REKLAMA

Dobra edukacja zdalna, czyli jaka?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-03-22 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
18:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
znam jest dr Andrzej Witkowski z centrum edukacji Obywatelskiej dzień dobry panie doktorze to dobry witam państwa pana temat naszego spotkania jest zdalne edukacja jeszcze kilka kilkanaście dni temu wydawało się, że to takie przymusowe odejście od tradycyjnej formy nauczania potrwa chwilę teraz wiemy już przy tempie rozwijającej się pandemii, że może trwać kilka tygodni, a nawet dłużej takiego eksperymentu być może przejdziemy do sytuacji, w której edukacja zdalna stanie się Rozwiń » za chwilkę normą czy jesteśmy na to gotowi pytam być może naiwnie ale, ale też ogólnie, gdyby pan zechciał odpowiedzieć na to pytanie jasne i jesteśmy wydarzenie jesteśmy gotowi te ostatnie 10 pokazało, że nauczyciele na wszelki podjęli wyzwanie i za to należy mocno docenić, ale z drugiej strony oczywiście musimy jak rozpocząć zdać sprawę, że jako system na edukację zdalną gotowi nie jesteśmy na pewno nie jest nawet kwestia dni, ale nawet tygodni na edukację zdalną przeniesienie takiej szkoły, jaką znamy jeszcze przed kilku tygodni do edukacji danej nie jesteśmy i w najbliższym czasie nie będziemy tak musimy troszkę domyślić edukacja na nowo, żeby miało większy sens dla dla uczniów uczelni oczywiście rozumiem, że będzie to rodziło prowizorycznie takich normalnych warunkach normalnych w normalnym trybie ile czasu potrzeba na przygotowanie systemu zdalnej edukacji, a nie wiem czy ktoś jest w stanie być na to pytanie mnie też byłoby trudno, dlatego że nie mamy nie nie ma na świecie takich systemów, które dawałyby w całości zdalny to dlaczego do tej pory się przymierzaliśmy to jest wzbogacenie edukacji takimi, które opiera się na kontakcie twarzą twarz o elementy kontaktu z danego, a teraz mówimy o edukacji zdalnej, korzystając z tego samego pojęcia, którego używaliśmy wcześniej, ale mamy teraz myśli sytuację, w której nauczyciel nie ma bezpośredniego kontaktu twarzą twarz z uczniami, więc niestety na to pytanie ile potrzebujemy czasu, żeby jako system się przed transformacją na taką edukację niestety nie nie ma dobrej odpowiedzi teraz ale, ale jest na pewno raczej perspektywa wielu miesięcy niż wielu tygodni, a w ten sposób może ja pozwolę sobie też powiedzieć o własnych doświadczeniach moim zdaniem przez ten ponad tydzień nie eksperymentalnych prób wprowadzenia zdalnej edukacji, bo rozumiem, że był to swego rodzaju eksperymentu w tej chwili stanie się też normą w myśl zapowiedzi choćby ministra edukacji nauczyciele z tego wyszli moim zdaniem bardzo dobrze przede wszystkim, prezentując kreacje po drugie, też jakiś sposób dopuszczając to jak wygląda dostęp technologiczne poszczególnych uczniów i też sytuacja i kondycja psychiczna podopiecznych zdecydowanie tak i można nim nigdy nie dość podkreślania tego, że nauczycielom się dużej mierze udało szukałem przez ostatnich kilka dni dobrego porównania w tej sytuacji jakieś inne analogicznej sytuacji, którą znamy z gospodarki czy z innych sektorów, ale chętnie znalazłem takiego porównania, bo myśmy sobie o tym, że terrorysty urzędy pracy z klasą trzydziesto osobową, która ma w 1 przestrzeni nagle musi z dnia na dzień bez żadnego przygotowania pamiętajmy, że we środę ogłoszono informację o tym, że szkoły będą zamknięte we czwartek praktycznie większości uczniów nie było szkołach, że on musi wymyślić jak na edukację robić zupełnie nie widzą swoich uczniów niemających narody kontroli, a szkoła takim dotychczasowym rozumieniu jednak opiera się w dużej mierze na kontroli przymusie to jest nie do porównania z żadną inną transformacją i fakt, że rzeczywiście prawie wszyscy nauczyciele zaczęli jak i zadania przekazywać swoim uczniom jakoś utrzymać z nimi kontakt to jest na sukces czy to wyglądało tak jak byśmy sobie tego wszyscy życzyli pewnie w wielu przypadkach nie my zwracaliśmy uwagę na to zresztą mówiła minister Piątkowski potem, bo to po 23 dniach, bo bardzo jasno widać, że nauczyciele za dużo tego materiału często zadawali uczniom to były dla nich niepotrzebne dodatkowe obciążenie, ale też widzimy, że z dnia na dzień rozmawialiśmy przez cały tydzień codziennie z dyrektorami szkół nauczycielami z dnia na dzień ta sytuacja zmieniała, więc tutaj system oddolnie uczył się bardzo szybciutko to znaczy problemy, które pojawiały się we wtorek środę już był jakiś sposób adresowane te, które pojawiły się we środę we czwartek już jakoś dyrektorzy nauczyciele znajdować na odpowiedź także myślę, że powinniśmy pod dużym wrażeniem taką nadzieję, że ten system będzie się coraz bardziej stabilizował w tej formule edukacji zdalnej my oczywiście staramy się nauczycieli jako centrum Kaczmarski wspierać tych wysiłkach widzimy też takie ogromne pan do wiedzy samych nauczycieli takiej formule binarnej pracowaliśmy z nauczycielami ostatni tydzień i nasze ominęli w różnych formatach skorzystało 20 000 nauczycieli w ciągu 8 dni, odkąd podjął badanie pokazuje jak bardzo nauczyciele chcą towarzyszyć swoim uczniom mimo wszystkich trudności, z którymi też oni sami mierzą pracując w domu często, opiekując się własnymi dziećmi, które zresztą w domu czasem, śmiejąc się ze stresem związanym z tą sytuacją, w której jako społeczeństwo znaleźliśmy my dostawaliśmy takie sygnały też od nauczycielek, które są w grupie ryzyka, by same mają sporo niepokoju własne zdrowie jednocześnie chcą towarzyszyć swoim dzieciakom, ale po prostu nie znają się na technologii nie mają albo sprzętu po prostu nie potrafią tak sprawnie obsługiwać mają takie poczucie, że może zostawiły swoje dzieciaki, ale nie, dlatego że się nie chce tylko dlatego warto, że nie da się tego wykluczenia cyfrowego tak szybko pokonać tak szybko zdobyć kompetencji pan mówi oczekiwania pozwolę sobie taką refleksję myślę, że w oczekiwaniu nikt nie miał bo, bo takie Novum, jakim przyszło nam funkcjonować jest jest dla nas no bez sytuacją bez doświadczenia to to raz i właściwie bez wyobrażenia nawet byśmy na trzymają się już terminologii szkolnej zadali uczniom nawet taką pracę wyobraź sobie szkoły bez szkoły to też pewnie niewielu potrafiłoby to przewidzieć w jaki sposób do prawda, chociaż oczekiwania muszą być one bardzo szybko pojawiają czy, bo dostępna jest na razie rolnicy formułują konkretne oczekiwania radzi uczniom, bo niestety oni są też przegrani tego, żeby tak jasno swoje oczekiwania szkoły nie formułować ale, ale oczekiwania z dnia na dzień rosną, więc myślę też w tym kontekście powinniśmy się też ZUS uspokaja w takim sensie że, żeby sobie dać trochę więcej czasu, że to co nam na pewno nie pomoże to jest frustracja to co na pewno pomoże to jest nawzajem słuchanie się i takie też jasne komunikowanie pomiędzy nauczycielami rodzicami uczniami co działać nie działamy jak byliśmy z dyrektorami o tym jak zmierzyć się z tą sytuacją dyrektorzy są teraz chyba sytuacji w najtrudniejszej mniej na nich spadł obowiązek zorganizowania tej nowej szkoły myślenia na nowo to mówi nam dyrektorzy, że warto coś wprowadzać eksperymentować i nawet po 23 dniach te rozwiązania zmieniać nie będzie się powiedzieć, że okres to rozwiązanie nie wyszło, bo takie panują to jest sytuacja bez precedensu wszyscy budujemy statek powietrzny, które jest w locie, więc te błędy się będą pojawiały w tym całym zamieszaniu myślę, że to co nie powinno nam umykać przede wszystkim to są potrzeby uczniów, bo dzieciaki też są w sytuacji dla nich bardzo nowej siedzą w domu z rodzicami przez prawie cały czas nie ma ani szkoły, która oprócz tego, że się w niej udział to jest też przestrzenią nawiązywania i podtrzymywania relacji społecznych nie mają wszystkich zajęć pozalekcyjnych, których w, których uczestniczy spora część jako też słyszą od 7 o tym co się dzieje na świecie, więc jeszcze tego naturalny sposób boją wydaje się, że też zaadresowanie tych lęków tych obaw tak jak on się w tej sytuacji czy jesteś Super kluczowe dlatego my zwracaliśmy też już w zeszłym tygodniu uwagę na kluczową rolę wychowawców tym co się teraz dzieje, bo mimo podstawy programowej to mamy taką tendencję, żeby jeść znowu w kierunku nauczania przedmiotowego, które teraz tych form z domu jeszcze trudniejsze, a często znika nam pola uwagi ten wątek wychowawczej roli szkoły, więc podpowiadaliśmy nauczycielom też jak poprowadzić taką godzinę wychowawczą online podpowiadaliśmy jak poprowadzić zajęcia w Koronowie ruszaj epidemii w takiej formule zdalnej, bo jesteśmy głęboko przekonani o tym, że szkoła powinna tłumaczyć młodym ludziom co się dzieje wokół nich to co się dzieje wokół nie zdał w oczywisty sposób m.in. epidemie, które mówiło się, więc powinniśmy społeczeństwo wykorzystać system edukacji do tego, żeby dzieciaków w taki trochę uspokoić sytuacji też 1 rzecz, bo mówimy o tych dzieciakach też młodzieży, która w które, która jest w tym środkowym etapie poszczególnych segmentów edukacji, ale co z tymi, których czeka finisz poprzez maturę poprzez egzaminy końcowe czy Polski system jest w stanie, bo nie chcę mówić trzeba na to gotowy, bo nikt nie był w stanie wymyślić właśnie, stosując te analogie do dostatku, który już, który już frunie zbudować coś co pozwoli w jaki sposób te egzaminy przeprowadzić bądź też odroczyć odroczenie egzaminu pewnie jest kwestią decyzji administracyjnej, więc z pewnością jest możliwe, że jestem w stanie zorganizować zdalny egzamin ósmoklasisty zdaną maturę wydają się na ten etapie jego tworzenia nie ma takiej możliwości tutaj sporo dobrą robotę wykonują Centralna komisja Egzaminacyjna, która publikuje materiały, które pomagają powtarzać przygotować się do egzaminu ósmoklasisty do matury, ale oczywiście nie wyczerpuje tej szerokiej skali potrzeb wydaje się, że szkoły są w stanie bez sieć młodzież, która ma przed sobą w tym roku egzaminy powtarzaniu materiału, bo to jest relatywnie łatwo zrobić nawet poprzez takie dyżury online czy dyżury telefoniczne dla dzieciaków, które nie mogą się połączyć przez internet, bo mają sprzęt lub mają zasoby internetu natomiast na interes po stronie ministerstwa czy też całego rządu czyniono decyzja o tym czy egzaminy odbędą zgodnie z planem na razie jak rozumiem man i cały rząd przyjął taką strategię, żeby podjąć decyzję na bieżąco na temat najbliższych tygodni tego co 7 tygodniach będzie działo być może związane zapewne związane z tym, że nie wiadomo też jak to epidemia będzie będzie postępować na razie minister Bentkowski mówił o tym, że, jeżeli wrócimy do szkół o Wielkanocy to egzaminy mogą się odbyć zgodnie z planem, a czy tak się wydarzy to dopiero będzie pewnie wiedzieli za kilka tygodni pewnie około właśnie 0510. kwietnia w kolejnej części naszej rozmowy pozwoli pan, że będziemy uprawy trochę futurolog ale, ale myślę, że warto pan rozumiem panie doktorze w obraża sobie już pewnie jak będzie funkcjonował system edukacji po pokoju na wirusie, bo to się zmienić jesteśmy pewni tak zmienią się wszystkie inne segmenty naszego życia na pewno nie wyobrażam sobie nie wyobrażam w tym sensie, że z 1 strony to będzie system, który nie przejdzie na taką formułę edukacji zdalnej w całości, bo szkoła też realizuje taką ważną funkcję związaną z opieką nad dziećmi szczególnie na dzieci wtedy, kiedy ich rodzice są w pracy wydaje się, że my wrócimy do takiej szkoły, jaką znam jeśli chodzi o system organizacji pracy mam nadzieję, że to będzie szkoła, która trochę inaczej funkcjonuje czy będzie szkoła, która odważni korzysta też takiego kontaktu zdalnego uczniem, ale przede wszystkim szkoła, która uczy młodych ludzi uczenia się odpowiedzialności za swoje uczenie się bo dlaczego najbardziej teraz brakuje to jest taka taka postawa dzieci młodych ludzi, które nie powinni nauczyć jak mieszkańcy szkole, że to czy oni uczą czy nie to jest ich odpowiedzialność i ich Wola, więc umiejętność uczenia się odpowiedzialne za własne uczenie się są te postawy, które będzie takie powinny w rozwijaniu, którego nie powinny dostać wsparcie, ale udaje się też to powinna być szkoła, która w większym stopniu bazuje na zainteresowaniach i pasjach młodych ludzi, bo wtedy jest łatwiej taką wewnętrzną motywację do uczenia się szkoła, która mniejszy nacisk kładzie na ocenianie stopniami większej nacisk kładzie na informację zwrotną, którą uczniowie mogliby dostawać także myślę szkoła, która więcej uwagi poświęca kompetencją, a mniej tylko włącznie fakt tragicznej wiedzy, więc to de facto jest po prostu dobra szkoła czy ta definicja dobrej szkoły wydaje mi się, że się nie zmienia być może dzięki temu kryzysowi przez to teraz przechodzimy system wracając do równowagi wróci do równowagi trochę innym kształcie taką mamy nadzieję oczywiście jeszcze 1 rzecz czy nie nie sądzi pan panie doktorze, że przede wszystkim zmieni się postrzeganie szkoły z perspektywy samych uczniów wnoszą to jako ojciec, bo wielokrotnie słyszałem utyskiwania, że mam dosyć tej szkoły nie chce do niej chodzić, a w tej chwili już prawie nie do niej powrotu do niż ci, którzy doświadczają tego w sposób świadomy pewnie no nie popełnią tych tych przepowiedni, że życie bez szkoły byłoby lepsze może tak być pan zmienić stosunek młodych ludzi do szkoły na pewno minister stosunek rodziców do szkoły, bo też rodzice widzą jak trudną pracą jest uczenie się ze swoimi dziećmi mam nadzieję, że tę lekcję zapamiętamy na długo, ale szczerze, że też doświadczenie, które teraz z nami od 1,5 tygodnia jest takim dojmującym silnym doświadczeniem, żeby po prostu nie wesprzemy za za rok czy za 2 lata, ale na pewno myśli też szansa na to, żeby budować prestiż szkoły jako instytucji edukacji jako ważnej usługi społeczne, gdyż w tym kryzysie też widzę jakieś kilka szans na to żeby, żebyśmy jako społeczeństwo też myśleli o szkole lepiej, żebyśmy bardziej doceniani pracę wykonywaną przez nauczycieli przez dyrektorów, bo trochę dajemy jako społeczeństwo oraz egzamin z edukacji i jeśli go zdamy dobrze, słuchając się nawzajem i zostawiając potrzeby dzieciaków młodzieży centrum to będzie dla nas szansą wymyślenia społeczeństwo nowej szkoły szkoły lepszą dziękuję bardzo, dr Andrzej Witkowski centrum edukacji Obywatelskiej był moim państwo gości to wszystko w cyklu jak z dzieckiem w niedzielnym magazynie Radia TOK FM pozwolą państwo, że zaproszę teraz informacja po informacjach połączymy się swoim panem dr. Kamilem makiem prawnikiem z uniwersytetu Jagiellońskiego mówi będziemy o karalności medycznych i newsów Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA