca uwagę na niesamowitą nowoczesności win czy wręcz powiedziałabym nowofalowej tych rozwiązań była zachwycona nie pamiętam już tam ciekawych zbliżeń na na aktorów dziś takich rozwiązań montażowych także rzeczywiście ten wątek takiego reklamowania wszystkiego co w tych troski obaw przez dialogi przede wszystkim w tym pierwowzorze częściowo w scenariuszu został uznany przez świecką krytykę jako troskę można powiedzieć przecież kawę i też warto zauważyć, że w ogóle taki temat gdzieś personifikacją śmierci w ogóle takiego większego dystansu do tego tematu oprócz tego, że to siłą, jakby średniowiecza, który w filmie jest też coś w tej tradycji świeckiej zupełnie inaczej przebiega także mam wrażenie, że to też nie nie przypadek, że bez winnych częściach Europy dziś to spotkało być może znaczącym nie wiem czy dobrze określa w większym zachwytem może tak i też to tylko powiem to jest jednak dodam, że oczywiście krytyka to jedno akurat Berman przez swoje właściwie całe życie twórcze, ale też pociesza się bardzo dobrymi recenzjami i to też jest niekwestionowane klasy, którego warto właśnie odczytywać na nowo szukać być może takich nowych powiązań, ale co siódmy do tego filmu, którym mówimy to wydaje się, że w kontekście tego ojca, którym wspomnieliśmy to Berman nie ukrywał w różnych wywiadach czy też właśnie swój autobiografii, że jego ojciec powiedział, że to był jego ulubiony film i to dla niego znaczyło więcej niż niż można sobie wyobrazić także dziś znów te rodziny wątki wracają, a my powrócimy do naszej rozmowy dzisiaj rozmawiamy o filmie siódma pieczęć to jest film Bergmana Ingmara Bergmana 1957 roku on był także został przez Szwedów w branży, żeby reprezentować Szwecję tak powiem walce o statuetkę Oscara niestety nie zostały nawet zakwalifikowany ZAK do finałowej rozgrywki natomiast zdobył nagrodę specjalną w Cannes siódma pieczęć Fin, jeżeli państwo w zasobach internetu poszukają to z pewnością znajdą wersje albo z podpisami angielskimi albo jak mówi pani Diana Dąbrowska z polskim lektorem informacje już za 3 minuty o godzinie 1120 po informacjach wraca do naszej rozmowy państwa moim gościem pani Diana Dąbrowska filmu znawczyni dzisiaj w programie Owczarek o filmie, jakby powiedzieli świeci IDM Fund de in sekret, czyli siódma pieczęć państw zwrócił pan właśnie prawdy typy rozpacz, żeby śniadania, a może pan wyjaśni jakoś pyta PPP ten śmiech pani Diany rozumiem oznacza to, że w którymś momencie zjadła ci i wyszła już ma pieczeń wskazał, że chodzi, ponieważ testuje bardzo nowoczesnych dzisiaj połączenie wszystko idzie Zobacz jak technologie do przodu jestem przekonany światowi tam dobrze, a z tą zniekształcone, ale mogłam się też pomylić i pani Diana Ross Jerzy kiedyś program kulinarny zrobimy właśnie filmowe my wtedy wielkie żarcie i coś w tym stylu tak pani Diana Dąbrowska film znaczenie państwa i moim gościem i mam też głos pana Piotra, który mówi tak ostrzega przed oglądaniem filmów Bergmana szczególnie siódmej pieczęci z lektorem świeckie kompaktowy, a Polski opisowy np. pastor mówi de gol Inter ale kto mówi niestety, ale tak nie może być synu lektor w tym filmie zabija nastrój filmu cisza, która u Bergmana odgrywa dużą rolę Bergman gra ciszą to ja mogę tylko powiedzieć panie Piotrze oczywiście sama oglądam filmy wolę robić z napisami, ale proszę mi wierzyć, że tak naprawdę to nie jest powiedziane, że wszyscy angielski znają ja wiem, że to jest pewien, iż we wspólnym, ale wypada znać, ale chodzi mi właśnie coś takiego, że nie kurczą nawet spróbować najpierw jakoś też z tym aktorem, żeby nie było, że ktoś ma jako wytłumaczenie, że nie ogląda, bo akurat w tych językach nie rozumie stąd moje nie przyjmujemy żadnych tłumaczeń siódmą pieczęć trzeba znać ogląda się tylko trzeba znać i trzeba najlepiej wsłuchiwać się w ciszy to to milczenie, które zresztą tutaj oczywiście komplet ma rację 1 z tych elementów tych pięknych dramatów Bergmana, ale tak powrócił do samego filmu Otóż rycerz jak powraca wraz ze swoim giermkiem z wyprawy krzyżowej nie było go w ojczyźnie lat 10 i rozgląda się dokoła cóż widzi zniszczenie śmierć zarazy i wychodzące z ludzi najgorsze instynkty tak rozpoczynają się tutaj panem redaktorem się troszkę nie zgodziła, bo trzeba rzeczywiście w perspektywie całego filmu to, że ten element prawdę my wiemy, że ta zaraza nadchodzi i też to tu jest 1 z tematów filmu to oczywiście można różnie interpretować postrzegać warto zwrócić uwagę na fakt, że ten film od razu zaczyna się w taki sposób alegoryczne już czy to jest krótki dialog, który mamy z offu czy ten Orzeł morski bodajże, który wisi na tym niebem już jako pewien moment, który zwiastuje co to co się wydarzy to Otóż dziś wchodzimy do takiej przestrzeni, która ma być piekielna, ale my bezpośrednio jeszcze tego nie widzimy nawet powiedziałbym wręcz poznajemy naszego bohatera to właściwie tak z tymi szachami prawda wygląda bardziej nawet jak Hamlet, który tak na tym swoim życiem się zastanawia i śmierć wszystko dziś tam się pojawia w takiej bardzo powiedziałbym konwencji symbolicznej i ta gra, która pomiędzy nimi się nawiązuje jest naprawdę szczególnie teraz jak odświeżam sobie ten film niesamowicie nawet nakaz już tak psychologicznie ciekawa tych w tej rozmowy także to tu też ktoś czemu to wszystko mówię, że to ktoś, kto liczy na to, że to zaraz, że ta zaraza przedstawia nawet taki sposób namacalne ona jest tak bardziej ewakuowana i też wszystkie one takie, by nadchodzi w tym film, ale jakimś takim czy czyhającym gdzieś poza granicami tego świata widzialnego niebezpieczeństwem i trochę trochę ona właśnie tak jak ten Orzeł wisi nad nami ale, ale jeszcze nie zaatakowała chociaż, chociaż są też ofiary to jest nasz rycerz rolnik, który wybrał się na tę krucjaty pod wpływem namowy lokalnych religijnych powiedzielibyśmy dzisiaj aktywistów po pobycie poza granicami i po tym, jak pewnie zobaczył różne rzeczy, których u siebie nie widział myślę tutaj pewnie sporo sporej dozy okrucieństwa powraca z różnymi egzystencjalnymi pytaniami i poszukuje odpowiedzi to takie pytania, które szczególnie jeśli pojawiają się w obliczu sytuacji trudnych krańcowych wojennych zaraz niebezpieczeństwa tak to ten element wiary tych pytań mam wrażenia stawiania większej ilości pytań niż potem dziś dostarczania i odpowiedzi to jest coś co we wszystkich filmach Bergmana czy w ogóle to kino Mistrzów gdzieś tam od zawsze wypełnia i rzeczywiście tutaj można zwrócić uwagę na taki taki dualizm też, który jest zawarty w architekturze tego filmu na wielu poziomach nawet zestawień postaci jest taki właściwie puste one funkcjonują i bohater nasz Antonio blog sam sobie maty różne przemyślenia związane tak naprawdę ogromnym kryzysem wiary i tego właśnie na ile dziś pomiędzy wiarą, a wiarygodnością wręcz można było powiedzieć jego działanie też by, tłumacząc swoją przeszłość, ale tu też ciekawi się ustawia na zasadzie jak on i jego np. Giermek jak on w obliczu np. kontaktu z tą ruską grupom Trubadurów aktorów kuglarzy takie wydaje się, że w tym filmie mamy nie tylko bohaterów ich indywidualne jednostkowe pytania różne formy postrzegania rzeczywistości różne perspektywy też filozofii wiary, ale o to czy co ciekawe to wchodzi dalszy konfigurację mam wrażenie, że w tym filmie można go dotyczy ciekawie prowadzi do tego, żeby oglądać wiele razy za każdym pewnie szansę tu wszystko bardziej już klaruje, ale jest coś ciekawego, że być może możemy potraktować takim bohaterem bohaterem filmu Bergmana, którego teraz boi się wymówić tytuł, żeby nie popełnić błędu po raz kolejny to jest nie tylko Antoni blokady np. Antoniusz blok jego towarzysz podróży i być może jakaś taka prawda Bergmana właśnie zasadza się na połączeniu tych, gdzie takim elektrycznym połączenie sprzeczności w taki to mamy taki Cervantes Saski powiedziałbym klimat, aczkolwiek proszę zwrócić uwagę, że jeśli jesteś 1 z nawiązań Inter seksualnych bez wątpienia można, by się bawić wyliczanie jeśli możemy jak spojrzy też na inne czy to malarskiej czy literackie, ale jednak ten nasz Giermek wydają się, że są o wiele ciekawszą postacią bardziej intelektualnie rozbudowano niższe towarzysz Don Kichota i toteż jest ciekawe, że nawet jak na taką postać można było powiedzieć drugoplanową, która w takim tradycyjnym postrzeganiu scenariusza filmowego tylko dopełnia tego głównego bohatera tutaj mam wrażenie, że czasami jest nawet te odruchy bardziej ludzkie jeśli przypomnimy powiem krótko scenę bardzo spektakularnie rozegraną, kiedy kobieta, która została uznana za czarownicę ma zostać spalona na stosie to w pierwszym odruchu, więc jeśli dobrze wymawiać ze wszystkiego podaje wodę nasz bohater dziś tych swoich wszystkich pytań egzystencjalnych wciąż dopytują diabła, gdy co ciekawe jako, jaką dziś działają w takich szerszej konfiguracji ci mężczyźni przecież bohaterom no właśnie dla mnie fascynujące było to, że mamy film z końca lat pięćdziesiątych, a właściwie jest niezwykle aktualny, jeżeli chodzi o taki poziom był kontekst feministyczny także dzisiaj bardzo jasno widać jak ten świat wygląda taki, że to jest świat mężczyzn, w którym kobiety wcale, że mogą być tylko ofiarami albo zajmować się domem oczywiście są takie czasy czasu bardziej buntownicze, ale one też którymś momencie dostrzegły swój błąd i powróciły, gdyby pod władzę męża, zanim pani skomentuje pani ochotę to dodam też że, ponieważ mówić o kryzysie wchodził w ogóle branży filmowej ten film został nakręcony za 150 000USD i badań zdjęcia trwały niecałe 35 dni w tej końcowej scenie da makabry taniec śmierci chyba dwójka to nie są aktorzy tylko serce przypadkowi turyści, którzy akurat byli dziś na miejscu zostali poproszeni przez Bergmana, żeby wystąpić na nie nie bardzo wiedząc czy ten film jest czy panem ktoś próbuje się do tego wszystkiego odnieść mówi pan o kryzysie branży teraz czy kryzys się wtedy w końcu lat końca lat pięćdziesiątych czy mówię teraz, ale ale, ale może zostaje się też pani z życia uwagę na te wątki feministyczne ma z kolei mistyczne pan z 1 strony Bergmana też wątki tak naprawdę wydają się, że kiedy przychodzi w twórczości tamtą późniejszą jak mamy np. personę to gdzieś ty rozterki postaci kobiecych one w ogóle są z niego wtedy bohaterkami akurat w tym filmie no jest to bardzo męski film, ale przyznam szczerze że, gdyby miał teraz jeszcze przez kontekst feministyczny patrząc na to rząd wypełnia dzisiejsze kryteria to wiadomo, że byłby na pewnym byłby spalony, ale wydaje się, że broni gdzieś tam na najwyższym poziomie, gdzie ja się odnajduje w tym my w tych rozterkach rycerza tak troskę bez względu na płeć na takiej zasadzie może nie wiem nie pytam siebie co ja bym zrobiła, gdybym spotkała śmierć co bym zagrała, aczkolwiek Bronkowi ciekawe co pani chciałaby spróbować jakoś, a sam pan właśnie zapytać co ma zagrożenia życia no, gdyby tak skończyć z agencji która, ale pod warunkiem, że znaczy, że ja zacznę no to skutecznie, ale też tak szybko pasy teraz agencja właściwym zagrała na czas zagrała na czas będą długo myślała nad tym i potem jakoś się na pewno nie zagrałaby darty ani snookera są rzeczy, których nie lubię, ale wymyśliła takiego sportowego to też wydaje się, że paradzie Bergmana dziś się przyczyniły się w tę śmierć, jakby z tą idealistą figurą śmierci, która pojawia się szczególnie później w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych w różnych, jakiej takiej parady stycznych tą wygraną w różne, by rzeczy, ale warto zwrócić uwagę na fakt jak nawiąże też do tamtych wątków bardzo krótko, żeby ten domknąć sześćdziesiątym ósmy powstał właściwie taki krótkometrażowy film, który nazywał się DAF, jeżeli przy tłumaczymy tytuł dniówek po Świecku jak dbać o przepraszam słuchaczy dlatego nie potrafi dobrze wymawiać to była parodia filmu Bergmana, która bardzo często w kinach leciała razem z jego filmami, które w ogóle była nominowana do Oscara ten krótki metraż Sigourney hit taki nie tylko by kino, ale też jego odbicie tak bardzo szybko po sześćdziesiątym ósmy była parodia filmu, o którym mówimy i tam co ciekawe w tej wersji artystycznej gra się w badmintona ze śmiercią w kometkę także Grosika West Point de tak Berman był był zachwycony pomysłem tym krótkim metrażem, ale tak, próbując odpowiedzieć całościowo wydaje się, że zostawia ten obecny kryzys teraz spowodowane Korona wirusem czy w ogóle jakoś tak no jednak zupełnie inne są realia patrzenia na produkcję filmową i tak pięćdziesiąty siódmy a, a teraz także wydają się, że to znów mieliśmy tę samą rozmowę przy wszystkich także tym mniejsza historia wydaje się, że Hollywood poza chodził w Europie, ale dzięki festiwalom filmowym wyzywali festiwalu filmowym dostają się do takiego miejsca i można powiedzieć recepcji filmowych one powstają za małe budżety także wydaje się, że takie zestawienie dosyć niebezpieczne może tak tak naprawdę niczego nie prowadzić, ale rzeczywiście też w kontekście, jakby Mistrzów kina warto zwrócić uwagę na fakt, że to co pan mówi oczywiście słuszne ten film powstał w takich warunkach można było powiedzieć już na ten budżet nie było ogromne i też to, że dzisiejszej perspektywy przyjmujemy rzeki miśki na to na pewno mógł był całkowicie niezależny mógł robić co chciał itd. tak dalej, ale przecież ci twórcy też, czego zaczynali też mieli pewniaki swoje trudne na początku kariery też tej scenariusze potem trafiały do różnych szuflad i czekały tak samo było zbyt Money to też nie było także od razu tak zrealizowano wszystkiego filmy to też to też ciekawe, że to ci producenci też musieli zawierzyć tym wizją, a przecież w pierwszym odruchu chcieli myśleć może nie komercyjnie, ale żeby, jakkolwiek zwróciło no tak to jest rola producenta rola reżysera jest trochę inna inne role aktorów chyba warto też kilka słów powiedzieć doskonale ich grze aktorskiej Bijan szans wybitna już nie mówiąc co grającym główną rolę Maxa von Sydowa no też bardzo całej można powiedzieć obsady no to ta dwójka aktorów później, jakby dołączyła można powiedzieć do takiego stałego grona ekipy filmowej Bergmana, który kochał aktorów i też bardzo często w jego filmach ten temat automatyzmu mówienia o twórczości w ramach tego tematu filmu bardzo często też w filmie aktorka powraca także to to jest jedno, ale ja też byłam zawsze jakoś tak i ten drugi czytam, których sens teraz taki na świeżo mi to jakoś tak przypomniał, że była zachwycona niższy popyt, czyli właściwie mężem mi mężem Bill Anderson i mam wrażenie, że on jakąś większą jakoś tak kojarzonego przede wszystkim z tej roli i wydaje się, że jest po prostu tak to Bóg przede wszystkim aktor komediowy właściwie udowodnił udziałem w tym projekcie i moim zdaniem doskonałą rolą taką starą zasadę takie przy, że aktor komediowy ma spore szanse, żeby w filmie takim bardziej dramatycznym taką rolę bardziej dramatyczną zrobić tego zresztą bardzo dobrego powrócimy są na odwrót działa tak powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje już kilka minut o godzinie jedenastej 40 dzisiaj w programie Owczarek rozmawiamy o filmie siódma pieczęć Bergmana, jeżeli państwo tego filmu nie znają bardzo serdecznie polecam i ciekawi mnie co państwo sądzą w kontekście tego co dzisiaj dzieje w naszym świecie państwa ma właśnie pani Diana Dąbrowska filmu znawczyni wracamy po informacjach które państwa i moim gościem jest film znawczyni pani Diana Dąbrowska rozmawiamy o filmie Bergmana zatytułowanym siódma pieczęć film w 1957 roku, ale nie zestarzał się ani trochę bardzo serdecznie polecam, jeżeli państwo mają czas to proszę obejrzeć są wersje z podpisami angielskimi podpisami w innych językach jestem przekonany, że można też znaleźć wersję z polskim podpisami ewentualnie nabyć przecież teraz przez internet można wiele rzeczy robić film, który też pokazuje ludzi w sytuacjach zagrożenia i film, który pokazuje też różnego rodzaju motywację tak czynimy na co dzień i my w sytuacji zagrożenia co jest ważne, ale też co się z nami dzieje jak reagujemy jak szybko właśnie strach lęk może doprowadzić do sytuacji tragicznych mamy tam kilka takich scen, gdzie sytuacje, jakie podwyższonego zagrożenia poszukiwany Kozioł ofiarny poszukiwana jest ofiara poszukiwany źródło tego niebezpieczeństwa i wydaje nam się, że znaleźliśmy na to szybko się tego trzeba pozbyć zbyt łatwo rzuca oskarżenia też się w tym filmie wydaje się, że przyglądamy się tym sytuacjom z różnych perspektyw duchowych tutaj Bergman stawia, bo może w opozycji, ale na pewno wiem czy to nie za mocne słowo LED tworzy ciekawy dialog między takim terrorem instytucji kościelnych takim, gdzie też się terrorem metod to zbyt łagodne słowo myślę, a z drugiej strony taką można powiedzieć wizją bardziej takiego duchowieństwa dziś indywidualnego to są wizje chociażby, który ma mąż mi, czyli aktor komik, o którym mówiliśmy w tej w tej poprzedniej części także wydają się, że to też ciekawe zestawienie 2 wizji duchowości i też warto zwrócić uwagę Bergman bardzo mocno ze sprawą też takich dziś symbolicznych cen u niego, kiedy pojawiają się zawsze poziomki pojawia się natura jest tym momencie są z niego jeszcze rzadkie można było powiedzieć zresztą jest taki jego 1 znany film, który właściwie z tych poziomy uczynił niemal taką można powiedzieć Magdalenka Rostowski i poseł czy tylko fragmenty były truskawki wtedy tak, ale dziękuję i choć w oryginalnym tytule to co ciekawe nazwa po prostu poziomki z tego co co pamiętam, ale jest coś narzeczy tt tt magia tych chwil bardzo prostych takiej Franciszkańskiej wręcz można było powiedzieć czystości kuglarzy aktorów i to zestawienie właśnie 2 perspektyw wtedy widzimy też jakby kto w tej walce z perspektywy Bergmana ma szansę na to, żeby jak, by ocalić dziś swoje piękno wewnętrzne, czyli znowu wracamy do Biblii i miłość jest potężniejsza od śmierci no w tym wydaniu Bródnowskim można powiedzieć, że chyba jest jedynym możliwym rozwiązaniem i też czemu tak jak widzę w tym ujęciu Bergmana jeśli przypomnimy sobie co nasze Antoniuk mówi w konfesjonale jak skarży się nie wiedzą też skarży się samej śmierci, że właściwie życie taka ciągła gonitwa bezsensowna gadanina szczególnie zwrócić uwagę perspektywy dzisiejszej na te 2 ujęcia mówi oczywiście się, że taki swojej klasy obiekt potencjalnych w momencie, kiedy wchodzi do kościoła z takim właściwie spojrzeniem takiego porozumienia takie nici porozumienia spogląda na Chrystusa na krzyżu i też ma się wrażenie, że tutaj Bergmann patrzy na to trochę z oczami też swoimi na takiej zasadzie, że patrzy na tę figurę troszkę tak jako na kogoś, kto został pozostawiony bez ojca, który właściwie zrobił to co mógł, jakby ludzki bardziej aspekt całości i terasy czy tak naprawdę nic nie zamienia się trochę z niego nasz rycerz, kiedy po prostu decyduje się na to, żeby zrobić coś dla innych taki to jest oczywiście prawda, która została wielokrotnie powielana wszyscy różnego rodzaju dzieła sztuki literatury po tak tutaj film, by wszystko jakoś tak zbierał, ale dziś w tym coś pięknego w tej widzi, że mamy jednak tych ocalonych to jest właśnie ta rodzina aktorów, która tworzy taką rodzinę można było powiedzieć poniekąd też biblijną tak w tym też pewna symbolika tam dziś taka szansa, że oni stworzą być może coś coś nowego cee w tym może znajdę co jakoś tak jak na to patrzę, ale coś takiego żaden film pozostałych jest w tym swój rodzaj takie ponadczasowego piękna i uważam, że to nie przypadek, że Fin, który z 1 strony krytykuje religii został też uznany za 1 z bardziej chrześcijańskich do dzisiaj chyba znajduje się na różnych listach takich filmów dziś tam też przez kościół jakoś tak polecanych jeśli można tak powiedzieć la Strada Felliniego tak co daje im Bermana, którego jeszcze przepraszam, ale bojowymi 1 to ja powiem to powiem, ale jakoś tak też atrium spróbuje spróbuje i tylko, ale czy to co to jest ten moment, kiedy miała spróbować proszę spróbować tylko estrów, ale pan to decyzji, gdy konsekwentnie pewnie nie będzie fundusz DC Fund de Custine cegle, a ten tytuł, który analizy nazywamy po prostu ziomkami rzeczywiście w tytule polskość tam, gdzie występują tak po włosku i postu tyle flag, ale ich posadzili w żagle tak bardzo dziękuję, że włoski akcent tak właśnie jak ja wierzę, że pan pamięta, że Włochy pojawi się taka pierwsza druk utrudni życie już teraz, ale ojczyzna i taki, że taki akcent zresztą Berman nakręcił parodia 8 IW jest dosyć ciekawe, że tylko media wychodziły mu znacznie gorzej, aczkolwiek wydaje mi się, że nie był człowiekiem pozbawionym poczucia humoru co widać takiego takich wizjach bardziej tragikomicznych, ale jest też dla ciekawych zgłębić w tej bardzo bogatej filmografii parodia 8,5 i po chwili znaczy oni mieli zresztą współpracować tylko nie doszło do takiego projektu nowe nowego, który miał być m.in. etiuda Kurosawy Felliniego Bergmana ostatecznie producenci niestety nie wyłożyli środków na to, ale sam Fellini był zachwycony będą pary, czyli Bet wydaje się, że Bergman byłby za tytuł zachwycony parodią Goło w i film był za tytuł zachwycony parodią Bergmana mistrzowie mają poczucie humoru i Krystynie niesamowite uważa pan mam nadzieję, że mają siedziby myślę, że Fellini właściwie całe poczucie humoru jak przystało na dobrego Włocha na no tak tak życzyli oczywiście, ale z barmanem, bo jako typowy zdarzeń, ale ten Bergman tam się rozrób najniższą IT, który rozbraja mnie oswojenie śmierci, gdzie właściwie ta śmierć jest tak naprawdę w tym filmie gdzieś tam prawem paradoksu naprawdę staje się życiem w tych momentach Jon proszę zauważyć ten rycerz z tym intelektualną rozrywkę rozgrywką bardzo pobudzony, ale tylko tylko domykają, żeby to nie uciekła myślę, że pan na pewno słyszał o różnych dokumentach, które niedawno powstały jak np. rok życia Bergmana tak też odcinkach to warto zwrócić uwagę, że kiedy one, kiedy one, iż spędzał życie gdzieś tam w izolacji na swojej i naczyń na swoich czy taki człowiek przypisuje mu na wyspie Faro nie wiem czy dobrze znów, ale jest się takiego, że uwielbia np. oglądać kasety czy filmy gatunkowe na kasetach HS i tam jak oni dziś tam badają w tych właśnie dokumentach teraz, kiedy próbuje się może nie czytać, bo to też, by nie było mi bronić sami każdy będzie jeśli będzie chciał będzie zaglądał i dziś wydaje się, że pewna uniwersalna warstwa znaczenie ona wciąż jest obecna dialogu dlatego tym filmie mówimy, jeżeli jakiś takich perspektyw jak chociażby feministyczna uparcie nie powiedział to można oczywiście do tej twórczości, by powracać różnymi narzędziami badawczymi, ale wizja tego, że Berman ogląda prawda pod koniec dziś na lata osiemdziesiąte lata dziewięćdziesiąte kasety to to jest niesamowite tak ten film, o którym pani mówi nosi tytuł chyba Bergman et o Klif winnymi takie językowe no tak czy pana ulubione słowo po Świecku rok życia to nazywam tak to też, który zresztą po pada w tym filmie dwukrotnie własnej van van to jest w dialogu zdaje się do Kowala z giermkiem ciekawe czy ktoś słucha świecy, jeżeli tak no ale proszę powiedzieć, że zmian tras nie została tak jak ten proszę mnie trzymać w niepewności tak jak pan Manchester City taka albo Liverpool no tak nie wiadomo czy co się wydarzy prawda teraz nic już nie wydarzy już mamy marzenia, ale można zniczy zawsze z naszego życia, ale Hiszpanowi piłkę nożną proszę ja wiem, że pan bejsbola pan też z tego co tak z tego co nasze pierwsze rozmowy pan ten pan lubi sport no ale piłka nożna jest taka powiedziałbym mało to nie jest film Bergmana umówmy się tak tam, ale wielu pytań, gdyby wielu warstw wiem, że byłby sportem Berna właśnie przez państwo myślę, że bez, bo myślę, że bejsbolem, bo mieszany przecież, ale na pewno wezwał też wiele poziomów piłka nożna to tak biegniemy w lewo strzelamy biegiem prawo strzelamy podaje jeszcze parę razy w tej warte już nie nie zgodzę się właśnie między nią wpaść na sumienie uczy się na temat strategii taktyki w piłce nożnej jestem bardzo duże odkrycia bardzo dużo fas i bardzo dużo, jeżeli chodzi o możliwe konfiguracje także stałe księgozbiór możliwości i tutaj nie zgodziłabym się, ale może tematy na inną rozmowę, ale rzeczywiście coś na rzeczy, że piłka nożna to bardziej jak Jaś fasola myślę dalej wiceszef pan nie ułatwia, ale ani się pan może jakaś taka szermierka właśnie coś takiego Bergmana bardziej takie właśnie w tych dysputach intelektu autor autor tak auto pocisk w Drawsku nie wiem także czy auto szermierka, ale patrząc na to, że to zwierciadło tak naprawdę jest znów postaram się jakoś tak spróbować wybronić teraz syte czy wybronić jakoś tak wydaje się, że zgodziłby się pan jakoś tak doprowadzić do do 1 mianownika, że jesteś na rzeczy, że to zwierciadło Bergmana rzeczywiście, jakby w dużej mierze projekt Berman prowadzi egzorcyzmy samym sobą i wydaje się, że gdzieś tam tak naprawdę to naśladowanie Chrystusa nawet w tym ujęciu tak tutaj filmowym w tym akcie miłości bliźniego to dziś, jakby trzyma się w takim troszkę ustawieniu mamy z 1 strony absolutny dogmat doktryny protestanckiej etyki niezachwianej wiary Boga ściemą był wychowywany i za to czasu zostało pułapkach ojca kiedyś w tym nie sprawdzał, a z drugiej strony tak naprawdę jestem Bergman właśnie są też swoją taką dziecięcą pobożnością tom gdzieś tam właśnie wiarą w jakiś takie proste wartości i też tak naprawdę ta dziecięca pobożność, która gdzieś tam stawia pytania ustawia dużo pytań i te pytania trzeba stawiać w każdej sytuacji, bo tak jak znów powtórzę to ostatnio rozmawialiśmy o mafii tam w ramach bohatera takiego mafijnego, który nie zdążyłam powiedzieć, aczkolwiek w tam dosyć dużo było powiedziane to może dobrze może właśnie dobrze zostało coś na dzisiaj taki już tych różnych prokuratorów, którzy zginęli z rąk mafii tak jak Falcone i bursy Dino jest 1 mniej znane nazywa się Rozalia latino nazywał się właściwie i on był człowiekiem wierzącym zresztą w kontekście włoskim to trudne, jakby a, ale miał taki bardzo ciekawe powiedzenie, że on pracuje dlatego i walczy z Tomaszem, dlatego że nie chce pod koniec życia, żeby go zapytano na ile było wierzące tylko na ile wiarygodne wydają się, że w tym kryje się prawda, której tak uniwersalne, które przebija się na tyle innych możliwych wątków warto wspomnieć w takim razie tym wątkiem zakończyć naszą dzisiejszą rozmowę bardzo pani dzień ja powiem siódma pieczęć dobrze siódma pieczęć, czyli de pieczęć pieczęć Dead Fund de Intel LED państwa moim gościem była pani Diana Dąbrowska film znaczenie rozmawialiśmy filmy Bergmana siódma pieczęć polecam państwu bardzo serdecznie ktoś jeszcze nie zna informację za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara asystował odzienie Maciej Jarząb, a nad jakością wszystkich naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA