REKLAMA

Czy Unia potrafiła odpowiedzieć na koronawirusa? "Bruksela zrobiła to, co mogła. Więcej zależy od decyzji samych państw"

Analizy
Data emisji:
2020-03-20 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną przez Skype, a dr Bartłomiej Nowak politolog ekonomista prezes grupy uczelni Vistula witam serdecznie na antenie dobry wieczór państwu panie doktorze już cytowała premiera Morawieckiego, który mówił niedawno, że nie ma nowych środków Unii Europejskiej na walkę skoro wirusem chciała, żebyśmy dzisiaj przyjrzeli się tej dosyć stanowczej wypowiedzi jej prawdziwości, ale inną rzeczą, którą również premier Morawiecki Rozwiń » mówił jest coś co mnie przyznam szczerze za jakość zastanowiło Otóż powiedział, że unijne środki dla Polski na walkę z Koroną wirusem nie są nowymi środkami są to środki przyznane w poprzedniej perspektywie budżetowej 20141020 i tu uwaga środki, które Polska świetnie zagospodarowuje i czy pan mógłby wytłumaczyć nam jeśli może sobie na myśli pan premier tłumacząc, że teraz znalazł pieniądze unijne na walkę z grona wirusem, bo tak świetnie gospodarowali tymi poprzedni perspektywy wciąż możemy wykorzystać, o co chodzi no właśnie są są 2 aspekty wypowiedzi pana premiera Morawieckiego 1 jest taki, że ta wypowiedź trafiła na członka Politico i to trafiła w sensie negatywnym, czyli pokazując w jaki sposób obciąża się Unię Europejską takim momencie, w którym ona potrzebuje tego najmniej, bo przecież jej Koper jej kompetencje w dziedzinie polityki zdrowia publicznego zasługujące wyjątku tylko wspierający państwa członkowskie jak premier Morawiecki w tym przekazie public relations wyszedł tak jakby chciał pokazać, że Unia w zasadzie nikt nie robi, a my tutaj waszym poziomie w Polskim sobie jakoś musimy radzić sobie radził, więc to był ten negatywny przekaz natomiast na poziomie takich faktów to oczywiście pan premier Morawiecki ma rację dlatego częściową rację, dlatego że nie są nowe środki Unii Europejskiej natomiast środki które, które Unia w tej chwili przeznacza na walkę skoro wirusem to są częściowo środki pochodzące z niewykorzystanych środków polityki regionalnej Polska dosyć dużo nie wykorzystała, więc nie świadczy o naszym sukcesie, a chyba raczej odwrotnie i rzeczywiście będzie miała Polska dowolność w rozdysponowaniu tych środku na Nawałkę Korona wirusem dlatego ta suma jest tak byle panem po prostu dużo pieniędzy zostało mnie nie nie chcieliśmy dach i pieniędzy, ale reszta pieniędzy z tego całego pakietu pochodzi z mobilizacji środków na różnych półkach budżetowych oznaczony nie musiały znaleźć ale, ale jako znalazły komisja postarała się poszukali różne cechy różnych różnych tam, gdzie było to możliwe rzeczywiście zmobilizowała wszystkie dostępne istniejące środki na walkę skoro wirusem, czyli one są nowe w tym sensie, że on nie musiały trafić na na notował tylko na ten cel natomiast rzeczywiście nie ma nowych środków poza tymi, które w budżecie istnieją one do Polski nie trafiły trzeba powiedzieć, gdyby nie nawet jako misji natomiast nie wychodzi poza to co mamy jako Unia Europejska dotychczasowy budżet pakietu, którym pan wspomina unijny pakiet to jest ten Kol na wielu Response Investment inicjatyw czy to jest jeszcze coś innego nie pomija ja w ogóle pokazuje zawsze przypominam, że Unia Europejska nie ma tutaj kompetencji, jeżeli mówimy o tym jak oceniać odpowiedzi Unii Europejskiej ma problem corolla wirusa to to kilka płaszczyzn po pierwsze w dziedzinie polityki zdrowia publicznego Unia może bardzo duża, dlatego że po prostu są kompetencje państw członkowskich Unia ma pewne narzędzia, żeby państwa koordynować, ale nie jest niczym więcej niż sumą woli państw członkowskich, a nasze doświadczenia niestety pokazuje, że te odpowiedzi są zupełnie inne i że one są nieskoordynowane proszę zwrócić uwagę, że każde państwo reagowało zupełnie inaczej, jeżeli chodzi o środki przedsięwzięte, jeżeli chodzi o to jak obywatele mają się zachowywać w czasie Korona wirusa dziś skarb państwa są inne reguły prawda Instytut zasady koordynacji wielkiej nie było między państwami i Unia niestety nie ma nic do tego natomiast drugi poziom, w którym też oczekiwałaby po stronie państw członkowskich znacznie większego zaangażowania to jest koordynacja polityki makroekonomicznej zamknięcie granic w 1 kraju, nawet jeżeli jakieś państwo przeznaczy do swojej gospodarki taki pakiet stymulacyjny ochronnych, ale zamknięcie granic będzie powodowała turbulencje, których my jeszcze dzisiaj nie jesteśmy w stanie ocenić, ale ono uderzy we wspólny rynek i uderza całą tę stronę podażową gospodarki prawda, bo zakup zupełnie łańcuchy dostaw, ale przecież trzeba panie doktorze, bo to niemożna było właśnie powiedzieć to jest taki słuszny postulat, że powinno się koordynować zamykanie granic Unii wewnątrz Unii Europejskiej to jest nagłe po prostu przewrócenie do góry nogami tego tej struktury, którą myśmy budowali wysiłkiem wielkim od lat natomiast sytuacja nadzwyczajna mamy pandemię państwa reagują bardzo suwerennie nagle, zapominając pewnie też trochę o Solidarności wspólnotowości natomiast co mnie ciekawi to czy jest jakaś odpowiedź Brukseli dotycząca tych ograniczeń wprowadzanych przez poszczególne państwa czy np. mecz np. komisja Europejska stwierdziła, że to było nie nieodpowiedni sposób nie spełnia była to reakcja poszczególnych państw czy też po jednak powstrzymano się od takich komentarzy po prostu Bruksela reaguje na bieżąco na to, z czym ma do czynienia nie nie komentujące np. naszych decyzji związanych z granicą zachodnią Bruksela mam namyśli instytucje europejskie reguły taki sposób, jaki mogą w sposób prawidłowy proszę zwrócić uwagę, że rozluźniły reguły użyły użyłem klauzuli o Stanach nadzwyczajnych Unii Europejskiej zakłóceniach niezależnych od naszych gospodarek i rozluźniły zarówno reguły paktu skalnego spowodowały, że pomoc publiczna, której państwa mogą udzielać przedsiębiorstw pomimo znacznie też bardziej elastycznej korzystniejsza niższy niż do tej pory reguły są bardziej luźne, więc wydają się, że Bruksela zrobiła to co mogła to jeszcze mogłaby zrobić to tak naprawdę, gdyby przywódcy szybko podjęli decyzję o przekształceniu Europejskiego mechanizmu stabilności tego, który może dysponować dużymi pieniędzmi dla państw strefy euro, by Europejski fundusz monetarny, gdzie procedury byłyby znacznie prostsze i toteż Unia mogła być bardziej skuteczne, ale to zależy od decyzji czy też państwa nikogo innego, więc nie używa tych mechanizmów, które miała nawet zaczęła skupować w pewnym momencie niż wspólne procedury na nas wspólne zakupy, jeżeli chodzi o o sprzęt medyczny kiermasz teczki no i zaczęła jakoś gromadzić, ale wolę oczywiście nie ma żadnych mocnych narzędzi, żeby może pomagać państwom członkowskim, ale ta główna odpowiedzi leży po stronie państw tylko no tak byśmy tego zdrowiem się nie chcieli dzielić wspólnotową każdy prowadzi swoją swoją politykę, ale w tym z Japonii czemu, kiedy mówi ograniczanie pani, bo tutaj ciężko wymagać od komisji Europejskiej, jakie zimy odpowiedzi w momencie, gdy wszystkie państwa w ogóle masowo nie biorą pod uwagę i całej reszty prawda Polska nie wzięła pod uwagę tego jak mają się nasi sąsiedzi Bałtyk to łatwa, a ja przemieszczać, więc to była odpowiedź zupełnie na poziomie ponadnarodowym i nawiewników o tylko mechanizmy Solidarności, ale o bardzo dokładną analizę ekonomiczną, bo z punktu widzenia koordynacji polityki międzynarodowej gdybyśmy, gdyby wszystkie państwa zgodziły się do zmiany w podobnej reakcji, jeżeli chodzi o oto co mogą obywatele, czego nie mogą jak reagujemy na koronę wirusa, jeżeli chodzi o politykę zdrowia i gdyby wszystkie państwa zgodziły się pewna na miarę podobną reakcję wychodzi jako znaki granic to być może ten efekt makroekonomiczny byłby mniejszy może nam da no jasne chodzi, że my też muszę powiedzieć, że nie ma w tej chwili żadnych miarodajnych analiz jak może wyglądać bardzo mało spotkałem takiej, ale już kilka rzeczy możemy powiedzieć i to możemy powiedzieć, gdzie państwa w bardzo mają stopnie koordynowały, bo przecież o tym, że kryzys może się rozprzestrzenić mówili od dawna każdy, kto się zajmuje zdrowiem publicznym wiedział od dawna, bo ludzie podróżują niektóre państwa mają dużą wymianę turystyczną z Chinami mają biznes z Chinami i to po prostu było jak na dłoni i to się nie stało i to było mniej więcej to był jeszcze styczeń luty kiedy, kiedy mogliśmy mogliśmy zacząć tę politykę koordynować ludzie to co się stało to, czego media jeszcze nie odnotowywały, ale też było widoczne w gospodarce jak nazwał to drugą fazę kryzysu były zakłócenia w łańcuchu dostaw czy to było jak uczenie postawiony pod po stronie podaży w całej gospodarce już widoczne na poziomie przedsiębiorstw to co mamy w marcu to jest w tej chwili zakłócenie czemu ma lepsze od lutego Marka jest zakupienie poszczególnych sektorach gospodarki bogatą zaczął cierpieć sektor turystyki Przewozy lotnicze i kilka takich sektorów wreszcie w tej chwili mamy bezzasadnie całościowy i bardzo poważny problem problem podaży siły roboczej z podażą siły roboczej, dlatego że ludzie się nie przemieszczają ludzie wychodzą z domu prawda, więc nie ma kto pracować tak naprawdę staramy się pracować wszyscy od lat, ale uwierzcie, bo nie może być przepraszam muszę przerwać, dlatego że wygląda na to, że za chwileczkę problemy jeszcze bardziej się na warstwie te, o których pan mówi przed chwilą premier Mateusz Morawiecki ogłosił stan epidemii to nie jest nadzwyczajny, ale stan sanitarny epidemii teraz posłuchajmy co mówi Łukasz Szumowski minister zdrowia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA