REKLAMA

Pisanki, kraszanki, śmigus-dyngus – słowiańskie powitanie wiosny

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-03-21 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry zaproszą w imieniu swoim, ale też kolejny Kuczyńskiej, która dziś wydaje im Macieja Raczyńskiego, który realizuje na drugą godzinę weekendowego poranka przypominam, że spotykamy się dzisiaj pierwszy dzień wiosny co prawda słyszeliśmy przed chwilą prognozę pogody to pewnie te dni czwartek może środa bardziej przypominały wiosnę jeśli chodzi o temperaturę dzisiaj trochę chłodniej, niemniej jednak to jest dobra okazja, żeby przypomnieć Rozwiń » tradycje tego pierwszego dnia wiosny tradycję, która jest tak, mimo że tak stara tak silna w naszej dzisiejszej kulturze zobaczycie państwo jak wiele dzisiejszych tradycyjnej właśnie zachowań pochodzi z bardzo dawnych przedchrześcijańskich czasów o tym wszystkim nam opowie nasz kolejny gość pan dr Michał przestawić zostawić przepraszam wicedyrektor muzeum Archeologicznego w Poznaniu dzień dobry pan dzień dobry no właśnie chciałem, żeby nam pan opowie powiedział co to jest wiarę świętą albo Jary gody no to jest święto, które się wiąże na pewno cały cykl obrzędów dotyczących początku wiosny przy czym to nasze współczesne obchodzenie 21marca dzisiaj to trzeba powiedzieć jest to efekt pewnych jest, iż ewolucja i manipulacji uczonych spekulacji, dlatego że te święta były obchodzone w różnych regionach różnym czasie o tym, święcie wiary okrętem tutaj wspomniała ona spadała dziś kwietnia i to bliżej no słyszy szedłby na Białorusi 27kwietnia to było związane z tym, że młodą piękną dziewczynę oznaczającą się dużą pracowitością sadzanie na białym koniu przywiązany do słupa ona jako osłabiała tego i bryły, a jednocześnie jak niektórzy badacze twierdzą miała jak zachęcić swoją urodą do tego, żeby przyszedł, czyli właśnie to wiosną cel w postaci bryły jest bardziej znana na Białorusi jest znana na Ukrainie generalnie wśród Słowian wschodnich też się zwraca uwagę na to, że to święto pojawiają się też w okolicach Świętego Jerzego tutaj były silne wpływy religii chrześcijańskiej, ale też w wielu miejscach nieodłącznie się też jawiła kojarzył z tym topienie marzanny, które najbardziej dzisiaj poznamy tak raczej bezrefleksyjnie to obchodzimy topienie marzanny w wielu regionach, zwłaszcza w Polsce czy też na użytek następowało czwartą widziałem takie po prostu to bym chciał państwu zwrócić uwagę, że właśnie nasze zbliża nazywana białą niedzielą czy też śmiertelną dzieje w niedzielą Marzanna osobie łacina oczywiście, ale trudno sobie śmierć są przez i obnoszenie się na 15, a potem wynoszono poza granice wsi pan albo palą albo podtopiona w każdym zbiorniku wodnym i dziś ma zdarzył nawet źródła notują duże czasami, jeżeli kilka wsi wyrok odnosił do tych swoich tez swoje kukły no to nieraz dochodziło do potyczek młodzieńca, ale na ziemiach polskich kolei ta postać realnie występuje często wynoszenie tej marzanny palenie podtapianie łączyło się z przenoszeniem nowego latka, czyli takiego drzewka przystrojonego przystrojonego pływaczką Reszki łańcuszki specjalnie takie dotyczą one chlebki i temu to towarzyszyły śpiewy obrzędy między tam śpiewano śmierć znieśliśmy lato przynieśliśmy, więc to była ta w zasadzie uwiarygodnieniu takiej sprawie zmian, czyli było też jest bardzo też ciekawa historia też wielu wielu historyków religii słowie badacze mini studia ludzkich próbuje szukać analogii do Jarowita Boga, który jest wymieniony wśród Słowian połabskich Suples ludzi SUV pojawia się tutaj pojawiają się informacje o jedno strzelił szkół wrócić żywota Świętego Ottona z Bambergu przyczyn ten Bóg kojarzony jest często z działaniami wojennymi z Bogiem, który przynosił zapewni powodzenie wojenne swojemu ludowi, ale jednocześnie patrząc na samą etymologia jest do imienia Jar związane z siłą, ale też niektórym znaczeniu wiosną i pan pan siwy pan wiosny młody zwycięzca też zwraca się uwagę, że w zasadzie to jego odcienie i tu 1 ze źródeł też wskazuje, że też następowało w setną tuż przed pierwszymi w pan wspomniał już umarza nie to rzeczywiście coś co niektórzy kojarzą no pewnie właśnie dzisiaj ciężko będzie organizować tego typu imprezę właśnie mówiąc poważnie w ogóle nie wolno organizować wycofały się ze swojego mówi Kamil radzą sobie podarować no właśnie może warto tylko jeszcze powiedzieć, bo niektórzy słowo może kojarzą, ale nie zawsze może kojarzą go z Marzanną mówię tutaj o Giovanni nie tak to są 2 imiona, które się pojawiły u Długosza przyczyną wielu się zastanawiać się długo jest wymyślił czy rzeczywiście napełnić zaczerpnął z folkloru już obecnego, bo pisał o czasach lub przedchrześcijańskich, ale podejrzewa się on w zasadzie opisywał folkloru współczesne nawiązka tak, jeżeli ktoś jeszcze związanej z czasami chrześcijańskimi przed chrześcijańskimi, ale już już trochę skażone tym wpływem wpływem już kościoła oraz Walna 22 relacji domach żadne to jest kto, gdzie one na on utożsamiał to z bogami bogami rzymskim, gdzie mama miała być odpowiednikiem Diany wiązać z lasami Marzanna z kolei dnia być boginią urodzaju c z terenu i i właśnie Tomasza Salomona pierwotnie ona występuje w zasadzie różnych znaczeń dziękuję albo boginię urodzaju, czyli tutaj z bardzo ładnie się nawiązało wiosną albo też utożsamia się z jakimś demonem albo ze śmiercią czasami dość przewrotnie na niektórych jakiś w regionach ta Słomiana kukła była pie ubiera ma piękne swoje wyobrażam sobie żona nawet jest kobietą czasami była taka dwoistość była trochę pięknej kobiety trochę takiej śmierci nauczających, więc tutaj ta postać, czyli postaci bardzo jednoznacznie pojawiali i folklorze i źródła w też wielu badaczy właśnie tam długopisu cały zwyczaj palenia marzanny dziewanny jego zdaniem nawiązuje do palenia jeszcze posągi bogów pogańskich, które dokonują Mieszko, kiedy wprowadzą prześcigają no i teraz chciałem jeszcze, żebyśmy powiedzieli kilku rzeczach, które dzisiaj kojarzą nam się przede wszystkim właśnie ze świętami wielkanocnymi no bo to czytam, że kulminacją obchodów Jarego święta była obfita uczta nie wiem czy słusznie przenosi na śniadanie wielkanocne, ale dlatego mi się to tak kojarzy, ponieważ ważną też częścią Jarego święta było malowanie jajek, które właśnie stały się tak powiem początkiem tych naszych pisanek czy kraszanek i wreszcie czytam, że w czasie i jarych godów obchodzono również śmigus dyngus w jakim stopniu to wszystko no przeniosło się jak rozumiem do naczyń w jakim stopniu to wiemy przeniosła do naszej tradycji, ale właściwie chciałoby się zadać pytanie dlaczego przede wszystkim trzeba zrozumieć jedno, że wszelkie obchody jakiś celebracji świąt zawsze kończyły się jak szkód to nawet wręcz w połączeniu z różnymi orgiami ta uczta oczywiście tańce w korowodzie, czyli szkole i potem kończyły się to wielki szpan z przejadania wszystkiego co coś się zbierało, by zostać jakiś przez oszczędzała to miało właściwie cel taki, że miało zapewnić pomyślność co było związane z jakimiś wyobrażeniami płodności i w takim znaczeniu możemy też spoglądać trochę na odrodzenie życia to jest właśnie cała symbolika jajka, która pojawia się nie tylko Słowian na sesji w obozie chrześcijańskim wielu właściwie ludu ona wiąże się z cyklem narodzi, więc Lee często te elementy właśnie przy przenikały dzisiaj trzeba powiedzieć, że i kościół, kiedy uelastycznić zachowywał on pewne elementy przejmował tego folkloru folkloru słowiańskiego Ludowego starał się wówczas realizować jako włączyć swój co za tym kryła się pewna pewna taktyka się zdarzało się tyle bardzo dziwaczny zwyczaj np. chodzenie z krzyżem pól na wiosnę, żeby one rodziły dawały plony wielu hierarchów dostrzegało, kiedy elementy zachowań pogańskich zastanawiał się zwalczać jest, by stać, ale jednocześnie proboszczowie zwracali uwagę no oni będą starali się zwalczać jednak obciętej wykorzystywania wątpliwości to obrzędów pogańskich może się wydawać na kawę, ale i do kościoła przyciąga taka elastyczność i Zachodu, bo ta powodowała, że pewne zwyczaje się jakości były przez kościół murowaną z drugiej stawały się już tej elementem obrzędowości Wielkanoc trzeba powiedzieć, że szereg jakiś powiązanych początki mamusie składały długim okresie czasu mało się tak mówiłem o wielkiego postu topili marzanny przeciągały się z maja w sprawie po zielone Świątki, a my tylko automatycznie, bo w sposób bardzo uczony pomagamy w opinii 21marca, bo to jest początek astronomicznej wiosny wtedy ludzie bardziej patrzyli na jakiś widomy znak nadejścia wiosny pan dzisiaj widomy smaków mamy, bo rzeczywiście chłodno inne państwa, ale tutaj przeraźliwie chłodno i tylko będziemy czekać, kiedy nastąpią te ciepłe dni, aczkolwiek muszę panu powiedzieć, że wiele już roślin Puszcza zielone pąki, więc ta za znakami już przychodzą ogrodzić no właśnie także znak wiosny są, a dobrze było przypomnieć te stare dzieje co zrobił dla nas pan dr Michał zostawić z muzeum Archeologicznego w Poznaniu, bo naprawdę jak popatrzymy właśnie na tę historię związaną z malowaniem jajek pisankami śmigusa dyngusa itd. no to myślę, że niektórych dziwi, że to wszystko pochodzi z tak bardzo odległych czasów bardzo dziękuję za to spotkanie przed nami Marto przed nami informacje w TOK FM pani rozmowa o innym ważnym dzisiaj dniu nie tylko pierwszym dniu wiosny o dniu walki z dyskryminacją rasową Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA