REKLAMA

"Kawałek innego świata". Ostatni Transatlantyk – TSS Stefan Batory

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-03-22 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie szczegół de serdecznie witam nowych słuchaczy, którzy będą chcieli z nami spędzić najbliższy czas, a warto naprawdę będzie kilka myślę, że ciekawych tematów niektóre troszkę sentymentalne im nawet ten pierwszy już można powiedzieć w jakim sensie sentymentalny, bo to 22marca 2 tysięcznego roku no legendarny statek pasażerski tak trzeba powiedzieć Stefan Batory został przekazany na złom do tureckiej stoczni ani jaj zaś w oku kręci, Rozwiń » tym bardziej że na tym statku wydarzyło się tyle nieprawdopodobnych rzeczy pływali nim tak znakomici ludzie, żeby wymienić choćby na szybko Władysława komara Bogdana Smolenia Zenona Laskowika Hanny Banaszak Krzysztofa Maternę Wojciecha mana a, ale oczywiście niektórzy państwo pamiętają Wacława Kowalskiego Władysława Hańczy Annę dymną, którzy podróżowali również potem na ekranie tym statkiem do Stanów zjednoczonych, kręcąc komedię kochaj albo albo rzuć no, więc jest to świetna okazja, żeby przypomnieć dzieje tego transatlantyk w bardzo ciekawym czasie polskiej historii pomoże nam to wszystko przybliżyć pani Elżbieta Wróblewska kierowniczka działu historii żeglugi morskiej narodowe muzeum morskie w Gdańsku dzień dobry pani dzień dobry dzień dobry państwu niektórzy mogą czasami nie pamiętać, że należy odróżnić 2 statki, które pełniły właściwie tę samą funkcję, a więc Batory Stefan Batory OZE to, że one się tak podobnie nazywają to właśnie między nimi chodziło o pewien element kontynuacji prawda tak ciągłość tak oczywiście proszę państwa mówimy o 2 statkach o Batorym zbudowanym jeszcze przed wojną w stoczni mam Falcone we włoszech słynny statek szlaki szyb opromieniony chwałą w czasie drugiej wojny światowej wspaniała służba oczywiście inny pływał także po drugiej wojny światowej prawie do końca lat sześćdziesiątych, a drugi statek, którym dzisiaj będziemy mogli więcej to turbinowych statek parowy Stefan Batory który, któremu nadano właśnie taką nazwę, dodając jeszcze imię naszego króla, a więc mamy mieliśmy kontynuację właśnie tych transatlantyckich rejsów przez Atlantyk można, by powiedzieć, że takim dodatkowym symbolem kontynuacji był fakt, że jak w końcowych 7 latach funkcjonowania Batorego kapitanem tego statku, a Jerzy pszenny i tam przesiadł się na Stefana Batorego dalej właśnie Polska Czechy z kapitanem w oczywiście był pierwszym był pierwszym kapitanem również na Stefanie Batorym na Stefanie Batorym natomiast ostatnim z kapitanem był Hieronim pan kap. Hieronim Majek tak powiedzmy pani wspomniała, że Batory był budowany w Włoszech, a trafia on do Polski jako nowy statek nie jest u nas budowany prawda tak właśnie Stefan Batory to statek zbudowany w Holandii 1952 roku tutaj warto powiedzieć, że budowany był zupełnie innych czasach niż ten stary Batory przedwojenne Batory w był budowany jako statek pasażerski otrzymał nazwę ma zdam służyło holenderskich liniach kilkanaście lat no nie był to zbyt szczęśliwy statek miał kilka kolizji wszedł na jakieś niemieckie wraki Holendrzy postanowili stratę sprzedać i to się zbiegło właśnie z tu w Polsce zastanawianie się nad zakupem statku pasażerskiego dla utrzymania właśnie tej trasy transatlantyckiej Polski nie stać było na nowy statek ze względów oczywiście ekonomicznych postanowiono zakupić statek używany i tutaj właśnie nadarzyła się okazja, by tym statkiem był wspomniany ma tam holenderski pasażerski statek statek zakupiły polskie linie oceaniczne jeśli dobrze pamiętam za 3 000 000USD Chochoł i dla te pieniądze chętnych czas na plaży czasem są to były to były ogromne pieniądze oczywiście statek nie wszedł od razu do służby musiał być przebudowany musiał przejście my dość poważny remont także po remoncie w gdańskiej stoczni remontowej remont trwał pół roku statek otrzymał nowy maszt elektryczne dźwigi i inne komin przedłużono na burcie także ta sylwetka zewnętrzna sylwetka statku się zmieniła mówiono nawet, że kiedy Holendrzy zobaczyli swój dawny ma zdam w Rotterdamie chcieli go od Polski odkupić tak wspaniale tak pięknie prezentował w przebudowie Stefan Batory mógł zabrać 783 pasażerów 300401 członków załogi no i zaczął pływać od kwietnia 60 tego dziewiątego roku potem jest 20 lat na Atlantyku właśnie głównie w tych latach siedemdziesiątych no i od tego momentu zaczyna się powiedziałbym ta legenda Stefana Batorego Zobacz co tu dużo mówić taki Reiss przez Atlantyk niektórzy mówią to po prostu 1 wielka balanga 1 wielka balanga 1 wielka przygoda przygoda życia dla niektórych warto powiedzieć, że dla wielu pasażerów to nie cel podróży się liczył, ale właśnie środek transportu, czyli ta podróż na Stefanie Batorym także rzeczywiście na pokładzie tego tego tej zamkniętej przestrzeni statku tworzyła się taka po prostu mikro społeczność i w ciągu tych 78 dni podróży do do Montrealu no i kwitło kwitło rzeczywiście życie, które różniło się od tego czy nawet w latach siedemdziesiątych w Polsce jak wiemy no był względny dobrobyt, zwłaszcza w pierwszej połowie lat siedemdziesiątych jak wiemy, ale jednak to życie nie na na pokładzie statku, a w polskiej rzeczywistości bardzo bardzo się różniła no właśnie różniło się, ale właściciel wiedzieć, dlaczego prawda czy czy to dotyczy 3 to był taki kawałek jakiegoś innego świata, który stworzono jednak wiadomo, że władza musiała o tym, czuwać no tak tak można powiedzieć to było rzeczywiście kawałek innego świata no tutaj trzeba koniecznie wspomnieć o wspaniałej załodze, która potrafiła, zwłaszcza ta część załogi hotelowej świetnie organizowała czas pasażerów pasażerowie po prostu nie nudzili pasażerowie mogli słuchać muzyki mogli uczestniczyć prawda różnych koncertach muzyki poważnej muzyki rozrywkowej mogli grać mogli mogli po prostu mogli się bawić były przeciw była sala dla dzieci także dzieci też miały zajęcie także rzeczywiście był to kawałek takiego takiego innego świata oderwania się od codzienności od tego czy na pewno na pewno pasażerowie się stykali, bo przypomnijmy, że na taką podróż transatlantycką mogli sobie pozwolić na politycy dyrektorzy lekarze tzw. prywatna inicjatywa ludzie raczej majętni pewnie zapracowani na lądzie zasłużeni zasłużyli sobie, żeby taką podróż odbyć no rzeczywiście na tym pokładzie statku znajdowali to oderwanie prawda ten ten inny inny świat, ale też pan też drugi na właśnie polega także no jednak to jest statek, który sam w sobie jest innym światem, ale też płyną do innego świata płyną do wolnego świata no i jest mnóstwo historii opowieści osób, które wykorzystywały ten statek tylko po to, żeby na chwilę pożyć trochę inaczej ale, żeby całe swoje życie zmienić mówiąc krótko schodzili z pokładu albo jeszcze na terenie Europy jeśli Batory zawijały np. do Hamburga albo po prostu na Wybrzeżu amerykański tak oczywiście siedemdziesiątym czwartym roku gazety pisały, że ze statku zeszło 80 Polaków właśnie w Hamburgu już później osiemdziesiątym czwartym to już były czasy o wprowadzeniu stanu wojennego prawda coraz coraz trudniejsze czasy w Polsce i pod względem politycznym gospodarczym sytuacja się pogarszała w 190 Polaków zeszło z pokładu Stefana Batorego te także to była kompromitacja dla rządu komunistycznego w Warszawie na pewno z 1 strony statek był takim ambasadorem polskości prawda kultury i tradycji polskiej tam kwitło to właśnie życie nie tylko towarzyskie, ale właśnie kulturalne, a z drugiej strony właśnie kiedy, kiedy sytuacja w kraju zaczęła się pogarszać następowały zmiany polityczne prawda w latach już osiemdziesiątych pod koniec lat osiemdziesiątych no były właśnie też takie rejsy pamiętne dla dla wielu pasażerów, którzy po prostu skończyli na tzw. Zachodzie swoją swoją podróż to zostało już nam tylko 2 minutki, ale warto jeszcze może już nie wrócić do tych wątków, które wspomniałem na początku wielu znanych do dzisiaj znakomitych polskich aktorów artystów piosenkarzy nie tylko występowało na na Batorym, ale też no przepływał właśnie na występy chociażby dla Polonii amerykańskiej no i wspomniałem o filmie, który w dużym stopniu jest realizowany czy spora jego część na pokładzie Batorego mówię tutaj komedii sylwestra Chęcińskiego kochają rzuć tak właśnie 1 z części tej filmowej sagi Kargula i falami właśnie w 2 kręcona na nastanie Batorym to bardzo ciekawe bo, bo to rzeczywiście autentycznych wnętrzach sceny Ros rozgrywane były autentycznych wnętrzach rzeczywiście przeżywane sztorm na Atlantyku chyba dowodowych załoga statku część załogi statku brała udział po prostu scenach z tego filmu także to to na pewno bardzo ciekawy wątek jeśli chodzi o historię Stefana Batorego na na Batorym nakręcony był też inny film psychologiczny film spotkanie na Atlantyku Jerzego Kawalerowicza występowali też wybitni aktorzy polscy z Teresą Budzisz Krzyżanowską jeśli dobrze pamiętam taki na ten rok, ale Marek Walczewski tak właśnie fakt tak, bo ja myślę, że to jest dobra okazja skoro teraz dużo siedzimy w domu, żeby poszukać sobie dziś w sieci komedie kochaj albo rzuć jak zobaczymy Wacława Kowalskiego właśnie tego filmowego Pawlaka w sali restauracyjnej, jaką patrzy na to jak to wszystko jest podane i urządzone na minę jego jest naprawdę Warta 1 000 000USD w pięknie dziękuje dzisiaj pani zawsze boje o Stefanie Batorym Elżbieta Wróblewska kierowniczka działu historii żeglugi morskiej z Narodowego muzeum Morskiego w Gdańsku była z nami raz jeszcze dziękuję zapraszam na informację taką Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!