REKLAMA

8. Koronawirus zabija, ale i ratuje życie

Koniec świata
Data emisji:
2020-03-23 18:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:45 min.
Udostępnij:

Koronawirus spowodował, że świat zwolnił. I to zasadniczo. Stanęła produkcja w wielu fabrykach, stanął transport lotniczy, rzadziej używamy samochodów. To wystarczyło, by środowisko złapało oddech, a powietrze wolne od zanieczyszczeń zachowało przy życiu wiele milionów ludzi. To nie jest myślenie życzeniowe, to fakty, z których powinniśmy wyciągnąć wnioski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
koniec świata koronę wirus doprowadził do spektakularnego oczyszczenia powietrza w Chinach Korona wirus sprawił, że zwolniło tempo życia nie tylko w Chinach, ale wielu europejskich krajach, w których pojawiło się przypadki choroby w Polsce zamknięto szkoły przedszkola żłobki odwołano szereg masowych imprez i zawieszono działanie kin muzeów teatrów ludzie wpadają w panikę wśród ekspertów coraz częściej słychać głosy może okazać się, że Korona wirusy kryzys Rozwiń » klimatyczny są nam jako światowemu społeczeństwu bardzo potrzebne 1 drugi przypominam o tym, że możemy żyć inaczej wolniej mając mniej, ale wciąż żyć epidemia koronę wirusa to dla ludzkości szansa na to by mogła zresetować swoje wartości mówiła niedawno ręce Terka-li 1 kort w rozmowie z magazynem bliżej jakieś szanse dla ludzkości niosą ze sobą zmiany klimatu co każdy z nas może na nich zyskać oto zapytałam psycholożka społecznym z uniwersytetu SWPS dr Marzenę cyfry chińskim ten czas teraz taki czas refleksji zastanówmy się nad tym światem jasne jest nam wygodnie było, aby godnie, a cały ten konsumpcja wydaje nam się była wysoka atrakcyjny może być tak mnóstwo rzeczy Zobacz jak bardzo nasza tożsamość była oparta na posiadaniu jest raz 2 co się stało z naszą empatią przecież niepokojąca, kiedy zwracamy uwagę na to, że poprzez konsekwencje zmiany klimatu w wielu krajach ludzie cierpią muszą zostawiać swoje domy czerpią z głodu zdarzają i wielkie tragedie jak trakcja, ale to dziś oni my musimy sobie być może rzeczywiście przywrócić myślenie człowieku wartościach i o empatii i zwrócenie się ku sobie i rzeczywiście szansa dla nas, żeby przywrócić sobie człowieczeństwo to, czego potrzebujemy najbardziej w każdej sferze życia to umiar umiar w wykorzystywaniu wody jedzenia prądu umiar w posiadaniu i umiar w wygodnym podróżowaniu mniejsza liczba samochodów na drogach to czystsze powietrze i mniejsze emisje co 2 do atmosfery, czyli również mniej smogu, a więc zdrowie dla klimatu i dla nas, bo przecież na skutek oddychania zanieczyszczonym powietrzem rocznie umiera wiele więcej osób niż na skutek palenia tytoniu hip i AIDS w samym 2015 roku smok doprowadził do przedwczesnej śmierci 8 i 81 000 000 osób cytowani przez magazyn outsider naukowcy twierdzą, że zanieczyszczenie powietrza może być postrzegane jako pandemia ze względu na sposób rozprzestrzeniania się i wpływ na zdrowie człowieka posłuchaj co powiedziała mi o tym, Urszula Stefanowicz ekspertka koalicji klimatycznej nam się wydaje, że to co się zmieniło w naszym kraju przez ostatnie 2030 lat to jest takie pozytywne, bo mamy mnóstwo budowanych nowych dróg i wszyscy się przyszliśmy na samochody zaczyna zaczęliśmy przystosowywać miasta do tych samochodów tak jakby one były najważniejsze kiedyś, jakby radziliśmy sobie całkiem dobrze dzięki temu, że mieliśmy rozwinięty transport publiczny był dużo bardziej rozwinięty transport kolejowy niż teraz to wszystko podupadło to był bardzo negatywne trendy, jeżeli chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną przed tysięcznym pięćdziesiątym rokiem to ostatnie samochody spalinowe czy to źle czy na benzynę powinny zejść z taśm produkcyjnych 3005. najpóźniej początek lat trzydziestych to powinniśmy przestać produkować w takie pojazdy transport samochodowy w skali Europy to źródło 20% emisji gazów cieplarnianych do atmosfery dla porównania wszystkie inne rodzaje transportu generują jedynie 7% emisji, a więc najczęściej środowisku szkodzą samochody, a najbardziej intensywnie szkodzą samoloty jak powiedziała Urszula Stefanowicz podczas każdego lotu do atmosfery trafia prawie 300 g co 2 na tzw. pasażerom kilometr to o wiele więcej niż generują inne rodzaje środków transportu dla porównania podróż samochodem to ponad 100 g podróż autobusem spalinowym to mniej więcej 70 g, a podróż pociągiem elektrycznym to około 15 g, więc widzimy tutaj jest jakby taka skala zdecydowanie na korzyść kolei na korzyść transportu publicznego eksperci nie mają wątpliwości im szybciej przesiądziemy się samochodów samolotów do autobusów tramwajów pociągów w tym lepiej dla nas dla świata, bo nawet masowa wymiana starych nieekologicznych samochodów na nowe elektryczne nie przysłuży się środowisku tak bardzo jak może to zrobić niskoemisyjny transport publiczny transport publiczny łatwiej będzie przestawić na 0 emisyjność na flotę elektryczną niż transport indywidualny, dlatego że w transporcie indywidualnym to zależy prawda od ludzi od ich możliwości finansowych te samochody nadal jeszcze są dość kosztowne dlatego bardzo wiele osób szczególnie tych osób np. na terenach wiejskich, które nie mają dostępu w tej chwili żadnego innego środka transportu nie będzie w stanie się przestawić, bo będzie nadal kupowała najtańsze samochody prawda na nieszczęście zazwyczaj używane wysoko emisyjne jakieś wraki, dlatego że nie będą mieli wyjścia im trzeba zapewnić dostęp do transportu publicznego pomysły rozwiązań są, więc znów w zasięgu ręki podział obowiązków też jest dość łatwy po naszej stronie jest zmiana przyzwyczajeń związanych z bliższymi dalszymi podróżami i wydaje się, że NATO jesteśmy zdecydowani, chcąc przeciwdziałać zmianom klimatu 73% ankietowanych Polaków zamierza korzystać z transportu publicznego zamiast samochodu to wnioski drugiej edycji ankiety Europejskiego banku inwestycyjnego dziś tę formę komunikacji wybiera zaledwie 33% z nas wzrost nastąpi jeśli będą możliwości, a za zapewnienie odpowiedzialni są już tylko politycy, jeżeli spojrzymy na młodych ludzi w miastach, którzy mają teraz dużą dostępność komunikacji publicznej to oni wcale nie myślał kategorii, że musimy mieć samochód, bo utrzymanie samochodu samo w sobie kosztowne oni myślą kategorii no tak możemy zrobić prawo jazdy na wszelki wypadek będzie nam potrzebny samochód osobie wypożyczymy na godzinkę 2 czy sam można na parę dni wypożycz nawet na 2 tygodnie, żeby pojechać nim na wakacje gdyż, ale nie potrzebujemy tego samochodu na co dzień i to będzie nas kosztowało dużo mniej niż posiadanie własnego samochodu albo najlepiej jeszcze 2 kosztuje utrzymanie pojazdu jego ubezpieczenie jego serwis tak dalej itd. dla gry gospodarstwa domowego dużo tańsze jest ty, jeżeli to tylko jest możliwe poruszanie się za pomocą innych środków transportu, ale transport publiczny to tylko 1 z naszych sens jest dużo więcej wiele doskonale sprawdziło się już za granicą warto, żeby władze miasta były bardziej odważny w podejmowaniu tego typu decyzji na przykładzie takiego belgijskiego miasta Gandawa, które przeprowadziło taką transportową rewolucję podzielili miasto na 6 stref i strefy centralną, która w ogóle jest zamknięta dla wszelkich samochodów osobowych indywidualnych poza transportami takimi specjalnymi jak karetki transport osób niepełnosprawnych i tam transport publiczny tramwaje i autobusy jeżdżą podział polega na tym, że pozamykane dla ruchu samochodów osobowych są fragmenty dosłownie ulicy przecznicę co sprawia, że samochodem osobowym niemożna przejechać bezpośrednio ze strefy do strefy nie można robić sobie tranzytu tylko trzeba wyjeżdżać na zewnątrz na obwodnicę miasta, żeby przejechać samochodem osobowym ze strefy do strefy natomiast dużo szybciej pomiędzy tymi strefami w centrum miasta jest poruszać się właśnie transportem publicznym rowerem i to jest bardzo skuteczne rozwiązanie, dlatego że znacząco zmniejszyło ruch samochodowy w ogóle w całym szerokim centrum miasta jeszcze niedawno 2030 lat temu czasu na refleksję zmiany mieliśmy mnóstwo dziś nie mamy czasu do stracenia musimy działać i nakłaniać do zmiany samorządy żądze, a więc odwagi i bierzmy się do roboty scenariusz i prowadzenie Małgorzata Gołota redakcja i produkcja Bartosz Dąbrowski koniec świata premier w poniedziałki wieczorem na tokfm PL i aplikacji TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KONIEC ŚWIATA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA