REKLAMA

Bartosz M. Kowalski o "W lesie dziś nie zaśnie nikt": To list miłosny do kina klasy B

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-03-23 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:09 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest reżyser filmowy, Bartosz M. Kowalski. Rozwiń »

Bartosz M. Kowalski: "Mieliśmy premierę filmu "W lesie dziś nie zaśnie nikt" na Netflix-ie w ten weekend. Każdy twórca chce żeby jego film był oglądany w kinie, ale teraz najważniejsze jest zdrowie. Jeszcze w tym roku film będzie wprowadzany na całym świecie" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Bartosz Kowalski reżyser jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie w tych trudnych koronę wirusowych czasach witam serdecznie dobry wieczór przestrzega zasady hasztag Zostań w domu przestrzegam zdecydowanie tak siedzę siedzę w domu i co reżyser jak siedzi w domu robi ogląda filmy też no ostatnie dni oczywiście w słup dużą dawkę emocji, bo co nie było mieliśmy premierę filmu na Netflixie, więc było to Rozwiń » premiera w dużej mierze w telefonie komputerze śledzenie komentarzy odbieranie telefonów, więc było to wszystko trochę do góry nogami ale, ale tak czy inaczej duże przeżycie no właśnie z powodu Korona wirusy rzeczywiście w kinach niestety nie zobaczymy przez najbliższe tygodnie żadnego filmu również nie zobaczymy na dużym ekranie zapowiadanego od miesięcy w lesie już nie zaśnie nikt w twojej reżyserii no to jest chyba jednak czas być tuż przed premierą i nie mógł wystartować z 1 strony oczywiście tak, tym bardziej że każdy twórca też chce przecież, by jego film był oglądany na dużym ekranie w kinie, a nie na komórce na tablecie, ale na le są rzeczy ważne ważniejsze ma tutaj najważniejsze zdrowie i decyzja producentów w to jest jakby nie było chęć zapewnienia jakiegoś alternatywnego sposobu na premierę filmu, bo to jest trudny czas tylko dla kina, ale dla wszystkich dla wsi z każdej innej branży MO no tak czy inaczej ja się ja generalnie bardzo cieszę, że im się pojawił na Netflixie, bo też polscy widzowie mogą zobaczyć już teraz ci, którzy mają Netflix oczywiście ci, którzy mają Netflix oczywiście no, a tym bardziej, że jeszcze w tym roku stopniowo film będzie wprowadzony na całym świecie, więc trudno mi się z tego cieszyć wierzę w ogóle pojawiła się taka narracja gdzieś w przestrzeni publicznej, że ludzie przez koronę wirusa w ogóle od kina takiego tradycyjnego się zwracają sobie taki scenariusz wyobrażasz nie chcę sobie tego wyobrażać, ale gdzieś tam trochę tak to też pewnie zależy od tego ile to potrwa, a potem jak już będzie po wszystkim mam nadzieję, że to prezes spółdzielni to pytanie ile jest zajmie czasu na zmianę tej świadomości powrót do Chin nie mam pojęcia może to być kwestia miesiąca 3 miesięcy 5 miesięcy potem też oczywiście wszystkie przedkładane premiery skumulują trudno liczyć będzie jakiś głód chodzenia do kina ludzie szumnie do tych kin uderzą w dzień po tym, jak będzie po epidemii czy czy właśnie czy strach jeszcze pozostanie zajmą się rozejdzie może minąć kolejne kolejną parę miesięcy no tak przed nami w ogóle taki czas wielkiej niewiadomej i szukamy szukamy jakiś taki przebłysk w nadziei właśnie w sztuce kulturze i chociażby właśnie w firmach, które oglądamy na platformach streamingowych porozmawiajmy o twoim filmie, bo to ma być temat naszej rozmowy przede wszystkim świetnie przyjętym placu zabaw, czyli obyczajowym horrorze jeśli pozwolisz takie określenie proponuje nam horror tak naprawdę jego podgatunek zrobiłeś pierwszy w Polsce Slasha no właśnie w lesie czyli, czyli podgatunek horrorów, w którym występuje grupa młodych ludzi jak każdy 1 po drugim znika w dziwnych okolicznościach w jak się tobie zrodził w ogóle ten pomysł na lesie tak czuję, że odpowiedź na to pytanie zacznie od stwierdzenia dawno dawno temu, kiedy jechałem kilkanaście lat dokładnie tak jak na amerykańskim kinie klasy dna taki niegroźny nas jeszcze raz się wychowałem i zawsze chciałem takiej konwencji spróbować nas w Polsce zawsze też bolą trochę to, że tych gatunków filmowych na świecie jest więcej o niektóre gatunki w Polsce po prostu nie mają racji bytu no i w końcu dopiero teraz jakoś poznałem odpowiednich ludzi jakoś dyplomatycznie ułożyły także udało nam się to zrealizować i na choćby spróbować tego punkowe honorowo laserowe drzwi w Polsce uchylić nadal jest ciekawy jeszcze powrócimy do do tego zapowiedział, że w dzieciństwie trochę wychowywały się na takim kinie z tego co wiem twoja mama była psycholożką czy pozwalała ci na to nie bała się, że to może na siebie jakoś negatywnie wpłynąć szczerze mówiąc nie wiem, ale moi rodzice bardzo szybko zaakceptowali moje fascynacje honorowe się faktycznie zaczęło tego, że ja parę filmów wypożyczyłem po kryjomu oglądałem nową halę się, ale tu też oczywiście dosyć szybko wyszło na jaw, gdy mieszkaliśmy w małym mieszkaniu bloku, więc chyba takim pierwszym filmem, który wypożyczył pokryją 2 maniakalnych glina nie najlepszy film, ale mam ogromny sentyment do tego tytułu i nie wydaje się, że chyba jeśli sławą przeczuwa mogą być z tego jakieś kłopoty myślę sobie po prostu nie pozwoliła a, a te fascynacje były dosyć szybko zaakceptowane, bo jak miałem 1213 lat tych horrorów przeglądałem bardzo dużo no i co mogę tylko rodzicom podziękować pozwolili i z tego co powiedziały ta decyzja twórcza akurat teraz nastąpiła, bo spotkały się odpowiednich ludzi tak którzy, jakby kupili swój pomysł dotyczy to to nie jest do końca także ta decyzja zapadła teraz ja już po studiach próbowałem wystartować z horrorem zupełnie innym niż ten i chodziłem od producenta do producenta tylko no to się po prostu nie udawało i nikt nie chciał słyszeć o jakimkolwiek horrorze czy lesie rzecz o horrorze z przymrużeniem oka, więc w no oddałem innym tematom środowe kino dokumentalne potem powstał plac zabaw, a dopiero później przy dzięki trochę w pewnym sensie dzięki współpracy z platformą są, dla której zrealizowaliśmy krótkometrażowy Śledź pt. Zacisze co był taki 15 minutowy film, który paru osobom pokazał, że naprawdę przy niewielkich środkach można coś fajnego zrobić i co mam też bardzo pomogło przy okazji przy okazji też poznałem odpowiednich ludzi w na jest pionierem jeśli chodzi o takie kino w Polsce w ogóle jesteśmy liderem jeśli chodzi o produkcję horrorów nie wiem, jakie firmy moglibyśmy wymienić na pewno wilczyca z tych z tych bardziej historycznych wilczyca długo nic jak myślisz to taki gatunek, którego nie było w Polsce mogą nie potrzebowaliśmy zastanawiam się nad tym od wielu lat, bo horror jest pierwotnym gatunkiem kina, który stale ma stuletnią tradycję co w ogóle do dzisiaj to fantastyczne filmy grozy, które w stanach powstają jest też efekt właśnie stuletniej ewolucji u nas tych tytułów jest 57, które powstały na przełomie lat 5060 nie mam pojęcia co to wynika że, że to u nas nikt nie miał racji bytu, bo przecież Włosi też mają ogromną historię kina grozy od Marii obawy ludzi z funkcji jego od lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych to tam powstawałoby to nie jest tylko Ameryka, a u nas faktycznie wilczyca medium i długo długo nic w komu takie kino twoim zdaniem ma służyć się podobać obejrzały swój film co pomyślałem, że rzeczywiście chodziło o to, żeby oddać hołd latom siedemdziesiątym osiemdziesiątym światowej kinematografii w pewnym sensie dla mnie jest to taki list miłosny do tego kina grozy klasy BL lat osiemdziesiątych komu takie kino komu taki jest potrzebny komu taki ma służyć można zadać takie pytanie do każdego filmu, który powstał historyk kina na pewno też nie jest im dla wszystkich w lesie jest bardzo specyficznym podgatunkiem kina i trzeba do niego zdaje się z podejścia do czegoś co ma nas po prostu rozbawić dobrze to za chwilę porozmawiamy o tym jak horrory mogą nas rozbawiać jak twój Slasha właśnie może nas może kogoś może rozbawić Bartosz Kowalski jest gościem kultury osobistej rozmawiamy o firmie w lesie już nie zaśnie nikt za chwilę zdradzimy państwu nawet na czym polega fabuła tego filmu, chociaż troszeczkę odsłonimy tajemnice teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Bartosz Kowalski reżyser jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie raz jeszcze witam rozmawiamy o pierwszym w historii polskiego kina w lesie, że w lesie dziś nie zaśnie nikt to jest film w reżyserii Bartosza Kowalskiego, który niestety nie doczekał się swojej kinowej premiery z wiadomych względów zaistniał na szczęście na Platformie Netflix i tam ten film możemy oglądać to jest historia grupy młodych ludzi, którzy trafiają na obóz odwykowe oby obóz, który ma im pomóc w walce z uzależnieniami od nowoczesnych technologii typu smartfony tablety instagram jak wpadłeś na na pomysł takiej właśnie fabuły te uzależnienia od technologii to ja też to często podkreślam to nigdy nie miał być nie jest żadnego rodzaju moralitet, ale pewnego rodzaju chwyt na to, żeby tę naszą honorową opowieść odpalić i przede wszystkim grupy tych młodych ludzi odizolować od technologii, która jest naszym życiu wszechobecna jest niewątpliwie pomocna, a jednak mieć bohatera horrorze, który ma jakieś poczucie bezpieczeństwa, czyli telefon z zasięgiem zawsze może zadzwonić po pomoc to jest ostatnia rzecz, którą chcę bohater takiego filmu powinien mieć na no tak tutaj te komórki rzeczywiście zostają oddane w depozyt na samym początku tak pomyślałam że, że po tej pandemii, gdzie wszyscy zaczęliśmy działać online chyba trudno to będzie żeby, żeby namawiać młodych ludzi żeby, żeby odpoczęli od komórek teraz wszyscy wszystkich namawiają raczej na to, żeby się na online przerzucić rozmawialiśmy o tym, że, że w lesie, czyli ten podgatunek horroru jest taki podgatunek gatunek, który ma nas m.in. rozśmieszyć ja tak się zastanawiam w jaki sposób przetworzyć taką taką atmosferę coś takiego jak się szuka takiej równowagi horror, którego nie powinniśmy do końca traktować poważnie i gdzie tu znaleźć jak znaleźć twórcze miejsce na uśmiech między te tony nie wiem jak to nazwać, ale chwilami niekontrolowaną sieczką pełną krwi i ciału i kości et Cetera et Cetera, choć to też to jest na tyle duży i bogatych gatunek właśnie on też nie sprowadza się do tego, że powinno być strasznie i koniec grupka tych pod gatunków jest bardzo wiele mamy tutaj to powód dla nas takim najtrudniejszym, ale też priorytetowym zadaniem, żeby właśnie szukać tego balansu, żeby z 1 strony właśnie w tym w tym eksportem liście miłosnym w cudzysłowie do tych z do tych z Leszna już lat osiemdziesiątych i z 1 strony odnieść do nich poważnie z drugiej strony mrugnął okiem do widza jeszcze innej strony troszeczkę je obśmiać, bo jest to konwencja, która też była przecież od zawsze dosyć archetypu trochę kiczowata trochę patetyczna trochę Górowa, więc my niszczyliśmy właśnie ani popaść przesadnie slapstick ani tym bardziej nie popaść w przesadną powagę tej opowieści pewne rzeczy chcieliśmy go przejechać grubą krechą inne rzeczy chcieliśmy zarys zarysować dużo bardziej subtelnie to było w ogóle zdaje się takim właśnie największym wyzwaniem realizacyjnym, żeby spróbować zachować ten ten zdrowy balans właśnie pomiędzy tymi wszystkimi elementami i coś się przy tym tyczyło i i montażu i performer psu obsady, ale i też całej konstrukcji muzycznej no właśnie konstrukcja muzyczna muzyka skomponowana przez linkę, czyli radzie radomskiego jak brzmienia powstawały z dużym swoim udziałem również widzimy jak zobaczył zmontowany film to on tę konwencję od razu zrozumiał i my też oczywiście dużo rozmawialiśmy o filmie właśnie o tym, walają się, gdzie muzykę popchnąć dalej i wręcz troszeczkę obśmiewać tę konwencję, której się znajdujemy a gdzie jednak potraktować naszych bohaterów konwencji, w której znajdziemy zupełnie poważne więc, więc odbywaliśmy parę takich rozmów, ale to jest to jest bardzo zdolny facet on to złapał po obejrzeniu pierwszej pierwszej wersji montażowej od razu muzyka jest 1 na pewno z bohaterek tego filmu jeszcze chciałam do nawiązania do naszej rzeczywistości porozmawiać tu i teraz bo, bo one się w filmie pojawiają takie komentarze jak jak chociażby w scenie 2 pijanych jak to nazwać no towarzyszy, którzy chcą uczcić urodziny Hitlera zastanawiam się po co firmy, które nie silił się na wielki artyzm i przekaz takie nawiązania czy myślisz, że warto, że taki no trochę polityczno społeczny przekaz wysłany gdzieś tam do publiczności nie zginie w gąszczu odcinany rąk i i odgrywanych głów jeśli zginie to bardzo dobrze, bo to to z absolutnie to nie jest Motor napędowy takiego filmu takim filmie chodzi przede wszystkim o formę rozrywki chodzi o to, żeby się dobrze bawić natomiast horrory Śledź 4 od kilkudziesięciu lat pewne, jaki właśnie mikro komentarze zawierały no ja też mam jakieś swoje lęki, jakie swoje niepokoje związane z tym naszym tu i teraz też tu już nie chciałem je filmie po prostu wrzucić porozmawiamy o obsadzie młodzi ludzie wcześniej w firmach widziani wśród aktorów jak dobierać artystów do takiego właśnie projektu tutaj szczerze mówiąc każdy był ubrany trochę inaczej z wielką liniową poznają się dosyć przypadkowo będąc na zastępstwie na planie serialu i był to moment, kiedy nie mam pojęcia kim jest kilka Wieniawa i adres na sobie wspomnień fantastyczne wrażenie na, współpracując no w zasadzie reżyser aktorka w przerwie w przerwie obiadowej zaproponowaliśmy rolę, bo dokładnie w tamtym momencie scenariusz tego filmu powstawał czy nie wiedział, że Julia Wieniawa znaną celebrytką to coś powiedzieć to było to było jakieś 2 lata temu w tamtym momencie nie wiedziałem dopiero później oczywiście zacząłem czytać i dowiedziałem się co się wokół niej dzieje no to tym bardziej dla nas oczywiste stało się to że, że fajnie będzie podać tą Julię Wieniawę trochę do góry nogami, żeby z niej zrzucić ten ten g i spróbować trochę odczarować to bardzo zdolna osoba atak to no to każda osoba trafia trochę inaczej do nas z Gabrysią skałą to od wielu lat może współpracować, więc po prostu rolę zaproponowaliśmy ona ona zgodziła z Lafarge lub maszynkę zaprosił do współpracy producent Jan Kwieciński Wojtka Twardowskiego producent Kamila Zaradkiewicz, więc każdy to generalnie była burza mózgów każdy miał jakiś pomysł i tak to obsada powstał to jest niesamowite, bo jeszcze bym zmieniła Mirosław Zbrojewicz Piotra Cyrwusa Sebastiana z takiego Stankiewicza ze zatrudnił wybitnych aktorów i dały się do zagrania głównie epizody te epizody to są rzeczywiście majstersztyki rozumiem, że takie było założenie bardzo bardzo miło takie ze związkiem Cyrwus to znaliśmy się już wcześniej się przyjaźnimy i fantastyczny aktor ja zawsze sobie jakoś wyobrażałem w roli w cudzysłowie złego księdza występom sobie siebie chyba nie wyobrażał do końca musieli długo przekonywać chwilę to zajęło mówiąc, że to nie jest tak, że się od razu zgodził chwilę chwilę się zastanawiał ale, ale nie namawiałem go i summa summarum rolę przyjął z Mirkiem zbroić nie znaliśmy wcześniej też z ogromnym fanem z tym talentu Mirka i przeczytał scenariusz i zgodził się od razu i też takie było założenie, żeby właśnie, żeby te epizody spróbować jak najbardziej uwypuklić nawet jeśli ktoś, kto się pojawia na minutę na ekranie, żeby to zostawiło jakiś ślad i żeby to było po prostu jakieś no rzeczywiście zostawia dużo śladów generalnie to co to co robią twoi aktorzy dużo śladów na ekranie i pamięci tak myślę chcę dalej robić takie kino to pewnie, że tak jak co ja lubię różne kino też moim mój debiut fabularny plac zabaw to był film zupełnie inną 180 stopni odmienne kino chciałbym robić takie takie, ale mam nadzieję, że jeśli chodzi właśnie taki stricte gatunkowe, które nie jest jakąś mieszanką tylko jest właśnie typowym lesie RM typowym musicalem czymś innym to mam nadzieję, że uda nam się, jakkolwiek te drzwi w Polsce uchylić jeśli będę miał okazję, by mogły robić innych w lesie czy innych odbiór to absolutnie pewni, że tak chciałbym pewnie inaczej się robiło takich firm za granicą trudno jest powiedzieć nigdy nie robiłem filmu za granicą, ale myślę, że przede wszystkim za granicą ta tradycja powstawania kina grozy horrorów w lesie rów jest o tyle większe też jest większa świadomości i doświadczenie w choćby konstrukcji pewnych efektu tutaj też mieliśmy ogromne wyzwanie i charaktery zatorskiej pod względem właśnie efektów na planie efektów gorących emocji sztucznych zewnętrzności tak dalej to niebyły łatwe rzeczy realizacji realizacyjne do przeskoczenia, bo u nas po prostu nie mamy doświadczenia tego rodzaju kinie w 1 z wywiadów jeszcze na koniec muszę o to zapytać, bo w 1 z wywiadów powiedział, że chciałby, żeby twoi koledzy też się za takie kino zabierali chorą czy też w lesie czy jego autorstwa, czyli reżyserii jestem ciekawa jest najchętniej obejrzał uczci jest trudno jest powiedzieć to jest też takie jedno z moich marzeń czy bolączek z czasów nastoletnich, że ja też wychowałem się w Gdyni za każdym razem rok rok byłem na festiwalu w Gdyni i polskich filmów oglądam naprawdę bardzo dużo zawsze sobie tak trochę po cichu marzyłem, żeby między kinem moralnego niepokoju 12 trzecią komedię romantyczną też mógł pójść na taki klasyczny horror Leger w naszym wydaniu do kina i parę takich około honorowy tytuł też powstałą przecież fantastyczne córki dancingu to jest też świetny film, ale to to znowu jest mieszanka trochę na pograniczu różnych gatunków, a nie nie jest to 11 horror w lesie więc, odpowiadając na na pytanie, bo nie wiem chyba trochę nie wypada to nikogo wywoływać tablicy dobrze w takim razie wywozimy do tablicy w lesie dziś nie zaśnie nikt oglądając ten film na Netflixie, bo właśnie tam jest do zobaczenia dla tych państw, którzy mają taką możliwość polecamy serdecznie Bartosz Kowalski reżyser filmu pierwszego w Polsce w lesie był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie na łączach skarbowych i oczywiście życzę dużo dużo zdrowia bardzo dziękuję i wzajemny do usłyszenia czas na informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!